Regeling vervalt per 31-12-2026

Subsidieregeling Cultuurcoaches Breda 2025-2026

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-08-2024 t/m 30-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling Cultuurcoaches Breda 2025-2026

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 2 juli 2024 de Subsidieregeling Cultuurcoaches Breda 2025-2026 hebben vastgesteld.

Het in deze regeling opgenomen subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting 2025 door de gemeenteraad.

Inwerkingtreding

De subsidieregeling wordt van kracht met ingang van 1 augustus 2024.

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de subsidieregeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.

Tekst subsidieregeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening voor meerjarige subsidies Cultuur Breda 2025;

besluit vast te stellen de volgende nadere regels:

Subsidieregeling Cultuurcoaches Breda 2025-2026

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling maakt de inzet van cultuurcoaches mogelijk door de culturele basisinstellingen in Breda. Cultuurcoaches stimuleren actieve cultuurparticipatie in de wijken en dorpen, in het bijzonder voor bewoners met afstand tot cultuuraanbod, en de doelgroep jeugd en jongeren. De culturele basisinstellingen laten de cultuurcoaches onderling samenwerken, ook met partners uit andere domeinen. Deze subsidieregeling is een uitwerking van de landelijke Brede Regeling Combinatiefuncties 2023-2026 van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Artikel 2 Betekenissen

In deze subsidieregeling betekent:

  • -

    Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;

  • -

    Cultuurcoach: dit is een lokale functie die de deelname aan cultuur stimuleert. Een cultuurcoach is bij uitstek een bruggenbouwer die in verbinding staat met het culturele veld, andere domeinen en de inwoners van de Bredase wijken en dorpen. De exacte invulling van de rol komt tot stand op basis van de in de aanvraag gekozen doelgroep en doelstellingen;

  • -

    Culturele basisinstellingen: dit zijn de Bredase culturele organisaties die voor de periode 2025-2028 een begrotingspostsubsidie van de gemeente Breda ontvangen. Dit zijn Blind Walls Gallery, Brabants Internationaal Kinderfestival, BredaPhoto, Broedplaats Performing Arts – Bloos, Chassé Theater, CLIB, De Stilte, Graphic Matters, MEZZ, Nieuwe Veste, Pier15, Playgrounds, Schippers&VanGucht, Stedelijk Museum Breda, Theaterwerkplaats Tiuri. Deze organisaties staan genoemd in de Uitvoeringsagenda 2025-2028 van het cultuurbeleid ‘Stad van Creatief Talent’.

  • -

    Fair Practice Code: de Fair Practice Code is een gedragscode voor ondernemen en werken in de culturele en creatieve industrie en gaat over de maatschappelijke kernwaarden solidariteit, duurzaamheid, vertrouwen, diversiteit en transparantie. Te raadplegen via https://www.fairpracticecode.nl.

  • -

    Verordening voor meerjarige subsidies Cultuur Breda 2025: de geldende subsidieverordening voor meerjarige subsidies cultuur in Breda.

Artikel 3 Voor wie is deze subsidie bedoeld?

De subsidie is voor de Bredase culturele basisinstellingen die voor de periode 2025-2028 een begrotingspostsubsidie van de gemeente Breda ontvangen.

Artikel 4 Welke activiteiten passen binnen deze subsidieregeling?

  • 1. De subsidie is voor de inzet van een of meerdere cultuurcoaches voor het stimuleren van actieve cultuurparticipatie in de wijken en dorpen van de gemeente Breda.

  • 2. Subsidie wordt verstrekt voor de loonkosten van de cultuurcoach(es). Materiële activiteitenlasten en overhead/organisatiekosten die geen direct verband houden met de uitvoerende activiteiten van de cultuurcoach komen niet voor subsidie in aanmerking.

Artikel 5 Wat zijn de voorwaarden bij deze subsidie?

Om subsidie te kunnen ontvangen, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan. Als niet is voldaan aan één of meerdere voorwaarden, dan krijgt de subsidieaanvrager geen subsidie.

  • a.

    Uit de aanvraag blijkt hoe de inzet van de cultuurcoach(es) actieve cultuurparticipatie in de wijken en dorpen stimuleert, in het bijzonder onder inwoners die een afstand hebben tot cultuuraanbod, jeugd of jongeren.

  • b.

    Uit de aanvraag blijkt hoe duurzame verbindingen binnen cultuur en met andere domeinen worden gecreëerd en geborgd, bijvoorbeeld met onderwijs, zorg en welzijn en sociale zaken/armoede.

  • c.

    Het functieprofiel voor de cultuurcoach(es) sluit aan bij de beoogde doelgroep, doelstellingen en aanpak.

  • d.

    De subsidieaanvrager levert een realistische begroting in, met urenspecificatie, eerlijke beloning van de cultuurcoach(es) en een eigen bijdrage van minimaal 20%. De beloning is conform de Fair Pratice Code en past bij het functieprofiel van de cultuurcoach(es).

  • e.

    Uit de aanvraag blijkt hoe de aanvrager bijdraagt aan de versterking van de competenties en professionele ontwikkeling van de cultuurcoach(es), waarbij minimaal 2% van de ingediende begroting beschikbaar is voor opleiding en ontwikkeling van de cultuurcoach(es).

Artikel 6 Hoeveel subsidie is er?

  • 1. Het maximale subsidiebedrag (subsidieplafond) voor de periode 2025-2026 is €273.909 per kalenderjaar.

  • 2. Het subsidieplafond wordt verdeeld over maximaal zes aanvragers die voldoen aan de voorwaarden.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEAANVRAAG

Artikel 7 Wat is er nodig bij de aanvraag?

In afwijking van de Verordening voor meerjarige subsidies Cultuur Breda 2025, is het volgende nodig bij de aanvraag:

  • 1.

    Een subsidieaanvrager maakt gebruik van het formulier dat daarvoor op de website van de gemeente staat.

  • 2.

    Bij de subsidieaanvraag moeten de volgende documenten worden meegestuurd:

    • a.

      Een aanvraag van maximaal 10 pagina’s, met daarin:

      • I.

        een heldere omschrijving van de te bereiken doelgroep;

      • II.

        realistische doelstellingen;

      • III.

        een concreet plan van aanpak, waaruit blijkt hoe de doelstellingen worden bereikt en hoe de cultuurcoach wordt ingezet;

    • b.

      Een begroting, waarin de inkomsten en uitgaven gelijk zijn aan elkaar, inclusief urenspecificatie en toelichting op de beloning van de cultuurcoach(es) en op de eigen bijdrage;

    • c.

      Een functieprofiel voor de cultuurcoach(es);

    • d.

      Als de cultuurcoach(es) al bekend is/zijn, een cv of beknopte biografie van de cultuurcoach(es).

  • 3.

    Als er sprake is van staatssteun en de Europese de-minimisverordening van toepassing is, wordt een de-minimisverklaring meegestuurd.

Artikel 8 Wanneer moet de aanvraag zijn ontvangen?

Een subsidieaanvraag moet bij burgemeester en wethouders zijn ingeleverd zijn vóór 1 oktober 2024.

HOOFDSTUK 3 SUBSIDIEBEHANDELING

Artikel 9 Hoe wordt de subsidie verdeeld?

  • 1. Als er meer subsidie wordt aangevraagd dan er beschikbaar is of als er meer dan zes aanvragen zijn ingediend, verdelen burgemeester en wethouders het subsidieplafond met een tenderprocedure. De aanvragen worden gehonoreerd op volgorde van behaalde punten van hoog naar laag, tot het subsidieplafond is bereikt. De beoordelingscriteria zijn:

    • a.

      Uit de aanvraag blijkt hoe de inzet van de cultuurcoach(es) actieve cultuurparticipatie in de wijken en dorpen stimuleert, in het bijzonder onder inwoners die een afstand hebben tot cultuuraanbod, jeugd of jongeren, te waarderen met onvoldoende (0 punten), voldoende (1 punt) of goed (2 punten).

    • b.

      Uit de aanvraag blijkt hoe duurzame verbindingen binnen cultuur en met andere domeinen worden gecreëerd en geborgd, bijvoorbeeld met onderwijs, zorg en welzijn en sociale zaken/armoede, te waarderen met onvoldoende (0 punten), voldoende (1 punt) of goed (2 punten).

    • c.

      Het functieprofiel voor de cultuurcoach(es) sluit aan bij de beoogde doelgroep, doelstellingen en aanpak, te waarderen met onvoldoende (0 punten), voldoende (1 punt) of goed (2 punten).

  • 2. Aanvragen worden gerangschikt op basis van het totaal aantal behaalde punten. De aanvraag waaraan de meeste punten is toegekend, komt het eerst voor subsidie in aanmerking. Het aantal te behalen punten per criterium is afhankelijk van de mate waarin de aanvraag voldoet aan het criterium. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met het profiel en de ervaring van de subsidieaanvrager. In de toelichting op deze regeling is de manier waarop punten worden toegekend uitgewerkt.

  • 3. Als een aanvraag niet compleet is en/of niet voldoet aan voorwaarden d en e uit artikel 5, dan wordt de aanvraag geweigerd en doet deze aanvraag niet mee met de tenderprocedure.

  • 4. Als de subsidieaanvrager op een beoordelingscriterium wordt beoordeeld met onvoldoende, dan wordt de aanvraag geweigerd.

  • 5. Als aanvragen na de beoordeling op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt de rangschikking bepaald door het beoordelingscriterium a ‘Actieve cultuurparticipatie in de wijken en dorpen’, waarbij de aanvraag met de meeste punten op dit beoordelingscriterium hoger eindigt in de rangschikking.

  • 6. Als het toepassen van het vorige lid ervoor zorgt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door het beoordelingscriterium b ‘Duurzame verbindingen binnen cultuur en met andere domeinen’, waarbij de aanvraag met de meeste punten op dit beoordelingscriterium hoger eindigt in de rangschikking.

  • 7. Als het toepassen van het vorige lid ervoor zorgt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting. De eerst getrokken aanvraag, wordt als hoogste gerangschikt. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

Artikel 10 Wanneer wordt besloten op de subsidieaanvraag?

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen binnen 13 weken nadat de indientermijn is gesloten.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen de termijn van 13 weken nog eens met maximaal 13 weken verlengen.

Artikel 11 Wanneer wordt de subsidie geweigerd?

  • 1. Burgemeester en wethouders weigeren de subsidie als een van de weigeringsgronden van de Verordening voor meerjarige subsidies Cultuur Breda 2025 van toepassing is.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen de subsidie ook weigeren als:

    • a.

      Als de begrotingspostsubsidie voor de aanvrager niet is toegekend.

    • b.

      Er naar het oordeel van het college al voldoende aanvragen ondersteund zijn binnen een bepaalde kunstdiscipline, culturele functies of beleidslijnen uit het cultuurbeleid en de uitvoeringsagenda.

HOOFDSTUK 4 SUBSIDIEVERSTREKKING

Artikel 12 Welke verplichtingen horen bij deze subsidie?

  • 1. In de Verordening voor meerjarige subsidies Cultuur Breda 2025 staan algemene verplichtingen die horen bij het ontvangen van subsidie.

  • 2. Naast de algemene verplichtingen gelden de volgende verplichtingen die horen bij het ontvangen van deze subsidie:

    • a.

      De subsidieontvanger informeert het college of de beoogde cofinanciering is gelukt. Als blijkt dat de cofinanciering niet is gelukt, kan de subsidie worden ingetrokken of lager worden bijgesteld.

    • b.

      De subsidieontvanger volgt het principe van eerlijke beloning, conform de Fair Practice Code voor cultuur. Dit houdt in dat er wordt gestreefd naar een gelijkwaardige beloning voor functionarissen bij gelijkwaardige inzet, conform cao-afspraken en andere bestaande richtlijnen.

    • c.

      De subsidieontvanger stelt rechtenvrij beeld- en/of videomateriaal beschikbaar voor informatievoorziening en/of stadspromotie.

    • d.

      De subsidieontvanger noemt de gemeente Breda in publiciteits- en communicatie-uitingen.

    • e.

      De subsidieontvanger meldt publieke activiteiten aan bij de UITagenda van explorebreda.com. Breda Marketing controleert en bepaalt vervolgens of de activiteit wordt geplaatst in de UITagenda.

    • f.

      De subsidieontvanger neem deel aan (data)onderzoeken waarvoor de gemeente Breda opdracht geeft.

Artikel 13 Afwijkingsmogelijkheid

  • 1. Naast de Algemene wet bestuursrecht geldt ook de Verordening voor meerjarige subsidies Cultuur Breda 2025 voor deze subsidie. Als daarvan wordt afgeweken, dan staat dat in deze subsidieregeling.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van deze regels als zij vinden dat het toepassen van de regels een onredelijke uitkomst heeft voor degene die de subsidie heeft aangevraagd.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 14 Inwerkingtreding subsidieregeling

  • 1. Deze subsidieregeling treedt na publicatie in werking op 1 augustus 2024.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026, maar blijft gelden voor aanvragen die vallen onder deze subsidieregeling en voor besluiten op die aanvragen.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling heet dit de Subsidieregeling Cultuurcoaches Breda 2025-2026.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 2 juli 2024.

, burgemeester

, gemeentesecretaris

Toelichting Subsidieregeling Cultuurcoaches Breda 2025-2026

Artikel 9Hoe wordt de subsidie verdeeld?

In dit artikel staat uitgelegd hoe de subsidie wordt verdeeld als meer subsidie is aangevraagd dan er beschikbaar is of als er meer dan zes aanvragen zijn ingediend. Dit gebeurt met een tendersysteem. Aanvragen die voldoen aan de voorwaarden d en e uit artikel 5, doen mee aan de tender. Hierbij wordt het beschikbare budget verdeeld op basis van een onderlinge vergelijking en het toewijzen van punten. De beste aanvragen, dus voor activiteiten die het meest bijdragen aan de doelen uit het cultuurbeleid, krijgen de meeste punten en komen als eerst voor subsidie in aanmerking. Als op een criterium nul punten wordt gescoord (onvoldoende), wordt niet voldaan aan de voorwaarden en komt de aanvraag niet voor subsidie in aanmerking.

Puntentoekenning

Aan ieder van de drie beoordelingscriteria kan maximaal 2 punten worden toegekend: onvoldoende (0 punten), voldoende (1 punt) of goed (2 punten). In totaal kunnen er dus maximaal 6 punten worden toegekend. De basis voor deze beoordeling zijn de bij de aanvraag ingediende documenten.

0 Onvoldoende:

De aanvraag voldoet niet of zeer beperkt aan dit criterium. Het is in de aanvraag niet of bijna niet uitgewerkt of roept grote vragen op.

1 Voldoende:

De aanvraag voldoet aan dit criterium, maar dit is in de aanvraag beperkt toegelicht en roept nog wel enkele vragen op.

2 Goed:

De aanvraag voldoet aan dit criterium. Het is in de aanvraag uitgebreid toegelicht en roept geen (wezenlijke) vragen op.