Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen gemeente Etten-Leur

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-09-2024

Intitulé

Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen gemeente Etten-Leur

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur;

gelet op artikel 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Etten-Leur (AVOI) 2024;

besluit:

vast te stellen de

Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen gemeente Etten-Leur 2024.

Artikel 1. Algemeen

Als gevolg van de vergunning, instemmingsbesluit of melding voor de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen in en op openbare gronden ontstaat schade aan straatwerk, overige verhardingen of groenvoorzieningen. Die schade moet worden hersteld en de herstelkosten komen altijd voor rekening van de netbeheerder.

In deze Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen zijn (onder andere) de voorwaarden en tarieven vastgelegd met betrekking tot de wijze van verrekening van de herstelkosten van straatwerk, gesloten verharding, natuursteenverhardingen en groenvoorzieningen en de beheer- en degeneratiekosten.

De begripsbepalingen van de vigerende Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI) en het Handboek kabels en leidingen zijn op deze ‘Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen' van toepassing, tenzij daarvan nadrukkelijk wordt afgeweken.

Alle technische en procedurele aspecten die verband houden met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen zijn opgenomen in het Handboek kabels en leidingen en de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Etten-Leur.

Artikel 2. Toepasselijkheid

Deze regeling is van toepassing op alle werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen in of op de openbare grond van de gemeente Etten-Leur met uitzondering van aspecten waarin is voorzien in privaatrechtelijke overeenkomsten.

Artikel 3. Uitgangspunten bij verrekening van herstelkosten

  • 1. Voor de wijze van herstel en de verrekening van herstel-, beheer-, en degeneratiekosten inzake ontstane schade die het gevolg is van de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen zijn meerdere varianten mogelijk, afhankelijk van locatie en tijd, te weten:

    • Elementenverharding:

      • -

        variant A: Herstel en onderhoud uitgevoerd door de gemeente;

      • -

        variant B1: Herstel en onderhoud door netbeheerder;

      • -

        variant B2: Herstel door netbeheerder en onderhoud door de gemeente;

      • -

        variant C: Herstel door de gemeente voorafgaand aan algehele herbestrating.

  • Voor variant A geldt dat de netbeheerder de gemeente een aantal werkdagen vooraf moet informeren over het moment waarop de herstelwerkzaamheden kunnen aanvangen. Indien deze termijn wordt overschreden dient de netbeheerder op zijn kosten de elementenverharding eerst provisorisch te herstellen (terugbrengen van de verhardingsmaterialen in hetzelfde verband als voor de werkzaamheden aanwezig was, zodanig dat geen gevaar bestaat voor de weggebruiker). Vervolgens vindt definitief herstel plaats door de gemeente.

  • Voor variant B1 geldt dat de netbeheerder op zijn kosten het herstel en onderhoud (met 12 maanden garantie conform RAW-garantiebepalingen) verzorgt. Voor variant B2 geldt dat de netbeheerder op zijn kosten het herstel (met 12 maanden garantie in geval van overschrijding RAW-garantienormen) verzorgt en dat de gemeente verantwoordelijk is voor het onderhoud.

  • Voor variant C geldt dat het herstel wordt uitgevoerd door de gemeente, voorafgaand aan gehele herbestrating. In onderling overleg tussen de gemeente en de netbeheerder kan dit tarief in incidentele gevallen, afwijkend van de standaard keuze (zie artikel 5), toegepast worden als bijvoorbeeld grootschalige saneringen samenvallen met renovatie of reconstructie door de gemeente.

  • De beheer-, degeneratie- en herstelkosten worden in alle gevallen berekend volgens de vigerende tarieven, zie artikel 5, eerste lid.

    • Gesloten verhardingen, groenvoorzieningen (excl. bomen) en elementenverharding op bepaalde locaties:

      • -

        Variant D1: Herstel en onderhoud door de gemeente;

      • -

        Variant D2: Herstel en onderhoud door netbeheerder met gecertificeerde aannemer.

  • Voor variant D.1 geldt dat het herstel en onderhoud wordt uitgevoerd door de gemeente en de marktconforme kosten worden volledig doorberekend aan de netbeheerder.

  • 2. Standaard wordt binnen de gemeente Etten-Leur het herstel uitgevoerd door de netbeheerder, variant B1. Hiervoor geldt het VNG-tarief, zie artikel 5, eerste lid.

  • 3. Bij werkzaamheden waar ter plaatse gesloten verharding aanwezig is en de netbeheerder toestemming heeft gekregen van de gemeente om de gesloten verharding open te breken, dient de netbeheerder ervoor te zorgen dat nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd de sleuf tijdelijk dicht gestraat wordt met betonklinkers. De netbeheerder dient de betonstenen zelf aan te leveren. Het opbreken van de gesloten verharding en het dichtstraten van de sleuf dient te gebeuren conform de voorschriften uit het Handboek kabels en leidingen.

  • De gemeente verzorgt het definitieve herstel van gesloten verhardingen. De gesloten verharding wordt tijdens het periodieke onderhoudsprogramma in opdracht van de gemeente hersteld. Hiervoor geldt een D1 tarief, zie artikel 5, tweede lid.

  • 4. De gemeente voert werkzaamheden aan c.q. het definitieve herstel van groenvoorzieningen (exclusief bermen en grasvelden) in eigen beheer uit of laat dit uitvoeren door een door de gemeente geselecteerde aannemer. Hiervoor geldt een D1 tarief, zie artikel 5, derde lid.

  • Als de netbeheerder (projectmatig) toestemming krijgt van de gemeente om de werkzaamheden aan c.q. het herstel van groenvoorzieningen zelf uit te voeren, worden vóór verstrekking van het instemmingsbesluit specifieke afspraken tussen de gemeente en de netbeheerder gemaakt. Afhankelijk van de omvang van het werk geldt dan voor de netbeheerder een garantietermijn van een jaar of een volledig groeiseizoen (week 13 t/m 45) na oplevering. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in het instemmingsbesluit.

  • Werkzaamheden aan bomen worden te allen tijde uitgevoerd door of in opdracht van de gemeente, zie artikel 5, derde lid, tarief D1.

  • 5. In geografisch bepaalde gebieden zoals centrumgebieden en historische stadskernen (zie bijlage 12.3 Handboek kabels en leidingen) en op locaties waar werkzaamheden uitgevoerd worden door de netbeheerder binnen 5 jaar na (her)bestrating geldt een D2 tarief, zie artikel 5, vierde lid.

  • Tarief D.2 – eisen

    • Voor de uitvoering van werkzaamheden t.b.v. straatwerk is een geldig KOMO-procescertificaat vereist dan wel een schriftelijke verklaring van een certificatie-instelling die daartoe is geaccrediteerd door de nationale accreditatieinstelling (in Nederland: Raad voor Accreditatie). Met deze verklaring verklaart de certificatie-instelling dat het toelatingsonderzoek, als bedoeld in de Nationale beoordelingsrichtlijn, die de grondslag vormt voor het procescertificaat, volledig naar tevredenheid is afgerond met uitzondering van de beoordeling van het uitvoeringsproces op werklocatie. Als een dergelijke verklaring wordt verstrekt, verplicht de aannemer zich het uitvoeringsproces van het onderhavige werk door de desbetreffende certificatie instelling te laten beoordelen volgens de hieraan in de desbetreffende beoordelingsrichtlijn gestelde eisen. Hiertoe moet de aannemer vóór aanvang van de desbetreffende werkzaamheden een bewijs overleggen dat de certificatie-instelling deze beoordeling zal uitvoeren.

    • Vóór aanvang van de desbetreffende werkzaamheden verstrekt de aannemer de directie een kopie van het op zijn naam of op naam van de in te schakelen onderaannemer gestelde certificaat c.q. de verklaring.

    • Vóór aanvang van de desbetreffende werkzaamheden verstrekt de aannemer de directie een kopie van het op zijn naam of op naam van de in te schakelen onderaannemer gestelde certificaat.

  • 6. Als (projectmatig) vooraf tussen de gemeente en de netbeheerder de afspraak is gemaakt dat de gemeente zelf zorgdraagt voor de herstelwerkzaamheden zal de gemeente de marktconforme kosten in rekening brengen bij de netbeheerder.

  • Algemeen

  • 7. De gemeente kan bij in gebreke blijven van de grondroerder (als de voorgeschreven (herstel)termijnen verstreken zijn en/of als herstel onvoldoende is of uitblijft) zelf noodzakelijke (herstel)werkzaamheden uit laten voeren door een door de gemeente geselecteerde aannemer. Dit zal tegen marktconforme tarieven geschieden en de kosten worden aan de netbeheerder doorberekend. De gemeente zal de netbeheerder er vooraf (schriftelijk) van in kennis stellen dat zij het herstel zal laten verrichten.

  • 8. Alle overige (extra) kosten die door de grondroerder (of de gemeente) gemaakt moeten worden vanwege door de netbeheerder geïnitieerde werkzaamheden met betrekking tot kabels en/of leidingen en/of een gevolg zijn van de voorwaarden en eisen die zijn opgenomen in de AVOI, de vergunning en/of het instemmingsbesluit en het Handboek komen in principe voor rekening van de grondroerder c.q. de netbeheerder. Over de eventuele verrekening van overige (extra) kosten zullen nadere afspraken worden gemaakt.

  • Onder “Alle overige (extra) kosten” verstaan we onder andere kosten voor:

    • specifiek herstel van bijzondere (sier)bestrating;

    • eventuele extra werkzaamheden ten behoeve van het herstel van straatwerk in oude staat;

    • de uitvoering van het Bouwprocesbesluit Arbeidsomstandigheden;

    • verwijderen van uit gebruik genomen kabels en/of leidingen op verzoek van de gemeente;

    • verwijderen van graffiti, posters enzovoort, van bovengrondse voorzieningen;

    • het aanbrengen van anti graffitivoorzieningen op bovengrondse voorzieningen;

    • extra aan te planten groen nabij bovengrondse voorzieningen ten behoeve van inpassing in de omgeving;

    • noodzakelijke werkzaamheden aan groenvoorzieningen en bomen;

    • vervanging en herplanten van groenvoorzieningen en bomen;

    • het afvoeren, tijdelijke opslag en terugplaatsen van bouwstoffen;

    • inboet en het leveren van extra bouwstoffen;

    • afvoeren inclusief de stortingskosten van (vervuilde) grond, puin, vrijgekomen asfaltmaterialen;

    • definitief herstel gesloten verhardingen;

    • leveren, aanbrengen en opruimen van tijdelijke (verkeers-)voorzieningen en verkeersmaatregelen en bronbemaling; herstel van verborgen gebreken;

    • het opnieuw aanbrengen c.q. aanwijzen van peilen en hoofdafmetingen;

    • het nemen van maatregelen ten aanzien van de bereikbaarheid van andere kabels en/of leidingen of percelen;

    • het tijdelijk verwijderen en terugplaatsen van bovengrondse obstakels (lichtmasten, verkeersborden);

    • gevolgen voortvloeiend uit het breekverbod;

    • de hulpdiensten en/of de gemeente die voortvloeien uit spoedeisende werkzaamheden/calamiteiten;

    • extra begeleiding vanuit de gemeente.

Artikel 4. Verhalen van overige schade

Niet alle schades die de gemeente als gevolg van kabel en/of leidingwerkzaamheden lijdt, kunnen door de vooraf vastgestelde schadehersteltarieven worden gedekt.

Dit is het geval bij:

  • 1.

    Schade aan groenvoorzieningen (excl. bermen en grasvelden):

    • werkzaamheden waarbij de overlevingskans van de aanwezige beplanting gering is en deze dus moet worden vervangen;

    • werkzaamheden waarbij dicht in de buurt van bomen moet worden gewerkt;

    • achteruitgang van de (beeldbepalende) groenkwaliteit;

    • aantasting van de (ecologische) kwaliteit van de groeiplaats.

  • Met betrekking tot het opnemen van beplanting zullen al vóór het verstrekken van het instemmingsbesluit specifieke afspraken worden vastgelegd, zie ook artikel 3, vierde lid.

  • Als bomen worden beschadigd of zonder toestemming van de gemeente worden gerooid, kan de netbeheerder aansprakelijk worden gesteld voor de schade. De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld door de gemeente. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor het verhalen van schade.

  • De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats volgens het civiele aansprakelijkheidsrecht.

  • 2.

    Schade die ontstaat aan gemeentelijke eigendommen en/of buiten de directe werkomgeving:

  • Schade aan gemeentelijke eigendommen (o.a. de riolering) kan de gemeente in overeenstemming met het civiele aansprakelijkheidsrecht verhalen op de veroorzaker. Van schade die ontstaat buiten de directe werkomgeving van de grondroerder is sprake als ten gevolge van werkzaamheden schade ontstaat aan materialen, lichtmasten, verkeersregelinstallaties (VRI’s), geparkeerde auto's, en dergelijke. Afhankelijk van de specifieke situatie kan het wenselijk zijn dat voorafgaand aan de werkzaamheden een gezamenlijke (toezichthouder en grondroerder) schouw van de werkomgeving plaatsvindt. De bevindingen dienen vastgelegd te worden door de grondroerder.

  • 3.

    Verborgen gebreken:

  • Verborgen gebreken zijn buitenproportionele oneffenheden van opgeleverd en goedgekeurd hersteld straatwerk, aantoonbaar het gevolg van werkzaamheden van die grondroerder die als laatste werkzaamheden op de onderhavige locatie heeft uitgevoerd. In dergelijke gevallen heeft de grondroerder vijf werkdagen na eerste aanzegging van de gemeente de tijd om de verharding opnieuw te herstellen. Als norm voor "buitenproportioneel" wordt een oneffenheid aangehouden van meer dan 0,03 m, die zich binnen een jaar na het eerste herstel voordoet (= CROW-norm voor "ernstige schade").

Artikel 5. Tarieven, garantie en onderhoud

  • 1. Herstel-, beheer- en degeneratiekosten:

  • De herstel-, beheer- en degeneratiekosten voor elementenverhardingen, bermen en grasvelden worden berekend volgens de vigerende VNG-richtlijn Tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom en de daarbij behorende Tarieven (her)straatwerkzaamheden kabels- en/of leidingwerken. Deze tarieven worden voor alle netbeheerders gehanteerd en worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld door de VNG en zijn marktconform. In de gemeente Etten-Leur wordt het tarief B1 gehanteerd.

    • -

      B1: Herstel door netbeheerder (met 12 maanden garantie in geval van overschrijding RAW-garantienormen) en onderhoud;

  • 2. Tarief herstel gesloten verhardingen:

  • Tarief D1. De kosten van het herstel van gesloten verhardingen worden verrekend op basis van de werkelijke kosten.

  • 3. Tarief herstel groenvoorzieningen (exclusief bermen en grasvelden):

  • Tarief D1. De kosten van het herstel van groenvoorzieningen (exclusief bermen en grasvelden) worden verrekend op basis van de werkelijke kosten.

  • 4. Tarief herstel elementenverharding in geografisch bepaalde gebieden zoals centrumgebieden en historische stadskernen en binnen 5 jaar na (her)bestrating:

  • Tarief D2: De kosten van het herstel van elementenverharding in geografisch bepaalde gebieden zoals centrumgebieden en historische stadskernen (zie bijlage 12.3 Handboek kabels en leidingen) en binnen 5 jaar na (her)bestrating worden verrekend op basis van de werkelijke kosten.

Artikel 6. Overige en slotbepalingen

  • 1. Deze Schaderegeling kabels en leidingen treedt in werking op 1 september 2024.

  • 2. Deze Schaderegeling kabels en leidingen is van toepassing op werkzaamheden waarover op het moment van in werking treden geen overeenkomsten zoals Vergunning, Instemmingsbesluit, Melding en/of Samenwerkingsovereenkomsten zijn aangegaan tussen de gemeente en belanghebbende(n). Op overeenkomsten, werkzaamheden, waarop bij de inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist, wordt met toepassing van deze nieuwe regeling een beslissing genomen.

  • 3. Op het tijdstip bedoeld in het eerste lid vervallen alle voorgaande schaderegelingen, uit Handboek kabels en leidingen Etten-Leur 2008, na de datum van 1 september 2024.

  • 4. Deze regeling is niet van toepassing op gemeentelijke kabels en/of leidingen.

Artikel 7. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als:

Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen gemeente Etten-Leur 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 9 juli 2024.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Drs. C. (Cor) Smits

Gemeentesecretaris

Drs. M.C. (Marina) Starmans-Gelijns

Burgemeester