Subsidieregeling ‘Ondersteuning in de buurt’. Hilversum

Geldend van 15-07-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024

Intitulé

Subsidieregeling ‘Ondersteuning in de buurt’. Hilversum

B en W besluit

Subsidieregeling ‘Ondersteuning in de buurt’

Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Hilversum,

Gelet op:

- Titel 4.2 en 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

- Artikel 3, lid 3 van de Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021;

- Beleidsregel toepassing Wet Bibob 2022, gemeente Hilversum;

- Visie Sociaal Domein “Wij zijn Hilversum”;

- Beleidsagenda Wmo-Samenleving 2024-2030;

- Beleidsagenda Armoede en Schulden 2024-2030;

- Beleidsplan Bescherming en Opvang 2022-2025;

- Beleidsplan LHBTI 2019-2022;

- Uitvoeringsagenda Vrijwilligers 2024- 2030;

- Uitvoeringsagenda Mantelzorg 2024- 2030;

- Uitvoeringsagenda Eenzaamheid 2024-2030;

- Lokale uitvoeringsagenda Inclusie.

Overwegende dat:

• We ons in een periode van grote opgaven bevinden, met een vergrijzende bevolking, een onder druk staande mentale gezondheid van inwoners, een individualiserende samenleving en toenemende personeelstekorten in de zorg;

• De gemeente deze opgaven wil aanpakken, samen met inwoners, maatschappelijke organisaties, zorgpartners en informele netwerken;

• De gemeente tot doel heeft gesteld om aan deze opgaven te werken door de sociale basis te versterken, ontmoeting in de wijk te versterken en toegankelijke voorzieningen in de buurt te realiseren;

• Het gewenst is activiteiten te stimuleren die hieraan bijdragen.

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling ´Ondersteuning in de buurt 2025´

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

1. Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, de beleidsstukken en de Algemene Subsidieverordening Hilversum.

2. In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Algemene voorzieningen: aanbod van diensten of activiteiten dat, zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers,

b. ASV: Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021 (ASV 2021);

c. Awb: Algemene wet bestuursrecht;

d. College: Burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum;

e. Gemeente: de gemeente Hilversum;

f. Begeleiding regulier (Wmo): begeleiding gericht op het bevorderen, het behoud of het compenseren van de zelfredzaamheid van inwoners opdat zij zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven. Hiervoor worden activiteiten uitgevoerd waarmee een inwoner wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven;

g. Buurt: een buurt in Hilversum: Oost, Noordoost, Zuidoost, Zuid, Centrum. Zuidwest, Noordwest en de Hilversumse Meent;

h. Buurthuis: een accommodatie in de wijk waar wijkbewoners op een laagdrempelige manier terecht kunnen om elkaar te ontmoeten. Op deze manier draagt het buurthuis bij aan de sociale cohesie in de wijk. De kerntaak van het buurthuis is een bijdrage leveren aan maatschappelijke activiteiten en vraagstukken in de wijk, waarbij het buurthuis maatschappelijk ondernemerschap ontwikkelt en stimuleert;

i. Buurtteam: het aanspreekpunt in de wijk en de spin in het web van de ondersteuningsinfrastructuur in wijken en buurten. Naast het bieden van enkelvoudige en meervoudige individuele ondersteuning zijn zij de samenwerkingspartner van andere maatschappelijke partners in Hilversum. Het buurtteam biedt enkelvoudige en meervoudige ondersteuning op één of meerdere levensgebieden (basiszorg) en is verwijzer naar de sociale basis en aanvullende zorg. Het buurtteam is een algemene voorziening in de gemeente Hilversum, waarop iedere Hilversummer zonder verwijzing een beroep kan doen;

j. Enkelvoudige ondersteuning: individuele ondersteuning aan een inwoner op één of twee leefgebieden, ookwel maatschappelijk werk;

k. Governance: de wijze waarop binnen een samenwerkingsverband de bevoegdheden, rollen en verantwoordelijkheden omtrent bestuur en toezicht daarbinnen zijn georganiseerd;

l. Leefgebieden: onderwerpen waarop inwoners een hulpvraag kunnen hebben, zoals: mentaal welbevinden & zingeving, gezondheid & zorg, geldzaken & regelgeving, huisvesting & wonen, huiselijke relaties & opvoeding, opleiding & werk, actief zijn & vrijwilligerswerk, ouder worden (thuis) & mantelzorg, digitaal vaardig & eigen regie, vervoer & woonomgeving, burger initiatieven & gemeenschap;

m. Maatschappelijke Dienstverlening: Een maatschappelijke dienstverlener voor semi-publieke organisaties met een maatschappelijke doelstelling die op bedrijfsmatige wijze diensten aanbieden. Deze diensten bestaan uit het geheel van activiteiten, die in meer of mindere mate georganiseerd en al dan niet beroepsmatig verricht, tot doel hebben het sociaal functioneren van personen of groepen te herstellen of te bevorderen;

n. Maatschappelijke participatie: actief meedoen in de samenleving;

o. Maatwerkvoorziening: Een voorziening die de gemeente toekent aan een inwoner door het afgeven van een indicatie op grond van de Wmo;

p. Meervoudige ondersteuning: individuele ondersteuning aan een inwoner op drie of meer leefgebieden, ook wel de ondersteuning door het voormalige buurtteam;

q. Onafhankelijke cliëntondersteuning: onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen;

r. Penvoerder: een welzijns- of zorgaanbieder die verantwoordelijk is voor alle noodzakelijke documentatie en informatie voor de aanvraag voor de subsidie en de subsidievaststelling en waarbij aan de penvoerder betaalde voorschotten en subsidiebetalingen, gelden als betalingen aan de van het samenwerkingsverband deel uitmakende subsidieontvangers, zijnde de deelnemers;

s. Professional: een betaalde kracht in dienst van een deelnemer van het samenwerkingsverband met minimaal MBO 4 Jeugdzorg, GHZ, VVT, WMD, GGZ of een vergelijkbare richting;

t. Samenwerkingsverband: meerdere zorg- en of welzijnsaanbieders die in de gemeente Hilversum gezamenlijk de voorliggende ondersteuning in buurten organiseren. De activiteiten van het samenwerkingsverband zijn van toepassing op het beleidsterrein van de Wmo 2015. Het samenwerkingsverband is gezamenlijk verantwoordelijk voor de naleving van de eisen van de ASV 2021 en de eisen in deze subsidieregeling alsmede voor de uitvoering van de in de beschikking aangeduide subsidiabele activiteiten en de daaraan verbonden verplichtingen;

u. Sociale basis: breed en laagdrempelig aanbod van activiteiten en ondersteuning overwegend in de eigen buurt om zelfredzaam te zijn, talenten te ontwikkelen en mee te doen in de stad;

v. Subsidieontvanger(s): de deelnemers van het samenwerkingsverband;

w. Toegang: de werkwijze waarop inwoners toegang krijgen tot ondersteuning;

x. Triage team gemeente: iedere vraag van de inwoner naar ondersteuning wordt beoordeeld door dit team die de inwoner daarna doorverwijst naar passende ondersteuning. Het triage team is een apart rol binnen het buurteam;

y. Waakvlamcontacten: laag intensieve ondersteuning, vaak na afloop van een ondersteuningsperiode. Via een waakvlamcontact wordt er vinger aan de pols gehouden. Zo kan de inwoner makkelijker stabiel blijven en/of wordt achteruitgang voorkomen;

z. Warme doorverwijzing: bij een warme doorverwijzing brengt een professional de inwoner in contact met een andere organisatie (ketenpartner) en draagt informatie met betrekking tot de ondersteuningsvraag en andere informatie over (met toestemming van de inwoner) die voor de ketenpartner noodzakelijk is om de vraag op te pakken;

aa. Welzijnsaanbieder: een rechtspersoon op het gebied van maatschappelijke dienstverlening die of algemeen maatschappelijk werk of onafhankelijke clientondersteuning aanbiedt in Hilversum;

bb. Welzijn op Recept: Welzijn op Recept is een alternatief voor mensen met psychosociale klachten. In plaats van een medisch recept voor te schrijven, verwijst de huisarts deze patiënten door naar het buurtteam (welzijnscoach);

cc. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

dd. Wmo begeleiding: begeleiding gericht op het bevorderen, het behoud of het compenseren van zelfredzaamheid van inwoners. Het doel is het bevorderen van zelfredzaamheid opdat hij zo mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Hierbij worden activiteiten uitgevoerd waarbij een inwoner wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijke leven;

ee. Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaalde periode maximaal beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op grond van deze regeling;

ff. Zorgaanbieder ambulante ondersteuning: een zorgaanbieder die aantoonbare ervaring heeft met het aanbieden van ambulante ondersteuning en regionaal gecontracteerd is bij de regio Gooi en Vechtstreek;

gg. Zorgverlener: de organisatie die de zorg verleent, daarvoor eindverantwoordelijk is, en dit al dan niet in een samenwerkingsverband uitvoert.

Artikel 2. Doel van de subsidieregeling

Het doel van de subsidieregeling is om het bieden van algemeen toegankelijke ondersteuning aan inwoners van 18 jaar en ouder in hun directe woonomgeving te stimuleren. Enkelvoudige of meervoudige ondersteuning wordt geboden door professionals, zodat opeenstapeling en escalatie van problematiek kan worden voorkomen. De inzet van professionals is gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid en samenredzaamheid en participatie van inwoners en om andere ondersteuning aan te kunnen bieden dan een Wmo maatwerkvoorzieningen. Als de kwetsbaarheid van de inwoners voldoende is verminderd, verwijst de professional de inwoner door naar de sociale basis en/of het eigen sociale netwerk.

Artikel 3. Eisen aan de aanvrager

1. Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties zonder winstoogmerk en met aantoonbare ervaring met de activiteiten in deze regeling genoemde activiteiten in artikel 4;

2. Indien subsidie wordt aangevraagd door een samenwerkingsverband, dan fungeert één partij als penvoerder. Deze penvoerder dient de subsidieaanvraag en de aanvraag tot vaststelling in, en ontvangt het subsidiebedrag en beheert dit namens meerdere rechtspersonen onder de voorwaarden dat:

a. de partijen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband de subsidieaanvraag bekrachtigen die de penvoerder namens de deelnemers aan het samenwerkingsverband heeft ingediend;

b. de partijen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband de standpunten erkennen, die de penvoerder jegens de subsidieverstrekker heeft ingenomen als standpunten van de deelnemers aan het samenwerkingsverband en verklaart deze voor haar rekening te nemen;

c. het college instemt met de voorgestelde governance van het samenwerkingsverband.

Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

1. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen betreffen:

A. Enkelvoudige individuele ondersteuning

a. Op buurtniveau organiseren van enkelvoudige individuele ondersteuning. Dit betreft ondersteuning aan inwoners op één of twee leefgebieden.

B. Meervoudige individuele ondersteuning

a. Op buurtniveau organiseren van meervoudige individuele ondersteuning. Dit betreft ondersteuning aan inwoners op drie of meer leefgebieden;

b. Het bieden van waakvlamcontacten aan inwoners als overbruggingszorg en/of na afloop van een ondersteuningstraject.

2. Bij zowel activiteit A als B gelden ook de onderstaande algemene/ overall activiteiten:

a. Op basis van uitkomsten van de triage/ intake (door gemeente) bieden van kortdurende (korter dan 1 jaar) individuele ondersteuning (zoveel mogelijk in de fysieke leefomgeving van de inwoner);

b. De ondersteuning start 5 werkdagen nadat de inwoner is overgedragen vanuit de triage team;

c. De ondersteuning is kortdurend, maximaal één jaar;

d. De professional maakt een plan van aanpak (aan welke doelen wordt er gewerkt) samen met de inwoner;

e. Als de kwetsbaarheid van de inwoners voldoende is verminderd, verwijst de professional de inwoner door naar de sociale basis, het eigen sociale netwerk;

f. Het op buurtniveau organiseren van een fysieke toegang in een centraal toegankelijke locatie in de buurt, bijvoorbeeld een buurthuis. Dit betekent dat elke inwoner van Hilversum, ongeacht zijn of haar vraag op een toegankelijke plek in de buurt kan binnenlopen en zijn vraag kan stellen;

g. Samenwerken met partijen die relevant ondersteuningsaanbod bieden voor inwoners door actief te vragen inwoners te verwijzen naar het buurtteam of andersom; inwoners te wijzen op ander bestaand ondersteuningsaanbod;

h. Aansluiten en actief inspelen op de uitkomsten van de pilots Welzijn op Recept;

i. Starten van nieuwe pilots om verwijzers en buurtteams dichter bij elkaar te brengen;

j. Het leveren van een aantoonbare actieve bijdrage aan de doorontwikkeling van de buurtteams. Zowel strategisch, tactisch, als operationeel inspelen op ontwikkelingen binnen Hilversum en regionaal (zoals ontwikkelingen m.b.t. IZA), en praktische voorstellen doen om hierop aan te sluiten met de buurtteams;

k. Het actief samenwerken met de gemeente op basis van de dagdagelijkse uitvoering en gezamenlijke dagelijkse toegang tot de data waaruit de rapportages worden gemaakt;

l. Afstemming met het triage team van de gemeente, indien de betrokken professionals in teamverband vaststellen of indien anderszins komt vast te staan, dat via de algemene voorzieningen onvoldoende toereikende ondersteuning kan worden geboden aan de betrokken inwoner. In dit overleg wordt bezien welke ondersteuningsmogelijkheden er verder nog zijn en wordt bezien of het indiceren van een aanvullende maatwerkvoorziening alsnog noodzakelijk is.

3. Bij zowel activiteit A als B geldt dat deze activiteit zich richt op inwoners met de volgende kenmerken:

 18 jaar of ouder;

 Zelfinzicht in de problematiek en in wanneer het nodig is om hulp te vragen;

 Lerend vermogen om vaardigheden aan te leren;

 (Uiteindelijk) gemotiveerd en toeleidbaar naar (collectieve) voorzieningen en (informele) netwerken in de wijk, al dan niet in combinatie met waakvlamcontacten door het buurtteam of een Wmo-indicatie.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

1. Alleen de naar het oordeel van het college voor de activiteit noodzakelijke kosten komen in aanmerking voor subsidie, zoals:

a. Loonkosten van professionals die zich richten op het bieden van individuele ondersteuning aan inwoners;

b. Loonkosten van professionals die zich richten op de aansturing van professionals en doorontwikkeling van enkelvoudige en meervoudige individuele ondersteuning in de buurt;

c. Kosten voor het registratiesysteem voor ondersteuning in de buurt;

d. Overige onkosten, zoals kosten voor scholing en training van professionals.

Artikel 6. Aanvraag- en beslistermijn

1. Een aanvraag op grond van deze subsidieregeling dient door het College te zijn ontvangen uiterlijk voor 1 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin activiteiten worden uitgevoerd;

2. Het College beslist binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag;

2. Het College kan de in het tweede lid genoemde termijn voor ten hoogste 13 weken verdagen.

Artikel 7. Eisen aan de subsidieaanvraag

1. Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het College met gebruikmaking van het daarvoor bestemde aanvraagformulier op hilversum.nl/subsidies;

2. Voor een subsidieaanvraag moeten gegevens en stukken worden overlegd zoals in artikel 5 van de ASV 2021 wordt vermeld. Bij de aanvraag overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

a. een activiteitenplan met een beschrijving van hoe de subsidieaanvrager vorm wil geven aan activiteit A en/of B.

b. een sluitende en helder onderbouwde begroting, aansluitend bij de activiteitenbeschrijving. Uit de begroting wordt inzichtelijk hoe de kosten van elk van de activiteiten is opgebouwd. Dat geeft in elke geval per aangevraagde activiteit inzicht in de beschreven kostenposten in artikel 5 van deze regeling;

c. een verklaring van alle deelnemers van het samenwerkingsverband waaruit blijkt dat alle deelnemers instemmen met de penvoering, de inhoudelijke en financiële verantwoording door de penvoerder en waarin de penvoerder wordt gemachtigd om namens de deelnemers betalingen in ontvangst te nemen en eventuele (terug)betalingen te verrichten in het kader van eventuele terugvordering van subsidie(voorschotten);

d. een beschrijving van de governance van het samenwerkingsverband.

3. Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties zonder winstoogmerk en met aantoonbare ervaring met het uitvoeren van deze activiteit(en) in Hilversum.

4. Het College is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in dit artikel genoemde gegevens te verlangen, indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk respectievelijk voldoende zijn;

5. Indien de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld de aanvraag aan te vullen. De dag waarop de aanvraag is aangevuld en volledig is, geldt als de datum van ontvangst van de aanvraag;

Artikel 8. Beoordeling

1. De aanvraag wordt beoordeeld op de volgende punten:

a. De aanvraag is tijdig ingediend;

b. De aanvraag is volledig;

c. De aanvrager voldoet aan de eisen zoals beschreven in artikel 3;

d. De mate waarin de bijdragen aan de beleidsdoelstellingen zoals beschreven in artikel 2;

e. De mate waarin de activiteiten laagdrempelig toegankelijk zijn voor alle Hilversummers;

f. De mate waarin de aanvrager samenwerkt met relevante partners. Samen zorgen zij voor afstemming onderling en zetten zij zich in ten behoeve van de kwetsbare inwoner;

g. De activiteiten zijn voorliggend op Wmo-maatwerk.

2. Wanneer uit de beoordeling blijkt dat de aanvraag niet in aanmerking komt voor subsidie, wordt de aanvraag afgewezen;

3. Wanneer uit de beoordeling blijkt dat de aanvraag in aanmerking komt voor subsidie, blijven onverminderd de weigeringsgronden uit de Awb en de ASV van toepassing.

Artikel 9. Weigeringsgronden

1. Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de ASV wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

a. de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet een gemeentelijke verantwoordelijkheid is;

b. niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is;

c. de activiteiten kosten voor bonussen en afkoopsommen/transitievergoedingen, activiteiten met een partijpolitieke of godsdienstig karakter, activiteiten voor jubilea of vieringen en (alcoholische) consumpties betreffen;

d. De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd in strijd zijn met het gemeentelijk beleid;

e. De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd al voldoende worden uitgevoerd door een andere partij;

f. Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling;

g. De verstrekte gegevens onjuist zijn.

Artikel 10. Subsidievoorwaarden

1. In de verleningsbeschikking wordt opgenomen welke (meetbare) prestaties de aanvrager dient te leveren voor de verleende subsidie en welke financiële afspraken gemaakt worden.

Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling

1. Deze regeling kent een subsidieplafond. Het totale subsidiebedrag is onderverdeeld over de verschillende deelplafonds. Het plafond wordt bekendgemaakt via publicatie van het ‘Overzicht subsidieplafonds Hilversum’. Dit overzicht is te vinden op www.officielebekendmakingen.nl en via de website van de gemeente.

2. Het behandelen van aanvragen vindt plaats via een eerst-komt-eerst-maalt-systeem. Dit betekent dat aanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen, totdat het subsidieplafond bereikt is. Vanaf dat moment worden de aanvragen afgewezen.

3. Onder artikel 4:28 van de Awb bestaat de mogelijkheid dat het subsidieplafond wordt verlaagd. Een verlaging kan gevolgen hebben voor reeds verleende subsidies.

4. Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de Gemeentebegroting door de gemeenteraad.

5. Jaarlijks wordt bij de vaststelling van de Gemeentebegroting overwogen of er indexatie van subsidies voor het volgende jaar plaatsvindt en met welk percentage dit is.

Verdeelregels

1. Voor de activiteit A (enkelvoudige individuele ondersteuning) verstrekt het college aan maximaal één partij subsidie.

2. Voor de activiteit B (meervoudige individuele ondersteuning) verstrekt het college aan maximaal één partij of 1 penvoerder namens een samenwerkingsverband subsidie.

Artikel 12. Verplichtingen

1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 en artikel 12 van de ASV kan het College in de verleningsbeschikking aanvullende subsidieverplichtingen opleggen.

Artikel 13. Verantwoording en vaststelling

1. Verantwoording en vaststelling vindt plaats op basis van de ASV hoofdstuk 4.

Artikel 14. Hardheidsclausule

1. Het College kan in bijzondere gevallen van de bepalingen in deze regeling afwijken indien strikte toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 15. Bijzondere gevallen

1. In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 16. Inwerktreding

1. Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2024

2. De regeling ‘Subsidieregeling Buurtteams Hilversum 2024’ wordt ingetrokken.

Artikel 17. Citeertitel

De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ondersteuning in de buurt.

Hilversum, 2 juli 2024

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

mr. C.P. Torres Barrera dr. ir. G.M. van den Top

Ondertekening