Subsidieregeling ‘’Mantelzorgondersteuning’’. Hilversum

Geldend van 15-07-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024

Intitulé

Subsidieregeling ‘’Mantelzorgondersteuning’’. Hilversum

B en W besluit

Subsidieregeling ‘’Mantelzorgondersteuning’’

Burgemeester en Wethouders van gemeente Hilversum,

Gelet op:

- Titel 4.2 en 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

- Artikel 3, lid 3 van de Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021;

- Beleidsregel toepassing Wet Bibob 2022, gemeente Hilversum;

- Visie Sociaal Domein “Wij zijn Hilversum”;

- Beleidsagenda Wmo-Samenleving 2024-2030;

- Uitvoeringsagenda Mantelzorg 2024- 2030.

Overwegende dat:

• We ons in een periode van grote opgaven bevinden, met een vergrijzende bevolking, een onder druk staande mentale gezondheid van inwoners, een individualiserende samenleving en toenemende personeelstekorten in de zorg;

• De gemeente deze opgaven wil aanpakken, samen met inwoners, maatschappelijke organisaties, zorgpartners en informele netwerken;

• De gemeente tot doel heeft gesteld om aan deze opgaven te werken door de sociale basis te versterken, ontmoeting in de wijk te versterken en meer te willen bereiken met inzet van vrijwilligers;

• Het gewenst is activiteiten te stimuleren die hieraan bijdragen.

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling ‘’Mantelzorgondersteuning’’

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

1. Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, de beleidsstukken en de Algemene Subsidieverordening Hilversum.

2. In deze regeling wordt verstaan onder:

a) Algemene voorzieningen: aanbod van diensten of activiteiten dat, zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, toegankelijk is en dat is gericht op maatschappelijke ondersteuning;

b) ASV: Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021;

c) Awb: Algemene wet bestuursrecht;

d) Buurtteam: team van professionals die generalistisch en buurtgerichte individuele ondersteuning biedt. De medewerkers van het buurtteam zijn professionals die Hilversummers ondersteunen bij het versterken van hun veerkracht en het benutten en/of ontwikkelen van hun netwerk. Zij bieden waar nodig zelf begeleiding en ondersteuning;

e) College: Burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum;

f) Gemeente: De gemeente Hilversum;

g) Informele zorg: bestaat uit twee onderdelen: mantelzorg en vrijwillige inzet bij hulp- en ondersteuningsvragen. Kenmerk van degenen die informele zorg verlenen, is dat zij dit onbetaald doen. De ondersteuning van deze inzet gebeurt deels met behulp van professionals en betaalde krachten;

h) Mantelzorg: alle hulp die gegeven wordt aan iemand die hulp nodig heeft, door iemand uit het directe sociale netwerk van de hulpvrager. Een mantelzorger heeft een persoonlijke relatie met degene die hulp ontvangt, meestal een familielid, vriend of buur. Mantelzorg gaat verder dan de zogenaamde gebruikelijke hulp (hulp die naar algemene maatstaven in redelijkheid mag worden verwacht van een ouder, kind etc.). In de praktijk gaat het vaak om langdurige hulp aan een chronische zieke of iemand met beperkingen;

i) Sociale Basis: breed en laagdrempelig aanbod van activiteiten en ondersteuning overwegend in de eigen buurt om zelfredzaam te zijn, talenten te ontwikkelen en mee te doen in de stad;

j) Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Awb;

k) Vrijwillige inzet: hulp en ondersteuning die aan een hulpvrager geboden wordt door een vrijwilliger, die zich hier zonder geldelijke beloning voor inzet, en waarbij geldt dat er voor de start van de hulp en ondersteuning niet sprake is van een persoonlijke relatie met de hulpvrager. Deze vrijwillige inzet vindt plaats binnen een georganiseerd verband (vrijwilligersorganisatie of bewonersorganisatie);

l) Vrijwilliger: iemand die zich op basis van intrinsieke motivatie inzet in georganiseerd of ongeorganiseerd verband, onverplicht en onbetaald ten behoeve van anderen of de samenleving waarbij een (maatschappelijk) belang wordt gediend;

m) Vrijwilligersorganisatie: organisatie die erop gericht is vrijwillige inzet mogelijk te maken. De uitvoerende werkzaamheden van deze organisatie worden geheel door vrijwilligers gedaan. In het kader van informele zorg gaat het dan om de inzet van vrijwilligers bij hulp en ondersteuningsvragen;

n) WLZ: Wet Langdurige Zorg;

o) Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

p) Zwaardere ondersteuning: dit zijn diensten en/of activiteiten die alleen met een indicatie vanuit de Wmo of WLZ te ontvangen zijn.

Artikel 2. Doel van de subsidieregeling

Deze subsidieregeling biedt ondersteuning voor mantelzorgers in Hilversum conform de Uitvoeringsagenda mantelzorg in Hilversum 2024-2030. Hieronder vallen ook kwetsbare groepen mantelzorgers, zoals bijvoorbeeld jonge mantelzorgers. Deze ondersteuning levert een bijdrage aan de voorwaarden waaronder mantelzorgers in staat zijn hun zorgtaken uit te voeren op een voor hen passende wijze. Voor meer informatie zie ook de Uitvoeringsagenda Eenzaamheid 2024-2030.

Niet al het aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers valt onder de subsidieregeling mantelzorg. Daar waar vrijwilligers worden ingezet, wordt verwezen naar de subsidieregeling ‘Versterken sociale basis: sterke wijken en buurten’.

Voor de uitvoering van al onder de basisvoorziening mantelzorgondersteuning vallende activiteiten zoekt de gemeente één organisatie, vanuit het oogpunt van efficiency en de samenhang tussen de genoemde activiteiten.

Uitsluitend aanvragen die betrekking hebben op alle activiteiten, die zijn benoemd in artikel 4, worden in behandeling genomen.

Artikel 3. Eisen aan de aanvrager

1. De subsidie kan worden aangevraagd door organisaties (rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid) die aantoonbaar ervaring hebben met de ondersteuning van mantelzorgers in Hilversum.

Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

1. Subsidie wordt verleend voor de volgende activiteiten:

a) Coördinatie: Het coördineren van de mantelzorgondersteuning in Hilversum vanuit een overkoepelende mantelzorg uitvoeringsorganisatie conform de Uitvoeringsagenda mantelzorg in Hilversum 2024-2030;

b) Toegang: Het organiseren van een eenduidige en makkelijke vindbare, laagdrempelige toegang tot het ondersteuningsaanbod, zowel fysiek als digitaal;

c) Informeren en Adviseren: Op een toegankelijke wijze informeren en adviseren van mantelzorgers en professionals, rekening houdend met de grote diversiteit onder mantelzorgers;

d) Samenwerking met eerstelijnszorg: Stimuleren van professionals met name in de eerste lijn om aandacht te hebben voor mantelzorgproblematiek;

e) Groepsgericht aanbod: Het organiseren van een groepsgericht aanbod voor mantelzorgers op basis van gesignaleerde behoeften;

f) Ervaringsdeskundigheid: Het betrekken van mantelzorgers bij het beleid rond mantelzorg;

g) Waardering: Het organiseren van waarderingsactiviteiten voor mantelzorgers.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

1. Alleen de naar het oordeel van het college voor de activiteit noodzakelijke kosten komen in aanmerking voor subsidie, zoals:

- Personele kosten voor de uitvoering van de activiteiten (uurtarief, aantal fte);

- Overige personele kosten (overhead);

- Materiële kosten;

- Huisvestingskosten, uitgesplitst in t.b.v. de activiteit en t.b.v. overig (overhead).

Artikel 6. Aanvraag- en beslistermijn

1. Een subsidieaanvraag moet elk jaar ingediend worden tussen 1 augustus en 1 oktober in het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

2. Het College beslist binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag;

3. Het College kan de in het tweede lid genoemde termijn voor ten hoogste 13 weken verdagen.

Artikel 7. Eisen aan de subsidieaanvraag

1. Een aanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het College met gebruikmaking van het daarvoor bestemde aanvraagformulier op hilversum.nl/subsidies;

2. Bij de aanvraag overlegt de aanvrager een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, waaronder:

a) Hoe de organisatie invulling geeft aan het coördineren van de mantelzorgondersteuning in Hilversum vanuit een overkoepelende mantelzorg uitvoeringsorganisatie conform de Uitvoeringsagenda mantelzorg in Hilversum 2024-2030;

b) Hoe de invulling van de onderdelen van de basisvoorziening bijdraagt aan de verwezenlijking van de doelstellingen voor mantelzorgondersteuning;

c) Hoe de organisatie aansluit bij het wijkgerichte werken dat de gemeente voorstaat, samenwerkt met organisaties als de buurtteams, gezondheidscentra en wijkverpleging, vrijwilligersorganisaties, informele netwerken en de sociale basis;

d) Welk aanbod voor groepsondersteuning wordt georganiseerd en waarop dit aanbod is gebaseerd;

e) Hoe de organisatie de waardering voor mantelzorgers vormgeeft;

f) Hoe de organisatie gebruik maakt van de ervaringsdeskundigheid van mantelzorgers;

g) Hoe de organisatie de deskundigheid en competentie van de betrokken uitvoerende medewerkers waarborgt;

h) Hoeveel mantelzorgers de organisatie bereikt;

i) Hoe de organisatie de kernwaarden van de gemeente toepast;

j) Hoe de organisatie de activiteiten evalueert en eventueel bijstelt.

3. Een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten voor deze activiteiten. Een voorbeeld van een begrotingsformat is beschikbaar. In de begroting is inzichtelijk gemaakt hoe elk van de activiteiten/onderdelen is opgebouwd.

4. Het college is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in dit artikel genoemde gegevens te verlangen, indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk respectievelijk voldoende zijn;

5. Indien de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld de aanvraag aan te vullen. De dag waarop de aanvraag is aangevuld en volledig is, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 8. Beoordeling

1. De aanvraag wordt beoordeeld op de volgende punten:

- De aanvraag is tijdig ingediend;

- De aanvraag is volledig;

- De aanvrager voldoet aan de eisen zoals beschreven in artikel 3;

- De mate waarin de activiteiten bijdragen aan de beleidsdoelstellingen zoals beschreven in artikel 2;

- De mate waarin de activiteiten laagdrempelig toegankelijk zijn voor alle Hilversummers;

- De mate waarin de aanvrager samenwerkt met relevante partners. Samen zorgen zij voor afstemming onderling en zetten zij zich in ten behoeve van de mantelzorger;

- De activiteiten zijn voorliggend op Wmo-maatwerk en de subsidieregelingen Buurtteams en Zinvolle dagactiviteiten.

2. Wanneer uit de beoordeling blijkt dat de aanvraag niet in aanmerking komt voor subsidie, wordt de aanvraag afgewezen;

3. Wanneer uit de beoordeling blijkt dat de aanvraag in aanmerking komt voor subsidie, blijven onverminderd de weigeringsgronden uit de Awb en de ASV van toepassing.

4. Wanneer het subsidie(deel)plafond wordt overvraagd, worden aanvragen onderling vergeleken en beoordeeld op de onderstaande criteria (zie punt 5). Aan de hoogst scorende aanvragen wordt subsidie toegekend tot het plafond is bereikt.

5. De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen worden beoordeeld op grond van de maatschappelijke waarde. We hanteren hierbij de volgende criteria:

Legitimiteit:

De mate waarin de aanvraag bijdraagt aan het ondersteunen van mantelzorgers, zodat zij de zorg voor hun naaste zo lang en goed mogelijk vol kunnen houden.

De mate waarin de activiteit is afgestemd op de wat er al is en de mate waarin er wordt samengewerkt en geleerd met andere mantelzorg ondersteuningsorganisaties, vrijwilligersorganisaties, sociale partners en initiatieven in het sociaal domein en wat deze samenwerking en dit samen leren oplevert.

Draagvlak:

De onderbouwing van de behoefte aan de activiteiten aan de hand van ervaringscijfers van het aantal hulpvragen, de ontwikkeling in de hulpvragen en/of door de beoordeling/evaluatie door vrijwilligers hulpvragers en/of professionals.

De mate van kennis en betrokkenheid bij de hulpvragen en doelgroepen in de lokale omgeving, waarbij het voortzetten van en voortbouwen op bestaande activiteiten voorrang krijgt boven nieuwe aanvragen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit aantoonbare ervaring met de uitvoering van deze activiteiten en de inbedding in de lokale sociale infrastructuur.

Rendement:

De prijs/rendement-verhouding: hoe de omvang, aard en het bereik van de activiteiten zich verhouden tot de opgevoerde kosten. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de verhouding tussen vrijwillige inzet en betaalde inzet, de mate waarin de activiteiten ook uit andere bronnen gefinancierd worden; de noodzaak tot huisvesting- en activiteiten kosten. De aanvrager onderbouwt de hoogte van de subsidieaanvraag (aan de hand van de variabelen als bedoeld in artikel 5).

Artikel 9. Weigeringsgronden

1. Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de ASV wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

• De nieuwe initiatieven niet aanvullend zijn op het bestaande aanbod binnen de gemeente Hilversum. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het bestaande aanbod al in soortgelijke producten, diensten en activiteiten voorziet;

• De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid zijn;

• De deelnemers vinden dat de aangeboden activiteit niet aansluit bij de behoefte;

• Niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is;

• De activiteiten kosten voor bonussen en afkoopsommen/transitievergoedingen, activiteiten met een partijpolitieke of godsdienstig karakter, activiteiten voor jubilea of vieringen en (alcoholische) consumpties betreffen;

• De huisvestingskosten, activiteitenkosten of organisatiekosten niet in redelijke verhouding staan tot het aantal deelnemers aan de activiteiten

• De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd in strijd zijn met het gemeentelijk beleid;

• Niet voldaan is aan de eisen en beoordelingscriteria genoemd in deze regeling;

• Een vergunning niet is verleend voor een activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

• De verstrekte gegevens onjuist zijn.

Artikel 10. Subsidievoorwaarden

1. In de verleningsbeschikking wordt opgenomen welke (meetbare) prestaties de aanvrager dient te leveren voor de verleende subsidie en welke financiële afspraken gemaakt worden.

Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling

1. Deze regeling kent een subsidieplafond. Het plafond wordt bekendgemaakt via publicatie van het ‘Overzicht subsidieplafonds Hilversum’. Dit overzicht is te vinden op www.officielebekendmakingen.nl en via de website van de gemeente.

2. Het subsidieplafond kan worden verlaagd op basis van art 4.28 Awb. Dit kan betekenen dat een verleende aanvraag lager wordt vastgesteld.

3. Indien de aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 4 van deze regeling, vóór 1 december van het kalenderjaar het maximale subsidieplafond als bedoeld in lid 1 van dit artikel bereikt hebben, kan het college besluiten om het beschikbare subsidieplafond onder lid 1 te verhogen.

4. Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de Gemeentebegroting door de gemeenteraad.

5. Jaarlijks wordt bij de vaststelling van de Gemeentebegroting overwogen of er indexatie van subsidies voor het volgende jaar plaatsvindt en met welk percentage dit is.

Artikel 12. Verplichtingen

1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 en artikel 12 van de ASV kan het College in de verleningsbeschikking aanvullende subsidieverplichtingen opleggen.

Artikel 13. Verantwoording en vaststelling

1. Verantwoording en vaststelling vindt plaats op basis van de ASV hoofdstuk 4.

Artikel 14. Hardheidsclausule

1. Het College kan in bijzondere gevallen van de bepalingen in deze regeling afwijken indien strikte toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 15. Bijzondere gevallen

1. In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 16. Inwerkingtreding

1. Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2024.

Artikel 17. Citeertitel

1. De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Mantelzorgondersteuning.

Hilversum, 2 juli 2024

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

mr. C.P. Torres Barrera dr. ir. G.M. van den Top

Ondertekening