Verordening werkgeverscommissie gemeente Castricum 2024

Geldend van 16-07-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie gemeente Castricum 2024

De raad van de gemeente Castricum;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 24 juni 2024;

gelet op het bepaalde in artikel 83 van de Gemeentewet;

gelet op het delegatiebesluit van de raad met betrekking tot het werkgeverschap aan de werkgeverscommissie d.d. 25 juni 2020;

gezien het advies van de commissie d.d. 4 juli 2024;

b e s l u i t:

vast te stellen de navolgende Verordening werkgeverscommissie gemeente Castricum 2024:

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren niet zijnde de griffier mandateren aan de griffier;

  • 4. Ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO Gemeenten, worden de bepalingen gevolgd zoals die voor de Werkorganisatie BUCH zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten hiervan af te wijken mits de op de griffie werkzame ambtenaren geen nadelige gevolgen ondervinden van deze afwijking.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, tevens lid en maximaal vier andere leden uit de raad en (indien en voor zover van toepassing) bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en oppositie;

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 3. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 4. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn als informant en adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de werkgeverscommissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie;

  • f.

    het accorderen van declaraties van de griffier.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt via de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning door de Werkorganisatie BUCH.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in beslotenheid gehouden indien en voor zover sprake is van belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid, van de Wet open overheid;

  • 2. De agenda, de stukken en besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid van de Wet open overheid, dat hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1. De werkgeverscommissie voert ten miste één keer per jaar een gesprek met de griffier en voert ten minste één keer per jaar een gesprek met de griffie als geheel.

  • 2. De voorzitter van de werkgeverscommissie en griffier voeren ten minste één keer per jaar een gesprek met de op de griffie werkzame ambtenaren niet zijnde de griffier.

  • 3. Voorts vergadert de commissie zo vaak als door de voorzitter of één van leden nodig wordt geacht of wanneer de griffier daartoe een verzoek doet.

Artikel 9 Verantwoording

  • 1. De griffier brengt jaarlijks verslag uit aan de werkgeverscommissie over de door de griffie verrichte werkzaamheden;

  • 2. De werkgeverscommissie brengt, gebruikmakend van het verslag als bedoeld in het eerste lid, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen. Dit met inachtneming van het bepaalde in artikel 7.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie.

Artikel 11 Intrekking oude verordening

De Verordening werkgeverscommissie Castricum 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening werkgeverscommissie gemeente Castricum 2024”.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Castricum in de openbare raadsvergadering d.d. 4 juli 2024.

mevrouw R. Slootweg MSc

griffier

de heer B.A. Tap

burgemeester