Verordening Werkgeverscommissie gemeente Heumen 2024

Geldend van 13-07-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie gemeente Heumen 2024

De raad van de gemeente Heumen in openbare vergadering bijeen;

Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 1 juli 2024;

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 147, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit

de Verordening werkgeverscommissie gemeente Heumen 2024 vast te stellen.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen, het fungeren als klankbord voor de griffier alsmede het overleg met de griffier over het griffieplan.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier. Hieronder wordt mede verstaan het besluiten tot en het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het griffiepersoneel.

  • 4.

    Ten aanzien van de lokale arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, worden voor het griffiepersoneel de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden, waarvan minstens één fractievoorzitter. Een van de leden wordt als voorzitter benoemd.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de werkgeverscommissie

  • 1.

    De griffier of een door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over de ondersteuning.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kan zich bij laten staan door een personeelsadviseur.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier of een door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1. tweede lid, onder e en vierde lid Wet open overheid, in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Indien een raadslid de agenda, stukken en besluitenlijst wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste éénmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op of de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De verordening werkgeverscommissie Heumen 2019 zoals vastgesteld op 18 december 2018 wordt bij de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie gemeente Heumen 2024”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 4 juli 2024,

De raad voornoemd,

Drs. M.J.H.N. Collombon

Griffier

Mr. J.W.M.S. Minses

Voorzitter