Verordening op de raadsinformatiebijeenkomsten gemeente Leudal 2024

Geldend van 13-07-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de raadsinformatiebijeenkomsten gemeente Leudal 2024

De raad van de gemeente Leudal;

gelezen het voorstel van de griffier van 26 april 2024;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie bestuur en middelen van 19 juni 2024;

Besluit:

Vast te stellen de volgende ‘Verordening op de raadsinformatiebijeenkomsten gemeente Leudal 2024’, luidende als volgt.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • -

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • -

    presidium: de raadsvoorzitter + de fractievoorzitters;

  • -

    raadslid: lid van de raad;

  • -

    voorzitter: degene die een raadsinformatiebijeenkomst voorzit;

  • -

    wet: Gemeentewet.

Artikel 2 Instelling raadsinformatiebijeenkomst

Er is een raadsinformatiebijeenkomst waarvan de werkzaamheden alle onderwerpen betreffen die ook in een raadsvergadering of in een raadscommissievergadering aan de orde kunnen komen.

Artikel 3 Taken

Een raadsinformatiebijeenkomst:

  • a.

    is veelal bedoeld om als commissie- en/of raadslid informatie te vergaren;

  • b.

    kan advies uitbrengen aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben.

Artikel 4 Samenstelling; ad hoc voorzitter

  • 1. Een raadsinformatiebijeenkomst bestaat in beginsel uit alle raadsleden en alle raadscommissieleden.

  • 2. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 3. Het presidium besluit, per raadsinformatiebijeenkomst, wie de voorzitter is. Dat kan zowel een raadslid als een collegelid zijn.

Artikel 5

gereserveerd

Artikel 6 Ondersteuning door de griffie

  • 1. De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van iedere raadsinformatiebijeenkomst een op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar aan als ondersteuner van de raadsinformatiebijeenkomst.

  • 2. De griffieondersteuner is aanwezig tijdens raadsinformatiebijeenkomsten.

  • 3. Een griffieondersteuner kan op uitnodiging van de voorzitter aan de beraadslagingen in bijeenkomsten deelnemen.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 7 Oproep en agenda

  • 1. De voorzitter zendt ten minste een week voor een bijeenkomst de raads- en commissieleden een schriftelijke oproep en de agenda met de daarbij behorende stukken.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur voor aanvang van de bijeenkomst, wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden gezonden.

  • 3. Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 8, tweede lid, van toepassing.

Artikel 8 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep in het vergaderstukkensysteem (thans: iBabs) geplaatst, bij de bewuste vergadering.

  • 2. Informatie voor de raadsinformatiebijeenkomst waaromtrent op grond van hoofdstuk Va, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier.

Artikel 9 Openbare kennisgeving

Openbare raadsinformatiebijeenkomsten worden onder de zorg van de griffier ter openbare kennis gebracht.

Paragraaf 2 Vergadering

Artikel 10 Presentielijst

De griffieondersteuner noteert de namen van wie de bijeenkomst bijwonen, met uitzondering van hen die publiek aanwezig zijn.

Artikel 11 Vergader- en besluitquorum

Er is een vergaderquorum noch een besluitquorum.

Artikel 12 Advies; geen stemmingen

  • 1. Als een raadsinformatiebijeenkomst een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2. In het advies worden opgenomen de standpunten van alle leden.

  • 3. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 13 Aantal spreektermijnen

Er gelden geen spreektermijnen.

De voorzitter bepaalt wanneer een beraadslaging wordt beëindigd.

Artikel 14 Deelname aan de beraadslaging door anderen

De voorzitter kan besluiten dat anderen dan raads- en commissieleden mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1. Burgers kunnen in een bijeenkomst het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn indien en voor zover het presidium, bij het beleggen van de bijeenkomst, heeft besloten dat er de mogelijkheid van spreekrecht voor burgers bestaat.

  • 2. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk tot aan de start van de bijeenkomst aan de griffieondersteuner onder vermelding van zijn naam, adres en eventueel telefoonnummer en het onderwerp waarover hij of zij het woord wenst te voeren.

  • 3. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 4. De inspreker voert het woord, nadat de voorzitter hem of haar dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de bijeenkomst.

  • 5. De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

Artikel 16 Handhaving orde en schorsing

  • 1. De voorzitter handhaaft de orde in de bijeenkomst.

  • 2. Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3. Hij kan ter handhaving van de orde de bijeenkomst voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de bijeenkomst sluiten.

  • 4. Hij kan de bijeenkomst voorstellen aan een raads- of commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het raads- of commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het raads- of commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot raadsinformatiebijeenkomsten worden ontzegd.

Artikel 17 Voorstellen van orde

Raads- en commissieleden kunnen tijdens een bijeenkomst mondeling een voorstel van orde betreffende de bijeenkomst doen. De bijeenkomst beslist hier terstond over.

Artikel 18 Terugkoppeling over gehouden bijeenkomst

  • 1. Een griffieondersteuner draagt, bij voorkeur daags na een bijeenkomst, zorg voor een terugkoppeling naar de raadsleden, de desbetreffende commissieleden en de collegeleden.

  • 2. Uit een terugkoppeling blijkt in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffieondersteuner, de raadsleden, de commissieleden, de collegeleden en de ambtelijk en externe ondersteuning, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke raads-, commissie- en collegeleden afwezig waren;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      het eventuele advies van de bijeenkomst en de eventuele vervolgstappen.

  • 3. De terugkoppeling wordt door de griffieondersteuner in het vergaderstukkensysteem (thans: iBabs) geplaatst bij de desbetreffende raadsinformatiebijeenkomst.

Paragraaf 3 Besloten bijeenkomsten

Artikel 19 Toepassing verordening op besloten bijeenkomsten

Op besloten raadsinformatiebijeenkomsten is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de bijeenkomst.

Artikel 20 Toegang tot een besloten bijeenkomst

  • 1. De voorzitter bepaalt, indachtig het door het presidium bij het beleggen van de bijeenkomst hierover genomen besluit, wie naast de raadsleden, alle raadscommissieleden en collegeleden, toegang hebben tot de besloten bijeenkomst.

  • 2. Raadsleden hebben te allen tijde toegang tot een besloten commissievergadering.

Artikel 21 Terugkoppeling over gehouden besloten bijeenkomst

  • 1. Artikel 18 van deze verordening is van toepassing met dien verstande dat de terugkoppeling door de griffieondersteuner achter een digitaal slotje wordt geplaatst waardoor alleen de genodigden van de bijeenkomst inzage kunnen nemen in die terugkoppeling.

  • 2. De bijeenkomst kan besluiten dat er géén terugkoppeling door de griffieondersteuner behoeft te worden gemaakt of niet mag worden gemaakt.

Artikel 22 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de bijeenkomst die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de bijeenkomst overleg gevoerd.

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 23 Toehoorders en pers

  • 1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare bijeenkomsten uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de bijeenkomst op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4. Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de bijeenkomst te ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare bijeenkomst geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan voorafgaande aan de bijeenkomst mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 25 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking daags na haar openbare bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadsinformatiebijeenkomsten gemeente Leudal 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal d.d. 2 juli 2024.

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL,

De griffier, De voorzitter,

Drs. W.A.L.M. Cornelissen D.H. Schmalschläger