Afwegingskader voor de verzoeken tot plaatsing op de Evenementenkalender

Geldend van 13-07-2024 t/m heden

Intitulé

Afwegingskader voor de verzoeken tot plaatsing op de Evenementenkalender

Afwegingskader voor de verzoeken tot plaatsing op de Evenementenkalender

DE BURGEMEESTER VAN LEEUWARDEN;

2024-147750

Overwegende dat

  • organisatoren van evenementen met 2000 bezoekers/ deelnemers of meer op grond van artikel 2:25e, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden, voor 1 september voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt een verzoek moeten indienen voor plaatsing op de Evenementenkalender;

  • hiermee beoogd wordt om in een vroegtijdig stadium inzicht te krijgen in het aantal evenementen en mogelijke knelpunten;

  • er mogelijk twee of meer verzoeken voor plaatsing van evenementen binnenkomen die samenvallen qua tijd en locatie of anderszins met elkaar concurreren;

  • het daarom op grond van artikel 2:25e, derde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden noodzakelijk is de evenementen te beoordelen aan de hand van vastgestelde criteria waarin dit afwegingskader voorziet;

  • hiermee de gemeente Leeuwarden er ook voor wil zorgen dat ook na het Culturele Hoofdstadjaar een gevarieerd aanbod aan evenementen is op diverse locaties;

  • dat op grond van dit afwegingskader door of namens de burgemeester met redenen omkleed een afgewogen keus kan worden gemaakt welk evenement op de kalender geplaatst wordt;

  • gelet op artikel 2:25e van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden;

BESLUIT:

  • 1.

    Het ‘Afwegingskader voor de verzoeken tot plaatsing op de evenementenkalender bij samenvallende en concurrerende evenementen’, vastgesteld op 16 juli 2019 in te trekken;

  • 2.

    Het Afwegingskader voor de verzoeken tot plaatsing op de Evenementenkalender vast te stellen;

  • 3.

    Te bepalen dat deze beleidsregel één dag na publicatie in werking treedt.

Leeuwarden, 2 juli 2024.

De burgemeester van Leeuwarden,

mr. S. van Haersma Buma

Afwegingskader voor de verzoeken tot plaatsing op de Evenementenkalender

Leeuwarden is sinds jaren een gemeente waar veel en diverse evenementen plaatsvinden. Het aantal evenementen zal de komende jaren toenemen. Dit komt door een toename van vrije tijd, mobiliteit en de relatieve groei in welvaart. LF2018 is een extra ‘aanjager’ geweest. Daarbij geldt dat een aantal vaste locaties, te weten het Oldehoofsterkerkhof, het Wilhelminaplein, De Groene Ster en de Prinsentuin, worden overvraagd. Dit maakt een beleidskader noodzakelijk dat helpt bij het maken van keuzes over welke evenementen in een bepaald jaar op welke locatie plaatsvinden.

I Kaders

Leeuwarden kent een gevarieerd aanbod aan evenementen en onderscheidt zich door niet in te zetten op één vorm of type evenementen. De kracht van Leeuwarden zit daarmee o.a. in het diverse karakter, de laagdrempelige toegankelijkheid en de mogelijkheden tot experimenteel programmeren.

Leeuwarden onderscheidt zes categorieën evenementen:

1. Eenmalige grote evenementen / speciale evenementen

Eenmalige (grote) evenementen doen zich per definitie niet meerjarig voor in de gemeente, maar ‘reizen’ vaak door het land of Europa. Deze evenementen hebben landelijke/internationale uitstraling en leveren een grote bijdrage aan de goede reputatie van de stad en regio.

2. Beeldbepalende evenementen

Deze evenementen zijn strategisch van belang voor Leeuwarden en keren jaarlijks terug. Het gaat om evenementen met een gemeentegrens overstijgende provinciale, nationale of internationale bezoekersstroom in combinatie met nationale of internationale programmering. Deze evenementen zijn onderscheidend/uniek door hun programmering en doelgroep. Zij dragen de stedelijke identiteit en vormen voor mensen uit binnen- en buitenland reden onze stad te bezoeken.

3. Jaarlijks terugkerende evenementen, gekoppeld aan landelijke feest- en/of herdenkingsdagen

Dit zijn evenementen die samenvallen met landelijke feest- en of herdenkingsdagen. Dit zijn bijvoorbeeld Koningsdag en -nacht, Dodenherdenking, Bevrijdingsfestival, Bloemetjesmarkt op Hemelvaartsdag en de Sinterklaasintocht.

4. Evenementen op sport- en cultuurgebied

Deze evenementen zijn voor een breed publiek toegankelijk.

5. Evenementen met lokale en regionale uitstraling

Dit zijn (commerciële) evenementen die met een lokale of regionale uitstraling.

6. Overige evenementen

Dit zijn kleinere evenementen die niet tot een van de bovenstaande categorieën behoren, maar die de versterking van cohesie in een wijk, buurt of dorp ten doel hebben. Deze evenementen dragen bij aan ‘Iepen Mienskip’.

Evenementen zijn belangrijk voor de levendigheid binnen de gemeente. Tegelijkertijd willen we de overlast die gepaard gaat met evenementen voor onze inwoners en ondernemers kennen, onderkennen en beheersen. Bijvoorbeeld, de huidige beleidsregel geluid bepaalt dat er een beperkt aantal zware geluidsontheffingen verleend kunnen worden op een locatie. Daarnaast spelen andere beperkingen een rol zoals de verkeerssituatie, bereikbaarheid, doorstroming en bodemgesteldheid van een locatie. Bij het vaststellen van het aantal evenementen is geprobeerd een balans te vinden tussen evenementen enerzijds en het belang van een goede woon- en leefomgeving.

Programmering en meerjarige plaatsing

Bij het vormgeven van de Evenementenkalender wordt gewerkt met een vaste en variabele programmering.

De vaste programmering heeft een beschermde status. De gemeentelijke- en hulpdiensten houden rekening met de vaste programmering. Daarom hebben deze evenementen voorrang op andere evenementen. De vaste programmering kan ieder jaar in beginsel voor een periode van drie jaar geplaatst worden. Dit biedt voor organisatoren duidelijkheid en zekerheid om onder andere financiële verplichtingen aan te kunnen gaan. Dit sluit ook aan bij de behoefte van een aantal evenementen welke meedraaien binnen de (landelijke) meerjarige cultuursubsidiëring.

Een plek binnen de vaste programmering wordt niet ieder jaar automatisch verlengd. Bij de voorbereiding van de nieuwe Evenementenkalender wordt bekeken of een vaste plaatsing gecontinueerd kan worden of dat er feiten en omstandigheden zijn die maken dat een organisator zijn plaatsing verliest.

Een organisator kan zijn meerjarige plaatsing verliezen als één van de onderstaande situaties zich heeft voorgedaan:

  • Ernstige excessen ten aanzien van de naleving van de voorschriften van de gemeentelijke vergunningen en ontheffingen;

  • Als de evaluatie van het evenement en het traject van vergunningaanvraag onvoldoende kwaliteit weergeeft van de organisator en/of het evenement. Daarbij wordt onder andere de kwaliteit van de aanvraag, het voldoen aan de gestelde termijnen, de samenwerking met gemeentelijke- en hulpdiensten en de uitvoering van het evenement beoordeeld. De bevindingen worden opgenomen in een evaluatieverslag.

  • Er is sprake van betalingsachterstanden bij de gemeente voor leges, precario en/of huurovereenkomsten;

  • Het evenement niet meer past binnen de bredere visie van de gemeente op evenementen c.q. andere beleidsprioriteiten worden gesteld.

Als van het voorgaande geen sprake is, dan kan bij het vaststellen van de Evenementenkalender een meerjarige plaatsing met 1 jaar worden verlengd. Bijvoorbeeld, een evenement is voor 2024, 2025 en 2026 geplaatst. In 2024 wordt bepaald of de plaatsing voor 2025 en 2026 gehandhaafd kan blijven en of verlenging naar 2027 mogelijk is.

De variabele programmering binnen de Evenementenkalender wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld.

II Vaste programmering

Binnen de gemeente Leeuwarden zijn het Oldehoofsterkerkhof, Wilhelminaplein, De Groene Ster en de Prinsentuin locaties waarvoor vaak meer verzoeken tot plaatsing op de Evenementenkalender worden gedaan dan er geplaatst kunnen worden. Deze locaties zijn voor een beperkt aantal gegadigden beschikbaar. Het zijn schaarse locaties waarvoor een vergunningenplafond geldt. Het hanteren van een vergunningenplafond heeft in beginsel tot gevolg dat op een bepaalde manier aan potentiële gegadigden de ruimte moet worden geboden om mee te dingen naar de beschikbare plaatsing/vergunning.

Voor de genoemde schaarse locaties binnen de gemeente Leeuwarden geldt dat onderstaande categorieën de vaste programmering vormen:

  • Beeldbepalende evenementen.

  • Jaarlijks terugkerende evenementen gekoppeld aan landelijke feest- en herdenkingsdagen.

  • Jaarlijkse terugkerende grootschalig en/of onderscheidende evenementen op sport- en/of cultuurgebied.

Buiten de genoemde categorieën behoren onderstaande evenementen ook tot de vaste programmering:

  • Het Leip! Festival is de start van het collegejaar en is bedoeld voor de eerstejaars studenten. Dit evenement behoort ook tot de vaste programmering en wordt op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden georganiseerd door de Stichting Leeuwarden Studiestad.

  • De kermis op het Wilhelminaplein in Leeuwarden. Dit plein is in de maand juni tien dagen (inclusief op- en afbouw) gereserveerd voor dit evenement.

  • De Lunato kermis. Deze kermis vindt jaarlijks in april plaats op het Cambuurplein. Hiervoor is een omgevingsvergunning verleend. Deze is geldig tot en met de editie van 2029. De uitvoering is in handen van de Stichting Lunato kermis Leeuwarden, bestaande uit vertegenwoordigers van buurt- en speeltuinverenigingen.

  • Wijk- en dorpsfeesten die worden georganiseerd door wijk- en dorpsverenigingen. Deze evenementen hebben voorrang op andere evenementen.

Samen vormen deze categorieën evenementen de vaste programmering. Dit betekent dat er voor deze evenementen op de betreffende locaties een aantal ‘zware’ geluidsdagen zijn gereserveerd en/of eventuele capaciteit van de hulpdiensten is ingepland voor het evenement. De evenementen/feestdagen die voor het Oldehoofsterkerkhof, Wilhelminaplein, De Groene Ster en de Prinsentuin tot de vaste programmering behoren staan in de tabellen 1 t/m 4.

Vaste programmering moet wel een verzoek indienen

Iedere organisator van (grote) evenementen moet voor 1 september een verzoek tot plaatsing op de Evenementenkalender indienen. Dit geldt ook voor de evenementen welke behoren tot de vaste programmering. Daardoor weten de gemeentelijke- en hulpdiensten dat het evenement ook het daarop volgende jaar weer in de planning meegenomen moet worden of dat de gereserveerde locatie vrij komt.

Geen vaste organisator

Indien er geen vaste organisator is voor onderdelen van de vaste programmering, kunnen ieder jaar meerdere potentiële gegadigden hiervoor een verzoek tot plaatsing op de Evenementenkalender indienen. Dergelijke verzoeken worden beoordeeld aan de hand van stap 4 t/m 7 van de Variabele programmering. Na elke stap kunnen verzoeken afvallen. De desbetreffende organisator wordt dan voor één jaar geplaatst.

Zomerkermis

Specifiek ten aanzien van de zomerkermis geldt dat gegadigden worden beoordeeld aan de hand van de samenstelling van de kermis: kwaliteit en variatie ten aanzien van grootvermaak, kinderattracties, spellen/vermaak en eten en drinken, afstemming op publiek en overig entertainment.

Oldehoofsterkerkhof

  • Evenement

    Periode

    Aantal zware geluidsdagen

    Organisator

    Koningsnacht en koningsdag

    26 en 27 april

    2

     

    Bevrijdingsfestival

    5 mei

    1

    Stichting Befrijdingsfestival Fryslân

    Loop Leeuwarden

    eind mei

    n.v.t.

    Stichting Gezonde Stad Leeuwarden

    Into the Grave

    2e weekend juni (vrijdag, zaterdag en zondag)

    3

    Into the Grave B.V.

    Leip! Festival

    Introductieperiode eerstejaars

    1

    Stichting Leeuwarden Studiestad

    Explore the North

    Eind november

    n.v.t.

    Stichting Explore the North

    Totaal

     

    7

     

Tabel 1: Oldehoofsterkerkhof

Toelichting:

  • Koningsnacht, Koningsdag: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerende evenementen gekoppeld aan landelijke feest- en of herdenkingsdagen.

  • Bevrijdingsfestival: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerende evenementen gekoppeld aan landelijke feest- en of herdenkingsdagen. Voor het Bevrijdingsfestival geldt dat er enkel evenementen in de binnenstad van Leeuwarden mogen plaatsvinden die onderdeel uitmaken van de aanvraag van Stichting Befrijdingsfestival Leeuwarden.

  • Loop Leeuwarden: gekwalificeerd als een grootschalig en/of onderscheidend evenement op sport- en/of cultuurgebied.

  • Into the Grave: gekwalificeerd als een beeldbepalend evenement. De bezoekers komen uit heel Nederland en het evenement trekt een groot aantal bezoekers uit het buitenland. Onderscheidend door de programmering die zich richt op een nichemarkt (metal).

  • Explore the North: gekwalificeerd als een beeldbepalend evenement. Het evenement onderscheidt zich door de internationale programmering. Het type evenement is uniek voor Leeuwarden en Noord-Nederland.

Wilhelminaplein

  • Evenement

    Periode

    Aantal zware geluidsdagen

    Organisator

    Koningsnacht en koningsdag

    26 en 27 april

    2

     

    Bloemetjesmarkt

    Hemelvaartsdag

    N.v.t.

    Stichting Marktbeheer

    Fries Straatfestival

    Laatste weekend van mei

    2

    Stichting Cultureel centrum “De Harmonie”

    Kermis

    2e week juni (start op maandag en eindigt op zondag)

    n.v.t.

    Keuze ieder jaar mogelijk uit meerdere gegadigden

    City Proms

    Laatste weekend van juni

    3

    Stichting City Proms

    Totaal

     

    7

     

Tabel 2: Wilhelminaplein

N.B. In de binnenstad van Leeuwarden mag er per kalenderjaar één kermis plaatsvinden. Dit is de kermis op het Wilhelminaplein.

Toelichting:

  • 1.

    Koningsnacht, Koningsdag: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerende evenement gekoppeld aan landelijke feest- en of herdenkingsdagen.

  • 1.

    Bloemetjesmarkt: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerende evenement gekoppeld aan landelijke feest- en of herdenkingsdagen.

  • 1.

    Fries Straatfestival: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend grootschalig en/of onderscheidend evenement op sport- en/of cultuurgebied.

  • 1.

    City Proms: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend grootschalig en/of onderscheidend evenement op sport- en/of cultuurgebied.

De Groene Ster

  • Evenement

    Periode

    Aantal zware geluidsdagen

    Organisator

    Bikkelrun

    1e zondag van oktober

    n.v.t.

    Stichting Survivalrun Friesland

    Totaal

     

    0

     

Tabel 3: De Groene Ster

Toelichting:

  • Bikkelrun: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend grootschalig en/of onderscheidend evenement op sport- en/of cultuurgebied.

Tabel 4: Prinsentuin

  • Evenement

    Periode

    Aantal geluidsdagen

    Organisator

    Prinsentuin-concerten

    Gedurende het hele jaar

    10

    Stichting Bruist

    Koningsdag

    27 april

    1

    De Koperen Tuin B.V.

    Dodenherdenking

    4 mei

    1

    Stichting ter Herdenking van de Gevallenen op 4 mei

    Bevrijdingsfestival

    5 mei

    1

    Stichting Befrijdingsfestival Fryslân

    Sinterklaasintocht

    Medio november

    1

    Stichting Sinterklaas Intocht Leeuwarden

    Totaal

     

    14

     

Toelichting:

  • Koningsdag: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend evenement gekoppeld aan landelijke feest- en herdenkingsdagen.

  • Dodenherdenking: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend evenement gekoppeld aan landelijke feest- en herdenkingsdagen.

  • Bevrijdingsfestival: jaarlijks terugkerende evenementen gekoppeld aan landelijke feest- en gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend evenement gekoppeld aan landelijke feest- en herdenkingsdagen.

  • Sinterklaasintocht: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend evenement gekoppeld aan landelijke feest- en herdenkingsdagen.

  • Prinsentuinconcerten: gekwalificeerd als een jaarlijks terugkerend grootschalig en/of onderscheidend evenement op sport- en/of cultuurgebied. Van oudsher is de muziekkoepel in de Prinsentuin de locatie voor de Prinsentuinconcerten. De concerten kenmerken zich door hun brede programmering en zijn gratis toegankelijk.

III Variabele programmering

De vaste programmering legt voor het Oldehoofsterkerkhof, Wilhelminaplein, De Groene Ster en de Prinsentuin beslag op een deel van de beschikbare geluidsdagen. De variabele programmering van de Evenementenkalender wordt ieder jaar ingevuld. Daarbij geldt dat een evenement niet op de kalender geplaatst kan worden indien daarmee een onevenredig beslag op de gemeentelijke- of hulpdiensten wordt gelegd.

Organisatoren kunnen voor 1 september een verzoek doen tot plaatsing op de Evenementenkalender voor het komende jaar. Bij het verdelen van de beperkte plekken op de schaarse locaties worden in beginsel alleen verzoeken in behandeling genomen van organisatoren waarbij geen sprake is van:

  • Ernstige excessen ten aanzien van de naleving van de voorschriften van de gemeentelijke vergunningen en ontheffingen;

  • Betalingsachterstanden bij de gemeente voor leges, precario en/of huurovereenkomsten;

  • Majeure verschillen tussen het verzoek dat geplaatst is op de Evenementenkalender en de feitelijke uitvoering van het evenement.

Concurrerende evenementen

Evenementen kunnen met elkaar concurreren rond bijvoorbeeld de inzet van hulpdiensten, beschikbare geluidsdagen,(capaciteit van) locaties en/of type evenement. Als evenementen concurreren, wordt er bij de vormgeving van de Evenementenkalender een keuze gemaakt op basis van onderstaande stappen. Na elke stap kunnen verzoeken afvallen.

Als verzoeken niet met elkaar concurreren en er vanuit de hulpdiensten geen belemmeringen zijn, of zodanig ingericht kunnen worden dat geen conflict zal optreden, kunnen deze evenementen geplaatst worden op de Evenementenkalender. Onderstaand stappenplan hoeft dan niet te worden gevolgd.

Stap 0Vaste programmering en beschikbaarheid hulpdiensten

Allereerst wordt gekeken of verzoeken tot plaatsing op de evenementenkalender zich verdraagt met de vaste programmering. Evenementen kunnen elkaar op zodanige wijze (negatief) beïnvloeden, dat de betreffende evenementen niet tegelijkertijd op dezelfde locatie, datum of in elkaars nabijheid kunnen plaatsvinden. De vaste programmering heeft dan voorrang.

Bij evenementen vindt er inzet plaats van zowel de gemeentelijke- als hulpdiensten. Bij de vaststelling van de Evenementenkalender wordt er gekeken in welke mate er inzet van deze diensten vereist is. Indien er meerdere B- en C-evenementen gelijktijdig in de gemeente/provincie plaatsvinden, moet worden beoordeeld of er dan voldoende medewerkers van de hulpdiensten beschikbaar zijn waarmee de veiligheid kan worden geborgd.

Evenementen die niet concurreren met de vaste programmering en waarbij vanuit de gemeentelijke- en hulpdiensten of vanuit de Beleidsregel evenementen geen belemmeringen zijn, worden meegenomen in onderstaande stappen. Bij alle onderstaande stappen geldt als voorwaarde dat er geen onevenredig beslag mag worden gelegd op de gemeentelijke- en hulpdiensten.

Stap 1 Eenmalige grote evenementen / speciale evenementen

Eenmalige (grote) evenementen doen zich per definitie niet meerjarig voor in de stad, maar ‘reizen’ vaak door het land. Deze evenementen hebben landelijke uitstraling en leveren een grote bijdrage aan de goede reputatie van de stad en de regio. Voorbeelden hiervan zijn Serious Request, The Passion, Roze Zaterdag en de Reuzen van Royal de Luxe. Dergelijke evenementen hebben voorrang. Dit geldt ook voor unieke LF2028-evenementen met meer dan 2000 bezoekers en/of deelnemers die gelijktijdig aanwezig zijn. Dit is de Legacy van Culturele Hoofdstad 2018.

Stap 2 Grootschalige evenementen

Evenementen met meer dan 2000 bezoekers en/of deelnemers die gelijktijdig aanwezig zijn, kunnen niet op elke locatie gehouden worden. Daarom hebben op deze locaties grote evenementen voorrang op kleine evenementen. Bij grotere evenementen zal de economische spin-off vaak ook groter zijn dan bij kleinere evenementen. Bezoekers en deelnemers aan een evenement zorgen voor bestedingen in de stad.

Stap 3 Variatie

De gemeente Leeuwarden vindt het belangrijk dat er een gevarieerd evenementenaanbod is. Daarom hebben evenementengenres, welke op grond van de vaste programmering en voorgaande stappen nog niet aan bod zijn gekomen, voorrang.

Stap 4 Duurzaamheid

Een evenement dat bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid krijgt voorrang. Dit helpt bij de transitie naar een circulaire economie. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om:

  • materialen: gebruik statiegeldsysteem met bekers

  • vervoer: promoten en faciliteren van fiets- en OV-vervoer

  • digitale tickets: bezoekers hoeven geen tickets meer af te drukken

  • stroomvoorziening: gebruik van groene stroom

  • voedsel: verkoop van biologisch voedsel

  • social return: werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Stap 5 Economische spin-off

Evenementen kunnen een bijdrage leveren aan de lokale economie. Dit is tweeledig:

  • 1.

    Bezoekers en deelnemers aan een evenement zorgen voor bestedingen in de stad. Dit geldt tevens voor een grotere besteding bij lokale ondernemers. De hoogte van de besteding is afhankelijk van onder andere het bezoekersprofiel, het bezoekersaantal, weersomstandigheden, tijdstip, en locatie van het evenement

  • 2.

    Materialen en menskracht kunnen lokaal benaderd, ingehuurd of ingekocht worden.

Evenementen die hoog scoren op de bovenstaande onderdelen hebben voorrang.

Stap 6 Spreiding

Organisatoren die een verzoek voor de Evenementenkalender indienen voor maanden waarin nog geen evenementen op grond van voorgaande stappen gepland zijn, hebben voorrang.

Stap 7 Loten

Indien er twee of meer verzoeken na bovenstaande stappen overblijven, wordt er door de burgemeester geloot.