Subsidieregeling Onderwijsondersteuning en Onderwijsachterstandenbeleid Ede

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 20-07-2024

Intitulé

Subsidieregeling Onderwijsondersteuning en Onderwijsachterstandenbeleid Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 2 juli 2024, zaaknummer 452271;

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling onderwijsondersteuning en onderwijsachterstandenbeleid Ede:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a)

    kindcentra: LRK-geregistreerde kinderdag- en peuteropvang binnen de gemeente Ede;

  • b)

    ondernemende herrieschoppers: kinderen in het Primair Onderwijs in groep 6 tot en met 8 met een uitstroomprofiel van maximaal VMBO theoretisch die naar verhouding veel aandachtsproblemen of druk gedrag vertonen waardoor ze op school moeilijk tot leren komen

  • c)

    school: reguliere OCW gefinancierde school met een vestiging binnen de gemeente Ede;

  • d)

    samenwerkingsverband: samenwerkingsverband Passend Onderwijs waaraan scholen zijn verbonden met één of meer vestigingen binnen de Gemeente Ede.

Hoofdstuk 2 Activiteiten voor primair onderwijs / Samenwerkingsverband PO

Paragraaf 2.1 De klusklas

Artikel 2. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor projecten gericht op “klusklas”.

Artikel 3. Criteria

Subsidie wordt slechts verleend als:

  • a)

    minimaal 100 Edese kinderen deelnemen bij een gemeente breed project of minimaal 7 kinderen deelnemen bij een project op één of meer locaties;

  • b)

    het project een aanpak omvat met de volgende elementen: omdenken, de-medicaliseren, beweging, nieuwsgierigheid en uitdaging.

Artikel 4. Aanvrager

Subsidie op grond van deze paragraaf wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • a)

    één of meer basisscholen, niet zijnde een speciale school voor basisonderwijs; of;

  • b)

    samenwerkingsverbanden in de zin van de Wet op het primair onderwijs.

Artikel 5. Hoogte subsidie en subsidieplafond

  • 1. De subsidie per aanvraag bedraagt maximaal:

    • a.

      € 3.000 per school met een groep minder dan 15 kinderen;

    • b.

      € 5.000 per school met een groep vanaf 15 kinderen; of

    • c.

      € 50.000 indien het project wordt aangeboden op alle scholen op het gebied van primair onderwijs in Ede.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast voor deze paragraaf.

  • 3. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college het beschikbare bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Hoofdstuk 3 Activiteiten voor primair en voorgezet onderwijs of Samenwerkingsverband Passend Onderwijs

Paragraaf 3.1 School pilots

Artikel 6. Doel subsidie schoolpilots

Met de inzet van schoolpilots willen we een pedagogisch omgeving creëren, waarbij elk kind tot ontwikkeling kan komen. We kijken wat kinderen gezamenlijk nodig hebben en we vinden dat verwijzen naar individuele jeugdhulp de uitzondering is. Een belangrijk doel van de schoolpilots is om kinderen beter te ondersteunen maar ook het gebruik van jeugdhulp te verlagen. Door laagdrempelige dienstverlening aan te bieden op een aantal pilotscholen proberen we vragen en problemen in een vroeg stadium op te pakken en bieden we ook kortdurende ondersteuning aan mocht dit passend zijn voor het kind. In 2025 gaan we beoordelen hoe we verder gaan met de schoolpilots.

Artikel 7. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor tijdelijke pilots op scholen die in 2020 geselecteerd zijn door het betrokken Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en Gemeente op basis van de data Jeugdhulp. De school ontwikkelt een analyse, plan van aanpak en draagt zorg voor de realisatie van activiteiten voor kinderen en jongeren met het doel om verzwaring van problematiek en daarmee extra inzet van jeugdhulp te voorkomen.

Artikel 8. Criteria

Subsidie wordt slechts verleend als:

  • 1.

    de aanvrager een afwijkend jeugd GGZ gebruik heeft volgens de monitor Jeugd en Onderwijs (ten opzichte van het landelijk gemiddelde);

  • 2.

    activiteiten niet vanuit een andere bron reeds gefinancierd worden; en

  • 3.

    de aanvrager de activiteiten uitvoert op een school die geselecteerd is door het betrokken Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en Gemeente op basis van de data Jeugdhulp.

Artikel 9. Aanvrager

Subsidie op grond van deze paragraaf wordt uitsluitend verstrekt aan::

  • 1.

    een basisschool;

  • 2.

    een school voor voortgezet onderwijs;

  • 3.

    samenwerkingsverbanden in de zin van de WPO en WVO;

  • 4.

    centrum voor Jeugd en Gezin Ede; of

  • 5.

    een door de geselecteerde school aangewezen partij welke in afstemming met de gemeente is overeengekomen.

Artikel 10. Subsidiabele kosten en subsidieplafond

  • 1. Subsidie wordt verleend op basis van de totale daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 2. Toetsing van de aanvragen wordt verricht tijdens een gezamenlijk overleg waarin een vertegenwoordiging aanwezig is namens het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO en VO, Jeugdhulpregio FoodValley Jeugd, CJG en gemeente Ede.

  • 3. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast voor deze paragraaf.

  • 4. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen, ingediend voor 1 oktober, die in aanmerking komen voor een subsidie, te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

  • 5. Voor zover het subsidieplafond toereikend is om aanvragen ingediend vanaf 1 oktober te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Artikel 11. Aanvraagvereisten

Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 overlegt de aanvrager bij de aanvraag om verlening van de subsidie een plan van aanpak dat voldoet aan de volgende vereisten:

  • 1.

    Analyse: beschrijving van de doelgroep, zorgstructuur, knelpunten met vermelding van zowel de harde cijfermatige gegevens als zachte gegevens.

  • 2.

    Aanpak: SMART doelstellingen, activiteiten en beschrijving hoe de werkwijze leidt tot structurele duurzame versterking van de bestaande zorgstructuur en vermindering gebruik en kosten voor jeugdhulp aan leerlingen op deze school.

  • 3.

    Monitoring: beschrijving van de monitoring van de kindgegevens, ingezette ondersteuning en resultaten.

Artikel 12. Verantwoording en delen resultaten

  • 1. Bij de aanvraag tot subsidievaststelling voegt de aanvrager een inhoudelijk verslag over de ervaren knelpunten, gevonden oplossingen en een advies voor oplossingen. Dit doet niet af aan andere vereisten voor de aanvraag tot subsidievaststelling op grond van de Algemene subsidieverordening Ede 2017.

  • 2. De aanvrager is verplicht de resultaten van de pilot te delen met andere scholen of samenwerkingsverbanden voor scholen binnen de regio FoodValley.

Paragraaf 3.2 Ondersteuning van innovatie

Artikel 13. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor activiteiten gericht op innovatie, verbinding en kwaliteitsverhoging voor en door scholen in samenwerking met gemeente.

Artikel 14. Criteria

Subsidie wordt slechts verleend als:

  • a)

    de activiteiten gericht zijn op innovatie, verbinding en/of kwaliteitsverhoging (bijv. Edese onderwijsdag, Technipact, gelijke kansen);

  • b)

    de activiteiten als doel hebben de pedagogische omgeving van kinderen te verhogen;

  • c)

    de activiteiten in samenwerking met de gemeente worden gerealiseerd;

  • d)

    de kansen van kinderen in Ede worden verhoogd;

  • e)

    activiteiten niet vanuit een andere bron reeds gefinancierd worden.

Artikel 15. Aanvrager

Subsidie op grond van deze paragraaf wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • a)

    een basisschool;

  • b)

    een school voor voortgezet onderwijs; of

  • c)

    samenwerkingsverbanden in de zin van de WPO en WVO.

Artikel 16. Subsidiabele kosten en subsidieplafond

  • 1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de volgende kosten: inzet van personeel en materialen.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast voor deze paragraaf.

  • 3. Als het subsidieplafond niet toereikend is, wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld. Een aanvrager ontvangt subsidie naar rato van het aantal kinderen dat bereikt wordt met de activiteiten.

  • 4. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen, ingediend voor 1 oktober, die in aanmerking komen voor een subsidie, te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Een aanvrager ontvangt subsidie naar rato van het aantal kinderen dat bereikt wordt met de activiteiten.

  • 5. Voor zover het subsidieplafond toereikend is om aanvragen ingediend vanaf 1 oktober te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Hoofdstuk 4 Activiteiten voor andere categorieën aanvragers

Paragraaf 4.1 Aanvullende activiteiten voor taalontwikkeling

Artikel 17. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor activiteiten die de taalontwikkeling van kinderen van 2 tot 12 jaar stimuleren. De activiteiten betreffen extra ondersteuning van kinderen uit gezinnen met een taalarme omgeving na schooltijd, in hun taalontwikkeling, om zo goede leerprestaties te bevorderen door middel van de inzet van vrijwilligers in de thuissituatie van ouder en kind.

Artikel 18. Criteria

Subsidie kan worden verleend:

  • a)

    voor activiteiten waarbij ouders gestimuleerd worden om samen met hun kind structureel te gaan lezen;

  • b)

    als er afspraken zijn met het kindcentrum en/of de school waar de betreffende kinderen naar toe gaan over aanvullende activiteiten voor taalontwikkeling;

  • c)

    de activiteiten zijn afgestemd op de werkzaamheden van andere organisaties die betrokken zijn bij de taalontwikkeling van het kind;

  • d)

    de activiteiten worden uitgevoerd in de thuissituatie van ouder en kind;

  • e)

    er een minimaal bereik is van 100 kinderen; en

  • f)

    activiteiten niet vanuit een andere bron reeds gefinancierd worden.

Artikel 19. Aanvrager

Subsidie op grond van deze paragraaf wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen gevestigd in de gemeente Ede, waarbij kindcentra, scholen voor primair en voortgezet onderwijs zijn uitgesloten.

Artikel 20. Subsidiabele kosten en subsidieplafond

  • 1. Subsidie wordt verleend voor loonkosten van medewerkers die deelnemen aan de activiteiten of vrijwilligers aansturen die de activiteiten verrichten.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast voor deze paragraaf.

  • 3. Als het subsidieplafond niet toereikend is, wordt het beschikbare bedrag verdeeld op basis van onderlinge vergelijking, op basis van de in tabel 1 opgenomen criteria en wegingsfactoren.

  • 4. Indien meerdere aanvragers hetzelfde aantal punten hebben behaald, na vergelijking zoals bedoeld in het vorige lid, worden de aanvragen door middel van loting gerangschikt en op volgorde van loting met in achtneming van het subsidieplafond verleend.

    Tabel 1: criteria en wegingsfactoren onderlinge vergelijking - aanvullende activiteiten voor taalontwikkeling

    Criterium

    Maximaal aantal punten

    Toelichting

    Bereik

    25 punten

    • -

      Het aantal taalarme kinderen dat door middel van deze activiteiten bereikt wordt.

    • -

      Mate van bereik in de gehele gemeente Ede.

    Deskundigheid

    50 punten

    • -

      Ervaring in coördinatie van vrijwilligers.

    • -

      Coördinator heeft deskundigheid op het gebied van het stimuleren van taalontwikkeling.

    • -

      Vrijwilligers hebben ervaring met het stimuleren van taalontwikkeling.

    Benutten lokale infrastructuur

    25 punten

    • -

      De mate waarin de lokale infrastructuur wordt ingezet (lokale organisaties, vrijwilligers, en gebouwen).

Hoofdstuk 5 Procedurele bepalingen

Artikel 21. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling indien toepassing van deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 22. Afwijkende aanvraagtermijn

  • 1. In afwijking van artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 wordt subsidie op aangevraagd vóór 1 oktober. Aanvragen die na 1 oktober worden aangevraagd worden alleen in behandeling genomen als er nog ruimte is binnen het subsidieplafond.

  • 2. Een subsidie op grond van paragraaf 2.1 wordt aangevraagd uiterlijk 10 weken voordat de aanvrager voornemens is te starten met de werkzaamheden.

Artikel 23. Tussentijds wijzigen van het subsidieplafond

Burgemeester en wethouders kunnen lopende het subsidiejaar de subsidieplafonds verhogen of verlagen. Verlaging van een subsidieplafond is slechts mogelijk voor zover het subsidieplafond nog niet is bereikt.

Artikel 24. Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2. De Subsidieregeling peuteractiviteiten, onderwijsachterstandenbeleid en onderwijsondersteuning Ede wordt per 1 januari 2025 ingetrokken.

  • 3. Deze subsidieregeling is voor het eerst van toepassing op de voorbereiding en besluitvorming van de subsidies voor het kalenderjaar 2025. Dit geldt ook voor aanvragen die reeds zijn ingediend voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze subsidieregeling.

  • 4. De subsidieregeling zoals genoemd in lid 2 van dit artikel blijft van toepassing op de subsidies die zijn verleend tot en met kalenderjaar 2024.

  • 5. De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling onderwijsondersteuning en onderwijsachterstandenbeleid Ede.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 2 juli 2024, zaaknummer 452271.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

mr. L.J. Verhulst

de burgemeester.

Toelichting

In deze regeling wordt een kader gegeven voor subsidiëring van aanvullende activiteiten in het onderwijs. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bij de activiteiten op grond van deze regeling sprake is van beleidsvrijheid. Dit komt tot uitdrukking in de zinsnede dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor de aangewezen activiteiten. Subsidieverlening is dus geen automatisme, ook als er geen specifieke weigeringsgronden van toepassing zijn. Als bijvoorbeeld uit de resultaten van een eerder gehouden pilot blijkt dat een bepaalde aanpak niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelstellingen van een activiteit, dan kunnen burgemeester en wethouders een vergelijkbare subsidieaanvraag afwijzen.

In deze subsidieregeling wordt gewerkt met subsidieplafonds. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als een aanvraag gehonoreerd zou worden. Per paragraaf beschrijven we hoe we het subsidieplafond verdelen.

Paragraaf 2.1 De Klusklas

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen aan scholen die een klusklas of (een) project(en) aanbieden voor ‘ondernemende herrieschoppers. Het gaat om kinderen tussen de 10 en 12 jaar in het primair onderwijs op bijvoorbeeld scholen met een hoog GGZ gebruik. Kinderen die bruisen van de energie maar moeite hebben met het geboden onderwijsprogramma.

Paragraaf 3.1 Schoolpilots

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor schoolpilots. Het moet wel gaan om activiteiten waar niet uit een andere bron financiering voor bestaat (bijvoorbeeld op grond van een jeugdhulpbeschikking of een gesubsidieerde activiteit op regioniveau). We beoordelen per jaar of we de subsidie voortzetten; daarbij kijken we naar kwantitatieve en kwalitatieve resultaten.

Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie naar evenredigheid verdeeld over de in aanmerking komende aanvragen. Bij verlening is het gebruik in het nieuwe jaar nog niet in te schatten. Daarom wordt hierbij van het aantal leerlingen in het voorgaande jaar uitgegaan. Dit levert geen noemenswaardige beperking op van de mededinging. Elke school die voldoet aan de wettelijke eisen kan immers leerlingen aantrekken.

Paragraaf 3.2 Ondersteuning van innovatie

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor innovatie binnen en om het onderwijs. Dit kan docent- en kind gericht zijn.

Als het totaal van activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen het toepasselijke plafond overstijgt, wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld op basis van het aantal leerlingen dat bereikt wordt met de activiteit.

Paragraaf 4.1 Aanvullende activiteiten voor taalontwikkeling

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor activiteiten voor taalontwikkeling. Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie naar evenredigheid verdeeld. Hierbij wordt voor 80% uitgegaan van historisch gebruik in het voorgaande jaar. Het doel van deze activiteit is immers om zo veel mogelijk kinderen te helpen.

Daarom is een verdeling die grotendeels is gebaseerd op historisch gebruikte te rechtvaardigen. De resterende 20% worden naar evenredigheid verdeeld over het aantal aanvragen. Zo blijft toetreding voor nieuwe aanbieders wel mogelijk en wordt mededingingsruimte niet volledig uitgesloten.

Artikel 21. Hardheidsclausule

Door toepassing van de hardheidsclausule kunnen burgemeester en wethouders in gevallen waarin toepassing van deze regeling, gegeven de doelstelling en de strekking van deze regeling, een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.

Artikel 23. Tussentijds wijzigen van subsidieplafonds

Door toepassing van dit artikel kunnen burgemeester en wethouders flexibeler omgaan met over- en onderbenutting van de beschikbare subsidiegelden binnen de paragrafen van deze regeling.