Programma financiele bijdragen 2024

Geldend van 12-07-2024 t/m heden

1 Programma Financiële bijdragen 2024

1. Inleiding 

Dit programma op grond van artikel 3.5, eerste lid, onder a, van de Omgevingswet ziet erop dat de gemeente financiële bijdragen kan vragen bij ruimtelijke ontwikkelingen door middel van een overeenkomst. Het vrijwillige programma ‘ Financiële bijdragen’ wordt vastgesteld door het college van burgermeester en wethouders (artikel 3.4 Omgevingswet). Daarnaast wordt de gemeenteraad geïnformeerd. In dit programma wordt na een inleiding over de financiële bijdrage een overzicht gegeven van de verwachte ruimtelijke ontwikkelingen waarvoor een bijdrage kan worden gevraagd en de verwachte activiteiten waarbij een bijdrage wordt gevraagd. De activiteiten in dit programma waarbij een financiële bijdrage wordt verhaald is het toevoegen van woningen (met de update voor de Raadsoriëntatie avond d.d. 11 april 2024). Daarom is per ruimtelijke ontwikkeling aangegeven wat de financiële bijdrage per wooneenheid is. Aan de hand van dit overzicht kan berekend worden welke financiële bijdrage per activiteit wordt verhaald. 

Een pdf-versie van dit programma is toegevoegd als Bijlage III - Programma Financiele bijdragen 2024.

2. De financiële bijdragen 

2.1 Kostenverhaal 

De Omgevingswet maakt activiteiten in de fysieke leefomgeving mogelijk. Voor het mogelijk maken van activiteiten maakt de gemeente in sommige gevallen kosten, bijvoorbeeld voor het aanleggen van voorzieningen. Wanneer initiatiefnemers profiteren van deze ruimtelijke ontwikkelingen door de gemeente, worden de kosten verhaald op de initiatiefnemer(s). De gemeente is wettelijk verplicht om gemaakte kosten voor werkzaamheden, werken en maatregelen naar evenredigheid te verhalen op de initiatiefnemers die daarvan profijt hebben (artikel 13.11 jo. artikel 13.12 Omgevingswet; zie ook Ministerie van BZK, Handreiking kostenverhaal en financiële bijdragen Omgevingswet). Naast deze wettelijke verplichte te verhalen kosten mag er ook een financiële bijdrage gevraagd worden voor ruimtelijke ontwikkelingen en voor het realiseren van sociale woningen (artikel 13.22 Omgevingswet en afdeling 8.5 Omgevingsbesluit). Dit programma gaat over deze financiële bijdrage en beperkt zicht tot de vrijwillige financiële bijdrage.  

2.2 Vrijwillige financiële bijdrage 

De Omgevingswet maakt het mogelijk om vrijwillige financiële bijdragen voor ruimtelijke ontwikkelingen te vragen bij een locatieontwikkeling via een overeenkomst (artikel 13.22 Omgevingswet en afdeling 8.5 Omgevingsbesluit). Deze financiële bijdragen mogen alleen worden besteed voor het aanleggen van maatschappelijke functies en voor het uitvoeren van reconstructies in het stedelijk en landelijk gebied (zie Kamerstukken II, 2018/19, 35133, nr. 5, p. 3). Financiële bijdragen voor gebruik of beheer mogen niet worden gevraagd. Ook mogen geen financiële bijdragen worden gevraagd voor ontwikkelingen die voldoen aan de PPT-criteria (profijt, proportionaliteit en toerekenbaarheid) en waarvoor de kosten moeten worden verhaald via de kostenverhaalregeling. De overeenkomst voor financiële bijdragen wordt voorafgaand aan het verlenen van de omgevingsvergunning of planwijziging afgesloten. De afspraken kunnen ook worden opgenomen in de overeenkomst over kostenverhaal, zoals bedoeld in artikel 13.13 van de Omgevingswet.  

Bij de volgende activiteiten mag een financiële bijdrage worden gevraagd (zie Tabel 1). Voor de ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen in dit programma wordt alleen bij de activiteiten A, D,E en J een financiële bijdrage gevraagd. Wel is het vereist dat een activiteit nog steeds financieel kan worden uitgevoerd ondanks de financiële bijdrage.

Tabel 1   Activiteiten waarvoor een financiële bijdrage kan worden gevraagd 

2.3 Afdwingbare financiële bijdrage 

Naast de vrijwillige financiële bijdrage maakt de Omgevingswet het ook mogelijk om een financiële bijdrage afdwingbaar te maken (artikel 13.23 Omgevingswet). In dat geval moet het gaan om ruimtelijke ontwikkeling die is genoemd in artikel 8.21 van het Omgevingsbesluit (zie Tabel 2). Daarnaast mag deze financiële bijdrage alleen worden afgedwongen bij de activiteiten opgenomen in Tabel 1 (categorieën A t/m F).  

Tabel 2 Categorieën ruimtelijke ontwikkelingen 

2.4 Onderbouwing financiële bijdrage 

Een financiële bijdrage voor een ruimtelijke ontwikkeling mag alleen worden gevraagd wanneer de functionele samenhang tussen de activiteit en de ruimtelijke ontwikkeling is onderbouwd in een omgevingsvisie of programma. In de Omgevingsvisie van de gemeente (mei 2023) is opgenomen dat de grondslag van het verhalen van financiële bijdragen wordt vastgelegd in het onderliggende programma.

De onderbouwing van de te verhalen financiële bijdragen vindt plaats in dit programma. Deze onderbouwing bestaat uit de volgende elementen zoals opgenomen in Kamerstukken II, 2018/19, 35133, nr. 5 en uitgelegd in de Handreiking kostenverhaal en financiële bijdragen Omgevingswet:  

  • een omschrijving of het aangeven van het gebied dat wordt ontwikkeld;  

  • de financiering van de ontwikkeling;  

  • een indicatie van de gewenste bijdrage;  

  • de planning en realisatie van de ruimtelijke ontwikkeling; en 

  • het verband tussen de activiteit en de ontwikkeling waaraan wordt bijgedragen. 

Bij het laatste punt gaat het om de vraag of er een functionele samenhang is tussen de activiteit en de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen, zoals bedoeld in artikel 13.23, eerste lid, onderdeel a, van de Omgevingswet. De onderbouwing vindt plaats aan de hand van de Omgevingsvisie van de gemeente Lingewaard. De planning en de realisatie van de ruimtelijke ontwikkelingen zal, in navolging van de Omgevingsvisie, plaatsvinden tot 2035.  

3. Functionele samenhang tussen ontwikkelingen en activiteiten 

3.1 Overzicht  

In Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen is een overzicht opgenomen van de verwachte ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente en de daarbij behorende kosten. In Bijlage II - Verwachte activiteiten is per ruimtelijke ontwikkeling een overzicht opgenomen van de verwachte activiteiten waarbij een bijdrage wordt gevraagd. In de volgende paragrafen wordt per ruimtelijke ontwikkeling onderbouwd onder welke categorie (tabel 2) deze ontwikkeling valt en wordt de functionele samenhang toegelicht tussen de activiteiten en de ruimtelijke ontwikkeling.  

3.2 Ruimtelijke ontwikkelingen gemeentebreed   

1. Landschapzones als groene buffer tussen woonkernen in 

Gebiedsbeschrijving 

Lingewaard wil de eigenheid van woonkernen waar natuur en toegankelijk groen waar je kunt bewegen en recreëren altijd dichtbij huis te vinden is, behouden. Met de opgave voor verstedelijking in de vorm van woningen, bedrijven en infrastructuur betekent dat een bijpassende opgave voor het versterken van groen en landschapszones tussen de verschillende kernen in. Woonkernen groeien niet aan elkaar en we zetten in op groene wiggen tussen de kernen om het groene karakter te versterken (Omgevingsvisie gemeente Lingewaard, mei 2023, p. 37). Uitzoomend naar regionaal schaalniveau hoort dat bij het ’‘groenblauwe raamwerk”. Park Lingezegen, de Linge en de rivierdijken zijn de ruggengraat van dat raamwerk:  

 

afbeelding binnen de regeling

 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

  • Vergroten toegankelijkheid landelijk gebied en verggroten belevingswaarde (aantrekkelijkheid, natuur, landschappelijke kwaliteit en recreatiemogelijkheden. 

  • het aankopen door de gemeente van een gedeelte Zeegbos (de groene pijl tussen Huissen en Arnhem-zuid); 

  • het realiseren van rustpunten en oversteekbare plekken op en langs de dijk waarbij we aansluiting zoeken bij de dijkversterkingsprojecten van het Waterschap maar waaraan het Waterschap niet bijdraagt als het voor de waterkerende functie niet noodzakelijk is. Dit gaat spelen vanaf 2026, te beginnen bij Huissen. 

  • Investeringen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat functieverandering bij stoppende agrarische bedrijven minder leidt tot verstedelijking van het landelijk gebied door het steeds meer toevoegen van verspreide woningen. We willen naar geconcentreerde vervangende woonbebouwing als stallen of kassen worden gesloopt zodat het buitengebied “groen” blijft en “groener” wordt. 

 

Functionele samenhang 

Toegankelijk groen dichtbij huis. Dat kan in de vorm van ommetjes vanuit de woonbuurt en plekken om naar toe te gaan voor rust of juist vertier en bewegen, op loop- of fietsafstand van de eigen woning. De aankoop van het Zeegbos is een belangrijke schakel in het landschappelijk raamwerk van Lingewaard. Dit bevordert de aantrekkelijkheid van wonen in Lingewaard, de verkoopbaarheid van woningen, e.d. Dit geldt voor de hele gemeente. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij alle activiteiten binnen de gemeente opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten. De ontwikkeling is verder niet toerekenbaar aan een activiteit die is opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten

2. Opzetten stimuleringsproject nieuwe aanleg karakteristieke landschapselementen op erven in buitengebied. 

Gebiedsomschrijving 

De kwaliteit van het landschap en identiteit van het gebied zijn de basis voor het inpassen van nieuwe ontwikkelingen (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 23). Onderdeel daarvan is het behouden en versterken van hoogstamboomgaarden, boerenerven en wegbeplanting als karakteristiek voor de Betuwe. 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling ziet op het versterken van het contrast open/dicht aan de randen van het komgebied door middel van versterking en aanleg van wegplanting langs oude bewoningslinten en het versterken van erfbeplanting op de oeverwallen. Het project moet eigenaren stimuleren om gebiedseigen beplanting aan te planten. Deze ontwikkeling valt daarom onder categorie A. (zie tabel 2) aangezien het gaat om het aanvullen van landschappelijke elementen wat de kwaliteit van het landschap verbetert.

Functionele samenhang 

Zowel huidige gebruikers als toekomstige gebruikers hebben profijt deze ontwikkeling. Aangezien dit project ziet op het toevoegen van landschapselementen waardoor de kwaliteit van het landschap van de gehele gemeente wordt verbeterd. De ontwikkeling is verder niet toerekenbaar aan een activiteit die is opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten. Daarom wordt bij de activiteiten binnen de hele gemeente (zie Bijlage II - Verwachte activiteiten) een financiële bijdrage gevraagd. 

3. Ontwikkelen boombeplanting langs de Linge 

Gebiedsomschrijving 

De Lingezone van ca. 100-200 meter breed heeft een multifunctioneel karakter. Binnen deze zone is er ruimte voor natuur, water, recreatie en agrarisch gebruik. De kernzone naast de Linge, ca. 50 meter breed, wordt gebruikt voor de functies water, natuur en recreatie. De Linge is dan ook een belangrijk landschappelijke en recreatieve ruggengraat voor de regio, maar heeft ook veel potentie voor natuurontwikkeling (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 25). De bedoeling is dat daar meer beplanting gaat komen.   

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ruimtelijke ontwikkeling ziet op het ontwikkelen van de natuur langs de Linge door het toevoegen van boombeplanting. De ontwikkeling valt daarom onder categorie A. (zie tabel 2) aangezien het gaat om een maatregel die de natuurontwikkeling langs de Linge bevordert.  

Functionele samenhang 

De ontwikkeling ziet op de natuurontwikkeling in de Lingezone. De Lingezone heeft een belangrijke landschappelijke en recreatieve functie binnen de gemeente, het vormt de ruggengraat van het landschappelijk netwerk. Deze ontwikkeling is daarom van belang voor zowel huidige als nieuwe bewoners. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit die is opgenomen in bijlage II. Daarom wordt bij de activiteiten binnen de hele gemeente (zie Bijlage II - Verwachte activiteiten) een financiële bijdrage gevraagd. 

4. Versterken Lingezone 

Gebiedsbeschrijving 

De Lingezone van ca. 100-200 meter breed heeft een multifunctioneel karakter. Binnen deze zone is er ruimte voor natuur, water, recreatie en agrarisch gebruik. De kernzone naast de Linge, ca. 50 meter breed, wordt gebruikt voor de functies water, natuur en recreatie. De Linge is dan ook een belangrijk landschappelijke en recreatieve ruggengraat voor de regio (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 25). 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

  • De ruimtelijke ontwikkeling bestaat uit de volgende werkzaamheden: 

  • aanleg brede natuurvriendelijke oevers Linge voor zover nog niet gerealiseerd. 

  • natuurontwikkeling aangrenzende percelen gericht op rietontwikkeling, vernatting en verruiging. 

  • ruimte voor berging van gebiedseigen water.  

  • omzetten akkerpercelen in weidepercelen.  

  • aanleg vrij liggend wandelpad door de zone. 

 

Deze ontwikkeling valt in zowel categorie A. als D. Enerzijds is de ontwikkeling gericht op het klimaat adaptief en natuurlijker inrichten van de Lingezone door het nemen van maatregelen gericht op waterbeheer, natuurontwikkeling en herinrichting van het landschap. Daarnaast wordt ook de recreatieve functie van de Lingezone versterkt door het verbeteren van het fietspad.

Functionele samenhang 

De ontwikkeling ziet op de natuurontwikkeling, waterbeheer en recreatiemogelijkheden in de Lingezone. De Lingezone heeft een belangrijke landschappelijke en recreatieve functie binnen de gemeente, het vormt de ruggengraat van het landschappelijk netwerk. Deze ontwikkeling is daarom van belang voor zowel huidige als nieuwe bewoners. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit die is opgenomen in bijlage II. Daarom wordt bij de activiteiten binnen de hele gemeente (zie bijlage II) een financiële bijdrage gevraagd. 

5. Mobiliteitstransitie: fietsroutes en bereikbaarheid OV  

Gebiedsomschrijving 

De gemeente heeft een mobiliteitsplan (maatregelen programma gmp-plus) waar maatregelen in staan die de doorstroming van verkeer, de aantakking op nieuwe ontwikkelingen en de verkeersveiligheid verbeteren. Verder zien we dat de bestaande infrastructuur aanpassingen behoeft om behalve bereikbaarheid en veiligheid ook de transitie in mobiliteit te begeleiden. Het bestaande netwerk van fiets- en voetpaden is niet ontworpen op de verschillende fietssnelheden van nu, de aantallen weggebruikers e.d. De gemeente zet in op minder auto verkeersbewegingen en het bevorderen van wandelen en fietsen, dit met het oog op het verminderen van uitstoot gassen en het bevorderen van de gezondheid. We versterken daarvoor de langzaam-verkeer-routes en de bereikbaarheid van bus- en treinstations (Nijmegen-Noord, Elst en Arnhem-zuid) vanuit onze woonkernen (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 37).

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

Het gemeentelijk GMP+ bevat maatregelen en een gedeeltelijke financiering. De ontwikkeling bestaat uit het nemen van de maatregelen over bereikbaarheid en verkeersveiligheid uit GMP+. De ontwikkeling valt daarom onder categorie C. (zie Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen en Bijlage II - Verwachte activiteiten).  

Functionele samenhang 

Het aanleggen van wegen, fiets- en voetpaden e.d. wordt veelal meegenomen in plannen en de overeenkomsten die daarbij horen. Daarnaast betekent “meer inwoners” en “mobiliteitstransitie” dat het bestaande netwerk plaatselijk niet meer past bij het aantal verkeersdeelnemers en alle verschillen daarin qua snelheid, alertheid, e.d. De aanpassingen daarvoor gaan echter verder dan “groot onderhoud” en vervullen een functie voor alle woonkernen voor zowel de huidige als alle nieuwe inwoners. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit die is opgenomen in bijlage II. Daarom wordt bij de activiteiten binnen de hele gemeente (zieBijlage II - Verwachte activiteiten) een financiële bijdrage gevraagd. 

3.3   Kern Huissen  

6. Realisatie parkeervoorzieningen centrum van Huissen 

Gebiedsomschrijving 

Het centrum van Huissen heeft de meeste (winkel)voorzieningen van Lingewaard. Om publiek te blijven trekken in de centra is horeca en meer algemeen een ‘gezellige aanblik en drukte’ belangrijk (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 48-49). Ontwikkelmogelijkheden voor centrumfuncties en vooral horeca zijn van belang en sluiten goed aan op het historisch belang van het Huissense centrum.

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vergroten van de capaciteit voor autovoertuigen in het centrum van Huissen door het aanleggen van parkeervoorzieningen. Daarom valt deze ruimtelijke ontwikkeling onder categorie C. (zie tabel 2). 

Functionele samenhang 

Het centrum van Huissen voorziet huidige inwoners, nieuw komende inwoners en recreanten van (winkel)voorzieningen en horeca. De goede bereikbaarheid van het centrum is daarom voor de kern van groot belang. Daarom wordt bij de activiteiten in de kern Huissen een financiële bijdrage gevraagd (zie Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen en Bijlage II - Verwachte activiteiten).  

7. Snelle fietsverbinding Huissen – Arnhem en Snelle busverbinding Huissen – Arnhem 

Gebiedsomschrijving 

De werkgelegenheid in Arnhem en stedelijke voorzieningen zoals school, ziekenhuis, winkelcentrum e.d. dienen goed bereikbaar te blijven. In verband met het toenemend aantal inwoners en dus gebruikers van de verschillende vervoermogelijkheden en routes vanuit Huissen naar Arnhem Zuid of Arnhem Centrum zijn nieuwe investeringen in een vlotte OV-verbinding en snelle, veilige fietsverbinding nodig. 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het goed bereikbaar houden van stedelijke voorzieningen en aan het verduurzamen van mobiliteit. Langs wijkontsluitingswegen draagt de ontwikkeling bij aan het leefmilieu door het verminderen van de hinder van druk autoverkeer. 

Functionele samenhang 

Vanuit Huissen gaan velen voor werk of school naar Arnhem. Ook de bereikbaarheid van stedelijke voorzieningen zoals ziekenhuis, stadion of winkelcentrum, dragen bij aan de aantrekkelijkheid van Huissen als woonkern. Daarom wordt bij de activiteiten in de kern Huissen een financiële bijdrage gevraagd (zie Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen en Bijlage II - Verwachte activiteiten). 

8.Verbetering ontsluiting woonkernen en bedrijventerreinen 

Gebiedsomschrijving  

In verband met het groeiend aantal inwoners zijn aanpassingen nodig in de wegenstructuur om onze woonkernen en bedrijventerreinen goed te ontsluiten en bereikbaar te houden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vlot en veilig ontsluiten en bereikbaar houden van alle woonkernen en bedrijventerreinen. Op korte termijn gaan de aanpassingen over meer ingrijpende reconstructies in de bestaande wegenstructuur. Het gemeentelijk mobiliteitsplan en het maatregelenprogramma GMP-plus omschrijven de verschillende aanpassingen. Vanwege de omvang van alle benodigde voorzienbare ingrepen is de gemeentelijke financiering onvolledig. Voor een aantal herinrichtingen heeft de gemeente nog onvoldoende financiële middelen: 

  • rotonde Stadswal-Van Voorststraat-Langekerkstraat 

  • rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat 

  • kruispunt Karstraat-Stadswal-Polseweg-Gochsestraat 

  • Polseweg 

  • Karstraat 

  • Hoeve 

  • Driegaardsestraat  

  • kruispunt Karstraat-Veilingweg 

  • fietsroute Karstraat via Hortensialaan 

  • kruispunt Stadsdam-Looveer 

  • Stadsdam (tussen Looveer en Ir. Molsweg) 

  • Stadsdam (tussen Looveer en Kloosterlaan) 

  • Looveer 

  • kruispunt Loostraat-Keizersallee-Heirweg 

  • Nijverheidsstraat e.o. 

  • Nieuwediep e.o. 

  • De Geer e.o. 

  • Loostraat (tussen Plaza en Mooieweg) 

  • Korte Loostraat (i.c.m. rioolvervanging) 

  • Muntstraat 

  • kruispunt Handelstraat-Energiestraat 

 

Functionele samenhang 

De aanpassingen dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de woonkernen en aan de bereikbaarheid van bedrijven. Die aantrekkelijkheid en bereikbaarheid betreft niet alleen het gegeven dat een ontsluiting voor het verkeer aanwezig is. De verbinding en de inrichting ervan moeten ook bijdragen aan een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer voor alle verkeersdeelnemers en aan het veroorzaken van zomin mogelijk hinder voor aanwonenden.  Daarom wordt bij de activiteiten in de kern Huissen een financiële bijdrage gevraagd (zie Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen en Bijlage II - Verwachte activiteiten). 

9. Versterken van  recreatie en erfgoed in de uiterwaarden 

Gebiedsbeschrijving 

De uiterwaarden zijn typerend voor Lingewaard en hebben een belangrijke functie als natuurgebied voor vogels en andere dieren. De uiterwaarden zijn dan ook onderdeel van een groot regionaal natuurnetwerk met hoge natuurwaarden, het Gelders Natuurnetwerk en zijn aangewezen als een Natura-2000 gebied (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 23). Daarnaast zijn de uiterwaarden ook van historisch belang, met zichtbare kenmerken van de soms roerige geschiedenis (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 15). Dit samen maakt de uiterwaarden tot een trekpleister voor recreanten. De uiterwaarden vormen een uitloopgebied van de kernen en zijn daarom belangrijk voor het realiseren van een aantrekkelijk en gezonde leefomgeving voor bewoners. 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ruimtelijke ontwikkeling het ‘versterken van recreatie en erfgoed’ ziet op het versterken van de functie van de uiterwaarden als uitloopgebied in de omgeving Zwanenwater. Het doel is om de uiterwaarden beter toegankelijk te maken door middel van de aanleg van fiets- en wandelroutes. Daarnaast wordt ook de bereikbaarheid en zichtbaarheid van het aanwezige erfgoed verbetert. Dit om uiterwaarden zo te verrijken dat bewoners en passanten gebruik maken van de recreatieve mogelijkheden in het gebied. Deze ontwikkeling valt daarom ook in categorie D. (zie tabel 2). De ruimtelijke ontwikkeling ziet namelijk op het bijdragen aan een gevarieerd aanbod van groen en recreatie binnen de gemeente. De ruimtelijke ontwikkeling bestaat uit het aanpassen van bestaande voorzieningen en de aanleg van nieuwe voorzieningen die onderdeel zijn van de regionale en gemeentelijke groenstructuur.

Functionele samenhang 

Zowel huidige gebruikers (bewoners, recreanten, passanten etc.) als toekomstige gebruikers van de kern Huissen kunnen gebruik maken van de uiterwaarden als uitloopgebied en om te recreëren. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit. Daarom wordt bij activiteiten binnen de kern Huissen een financiële bijdrage gevraagd.  

3.4   Kern Bemmel en Ressen  

10. Verbetering ontsluiting woonkernen en bedrijventerreinen 

Gebiedsomschrijving  

In verband met het groeiend aantal inwoners zijn aanpassingen nodig in de wegenstructuur om onze woonkernen en bedrijventerreinen goed te ontsluiten en bereikbaar te houden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vlot en veilig ontsluiten en bereikbaar houden van alle woonkernen en bedrijventerreinen. Op korte termijn gaan de aanpassingen over meer ingrijpende reconstructies in de bestaande wegenstructuur. Het gemeentelijk mobiliteitsplan en het maatregelenprogramma GMP-plus omschrijven de verschillende aanpassingen. Vanwege de omvang van alle benodigde voorzienbare ingrepen is de gemeentelijke financiering onvolledig. Voor een aantal herinrichtingen heeft de gemeente nog onvoldoende financiële middelen: 

  • Teselaar-Dorpsstraat (GOW30) 

  • Dijkstraat-Wardstraat-Leemkuilselaan (GOW30) 

  • Deellaan (GOW30) 

  • Karstraat (GOW30)  

  • 30 km/uur-zone omgeving Sportlaan-Molenwei 

 

Functionele samenhang 

De aanpassingen dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de woonkernen en aan de bereikbaarheid van bedrijven. Die aantrekkelijkheid en bereikbaarheid betreft niet alleen het gegeven dat een ontsluiting voor het verkeer aanwezig is. De verbinding en de inrichting ervan moeten ook bijdragen aan een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer voor alle verkeersdeelnemers en aan het veroorzaken van zomin mogelijk hinder voor aanwonenden. De ontwikkeling kan daarnaast niet worden toegerekend aan een activiteit zoals opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij activiteiten die plaatsvinden kern Bemmel. 

11. Fietsverbinding De Plak – Park Lingezegen 

Gebiedsomschrijving  

Lingewaard betekent wonen met groene recreatiemogelijkheden dichtbij huis. De aansluiting vanuit de woonkern Bemmel over de A15 en Betuweroute heen naar het parkgebied van Park Lingezegen is daarbij belangrijk. Op deze route willen we auto- en fietsverkeer scheiden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het verkeersveiliger maken van een fietsroute die van belang is als schoolfietsroute. de kortere woon-werkverkeer afstanden dieper fiets worden afgelegd, als aan het beter en veiliger bereikbaar maken van Park Lingezegen vanuit de woonkern Bemmel.  

Functionele relatie 

Park Lingezegen (en werk of school in Elst) wordt zo beter en veiliger bereikbaar vanuit Bemmel. Ook andersom worden recreatieve functies in het parkgebied zo ook beter bereikbaar. Dit draagt bij aan zowel de aantrekkelijkheid van het wonen in Bemmel als aan het functioneren en gebruik van het parkgebied. De activiteit kan daarnaast niet worden toegerekend aan een activiteit zoals opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij activiteiten die plaatsvinden in de kern Bemmel en Ressen. 

3.5   Kern Gendt  

12. Verbetering ontsluiting woonkernen en bedrijventerreinen: herinrichting Kruisstraat Gendt 

Gebiedsomschrijving  

In verband met het groeiend aantal inwoners zijn aanpassingen nodig in de wegenstructuur om onze woonkernen en bedrijventerreinen goed te ontsluiten en bereikbaar te houden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vlot en veilig ontsluiten en bereikbaar houden van alle woonkernen en bedrijventerreinen. Op korte termijn gaan de aanpassingen over meer ingrijpende reconstructies in de bestaande wegenstructuur. Het gemeentelijk mobiliteitsplan en het maatregelenprogramma GMP-plus omschrijven de verschillende aanpassingen. Vanwege de omvang van alle benodigde voorzienbare ingrepen is de gemeentelijke financiering onvolledig. Voor een aantal herinrichtingen heeft de gemeente nog onvoldoende financiële middelen: 

  • 30 km/uur zone Europalaan e.o. 

  • Kruisstraat  

 

Functionele samenhang 

De aanpassingen dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de woonkernen en aan de bereikbaarheid van bedrijven. Die aantrekkelijkheid en bereikbaarheid betreft niet alleen het gegeven dat een ontsluiting voor het verkeer aanwezig is. De verbinding en de inrichting ervan moeten ook bijdragen aan een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer voor alle verkeersdeelnemers en aan het veroorzaken van zomin mogelijk hinder voor aanwonenden. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij activiteiten die plaatsvinden kern Gendt. Daarom wordt bij de activiteiten in de kern Gendt een financiële bijdrage gevraagd (zie Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen en Bijlage II - Verwachte activiteiten).  

13. Landschapzones als groene buffer tussen woonkernen in: Haalderense Zeeg 

Gebiedsomschrijving 

Lingewaard wil de eigenheid van woonkernen waar natuur en toegankelijk groen waar je kunt bewegen en recreëren altijd dichtbij huis te vinden is, behouden. Met de opgave voor verstedelijking in de vorm van woningen, bedrijven en infrastructuur betekent dat een bijpassende opgave voor het versterken van groen en landschapszones tussen de verschillende kernen in. Woonkernen groeien niet aan elkaar en we zetten in op groene wiggen tussen de kernen om het groene karakter te versterken (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 37). Uitzoomend naar regionaal schaalniveau hoort dat bij het ’‘groenblauwe raamwerk”. Park Lingezegen, de Linge en de rivierdijken zijn de ruggengraat van dat raamwerk: 

 

afbeelding binnen de regeling

 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ruimtelijke ontwikkeling is tweeledig. Ten eerste gaat het om het op het uitbreiden van ecologische oevers en de aanleg van struweelzones langs de Haaldersche Zeeg. Ten tweede wordt een fiets- en wandelverbinding langs de Haaldersche zeeg met een brug over de Linge aangelegd. Deze ontwikkelingen vallen binnen categorie D aangezien het gaat om het bevorderen van groen en recreatie door aanlegactiviteiten.

Functionele samenhang 

De ruimtelijke ontwikkeling ziet op het toevoegen en versterken van de recreatieve functie van het gebied rond de Haaldersche Zeeg. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij alle activiteiten binnen de kern Gendt, zoals opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten. Aangezien zowel huidige als nieuwe bewoners van het park gebruik kunnen maken als uitloopgebied en als recreatievoorziening. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit die is opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten.  

14. EcoPark de Kapel 

Gebiedsomschrijving 

De beoogde ontwikkeling vindt plaats op het terrein aan de Olyhorststraat/Kapelstraat. Het gaat om een terrein van de gemeente Lingewaard, bijna 8000 m2, in Gendt. Het terrein wordt nu niet gebruikt. 

afbeelding binnen de regeling
Bron: Google Maps

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ruimtelijke ontwikkeling ziet op het realiseren van het EcoPark De Kapel. In het gebied wordt nieuwe natuur aangelegd en worden maatregelen genomen voor het bevorderen van de biodiversiteit – zoals het aanbrengen van bloemenranden, vleermuizenkasten en vogelnestkasten. Het park wordt ook met het oog op recreatieve doeleinden ingericht, zoals het aanleggen van wandelpaden, een speeltuin en het aanbrengen van bankjes. Verder moet het park dienen als een ontmoetingsplaats voor de buurt en worden er ook moestuinen en een wijngaard ingericht voor het gezamenlijk onderhouden en educatieve doeleinden. Het EcoPark de Kapel zal overdag openbaar toegankelijk zijn. De doelstellingen van het park sluiten aan bij het ‘Dorpsontwikkelingsplan Gendt 2030’ dat in opdracht van de gemeente en in samenwerking met de inwoners is opgesteld. Deze ontwikkeling valt binnen categorie D aangezien het gaat om het bevorderen van groen en recreatie door aanlegactiviteiten   

Functionele samenhang 

Deze ontwikkeling draagt bij aan het versterken van de natuurlijke waarden in het gebied en het bevorderen van de biodiversiteit. Daarnaast heeft de ontwikkeling een belangrijke recreatieve en sociale functie in het gebied. Dit door de aanleg van recreatief groen en het toevoegen van ontmoetingsplekken voor de omwonenden.  Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd voor de aanleg van het park bij alle activiteiten binnen de kern Gendt, zoals opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten. Zowel huidige als nieuwe bewoners kunnen namelijk gebruik maken van het park als uitloopgebied en als recreatievoorziening. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit die is opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten.

3.6 Kern Angeren  

15. Verbetering ontsluiting woonkernen en bedrijventerreinen 

Gebiedsomschrijving  

In verband met het groeiend aantal inwoners zijn aanpassingen nodig in de wegenstructuur om onze woonkernen en bedrijventerreinen goed te ontsluiten en bereikbaar te houden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vlot en veilig ontsluiten en bereikbaar houden van alle woonkernen en bedrijventerreinen. Op korte termijn gaan de aanpassingen over meer ingrijpende reconstructies in de bestaande wegenstructuur. Het gemeentelijk mobiliteitsplan en het maatregelenprogramma GMP-plus omschrijven de verschillende aanpassingen. Vanwege de omvang van alle benodigde voorzienbare ingrepen is de gemeentelijke financiering onvolledig. Voor een aantal herinrichtingen heeft de gemeente nog geen financiële middelen 

  • Rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat 

  • Kruispunt Karstraat-Stadswal-Polseweg-Gochsestraat 

  • Polseweg Huissen  

  • Kruispunt Karstraat-Veilingweg 

  • Kruispunt Stadsdam-LooveerStadsdam 

 

Functionele samenhang 

De aanpassingen dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de woonkernen en aan de bereikbaarheid van bedrijven. Die aantrekkelijkheid en bereikbaarheid betreft niet alleen het gegeven dat een ontsluiting voor het verkeer aanwezig is. De verbinding en de inrichting ervan moeten ook bijdragen aan een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer voor alle verkeersdeelnemers en aan het veroorzaken van zomin mogelijk hinder voor aanwonenden.  De maatregelen in en bij Huissen zijn ook van belang voor de bereikbaarheid van Angeren, daarom worden voor deze ontwikkelingen ook een financiële bijdrage gevraagd in de kern Angeren (zie Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen en Bijlage II - Verwachte activiteiten). 

3.7   Kern Doornenburg  

16. Verbetering ontsluiting woonkernen en bedrijventerreinen 

Gebiedsomschrijving  

In verband met het groeiend aantal inwoners zijn aanpassingen nodig in de wegenstructuur om onze woonkernen en bedrijventerreinen goed te ontsluiten en bereikbaar te houden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vlot en veilig ontsluiten en bereikbaar houden van alle woonkernen en bedrijventerreinen. Op korte termijn gaan de aanpassingen over meer ingrijpende reconstructies in de bestaande wegenstructuur. Het gemeentelijk mobiliteitsplan en het maatregelenprogramma GMP-plus omschrijven de verschillende aanpassingen. Vanwege de omvang van alle benodigde voorzienbare ingrepen is de gemeentelijke financiering onvolledig. Voor de herinrichting Pannerdenseweg-Van der Schuerenweg/Olyhorststraat Doornenburg heeft de gemeente nog onvoldoende financiële middelen.  

Functionele samenhang 

De aanpassingen dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de woonkernen en aan de bereikbaarheid van bedrijven. Die aantrekkelijkheid en bereikbaarheid betreft niet alleen het gegeven dat een ontsluiting voor het verkeer aanwezig is. De verbinding en de inrichting ervan moeten ook bijdragen aan een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer voor alle verkeersdeelnemers en aan het veroorzaken van zomin mogelijk hinder voor aanwonenden. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij activiteiten die plaatsvinden kern Doornenburg.

3.8 Kern Haalderen  

17. Verbetering ontsluiting woonkernen en bedrijventerreinen 

Gebiedsomschrijving  

In verband met het groeiend aantal inwoners zijn aanpassingen nodig in de wegenstructuur om onze woonkernen en bedrijventerreinen goed te ontsluiten en bereikbaar te houden.  

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ontwikkeling draagt bij aan het vlot en veilig ontsluiten en bereikbaar houden van alle woonkernen en bedrijventerreinen. Op korte termijn gaan de aanpassingen over meer ingrijpende reconstructies in de bestaande wegenstructuur. Het gemeentelijk mobiliteitsplan en het maatregelenprogramma GMP-plus omschrijven de verschillende aanpassingen. Vanwege de omvang van alle benodigde voorzienbare ingrepen is de gemeentelijke financiering onvolledig. Voor een aantal herinrichtingen heeft de gemeente nog onvoldoende financiële middelen:  

  • Lage Zandsestraat; en 

  • 30 km/uur -zone Ambachtstraat. 

 

Functionele samenhang 

De aanpassingen dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de woonkernen en aan de bereikbaarheid van bedrijven. Die aantrekkelijkheid en bereikbaarheid betreft niet alleen het gegeven dat een ontsluiting voor het verkeer aanwezig is. De verbinding en de inrichting ervan moeten ook bijdragen aan een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer voor alle verkeersdeelnemers en aan het veroorzaken van zomin mogelijk hinder voor aanwonenden. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij activiteiten die plaatsvinden kern Haalderen. 

9. Versterken van  recreatie en erfgoed in de Uiterwaarden 

Gebiedsbeschrijving 

De uiterwaarden zijn typerend voor Lingewaard en hebben een belangrijke functie als natuurgebied voor vogels en andere dieren. De uiterwaarden zijn dan ook onderdeel van een groot regionaal natuurnetwerk met hoge natuurwaarden, het Gelders Natuurnetwerk en zijn aangewezen als een Natura-2000 gebied (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 23). Daarnaast zijn de uiterwaarden ook van historisch belang, met zichtbare kenmerken van de soms roerige geschiedenis (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 15). Dit samen maakt de uiterwaarden tot een trekpleister voor recreanten. De uiterwaarden vormen een uitloopgebied van de kernen en zijn daarom belangrijk voor het realiseren van een aantrekkelijk en gezonde leefomgeving voor bewoners. 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ruimtelijke ontwikkeling het ‘versterken van recreatie en erfgoed’ ziet op het versterken van de functie van de uiterwaarden als uitloopgebied voor de omgeving Zwanenwater. Het doel is om de uiterwaarden beter toegankelijk te maken door middel van de aanleg van fiets- en wandelroutes. Daarnaast wordt ook de bereikbaarheid en zichtbaarheid van het aanwezige erfgoed verbetert. Dit om uiterwaarden zo te verrijken dat bewoners en passanten gebruik maken van de recreatieve mogelijkheden in het gebied. Deze ontwikkeling valt daarom ook in categorie D. (zie tabel 2). De ruimtelijke ontwikkeling ziet namelijk op het bijdragen aan een gevarieerd aanbod van groen en recreatie binnen de gemeente.

De ruimtelijke ontwikkeling bestaat uit het aanpassen van bestaande voorzieningen en de aanleg van nieuwe voorzieningen die onderdeel zijn van de regionale en gemeentelijke groenstructuur.

afbeelding binnen de regeling
De Uiterwaarden in Lingewaard en buurgemeenten als onderdeel van het Natura 2000-gebied Gelderse Poort

Functionele samenhang 

Zowel huidige gebruikers (bewoners, recreanten, passanten etc.) als toekomstige gebruikers van de kern Haalderen kunnen gebruik maken van de uiterwaarden als uitloopgebied en om te recreëren. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit. Daarom wordt bij activiteiten binnen kern Haalderen een financiële bijdrage gevraagd. 

13. Landschapzones als groene buffer tussen woonkernen in: Haalderense Zeeg 

Gebiedsomschrijving 

Lingewaard wil de eigenheid van woonkernen waar natuur en toegankelijk groen waar je kunt bewegen en recreëren altijd dichtbij huis te vinden is, behouden. Met de opgave voor verstedelijking in de vorm van woningen, bedrijven en infrastructuur betekent dat een bijpassende opgave voor het versterken van groen en landschapszones tussen de verschillende kernen in. Woonkernen groeien niet aan elkaar en we zetten in op groene wiggen tussen de kernen om het groene karakter te versterken (Omgevingsvisie Lingewaard, mei 2023, p. 37). Uitzoomend naar regionaal schaalniveau hoort dat bij het ’‘groenblauwe raamwerk”. Park Lingezegen, de Linge en de rivierdijken zijn de ruggengraat van dat raamwerk: 

afbeelding binnen de regeling

 

Categorie ruimtelijke ontwikkeling 

De ruimtelijke ontwikkeling is tweeledig. Ten eerste gaat het om het op het aanleggen van ecologische oevers langs de Haaldersche Zeeg. Ten tweede wordt een fiets- en wandelverbinding langs de Haaldersche zeeg met een brug over de Linge aangelegd. Deze ontwikkelingen vallen binnen categorie D aangezien het gaat om het bevorderen van groen en recreatie door aanlegactiviteiten.

Functionele samenhang 

De ruimtelijke ontwikkeling ziet op het toevoegen en versterken van de recreatieve functie van het gebied rond de Haaldersche Zeeg. Daarom wordt een financiële bijdrage gevraagd bij alle activiteiten binnen de kern Haalderen, zoals opgenomen in bijlage II. Dit aangezien zowel huidige als nieuwe bewoners van het park gebruik kunnen maken als uitloopgebied en als recreatievoorziening. De ontwikkeling is verder niet noodzakelijk voor een specifieke activiteit die is opgenomen in Bijlage II - Verwachte activiteiten.  

4. Afsluiting 

4.1 Actualisatie en evaluatie van het programma 

Dit programma wordt regelmatig geactualiseerd zodat zowel de ruimtelijke ontwikkelingen in Bijlage I Ruimtelijke ontwikkelingen als de activiteiten in Bijlage II - Verwachte activiteiten actueel zijn. Deze actualisering vindt plaats via een besluit van het college van B&W waarover de raad wordt geïnformeerd.  

4.2 Digitalisering van het programma  

Dit programma wordt gepubliceerd in de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (het omgevingsloket). Op dit programma is het toepassingsprofiel voor programma’s van toepassing. Het programma is bekend gemaakt in het gemeenteblad. Digitaal is het programma ook beschikbaar voor inzage op https://www.officielebekendmakingen.nl/. Daarnaast is het programma ook aangekondigd in het Gemeentenieuws.  

4.3 Participatie 

Bij het vaststellen van een vrijwillig programma wordt er aangegeven hoe er invulling is gegeven aan het participatiebeleid (artikel 10.8 Omgevingsbesluit). De Omgevingswet en de gemeentelijke inspraakverordening schrijven participatie niet voor. Gezien het onderwerp is er bij de voorbereiding van dit programma geen participatieproces doorlopen. 

II Overzicht Documentenbijlagen