Subsidieregeling Woningisolatie Diemen

Geldend van 01-10-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Woningisolatie Diemen

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DIEMEN;

Gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 en 4 van de Algemene subsidieverordening Diemen 2018;

Overwegende dat:

  • Gemeente Diemen de doelstelling heeft om in 2040 aardgasvrij te zijn;

  • het isoleren van woningen zorgt voor het verkleinen van de warmtevraag en daarmee de eerste stap in de warmtetransitie is;

  • isoleren de financiële lasten die samenhangen met het verwarmen van de woning helpt te verlagen;

  • het Rijk de zogenoemde NIP-gelden beschikbaar heeft gemaakt voor woningen die matig of slecht geïsoleerd zijn en een lage WOZ-waarde hebben;

  • het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) ten behoeve van de isolatie van woningen de NIP-gelden heeft aangevraagd;

Besluit vast te stellen:

De subsidieregeling Woningisolatie Diemen.

Artikel 1 - Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    aanvrager:

    • i.

      eigenaar-bewoner die een aanvraag indient namens het eigen huishouden;

    • ii.

      vereniging van eigenaars die een aanvraag indient namens de leden die voldoen aan de voorwaarden;

  • b)

    advies aan huis: activiteit waarbij een onafhankelijk adviseur een woningopname doet inclusief een voorstel voor de best passende isolatiemaatregelen en -materialen. De adviseur offreert vervolgens direct namens deelnemende bedrijven;

  • c)

    arbeidskosten: kosten die verband houden met het verrichten van arbeid voor het aanbrengen van het isolatiemateriaal en de benodigde constructie door een installatiebedrijf;

  • d)

    ASV: de Algemene Subsidieverordening gemeente Diemen 2018;

  • e)

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f)

    eigenaar-bewoner: natuurlijk persoon die de woning in eigendom heeft of krijgt, en die daarin zijn hoofdverblijf heeft of zal hebben.

  • g)

    energiearmoede: hiermee worden bewoners bedoeld die een beschikking energietoeslag hebben ontvangen in 2022 en/of 2023.

  • h)

    energielabel: een energielabel als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Besluit energieprestatie gebouwen;

  • i)

    energiezuinige ventilatiemaatregelen: het voor de eerste keer aanleggen van een systeem voor een CO2-gestuurde ventilatie of het voor de eerste keer aanleggen van een systeem voor balansventilatie met warmteterugwinning met een rendement van ten minste 90%;

  • j)

    gebouw: gebouw als bedoeld in artikel 1 van de Woningwet en dat bestaat uit een gemeenschappelijke ruimte met daarbinnen verschillende niet grondgebonden woningen die hiervan onderdeel uitmaken;

  • k)

    ISDE-subsidie: de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) is een landelijke subsidieregeling vanuit het Rijk. Deze regeling is voor woningeigenaren en zakelijke gebruikers van grondgebonden woningen. Deze subsidie kan aangevraagd worden voor energiebesparende en duurzame maatregelen in de woning of bedrijfspand. Woningeigenaren krijgen subsidie voor: isolatiemaatregelen, warmtepompen, zonneboilers, aansluiting op warmtenet, elektrische kookvoorzieningen. Zakelijke gebruikers krijgen subsidie voor: warmtepompen, zonneboilers en kleinschalige windturbines;

  • l)

    isolatiemaatregelen: isolatiemaatregelen ten behoeve van het reduceren van aardgasverbruik van de woning, die voldoen aan de voorwaarden van de SPUK Lokale Isolatie Aanpak. De isolatiemaatregelen moeten aantoonbaar gebouwgebonden en fysiek zijn aangebracht in de woning van de eigenaar-bewoner waarvoor de subsidie is aangevraagd;

  • m)

    natuurvriendelijk isoleren: bij deze methode worden geen vogels of vleermuizen gedood. Met deze methode krijgen vogels of vleermuizen de kans om weg te vliegen vóórdat wordt geïsoleerd. Het isolatiebedrijf zorgt dat er voldoende verblijfplaatsen voor de dieren overblijven. Deze worden zoveel mogelijk onzichtbaar (in de spouw) weggewerkt. De isolatiebedrijven maken ook de verplichte melding bij de provincie Noord-Holland.

  • n)

    materiaalkosten: kosten voor nieuw isolatiemateriaal (bijv. minerale wol, gespoten isolatieschuim, dubbel glas) en de benodigde constructie (bijv. een raamwerk om het isolatiemateriaal tussen te klemmen);

  • o)

    slecht geïsoleerde woning: een woning met een energielabelklasse D, E, F, G of woning (eventueel in een gebouw) waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn:

    • a.

      de vloer en de bodem;

    • b.

      de gevel, waaronder de spouwmuur;

    • c.

      het dak en de zoldervloer en vlieringvloer;

    • d.

      de ramen (glas);

  • p)

    slecht geïsoleerd bouwdeel: Bouwdelen zijn slecht geïsoleerd wanneer ze niet voldoen aan de huidige isolatie-eisen. Voor de verschillende bouwdelen geldt de volgende indicatie als slecht geïsoleerd conform de SPUK lokale aanpak:

    • a.

      Dak

      • Hellend / plat dak: Geen, slechte en matige isolatie (minder dan 9cm isolatiemateriaal aanwezig / Rc ≤ 2,0)

      • Zolder-/vlieringvloerisolatie: Als er geen zolder-/vlieringvloerisolatie aanwezig is, als alternatief voor dakisolatie. Alleen toe te passen bij een onverwarmde zolder en gesloten vlieringluik of gesloten toegangsdeur. (Rc ≤ 2,0)

    • b.

      Gevel: Geen spouwmuurisolatie, voorzetwand of buitengevelisolatie aanwezig (Rc ≤ 1,1)

    • c.

      Vloer-/bodemisolatie: Geen of slechte vloer- en bodemisolatie aanwezig, aanpakken bij matige vloerisolatie niet perse noodzakelijk (minder dan 5 cm isolatiemateriaal aanwezig, Rc ≤ 1,3)

    • d.

      Ramen (Glas): Enkel glas, oud dubbelglas en HR glas (Ug waarde ≥ 1,6);

  • q)

    Slecht geïsoleerd gebouw: tenminste 2 bouwdelen zijn slecht geïsoleerd.

  • r)

    SPUK lokale aanpak: Specifieke Uitkering (SPUK) vanuit het Nationaal Isolatie Programma van het ministerie van Binnenlandse Zaken voor gemeenten. Deze regeling is beschikbaar voor het financieren van lokale isolatieprogramma’s van gemeenten, en bedoeld voor het verbeteren van slecht geïsoleerde woningen van eigenaren die moeite hebben hun woning te verduurzamen;

  • s)

    subsidieregeling: de subsidieregeling Woningisolatie Diemen.

  • t)

    SVVE-subsidie: de subsidie voor verduurzamingsmaatregelen (SVVE) is een landelijke subsidieregeling vanuit het Rijk. Deze subsidie is bedoeld voor VvE’s en kan aangevraagd worden voor isolatie of andere energiebesparende maatregelen, een warmtepomp, zonneboiler of bijvoorbeeld een centrale aansluiting op een warmtenet;

  • u)

    uitvoerende organisatie: Regionaal Energieloket zal de subsidieaanvragen verzorgen binnen de beschreven routes in Artikel 9.1 van deze subsidieregeling en subsidie verstrekken als er aan alle voorwaarden voor de Subsidieregeling Woningisolatie Diemen is voldaan;

  • v)

    vereniging van eigenaars: vereniging van de eigenaars als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk wetboek. Hierna VvE;

  • w)

    woning: woongelegenheid als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet, waaronder tevens wordt begrepen een appartement, en als zodanig bewoond is geweest alvorens een renovatie plaatsvindt en in de basisregistratie als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen met een woonfunctie is geregistreerd;

  • x)

    WOZ-waarde: waarde Waardering Onroerende Zaken (peildatum 01-01-2022);

Artikel 2 – Doel en doelgroep

  • 1. Het doel van deze regeling is het stimuleren van eigenaren-bewoners en verenigingen van eigenaars om met isolatiemaatregelen hun woning of het gezamenlijke gebouw te verduurzamen, waardoor er een afname van de warmtevraag binnen de gemeente wordt gerealiseerd. Deze regeling draagt als zodanig bij aan het gasloos worden van de gemeente Diemen. Daarnaast is een belangrijk doel om bewoners met minder financiële investeringskracht te ondersteunen om hun energieverbruik en -kosten omlaag te brengen met een focus op bewoners met energiearmoede.

  • 2. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

    • i.

      de eigenaar-bewoner van een grondgebonden woning in de gemeente Diemen

      of

    • ii.

      het bestuur van een VvE in de gemeente Diemen, namens de eigenaar-bewoners binnen deze VvE.

  • 3. De subsidie wordt hoofdzakelijk ingezet voor slecht geïsoleerde woningen met een WOZ-waarde lager dan €467.000,- (op 01-01-2022).

  • 4. Er is extra aandacht voor bewoners met een grondgebonden woning die te maken hebben met energiearmoede en energietoeslag hebben ontvangen. Deze bewoners krijgen een hoger beschikbaar bedrag.

  • 5. De regeling heeft drie doelgroepen:

    • bewoner-eigenaren van een grondgebonden woning wiens woning voldoet aan de voorwaarden (volgend uit Artikel 2.3) maar die geen energietoeslag hebben ontvangen;

    • bewoner-eigenaren van een grondgebonden woning wiens woning voldoet aan de voorwaarden (volgend uit Artikel 2.3) en die in 2022 en/of 2023 de energietoeslag hebben ontvangen;

    • bewoner-eigenaren van een VvE-woning en wiens woning voldoet aan de voorwaarden (volgend uit Artikel 2.3).

Artikel 3 - Verenigingen van Eigenaars (VvE’s)

  • 1. In het geval dat de bewoner-eigenaar die voldoet aan de voorwaarden, lid is van een VvE, loopt de aanvraag via het bestuur van deze VvE. Het bestuur van de VvE vraagt de subsidie in één keer bij de gemeente aan, voor alle individuele huishoudens c.q. woningen die binnen de VvE in aanmerking komen voor deze regeling.

  • 2. Het bestuur van de VvE kan alleen subsidie aanvragen voor de appartementen die grenzen aan het bouwdeel dat geïsoleerd wordt (bijv. in het geval van dakisolatie, alleen de appartementen die grenzen aan het dak).

  • 3. De VvE is verplicht om aan de gemeente de verantwoording per woning aan te leveren. In de aanvraag wordt per woning aangegeven:

    • i.

      Adres (straatnaam, huisnummer, postcode, woonplaats)

    • ii.

      Aantal niet geïsoleerde bouwdelen (in de oude staat)

    • iii.

      Jaar van uitvoering

    • iv.

      Aantal m2 isolatie per bouwonderdeel en per maatregel

Artikel 4 - Maatregelen en kosten die voor subsidie in aanmerking komen (subsidiabele activiteiten)

  • 1. De subsidiabele activiteiten zijn het (laten) uitvoeren van isolatie- en energiezuinige ventilatiemaatregelen. Hierbinnen valt het subsidiëren van:

    • spouwmuurisolatie*

    • gevelisolatie

    • vloerisolatie

    • bodemisolatie

    • dakisolatie*

    • zolder/vliering-vloerisolatie

    • glas en kozijnpanelen (met isolatiewaarde van U ≤ 1,2 W/m2K,)

    • glas en kozijnpanelen (met isolatiewaarde van U ≤ 0,7 W/m2K)

    • isolerende deuren (met isolatiewaarde van U ≤ 1,5 W/m2K)

    • isolerende deuren (met isolatiewaarde van U ≤ 1,0 W/m2K i.c.m. nieuwe isolerende

    • kozijnen, U ≤ 1,5 W/m2K)

    • CO2 of WTW ventilatiemaatregelen.

  • *De isolatie van de spouwmuur of buitenzijde dak kan alleen worden uitgevoerd middels de methode ‘natuurvriendelijk isoleren’ en het uitvoerende isolatiebedrijf is verplicht melding van de isolatie te doen bij de provincie Noord-Holland.

  • 2. het installeren van een energiezuinig ventilatiesysteem.

  • 3. De werkzaamheden door een installatiebedrijf en het isolatiemateriaal zelf.

Artikel 5 - Maatregelen en kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Isolatiemaatregelen bij een nieuwe op- of aanbouw van de bestaande woning.

  • 2. Maatregelen die verplicht zijn vanuit bestaande regelgeving, doordat ze bijvoorbeeld geëist worden in de bouwvoorschriften van het Bouwbesluit 2012 of regelgeving van de gemeente.

  • 3. Materiaalkosten of arbeidskosten voor de afwerking (bijv. gipsplaten, behang).

Artikel 6 - Weigeringsgronden

Het college kan geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen voor de subsidiabele activiteiten in deze regeling als:

  • a.

    de activiteit voor de openstelling van deze regeling uitgevoerd is.

  • b.

    reeds subsidie op grond van deze subsidieregeling is verstrekt.

  • c.

    deze aangewend wordt voor spouwmuurisolatie of buitenzijde dak zonder de methode ‘natuurvriendelijk isoleren’ en de verplichte melding van de isolatie bij de provincie Noord-Holland.

  • d.

    de kosten voor de uitvoering van de voorzieningen waarvoor een subsidieaanvraag wordt gedaan naar het oordeel van het college niet in redelijke verhouding staan tot het beoogde resultaat.

  • e.

    de subsidieaanvraag de maximale subsidiehoogte overschrijdt.

  • f.

    de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd niet bijdragen aan de realisatie van het doel van de regeling.

  • g.

    de subsidie hoger is dan de werkelijk gemaakte kosten na aftrek van andere aangevraagde of verleende subsidies voor dezelfde subsidiabele activiteiten.

  • h.

    de maatregel waarvoor subsidie wordt aangevraagd een nieuw element aan de woning toevoegt en niet dient ter vervanging van een verouderde maatregel.

  • i.

    de maatregel zonder bijzondere inspanning terug te draaien is.

  • j.

    het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 7 – Hoogte van de subsidie

  • 1. De volgende maximale bedragen zijn van toepassing binnen deze regeling:

    • € 1.250,- voor bewoner-eigenaren van een grondgebonden woning wiens woning voldoet aan de voorwaarden (volgend uit Artikel 2.3) maar die geen energietoeslag hebben ontvangen;

    • € 4.000,- voor bewoner-eigenaren van een grondgebonden woning wiens woning voldoet aan de voorwaarden (volgend uit Artikel 2.3) en die in 2023 de energietoeslag hebben ontvangen;

    • € 1.250,- voor bewoner-eigenaren van een VvE-woning en wiens woning voldoet aan de voorwaarden (volgend uit Artikel 2.3).

  • 2. De subsidie is voor bewoners stapelbaar met landelijke subsidies, zoals de SVVE-subsidie (voor VvE’s) of de ISDE-subsidie (voor grondgebonden woningen).

Artikel 8 - Subsidieplafond

  • 1. Het maximaal beschikbare budget (subsidieplafond) van deze regeling bedraagt € 200.000,- voor tranche 1.

  • 2. Het subsidieplafond voor de 1e tranche is definitief vastgesteld. De plafonds voor een eventuele 2e of 3e tranche kunnen worden vastgesteld zodra de gemeente Diemen gelden voor eventuele volgende tranches voor de SpUk lokale aanpak isolatie vanuit het Rijk krijgt toegekend.

  • 3. Als de totale beschikbare middelen van een tranche niet volledig benut worden, zal het overgebleven bedrag bij het einde van de tranche worden opgeteld bij het plafond van de volgende tranche, tenzij het college anders besluit of verplicht is vanuit het Rijk.

  • 4. Toekenning van de subsidie vindt plaats op volgorde van de indiening van complete aanvragen tot het subsidieplafond is bereikt.

  • 5. Overeenkomstig artikel 5 van de ASV wordt subsidieverlening geweigerd als het subsidieplafond bereikt is.

Artikel 9 - Aanvraag subsidie woningisolatie – “Ik wil subsidie voor isolatie aanvragen”

  • 1. Het college kan een eenmalige subsidie verlenen voor het treffen van de zoals in artikel 4.1 beschreven gebouw gebonden isolatiemaatregelen. Een subsidieaanvraag, -verlening en -uitkering kunnen via de volgende routes verlopen:

    • a.

      Subsidieverstrekking (VvE’s)

    • b.

      Advies aan huis (grondgebonden woningen, met en zonder energietoeslag)

  • 2. Voor eigenaar-bewoners die voldoen aan de doelgroep beschreven in artikel 2.5 en middels openbare data bekend zijn bij de gemeente, specificeert gemeente Diemen per adres het beschikbare subsidiebedrag in een adressenlijst. Vervolgens worden één of meerdere routes zoals beschreven in artikel 9.1 lid 1 opengesteld voor de desbetreffende eigenaar-bewoners.

  • 3.a. Bij de subsidieverstrekking (VvE’s) vraagt het bestuur van de VvE namens alle woningen die voor de regeling in aanmerking komen, de subsidie aan.

  • 3.b. Bij advies aan huis wordt de subsidie door de eigenaar van de grondgebonden woning zelf aangevraagd.

  • 3.c. De installateur van de isolatiemaatregelen kan de subsidie niet voor een bewoner of VvE aanvragen.

  • 4. Per aanvraagroute zoals beschreven in artikel 9.1 dienen de volgende gegevens aangeleverd te worden bij de uitvoerende organisatie:

    • a.

      Per aanvraagroute zoals beschreven in artikel 9.1 dienen de volgende gegevens aangeleverd te worden bij de uitvoerende organisatie:

      • a.

        Voor het aanvragen van subsidie middels de subsidieverstrekking (VvE’s), levert het VvE-bestuur de volgende gegevens aan:

        • i.

          Voornaam + achternaam aanvrager

        • ii.

          Adresgegevens per aangevraagde woning

        • iii.

          Contactgegevens aanvrager

        • iv.

          KvK inschrijving van de VvE

        • v.

          Eigenaarsregister en Splitsingsakte van de VvE

        • vi.

          Slecht geïsoleerde bouwdelen

    • b.

      Voor het aanvragen van subsidie middels het advies-aan-huis, aangeduid in artikel 9.1, lid 1b, maken eigenaar-bewoners een afspraak met een energieadviseur van het Regionaal Energieloket. Hierbij ontvangen zij een advies op maat en een offerte met prijsindicatie. Bij akkoord van de bewoner wordt de subsidie direct op de factuur van het isolatiebedrijf verrekend. Binnen dit proces leveren bewoners ten minste de volgende gegevens aan het Regionaal Energieloket aan:

      • i.

        Naam

      • ii.

        Adresgegevens

      • iii.

        Gegevens over de woning

      • iv.

        Contactgegevens

  • 5. Het college besluit subsidie toe te kennen als de ingediende aanvraag voldoet aan de subsidieregeling.

  • 6.a. Aan aanvragen voor Subsidieverstrekking (VvE’s) binnen tranche 1 kunnen vanaf inwerkingtreding van deze subsidieregeling worden ingediend. Er dient bij de aanvraag rekening gehouden te worden dat de werkzaamheden binnen 12 maanden na toekenning uitgevoerd moeten zijn en ook de declaratie moet dan uiterlijk bij de uitvoerende organisatie ingediend zijn.

  • 6.b. Aanvragen voor Advies aan huis (grondgebonden) binnen tranche 1 kunnen vanaf inwerkingtreding van deze subsidieregeling worden ingediend. Aanvragen die na 31 augustus 2026 worden ingediend, worden niet meer in behandeling genomen.

  • 7. Eigenaar-bewoners, die denken te voldoen aan de doelgroep beschreven in artikel 2.5, maar niet voorkomen in de adressenlijst van de gemeente Diemen, kunnen contact opnemen met de gemeente middels info@diemen.nlmet vermelding van het zaaknummer. Het college kan na toetsing besluiten de eigenaar-bewoners toegang te geven tot (een deel van) de subsidieaanvraag routes beschreven in artikel 9.1 lid 1.

Artikel 10 - Behandeling aanvraag subsidie

  • 1. De uitvoerende organisatie bevestigt schriftelijk de ontvangst van de aanvraag (VvE) of de gemaakte afspraak met de energieadviseur (grondgebonden).

  • 2. De aanvrager van Subsidieverstrekking (VvE’s) ontvangt bij een positieve beoordeling binnen vier tot zes weken na ontvangst van de aanvraag een subsidiebeschikking.

  • 3. Indien de beslistermijn verdaagd wordt, informeert de uitvoerende organisatie de aanvrager hierover binnen vier tot zes weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 4. Indien een aanvraag van Subsidieverstrekking (VvE’s) niet voldoet aan alle gestelde vereisten, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om gebreken aan de aanvraag te herstellen. Indien de gevraagde gegevens en bijlagen voldoende zijn om de aanvraag te beoordelen, wordt de aanvraag alsnog als een volledige aanvraag aangemerkt en als zodanig geregistreerd. De uitvoerende organisatie stelt de aanvrager daarvan zo spoedig mogelijk in kennis. Als datum van registratie geldt de datum waarop de uitvoerende organisatie de volledige aanvraag heeft ontvangen.

  • Indien de aanvraag niet binnen de door het college gestelde termijn als bedoeld in Artikel 9, lid 6a en 6b wordt aangevuld, besluit de uitvoerende organisatie de aanvraag niet verder te behandelen. De aanvrager wordt wel in de gelegenheid gesteld om binnen de gestelde termijn een nieuwe aanvraag in te dienen.

  • 5. Alle aanvragen zullen gehonoreerd worden in volgorde van datum van ontvangst van de volledige aanvragen bij de uitvoerende organisatie totdat het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 11 - Aanvraag subsidievaststelling – “De isolatie is uitgevoerd en ik wil de kosten laten uitbetalen” (declaratie)

  • 1. Bij VvE’s: een aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt schriftelijk ingediend bij de uitvoerende organisatie met behulp van een door hen beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 2. Bij grondgebonden woningen: het subsidiebedrag wordt verrekend met de factuur van het isolatiebedrijf. Hier is dus geen aanvraag tot subsidievaststelling nodig.

  • 3. Bij VvE’s: het declaratieformulier wordt ondertekend en gaat vergezeld met:

    • a.

      foto’s van de te isoleren bouwdelen voorafgaand aan de maatregelen (voor), foto’s van de uitvoering van de werkzaamheden (tijdens) en van het eindresultaat (na).

    • b.

      een kopie van een gespecificeerde factuur van het installatiebedrijf, met daarop of daarbij vermeld:

      • naam en kvk nummer installatiebedrijf

      • naam en adres van de VvE

      • datum van installatie

      • de isolatiemaatregelen per woning (inclusief het aantal geïsoleerde vierkante meters per isolatiemaatregel en isolatiewaarde)

      • Totaal kosten uitvoering in euro’s

      • Bankgegevens van de VvE waarmee de maatregelen betaald zijn en de aanvrager de subsidie op wenst te ontvangen.

  • 4.a. Aanvragen tot vaststelling voor Subsidieverstrekking (VvE’s) binnen tranche 1 kunnen vanaf inwerkingtreding van deze subsidieregeling worden ingediend. Aanvragen die na 22 november 2026 worden ingediend, worden niet in behandeling genomen. De werkzaamheden moeten bij Subsidieverstrekking (VvE’s) binnen een jaar na toekenning van de subsidie en uiterlijk voor 22 november 2026 uitgevoerd zijn en de declaratie moet dan uiterlijk bij de uitvoerende organisatie ingediend zijn.

  • 4.b. De werkzaamheden moeten bij Advies aan huis (grondgebonden) voor 31 november 2026 uitgevoerd zijn. Daarnaast moet de bewoner de bevestiging aan de isolatiepartij hebben gegeven of de bewoner wel of niet tevreden is over de uitgevoerde werkzaamheden.

Artikel 12 - Beoordeling en uitbetaling subsidie

  • 1. Bij VvE’s: Het college beslist binnen vier tot zes weken na ontvangst van een volledige aanvraag tot vaststelling van de subsidie. Het college kan deze termijn eenmaal met ten hoogste zes weken verlengen.

  • 2. Bij VvE’s: Na het besluit tot vaststelling wordt de subsidie aan de aanvrager uitbetaald binnen een termijn van vier tot zes weken door de uitvoerende organisatie.

Artikel 13 – Aanvullende voorwaarden, verplichtingen en verantwoording

In aanvulling op de verplichtingen op grond van de ASV is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de isolerende activiteit(en);

  • b.

    ervoor zorg te dragen tijdig eventueel noodzakelijke vergunningen aan te vragen;

  • c.

    bij het treffen van isolatiemaatregelen in de spouwmuur of de buitenzijde van het dak de methode ‘natuurvriendelijk isoleren’ te gebruiken en de verplichte melding van de isolatie bij de provincie Noord-Holland te doen.

  • d.

    de uitvoerende organisatie direct te informeren wanneer duidelijk wordt dat er niet (langer) aan de verplichtingen kan worden voldaan. Deze verplichtingen hebben betrekking op deze regeling, de ASV of het besluit tot toekenning van de subsidie.

  • e.

    Eigenaar-bewoners moeten in de volgende gevallen kiezen tussen twee isolatiemaatregelen zoals beschreven in artikel 4.1:

    • De eigenaar-bewoner kiest tussen vloerisolatie en bodemisolatie en kan dus slechts voor één van deze maatregelen subsidie ontvangen.

    • De eigenaar-bewoner kiest tussen dakisolatie en zolder/vlieringisolatie en kan dus slechts voor één van deze maatregelen subsidie ontvangen.

  • f.

    Eigenaar-bewoners ontvangen alleen subsidie voor isolerende deuren en/of isolerende panelen in kozijnen als zij dat in combinatie met HR++, triple- of vacuümglas toepassen.

  • g.

    Eigenaar-bewoners kunnen per woning, per isolatiemaatregel, slechts eenmaal subsidie aanvragen. Subsidieaanvragen kunnen wel per isolatiemaatregel via verschillende routes worden aangevraagd zoals beschreven in artikel 9.1.

  • h.

    Wanneer eigenaar-bewoners zich inschrijven via een Inschrijfformulier bij de uitvoerende organisatie, geven zij de uitvoerende organisatie het mandaat om de subsidie 1-op-1 uit te laten betalen aan het uitvoerend bedrijf. Hierdoor hoeft een bewoner de subsidie niet voor te schieten.

  • i.

    Het is mogelijk dat de voorwaarden voor deze regeling aangepast worden door het College bij het beschikbaar stellen van tranche 2 en/of tranche 3.

Het niet nakomen van deze verplichtingen kan ertoe leiden dat het college de beschikking intrekt en dat eventuele voorschotten moeten worden terugbetaald.

Artikel 14 - Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de nadere regels binnen deze subsidieregeling indien een strikte toepassing van deze nadere regels naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing.

Artikel 15 - Slotbepaling

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en wordt aangehaald als: Subsidieregeling woningisolatie Diemen.

Ondertekening

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 – Definities

In dit artikel is een aantal definities opgenomen. Deze definities gelden voor deze regeling en zijn bedoeld ter verduidelijking van begrippen uit de regeling.

Artikel 2 – Doel en doelgroep

In Diemen zijn nog veel woningen onvoldoende geïsoleerd. Het is nodig om woningen beter te isoleren om het energieverbruik en de -kosten te verlagen. Hiermee worden woningen ook beter voorbereid op de overstap naar aardgasvrij. Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld om bewoners met minder financiële investeringskracht te helpen om isolatiemaatregelen te nemen.

Daarom heeft het Rijk voorwaarden gesteld voor wie en welke woningen het geld bedoeld is. De hoogte van de WOZ-waarde is voor elke gemeente apart vastgesteld op basis van CBS-gegevens. De gedachte erachter is dat eigenaar-bewoners met een woning met een lagere WOZ-waarde ook een lager inkomen hebben en daarmee niet de investeringskracht om verduurzamingsmaatregelen te nemen.

Daarnaast is er extra aandacht voor bewoners met energiearmoede omdat van hen wordt aangenomen dat zij nog minder investeringskracht bezitten om hun woning te verduurzamen. Hierdoor heeft het Rijk aangegeven dat voor deze groep bewoners er een hoger subsidiebedrag beschikbaar mag worden gesteld.

Met deze gestelde eisen in achtneming en rekening houdend met de verschillende type woningen en de daarmee mogelijke verduurzamingsmaatregelen, komt deze regeling op drie doelgroepen uit.

Artikel 3 – Vereniging van Eigenaars (VvE’s)

In Diemen zijn veel woningen die binnen de gestelde voorwaarden vallen VvE-woningen. Daarom stelt de gemeente de subsidieregeling ook beschikbaar voor deze woningeigenaren. Alleen het verdelen van de subsidie bij VvE’s is lastiger aangezien individuele woningeigenaren niet individueel verduurzamingsmaatregelen kunnen nemen. Het dak, de gevel en de vloer zijn gezamenlijke bouwdelen. De woningeigenaren zullen de verduurzamingsmaatregelen gezamenlijk moeten nemen. Daarom komt het subsidiebedrag ten goede aan de gehele VvE. Het bestuur kan namens alle woningen die onder de gestelde voorwaarden vallen het bedrag per woning aanvragen.

Artikel 4 – Maatregelen en kosten die voor subsidie in aanmerking komen (subsidiabele activiteiten)

De subsidiabele activiteiten zijn vooraf door het Rijk vastgesteld. Hierbij worden dezelfde eisen als de ISDE-subsidie gebruikt. Deze eisen zijn bijna geheel over genomen.

Er is alleen een toevoeging gedaan m.b.t. spouwmuurisolatie en isolatie buitenzijde dak. Dit komt door de uitdaging m.b.t. beschermde diersoorten (waaronder vleermuizen en zwaluwen) die in spouwmuren en onder dakpannen nestelen. De Wet natuurbescherming stelt dat beschermde diersoorten beschermd dienen te worden. Hierdoor moeten woningeigenaren voor deze vormen van isoleren de methode ‘natuurvriendelijk isoleren’ toepassen en een melding van de isolatie (laten) doen bij de provincie Noord-Holland.

Ondertussen is de gemeente Diemen bezig om een ontheffing aan te vragen op de Wet natuurbescherming om te voorkomen dat bewoners dit individueel moeten doen. Hiervoor wordt een gemeentelijk soortenmanagementplan (SMP) opgesteld.

Hiervoor is een ecologisch onderzoek nodig. Dit onderzoek kost veel tijd, want er moet in elk seizoen gemeten worden waar de diersoorten zich in de gemeente bevinden.

Zolang dit SMP er nog niet is, kunnen woningeigenaren spouwmuurisolatie of dakisolatie buitenzijde gesubsidieerd krijgen, mits ze de methode ‘natuurvriendelijk isoleren’ toepassen en een melding (laten) van de isolatie doen bij de provincie Noord-Holland.

Zodra het SMP beschikbaar is en de gemeente de benodigde maatregelen heeft getroffen, hoeven woningeigenaren deze melding niet meer te doen. Dan is alleen het isoleren op een natuurvriendelijke manier voldoende.

Artikel 5 – Maatregelen en kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

Deze gestelde eisen zijn door het Rijk bepaald. De gemeente Diemen heeft deze overgenomen.

Artikel 6 – Weigeringsgronden

Deze regeling is niet beschikbaar voor maatregelen die in het verleden genomen zijn. Het is dus niet mogelijk om deze subsidie met terugwerkende kracht aan te vragen. Daarnaast is deze subsidie eenmalig aan te vragen per huishouden. Ten derde kan de subsidie bij spouwmuurisolatie en isolatie dak buitenzijde geweigerd worden als er niet is voldaan aan de methode ‘natuurvriendelijk isoleren’ en er geen melding is gedaan bij de provincie Noord-Holland.

Artikel 7 – Hoogte van de subsidie

Deze bedragen zijn vastgesteld op basis van het totale beschikbare subsidiebedrag, het aantal huishoudens dat de gemeente verplicht is om te isoleren (gesteld door het Rijk) en de kosten voor inhuur van een partij die ondersteunt bij de uitvoering van de subsidieregeling. Het Rijk heeft in haar eisen van de regeling toegestaan dat dit subsidiebedrag gestapeld kan worden met de landelijke verduurzamingsregelingen (de SVVE-subsidie en de ISDE-subsidie).

Artikel 8 – Subsidieplafond

Het subsidieplafond is vastgesteld op basis van het bedrag dat de gemeente Diemen van het Rijk heeft ontvangen voor het uitvoeren van deze regeling. De sub-plafonds zijn vastgesteld op basis van het beschikbare subsidiebedrag per huishouden en het aantal huishoudens dat in deze groep valt (op basis van beschikbare data van de gemeente).

De gemeente vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk bewoners die aan de voorwaarden voldoen op een eerlijke manier worden geholpen met deze regeling en dat de regeling praktisch uitvoerbaar blijft. Daarom zal het principe van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ gehanteerd worden.

Ten derde kan de gemeente geen subsidieaanvragen meer uitkeren als het subsidiebedrag bereikt is, want dan is simpelweg de pot leeg.

Artikel 9 – Aanvraag subsidie woningisolatie – “Ik wil subsidie voor isolatie aanvragen”

Voor de aanvragers wordt een formulier beschikbaar gesteld zodat ze hun aanvraag makkelijk in kunnen vullen en ook zeker weten dat ze niets vergeten.

Daarnaast is het niet toegestaan dat installateurs namens eigenaar-bewoners de regeling aanvragen omdat de gemeente wil voorkomen dat er zaken mis gaan en de eigenaar-bewoner verantwoordelijk wordt gehouden. De eigenaar-bewoner is daarom ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de subsidieaanvraag, de uitvoering van maatregelen en het verantwoorden aan de gemeente naderhand.

De benodigde informatie die aanvragers moeten aanleveren bij hun aanvraag is vastgesteld n.a.v. de eisen die het Rijk stelt aan de verantwoording die de gemeente bij hen moet indienen. De gemeente heeft deze gegevens van bewoners dus nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen en naderhand de subsidie uitgaven te kunnen verantwoorden aan het Rijk.

De gestelde datum van 30 juni 2026 is bepaald op basis van de tijdsduur die het gehele proces voor een bewoner kost (aanvragen subsidie, uitvoeren van maatregelen, het verantwoorden van de werkzaamheden en het ontvangen van het subsidiebedrag). Hiermee is rekening gehouden met de datum dat de gemeente de verantwoording bij het Rijk moet indienen over hoeveel huishoudens er gebruik hebben gemaakt van de regeling.

Artikel 10 – Behandeling aanvraag subsidie

Deze gestelde behandeltermijnen zijn bepaald op basis van de behandeltermijnen van de uitvoerder van de regeling.

Artikel 11 – Aanvraag subsidievaststelling – “De isolatie is uitgevoerd en ik wil de kosten laten uitbetalen”

De uitvoeringstermijn is gesteld omdat de gemeente het belangrijk vindt dat de beoogde maatregelen ook binnen afzienbare tijd uitgevoerd worden. De gemeente vindt dit een redelijke termijn rekening houdend met praktische uitdagingen waar bewoners mee te maken (kunnen) krijgen.

De benodigde informatie die bij de subsidievaststelling aangeleverd moet worden is vastgesteld n.a.v. de eisen die het Rijk stelt aan de verantwoording die de gemeente bij hen moet indienen. De gemeente heeft deze gegevens van bewoners dus nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen en naderhand te kunnen verantwoorden aan het Rijk.

De gestelde datum van 31 oktober 2026 is bepaald op basis van de datum dat de gemeente de verantwoording bij het Rijk moet indienen over hoeveel huishoudens er gebruik hebben gemaakt van de regeling.

Artikel 12 – Beoordeling en uitbetaling subsidie

Deze gestelde behandeltermijnen zijn bepaald op basis van de behandeltermijnen van de uitvoerder van de regeling.

Artikel 13 – Aanvullende voorwaarden, verplichtingen en verantwoording

In dit artikel is aangegeven voor welke activiteiten de subsidie wordt verstrekt en waar aanvragers toe verplicht zijn.

Artikel 14 - Hardheidsclausule

Het is mogelijk dat het college afwijkt bij bijzondere gevallen. Dit zal het college doen in het geval dat als de voorwaarden strikt worden gevolgd, sommige bewoners zwaar benadeeld zouden worden. Het college wil zo coulant als mogelijk omgaan met de striktheid van de regels en waar nodig een uitzondering maken als de situatie van een bewoner daarom vraagt.

Artikel 15 – Slotbepaling

De regeling is geldig vanaf het moment dat deze besloten wordt door het college. Bewoners kunnen de subsidie daadwerkelijk aanvragen zodra dit door de gemeente apart bekend wordt gemaakt. Bewoners die binnen de voorwaarden voor de regeling vallen worden dan ook persoonlijk uitgenodigd om de subsidie aan te vragen.