Subsidieregeling voor evenementen gemeente Apeldoorn

Geldend van 10-07-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling voor evenementen gemeente Apeldoorn

Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

overwegende dat het college bevoegd is voor bepaalde vormen van subsidies nadere regels te stellen dan wel specifieke regelingen vast te stellen;

gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening van de gemeente Apeldoorn en de Kadernota evenementen 2024.

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende Subsidieregeling voor evenementen gemeente Apeldoorn.

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1. Tenzij in deze regeling uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn.

  • 2. Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

    • -

      Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

    • -

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • -

      college: het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn;

    • -

      evenement: elk voor publiek toegankelijke tijdelijke verrichting van vermaak zoals opgenomen in artikel 2.24 van de Algemeen plaatselijke verordening;

    • -

      evenementenbeleid: de Kadernota evenementen 2024;

    • -

      evenementenjaarprogramma: overzicht van alle (gesubsidieerde en niet gesubsidieerde) evenementen die in een bepaald jaar plaats kunnen vinden;

    • -

      organisatie: een rechtspersoon;

    • -

      adviescommissie evenementen: de door het college ingestelde commissie die een subsidieaanvraag beoordeelt en het college daaromtrent adviseert.

Artikel 2. Doelstelling

Het college kan op aanvraag aan een organisatie subsidie verlenen voor het organiseren van een evenement in de gemeente Apeldoorn met als doel een evenwichtig evenementenjaarprogramma in soort, omvang, tijd, doelgroep en locatie te realiseren teneinde de aantrekkelijkheid van de gemeente Apeldoorn om te wonen, te werken en te recreëren te bevorderen.

Artikel 3. Subsidiabele evenementen

Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie voor het organiseren en uitvoeren van een evenement, moet een evenement aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • 1.

    het evenement vindt in de gemeente Apeldoorn plaats;

  • 2.

    het evenement sluit aan bij (de strategische) doelstellingen uit het evenementenbeleid;

  • 3.

    het evenement draagt bij aan een evenwichtig evenementenjaarprogramma voor wat betreft soort, omvang, tijd, doelgroep en locatie;

  • 4.

    het evenement haalt tenminste 60% van de inkomsten uit andere bronnen dan uit de subsidie van de gemeente;

  • 5.

    geen topsportevenement is.

Artikel 4. Subsidieplafond en verdeelregels

  • 1. Voor het subsidiëren van de evenementen als bedoeld in artikel 3 stelt het college jaarlijks het subsidieplafond vast.

  • 2. Het college stelt het in het eerste lid van dit artikel genoemde plafond vast onder voorbehoud van het als zodanig vaststellen van de Meerjaren Programmabegroting door de gemeenteraad van Apeldoorn.

  • 3. De volledige aanvragen voor evenementen die binnen de aanvraagtermijn zijn ingediend worden in een rangorde geplaatst volgens een individuele inhoudelijke beoordeling op grond van de toetsingscriteria als genoemd in artikel 6 van de subsidieregeling.

  • 4. De organisaties die voor een evenement subsidie aanvraagt en het hoogst in rangorde staan komen in aanmerking voor subsidie tot het subsidieplafond bereikt.

  • 5. Indien de rangorde in relatie tot het subsidieplafond uitwijst dat door toekenning van de subsidieaanvragen geen evenwichtig evenementenjaarprogramma voor wat betreft soort, omvang, tijd, doelgroep en locatie gerealiseerd kan worden, dan kan het college beslissen om de aanvraag deels te honoreren tot er sprake is van een evenwichtig evenementenjaarprogramma naar soort, omvang, tijd, doelgroep en locatie.

  • 6. Bij evenementen die naar soort, omvang, tijd, doelgroep, locatie overeenkomen, komt het evenement dat bij de beoordeling het hoogste in de rangorde is geëindigd in aanmerking voor subsidie. Bij gelijke score is de totaalscore op positionering en professionaliteit doorslaggevend bij de uiteindelijke toekenning.

Artikel 5. De aanvraag

  • 1. In afwijking van artikel 8, eerste lid van de Asv dient de aanvraag voor subsidie voor evenementen vóór 1 november ingediend te worden bij het college op het daarvoor het door college vastgestelde aanvraagformulier. De aanvraag dient volledig te zijn ingevuld en te zijn voorzien van alle informatie en bijlagen zoals aangegeven op het aanvraagformulier.

  • 2. De aanvragen voor subsidie voor evenementen als bedoeld in het eerste lid mogen na de uiterste indieningsdatum niet worden veranderd of inhoudelijk worden gewijzigd c.q. aangevuld.

  • 3. Het college wordt bij de beoordeling van de in behandeling genomen aanvragen geadviseerd door de adviescommissie evenementen.

  • 4. De adviescommissie evenementen adviseert met inachtneming van het bepaalde in deze subsidieregeling.

  • 5. Het college beschikt op een aanvraag nadat de adviescommissie evenementen een schriftelijk advies over aanvragen heeft uitgebracht.

  • 6. Het college kan gemotiveerd afwijken van het door de adviescommissie evenementen opgestelde advies.

  • 7. In afwijking van artikel 8 lid 3 van de Asv, beslist het college over een volledige aanvraag om een subsidie binnen 12 weken na de uiterste indieningsdatum als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 6 Toetsingscriteria

  • 1. Subsidieaanvragen voor evenementen worden naast de toetsing aan de criteria zoals genoemd in artikel 3, op zichzelf gewogen op grond van de volgende aanvullende toetsingscriteria:

    • a.

      Leefomgeving

    • b.

      Samenleving

    • c.

      Economie

  • 2. De toetsingscriteria als bedoeld in het eerste lid en de wijze van beoordeling zijn nader uitgewerkt in bijlage A. Deze bijlage maakt onlosmakelijk onderdeel uit van deze subsidieregeling.

Artikel 7. Aanvullende weigeringsgronden

  • 1. De subsidieverlening kan, naast de in artikelen 4:25, 4:35 Awb en artikel 9 van de Asv genoemde gevallen, geweigerd worden indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a.

      het evenement blijkens de ingediende begroting een onvoldoende betrouwbare financiële basis heeft;

    • b.

      het evenement onvoldoende bijdraagt aan de doelstellingen als bedoeld in artikel 2;

    • c.

      het evenement niet voldoet aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 3;

    • d.

      het evenement een gemeentelijke begrotingssubsidie ontvangt.

Artikel 8. Subsidiabele kosten

Subsidie voor evenementen kan het college verstrekken tot het maximum van 40% van de begroting van het evenement.

Artikel 9. Opschortende voorwaarden

  • 1. Subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat de organisatie beschikt over de vereiste vergunning(en)/ontheffing(en) voor het evenement.

  • 2. Een subsidie ten laste van de begroting, die nog niet is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen in de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.

Artikel 10. Voorschotten

Aan de subsidieontvanger wordt een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag uitbetaald.

Artikel 11. Verplichtingen en vaststelling van de subsidie

  • 1. Het college kan, in aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv, aan de subsidieontvanger de volgende verplichting opleggen:

    • a.

      de subsidieontvanger verleent alle medewerking aan evaluatie en monitoring van het gesubsidieerde evenement.

  • 2. Het college kan daarnaast bij subsidieverlening nog overige doelgebonden verplichtingen opleggen.

  • 3. De artikelen 17, 18 en 19 van de Asv zijn van toepassing op de vaststelling van de subsidie.

Artikel 12. Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan in, bijzondere gevallen, afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 13. Evaluatie

Deze regeling wordt periodiek geëvalueerd.

Artikel 14. Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de subsidieregeling voor evenementen 2023

  • 2. Op aanvragen tot het vaststellen van een evenementensubsidie die op basis van de subsidieregeling voor evenementen 2023 zijn verleend, wordt beslist met toepassing van voornoemde regeling.

  • 3. Op aanvragen om evenementensubsidies die op basis van de subsidieregeling voor evenementen 2023 zijn ingediend en waarover bij de inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist blijft de subsidieregeling voor evenementen 2023 van toepassing.

  • 4. Op bezwaarschriften gericht tegen een verlenings- of vaststellingsbeschikking op grond van de subsidieregeling voor evenementen 2023 wordt beslist met toepassing van deze voornoemde regeling.

  • 5. Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling voor evenementen gemeente Apeldoorn.

Ondertekening

Bijlage A: Toetsingscriteria en bijhorende beoordelingsmatrix voor publieksevenementen

  • a.

    Leefomgeving

    • Spreiding van evenementen in ruimte en tijd

      • °

        De mate waarin het evenement in soort, omvang, tijd, doelgroep en locaties bijdraagt aan een evenwichtig evenementenjaarprogramma

    • Duurzaamheid

      • °

        De mate waarin de organisator (structurele) duurzaamheidsmaatregelen treft (denk aan herbruikbare materialen, alternatieve energiebronnen, etc.).

  • b.

    Samenleving

    • Bezoekers

      • °

        De mate waarop het evenement gericht is op eigen inwoners, regionaal-, nationaal- en/of internationaal publiek bereikt.

    • Sociale cohesie

      • °

        De mate waarin het evenement mensen stimuleert om te verbinden, te ontmoeten en sociale contacten te onderhouden of op te doen.

    • Toegankelijkheid

      • °

        De mate waarin het evenement en de informatie erover iedereen insluit en de kans geeft om zichzelf te zijn.

    • Persoonlijke ontwikkeling

      • °

        De mate waarin het evenement bezoekers en deelnemers uitdaagt om mee te doen of geïnspireerd te raken op het gebied van sport, cultuur, maatschappij of duurzaamheid.

    • Versterken lokale samenwerking

      • °

        De mate waarop het evenement gericht is op samenwerking met inwoners en/of andere organisatie/ondernemers/binnenstad.

    • Breed publiek

      • °

        De mate waarin het evenement aantrekkelijk is voor een breed publiek, van jong tot oud.

  • c.

    Economie

    • Versterken profilering van Apeldoorn

      • °

        De mate waarin de merkwaarden van Apeldoorn ‘Groen & Royaal’ centraal staan.

      • °

        De mate waarin het evenement nieuwe doelgroepen aantrekt voor Apeldoorn (kosmopoliet/postmaterialist)

      • °

        De mate waarin het evenement media-aandacht genereert op lokaal, regionaal, nationaal en/of internationaal niveau.

    • Economische en maatschappelijke spin-off

      • °

        De mate waarin het evenement een aantoonbaar maatschappelijk en/of economisch rendement heeft.

      • °

        De mate waarin het evenement leidt tot bestedingen in Apeldoorn.

    • Professionaliteit & innovatie

      • °

        De mate waarop de aanvraag professioneel is, inclusief begroting en activiteitenplan (goed doordacht, realistische doelstellingen, positionering en uitvoering).

      • °

        Er is sprake van een positief trackrecord (positieve evaluatie, positieve referentie projecten, positieve referentie vanuit vergunningen).

      • °

        De mate waarin het evenement onderscheidend is wat betreft concept, locatie, en/of programmering ten opzichten van lokaal, regionaal en/of landelijke aanbod.

      • °

        De mate waarin het evenement vernieuwend is en/of vernieuwende onderdelen heeft in vergelijking met voorgaande keren (inhoudelijk concept, doelgroep, mediacampagne).

      • °

        De mate waarin het evenement werkt aan bezoekersbeleving en aankleding.

Leefomgeving

Criteria Score

Spreiding in ruimte en tijd

Duurzaamheid

 

in soort, omvang, tijd, doelgroep en locaties

Duurzaamheidsmaatregelen in evenementenplan

1

Nauwelijks van toegevoegde waarde

Nauwelijks

2

 
 

3

 

Middel

4

 
 

5

Gemiddelde toegevoegde waarde

Hoog

6

 
 

7

 
 

8

 
 

9

 
 

10

Zeer van toegevoegde waarde

 

Samenleving

Toetsingscriteria Score

Bezoekers

Sociale cohesie

Toegankelijkheid

Persoonlijke ontwikkeling

Versterken lokale kracht

Trekt een breed publiek

 

Inwoners, regionaal, (inter)nationaal

Stimuleert verbinding en ontmoeting

Sluit iedereen in

Uitdagen om mee te doen

Samenwerking inwoners en/of andere organisaties, ondernemers, binnenstad

 

1

 

Nauwelijks

Nauwelijks, zet niet specifiek in op toegankelijkheid voor verschillende doelgroepen

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

2

Lokaal

 
 
 
 
 

3

Regionaal

Middel

 

Middel

 

Middel

4

Nationaal

 
 
 
 
 

5

Internationaal

Hoog

 

Daagt bezoekers uit om mee te doen en/of geïnspireerd te raken

 

Hoog

6

 
 

Middel

 

Middel

 

7

 
 
 
 
 
 

8

 
 
 
 
 
 

9

 
 
 
 
 
 

10

 
 

Hoog, iedereen kan zichzelf zijn

 

Hoog

 

 

Economie

Criteria Score

Profilering

Spin-off

Professionaliteit & innovatie

 

Groen & royaal centraal

Nieuwe doelgroepen

Media aandacht

Maatschappelijk. Economisch rendement

Leidt tot bestedingen

Professionaliteit

Trackrecord

Onderscheidend van concept

Vernieuwend

Bezoekersbeleving

1

Nauwelijks

Ja

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

Nauwelijks

2

 
 

Middel

 
 

Middel

Middel

Middel

Middel

Middel

3

Middel

 

Hoog

Middel

Middel

 
 
 
 
 

4

 
 
 
 
 

Hoog

Hoog

Hoog

Hoog

Hoog

5

 
 
 

Hoog

Hoog

 
 
 
 
 

6

Hoog

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

7

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

8

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

10

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Minus 10

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Negatief t.o.v. vorig jaar

Minus 20

 
 
 
 
 
 
 

Negatief t.o.v. vorig jaar