Reglement commissie toetsing op kwalitatieve criteria evenementen gemeente Utrecht

Geldend van 08-07-2024 t/m heden

Intitulé

Reglement commissie toetsing op kwalitatieve criteria evenementen gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 Gemeentewet;

Overwegen dat het Reglement commissie toetsing op kwalitatieve criteria evenementen ingesteld moet worden vanwege de Nadere Regel evenementen;

Besluit vast te stellen het volgende Reglement commissie toetsing op kwalitatieve criteria evenementen gemeente Utrecht.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Paragraaf 1.1 Definities

Artikel 1 Definities

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • a.

    Commissie: groep experts die de burgemeester adviseert over welke evenementen een plek op de reserveringskalender evenementen krijgen in geval van aanmeldingen voor de kalender die strijdig met elkaar zijn, door middel van een toetsing op basis van kwalitatieve criteria evenementen.

Paragraaf 1.2 Doel en afbakening

Artikel 2 Doel

De commissie adviseert de burgemeester over welke evenementen voorrang krijgen op de reserveringskalender evenementen in geval aanmeldingen voor de kalender die strijdig met elkaar zijn. Dit doet zich voor wanneer meerdere organisatoren een beroep doen op eenzelfde periode, tijdstip en datum en/of evenementenlocatie, of er meer aanmeldingen zijn dan is toegestaan, zoals beschreven in artikel 7 van de Nadere Regel Evenementen van Gemeente Utrecht.

Hoofdstuk 2 Commissie en werkwijze

Paragraaf 2.1 Commissie

Artikel 4 Samenstelling

De commissie bestaat uit minimaal 4 externe experts, die tenminste 1 van de onderstaande expertises vertegenwoordigen:

  • 1.

    een persoon met expertise over waarde voor de stad

  • 2.

    een persoon met expertise over pluriform aanbod

  • 3.

    een persoon met expertise over toegankelijkheid en inclusiviteit

  • 4.

    een persoon met expertise over duurzaamheid

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris (verder: secretaris).

  • 2.

    De secretaris stelt een agenda en verslag op van de vergaderingen, zorgt voor administratieve afhandeling van adviezen en ondersteunt de commissie met al haar taken.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stem in het advies van de commissie.

Artikel 6 Benoeming

  • 1.

    De leden van de commissie worden benoemd door burgemeester en wethouders waarbij een van hen de rol van voorzitter en een de rol van plaatsvervangend voorzitter krijgt toegewezen.

  • 2.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daar schriftelijk mededeling van aan de voorzitter.

  • 3.

    De benoeming van een lid kan door burgemeester en wethouders worden ingetrokken als daar zwaarwegende redenen voor zijn, waaronder belemmeringen voor het onafhankelijk adviseren. Daarom geldt de benoeming eerst voor 1 jaar. Na evaluatie van de eerste cyclus tot aan vaststelling van de reserveringskalender evenementen op basis van de Nadere Regel kan de benoeming worden verlengd met 3 jaar. Deze termijn kan eenmalig met vier jaar worden verlengd.

Paragraaf 2.2 Werkwijze

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt op verzoek van het college bijeen voor uitvoering van de vergelijkende toets uit artikel 7 van de Nadere Regel evenementen.

  • 2.

    De werkwijze van de commissie is uitgebreid beschreven in een protocol dat zij bij hun aanstelling hebben ondertekend.

  • 3.

    De secretaris roept de leden twee weken voor de vergadering schriftelijk op.

  • 4.

    De secretaris verzendt uiterlijk een week voor de vergadering een agenda en vergaderstukken aan alle leden.

  • 5.

    De commissie vergadert wanneer minimaal drie leden waarvan 1 de rol van voorzitter heeft, aanwezig zijn.

  • 6.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is wordt binnen één week door de secretaris een nieuwe vergadering belegd.

  • 7.

    In die tweede vergadering brengt de commissie advies uit over de punten op de agenda, ongeacht het aantal leden dat aanwezig is.

  • 8.

    De commissieleden bereiden de vergadering voor en vullen ieder afzonderlijk het toetsingsformulier in per locatie cq tijdstip en datum waarvoor een afweging te maken is, met zowel een schriftelijke beschrijving van goede en minder goede punten als een waardering met de daarvoor aangegeven schaal (goed, voldoende, matig/zwak, onvoldoende). Er zijn 4 criteria te beoordelen.

  • 9.

    In de vergadering bepalen de leden gezamenlijk de definitieve waardering (goed, voldoende, matig/zwak, onvoldoende) per criterium uit de Nadere Regel. De waardering wordt per criterium vertaald naar punten.

  • 10.

    De volgorde wordt vervolgens bepaald met behulp van het gestelde in artikel 7 lid 7 en lid 8 van de Nadere Regel evenementen.

  • 11.

    De adviescommissie maakt een proces-verbaal van de puntentoekenning waarin het toegekende aantal punten per onderdeel per aanmelding wordt opgenomen, alsmede een motivering van de puntentoekenning,

  • 12.

    De adviezen en documenten worden ondertekend door de voorzitter. De voorzitter kan de secretaris machtigen om namens hem/haar te ondertekenen.

Artikel 8 Restbepaling

De voorzitter beslist in gevallen waarin deze regeling niet voorziet.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Reglement commissie toetsing op kwalitatieve criteria evenementen gemeente Utrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 2 juli 2024.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis