Reglement commissie raadsbeleid gemeente Meerssen 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-08-2024

Intitulé

Reglement commissie raadsbeleid gemeente Meerssen 2024

de raad van de gemeente Meerssen;

overwegende dat de Meerssense raad zijn controlerende en kaderstellende rol wil versterken;

BESLUIT

vast te stellen het Reglement commissie raadsbeleid gemeente Meerssen 2024:

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1. De commissie raadsbeleid is ingesteld op grond van artikel 8 van het Reglement van Orde besluitvormende raadsvergaderingen en andere werkzaamheden gemeente Meerssen 2024 versie 2;

  • 2. De commissie is een adviescommissie zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2. Samenstelling

  • 1. De raad benoemt de leden van de commissie raadsbeleid;

  • 2. De commissie bestaat uit ten minste 3 en ten hoogste 5 raadsleden;

  • 3. De griffier, raadsadviseur, een collegelid en een beleidsadviseur hebben een adviserende rol;

  • 4. De raadsadviseur is in elke vergadering aanwezig;

  • 5. De adjunct-griffier voorziet in het secretariaat;

  • 6. De commissie kan anderen uitnodigen een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen.

Artikel 3. De voorzitter

  • 1. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter. Bij verhindering of ontstentenis wordt de rol van de voorzitter waargenomen door een door de commissie aangewezen plaatsvervangend voorzitter;

  • 2. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het voorbereiden en leiden van de vergaderingen;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het naleven van het reglement;

    • d.

      het initiëren van evaluatiemomenten en het stimuleren van de verbetering van de werkwijze van de commissie.

Artikel 4. De raadsadviseur

  • 1. De raadsadviseur heeft als taak de commissie bij de uitoefening van zijn/haar kaderstellende en controlerende taak terzijde te staan;

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de raadsadviseur vervangen door een medewerker van de griffie.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden

  • 1. De commissie heeft een kaderstellende taak. Hiertoe behoort het voorbereiden, ontwikkelen en onderhouden van het strategische raadsbeleid en de meerjarenbegroting. Het beleid wordt tweejaarlijks gemonitord en waar nodig bijgesteld. Deze monitoring en bijstelling vindt tevens plaats aan het einde van de raadsperiode;

  • 2. De commissie heeft een controlerende taak. Hiertoe behoort het evalueren van beleid en controleren van het gevoerde bestuur;

  • 3. Bij haar werkzaamheden betracht de commissie steeds alle fracties en het college evenredig te betrekken om hun inbreng te kunnen leveren. De commissie houdt dienaangaande de raad op de hoogte van het door haar verrichte werk;

  • 4. Voortvloeiende uit haar taken kan de commissie raadsvoorstellen ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen zijn niet openbaar. De verslagen van de vergaderingen zijn openbaar;

  • 2. Voorafgaand aan het vergaderjaar wordt de jaarplanning van alle vergaderingen vastgesteld en gedurende het jaar wordt de planning bewaakt en waar nodig bijgestuurd;

  • 3. De voorzitter roept de leden tenminste 7 dagen voor de vergadering schriftelijk op. De uitnodiging gaat gepaard met de vergaderagenda en onderliggende stukken;

  • 4. De commissie kan alleen raadsvoorstellen uitvaardigen als tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is. Bij het ontbreken van het vergaderquorum belegt de voorzitter een nieuwe vergadering. Bij het beleggen van een dusdanige vergadering is het vereiste, genoemd in eerste zin, niet van toepassing;

  • 5. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Elk lid, inclusief de voorzitter, heeft 1 stem;

  • 6. Bij het staken van de stemmen kunnen de voorzitter en de raadsadviseur hun advies uitbrengen. Blijven de stemmen staken, is de stem van de voorzitter in dat geval doorslaggevend;

  • 7. Het verslag en de afsprakenlijst wordt door de raadsadviseur in de orde van de jaarplanning opgesteld en verzonden aan de raad;

  • 8. Bij het begin van de volgende vergadering worden het verslag en de afsprakenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

Artikel 7. Uitleg verordening

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de commissie dienaangaande op voorstel van de voorzitter dan wel een ander lid.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement commissie raadsbeleid gemeente Meerssen 2024”;

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 augustus 2024 met inachtneming van moment van bekendmaking en publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 4 juli 2024

de griffier,

mevr. mr. Y.R.G. Dreessen

de voorzitter,

mevr. M.A.H. Clermonts-Aretz

Toelichting

Artikel 5 lid 1

Het strategische gemeentebeleid wordt (op termijn) vervat in een beleidsnota. Deze heeft een scoop van drie bestuursperiodes en een strategische beleidsrichting voor alle gemeentelijke beleidsvelden in hun onderlinge samenhang. Zowel op de autonome als de medebewindstaken wordt een beleidsrichting door de raad vastgesteld. Uiteraard zijn er voor de medebewindstaken wettelijke kaders en vaak ook kaders die voortvloeien uit de uitbesteding van taken aan gemeenschappelijke organisaties en of marktpartijen. Verder wordt er een begroting voor meerdere perioden gekoppeld aan het strategische beleid.

Het strategisch beleidsplan wordt halverwege de bestuursperiode geëvalueerd (strategische beleidsevaluatie) en indien gewenst bijgesteld. Aan het einde van de beleidsperiode wordt er nogmaals geëvalueerd. Deze evaluatie zal door de nieuwe raad verwerkt worden en zal het strategische beleidsplan worden bijgesteld en aangevuld met een nieuwe (derde) bestuursperiode.

De griffier en raadsadviseur zijn, met hulp van de beleidsmedewerkers van de ambtelijke organisatie (ambtelijke bijstand) verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding en de gemeenteraad voor de behandeling (beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming).