Aanwijzing DAEB Activiteiten intermediaire culturele instellingen: Stichting Kunstaccommodatie Rotterdam (SKAR), Stichting Cultuur Concreet en Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR)

Geldend van 11-07-2024 t/m heden

Intitulé

Aanwijzing DAEB Activiteiten intermediaire culturele instellingen: Stichting Kunstaccommodatie Rotterdam (SKAR), Stichting Cultuur Concreet en Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR)

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rotterdam,

Gelet op:

  • -

    artikel 160, eerste lid aanhef en onder a van de Gemeentewet;

  • -

    artikel 106 lid 2 van het verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU);

  • -

    het besluit van de Europese Commissie, nr. 2012/21/EU van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen, kennisgegeven onder nummer C(2011)9380 (“DAEB-vrijstellingsbesluit”);

Overwegende dat:

In algemene zin betreffende: de intermediaire culturele instellingen:

  • -

    Het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 23 juni 2020 heeft besloten de “Uitgangspunten subsidiëring intermediaire culturele instellingen” vast te stellen, en de volgende specifieke activiteiten aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB);

    • °

      Van Stichting Kunstaccommodatie Rotterdam (SKAR): het ontwikkelen, beheren en verhuren van werkruimtes voor kunstenaars, ontwerpers, kunstenaarsinitiatieven en creatieve ondernemers;

    • °

      Van Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR): het adviseren, ondersteunen en faciliteren van scholen en culturele instellingen op het gebied van cultuuronderwijs;

    • °

      Van Stichting Cultuur Concreet: het adviseren en ondersteunen van initiatieven op het gebied van cultuur in de wijken van Rotterdam.

  • -

    Voornoemde instellingen in de periode 2021-2024 een jaarlijkse subsidie hebben ontvangen als compensatie voor de uitvoering van de activiteiten in het kader van de intermediaire functie die zijn aangewezen als DAEB;

  • -

    In de nota 'Van onschatbare waarde. Uitgangspuntennota voor het Rotterdamse cultuurbeleid 2025-2028', vastgesteld door de gemeenteraad op 22 juni 2023, het belang van de intermediaire functies en de intermediaire activiteiten van deze instellingen is vastgelegd;

  • -

    De aanwijzing als Dienst van Algemeen Economisch Belang van de activiteiten van de intermediaire culturele instellingen eindigt na 31 december 2024;

  • -

    Het college de intermediaire activiteiten van deze instellingen opnieuw als DAEB wenst aan te wijzen;

In specifieke zin betreffende: Stichting Kunstaccommodatie Rotterdam (SKAR):

  • -

    Het van belang wordt geacht dat culturele en creatieve makers met hun werkruimtes in de stad zijn gevestigd, omdat dit een bijdrage levert aan de wijk en de buurt, bijvoorbeeld door het toevoegen van publieke (wijk)functies;

  • -

    Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 september 2023 de ‘Uitvoeringsnota Ateliers en broedplaatsen 2023-2030’ heeft vastgesteld, en SKAR de vaste partner van de gemeente is bij de uitvoering van vorenbedoeld Atelier- en Broedplaatsenbeleid;

  • -

    SKAR ten aanzien van de uitvoering van haar intermediaire functie in staat is de hele stad te bedienen;

  • -

    SKAR zich een stabiele factor heeft getoond ten aanzien van het organiseren en faciliteren van atelierruimte in Rotterdam;

  • -

    SKAR betaalbare werkruimte voor culturele en creatieve makers tot stand brengt en bijdraagt aan talentontwikkeling en innovatie;

  • -

    SKAR helpt bij het realiseren van het toevoegen van betekenis aan de buurt/omgeving door functiemenging, programmering buitenruimte, stedelijke – en gebiedsontwikkeling, et cetera;

In specifieke zin betreffende Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam:

  • -

    Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie (KCR) de enige onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk is die specifieke expertise heeft op het gebied van cultuuronderwijs die bemiddelt tussen de cultuur – en onderwijssector, zonder eigen aanbod op het gebied van cultuuronderwijs;

  • -

    KCR als onafhankelijk penvoerder optreedt voor het programma Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie; in deze rol verzorgt KCR voornoemd programma op basis van de algemene landelijke richtlijnen, gecombineerd met een specifieke lokale aanpak, legt zij contact met de scholen en zorgt zij voor de verbinding met het culturele veld;

  • -

    KCR als enige onafhankelijke instelling een kennisagenda ontwikkelt en een stedelijke monitor cultuureducatie heeft, die aansluit op de gemeentelijke beleidsontwikkeling;

  • -

    KCR de coördinatie van het cultuuronderwijs-aanbod verzorgt, en overkoepelende stedelijke deskundigheidsbevordering op het gebied van cultuuronderwijs;

In specifieke zin betreffende Stichting Cultuur Concreet:

  • -

    Cultuur Concreet de enige onafhankelijke instelling is die al ruim twintig jaar kunst en cultuur in de wijken van Rotterdam stimuleert, en daarbij de hele stad bedient;

  • -

    Cultuur Concreet culturele initiatiefnemers in de wijken ondersteunt, een schakelfunctie naar de wijken voor culturele instellingen heeft, data verzamelt over kunst & cultuur in de wijken, en deze kennis deelt met beleidsmakers;

  • -

    Cultuur Concreet de afgelopen jaren veel kennis over kunst en cultuur in de wijken heeft vergaard en verzameld, resulterende in unieke gebiedsanalyses op wijkniveau, die van grote waarde zijn voor de gemeentelijke beleidsdoelstellingen op het gebied van cultuur;

  • -

    Cultuur Concreet zal een belangrijke rol zal spelen in de Kenniswerkplaats ter bevordering van kennisontwikkeling en kennisdeling, die samen met de gemeente wordt ontwikkeld;

  • -

    Cultuur Concreet zich met haar cultuurregisseurs in de haarvaten van de stad begeeft en sterk is in het (informele) netwerk, dat van groot belang is om de doelstelling van deze intermediaire functie te realiseren;

  • -

    Cultuur Concreet een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk en zonder eigen aanbod is, die expertise heeft op het gebied van het aanjagen van cultuur in alle wijken van Rotterdam;

  • -

    Cultuur Concreet de enige instelling is, die in staat is om deze intermediaire functie uit te voeren voor de hele stad;

Besluit:

  • I. Aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, de volgende activiteiten in het kader van de intermediaire culturele functies:

    • a.

      Ontwikkelen en aanbieden van werk-, oefen- en repetitieruimten: het ontwikkelen, beheren en verhuren van werkruimtes voor kunstenaars, ontwerpers, kunstenaarsinitiatieven en creatieve ondernemers, uit te voeren door Stichting Kunstaccommodatie Rotterdam (SKAR);

    • b.

      Cultuureducatie: het adviseren, ondersteunen en faciliteren van scholen en culturele instellingen op het gebied van cultuuronderwijs, uit te voeren door Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR);

    • c.

      Cultuur in de wijken: het stimuleren en ondersteunen van kunst en cultuur in de wijken van Rotterdam, uit te voeren door Stichting Cultuur Concreet;

  • Voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028, uit te voeren binnen het grondgebied van de gemeente Rotterdam.

  • II. Met inachtneming van de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Uiterlijk op 1 september 2024 dienen de bovengenoemde intermediaire culturele instellingen bij het college een subsidieaanvraag in, voorzien van een meerjarenbeleidsplan en een meerjarenbegroting voor de periode 2025-2028, alsmede een voorstel voor de monitoring van de activiteiten en de bereikte resultaten. Daarvoor maken zij gebruik van de ‘Handleiding voor het indienen van Cultuurplanaanvragen 2025-2028’, met uitzondering van de bijlage 4 Kwantitatief activiteitenoverzicht en kengetallen. Dit betreft de subsidieaanvraag voor het kalenderjaar 2025. De subsidies worden jaarlijks aangevraagd, verleend en vastgesteld.

    • b.

      De maximale subsidie wordt vermeld in de jaarlijkse subsidieverleningsbeschikking. De subsidie wordt verleend voor de kosten verbonden aan de bovengenoemde als diensten van algemeen economisch belang aangewezen activiteiten. Op de subsidie wordt de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (gedeeltelijk) en het SVR2014-subsidiecontroleprotocol van toepassing verklaard. De verantwoording en controle van de subsidie geschiedt conform de subsidiebeschikking en de Subsidieverordening Rotterdam 2014.

    • c.

      De subsidieontvanger dient jaarlijks een aanvraag tot subsidievaststelling in bij het college, welke aanvraag in ieder geval bevat:

      • °

        een inhoudelijke subsidieverantwoording, waarbij geldt dat afwijkingen van meer dan 10% naar aard en omvang worden toegelicht en verklaard;

      • °

        een financiële subsidieverantwoording, waarbij geldt dat afwijkingen van meer dan 10% per begrotingsonderdeel worden toegelicht;

      • °

        een controleverklaring aangaande de financiële subsidieverantwoording.

    • d.

      Bij de aanvraag tot subsidievaststelling legt de aanvrager rekening en verantwoording af omtrent de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn. De verantwoording en controle van de subsidie geschiedt conform de subsidieverleningsbeschikking, de Algemene wet bestuursrecht, de Subsidieverordening Rotterdam 2014 en het SVR2014-subsidiecontroleprotocol. Het bedrag van de subsidie is afhankelijk van de werkelijke kosten van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 juli 2024.

Burgemeester en wethouders van Rotterdam,

De secretaris,

G.J.D. Wigmans

De burgemeester,

R.A.C.J. Simons, L.b.