Reglement Burgerlijke Stand gemeente Molenlanden 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 09-07-2024

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Molenlanden 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 4

Wet rechten burgerlijke stand, Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar Burgerlijke Stand van de gemeente Molenlanden en Wet normalisering rechtspositie ambtenaren

Besluiten vast te stellen:

Reglement Burgerlijke Stand Molenlanden 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Het reglement verstaat onder:

    • a.

      de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

    • b.

      het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van Molenlanden;

    • d.

      ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Molenlanden en als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders van Molenlanden;

    • e.

      buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die aangewezen is speciaal voor het voltrekken van huwelijken en de registratie van een partnerschap (boek 1, artikel 16 van het Burgerlijk Wetboek);

    • f.

      huis der gemeente: alle locaties die door het college als zodanig zijn aangewezen.

  • 2.

    Waar in dit reglement wordt gesproken over een huwelijk of geregistreerd partnerschap, wordt tevens bedoeld de ceremoniële omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan als ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

  • ambtenaren in dienst van de gemeente Molenlanden en werkzaam bij Vakteam Burgerzaken.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      de wethouders van de gemeente Molenlanden;

    • b.

      de burgemeester van de gemeente Molenlanden;

    • c.

      de leden van de gemeenteraad van de gemeente Molenlanden;

    • d.

      overige personen.

Artikel 3 Aanwijzen (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende de ambtenaar in dienst zal zijn van gemeente Molenlanden. Deze ambtenaar is werkzaam bij Vakteam Burgerzaken

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit vermelde periode aangewezen.

    • a.

      voor een specifiek huwelijk of geregistreerd partnerschap op verzoek van een bruidspaar is de aanwijzing voor 1 dag;

    • b.

      indien er sprake is van een aanwijzing voor een periode van 1 dag voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet betrokkene, naast het voldoen aan de wettelijk gestelde eisen, de volgende bewijsstukken overleggen:

      • -aanwijzingsbesluit tot (B)abs elders in Nederland

      • -kopie van de beëdiging door een rechtbank in Nederland

      • -geldig legitimatiebewijs

      • -een verklaring dat betrokkene regelmatig en naar tevredenheid huwelijken voltrekt kan gevraagd worden;

    • c.

      als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad is de aanwijzing maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van de betreffende persoon.

Artikel 4 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Molenlanden.

  • 2.

    Burgemeester, wethouders en de gemeentesecretaris ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Raadsleden ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die aangewezen wordt voor één huwelijk of geregistreerd partnerschap ontvangt geen vergoeding van de gemeente Molenlanden en kan hier geen aanspraak op maken.

Artikel 5 Locatie burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken op een hiertoe door het college aangewezen (werk)locatie, gemeentelijke of vrije trouwlocatie (zie punt 3 en 4 van de bijlage behorende bij dit reglement). Tevens kunnen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand hun wettelijke taken verrichten op elk woonadres binnen de gemeente Molenlanden.

Artikel 6 Voorwaarden trouwlocatie

Naast de door het college aangewezen trouwlocaties zijn alle panden/percelen in de gemeente Molenlanden aangewezen als mogelijke trouwlocatie.

Om in een pand/perceel te kunnen trouwen of een partnerschap te registreren zijn de volgende voorwaarden gesteld:

  • a.

    de locatie is gelegen binnen het grondgebied van de gemeente Molenlanden of daarmee verbonden;

  • b.

    de locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen vrij toegankelijk;

  • c.

    indien een huwelijk wordt voltrokken in een kerk of ander gebouw voor Erediensten, dient de huwelijksceremonie strikt gescheiden te zijn van de kerkelijke inzegening.

  • d.

    voor verdere voorwaarden zie punt 2 van de bijlage behorende bij dit reglement

Artikel 7 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand

De spelverdeler die verantwoordelijk is voor Vakteam Burgerzaken

Artikel 8 Openstelling bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op:

      • maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 21.00 uur

      • zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur;

      • zondag van 09.00 uur tot 16.00 uur op verzoek van een belanghebbende gedaan aan het college, mits kan worden aangetoond dat met de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

    • b.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties op maandag om 09.00 en 09.30 uur, deze vinden uitsluitend plaats op de locatie genoemd in punt 1 van de bijlage behorende bij dit reglement;

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak op de tijden, waarop Burgerzaken voor het publiek geopend is.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende en daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet en op andere door het college aangewezen dagen.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau regulier gesloten is voor publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende gedaan aan het college, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, mits kan worden aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2.

    Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Molenlanden overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie onder de voorwaarden genoemd bij punt 1 in de bijlage behorende bij dit reglement.

Artikel 9 Niet voorziene situaties

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Molenlanden 2024”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking 1 dag na bekendmaking.

  • 3.

    Met ingang van de dag van de inwerkingtreding van dit reglement wordt het volgende reglement ingetrokken: Reglement burgerlijke stand Molenlanden 2019.

Ondertekening

Bleskensgraaf, 24 juni 2024

Burgemeester en wethouders van Molenlanden,

de secretaris,

F. Jonker

de burgemeester,

T.C. Segers

Bijlage behorende bij Reglement Burgerlijke Stand Molenlanden 2024

  • 1.

    Voorwaarden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie

  • Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken in een vergaderruimte bij Burgerzaken Bleskensgraaf op de maandagochtend om 09.00 uur en om 09.30 uur door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties zijn slechts mogelijk als één van de partners, op het moment van de huwelijksmelding, inwoner is van de gemeente Molenlanden en als zodanig ingeschreven in de Basisregistratie Personen

  • Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties beperken zich tot het uitvoering geven aan de wettelijke formaliteiten (zoals het geven van het “ja-woord” en het ondertekenen van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap),

  • Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties duren maximaal 15 minuten

  • Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties kunnen worden bijgewoond door maximaal vier personen (exclusief bruidspaar/geregistreerd partners)

  • In de weken, waarin het gemeentehuis gesloten is op de maandag (bijvoorbeeld 2e Paasdag, 2e Pinksterdag etc.) zijn géén kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties mogelijk

  • 2.

    Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een vrije trouwlocatie

  • De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

  • De eigenaar dan wel beheerder van de locatie verleent schriftelijk toestemming, deze wordt bij de reservering overgelegd.

  • De eigenaar dan wel beheerder stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie ter beschikking aan de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status huis der gemeente.

  • Er is voldoende parkeerruimte bij de locatie of in de directe omgeving waarvan het bruidspaar en de gasten gebruik kunnen maken.

  • Indien de eigenaar dan wel beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt, is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met de eigenaar dan wel beheerder. In ieder geval dient aanwezig te zijn een tafel, stoelen, lezenaar, voldoende verlichting, toilet en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • Bij een huwelijk in de buitenlucht is bij slechte weersomstandigheden het bruidspaar verantwoordelijk voor een overdekt alternatief.

  • Regels in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) worden niet overschreden.

  • 3.

    Gemeentelijke trouwlocaties

  • Stadhuis Nieuwpoort, Hoogstraat 53, 2965 AK Nieuwpoort

  • Het Carillon, Raadhuisplein 1, 2957 RK Nieuw-Lekkerland

  • 4.

    Locaties

    • Burgerzaken, Willem van Den Heerikweg 1, 2971 XE Bleskensgraaf

    • Werklocatie Bleskensgraaf, Melkwegplein 1, 2971 VR Bleskensgraaf.