Subsidieregeling georganiseerde buurt- en speelplekken Echt-Susteren 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 06-07-2024

Intitulé

Subsidieregeling georganiseerde buurt- en speelplekken Echt-Susteren 2024

Het College van Burgemeesters en Wethouders van Echt-Susteren;

Overwegende dat het College van Burgemeesters en Wethouders op 18 juni 2024 het beleidskader Buurt- en speelplekken van de toekomst 2024-2034 heeft vastgesteld;

Overwegende dat de gemeenteraad op 1 juni 2017 de Algemene subsidieverordening Echt-Susteren 2017 heeft vastgesteld;

Gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Echt-Susteren 2017;

Besluit de volgende regeling vast te stellen:

Subsidieregeling georganiseerde buurt- en speelplekken Echt-Susteren 2024

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    buurt- en speelplekorganisatie: een door burgemeester en wethouders als zodanig erkende rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, die zonder winstoogmerk een of meerdere buurtplekken of speelplekken exploiteert ten behoeve van de aanbieding van bewegen, ontmoeten, sporten en spelen en die niet verbonden is aan een private onderneming, kerkgenootschap of onderdeel daarvan, of religieuze organisatie;

  • b.

    buurt- en speelplek: een afgebakende, afdoende beheerde voorziening, gelegen op gronden in eigendom of gebruik van de gemeente, ten aanzien waarvan een rechtspersoon verantwoordelijk is voor de exploitatie, het beheer en het onderhoud;

  • c.

    exploitatie: het onderhouden en beheren van georganiseerde buurt- en speelplek alsmede het organiseren van festiviteiten voor de reguliere bezoekers-doelgroep(en) van de georganiseerde buurt- en speelplek;

  • d.

    terrein-infrastructuur: de inrichting van de georganiseerde buurt- en speelplek, niet zijnde speeltoestellen of speelattributen;

  • e.

    innovatief project: een project dat een verrijking is op het gebied van speel-, ontmoet-, sport- en beweegmogelijkheden voor de buurt alsmede innovatieve nieuwbouw of renovatie. Het gaat hierbij expliciet om vernieuwende, verrassende en inspirerende ideeën;

  • f.

    festiviteiten: festiviteiten georganiseerd door georganiseerd buurt- en speelplekorganisaties voor de reguliere bezoekersdoelgroep van de buurt- en speelplek;

  • g.

    nutsvoorzieningen: voorzieningen ten behoeve van de waterhuishouding, riolering, telecommunicatie, de inzameling van huisvuil en de distributie van gas, water en elektriciteit;

  • h.

    permanent gebouw: een constructie met als doel om gedurende lange tijd te blijven staan en functioneren zonder dat er grootschalige renovaties of verplaatsingen nodig zijn.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1. De activiteit die voor de verstrekking van een exploitatiesubsidie in aanmerking komt is het op een adequate wijze, zonder winstoogmerk inrichten en exploiteren van een of meerdere buurt- of speelplekken.

  • 2. De activiteit die voor de verstrekking van een initiatiefsubsidie in aanmerking komt is de eerste aanleg van een georganiseerde buurt- en speelplek.

  • 3. De activiteit die voor de verstrekking van een innovatiesubsidie in aanmerking komt is het uitvoeren van een innovatief project.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een georganiseerde buurt- en speelplekorganisatie waarvan de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd op basis van objectieve criteria, in overwegende mate ten goede komt aan de gemeente Echt-Susteren en/of haar ingezeten. Tenzij er een andere subsidieregeling van gemeente Echt-Susteren is op grond waarvan deze activiteiten kunnen worden gesubsidieerd.

Hoofdstuk 2. Jaarlijkse exploitatiesubsidie

Artikel 5. Hoogte van de jaarlijkse exploitatiesubsidie

  • 1. Het bedrag van de jaarlijkse exploitatiesubsidie bestaat uit de som van de genoemde bedragen in lid 2 onder a t/m d en een eventuele aanvullende exploitatiesubsidie genoemd in lid 3 onder a t/m c van dit artikel.

  • 2. De basis jaarlijkse exploitatiesubsidie wordt als volgt opgebouwd:

    • a.

      Maximaal € 1.500,- als bijdrage voor organisatie-, bank-, telefoon-, kantoor-, administratie-, verzekerings-, drukwerk-, abonnements- en vrijwilligerskosten.

    • b.

      Maximaal € 13.000,- wordt jaarlijks op basis van afschrijving uitgekeerd voor de vervanging van speel- en sporttoestellen op het einde van hun levensduur. Hierbij wordt uitgegaan van een levensduur van 15 jaar. Dit betekent dat jaarlijks 1/15e deel van de aanschafprijs wordt uitgekeerd plus een jaarlijkse indexering van 3%. Er kan op basis van maatwerk beargumenteerd van de levensduur van 15 jaar en van de uitkering van 1/15e deel afgeweken worden. Voor buurt- en speelplekorganisaties die onder de subsidieregeling speeltuinorganisaties Echt-Susteren 2015 reeds subsidie hebben ontvangen voor de afschrijving van speel- en sporttoestellen geldt dat er d.m.v. maatwerk afspraken gemaakt worden over het bedrag waarover ze jaarlijks 1/15e deel uitgekeerd krijgen.

    • c.

      Maximaal € 4.000,- wordt jaarlijks uitgekeerd voor het onderhoud van de aanwezige speel- en sporttoestellen. Dit bedrag is gelijk aan 2% van de aanschafwaarde van de toestellen voor het onderhoud

    • d.

      Een vast bedrag van € 500,- voor klein onderhoud van de terreininfrastructuur.

  • 3. De aanvullende jaarlijkse exploitatiesubsidie wordt als volgt opgebouwd:

    • a.

      De buurt- en speelplekorganisaties met permanente gebouwen en/of nutsvoorzieningen kunnen een bijdrage in de jaarlijkse kosten aanvragen op basis van gemaakte kosten. Afschrijvingskosten van gebouwen worden niet gesubsidieerd. Ook ingrijpende verbouwingen of renovatie en vervanging van dierenverblijven komen niet in aanmerking aangezien hiervoor een innovatiesubsidie kan worden aangevraagd zoals beschreven in hoofdstuk 4 van deze regeling. Het maximumbedrag is € 1.000,-.

    • b.

      Veel buurt- en speelplekorganisaties organiseren allerlei festiviteiten. Voor elke festiviteit kan een bijdrage van € 125,- worden aangevraagd. Het maximumbedrag is € 1.500,-.

    • c.

      Buurt- en speelplekorganisaties met een levende have kunnen een bijdrage aanvragen voor de kosten van de verzorging van hun dieren. Er wordt een bijdrage geleverd van 80% van de gemaakte kosten. Het maximumbedrag is € 5000,-.

Artikel 6. Wijze van verdeling

Jaarlijks wordt voor de exploitatiesubsidie en innovatiesubsidie een gezamenlijk subsidieplafond vastgesteld. De exploitatiesubsidie heeft hierbij voorrang op de innovatiesubsidie. Indien op basis van de tijdig ingediende en ontvankelijke subsidieaanvragen voor de exploitatiesubsidie wordt vastgesteld dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het beschikbare subsidieplafond met inachtneming van het tekort naar evenredigheid verdeeld over de tijdig ingediende en ontvankelijke subsidieaanvragen.

Artikel 7. Voorwaarden aanvraag

  • 1. Verplichtingen ten aanzien van de organisatie:

    • a.

      De buurt- en speelplekorganisatie is verplicht het subsidiebedrag, dat op grond van artikel 5 verkregen wordt voor de afschrijvingskosten, te storten op een uitsluitend daarvoor bestemde bankrekening;

    • b.

      In de statuten of het huishoudelijk reglement van de georganiseerde buurt- en speelplekken wordt verankerd dat ten laste van de in het eerste lid genoemde rekening uitsluitend uitgaven mogen worden gedaan, die voortvloeien uit het onderhoudsplan van de betreffende georganiseerde buurt- en speelplek;

    • c.

      Tevens wordt in de statuten of het huishoudelijk reglement van de georganiseerde buurt- en speelplek verankerd dat voor het doen van uitgaven van de onder lid 1 van dit artikel genoemde rekening een door de voorzitter, de secretaris en de penningmeester ondertekend document wordt bijgehouden, dat desgevraagd aan de gemeente wordt overgelegd.

  • 2. Verplichtingen ten aanzien van de buurt- en speelplek:

    • a.

      De georganiseerde buurt- en speelplek is tenminste vier dagdelen per week, gedurende ten minste zes maanden per jaar opengesteld;

    • b.

      De georganiseerde buurt- en speelplek voldoet te allen tijde aan de wettelijke voorschriften betreffende de veiligheid, hygiëne en milieu;

    • c.

      De stichting die de georganiseerde buurt- en speelplek exploiteert geeft haar medewerking aan de gemeente voor de uitvoering van de wettelijke verplichte jaarlijkse veiligheidsinspectie;

    • d.

      De buurt- en speelplekorganisatie is verplicht de daaruit voortvloeiende adviezen zo spoedig mogelijk voor haar rekening uit te voeren.

    • e.

      De buurt- en speelplekorganisatie werkt met een meerjarenplan voor het onderhoud en geplande investeringen en ambities.

  • 3. Bij de subsidieaanvraag leveren de buurt- en speelplekorganisaties de volgende informatie en documenten aan:

    • a.

      Een begroting van de kosten voor organisatie, bank, telefoon, kantoor, administratie, verzekeringen, drukwerk, abonnementen en vrijwilligerskosten op basis van de gerealiseerde kosten vorig jaar;

    • b.

      Indien van toepassing, een begroting van de onderhoudskosten van aanwezige gebouw(en) voor het komende jaar op basis van de gerealiseerde kosten vorig jaar;

    • c.

      Indien van toepassing, een begroting van de kosten voor nutsvoorzieningen voor het komende jaar op basis van de gerealiseerde kosten vorig jaar;

    • d.

      Indien van toepassing, een festiviteitenoverzicht van het komend jaar;

    • e.

      Indien van toepassing, een begroting van de kosten voor de verzorging van dieren op basis van de gerealiseerde kosten vorig jaar;

    • f.

      De aanschafwaarde en het jaar van plaatsing van de aanwezige speel- en sporttoestellen. Dit hoeft slechts eenmalig aangeleverd te worden en zal d.m.v. Playmapping bijgehouden worden. Indien wijziging plaatsvinden dienen deze doorgegeven te worden aan gemeente Echt-Susteren.

Artikel 8. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een jaarlijkse subsidie in de exploitatielasten wordt, in afwijking van artikel 7, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Echt-Susteren 2017, ingediend in de periode van 15 augustus tot 15 september voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

Hoofdstuk 3. Initiatiefsubsidie

Artikel 9. Hoogte van de subsidie voor eerste aanleg

Voor de eerste aanleg van de georganiseerde buurt- en speelplek bedraagt de eenmalig door aanvrager te verkrijgen subsidie 70% van de investeringskosten voor de eerste inrichting van de buurt- en speelplek tot een maximum bijdrage van € 50.000,- per buurt- en speelplek.

Artikel 10. Wijze van verdeling

Er wordt geen subsidieplafond vastgesteld voor de initiatiefsubsidie. De gemeenteraad stelt hiervoor indien noodzakelijk separaat budget beschikbaar.

Artikel 11. Voorwaarden aanvraag

  • 1. Bij de aanvraag levert de buurt- en speelplekorganisatie een projectvoorstel in met de volgende informatie:

    • a.

      Een beschrijving van de aanleg;

    • b.

      De doelen die met de aanleg nagestreefd worden;

    • c.

      Een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van de aanleg. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde aanleg, onder vermelding van de stand van zaken daarvan.

  • 2. Het projectvoorstel wordt samen met de initiatiefnemers getoetst op de noodzaak, het sociaal-maatschappelijk belang, het draagvlak binnen de buurt en de financiële haalbaarheid.

Hoofdstuk 4. Innovatiesubsidie

Artikel 12. Hoogte van de innovatiesubsidie

Voor innovatieve projecten bedraagt de eenmalig door aanvrager te verkrijgen subsidie 70% van de investeringskosten tot een maximum bijdrage van € 10.000,- per buurt- en speelplek.

Artikel 13. Wijze van verdeling

Jaarlijks wordt voor de exploitatiesubsidie en innovatiesubsidie een gezamenlijk subsidieplafond vastgesteld. De exploitatiesubsidie heeft hierbij voorrang op de innovatiesubsidie. Aanvragen worden door het college behandeld in volgorde van binnenkomst. Als moment van binnenkomst geldt het moment dat de aanvraag ontvankelijk is. Zodra en voor zover het geldende subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen geweigerd.

Artikel 14. Voorwaarden aanvraag

  • 1. Bij de aanvraag levert de buurt- en speelplekorganisatie een projectvoorstel in met de volgende informatie:

    • a.

      Een beschrijving van het project;

    • b.

      De doelen die met het project nagestreefd worden;

    • c.

      Een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van het project aanleg. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van hetzelfde project, onder vermelding van de stand van zaken daarvan.

  • 2. Het projectvoorstel wordt samen met de initiatiefnemers getoetst op de noodzaak, het sociaal-maatschappelijk belang, het innovatieve karakter, het draagvlak binnen de buurt en de financiële haalbaarheid.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 15. Controle

  • 1. Het college kan achteraf of tussentijds controleren of de subsidieontvanger zich heeft gehouden aan alle regels voor de subsidie en daartoe de noodzakelijke gegevens opvragen.

  • 2. De subsidieontvanger is in dat geval verplicht om aan het college de gevraagde gegevens binnen 14 dagen te verstrekken.

Artikel 16. Overige bepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag volgend op haar bekendmaking.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling georganiseerde buurt- en speelplekken Echt-Susteren 2024.

  • 3. Deze subsidieregeling vervangt de Subsidieregeling speeltuinorganisaties Echt-Susteren 2015.

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 18 juni 2024

Burgemeester en wethouders van Echt-Susteren,

secretaris

voorzitter

Algemene toelichting

De subsidieregeling georganiseerde buurt- en speelplekken Echt-Susteren 2024 is de juridische uitwerking van het beleidskader Buurt- en speelplekken van de toekomst 2024-2034 dat op 18 juni 2024 is vastgesteld door het college van Burgemeesters en Wethouders van Echt-Susteren.

Het beleidskader Buurt- en speelplekken van de Toekomst 2024-2034 is een voortzetting van het Speelruimtebeleid 2012-2020. Het beleid is voor een groot deel tot stand gekomen na een evaluatie van het speelruimtebeleid 2012-2020 met de 11 stichtingen die in de diverse kernen van de gemeente vorm hebben gegeven aan het speelruimtebeleid. Zij exploiteren in goede samenwerking met de gemeente in totaal 16 speelplekken. Deze plekken hebben intussen een veel bredere functie dan alleen buitenspelen van kinderen. Het gaat daarnaast ook om bewegen, ontmoeten en sporten in de buitenruimte. Niet alleen voor de jeugd, maar ook voor volwassenen. Daarom spreken we nu van buurt- en speelplekken, die jong en oud uitnodigen om meer naar buiten te gaan. Belangrijk voor de sociale cohesie, maar ook voor de gezondheid van mensen. De kennis en ervaring en ook het netwerk van de lokale stichtingen vormt de basis om deze plekken verder door te ontwikkelen. Binnen de gemeente zijn nog witte vlekken waar in de toekomst soortgelijke initiatieven kunnen ontstaan. De gemeente zal deze net als de 11 al bestaande stichtingen faciliteren. Draagvlak en betrokkenheid van burgers is en blijft een belangrijke voorwaarde.

Buurt- en speelplekkenbeleid is vooral ook integraal beleid. Het heeft raakvlakken met tal van andere beleidsterreinen op het gebied van onder andere ruimtelijke ontwikkeling, groen, sport, gezondheid, jeugd en ook ouderen. Het leggen van dwarsverbanden is noodzakelijk voor het behalen van betere resultaten. Het beleid is mede gebaseerd op maatschappelijke trends en ontwikkelingen, zoals het belang van burgerparticipatie, beweegrichtlijnen en overgewicht, vergrijzing en kinderen die opgroeien in armoede. Het buurt- en speelplekkenbeleid past binnen het Cittaslow-keurmerk, dat de gemeente met trots draagt.

Buurt- en speelplekken vervullen een belangrijke functie voor iedereen. Ze zijn er voor alle mensen van alle leeftijden met en zonder beperking. Er is een goede spreiding van buurt- en speelplekken over de gemeente. In witte vlekken waar nu nog geen buurt- en speelplekken zijn, worden in de komende jaren inspanningen geleverd om die alsnog te realiseren. Buurt- en speelplekken blijven dynamisch om zoveel als mogelijk op de behoefte te laten aansluiten. Om die dynamiek te behouden is samenwerking met betrokken burgers van belang. Dit hebben de 11 stichtingen bewezen die vanuit hun regierol de motor van de buurt- en speelplekken zijn.

Het grootste deel van de beschikbare financiële middelen wordt besteed via de stichtingen. Het beleid vormt de kaders voor een nieuwe subsidieregeling. Deze vormt de financiële grondslag voor het beheer en onderhoud, organisatiekosten, activiteiten en de vervanging van speel- en beweegobjecten. De nieuwe regeling moet beter aansluiten op de werkelijke kosten per organisatie. Ook biedt een nieuwe subsidieregeling een betere financiële startpositie voor nieuwe initiatieven en innovatieve projecten, die voldoen aan de criteria van deze subsidieregeling. Het nieuwe beleid biedt voor zowel gemeente als burgers handvatten om samen aan de slag te gaan met buurt- en speelplekken voor alle inwoners van Echt-Susteren, jong en oud, vitaal en minder vitaal.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Terreininfrastructuur: hiermee wordt onder andere omheining, paden, groen, plantenbakken, banken en prullenbakken bedoeld.

Artikel 5

Gemaakte kosten: hiermee worden daadwerkelijke kosten bedoeld van voorgaande jaren die als referentie gebruikt worden voor het opstellen van de begrotingen die aangeleverd moeten worden zoals beschreven in artikel 7.

Artikel 7

Playmapping: het softwaresysteem Playmapping zal door de gemeente gebruikt worden om een overzicht te bieden van alle speel – en beweegtoestellen op het gebied van o.a. aanschafwaardes, afschrijftermijnen, veiligheidsnormen, veiligheidsinspecties, onderhoud en andere relevante kenmerken.