Nadere regel subsidie Stedelijke hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche voor sekswerkers gemeente Utrecht

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 05-07-2024

Intitulé

Nadere regel subsidie Stedelijke hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche voor sekswerkers gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;

  • gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Utrecht;

Overwegende dat:

- de stedelijke hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche voor sekswerkers gecontinueerd moeten worden;

Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie Stedelijke hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche voor sekswerkers gemeente Utrecht.

Artikel 1 Definities

Deze nadere regel verstaat onder:

  • Asv: de Algemene subsidieverordening Utrecht;

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • Begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche: een traject op maat voor sekswerkers die de branche willen verlaten. Arbeidsintensieve en complexe hulpvragen kunnen aan bod komen. Dit kunnen vragen op diverse leefgebieden zijn, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, huisvesting, sociaal functioneren, opleiding en werk. Deelname aan dit programma gebeurt op basis van vrijwilligheid. Het programma staat open voor sekswerkers die in Utrecht wonen en/of werken of gewerkt hebben. Voor minderjarigen werkzaam in de seksbranche is aansluiting bij de wettelijke regelingen op het gebied van o.a. jeugdhulpverlening noodzakelijk.

  • Bemoeizorg: het opzoeken, motiveren en toeleiden naar reguliere hulp van mensen waarover zorgen bestaan, maar die geen hulp willen, geen hulpvraag stellen of de weg naar hulp niet weten te vinden.

  • Branches : branches binnen het sekswerk,bijvoorbeeld raamsekswerk, thuissekswerk, clubs.

  • Burgemeester en wethouders:burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • Diversiteit: kan bijvoorbeeld gaan over herkomst, leeftijd, religie, gender, seksuele geaardheid. Deze opsomming is niet limitatief bedoeld.

  • Ervaringsdeskundig en; We onderscheiden drie vormen van ervaringsdeskundigen:

    • Ervaringswerker: de HBO opgeleide professional die de eigen ervaring als specialisme inzet;

    • Ervaringscoach: vrijwilliger of stagiaire, die vanuit de eigen ervaring een functie vervult tussen professional en de cliënt;

    • Ervaringsvrijwilliger: die vanuit de eigen ervaring activering stimuleert en de eigen veerkracht van cliënten ondersteunt.

  • Gekwalificeerd: het personeel heeft een relevante beroepsopleiding gevolgd en de aanvrager is aangesloten bij een relevante beroepsorganisatie.

  • Ketensamenwerking: alle inspanningen die door verschillende aanbieders van (bijvoorbeeld) hulp-, dienst- en zorgverlening aan een cliënt worden geleverd.

  • Leefgebieden: financiën, veiligheid, huisvesting, psychosociale gezondheid, sociaal functioneren, opleiding en werk. Deze opsomming is niet limitatief bedoeld.

  • Outreachend werken: op eigen initiatief en actief de doelgroep sekswerkers benaderen om het hulp- en dienstverleningsaanbod onder de aandacht te brengen of direct hulp te bieden.

  • Sekswerker: volwassen personen die geld, goederen of diensten ontvangen in ruil voor seksuele handelingen (ongeacht de vergunde of onvergunde werkstatus).

  • Stedelijke hulp- en dienstverlening: dit betreft hulp- en dienstverlening voor alle sekswerkers die in de gemeente Utrecht wonen en/of werken. Het gaat om hulp- en dienstverlening bij gezond, veilig, zelfstandig en vrijwillig werken. Het kan bijvoorbeeld gaan over voorlichting, gezondheid, ontmoeting, een luisterend oor, rechten en plichten, juridische ondersteuning. Deze opsomming is niet limitatief bedoeld en kan in ketensamenwerking worden aangeboden.

Artikel 2 Doel

Deze nadere regel draagt bij aan het doel dat:

  • a.

    Sekswerkers in Utrecht in een schone, veilige en transparante branche werken waar veiligheid, gezondheid, zelfstandigheid en vrijwilligheid wordt bevorderd;

  • b.

    Sekswerkers laagdrempelige en brede hulp- en dienstverlening tot hun beschikking hebben;

  • c.

    Sekswerkers begeleiding ontvangen bij het verlaten van de branche;

  • d.

    Sekswerkers een laagdrempelig aanspreekpunt hebben in de vorm van een vertrouwenspersoon. Waarmee hulp- en dienstverlening laagdrempeliger wordt gemaakt en het bereik van sekswerkers wordt vergroot, waaronder ook de sekswerkers in kwetsbare situaties die anders buiten beeld blijven;

  • e.

    Toegankelijkheid van reguliere (hulp- en dienstverlenende) instanties voor sekswerkers wordt verbeterd.

De hieronder omschreven uitgangspunten zijn de basis van hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en de begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche:

  • 1.

    Deelname is altijd vrijwillig, maar het leggen van contact kan vanuit de bemoeizorgrol geïnitieerd worden.

  • 2.

    De diversiteit in de seksbranche vraagt een divers aanbod.

  • 3.

    Het aanbod is specialistisch en volgt het uitgangspunt: zo lang als nodig, zo kort als mogelijk.

  • 4.

    Ketensamenwerking is belangrijk voor een sluitend aanbod en het vergroten van het bereik onder sekswerkers.

  • 5.

    Het ondersteuningsaanbod aan sekswerkers beweegt mee met veranderingen in de branche.

Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager

De subsidie kan worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.

Artikel 4 Vaststellen subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.

Bedragen zijn gebaseerd op de bedragen uit de subsidiestaat 2025. De subsidie wordt verleend op basis van een begrotingsvoorbehoud.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1. De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      Het leveren van een stedelijk, breed en laagdrempelig aanbod op het gebied van hulp- en dienstverlening aan sekswerkers, zelf of via ketensamenwerking. Een laagdrempelige inloop, voorlichting over gezond, veilig en hygiënisch werken, het organiseren van informele ontmoetingen, en signalering, begeleiding en waar nodig verwijzing in geval van uitbuiting maken onderdeel uit van dit aanbod.

    • b.

      Meewerken aan en inzetten van een aanpak voor deskundigheidsbevordering van ketenpartners en maatschappelijke organisaties met als streven stigma over sekswerk en sekswerkers weg te nemen en acceptatie te bevorderen, kennis van de doelgroep te vergroten en soepele toeleiding naar reguliere zorg, hulp- en dienstverlening te bevorderen zodra specialistische hulp niet meer nodig is.

    • c.

      Samenwerking met partners in de (sekswerk)keten, waardoor het bereik kan worden vergroot onder sekswerkers. De samenwerking met toezicht en handhaving van de gemeente Utrecht maakt hier deel van uit.

    • d.

      Activiteiten die leiden tot het vergroten van het bereik en het bereiken van een grotere verscheidenheid aan sekswerkers, waaronder sekswerkers die vanuit huis werken en sekswerkers die in een seksinrichting werken.

    • e.

      Activiteiten waardoor sekswerkers thuis een veilige en hygiënische werkomgeving kunnen creëren zonder exploitant, maatjesprojecten kunnen hier een onderdeel van zijn.

    • f.

      Speciaal spreekuur voor sekswerkers door een arts.

    • g.

      De inzet van een laagdrempelig toegankelijk en proactief werkende vertrouwenspersoon voor sekswerkers.

    • h.

      Activiteiten op verschillende leefgebieden, die gericht zijn op het stabiliseren en/of verbeteren van de leefsituatie van sekswerkers, waardoor ruimte en veiligheid ontstaat om over het verlaten van de branche na te denken.

    • i.

      Activiteiten gericht op toeleiding naar opleiding, ander werk of het vinden van ander werk, waarbij een persoonlijke en maatwerkgerichte begeleiding centraal staat met een aanpak voor belemmerende factoren op verschillende leefgebieden.

    • j.

      Outreachend werken met als doel zoveel mogelijk sekswerkers in staat te stellen om kennis te nemen van en deel te nemen aan het activiteitenaanbod.

  • 2. Burgemeester en wethouders verlenen geen subsidie voor de volgende kosten:

    • a.

      Activiteiten voor sekswerkers uit de regio. Zie voor activiteiten in de regio de nadere regel subsidie Regionale begeleidingstrajecten voor sekswerkers gericht op het verlaten van de branche (DUUP) gemeente Utrecht.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

  • 1. De aanvraag van de subsidie wordt ingediend met e-Herkenning via www.utrecht.nl/subsidiestoppensekswerkers.

  • 2. We verlenen subsidie aan één aanvrager voor het uitvoeren van alle activiteiten genoemd in artikel 5.1 van deze nadere regel, voor een periode van één jaar. De aanvraag bevat:

    • a.

      Een plan van aanpak voor één jaar met een gedetailleerde uitwerking. Met hierin:

      • i.

        Een omschrijving hoe de aanvrager respectievelijk vormgeeft: de stedelijke hulp- en dienstverlening aan sekswerkers met nadrukkelijk aandacht voor sekswerkers die vanuit huis werken, begeleidingstrajecten voor het verlaten van de branche en de rol en inzet van een vertrouwenspersoon.

      • ii.

        Een concrete omschrijving van de activiteiten uit artikel 5.1.

      • iii.

        Indien van toepassing: een omschrijving hoe de aanvrager zorgt voor continuïteit van hulp- en dienstverlening en begeleiding bij het verlaten van de branche aan bestaande cliënten.

    • b.

      Een plan voor deskundigheidsbevordering van het personeel.

    • c.

      Duurzaamheidsdoelen: de aanvrager omschrijft kort hoe organisatie invulling geeft aan duurzaamheid.

    • d.

      Een realistische en sluitende begroting waarin een directe relatie tussen de bedragen en de subsidiabele activiteiten in het plan van aanpak gelegd wordt. In de begroting staat per activiteit opgenomen welke materiele en personele middelen nodig zijn voor de activiteiten, met specificatie van het aantal uur en gehanteerd tarief en waar het aantal uur en tarief op is gebaseerd. Ook worden alle (overige) inkomsten vermeld.

  • 3. Als een aanvrager in de voorgaande drie jaar geen subsidie bij burgemeester en wethouders heeft aangevraagd of indien de onderstaande gegevens zijn gewijzigd, levert de aanvrager bij de aanvraag ook de volgende gegevens aan:

    • a.

      Kopie bankafschrift waarop in ieder geval het rekeningnummer en de naam van de aanvrager duidelijk zichtbaar zijn;

    • b.

      Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • c.

      De statuten, als de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is.

Artikel 7 Indieningstermijn aanvraag

De subsidieaanvraag moet voor 1 oktober worden ingediend, voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden.

Artikel 8 Verdeling subsidie

  • 1. In afwijking van artikel 4, eerste lid, tweede volzin, van de Asv verlenen burgemeester en wethouders maximaal het subsidieplafond aan de aanvrager met het hoogst aantal punten.

  • 2. Aan de volledig en tijdig ontvangen aanvragen worden punten toegekend aan de hand van de volgende criteria. Per criterium krijgt iedere aanvraag een waardering met een score die maximaal het aantal punten is zoals hieronder vermeld. Op ieder afzonderlijk criterium moet een voldoende gescoord worden (60% van totaal te behalen punten). De aanvrager met de meeste punten krijgt de subsidie verleend.

    • a.

      De mate waarin invulling wordt gegeven aan de uitgangspunten genoemd in artikel 2 (maximaal 30 punten).

  • De beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze:

    • i.

      Concreter specificeert hoe wordt ingegaan op de veranderingen in de seksbranche, waaronder in ieder geval de mogelijkheid tot thuiswerken;

    • ii.

      Duidelijker beschrijft en uitlegt welke onderwerpen zich volgens de aanvrager lenen om meer sekswerkers te bereiken met een hulp- en dienstverleningsaanbod;

    • iii.

      Concreter beschrijft met welke partners de aanvrager de samenwerking opzoekt en welke aspecten uit die samenwerking kunnen leiden tot een sluitend aanbod, en een groter bereik;

    • iv.

      De mate van diversiteit van het aanbod waarmee wordt aangesloten op de individuele behoefte van sekswerkers, waaronder de mogelijkheid tot ondersteuning in verschillende talen.

    • b.

      De mate waarin de aanvrager concreet maakt dat de vertrouwenspersoon onafhankelijk wordt gepositioneerd ten opzichte van de hulp- en dienstverleners van sekswerkers en beschikt over een relevant netwerk op het snijvlak van zorg en veiligheid (maximaal 20 punten).

    • c.

      De mate waarin de aanvrager concreet is over de aard en invulling van de subsidiabele activiteiten zoals genoemd in artikel 5 en de onderbouwing waarom deze naar verwachting aansluiten bij de doelgroep (maximaal 15 punten).

  • De beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze:

    • i.

      Concreter benoemt welke branches binnen sekswerk worden bereikt

    • ii.

      Concreter benoemt hoe sekswerkers bereikt worden die buiten beeld kunnen blijven, zoals sekswerkers die thuiswerken en sekswerkers in kwetsbare posities.

    • d.

      De mate waarin invulling wordt gegeven aan de laagdrempeligheid van het artsenspreekuur (maximaal 15 punten);

    • e.

      De wijze waarop de aanvrager laat zien dat jaarlijks de klanttevredenheid en het bereik onder sekswerkers worden gemeten en hierop wordt anticipeert waar nodig (maximaal 10 punten)

    • f.

      De wijze waarop de aanvrager laat zien dat middelen efficiënt worden ingezet (kosteneffectiviteit) (maximaal 10 punten).

      De beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze:

      • i.

        duidelijker het logische verband tussen activiteiten en benodigde middelen zichtbaar maakt;

      • ii.

        duidelijker is over het bereik in aard en omvang van de doelgroep in relatie tot het maximaal aangevraagde subsidiebedrag.

Artikel 9 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen binnen 13 weken na 1 oktober over de aanvraag.

Artikel 10 Verplichtingen

Verplichtingen aan de ontvanger zijn:

  • 1.

    Voor hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en begeleiding van sekswerkers bij het verlaten van de branche: de medewerkers beschikken aantoonbaar over een relevante beroepsopleiding met aantoonbare ervaring in de hulp- en dienstverlening aan sekswerkers. Voor ervaringsdeskundigen zijn uitzonderingen mogelijk.

  • 2.

    Voor de vertrouwenspersoon: deze is gecertificeerd als vertrouwenspersoon.

  • 3.

    Arts: de arts beschikt aantoonbaar over de benodigde professionele kwalificaties en registraties om de titel arts te mogen voeren.

  • 4.

    Als de ontvanger kantoorruimte nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden zoals genoemd in de aanvraag, dan dient de ontvanger hier zelf over te beschikken.

  • 5.

    De ontvanger dient zich te vergewissen van de wet- en regelgeving en van toepassing zijnde Cao-bepalingen rondom overgang van onderneming.

  • 6.

    De ontvanger garandeert dat alle activiteiten die voorvloeien uit deze aanvraag voldoen aan alle eisen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming en hieraan gerelateerde en geldende landelijke en gemeentelijke regelgeving.

Artikel 11 Evaluatie

  • 1.

    De doelen en uitgangspunten waarvoor de subsidie wordt ingezet, worden periodiek geëvalueerd.

  • 2.

    De evaluatie kan leiden tot aanpassing van deze nadere regel.

Artikel 12 Overgangsbepalingen

De nadere regel stedelijke prostitutiehulp- en dienstverlening gemeente Utrecht, zoals vastgesteld op 12 januari 2021 en de nadere regel Utrechtse uitstaptrajecten voor sekswerkers gemeente Utrecht, zoals vastgesteld op 22 juni 2021 worden per 31 december 2024 ingetrokken, maar blijven van toepassing op aanvragen die onder de werking van die nadere regel zijn ingediend en op subsidiebesluiten die onder de werking van die nadere regel zijn genomen.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze nadere regel treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze nadere regel wordt aangehaald als Nadere regel subsidie Stedelijke hulp- en dienstverlening aan sekswerkers en begeleidingstrajecten gericht op het verlaten van de branche voor sekswerkers gemeente Utrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 2 juli 2024.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis