Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721913
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721913/1
Reglement van Orde van de Toetsingscommissie urgentieaanvragen gemeente Wassenaar
Geldend van 05-07-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2023
Intitulé
Reglement van Orde van de Toetsingscommissie urgentieaanvragen gemeente WassenaarHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar;
Gelet op artikel 4.1 lid 2 van de Huisvestingsverordening Wassenaar 2023;
B e s l u i t:
Vast te stellen het volgende Reglement van Orde:
Reglement van Orde van de Toetsingscommissie urgentieaanvragen gemeente Wassenaar
Artikel 1: Instelling
Op grond van Artikel 4.1 lid 1 van de Huisvestingsverordening Wassenaar 2023 stelt het college een toetsingscommissie in die het college adviseert op een aanvraag om een urgentieverklaring.
Artikel 2: Samenstelling
-
1. De toetsingscommissie bestaat uit drie leden.
-
2. De leden maken geen deel uit van, en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college, dan wel de gemeente Wassenaar.
-
3. Twee leden en twee plaatsvervangende leden worden benoemd namens en op voordracht van de corporaties.
-
4. De corporaties dragen zorg voor de onafhankelijkheid van de door hen voor te dragen leden: deze personen zijn niet als woonconsulent betrokken bij de te behandelen aanvragen van urgentieverklaringen. Voorgedragen en als zodanig benoemde plaatsvervangende leden zullen niet deelnemen in de toetsingscommissie ingeval zij vanuit hun functie betrokken waren bij de aldaar te behandelen aanvraag.
-
5. Het derde lid is een onafhankelijk lid en is tevens voorzitter van de toetsingscommissie. Het derde lid en zijn plaatsvervanger worden, in overleg met de corporaties, benoemd op voordracht van het college.
-
6. De toetsingscommissie wordt ondersteund door een secretariaat.
Artikel 3: Benoeming en ontslag
-
1. Het college benoemt en ontslaat de leden van de toetsingscommissie en hun plaatsvervangers.
-
2. De benoeming is voor maximaal de duur en geldigheid van de Huisvestingsverordening.
-
3. Een lid kan ontslag nemen door een schriftelijke kennisgeving aan het college. Het aftredende lid blijft zijn functie vervullen tot in de opvolging is voorzien.
-
4. De leden kunnen worden herbenoemd.
Artikel 4: Vergaderingen
-
1. De commissie vergadert één maal per maand.
-
2. De voorzitter kan in overleg met de leden bepalen dat een vergadering geen doorgang vindt of dat in enige maand meer dan één vergadering noodzakelijk is.
-
3. Het secretariaat belegt de vergadering en zorgt voor de agenda en onderliggende stukken.
-
4. Het secretariaat stelt een jaarplanning op voor de vergaderingen.
-
5. De toetsingscommissie beslist met meerderheid van stemmen, bij staking van de stemmen heeft de voorzitter de beslissende stem.
Artikel 5: Beslotenheid
-
1. De vergaderingen van de toetsingscommissie zijn besloten.
-
2. Belanghebbenden zijn niet aanwezig bij de besloten vergadering, tenzij de toetsingscommissie anders beslist.
-
3. De stukken worden door de leden van de toetsingscommissie te allen tijde vertrouwelijk behandeld, tenzij het college anders beslist. Dit wordt conform AVG standaarden gedaan.
Artikel 6: Werkwijze
-
1. De toetsingscommissie adviseert het college over de te nemen besluiten op aanvragen om urgentieverklaring.
-
2. De toetsingscommissie brengt zodanig tijdig advies uit aan het college, dat deze conform het bepaalde in artikel 4.2, lid 4 van de Huisvestingsverordening Wassenaar 2023 binnen de termijn van acht (8) weken na ontvangst van de aanvraag en de daarbij te overleggen stukken kan beslissen op de aanvraag.
-
3. Het college kan op verzoek van de toetsingscommissie extern advies opvragen.
Artikel 7: Adviezen
-
1. De toetsingscommissie brengt per aanvraag een gemotiveerd advies uit.
-
2. Het advies bevat in ieder geval:
- -
het positieve of negatieve advies
- -
de motivering daarvoor
- -
de toegepaste regelgeving
- -
-
3. Het advies wordt opgesteld door het secretariaat en binnen een week naar de voorzitter gezonden.
-
4. De voorzitter geeft vervolgens zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen één week eventuele opmerkingen of wijzigingen, dan wel een akkoord door.
-
5. Het advies wordt door de voorzitter en het secretariaat ondertekend.
Artikel 8: Jaarlijkse verantwoording
-
1. De toetsingscommissie stelt jaarlijks (binnen 4 maanden na afloop van het kalenderjaar) een verslag op van haar werkzaamheden en biedt deze aan het college aan.
-
2. Het verslag vermeldt in ieder geval:
- -
Op welke wijze toepassing is gegeven aan de wetgeving, regelgeving en beleidsstukken;
- -
De werkwijze van de toetsingscommissie;
- -
De cijfers: het aantal beoordeelde aanvragen en de aantallen positieve en negatieve adviezen;
- -
Het aantal adviezen waarin geadviseerd wordt over toepassing van de hardheidsclausule;
- -
Het aantal en aard van de adviezen anders dan aanvragen voor urgentieverklaringen.
- -
Aanbevelingen
- -
-
3. Op basis van het verslag en de aanbevelingen kan het college in samenwerking met de toetsingscommissie elementen van het urgentieproces aanpassen of wijzigingsvoorstellen voor de Beleidsregel urgenties of de Huisvestingsverordening voorbereiden.
Artikel 9: Slotbepaling
-
1. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde toetsingscommissie urgentieverklaringen 2023”.
-
2. Dit reglement treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 juli 2023.
-
3. Dit reglement vervalt gelijktijdig met de Huisvestingsverordening Wassenaar 2023.
-
4. Dit reglement kan tussentijds door het college van burgemeester en wethouders worden gewijzigd.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 juni 2024
het college van burgemeester en wethouders,
drs. K.D. Handstede,
secretaris
drs. L.A. de Lange
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl