Subsidieregeling sociale basis Zeist 2024

Geldend van 04-07-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling sociale basis Zeist 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    ASV : Algemene subsidieverordening gemeente Zeist.

  • 2.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist.

  • 4.

    Sociale basis: het geheel van informele verbanden, zoals buurten, groepen, verenigingen, vrijwilligers en gezinnen, ondersteund en aangevuld vanuit de lokale overheid, organisaties, diensten en voorzieningen.

  • 5.

    Beleidskader sociale basis: beleidskader dat ingaat op hoe inwoners, organisaties en gemeente vorm geven aan de sociale basis binnen Zeist. Dit wordt gevangen in acht thema’s, te weten waardevol werk, vrijwillige inzet en mantelzorg, ontmoeten, redzaam in en om het huis, financiën op orde, gezonde leefstijl, opgroeien en opvoeden en taal.

  • 6.

    Beleidsregels sociale basis: de acht thema’s + het thema welzijnswerk inhoudelijk uitgewerkt als een richtinggevend document voor de subsidieaanvragen.

  • 7.

    Periodieke subsidies: subsidies die structureel worden aangevraagd per kalenderperiode (bijvoorbeeld per jaar).

  • 8.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies.

Artikel 2 Toepasselijkheid ASV

De ASV is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling nadrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling heeft als doel om een breed en laagdrempelig aanbod van activiteiten en ondersteuning te faciliteren, ten behoeve van het stimuleren van een sterke sociale basis in de gemeente Zeist.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de onderstaande maatschappelijke resultaten van de sociale basis in de gemeente Zeist:

  • 1.

    Periodieke subsidies ten behoeve van de thema’s genoemd in de beleidsregels sociale basis, te weten:

    • 1.

      Waardevol werk

    • 2.

      Vrijwillige inzet en mantelzorg

    • 3.

      Ontmoeten

    • 4.

      Redzaam in en om het huis

    • 5.

      Financiën op orde

    • 6.

      Gezonde leefstijl

    • 7.

      Opgroeien en opvoeden

    • 8.

      Taal

    • 9.

      Welzijnswerk

  • 2.

    Incidentele subsidies betreffende de thema’s genoemd in de beleidsregels sociale basis.

Artikel 5 Subsidieplafond en verdeelsleutel

  • 1. Het college stelt jaarlijks per thema genoemd in de beleidsregels sociale basis het subsidieplafond vast. Het beschikbare budget wordt vastgesteld door de raad in de begroting.

  • 2. Het subsidieplafond wordt jaarlijks geïndexeerd, dit onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de indexering in de begroting door de gemeenteraad.

  • 3. Aanvragen om incidentele subsidie worden behandeld in volgorde van binnenkomst.

  • 4. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle periodieke aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie:

    • a.

      Op basis van rangschikking naar bijdrage aan de genoemde thema’s en beoordelingscriteria zoals opgenomen in artikel 10 van deze regeling.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9 van de ASV kan het college een subsidie op grond van deze regeling weigeren indien:

  • 1.

    De activiteiten van commerciële aard zijn.

  • 2.

    De activiteiten reeds plaats hebben gevonden.

  • 3.

    De activiteiten niet gericht zijn op de inwoner van Zeist.

  • 4.

    De activiteiten niet uitvoerbaar, realiseerbaar of financieel haalbaar zijn.

  • 5.

    Naar het oordeel van het college sprake is van een activiteit waarin al op andere wijze wordt voorzien of waarvoor financiering op grond van een andere regeling is voorgeschreven of mogelijk is.

  • 6.

    De activiteiten naar het oordeel van het college onvoldoende bijdragen aan het doel van deze subsidieregeling en/of niet in overeenstemming zijn met gemeentelijk beleid.

  • 7.

    De activiteiten naar het oordeel van het college niet passen binnen de subsidiabele activiteiten zoals omschreven in de beleidsregels sociale basis.

  • 8.

    Voor uitvoering van de activiteiten een hoger bedrag of meer uren inzet wordt gerekend dan door het college redelijk wordt geacht.

  • 9.

    De aanvrager naar het oordeel van het college niet of onvoldoende beschikt over verbinding met en kennis van de wijk en de buurt.

  • 10.

    De aanvrager naar het oordeel van het college niet of onvoldoende aantoonbaar samenwerkt met partners rondom de brede sociale opgave.

  • 11.

    Naar het oordeel van het college in de wijk/het gebied waarop de aanvraag betrekking heeft al voldoende aanbod is dat in de vraag voorziet.

  • 12.

    Naar het oordeel van het college voor de betreffende doelgroep waarop de aanvraag betrekking heeft, al voldoende aanbod is dat in de vraag van de doelgroep voorziet.

  • 13.

    Als het subsidieplafond bereikt is.

Artikel 7 Aanvraagtermijn

  • 1. Incidentele subsidies kunnen het gehele jaar door worden aangevraagd.

  • 2. Aanvragen om een periodieke subsidie moeten worden ingediend voor 1 oktober van het jaar voorafgaande de periode waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 8 Meerjarige subsidies

  • 1. Het tijdvak waarvoor een periodieke subsidie wordt verleend is maximaal 4 jaar.

  • 2. Een meerjarige subsidie wordt verleend onder het voorbehoud dat jaarlijks voldoende financiële middelen ter beschikking worden gesteld.

  • 3. Een meerjarige subsidie wordt verleend, met dien verstande dat er jaarlijks een jaarplan wordt aangeleverd met een actualisering voor het aankomende jaar.

Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASV Zeist worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overlegd:

  • 1.

    Een beschrijving van de activiteiten en waarom deze bijdragen aan het specifieke thema van de sociale basis waarop de aanvraag wordt gedaan over de periode die de aanvraag dekt.

  • 2.

    De doelen en verwachte resultaten en hoe deze aansluiten op het specifieke thema van de sociale basis en wat het aan impact oplevert voor de doelgroep en omgeving.

    • a.

      Wanneer aan de activiteiten mogelijk mensen met dementie deelnemen kunnen extra voorwaarden worden gesteld ten aanzien van toegankelijkheid. Deze worden verder gespecifieerd in de prestatieafspraken.

  • 3.

    Een beschrijving waarin aantoonbaar wordt gemaakt op welke manier de samenwerking met andere partners in de sociale basis wordt ingevuld.

  • 4.

    Een beschrijving van de overige financiële bronnen anders dan subsidie van de gemeente Zeist.

Artikel 10 Beoordeling

De subsidieaanvragen worden beoordeeld op:

  • 1.

    De mate waarin de aanvraag bijdraagt/gaat bijdragen aan het realiseren van de thema’s sociale basis en de collegeprioriteiten binnen die opgave.

  • 2.

    De mate waarin er sprake is van samenwerking met andere maatschappelijke partners.

  • 3.

    De mate waarin gebruik wordt gemaakt van ervaringsdeskundigheid en/of inwoners/vrijwilligers actief worden betrokken bij de opzet en uitvoering.

  • 4.

    De mate waarin blijk wordt gegeven van doorontwikkeling van aanbod en innovatieve manieren van werken.

  • 5.

    De omvang van de eigen inzet.

  • 6.

    De mate waarin de aanvraag gebruik maakt van cofinanciering.

  • 7.

    De mate waarin het initiatief een blijvende verandering kan bevorderen en impact kan realiseren.

Artikel 11 Prestatieafspraken

Aan de subsidieverlening zijn prestatieafspraken verbonden. Deze prestatieafspraken maken onderdeel uit van de beschikking voor de subsidieverlening en vaststelling. Indien niet voldaan wordt aan de prestatieafspraken kan de subsidie lager worden vastgesteld of teruggevorderd.

Artikel 12 Verantwoording en vaststelling

  • 1. Voor incidentele subsidies hoger dan €5.000 dient de subsidieontvanger uiterlijk 12 weken nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, een aanvraag tot vaststelling in. Deze aanvraag bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en hoe deze hebben bijgedragen aan de gekozen beleidsregel sociale basis.

    • b.

      Een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag).

    • c.

      Een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop en een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant wanneer de subsidie hoger dan 100.000 is.

  • 2. Voor periodieke subsidies hoger dan €5.000 dient de subsidieontvanger uiterlijk voor 1 mei na afloop van de subsidieperiode een aanvraag tot vaststelling in. Deze aanvraag bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, de samenwerking met andere organisaties uit de sociale basis en hoe deze hebben bijgedragen aan de gekozen beleidsregel sociale basis.

    • b.

      Een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag).

    • c.

      Een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop en een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant wanneer de subsidie hoger dan 100.000 is.

  • 3. Tussentijdse verantwoording voor meerjarige subsidies vinden jaarlijks plaats in de vorm van een jaarverslag, bestaande uit een inhoudelijk en financieel verslag.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.

Artikel 14 Overgangsrecht

Subsidies die zijn aangevraagd voor de ingangsdatum van de nieuwe subsidieregeling, zullen indien deze betrekking hebben op subsidiejaar 2025 en verder worden toegekend op basis van de nieuwe regeling. Indien de aanvraag betrekking heeft op 2024, zal conform ASV Zeist subsidie worden verleend.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: subsidieregeling sociale basis Zeist 2024.

Ondertekening