Financiële verordening gemeente Oldebroek 2023

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 04-07-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023

Intitulé

Financiële verordening gemeente Oldebroek 2023

Kenmerk: 53950

De raad van de gemeente Oldebroek;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2023;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de: Financiële verordening gemeente Oldebroek 2023

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie voor het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie;

  • rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten;

  • doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;

  • doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijk effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald;

  • product: een samenhangend geheel van goederen, diensten, activiteiten en voorzieningen, dat bijdraagt aan het realiseren van een programma, meetbaar gemaakt in tijd, geld, kwantiteit en kwaliteit;

  • budget: de middelen die via de programmabegroting en productenraming zijn toegekend voor het realiseren van een samenhangend geheel van doelstellingen, resultaat- en prestatie afspraken;

  • budgethouder: de gemeentesecretaris / manager is budgethouder van zijn of haar budget;

  • deelbudgethouder: de medewerker die voor het betreffende product dan wel investeringskrediet als zodanig is aangewezen door zijn of haar manager;

  • garantie: een financieringsinstrument, waarbij de gemeente zich tegenover een geldverstrekker verplicht in te staan voor de betalingsverplichtingen van een derde, waardoor deze geldverstrekker bereid is een lening te verstrekken of om een lening tegen gunstiger condities te verstrekken;

  • regresvordering: recht van verhaal op een derde wegens een bepaalde vordering;

  • beheerplan: een planmatige opzet voor het beheer van de eigendommen van de gemeente, waarbij het groot onderhoud en de (vervanging-)investeringen worden gefinancierd vanuit voorzieningen of reserves.

  • rechtmatigheidsverantwoording: de rapportage van burgemeester en wethouders waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.

Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording

Artikel 2. Programma's

  • 1. De raad stelt de programma-indeling vast.

  • 2. De raad stelt per programma vast:

    • a)

      De beoogde maatschappelijke effecten: wat willen we bereiken?

    • b)

      De te leveren producten: wat gaan we daarvoor doen?

    • c)

      De baten en lasten: wat mag het kosten en wat zijn de opbrengsten?

  • 3. De raad stelt op voorstel van het college per programma de beleidsindicatoren vast. Het voorstel van het college bevat tenminste de verplichte beleidsindicatoren, bedoeld in artikel 25, tweede lid, onder a, van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

  • 4. Het college zorgt voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde producten voor de uitvoering van de programma's en de maatschappelijke effecten daarvan, zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid kan worden getoetst.

Artikel 3. Paragrafen

  • 1. De raad kan, aanvullend op wat in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten verplicht is gesteld, beheersmatige onderwerpen vaststellen die in de paragrafen worden behandeld.

  • 2. De raad kan het college verzoeken het beleid over een paragraaf of onderdeel daarvan uiteen te zetten in een afzonderlijke beleidsnota.

Artikel 4. Financiële begroting

  • 1. Het college zorgt dat de baten en lasten van al het beleid waartoe het gemeentebestuur heeft besloten in de financiële begroting zijn opgenomen.

  • 2. Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming, de investeringen en de grondexploitatie.

  • 3. De programma’s, het onderdeel algemene dekkingsmiddelen en de financiële begroting per taakveld geven inzicht in de financiële gevolgen van het beleid voor de drie jaren volgend op het begrotingsjaar.

  • 4. De raad autoriseert met het vaststellen van de financiële begroting de daarin opgenomen investeringskredieten en de mutaties in de reserves en voorzieningen.

Artikel 5. Planning en controlcyclus

Na overleg met de griffie stelt het college jaarlijks de planning vast van de volgende aan de raad aan te bieden onderwerpen: de perspectiefnota, de programmabegroting met meerjarenraming, de tussentijdse rapportages, het jaarverslag en de jaarrekening.

Artikel 6. Autorisatie begroting, kredieten en begrotingswijzigingen

  • 1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de baten en de lasten per programma.

  • 2. De raad autoriseert de kredieten voor te plegen investeringen. Dit kan plaatsvinden bij de begrotingsbehandeling of door middel van tussentijdse kredietaanvragen.

  • 3. Het college informeert de raad als ze verwacht dat de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden, of de baten van een programma de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.

  • 4. Het college is gemachtigd budgetten over te hevelen naar het nieuwe jaar onder de voorwaarden zoals genoemd in artikel 24, lid 6. Bij de vaststelling van de jaarrekening verzoekt het college de raad het over te hevelen budget te storten in de algemene reserve.

  • 5. Naar aanleiding van tussentijdse rapportage over de uitvoering van de begroting doet het college voorstellen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten.

  • 6. Voor wijzigingen binnen het programma wordt een administratieve wijziging gemaakt die door het college wordt vastgesteld. Ambtelijke wijzigingen betreffen begrotingsaanpassingen die binnen de bevoegdheid van een individuele budgethouder plaats kunnen vinden.

Artikel 7. Tussentijdse rapportage

  • 1. Het college informeert de raad door middel van twee tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over het lopende boekjaar.

  • 2. De tussentijdse rapportage geeft een uiteenzetting over de uitvoering en gewenste bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a)

      de baten en lasten per programma;

    • b)

      de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves per programma;

  • 3. De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de indeling van de programmabegroting.

  • 4. In de tussentijdse rapportages worden afwijkingen op de ramingen, van de baten en lasten, van taakvelden/producten en investeringskredieten per programma toegelicht, waarbij de minimaal te rapporteren afwijking € 25.000 bedraagt, of lager indien dit relevant wordt geacht.

Artikel 8. Jaarstukken

  • 1. Het college legt in het jaarverslag verantwoording af over de realisering van de begroting en investeringskredieten. In de verantwoording geeft het college per programma uitgesplitst naar taakvelden/producten aan:

    • a)

      Wat is bereikt.

    • b)

      Welke producten zijn geleverd: wat is gedaan.

    • c)

      Wat de lasten en de baten zijn.

  • 2. De inrichting van de Jaarverslag sluit aan bij de indeling van de programmabegroting.

Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording

Artikel 9. Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording

  • 1. De raad stelt vast op welke wijze hij door middel van de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting en de jaarstukken, naast de verplichte onderdelen van deze paragraaf, wil worden geïnformeerd over rechtmatigheid.

  • 2. In de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekening rapporteren burgemeester en wethouders aan de raad over afwijkingen in overeenstemming met de bepalingen opgenomen in het controleprotocol. Burgemeester en wethouders bieden de raad jaarlijks ter vaststelling een controleprotocol aan.

  • 3. In de paragraaf bedrijfsvoering worden de geconstateerde afwijkingen (fouten of onduidelijkheden) in overeenstemming met de bepalingen opgenomen in het controleprotocol nader toegelicht.

Artikel 10. Voorwaardencriterium

  • 1. Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.

  • 2. Burgemeester en wethouders bieden de raad jaarlijks ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien.

Artikel 11. Begrotingscriterium

  • 1. Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;

  • 2. De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op het niveau waarop de begroting door de raad is geautoriseerd, zoals is opgenomen in artikel 6.

  • 3. Bij investeringsprojecten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaal bedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.

  • 4. Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:

    • a)

      Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.

    • b)

      Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.

    • c)

      De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage .

  • 5. Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de raad, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

Artikel 12. Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium

  • 1. Het misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheershandelingen.

  • 2. Burgemeester en wethouders zorgen voor en leggen vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Hoofdstuk 4. Financieel beleid

Artikel 13. Waardering & afschrijving vaste activa

Activeren

  • 1.

    Investeringen in infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken worden geactiveerd en afgeschreven.

  • 2.

    Kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in maximaal 5 jaar afgeschreven.

  • 3.

    Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden bij voorkeur ineens afgeschreven. Indien bijdragen van derden worden geactiveerd, gebeurt dit op basis van een raadsbesluit.

  • 4.

    Het minimumbedrag voor het activeren van een investering is € 25.000.

  • 5.

    De kosten van het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio worden direct ten gunste of ten laste van het resultaat gebracht in het jaar van het afsluiten van de geldlening.

Waarderen

  • 6.

    Bijdragen van derden worden direct in mindering gebracht op zowel investeringen met economisch nut als op investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.

Afschrijven

  • 7.

    Met het afschrijven wordt begonnen in het jaar volgend op het jaar waarin het kapitaalgoed gereed is gekomen of is verworven en in gebruik genomen.

  • 8.

    Op de waarde van gronden wordt niet afgeschreven. Een uitzondering hierop is de waarde van gronden van begraafplaatsen.

  • 9.

    Bij het bepalen van de hoogte van de afschrijvingen wordt geen rekening gehouden met een eventuele restwaarde van het nieuwe actief.

  • 10.

    Geactiveerde kosten worden lineair afgeschreven.

  • 11.

    Bij (vervangingen van) investeringen met een economisch nut wordt waar mogelijk de componentenbenadering toegepast. Dit houdt in dat verschillende samenstellende delen van een actief afzonderlijk worden afgeschreven op basis van het individuele waardeverloop van de delen.

  • 12.

    Voor investeringen die zijn opgenomen in de diverse beheerplannen worden de daarin opgenomen afschrijvingstermijnen gehanteerd.

  • 13.

    Afschrijvingstermijnen van overige vaste activa zijn als volgt:

    Gebouwen:

    Nieuwbouw

    50 jaar

    Renovatie

    25 jaar

    Installaties

    20 jaar

    Meubilair

    15 jaar

    Interieur/inventaris

    10 jaar

    ICT middelen:

    Hardware

    3 jaar

    Software

    10 jaar

  • 14.

    Afwijken van de bovenstaande afschrijvingstermijn kan alleen met instemming van de raad.

  • 15.

    Een krediet dat is verleend voor de oprichting en/of financiering van vaste activa kan maximaal twee maal worden doorgeschoven als niet is overgegaan tot de investering/activering. Dit vindt plaats bij de behandeling van het jaarverslag door de raad waarbij het doorschuiven wordt toegelicht.

Artikel 14. Reserves en voorzieningen

  • 1. In de begroting, het jaarverslag en de jaarrekening vindt geen toerekening van rente over de reserves en voorzieningen aan de taakvelden/producten plaats.

  • 2. Het college biedt bij de begroting en de jaarrekening een overzicht aan van de stand en de te verwachten ontwikkelingen van de reserves en voorzieningen.

  • 3. De reserves en voorzieningen worden gerubriceerd naar de volgende onderdelen:

    • a)

      de algemene reserve;

    • b)

      de bestemmingsreserves.

  • 4. Bij het instellen van een reserve of voorziening wordt tenminste de ontstaansreden, de gewenste omvang (boven- en ondergrens), de reden van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve of voorziening en de reden van opheffing aangegeven.

  • 5. Na realisatie van de bestemming wordt de reserve / voorziening opgeheven. Restant saldi worden middels het resultaat van het betreffende boekjaar toegevoegd aan de algemene reserve.

  • 6. Reserves en voorzieningen mogen geen negatief saldo hebben. Bij het opstellen van de jaarrekening worden negatieve saldi aangevuld vanuit de algemene reserve. Bij de volgende jaarrekening(en) wordt het bedrag van het negatieve saldo uit een voorgaand jaar vanuit de betreffende reserve / voorziening teruggestort/toegevoegd aan de algemene reserve.

  • 7. Een voorstel voor beleid ten aanzien van reserves en voorzieningen wordt eenmaal in de vier jaar aan de raad aangeboden. Jaarlijks in de jaarrekening wordt de raad geïnformeerd over de uitvoering van dat beleid.

  • 8. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen informeert het college de raad over de geraamde investeringen en de gerealiseerde investeringen van de beheerplannen.

Artikel 15. Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.

  • 2. Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, worden daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.

  • 3. Voor de toerekening van de overheadkosten worden de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan activiteiten welke geheel of deels worden bekostigd met een specifieke uitkering, binnen het taakveld overhead apart geadministreerd en in de desbetreffende verantwoordingen over de besteding toegerekend aan die activiteiten.

  • 4. Voor de toerekening van de overheadkosten worden de overheadkosten die kunnen worden betrokken in de aangifte vennootschapsbelasting, binnen het taakveld overhead apart geadministreerd en voor de belastingaangifte aan de kostprijs van de vennootschapsbelastingplichtige activiteiten toegerekend.

  • 5. Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken, diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, voor zover dat niet activiteiten als bedoeld in het derde en vierde lid betreffen, wordt uitgegaan van een aandeel in de totale overheadkosten ter grootte van de geraamde directe kosten van de economische categorieën. De verdeling programma overhead geschiedt op basis van de productieve uren in de programma’s.

  • 6. Gemeente Oldebroek hanteert voor de rentetoerekening een vaste rekenrente met uitzondering van het Grondbedrijf. De rekenrente wordt in de begroting vastgelegd.

Artikel 16. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

  • 1. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel over de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen en heffingen.

  • 2. Het college biedt de raad tweejaarlijks, of eerder als daartoe aanleiding is, een voorstel aan voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons.

Artikel 17. Voorziening voor oninbare vorderingen

Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.

Artikel 18. Financieringsfunctie

  • 1. Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor:

    • a)

      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te kunnen voeren;

    • b)

      het afstemmen van nieuwe leningen/uitzettingen op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;

    • c)

      het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitenrisico’s;

    • d)

      het zo veel mogelijk beperken van de kosten van de leningen en het bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;

    • e)

      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 2. Daarbij neemt het college bij de uitvoering van de financieringsfunctie het volgende in acht:

  • 3. Voor het aantrekken van geldleningen worden tenminste twee prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd. De opdrachtbevestiging wordt opgevraagd en vastgelegd.

  • 4. Voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm gelden de wettelijke waarden, die op grond van de Wet financiering decentrale overheden (Fido) niet mogen worden overschreden. Het college informeert de raad indien de kasgeldlimiet of de renterisiconorm (dreigt te) worden overschreden.

  • 5. Eventuele (tijdelijk) overtollige middelen worden (conform de wet) uitsluitend aangehouden bij het Rijk, het zogenaamde schatkistbankieren.

  • 6. Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak aan door de raad goedgekeurde derde partijen. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van het verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties en hoort de raad alvorens hij hierover definitief een besluit neemt.

  • 7. Bij het verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak / het algemeen maatschappelijk belang bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van het uitzetten van middelen, het verstrekken van leningen en garanties en financiële participaties.

  • 8. Voorwaarden om in aanmerking te komen voor garantieverstrekking zijn dat:

    • a)

      de activiteiten waarvoor garantie wordt gevraagd, een publiek / algemeen maatschappelijk belang dient;

    • b)

      aantoonbaar is dat geen financiering op de markt kan worden verkregen en gemeentegarantie strikt noodzakelijk is;

    • c)

      de geldnemer structureel in staat is de verschuldigde rente en aflossing te dragen;

    • d)

      alleen onroerende zaken voor garantie in aanmerking komen, overige bestedingsdoelen zijn uitgesloten;

    • e)

      de weerstandscapaciteit toereikend is om de garantie te kunnen verlenen;

  • 9. Eisen te stellen aan de garantie:

    • a)

      als een garantie is verstrekt, is dit alleen tot zekerstelling van de lening waarvoor de garantie is verstrekt;

    • b)

      in een garantie wordt geen afstand gedaan van de voorrechten die wettelijk aan een borg toekomen;

    • c)

      in een garantie worden geen bedingen opgenomen die de aansprakelijkheid van de gemeente verhogen of uitbreiden boven of naast de betaling van rente en aflossing.

  • 10. Als de gemeente op grond van een garantie een betaling heeft verricht in de plaats van een in gebreke gebleven geldnemer, is de regresvordering in een eventueel faillissement van de geldnemer bevoorrecht op eventuele andere vorderingen die een geldverstrekker op de geldnemer heeft.

  • 11. Beslissingsbevoegdheid:

    • a)

      het college is bevoegd te besluiten over het verlenen, weigeren, vaststellen van de garantie, leningen en financiële participaties;

    • b)

      het college kan aanvullende regels stellen bij een garantieverlening.

Artikel 19. Inkoop en aanbesteding

Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. De regels waarborgen, dat wordt gehandeld in overeenstemming met de inkoop- en aanbestedingsregels van de Europese Unie.

Hoofdstuk 5. Financieel beheer en interne controle

Artikel 20. Administratie

  • 1. De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

    • a)

      het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

    • b)

      het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten, enzovoorts;

    • c)

      het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

    • d)

      het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

    • e)

      het bevorderen van en het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

  • 2. In de administratie worden middelen van specifieke uitkeringen (SU) verantwoord onder de overlopende passiva met in achtneming van de volgende regels:

    • a)

      de raad besluit tot toevoegingen en onttrekkingen aan overlopende passiva van SU-middelen door de vaststelling van de programmabegroting. Ook kan op voorstel van het college dit door apart raadsbesluit plaatsvinden;

    • b)

      De Raad kan de toevoegingen en onttrekkingen van de SU-middelen in de overlopende passiva instellen, opheffen en herschikken;

    • c)

      Bij het instellen van een overlopend passief van SU-middelen worden tenminste de ontstaansreden, de gewenste omvang (boven- en ondergrens), de reden van toevoegingen en onttrekkingen aan de overlopende passiva en de reden van opheffing aangegeven;

    • d)

      vanuit het oogpunt van sturing en beheersing worden toevoegingen en onttrekkingen van SU-middelen per programma vastgesteld. De standen van de post niet bestede SU-middelen worden verantwoord op programmaniveau.

  • 3. De overlopende passiva van SU-middelen worden gerubriceerd naar de volgende onderdelen:

    • a)

      Die binnen de systematiek van single information singel audit (SISA) worden verantwoord;

    • b)

      die via een aparte accountantscontrole en -verklaring worden verantwoord.

  • 4. Na de definitieve beschikking en verrekening van een (jaar)bijdrage wordt een eventueel restant van het afgerekende jaar toegevoegd aan de algemene reserve. Als een specifieke uitkering niet meer op onze gemeente van toepassing is en de definitieve beschikking en verrekening van het laatste jaar is ontvangen, wordt het overlopend passief van SU-middelen opgeheven. Eventuele restant saldi worden verrekend met de algemene reserve.

Artikel 21. Interne controle

Het college zorgt, ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.

Artikel 22. Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt dat misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen wordt voorkomen.

Artikel 23. Financiële organisatie

  • 1. Het college zorgt voor en legt vast:

    • a)

      een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

    • b)

      de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

    • c)

      de te maken afspraken met de algemeen directeur over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

    • d)

      de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten.

Artikel 24. Budgethouderschap

Verantwoordelijkheid programma's en producten

  • 1.

    De (deel)budgethouders zijn verantwoordelijk voor de budgetbeheersing en -bewaking van de door de raad in de gemeentelijke begroting ter beschikking gestelde financiële middelen ter realisatie van de vermelde programma's. Dit is inclusief de daaruit voortvloeiende producten - zowel uitgaven als inkomsten - evenals de op de kostenplaatsen geraamde uitgaven en inkomsten.

Verantwoordelijkheid producten

  • 2.

    De (deel)budgethouder is verantwoordelijk voor de volledige, juiste en tijdige budgetbeheersing en-bewaking. De (deel)budgethouder is verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie nodig is. De (deel)budgethouder kan zich bij de uitoefening van zijn functie niet beroepen op onvolledigheid van deze regeling of een ander voorschrift bij het nalaten van datgene wat in redelijkheid tot zijn taak wordt geacht te behoren.

Kaders/voorwaarden

  • 3.

    Bij de uitoefening van het (deel)budgethouderschap handelen de (deel)budgethouders zelfstandig, met inachtneming van de volgende voorwaarden, dat:

    • a)

      er ruimte is binnen de voor de producten beschikbaar gestelde budgetten;

    • b)

      de ingezette financiële middelen worden ingezet in overeenstemming met het doel waarvoor ze zijn geraamd;

    • c)

      er geen nieuwe aspecten of interpretaties aan de orde komen, die in de toekomst kunnen leiden tot, een groter beslag op financiële middelen, een hoger risico en/of een wijziging of een inperking van beleid;

    • d)

      bij voorstellen tot wijziging van bestaand beleid, c.q. voorstellen voor nieuw beleid tegelijkertijd een dekkingsplan wordt aangeboden.

Machtiging binnen budget/investeringskrediet

  • 4.

    De (deel)budgethouder is met het oog op de realisatie van de onder zijn verantwoordelijkheid tot stand te brengen producten gemachtigd binnen de aangewezen en goedgekeurde budgetten - investeringskredieten daaronder begrepen - en in overeenstemming met het vastgestelde inkoopbeleid contractuele verplichtingen met derden aan te gaan en uitgaven te doen voor:

    • a)

      uitvoering van werken;

    • b)

      levering van goederen;

    • c)

      verlening van diensten.

  • 5.

    Hieronder vallen ook de begrote inkomsten te verwerven met het oog op de realisering van het betreffende product. Deze machtiging is ingeregeld in en wordt afgedwongen door het financieel systeem.

  • 6.

    De (deel)budgethouder is gemachtigd om budgetten, die in een jaar nog niet volledig gebruikt zijn, over te hevelen naar het volgende jaar, indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

    • a)

      het betreft geautoriseerde projecten/activiteiten waarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld;

    • b)

      de overgehevelde middelen worden ingezet in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn geraamd;

    • c)

      een overhevelingsbedrag mag niet groter zijn dan het betreffende restantbudget op de specifieke post;

    • d)

      er wordt in principe één keer een budgetoverheveling aangevraagd,

      • tenzij hiervoor goede argumenten (onvermijdelijkheid) zijn om hiervan af te wijken of,

      • tenzij het (rijks-)bijdragen betreft die bij niet doorgaan van de activiteit noodgedwongen terug moeten vloeien naar de verstrekker of;

      • tenzij er sprake is van een meerjarig project;

    • e)

      een overzicht van de budgetoverhevelingen wordt opgenomen in de jaarrekening. Bij vaststelling van de jaarrekening stemt de raad in met de begrotingswijziging van de budgetoverhevelingen.

Toekenning deelbudgethouderschap

  • 7.

    De verantwoordelijk budgethouder/manager bepaalt wie binnen zijn of haar team verantwoordelijk is voor welk budget. Een opdracht tot wijziging van het (deel)budgethouderschap wordt vastgelegd door de applicatiebeheerder van het financieel systeem.

Machtiging manager

  • 8.

    In tegenstelling tot de deelbudgethouder is de budgethouder/manager gemachtigd om bovengenoemde contractuele verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen voor álle budgetten die onder zijn of haar organisatorische verantwoordelijkheid vallen. Dit is ingeregeld in en wordt afgedwongen door het financieel systeem.

Budgetover- en onderschrijding

  • 9.

    De rapporteringstolerantie voor budgetover- en onderschrijdingen bedraagt € 25.000.

Uitgaven zonder budget/investeringskrediet

  • 10.

    In zeer dringende gevallen is de (deel)budgethouder gemachtigd om, na verkregen instemming van de portefeuillehouder, verplichtingen aan te gaan om een product te realiseren, zonder dat daarvoor een goedgekeurd dan wel toereikend budget of investeringskrediet aanwezig is.

  • 11.

    Als de hiervoor genoemde bepaling gebruik wordt gemaakt, wordt het college van burgemeester en wethouders hiervan door de (deel)budgethouder schriftelijk op de hoogte gesteld, onder vermelding van de noodzaak om hiertoe over te gaan. Indien noodzakelijk kan een voorstel tot het beschikbaar stellen van een budget voorgelegd worden aan het college van burgemeester en wethouders.

Administratie

  • 12.

    Opdrachten tot uitvoering van werken, levering van goederen en diensten en alle gunningen en de opdrachten tot meerwerk, worden zoveel als mogelijk schriftelijk gedaan.

Artikel 25. Deelname verbonden partijen

  • 1. Het college besluit tot deelname aan en aansturing van een verbonden partij, mits de raad bepaalt welke publieke taak / publiek belang wordt behartigd.

  • 2. Binnen het college wordt, per individuele verbonden partij, de rol van bestuurder/eigenaar en de rol van klant/opdrachtgever indien mogelijk bij verschillende collegeleden belegd.

  • 3. Met het besluit tot deelname worden zoveel als mogelijk concrete afspraken gemaakt over doelen, prestaties, kosten, risico´s en beheersinstrumenten.

  • 4. Raadsleden en ambtenaren nemen niet als vertegenwoordiger van de gemeente plaats in het bestuur van een verbonden partij.

Artikel 26. Bedrijfsvoering

  • 1. Burgemeester en wethouders nemen in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting en de jaarstukken naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het BBV in ieder geval op:

    • a)

      een toelichting op alle afwijkingen in rechtmatigheid, die in de rechtmatigheids-verantwoording zijn opgenomen, voor zover deze de rapportagegrens, zoals bedoeld in artikel 10 overschrijden en eventueel welke maatregelen worden genomen om deze afwijkingen in de toekomst te voorkomen;

    • b)

      een overzicht van en toelichting op niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bepalingen in de Wet financiering decentrale overheden en de bijbehorende ministeriële regelingen, als deze voorkomen;

Artikel 27. Grondbeleid

  • 1. In de paragraaf grondbeleid bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 16 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten(BBV) in ieder geval op:

    • a)

      een overzicht van de activiteiten die we voor de bouwgrond in exploitatie en de strategische voorraad per complex gaan doen en wat deze activiteiten de gemeente per complex gaan kosten of opleveren;

    • b)

      het college biedt de raad tenminste eens in de 4 jaar een nota grondbeleid aan. De raad stelt de nota vast. In de nota wordt aandacht besteed aan:

      • 1)

        de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente;

      • 2)

        de te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;

      • 3)

        het verloop van de grondvoorraad;

      • 4)

        de uitgangspunten voor de verkoopprijzen van gronden;

      • 5)

        de uitgangspunten voor aankoop van gronden;

      • 6)

        de uitgangspunten voor het doorrekenen van de grondexploitaties;

      • 7)

        de uitgangspunten voor het bepalen van de hoogte van de risicoreserve algemeen grondbedrijf (RAG).

Artikel 28. Weerstandsvermogen & risicobeheersing

  • 1. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:

    • a)

      de ontwikkeling van de netto schuld per inwoner;

    • b)

      de omvang en onderbouwing van de stille reserves;

    • c)

      een berekening, analyse en beoordeling van de weerstandratio;

    • d)

      de onbenutte belastingcapaciteit onroerende zaakbelasting als percentage van de inkomsten;

    • e)

      een meerjarenbeeld van de Artikel 11, lid 2 juncto D van het Besluit Begroting en verantwoording genoemde kengetallen.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 29. Hardheidsclausule

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen de bepalingen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2. In al die gevallen waarin deze verordening niet voorziet geeft het college de raad zo spoedig mogelijk inlichtingen over deze taakuitoefening en het ter zake genomen besluit. Randvoorwaarde is dat in het belang van de gemeente het college voor haar taakuitoefening wordt geacht een besluit te nemen en daarbij niet in de gelegenheid is geweest om de raad op grond van de actieve informatieplicht vooraf te informeren.

Artikel 30. Intrekken oude verordening en overgangsrecht

  • 1. De Financiële verordening gemeente Oldebroek 2021 wordt ingetrokken.

  • 2. Regelingen en besluiten die gebaseerd zijn op de Financiële verordening gemeente Oldebroek 2021 worden met ingang van de in artikel 31, lid 1, genoemde datum van inwerkingtreding geacht te berusten op deze verordening.

Artikel 31. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2023, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening en deelverantwoordingen van het verslagjaar 2023 en later.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Financiële verordening gemeente Oldebroek 2023.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 14 december 2023.

de burgemeester,

de griffier,