Reglement van orde van de rekenkamer Waterland

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 05-07-2024

Intitulé

Reglement van orde van de rekenkamer Waterland

Op grond van artikel 81i van de Gemeentewet, stelt de rekenkamer als volgt vast:

Artikel 1 De vergaderingen, beslotenheid en geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de rekenkamer worden in beslotenheid gehouden tenzij de rekenkamer anders besluit. De vergaderstukken van de rekenkamer zijn niet openbaar.

  • 2. De rapporten die de rekenkamer uitbrengt, alsmede het onderzoeksplan en jaarverslag zijn openbaar.

  • 3. De leden van de rekenkamer houden de informatie over de lopende onderzoeken en zaken die in de vergaderingen zijn besproken geheim. Deze geheimhouding geldt tevens voor de secretaris en anderen die de vergaderingen bijwonen. Communicatie over onderzoeken loopt, tenzij anders afgesproken, via de voorzitter.

  • 4. De rekenkamer vergadert in de regel een keer per maand, met uitzondering van de vakantieperiode in de zomer. Wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven kan de voorzitter extra vergaderingen uitschrijven.

  • 5. De voorzitter stelt de voorlopige agenda voor de vergaderingen van de rekenkamer vast.

  • 6. Indien noodzakelijk kan de voorzitter besluiten voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te zenden.

  • 7. Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen of later aansluit bij de vergadering, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering aan de voorzitter weten.

  • 8. Bij verhindering van meer dan de helft van de leden, wordt de vergadering geannuleerd of verplaatst.

Artikel 2 Overige deelnemers

De rekenkamer vergadert in beslotenheid, behalve wanneer anders wordt besloten. De voorzitter kan, na overleg met de leden van de rekenkamer, een of meer derden uitnodigen om (een deel van de) vergadering bij te wonen en aan de beraadslagingen deel te nemen.

Artikel 3 Besluiten

  • 1. Alle besluiten van de rekenkamer worden genomen bij meerderheid van stemmen. Bij stakende stemmen wordt het punt doorgeschoven naar de volgende vergadering. Als er bij de volgende vergadering geen meerderheid is, wordt er geen besluit genomen.

  • 2. De taken van de voorzitter worden bij diens afwezigheid, danwel wanneer de voorzitter terugtreedt ter vermijding van (de schijn van) belangenverstrengeling, uitgevoerd door de plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De rekenkamer kan, indien geen inhoudelijke behandeling noodzakelijk is, buiten de vergadering besluiten nemen, met dien verstande dat het besluit unaniem dient te zijn.

Artikel 4 Verslaglegging

  • 1. In het verslag van de vergadering wordt de aanwezigheid van de leden vermeld, de namen van de afwezige leden, een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest en de zakelijke conclusie van het besprokene.

  • 2. De secretaris zorgt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering voor een concept-verslag ervan en stuurt dit rond voor commentaar. De leden reageren zo spoedig mogelijk op het concept-verslag. Het concept-verslag wordt met eventuele wijzigingen de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 3. Bij verhindering van de secretaris zorgt de griffier voor zijn vervanging.

Artikel 5 Gedragscode

  • 1. In gevallen waarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling kan optreden, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden.

  • 2. Een rekenkamerlid, secretaris of extern ingehuurde onderzoeker vermijdt politiek of persoonlijk gedrag, dat aan het gezag van de rekenkamer schade kan toebrengen.

Artikel 6 Opdrachtgeverschap

Onderzoekers die door de rekenkamer worden ingehuurd, tekenen waar nodig een geheimhoudingsverklaring of verwerkingsovereenkomst.

Artikel 7 Onderzoeksprotocol

De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol op waarin wordt vastgelegd wat de werkwijze is van de rekenkamer bij de uitvoering van onderzoeken.

Artikel 8 Budget

  • 1. De griffier treedt op als budgethouder voor de rekenkamer en is bevoegd om betalingen te initiëren namens de rekenkamer indien de leden van de rekenkamer de griffier daartoe verzoeken.

  • 2. De voorzitter en de griffier controleren ingediende facturen van de rekenkamerleden en autoriseren de daarbij behorende betaling.

  • 3. De griffier controleert de facturen die de voorzitter indient en autoriseert de daarbij behorende betaling.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de rekenkamer.

  • 2. Het Reglement van orde wordt gepubliceerd op de website van de rekenkamer en ter kennisneming toegezonden aan de gemeenteraad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de rekenkamer van de gemeente Waterland op 25 maart 2024.

Kim van der Velden

voorzitter

Koen Vanhellemont

secretaris