Gemeenschappelijke Regeling Amstelland-Meerlanden overleg

Geldend van 03-07-2024 t/m heden

Intitulé

Gemeenschappelijke Regeling Amstelland-Meerlanden overleg

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer, de gemeente Amstelveen, de gemeente De Ronde Venen, de gemeente Diemen, de gemeente Haarlemmermeer, de gemeente Ouder-Amstel en de gemeente Uithoorn, samen te noemen “deelnemende gemeenten”,

Overwegende dat:

  • De deelnemende gemeenten voordelen zien om voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied gezamenlijk overleg te organiseren ter behartiging van de gezamenlijke belangen;

  • De samenwerking wordt aangegaan op basis van artikel 1 lid 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, namelijk een gemeenschappelijke regeling ter behartiging van een of meer bepaalde belangen van deelnemende gemeenten.

Besluiten

De volgende gemeenschappelijke regeling vast te stellen:

GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING AMSTELLAND-MEERLANDENOVERLEG

Artikel 1 Reikwijdte/doelstelling samenwerking

  • 1. De deelnemende gemeenten hebben zich ten doel gesteld de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten, waarbij eenheid van beleid met het oog op een evenwichtige ontwikkeling in het gebied nodig is.

  • 2. De in lid 1 genoemde samenwerking omvat de uitvoering van de volgende werkzaamheden van de gemeenschappelijke regeling:

    • a.

      Het voeren van bestuurlijk overleg over vraagstukken die direct of indirect van belang (kunnen) zijn voor de deelnemende gemeenten;

    • b.

      Het waar mogelijk op elkaar afstemmen van het in elk van de deelnemende gemeenten te voeren beleid met betrekking tot grensoverschrijdende vraagstukken;

    • c.

      Het streven naar het innemen van gemeenschappelijke standpunten en waar mogelijk en wenselijk het zelfstandig naar buiten brengen ervan, bijvoorbeeld in situaties waarin bestuurders namens de regio in een ander (regionaal) verband participeren;

    • d.

      Het stimuleren en intensiveren van contacten met andere gemeenten en regioverbanden.

    • e.

      De gemeenschappelijke regeling treedt in haar activiteiten naar buiten toe op als een zelfstandig samenwerkingsverband welke deelneemt aan het economisch verkeer.

  • 3. Gemeenten voeren de in lid 1 genoemde samenwerking uit door over de daarvoor in aanmerking komende belangen te beraadslagen en de besluitvorming door de deelnemende gemeenten afzonderlijk voor te bereiden.

  • 4. Gemeenten bevorderen dat ten aanzien van voor de deelnemende gemeenten van belang zijnde onderwerpen, waarover een gemeenschappelijk standpunt is ingenomen en die tot de competentie van de raden behoren, door de colleges van burgemeester en wethouders aan de raden voorstellen van gelijke strekking worden voorgelegd.

Artikel 2 Overlegstructuur en samenstelling

De regeling kent de volgende overleggen:

  • 1.

    Plenair overleg

    Jaarlijks overleg dat bestaat uit alle leden van de colleges van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Regiegroep

    De regiegroep bestaat uit de volgende leden;

    • a.

      De voorzitter;

    • b.

      De plaatsvervangend voorzitter;

    • c.

      Eén lid van elke deelnemende gemeente, voor zover zij niet reeds een functie als bedoeld onder a en b van dit artikellid uitoefenen.

  • De regiegroep kan worden aangevuld met een of meerdere portefeuillehouders vanuit elk portefeuillehoudersoverleg. De gemeentesecretaris, afkomstig uit de gemeente van de voorzitter, woont de vergaderingen van de regiegroep als toehoorder bij.

    De voorzitter, alsmede een plaatsvervangend voorzitter, worden door het plenair overleg uit zijn midden benoemd. De voorzitter is zowel de voorzitter van het plenair overleg als van de regiegroep en is belast met de leiding van de vergadering van deze overleggen.

  • 3.

    Portefeuillehoudersoverleggen

    Een portefeuillehoudersoverleg bestaat uit de volgende leden;

    • 1.

      De voorzitter;

    • 2.

      Eén lid van elke deelnemende gemeente, voor zover zij niet reeds de functie van voorzitter uitoefent.

  • De voorzitter wordt door het portefeuillehoudersoverleg uit zijn midden benoemd. Wethouders van de deelnemende gemeenten kunnen, over onderwerpen die zij van belang achten, een portefeuillehoudersoverleg initiëren.

  • 4.

    Raadsledenplatform

    De regeling kent een raadsledenplatform dat bestaat uit twee tot drie vertegenwoordigers per raad. Het raadsledenplatform heeft als voornaamste taak de positie van de gemeenteraden binnen de regionale samenwerking te versterken.

Artikel 3 De werkwijze van de overleggen

  • 1) De werkwijze van het plenair overleg:

    • a)

      Het plenair overleg vergadert ten minste éénmaal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter dit nodig oordeelt of wanneer tenminste drie leden hier schriftelijk om verzoeken met opgave van redenen.

    • b)

      De voorzitter bepaalt de plaats, datum en tijdstip van de vergadering.

    • c)

      De vergadering vindt geen doorgang in geval niet meer dan de helft van de leden is opgekomen.

  • 2) De werkwijze van de regiegroep en portefeuillehoudersoverleggen:

    • a)

      De regiegroep en de portefeuillehoudersoverleggen vergaderen zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of wanneer ten minste drie leden hier schriftelijk om verzoeken met opgave van redenen.

    • b)

      De voorzitter bepaalt de plaats, datum en tijdstip van de vergadering.

    • c)

      De vergadering vindt geen doorgang in geval niet meer dan de helft van de leden is opgekomen.

Artikel 4 Ondersteuning: regiosecretarissen en griffie

  • 1. De algemeen regiosecretaris ondersteunt de regiegroep en het plenair overleg in alles wat hen aangaat. Het college van de plaats van vestiging stelt hiervoor een ambtenaar beschikbaar.

  • 2. De portefeuillehoudersoverleggen worden ondersteund door een regiosecretaris voor het betreffende onderwerp van het overleg. Voor elk portefeuillehoudersoverleg stelt een van de deelnemende gemeenten een ambtenaar beschikbaar.

  • 3. Naast de secretarisfunctie, vervullen de regiosecretarissen een inhoudelijke strategische adviesfunctie ten behoeve van de regio. De mate waarin invulling gegeven wordt aan deze adviesrol is afhankelijk van de wens van de bestuurders. De inhoudelijke strategische advisering ten behoeve van de eigen gemeente komt vanuit de betreffende gemeente.

  • 4. Op de (algemeen) regiosecretaris is de rechtspositie van de plaats van de deelnemende gemeente die deze ter beschikking stelt, van toepassing.

  • 5. Bij afwezigheid, ziekte en dergelijke wordt de (algemeen) regiosecretaris vervangen door een ambtenaar van de gemeente die de regiosecretaris ter beschikking stelt.

  • 6. Het raadsledenplatform wordt ondersteund door de griffie van de gemeente van vestiging.

Artikel 5 Financiële afspraken

  • 1. De samenwerking heeft geen eigen rechtspersoonlijkheid, bestuur en begroting en jaarrekening en valt als zodanig dus ook niet onder de verslaggevingsvoorschriften die in BBV zijn vastgelegd.

  • 2. Eenmaal per jaar maakt de gemeenschappelijke regeling een voorcalculatie van de kosten waarop de bijdrage van de deelnemende gemeente wordt gebaseerd. De kosten worden evenredig en zuiver verdeeld tussen de deelnemers zonder winstopslag. De gemeenschappelijke regeling kent geen opbouw van enige vorm van reserves. De gemeenschappelijke regeling deelt de voorcalculatie met alle deelnemende gemeenten zodat de kosten meegenomen kunnen worden in de begrotingscyclus van alle deelnemers.

  • 3. Eenmaal per jaar stelt de gemeenschappelijke regeling een nacalculatie op en worden de werkelijke kosten en de voorschotten op basis van de voorcalculatie met elkaar verrekend. De gemeenschappelijke regeling brengt de bedragen conform de afspraken in beeld. De deelnemende gemeenten verstrekken hiertoe de benodigde gegevens.

  • 4. De verdeling van de kosten vindt plaats naar rato van het aantal inwoners van de gemeente op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor de bijdrage verschuldigd is. Voor de vaststelling van het aantal inwoners wordt gebruik gemaakt van de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

  • 5. Iedere deelnemende gemeente voldoet de salarislasten en draagt de risico’s van zijn eigen medewerkers die de rol van regiosecretaris vervullen. Deze kosten worden gedekt uit de bijdragen van de deelnemende partijen.

  • 6. Reiskosten en opleidingskosten worden door de gemeente vergoed waar deze medewerker in dienst is.

  • 7. De voorschriften omtrent de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding van de gemeente van vestiging zijn van toepassing.

  • 8. Voor eventuele indexatie van de kosten wordt de lijn gevolgd van de gemeente van vestiging.

Artikel 6 Wijzigingen in de samenwerking; toetreding, uittreding en opheffing

  • 1. Een wijziging van deze regeling wordt schriftelijk overeengekomen.

  • 2. Voor wijziging van deze regeling is een goedkeurend besluit van alle deelnemende gemeenten noodzakelijk en toestemming van alle gemeenteraden.

  • 3. Voor de toetreding van een gemeente kan, na overleg met het plenair overleg, worden volstaan met een daartoe strekkend besluit van de raad en het college van die gemeente.

  • 4. Bij de in het derde lid bedoelde toetreding stelt het plenair overleg de voorwaarden vast, waaronder deelneming aan de regeling wordt toegestaan.

  • 5. Een deelnemende gemeente kan besluiten de samenwerking te beëindigen. Hiertoe is een besluit van haar college en toestemming nodig van haar gemeenteraad.

  • 6. Het beëindigen van de samenwerking kan niet eerder plaatsvinden dan één jaar volgend op de datum van bekendmaking van het in het vijfde lid bedoelde uittredingsbesluit.

  • 7. Bij beëindiging van de samenwerking van een of meer van de gemeenten worden de consequenties van de gedurende de samenwerking gedane substantiële personele beslissingen en financiële consequenties door de gemeenten gezamenlijk in beeld gebracht. Op basis hiervan vindt overleg plaats en worden nadere afspraken gemaakt over de gevolgen van de uittreding.

Artikel 7 Looptijd en evaluatie

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2024 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

  • 2. Indien gewenst, kan de regiegroep besluiten om de regeling te evalueren.

Artikel 8 Geschillen

Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wet gemeenschappelijke regelingen, verplichten de deelnemende gemeenten zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.

Artikel 9 Plaats van vestiging

De regeling is gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer.

Artikel 10 Bekendmaking

  • 1. Het bestuur van de gemeente van de plaats van vestiging maakt de regeling in alle deelnemende gemeenten bekend in het door dat gemeentebestuur uitgegeven gemeenteblad.

  • 2. Ieder van de deelnemende gemeenten draagt op de gebruikelijke wijze zorg voor de bekendmaking van de regeling.

  • 3. Het bestuur van de gemeente van de plaats van vestiging draagt zorg voor vermelding van deze GR in het GR-register.

Artikel 11 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, treden de deelnemende gemeenten met elkaar in overleg.

Artikel 12 Citeertitel

Deze gemeenschappelijke regeling wordt aangehaald als: Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlandenoverleg.

Ondertekening

Aldus toestemming verleend door de gemeenteraden van

Gemeente Aalsmeer 14 maart 2024, besluitnummer Z

Gemeente Amstelveen 28 februari 2024, besluitnummer Z23-066819

Gemeente Diemen 28 maart 2024, besluitnummer 2024-015866

Gemeente De Ronde Venen Algemeen mandaatbesluit 2023.1

Gemeente Haarlemmermeer 14 maart 2024, besluitnummer 8240184

Gemeente Uithoorn 25 april 2024, besluitnummer 2023-081373

Gemeente Ouder-Amstel 25 april 2024, besluitnummer 2024/22

Aldus vastgesteld door:

Het college van de gemeente Aalsmeer,

In de vergadering van 18 december 2023

De secretaris, De burgemeester,

Het college van de gemeente Amstelveen,

In de vergadering van 16 januari 2024

De secretaris, De burgemeester,

Het college van de gemeente De Ronde Venen,

In de vergadering van Algemeen mandaatbesluit 2023.1

De secretaris, De burgemeester,

Het college van de gemeente Diemen,

In de vergadering van 6 februari 2024

De secretaris, De burgemeester

Het college van de gemeente Haarlemmermeer

In de vergadering van 13 februari 2024

De secretaris, De burgemeester,

Het college van de gemeente Uithoorn

In de vergadering van 28 maart 2024

De secretaris, De burgemeester,

Het college van de gemeente Ouder-Amstel

In de vergadering van 19 maart 2024

De secretaris, De burgemeester,