Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721703
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721703/1
Mandaatbesluit gemeente Renkum 2024, eerste wijziging
Geldend van 02-07-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2024
Intitulé
Mandaatbesluit gemeente Renkum 2024, eerste wijzigingHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum en de burgemeester van de gemeente Renkum, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het voorstel van 11 juni 2024;
besluiten tot het verlenen van mandaat, volmacht en machtiging aan de medewerkers van de ambtelijke organisatie, overeenkomstig de bij dit besluit behorend mandaatregister en met de volgende algemene bepalingen met betrekking tot de uitoefening van die bevoegdheden.
Artikel 1. Definities
In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: de burgemeester van de gemeente Renkum of het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;
- b.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Renkum;
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;
- d.
machtiging: de bevoegdheid om in naam van het betreffende bestuursorgaan handelingen te verrichten die geen besluit en ook geen privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, zoals bedoelt in artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht.
- e.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van het betreffende bestuursorgaan besluiten te nemen, als bedoeld in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
- f.
mandaatregister: het bij dit besluit behorende register met overzichten van de gemandateerde bevoegdheden, het betrokken bestuursorgaan en de betrokken functionarissen en specifieke instructies bij de verschillende (onder)mandaten.
- g.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente Renkum privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, zoals bedoeld in artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2. Schakelbepaling volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 3. Hiërarchische lijn
- 1.
Mandaat wordt volgens onderstaande hiërarchische lijn gegeven:
- a.
van burgemeester c.q. college naar de gemeentesecretaris;
- b.
van gemeentesecretaris naar de adjunct-directeur;
- c.
van de adjunct-directeur naar de teamleiders;
- d.
van de teamleiders naar een medewerker.
- a.
- 2.
De in het mandaatregister genoemde functionarissen zijn primair bevoegd. De hiërarchisch hogere functionaris blijft bevoegd de via het college respectievelijk de burgemeester gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
- 3.
Het is een functionaris toegestaan ondermandaat te verlenen aan een andere functionaris, tenzij de mogelijkheid tot het verstrekken van ondermandaat is uitgezonderd in het mandaatregister.
Artikel 4. Reikwijdte mandaat
- 1.
De gemandateerde neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid de op die bevoegdheid van toepassing zijnde wet- en regelgeving in acht.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt het mandaat uitgeoefend met inachtneming van de specifieke opmerkingen/beperkingen/voorwaarden en instructies die zijn vermeld in het mandaatregister. Ten aanzien van bevoegdheden die financiële consequenties hebben geldt bovendien dat de uitoefening van het mandaat moet passen binnen de in de gemeentebegroting opgenomen budgetten.
- 3.
Het bepaalde in het tweede lid laat onverlet de bevoegdheid van de mandaatgever om algemene instructies of instructies voor een bepaald geval te geven, die bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid in acht moeten worden genomen.
- 4.
De bevoegdheid tot het nemen van een positief besluit, zoals het verlenen van een vergunning, houdt tevens de bevoegdheid in tot het nemen van een negatief besluit, zoals het weigeren van een vergunning of het buiten behandeling stellen van een aanvraag, tenzij expliciet anders is aangegeven in het mandaatregister.
- 5.
Het mandaat omvat naast het nemen en ondertekenen van besluiten, ook het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:
- a.
het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;
- b.
het verzenden van ontvangstbevestigingen;
- c.
het voeren van overige correspondentie;
- d.
het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;
- e.
besluiten tot het opschorten en verdagen van een beslistermijn;
- f.
het verbinden van voorschriften en voorwaarden en het opleggen van beperkingen;
- g.
het bekendmaken van besluiten, daar waar de verplichting daartoe wettelijk is voorgeschreven.
- a.
-
6. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en met inachtneming van het bepaalde in de Producthoudersregeling en de in het mandaatregister opgenomen bijzondere bepalingen of restricties.
-
7. De in het mandaatregister genoemde functionarissen maken van het aan hen verleende (onder)mandaat uitsluitend gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van de betreffende functionaris.
Artikel 5. Terugleggen (onder)mandaat
- 1.
Het (onder)mandaat wordt teruggelegd naar het bestuursorgaan, dat het mandaat heeft verleend, indien de (voorgenomen) uitoefening:
- a.
leidt tot afwijking of aanvulling van een eerder door het bestuursorgaan vastgestelde gedragslijn of beleidslijn;
- b.
politiek of bestuurlijk gevoelige zaken betreft, waarvan afdoening door het bestuursorgaan gewenst is;
- c.
leidt tot financiële gevolgen die niet zijn gedekt in een begrotingspost;
- d.
naar verwachting forse precedentwerking kan hebben, of;
- e.
door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.
- a.
- 2.
Een onderwerp is in ieder geval politiek of bestuurlijk gevoelig als bedoeld in artikel 5, onder b, als het onderwerp:
- a.
complex is, in die zin dat het bijvoorbeeld een groot aantal betrokken actoren en veel belanghebbenden kent of een groot aantal raakvlakken met andere beleidsvelden heeft;
- b.
consequenties heeft, wat betreft maatschappelijke aandacht en media aandacht (publiciteitsgevoelig);
- c.
voor de gemeente relevante bestuurlijke-, financiële- en/of juridische veranderingen tot gevolg heeft, of;
- d.
mogelijk de integriteit van het bestuur kan aantasten.
- a.
Artikel 6. Vervanging
- 1.
Bij afwezigheid of ontstentenis van de gemeentesecretaris – algemeen directeur wordt deze vervangen op basis van de Vervangingsregeling gemeentesecretaris of de opvolgers van deze regeling.
- 2.
De teamleiders zijn bevoegd elkaar – bij verlof of ziekte van één van hen – onderling te vervangen.
- 3.
In alle gevallen kan vervanging bij afwezigheid in de hiërarchische lijn plaatsvinden.
Artikel 7. Wijze van ondertekenen
- 1.
De in (onder)mandaat namens het college genomen beslissingen en de op (onder)gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende stukken worden ondertekend als volgt: BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN RENKUM , N amens hen, ……….(volgt handtekening, naam en roepnaam functie).
- 2.
De in (onder)mandaat namens de burgemeester genomen beslissingen en de op (onder)gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende stukken worden ondertekend als volgt: BURGEMEESTER VAN RENKUM , namens hem, ………. (volgt handtekening, naam en roepnaam functie).
Artikel 8. Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie op overheid.nl en werkt terug tot 1 juni 2024.
- 2.
Het Mandaatbesluit gemeente Renkum 2024, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders alsmede de burgemeester van Renkum op 5 december 2023, wordt per 1 juni 2024 ingetrokken.
- 3.
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit gemeente Renkum 2024, eerste wijziging’.
Ondertekening
Aldus besloten op 24 juni 2024,
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN RENKUM,
De secretaris, de burgemeester,
M.J.J. Wagener A.M.J. Schaap
DE BURGEMEESTER VAN RENKUM,
A.M.J. Schaap
Mandaatregister gemeente Renkum 2024
Gewijzigde versie per 1 juni 2024
Inhoudsopgave
1. Algemene deel 2
A Gemeentebreed 2
B Bezwaar, beroep, klachten & overige gerechtelijke procedures 4
C Privaatrechtelijke rechtshandelingen 6
D Privacy 7
E Subsidies 7
2. Team veiligheid 8
3. Teams interne & externe dienstverlening 10
A Team interne dienstverlening 10
B Team externe dienstverlening 11
4. Teams ruimtelijk beleid, regie en projecten en gemeentewerf 13
A Team ruimtelijk beleid 13
B Team regie en projecten 13
C Team gemeentewerf 15
5. Teams sociaal beleid, zorg en participatie 18
A Team sociaal beleid 18
B Team zorg 19
C Team participatie 20
1. Algemene deel |
||||
NB. Bevoegdheidsuitoefening geldend voor bevoegdheden die in alle teams van de organisatie kunnen worden uitgeoefend. Voor specifieke bevoegdheden die uitsluitend in één team worden uitgeoefend wordt verwezen naar de mandaten die genoemd zijn in dat team. |
||||
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat van afdoening incl. tekenen |
Interne instructies |
A Gemeentebreed |
||||
1.1 |
Het verrichten van alle feitelijke handelingen in het kader van voorbereiding van te nemen beslissingen en uitvoering van genomen beslissingen, voor zover daaraan geen financiële consequenties zijn verbonden, uitgezonderd: handelingen in het kader van gerechtelijke (voor)procedures; handelingen ter voorbereiding van een overeenkomst; handeling met betrekking tot personeel & organisatie. |
College Burgemeester |
Alle medewerkers |
|
1.2a 1.2b |
Het beslissen op een verzoek om informatie op grond van de Wet open overheid (Woo). Alle overige rechtshandelingen op grond van de Wet open overheid (Woo) (waaronder mede is begrepen: het verdagen van deze beslissing als bedoeld in artikel 4.4, tweede lid, van de Woo). (Wet open overheid (Woo)) |
College Burgemeester College Burgemeester |
Woo contactpersoon Woo contactpersoon |
|
1.3a 1.3b |
Het beslissen op een verzoek om hergebruik van overheidsinformatie op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who). Alle overige rechtshandelingen op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) (waaronder mede is begrepen: het verdagen van deze beslissing als bedoeld in artikel 4, vijfde lid, van de Who). (Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who)) |
College College |
Behandelend ambtenaar Juridisch adviseurs |
Na overleg met een juridisch adviseur. |
1.4 |
Het geven van gelegenheid tot aanvulling of verbetering van aanvragen, het verdagen van beslistermijnen als bedoeld in artikel 4:14 van de Algemene wet bestuursrecht) en het besluiten tot buiten behandeling laten van aanvragen. |
College Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
|
1.5 |
Besluiten tot niet behandelen van een aanvraag en het afwijzen van een herhaalde aanvraag bij geen nieuw gebleken feiten/omstandigheden na eerdere afwijzing. (artikel 4:5 en 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Mandaat uitgevoerd door degene die ook bevoegd is om op de aanvraag te beslissen. |
1.6 |
Het nemen van een besluit als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemene wet bestuursrecht (dwangsombesluit) en het doen van mededelingen als bedoeld in artikel 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht (opschorten beslistermijn). (artikel 4:15 en 4:18 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Na overleg met een juridisch adviseur. |
1.7 |
Het wijzigen van een beschikking en daarmee samenhangende beslissingen, inclusief het verbinden van voorwaarden, voorschriften of beperkingen aan een beschikking, dan wel het wijzigen, aanvullen of intrekken van voorwaarden, voorschriften of beperkingen. |
College Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Deze bevoegdheid wordt uitgeoefend door degene die de primaire beschikking heeft genomen. |
1.8 |
Het door- of terugzenden van geschriften, kennelijk bestemd voor een ander bestuursorgaan en mededeling daarvan aan de indiener. (artikel 2:3 en 6:15 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College Burgemeester |
Alle medewerkers |
|
1.9 |
Alle conservatoire maatregelen nemen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring, verlies van recht of bezit als bedoeld in artikel 160, vierde lid, van de Gemeentewet. (artikel 160, vierde lid, van de Gemeentewet) |
College |
Beleidsmedewerkers |
Na overleg met een juridisch adviseur. |
1.10 |
Het naar voren brengen van zienswijzen of bedenkingen voor zover daartoe ingevolge wettelijk voorschrift voor de gemeente of het bestuursorgaan de mogelijkheid bestaat. |
College Burgemeester |
Beleidsmedewerkers |
Na overleg met een juridisch adviseur. |
1.11 |
Het aansprakelijk stellen van derden alsmede besluiten op aansprakelijkstellingen door derden (waaronder mede is begrepen: het afwijzen of honoreren van een claim). |
College |
Teamleiders |
Na overleg met een juridisch adviseur. |
1.12 |
Namens de gemeente bij de politie aangifte doen van strafbare feiten. |
College |
Teamleiders |
Burgemeester voorafgaand informeren, tenzij het gaat om vernielingen tot een schadebedrag van maximaal € 10.000,- |
1.13 |
Alle (rechts- en uitvoerings-)handelingen inzake bestuursrechtelijke geldschulden, waaronder de betalingsbeschikking, uitstel van betaling, aanmaning en invordering bij dwangbevel. (Titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College |
Teamleiders |
|
1.14 |
Het namens de publiekrechtelijke rechtspersoon de gemeente Renkum respectievelijk de bestuursorganen van de gemeente Renkum indienen van een aanvraag voor een vergunning of ontheffing (waaronder mede wordt begrepen het doen van een melding) voor een subsidie, een verklaring van geen bezwaar of een goedkeuring. (artikel 171, eerste lid, van de Gemeentewet) |
College Burgemeester |
Teamleiders |
|
1.15 |
Het verstrekken van legitimatiebewijzen op grond van de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb aan medewerkers die zijn aangewezen als toezichthouder. (artikel 5:12 van de Algemene wet bestuursrecht) |
College Burgemeester |
Teamleiders |
|
1.16 |
Vaststellen van een toegankelijkheidsveklaring als bedoeld in artikel 4 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. |
College |
Teamleiders |
|
1.17 |
Oninbaarverklaring van belastingvorderingen. (artikel 255, vijfde lid, van de Gemeentewet) |
College |
Adjunct-directeur |
|
B Bezwaar, beroep, klachten & overige gerechtelijke procedures |
||||
1.18a 1.18b |
Het beslissen op een bezwaarschrift, voor zover de beslissing op bezwaar conform het advies van de Commissie voor de Bezwaarschriften of de Hoorcommissie Sociale Wetgeving is, of voor zover de beslissing op bezwaar genomen wordt naar aanleiding van een gerechtelijke uitspraak. (artikel 7:11, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) Het beslissen op een bezwaarschrift, voor zover het bezwaarschrift kennelijk gegrond is (ambtelijke afdoening waarmee volledig tegemoet wordt gekomen aan een bezwaar). (artikel 6:6 en artikel 7:3, onder e, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College Burgemeester College Burgemeester |
Teamleiders Teamleiders |
Het mandaat geldt niet wanneer het college of de burgemeester zelf het primaire besluit heeft genomen; na overleg met een juridisch adviseur; degene die het primaire besluit heeft genomen mag niet de beslissing op bezwaar nemen. (artikel 10:3, lid 3 van de Awb). |
1.19 |
Het nemen van een vervangend besluit als bedoeld in artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht. (artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College Burgemeester |
Behandelend ambtenaar |
Na overleg met een juridisch adviseur; mits de bevoegdheid tot het nemen van het primaire besluit is gemandateerd. |
1.20 |
Het verdagen of verder uitstellen van beslissingen op bezwaarschriften, die behandeld worden volgens de Algemene wet bestuursrecht. (artikel 7:10, derde en vierde lid, en artikel 7:24, vijfde lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en andere gemeentelijke regelingen) |
College Burgemeester |
(plv.) Secretaris van de Commissie voor de bezwaarschriften / Hoorcommissie Sociale Wetgeving Juridisch adviseur Juridisch medewerker |
|
1.21 |
Het aanwijzen van een ambtenaar als secretaris respectievelijk plaatsvervangend secretaris van de in de gemeente Renkum ingestelde Commissie voor de Bezwaarschriften of de Hoorcommissie Sociale Wetgeving. (artikel 4 van de Verordening commissie bezwaarschriften en de Regeling Hoorcommissie Sociale Wetgeving) |
College |
Adjunct-directeur |
|
1.22a 1.22b |
Het nemen van een besluit op een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Alle overige rechtshandelingen op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (waaronder mede is begrepen: het verdagen van de beslistermijn als bedoeld in artikel 9:11, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht). (Algemene wet bestuursrecht) |
College Burgemeester College Burgemeester |
Teamleiders Klachten coördinator Juridisch adviseur Juridisch medewerker |
Na overleg met de klachten coördinator; gemandateerde die werkzaam is in het team waar de klacht betrekking op heeft. |
1.23 |
Het voeren van privaatrechtelijke- en bestuursrechtelijke procedures, waaronder wordt begrepen: het indienen van een verweerschrift; het pleiten en voeren van verweer ter zitting; het op verzoek van een (voorzieningen)rechter treffen van een schikking gemaximeerd tot een bedrag van € 10.000,- Het mandaat geldt ook voor procedures die tegen de gemeentelijke bestuursorganen worden gevoerd. |
College Burgemeester |
Juridisch adviseurs Behandelend ambtenaar Medewerker bezwaar en beroep |
Het besluiten tot het aangaan van procedures (incl. Procesbesluit) is een bevoegdheid van het college. |
1.24 |
Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten na bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation). |
College |
Teamleiders |
|
1.25 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures als bedoeld in artikel 51a – 51f van het Wetboek van Strafvordering waarbij de gemeente als benadeelde partij is betrokken, onder welke bevoegdheid in ieder geval wordt begrepen het invullen en ondertekenen van het voegingsformulier als bedoeld in artikel 51b, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering. (Art. 160 en 171 Gemeentewet) |
College Burgemeester |
Teamleiders |
|
1.26 |
Beslissen op een administratief beroepschrift kwijtschelding gemeentelijke belastingen zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder a, van de Gemeentewet (Gemw). |
College |
Demand manager belastingen |
|
1.27a 1.27b |
Het beslissen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom en alle daarmee samenhangende (rechts- en uitvoerings)handelingen. (artikel 125 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht) Het nemen van invorderingsbesluiten zoals bedoeld in artikel 5:37 van de Algemene wet bestuursrecht. (artikel 5:37 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)) |
College Burgemeester College Burgemeester |
Integraal adviseur openbare orde en veiligheid Integraal adviseur openbare orde en veiligheid |
De bevoegdheid tot het opleggen van een dwangsom is gemaximeerd tot een bedrag van € 10.000 en enkel na overleg met de burgemeester. |
1.28 |
Uitoefenen van bestuursdwang alsmede opdragen van diensten en leveringen en het nemen van overige financiële beslissingen bij calamiteiten en incidenten: voor een bedrag van maximaal € 25.000,- voor een bedrag van maximaal € 10.000,- |
College Burgemeester |
b. Integraal adviseur openbare orde en veiligheid b. AOV piket medewerkers b. Piketmedewerkers Beheer Openbare Ruimte |
|
C Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
||||
1.29a 1.29b 1.29c |
Handelingen ter voorbereiding van overeenkomsten (pre-contractuele fase) Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten alsmede die overeenkomsten ondertekenen: a. tot en met € 250.000,- (op jaarbasis) of waaruit financiële consequenties kunnen voortvloeien tot en met € 250.000,-; b. tot en met € 2.000.000,- (op jaarbasis) of waaruit financiële consequenties kunnen voortvloeien tot en met € 2.000.000,-. (artikel 160, eerste lid, onder d, en artikel 171, eerste lid, van de Gemeentewet) Namens het college beslissen tot het vertegenwoordigen van de publiekrechtelijke rechtspersoon de gemeente Renkum (waaronder begrepen: het verlenen van toestemming) inzake alle overige privaatrechtelijke rechtshandelingen. (diverse wetten en regelingen o.a. de artikelen 160 lid 1 onder e, 169 lid 3 en 4, en 171 van de Gemeentewet) |
College College Burgemeester College Burgemeester |
Alle medewerkers a. Teamleiders b. Adjunct-directeur Teamleiders |
Algemene inkoopvoor-waarden gemeente Renkum hanteren en de wederpartij vooraf informeren over positie in hoeverre bevoegd; bepalen of een DPIA en/of een verwerkers-overeenkomst nodig zijn in overleg met de privacy officer/functionaris gegevensbescherming; tijdige voorafgaande Informatieplicht aan portefeuillehouder; conform inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
1.30 |
Het ondertekenen van overeenkomsten nadat het college heeft besloten tot het aangaan van de desbetreffende overeenkomst. (artikel 171, eerste lid, van de Gemeentewet) |
Burgemeester |
Wethouders Adjunct-directeur |
|
1.31 |
Het voorbereiden en uitvoeren van een (Europese) aanbestedingsprocedure. Het besluiten tot het aangaan van een (Europese) aanbestedingsprocedure (waaronder mede is begrepen: het vaststellen van een programma van eisen met daarbij behorende documenten). |
College College |
Beleidsmedewerkers Teamleiders |
Conform inkoop- en aanbestedingsbeleid; na voorafgaande afstemming met portefeuillehouder. |
D Privacy |
||||
1.32 |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van verwerkersovereenkomsten op grond van de AVG. (artikel 160, eerste lid, onder e, en artikel 171, eerste lid, van de Gemeentewet) |
College |
Teamleiders |
Na advies van de privacy officer/functionaris gegevensbescherming. |
1.33a 1.33b |
Het nemen van besluiten met betrekking tot tegemoetkoming aan de rechten van betrokkenen op grond van de artikelen 12 tot en met 23 van de AVG. Meedelen van inbreuk i.v.m. persoonsgegevens aan de toezichthoudende autoriteit en betrokkene. (artikelen 12 tot en met 23, 33 en 34 van de AVG) |
College College |
Teamleiders Teamleiders |
Na advies van de privacy officer/functionaris gegevensbescherming; Conform de procedure ‘Afhandeling AVG verzoeken’; Melding dient binnen 72 uur na kennisname van het datalek plaats te vinden. |
E Subsidies |
||||
1.34 |
Beslissen op aanvragen tot verlening en vaststelling van subsidies tot en met een bedrag van maximaal € 250.000,-. (Algemene Subsidieverordening gemeente Renkum 2014) |
College |
Teamleiders |
De te verstrekken subsidie valt binnen de door de raad vastgestelde kaders en /of de door het college vastgestelde plafonds. |
1.35 |
Het vaststellen van het formulier waarmee subsidie kan worden aangevraagd als bedoeld in artikel 8 van de Algemene Subsidieverordening 2014. (artikel 8 Algemene Subsidieverordening gemeente Renkum 2014) |
College |
Beleidsmedewerker |
|
1.36 |
Afwijken van de termijnen als bedoeld in artikel 7, vijfde lid, van de Algemene subsidieverordening Renkum 2014 (artikel 7, vijfde lid, Algemene Subsidieverordening gemeente Renkum 2014) |
College |
Behandelend ambtenaar |
2. Team veiligheid |
||||
NB. Voor Team Veiligheid gelden meer mandaten dan hieronder beschreven. Deze algemene mandaten staat op blz. 2 t/m 7 van dit Mandaatregister |
||||
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat van afdoening incl. tekenen |
Interne instructies |
2.1 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de APV en daarop gebaseerde regelgeving (waaronder mede is begrepen: het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen en ontheffingen) (Algemene plaatselijke verordening Renkum) |
College Burgemeester |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
Bij verwachte openbare ordeproblemen vooraf overleg met burgemeester. |
2.2 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Alcoholwet (waaronder mede is begrepen: het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen en ontheffingen). (Alcoholwet) |
Burgemeester |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
Weigeren en intrekken van de vergunning alleen na overleg met burgemeester. |
2.3 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet op de kansspelen en daarop gebaseerde regelgeving (waaronder mede is begrepen: het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen en ontheffingen). (Wet op de kansspelen) |
College Burgemeester |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
|
2.4 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Zondagswet (waaronder mede is begrepen: het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van ontheffingen). (artikel 3 en 4, derde lid, van de Zondagswet) |
Burgemeester |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
|
2.5 |
Het verstrekken van een verklaring van geen Bedenkingen. (artikel 31, tweede lid, onder b. van de Regeling wapens en Munitie) |
Burgemeester |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
Na positief advies politie afd. Bijzondere wetten. |
2.6 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Winkeltijdenwet en de Verordening winkeltijden gemeente Renkum (waaronder mede is begrepen: het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen en ontheffingen). (Winkeltijdenwet & Winkeltijdenverordening gemeente Renkum) |
College |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
Na afstemming met economische zaken. |
2.7 |
Het instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen. (Artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)) |
College |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
Alleen in het kader van artikel 2:25 en 2:10a van de APV en in overleg met team verkeer. |
2.8 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob)) |
College Burgemeester |
Integraal adviseur openbare orde en veiligheid |
|
2.9a 2.9b |
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie in het kader van de toepassing van de APV, Alcoholwet of in het kader van de openbare orde. Opvragen inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie in het kader van de Jeugdwet. |
Burgemeester Burgemeester |
Medewerker veiligheid Integraal adviseur openbare orde en veiligheid Medewerker veiligheid Adviseur zorg en veiligheid |
|
2.10 |
Het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar ten bate van Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen. (artikel 158, eerste lid, onder c, van de Regeling Toezicht Luchtvaart) |
Burgemeester |
Vergunningverlener APV-Bijzondere wetten |
|
2.11 |
Het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig. (artikel 170 Wegenverkeerswet en de Wegsleepverordening gemeente Renkum) |
College |
Toezichthouders |
3. Teams interne & externe dienstverlening |
||||
NB. Voor de teams interne en externe dienstverlening gelden meer mandaten dan hieronder omschreven. Deze ‘algemene’ mandaten staan op blz. 2 t/m 7 van dit Mandaatregister. |
||||
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat van afdoening incl. tekenen |
Interne instructies |
A Team interne dienstverlening |
||||
3.1 |
Alle feitelijke handelingen in het kader van werving en selectie. |
College |
Medewerker P&O |
|
3.2 |
Beslissen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van: (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten; overeenkomsten ten behoeve van inhuur van tijdelijke medewerkers bij onder meer uitzendbureaus en detacheringsorganisaties; en, overeenkomsten ten behoeve van de plaatsing van stagiaires en vrijwilligers. |
College, Burgemeester |
Teamleiders |
Mits passend binnen de vastgestelde kaders; na overleg met P&O en een financieel adviseur. |
3.3 |
Beslissen tot het aangaan, wijzigen, beëindigen van overeenkomsten met derden ten behoeve van detachering van medewerkers van de gemeente Renkum bij die derden, waaronder mede wordt verstaan collegiale doorlening van gemeentelijke medewerkers. |
College Burgemeester |
Teamleiders |
|
3.4a 3.4b |
Het treffen van een vaststellingsovereenkomst tot beëindiging van de (tijdelijke) arbeidsovereenkomst. Beslissen over de toepassing van uit- en doorstroom bevorderende maatregelen. |
College burgemeester |
Gemeentesecretaris Teamleiders |
|
3.5 |
Beslissen over de toekenning van een bovenformatieve status aan werknemers. |
College Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
|
3.6 |
Beslissen over disciplinaire maatregelen. |
College |
Gemeentesecretaris |
|
3.7 |
Beslissen over het afwijken van de standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. |
College |
Teamleiders |
Mits passend binnen de vastgestelde kaders; na overleg met P&O en een financieel adviseur. |
3.8 |
Vastellen van beleid inzake loopbaanaangelegenheden (waaronder mede is begrepen: het vaststellen van het opleidingsbeleid/plan alsmede correspondentie over functiebeschrijving/waardering. |
College |
Gemeentesecretaris Adjunct-directeur |
|
3.9 |
Beslissen tot deelname aan organisatie brede opleidingen (waaronder collectieve cursussen voor medewerkers gemeente Renkum en seminars) en functiegerichte opleidingen. |
College |
Teamleiders |
|
3.10 |
Beslissingen in verband met individueel werkplan, voortgang en evaluatie daarvan: a. betreffende de gemeentesecretaris; b. betreffende de Adjunct-directeur; c. betreffende teamleiders & concernstaf functionarissen; d. de overige medewerkers. |
College |
a. Burgemeester b. Gemeentesecretaris c. Adjunct-directeur d. Teamleiders |
Passend binnen het P-budget en beleid. |
3.11 |
Beslissen over uitkering zoals bedoeld in hoofdstuk 21 van de Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers. (Hoofdstuk 21 van de Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers (APPA)) |
College |
P&O adviseur |
|
3.12 |
Het verlenen van ontslag op eigen verzoek, bij prepensioen, invaliditeits- of ouderdomspensionering alsmede het toekennen van een vertrekpremie. |
College |
Teamleiders |
|
3.13 |
Het doorvoeren van organisatiebreed beleid met betrekking tot arbeidsomstandigheden en bedrijfshulpverlening. |
College |
Gemeentesecretaris |
|
B Team externe dienstverlening |
||||
3.14 |
Uitoefenen van bevoegdheden met betrekking tot reisdocumenten en rijbewijzen op grond van de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, de Wet justitiële gegevens, de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Rijbewijzen, met uitzondering van het ongeldig verklaren van een rijbewijs. |
Burgemeester |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.15 |
Ongeldig verklaren van een rijbewijs (Art. 124 Wegenverkeerswet 1994) |
Burgemeester |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.16a 3.16b |
Alle rechts- en uitvoeringshandelingen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit, voor zover dit bevoegdheden betreft die zijn toebedeeld aan het college of de burgemeester, uitgezonderd benoeming leden van stembureaus zoals genoemd onder 3.16b. Benoemen van leden van het stembureau, gemeentelijk stembureau en centraal stembureau. |
College Burgemeester College |
Medewerker front- en backoffice Teamleiders |
|
3.17 |
Alle (rechts- en uitvoerings-)handelingen op grond van de Wet basisregistratie personen, waaronder het nemen van besluiten. |
College |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.18 |
Op verzoek van een bruidspaar het incidenteel benoemen van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand van binnen of buiten de gemeente. |
College |
Medewerker backoffice |
|
3.19 |
Alle uitvoeringshandelingen inzake de heffing en invordering in eerste aanleg van de verschuldigde leges die voortvloeien uit de werkzaamheden van het team Externe Dienstverlening. (Legesverordening) |
Heffings- en invorderingsambtenaar |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.20 |
Het stellen van een andere termijn dan de termijn genoemd in artikel 16 van de Wet op de lijkbezorging voor begraving of crematie. (artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging) |
Burgemeester |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.21 |
Verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot. (artikel 68 van de Wet op de lijkbezorging) |
Burgemeester |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.22 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer. (Wet algemene bepalingen burgerservicenummer) |
College |
Medewerker front- en backoffice |
|
3.23 |
Het aanwijzen van de elektronisch weg voor het verzenden van berichten zoals bedoeld in artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht. |
College Burgemeester |
Teamleiders |
Na overleg met een juridisch adviseur. |
4. Teams ruimtelijk beleid, regie en projecten en gemeentewerf |
||||
NB. Voor de teams ruimtelijk beleid, regie en projecten en gemeentewerfgelden meer mandaten dan hieronder omschreven. Deze ‘algemene’ mandaten staan op blz. 2 t/m 7 van dit Mandaatregister. |
||||
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuurs-orgaan |
Mandaat van afdoening incl. tekenen |
Interne instructies |
A Team ruimtelijk beleid |
||||
4.1 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Erfgoedwet en de Erfgoedverordening. |
College |
Beleidsmedewerker |
|
4.2 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Verordening Starterslening gemeente Renkum, Verordening ‘toekomstbestendig wonen Gelderland’ gemeente Renkum en de Verordening ‘Toekomstbestendig Wonen Lening VvE’ gemeente Renkum, met uitzondering van het vaststellen van het budget. |
College |
Beleidsmedewerker |
|
4.3 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie. |
College |
Teamleider |
|
B Team regie en projecten |
||||
4.4 |
Het verrichten van uitvoeringshandelingen ter realisering van een project als bedoeld in het stappenplan RO-projecten, uitgezonderd: de bevoegdheid tot het sluiten van overeenkomsten, en; het verlenen van (omgevings)vergunningen. |
College |
Projectmanager |
Handelen conform Stappenplan RO-projecten. |
4.5 |
Het verlenen van toestemming tot het leggen, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen van nutsbedrijven en van telecommunicatievoorzieningen in gemeentegrond (instemmingsbesluit). (artikel 2.1 van de Telecommunicatiewet en AVOI Gemeente Renkum) |
College |
Toezichthouder Wegbeheerder |
|
4.6 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van of in samenhang met de Wet bodembescherming, waaronder het invullen en ondertekenen van het machtigingsformulier BUS-melding (Besluit uniforme saneringen). (art. 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet) |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder openbare ruimte Beheerder openbare ruimte |
|
4.7 |
Het vaststellen van het gladheidsbestrijdingsplan. (art. 15 e.v. van de Wegenwet) |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder wegen |
|
4.8 |
Doorvoeren bestekwijziging betreffende constructie en materiaalkeuze. |
College |
Beleidsmedewerkers Strategisch beheerders |
Mits passend binnen goede uitvoering van het werk. |
4.9 |
Het doorvoeren van wijziging in het Standaard Programma van Eisen openbare ruimte. |
College |
Teamleider |
|
4.10 |
Beslissen op aanvragen grafrecht en zerkvergunning en overige beheers handelingen met betrekking tot begraafplaatsen waaronder mede wordt verstaan: afhandelen kleine onderhoudsklachten, controle grafrechten, controle vergunningen voor grafmonumenten, ordemaatregelen en onderzoek overgelegde stukken. (Wet op de lijkbezorging) |
College |
Beleidsmedewerker begraafplaatsen |
|
4.11 |
Beslissen op verzoek tot opgraven en herbegraven. (art. 29 Wet op de lijkbezorging) |
Burgemeester |
Beleidsmedewerker begraafplaatsen |
|
4.12 |
Besluiten een grafrecht op een particulier graf vervallen te verklaren. (artikel 18, tweede lid, van de Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen 2010) |
College |
Beleidsmedewerker begraafplaatsen |
|
4.13a 4.13b |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen ingevolge de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en de Afvalcombinatie De Vallei gemeenten BV (ACV). Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen ingevolge de Afvalstoffenverordening gemeente Renkum en Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Renkum waaronder het aanwijzen van plaatsen voor geclusterde afvalinzameling nabij een perceel. |
College College |
Beleidsmedewerker afvalverwijdering en -verwerking Beleidsmedewerker afvalverwijdering en -verwerking |
|
4.14 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten inzake (ver)huur en ingebruikgeving met betrekking tot: accommodaties (bedrijfsruimte, woonruimte, e.d.), ruimten gemeentehuis (incl. “fractiehuis”), klokkentoren en kelderruimte, en; grond (zoals snippergroen, volkstuintje, e.d.), uitgezonderd grondgebruik in het kader van projectovereenkomsten. (Burgerlijk Wetboek, art. 160 en 171 Gemeentewet) |
College Burgemeester |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder vastgoed Beheerder vastgoed |
Mits passend binnen de vastgestelde kaders. |
4.15 |
Het verstrekken van opdrachten tot verrichten van onder meer (kleine) onderhoudswerkzaamheden aan de openbare ruimte en het gemeentehuis alsmede het doen van aankopen ten behoeve van deze onderhoudswerkzaamheden, het inrichten van werkruimten in het gemeentehuis en het schoonmaken van het gemeentehuis: a. tot maximaal € 5.000,- per opdracht; b. tot maximaal € 10.000,- per opdracht. (art. 160 en 171 Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek) |
College Burgemeester |
a. Beheerder a. Toezichthouder b. Beleidsmedewerker b. Strategisch beheerder |
Conform inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
4.16 |
Het nemen van veiligheidsmaatregelen in en met betrekking tot het gemeentehuis en het “fractiehuis”. |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder vastgoed Beheerder vastgoed |
Conform bedrijfsnoodplan |
4.17a 4.17b |
Het verlenen van toestemming verhuur als bedoeld in de in artikel 27 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs genoemde wetgeving alsmede het verbinden van voorwaarden aan deze toestemming. Het vaststellen van het aantal klokuren bewegingsonderwijs als bedoeld in artikel 29 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
College College |
Teamleider Administratief - secretarieel medewerker |
|
4.18 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op aanvragen tot rioolaansluiting. |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder riolering Beheerder riolering |
|
4.19 |
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van art. 18, eerste lid, sub d, Wegenverkeerswet 1994 (daaronder begrepen het aanwijzen van gehandicaptenparkeerplaatsen). (art. 18 en 149 Wegenverkeerswet, art. 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en art. 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder verkeer Beheerder verkeer |
|
4.20 |
Het verlenen van ontheffingen: voor het houden van wedstrijden op de openbare weg; overige ontheffingen. (art. 148 en art. 149, eerste lid, sub d, Wegenverkeerswet 1994, Reglement verkeersregels en verkeerstekens) |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder verkeer Beheerder verkeer |
|
4.21 |
Het aanstellen van verkeersregelaar en verkeersbrigadiers, alsmede het intrekken van deze aanstelling. (artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)) |
Burgemeester |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder verkeer Beheerder verkeer |
|
4.22 |
Beslissen op aanvragen ontheffing Blauwe Zone. (artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeersteken 1990 (RVV 1990)) |
College |
Beleidsmedewerker Strategisch beheerder verkeer Beheerder verkeer |
|
C Team gemeentewerf |
||||
4.23 |
Aankoop materialen ten behoeve van de buitendienst, waaronder mede wordt verstaan: verhardingsmaterialen, strooizout, p.v.c.- en betonnen rioolbuizen, verkeersborden, wegmeubilair, straatnaamborden, planten en bomen, meststoffen en bestrijdingsmiddelen tot een maximum van € 1.000,-. |
College |
Uitvoerder gemeentewerf |
Conform inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
4.24 |
Vaststellen sluitingsperiodes voor: sportvelden sporthallen |
College |
a. Beheerder sport b. Beheerder vastgoed |
|
4.25 |
Het bij de Rijksdienst voor het wegverkeer op naam van de gemeente Renkum zetten van kentekens van voertuigen en aanhangers en alle overige beheers handelingen met betrekking tot het wagenpark van de gemeente Renkum, waaronder mede verstaan het inruilen van auto’s. |
College Burgemeester |
Beheerder tractie |
|
VERGUNNINGEN & ONTHEFFINGEN |
||||
4.26a 4.26b 4.26c 4.26d 4.26e |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van of in samenhang met de Omgevingswet, met inachtneming van het bepaalde in de punten 4.29B – 4.29d hieronder. Besluit tot (onder voorwaarden) verlenen, wijzigen, weigeren of intrekken van omgevingsvergunningen voor de activiteiten bouwwerken, slopen, planologisch gebruik, monumenten, aanleggen, kappen, uitweg, milieu en brandveiligheid, zo nodig met gebruikmaking van een afwijkregel zoals genoemd in het Omgevingsplan, het Omgevingsbesluit, Gebruiksbesluit, de Bouwverordening, de Bomenverordening, de Erfgoedverordening, het Besluit bouwwerken en leefomgeving en/of het Besluit activiteiten leefomgeving. Uitgezonderd gevallen waarin de raad bindend adviesrecht heeft en het slopen van een monument. Besluit tot verlenen, wijzigen, weigeren of intrekken van een paraplusloopvergunning en het (al dan niet) accepteren van een sloopmelding en daarop mededelen dat er (g)een omgevingsvergunning voor de gemelde sloopactiviteiten nodig is. Alle besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘uitvoeren van werk of werkzaamheden op grond van Omgevingsplan, inpassingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit. (aanlegvergunning) Aanhouden van een beslissing op aanvraag. (Omgevingswet en Woningwet) |
College College College College College |
Teamleiders Teamleiders Teamleiders Teamleiders Behandelend ambtenaar |
Bij grote projecten en (politiek) gevoelige projecten geldt een voorafgaande informatieplicht aan gemeentesecretaris en portefeuillehouder. |
4.27 |
Het verrichten van alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van het Omgevingsbesluit, het Gebruiksbesluit, de Bouwverordening, de Bomenverordening, hoofdstuk 4, afdeling 3 van de Apv, de Erfgoedverordening, het Besluit bouwwerken leefomgeving en/of het Besluit activiteiten leefomgeving, het vigerende omgevingsplan en/of ter behandeling van aanvragen voor omgevingsvergunningen. |
College |
Teamleiders |
|
4.28 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet milieubeheer alsmede besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘oprichten of veranderen van milieu-inrichting’ (milieuvergunning). (Wet milieubeheer) |
College |
Teamleiders |
|
4.29 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Leegstandswet. |
College |
Teamleiders |
5. Teams sociaal beleid, zorg en participatie |
|||||
NB. Voor de teams sociaal beleid, zorg en participatiegelden meer mandaten dan hieronder omschreven. Deze ‘algemene’ mandaten staan op blz. 2 t/m 7 van dit Mandaatregister. |
|||||
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd bestuurs-orgaan |
Mandaat van afdoening incl. tekenen |
Interne instructies |
|
A Team sociaal beleid |
|||||
5.1a 5.1b |
Beslissen op een aanvraag vervoersvoorziening of vergoeding te verstrekken in het kader van de verordening leerlingenvervoer of het wijzigen van een dergelijke beslissing, met uitzondering van het weigeren van een vervoersvoorziening. Weigeren van een vervoersvoorziening in het kader van de verordening leerlingenvervoer. |
College College |
Beleidsmedewerker Teamleider |
||
5.2 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs, uitgezonderd het vaststellen van het bekostigingsplafond, het huisvestingsprogramma en het overzicht (artikel 11), het beslissen op een aanvraag met spoedeisend karakter (artikel 19) en het vorderen medegebruik (artikel 21). |
College |
Beleidsmedewerker |
||
5.3a 5.3b |
Beheren en uitlenen van kunstwerken / voorwerpen die in eigendom aan de gemeente toebehoren. Het aangaan van bruikleenovereenkomsten m.b.t. aan en van derden (uit) te lenen kunstwerken / voorwerpen. |
College College |
Beleidsmedewerker Teamleider |
||
5.4 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet kinderopvang (Wko), onderliggende regelgeving (Besluit kwaliteit kinderopvang, Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang, Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang, Regeling Wko, Regeling kwaliteit GOB, GO en VGO’s, regeling aanwijzing certificaten kinder EHBO, Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie) en de beleidsregel kinderopvang, uitgezonderd: het opleggen van een verbod (exploitatieverbod) – na overleg met juridisch adviseur - aan de houder van een kindercentrum of voorziening als bedoeld in artikel 1.66 Wet kinderopvang; het opleggen van een last onder dwangsom, een last onder bestuursdwang of het opleggen van een bestuurlijke boete na overleg met juridisch adviseur |
College College College |
Adviseur kinderopvang Adjunct-directeur Teamleider |
||
B Team zorg |
|||||
5.5 a 5.5 b 5.5 c |
Alle (rechts en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) en de daarop gebaseerde wet- en regelgeving (inclusief de verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Renkum en de daarop gebaseerde regels), tot een bedrag van € 100.000,= met dien verstande dat het mandaat niet omvat: het vertegenwoordigen van het college bij bezwaar- en beroepsprocedures (zie 1.23) en het beschikken op bezwaarschriften (zie 1.18). Rechts- en uitvoeringshandelingen als bedoeld sub 5.5 a vanaf een bedrag van € 100.000,= tot € 200.000,=, in overleg met kwaliteitsmedewerker Rechts- en uitvoeringshandelingen als bedoeld sub 5.5 a bij bedragen van meer dan € 200.000,= |
College College College |
Consulent Coach Teamleider Adjunct-directeur |
||
5.6 |
Beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart en het verstrekken van duplicaat daarvan (art. 18 en 149 Wegenverkeerswet, art. 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en art. 49 en 52 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) |
College |
Medewerker backoffice |
||
5.7 |
Het afgeven van indicaties voor levensloop- en rolstoelgeschikte woningen op basis van de Regionale Huisvestingsverordening Stadsregio Arnhem Nijmegen 2013 en het Mandaatbesluit van het College van Bestuur van de Stadsregio d.d. 16 mei 2013. |
College |
Consulent |
||
5.8a 5.8b 5.8c |
Alle (rechts en uitvoerings)handelingen op grond van de Jeugdwet en daarop gebaseerde wet- en regelgeving (incl. de Verordening jeugdhulp en daarop gebaseerde regels), tot een bedrag van € 100.000,=, met dien verstande dat het mandaat niet omvat: het vertegenwoordigen van het college bij bezwaar- en beroepsprocedures (zie 1.23) en het beschikken op bezwaarschriften (zie 1.18). Rechts- en uitvoeringshandelingen als bedoeld sub 5.8 a vanaf een bedrag van € 100.000,= tot € 200.000,= in overleg met kwaliteitsmedewerker Rechts- en uitvoeringshandelingen als bedoeld sub 5.8 a bij bedragen van meer dan € 200.000,= |
College |
Consulent Coach Gedragswetenschapper Teamleider Adjunct-directeur |
||
5.9 |
Het indienen van een verzoekschrift ter verkrijging van een machtiging gesloten plaatsing in een vrijwillig kader als bedoeld in de artikelen 6.1.2, 6.1.3 en 6.1.8 van de Jeugdwet. |
College |
Consulent Coach |
Voorafgaande informatieplicht aan wethouder Jeugd |
|
C Team participatie |
|||||
5.10 |
Alle (rechts en uitvoerings)handelingen op grond van de Participatiewet, de Wet Ioaw, de Wet Ioaz, de Wet SUWI, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en van de op die wetten gebaseerde Algemene Maatregelen van Bestuur, Ministeriële regelingen, gemeentelijke verordeningen en overige regelgeving, met dien verstande dat het mandaat niet omvat: het vertegenwoordigen van het college bij bezwaar- en beroepsprocedures (zie 1.23) en verhaal in rechte alsmede het beschikken op bezwaarschriften (zie 1.18). |
College |
Consulent Toezichthouder |
||
5.11 |
Het (geheel of gedeeltelijk) buiten invordering stellen van schulden in het kader van de Participatiewet tot maximaal 50 % van het op dat moment openstaande terugvorderingsbedrag en met dien verstande dat het buiten invordering te stellen bedrag niet meer bedraagt dan € 60.000,= |
College |
Consulent |
||
5.12 |
Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening Gelrepas gemeente Renkum. |
College |
Consulent |
||
5.13 |
Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen op grond van de Wet inburgering en van de op die wet gebaseerde Algemene Maatregelen van Bestuur, Ministeriële regelingen en overige regelgeving |
College |
Consulent |
||
5.14 |
advies uitbrengen aan de rechtbank en vertegenwoordiging van het college ter zitting van de rechtbank vanwege voortzetting van bewind als bedoeld in artikel 1:432a van het Burgerlijk Wetboek. |
College |
Consulent |
Na overleg met kwaliteitsmedewerker |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl