Horecagebiedsplan IJsselmonde 2024-2027

Geldend van 28-06-2024 t/m heden

Intitulé

Horecagebiedsplan IJsselmonde 2024-2027

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

gelezen het voorstel van de Directeur Veiligheid 18 juni 2024,

gelet op de artikelen 2:28a en 2:28b van de APV Rotterdam 2012;

overwegende dat:

  • -

    in horecagebiedsplannen de gewenste koers van een gebied qua horeca-ontwikkeling voor minimaal de komende drie jaar wordt vastgelegd;

  • -

    aanvragen voor een exploitatievergunning aan het geldende horecagebiedsplan worden getoetst;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel a, van de APV Rotterdam 2012 kan bepalen dat het exploiteren van categorieën van openbare inrichtingen, al dan niet beperkt tot een bepaald gebied, geheel of gedeeltelijk wordt vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, van de APV Rotterdam 2012 een locatie, pand of gebied kan aanwijzen waar de vrijstelling niet geldt;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester derhalve een gezamenlijke bevoegdheid hebben voor het opstellen van horecagebiedsplannen;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28b, tweede lid, van de APV Rotterdam 2012 bevoegd is een Horeca Adviescommissie in te stellen;

  • -

    het wenselijk is dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester horecagebiedsplannen vaststellen;

besluiten:

Artikel 1 Vaststelling

Het Horecagebiedsplan IJsselmonde 2024-2027, zoals opgenomen in de bijlage, wordt vastgesteld.

Artikel 2 Overgangsbepaling

Een inrichting die op het moment van de inwerkingtreding van dit besluit op grond van het horecagebiedsplan IJsselmonde 2022-2024 vergunningvrij mag exploiteren maar op grond van dit besluit niet, is vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht zolang de inrichting in aard en omvang van de exploitatie ongewijzigd en op dezelfde locatie wordt geëxploiteerd. Een inrichting die op grond van en overeenkomstig het overgangsrecht van het horecagebiedsplan 2022-2024 exploiteert, mag de exploitatie overeenkomstig dat overgangsrecht vrijgesteld voortzetten.

Artikel 3 Intrekking Horecagebiedsplan IJsselmonde 2022-2024

Het besluit Vaststelling Horecagebiedsplan IJsselmonde 2022-2024 wordt ingetrokken.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Horecagebiedsplan IJsselmonde 2024-2027.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2024.

De secretaris,

G.J.D. Wigmans

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Aldus vastgesteld op 18 juni 2024.

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Horeca gebiedsplan IJsselmonde 2024-2027

www.rotterdam.nl/horeca

1.Horecagebiedsplan

1.1Inleiding

Voor u ligt het horecagebiedsplan voor het gebied IJsselmonde. Om te zorgen dat Rotterdam een aantrekkelijke, veilige stad is en vooral blijft, wordt gebiedsgericht gewerkt. Het horecagebiedsplan is zowel een visie- als uitvoeringsdocument. Het geeft een perspectief op de ontwikkeling van horeca in de komende jaren, rekening houdend met het karakter van het gebied. Door per wijk of buurt een duidelijke visie en/of ambitie te hebben en daaraan vestigingsvoorwaarden te stellen, zijn bekende en nog onbekende horecaontwikkelingen te beoordelen en te realiseren, daarbij ook rekening houdend met de ruimtelijke ontwikkeling, de economische situatie of het vestigingsklimaat en de veiligheid. In het plan staan ook concrete stappen voor de uitvoering van deze ontwikkeling.

Het uitgangspunt is dat de wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Het karakter, de aard en functie van een wijk, buurt of straat bepaalt primair hoeveel en welke soort horeca gerealiseerd kan worden. De balans tussen levendigheid en een prettig woon- en leefklimaat staat dan ook in alle plannen centraal. Het doel is een goede en duurzame match tussen wijk, buurt of straat en horeca-ontwikkeling.

Rotterdam kent naast het omgevingsplan drie beleidsdocumenten waarin regelgeving, visies en ambities en het perspectief op horecaontwikkeling zijn verankerd. In het Uitvoeringsplan Horeca wordt de visie en het perspectief voor de horeca geschetst alsook de ambities van de gemeente met betrekking tot horeca, zoals ruimte voor de horeca, ruimte voor de nacht en samen werken aan veiligheid en een goed woon- en leefklimaat. Ook staan er concrete acties in het plan die gemeente (samen met de horeca) uitvoert. De Horecanota is het stedelijk beleidskader voor vergunningen, toezicht en handhaving. Hierin staan regels en kaders over verschillende soorten vergunningen, terrassen en de dienstverlening van de gemeente. Ook de uitgangspunten voor toezicht en handhaving staan hierin. In de horecagebiedsplannen wordt meer ingezoomd op het gebied zelf. Op deze manier wordt invulling gegeven aan het uitgangspunt dat een wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Meer concreet, in dit horecagebiedsplan wordt de gewenste ontwikkeling van horeca in het gebied IJsselmonde van de gemeente Rotterdam beschreven en op hoofdlijnen uitgewerkt.

1.1.1 Totstandkoming horecagebiedsplan

De horecagebiedsadviseur van Directie Veiligheid stelt het horecagebiedsplan op. De lokale kennis is bepalend voor wat er in een wijk, buurt of straat mogelijk is. Alle plannen worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover het zijn bevoegdheden betreft. Concreet stelt het college van burgemeester en wethouders de ontwikkelrichtingen voor vergunde horeca vast en de burgemeester wijst locaties aan waar de vrijstelling van de exploitatievergunningplicht niet geldt. Na vaststelling is een horecagebiedsplan minimaal drie jaar geldig. Tot vaststelling van een nieuw horecagebiedsplan blijft het geldende horecagebiedsplan van kracht.

Bij de totstandkoming van een nieuw horecagebiedsplan wordt allereerst het plan in concept opgesteld in afstemming met Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, politie en DCMR. Hierna vindt de participatie met belanghebbenden plaats. De wijkraden worden hier nauw bij betrokken. Er worden bijeenkomsten georganiseerd en het is mogelijk om online te participeren via mijn.rotterdam.nl. De gemeente weegt alle opbrengsten van de participatie zorgvuldig af en past het horecagebiedsplan indien wenselijk aan. Tot slot worden de (eventueel aangepaste) horecagebiedsplannen vastgesteld en gepubliceerd. De wijkraden worden hierover geïnformeerd.

1.2Uitleg vergunningenstelsel

Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt altijd getoetst aan het geldende horecagebiedsplan. In de omschrijving per gebied wordt nader ingegaan op de ontwikkelruimte die wordt geboden voor nieuwe en bestaande inrichtingen. Het onderscheid is als volgt:

  • Nieuwe inrichting: Een nieuwe inrichting betreft een locatie waar niet eerder een exploitatievergunning is verleend (inclusief locaties waar vrijgesteld van de vergunningplicht werd geëxploiteerd) of het overnamerecht is komen te vervallen vanwege langdurige leegstand. Voor een nieuwe inrichting zal er een toetsing aan het geldende horecagebiedsplan en het omgevingsplan plaatsvinden.

  • Bestaande inrichting: Een bestaande inrichting is een locatie waar een geldige exploitatievergunning op rust of waar het mogelijk is om een exploitatievergunning over te nemen of uit te breiden (bijvoorbeeld uitbreiding in m2 binnenruimte door betrekken naastgelegen pand of bovengelegen verdieping). Gedurende de geldigheidsduur kan een exploitatievergunning van een bestaande inrichting in principe worden overgenomen. Ook wanneer een exploitatie officieel is gestopt en/of de exploitatievergunning komt te vervallen, kan de bestaande inrichting worden overgenomen door een nieuwe exploitant volgens de leegstaande panden regeling (zie Horecanota), mits er geen verminderingsbeleid van toepassing is en de exploitatie nog steeds past binnen het omgevingsplan.

In Rotterdam bestaan meerdere categorieën exploitatievergunningen. De aard van de activiteiten die de horeca-inrichting aanbiedt, bepaalt welke exploitatiecategorie is vereist. Hoe uitgebreider de bedrijfsvoering, hoe uitgebreider de vereiste exploitatievergunning. In Rotterdam onderscheiden we twee verschillende vormen van horeca: horeca vrijgesteld van de vergunningplicht en horeca met exploitatievergunning. Deze twee vormen, en hoe deze worden toegepast in het horecagebiedsplan, worden hieronder nader toegelicht.

1.2.1 Vrijgesteld van de vergunningplicht

Ondernemers die zeer lichte vormen van horeca exploiteren, hebben de mogelijkheid om vrijgesteld van de vergunningplicht (categorie 0) te exploiteren. In Rotterdam kennen wij drie varianten vrijgesteld van de vergunningplicht: de basisvrijstelling, de vrijstelling met horecabestemming en de vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen. Als het woon- en leefklimaat in een straat of buurt onder druk staat, kan de burgemeester via het horecagebiedsplan verbieden dat horeca zich daar zonder vergunning vestigt. In die gevallen is dus altijd een exploitatievergunning vereist om horeca-activiteiten te exploiteren. In het horecagebiedsplan wordt dus aangegeven waar de vrijstelling wel en niet is toegestaan. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per vrijstelling nader uitgewerkt. Een verdere toelichting op de vrijstelling van de vergunningplicht is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca.

Basisvrijstelling (0.1)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 22.00 uur;

  • Alleen achtergrondmuziek aanbieden;

  • Alleen een gevelzitplaats (max. 1m uit de gevel over de breedte van de gevel) exploiteren;

  • Geen kansspelen en amusement, seks- en/of druggerelateerde activiteiten aanbieden en/of gelegenheid bieden tot het roken met gebruik van waterpijp;

  • De horeca-activiteiten passen binnen de bestemming van het object zoals opgenomen in het omgevingsplan;

  • De openbare inrichting is niet vergunningplichtig op grond van de Alcoholwet. Het schenken van alcohol is daarom onder de basisvrijstelling niet mogelijk.

Vrijstelling met horecabestemming (0.2)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • Een gevelterras exploiteren tot max. 3m uit de gevel over de breedte van de gevel. Terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • Alcoholische drank schenken als de horeca-inrichting een Alcoholwetvergunning heeft.

Vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen (0.3)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • Een gevelterras exploiteren tot max. 3m uit de gevel over de breedte van de gevel. Terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • Alcoholische drank schenken als de instelling of voorziening een Alcoholwetvergunning heeft.

1.2.2 Exploitatievergunningen en categorieën

Wanneer een ondernemer meer of zwaardere activiteiten wil exploiteren dan de hierboven genoemde (0) categorieën, is een exploitatievergunning nodig. De combinatie van activiteiten (zie overzichtstabel activiteiten) die in een horeca-inrichting wordt aangeboden bepaalt in welke exploitatiecategorie de inrichting valt. Daarbij is relevant in hoeverre de activiteiten effect hebben op de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de omgeving. Sommige combinaties van activiteiten zijn (in beginsel) niet mogelijk. Voor sommige activiteiten gelden aanvullende voorwaarden, zoals een verplicht exploitatieplan.

Overzichtstabel activiteiten

Oppervlakte inrichting

  • 1.

    binnenruimte (oppervlakte in m2)

  • 2.

    terras (oppervlakte in m2)

Openingstijden inrichting

  • 3.

    ochtendhoreca: openingstijden binnen van 04.00 tot 23.00 uur

  • 4.

    daghoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 23.00 uur

  • 5.

    avondhoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 01.00 uur op zondag t/m donderdag

  • openingstijden binnen van 07.00 tot 03.00 uur op vrijdag en zaterdag

  • 6.

    nachthoreca: vrije openings- en sluitingstijden (24 uur)

Openingstijden terras

  • 7.

    gebruik terras van 07.00 tot 23.00 uur

  • 8.

    gebruik terras van 07.00 tot 01.00 uur zondag t/m donderdag

    gebruik terras van 07.00 tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag

Aanbieden eten en (alcoholische) drank

  • 9.

    verstrekken van direct voor consumptie geschikte etenswaren voor gebruik ter plaatse en/of het verstrekken voor gebruik elders (afhaal)

  • 10.

    verstrekken van niet-alcoholhoudende drank

  • 11.

    verstrekken van alcoholhoudende drank (ook Alcoholwetvergunning vereist)

Aanvullende horeca-activiteiten

  • 12.

    het ten gehore brengen van meer dan achtergrondmuziek

  • 13.

    beschikbaar stellen van de inrichting voor evenementen georganiseerd door derden voor maximaal 2500 bezoekers (zaalverhuur)

  • 14.

    beschikbaar stellen van de inrichting ten behoeve van grootschalige evenementen voor meer dan 2500 bezoekers (grootschalige evenementen)

  • 15.

    gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van een waterpijp (shisha)

  • 16.

    aanwezig hebben van maximaal twee kansspelautomaten (aanwezigheidsvergunning volgens de Wet op de Kansspelen vereist)

  • 17.

    gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling (ontmoetingsplekken)

  • 18.

    aanbieden van amusement, anders dan door middel van maximaal twee kansspelautomaten

In Rotterdam kennen wij vijf exploitatiecategorieën, van categorie 1 tot en met categorie 4+. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per categorie nader uitgewerkt. Meer informatie over de exploitatievergunning is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca. ,

Categorie 1 (licht)

Inrichtingen die in aanvulling op de voor hen geldende categorie 0:

  • geopend zijn van 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • een terras exploiteren van 07.00 tot 23.00 uur;

  • en/of een gevelterras exploiteren van meer dan 3m uit de gevel en/of een overterras tot 23.00 uur, terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • en/of alcoholhoudende drank schenken.

Categorie 2 (regulier)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 1:

  • geopend zijn vóór of vanaf 07.00 uur tot 01.00 / 03.00 uur;

  • een terras exploiteren van 07.00 uur tot 01.00 / 02.00 uur, terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen

  • en/of kansspelautomaten aanwezig hebben;

  • en/of amusement aanbieden, anders dan door middel van twee kansspelautomaten;

  • en/of gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van waterpijpen (shisha)

  • en/of gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling.

Categorie 3 (middelzwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 2:

  • 24-uur geopend zijn;

  • of meer dan achtergrondmuziek willen produceren.

Categorie 4 (zwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 3:

  • 24-uur geopend zijn;

  • en meer dan achtergrondmuziek willen produceren;

  • en/of zaalverhuur aanbieden (minder dan 2500 bezoekers).

Categorie 4+ (buitencategorie)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 4

  • grootschalige evenementen faciliteren / zaalverhuur (meer dan 2500 bezoekers).

Er zijn drie ontwikkelmogelijkheden voor de vergunde horeca: meer horeca (ontwikkelen), de bestaande situatie gelijk houden (consolideren) of minder horeca (verminderen). Per wijk, buurt of straat is een ontwikkelrichting gekozen. Daarbinnen is verder onderscheid te maken aan de hand van specifieke activiteiten en tussen volledig nieuwe horeca-inrichtingen en al bestaande inrichtingen die veranderingen willen aanbrengen.

  • Ontwikkelen: uitbreiding van het aantal horeca inrichtingen en activiteiten, en ook de uitbreiding van het aantal m2 vloeroppervlakte en het aantal m2 terras van bestaande inrichtingen is mogelijk.

  • Consolideren: er zijn geen nieuwe horeca inrichtingen toegestaan. Ook is een verzwaring van activiteiten en/of categorieën niet mogelijk en kan het vloeroppervlakte en terras van bestaande inrichtingen in principe niet toenemen.

  • Verminderen: bij het wijzigen of beëindigen van een horeca-exploitatie wordt ingezet op het terugdringen van het aantal horeca-inrichtingen, vloeroppervlakte en terras of het terugdringen van specifieke exploitatiecategorieën en activiteiten.

1.2.3 Horeca Adviescommissie

Als algemene kaders in een horecagebiedsplan voor een bepaalde wijk, buurt of straat niet toereikend zijn vanwege de grote dynamiek van het gebied of juist het uiterst fragiele evenwicht, dan kan de burgemeester advies vragen aan een lokale adviescommissie (HAC). Het instellen van een HAC gebeurt onder andere op basis van het horecagebiedsplan. In dit geval staat in het horecagebiedsplan (in plaats van een ontwikkelrichting) dat een HAC wordt ingesteld als er concrete vergunningaanvragen voor een bepaalde wijk, buurt of straat zijn. De adviescommissie toetst de daadwerkelijke invulling per geval. Een adviescommissie heeft als taak aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen en/of wijzigingen van bestaande horeca-inrichtingen integraal te beoordelen en de burgemeester hierover te adviseren. De burgemeester neemt zelf het uiteindelijke besluit om een vergunning te verlenen of te weigeren. In een adviescommissie zitten medewerkers van de gemeente, het gebied en de politie. Het gebied is verantwoordelijk voor het betrekken van bewoners en ondernemers. Als het voor een specifieke aanvraag nodig is, worden ondernemers(verenigingen) en bewoners ook rechtstreeks gevraagd om deel te nemen aan een adviescommissie. Ditzelfde geldt voor andere toezichthoudende instanties zoals de DCMR. Door deze samenstelling is lokale en recente kennis verzekerd. Een adviescommissie wordt, namens de burgemeester, door Directie Veiligheid van de gemeente voorbereid en voorgezeten.

2.Gebiedsvisie horeca IJsselmonde

2.1Algemeen

Het gebied IJsselmonde is onderdeel van Rotterdam-Zuid. In het zuiden grenst IJsselmonde aan de A15 en de gemeente Barendrecht, in het westen aan het gebied Feijenoord en Charlois, in het noorden aan de Nieuwe Maas en in het oosten aan de gemeente Ridderkerk. IJsselmonde is een gebied van Rotterdam met circa 60.000 inwoners. Het gebied IJsselmonde heeft veel te bieden. Zo heeft het met de Veranda een uitgaansgebied en zijn er in de gebieden Groot IJsselmonde en Lombardijen een poppodium, bowlingcentrum en een Trampolinepark. In het gebied zijn veel sportverenigingen aanwezig. Deze verenigingen beschikken allemaal over een kantine waar ondergeschikte horeca is toegestaan. Het Stadionpark (met De Kuip, Pathé bioscoop, horeca, Topsportcentrum en sportcluster Varkenoord) vervult een sterke bovenlokale rol op het gebied van sport- en recreatiebehoefte. Het gebied faciliteert (top)sport en tal van andere activiteiten. Met de ontwikkeling van de Sportcampus is daar een modern breedtesportcentrum bij gekomen. En daarbij ook extra mogelijkheden op het gebied van werkgelegenheid en nieuwe bedrijvigheid. Het nieuw te ontwikkelen Klimcentrum is een aanvulling op deze Sportcampus. In IJsselmonde zijn horeca-inrichtingen vooral te vinden in het uitgaansgebied De Veranda. Deze buurt heeft zich ontwikkeld tot een populair uitgaans- en ontspanningslocatie voor inwoners van IJsselmonde en omstreken. De overige horecagelegenheden bevinden zich in en rond Winkelcentrum Keizerswaard. De grootste publiekstrekker is Stadion Feijenoord (de Kuip), waar Feyenoord alle thuiswedstrijden speelt. Daarnaast is de Kuip ook een congres- en feestlocatie.

afbeelding binnen de regeling

2.2Visie horeca IJsselmonde

Het gebied IJsselmonde bestaat uit de wijken Oud IJsselmonde, Beverwaard, Groot IJsselmonde en Lombardijen. In bijna alle wijken van IJsselmonde is de ontwikkeling van daghoreca toegestaan. Daarnaast kunnen in alle wijken bestaande inrichtingen met een exploitatievergunning ontwikkelen binnen de vergunde categorie. Zo is de uitbreiding van onder andere het terras toegestaan mits dit past binnen de kwaliteitseisen terras en past in de buitenruimte.

IJsselmonde is voornamelijk een woongebied. Hierdoor is de ontwikkeling van avond- of nachthoreca niet wenselijk. De ontwikkeling van avondhoreca heeft plaatsgevonden aan de Veranda, het nieuwe gedeelte van het gebied IJsselmonde. Om de balans tussen leefbaarheid en levendigheid te bewaken, is ontwikkelruimte voor avond - en nachthoreca minder wenselijk is. Het Kreekplein is een locatie die onder de aandacht staat bij politie, DCMR en handhaving. Met name hang(jongeren) zorgen ervoor dat het woon -en leefklimaat onder druk staat. De ontwikkeling van horeca is op deze locatie dan ook niet wenselijk.

In de detailhandelsnota Gebiedskoersen detailhandel 2022-2025 zijn Vitale Kerngebieden opgenomen. In het gebied IJsselmonde zijn de winkelgebieden Winkelcentrum Keijzerswaard, Beverwaard, Spinozaweg, Stadionweg en Strip Veranda als dergelijke gebieden aangewezen. De gemeente stimuleert en ondersteunt vooral plannen om het winkelgebied te verbeteren en aantrekkelijk te maken om te verblijven. Ten behoeve van verlevendiging van het gebied en omdat er weinig tot geen overlastmeldingen omtrent vergunningvrije horeca bekend zijn., is het mogelijk ondersteunende horeca, vrijgesteld van de vergunningplicht, zoals bijvoorbeeld een bakker die belegde broodjes verkoopt of een koffiecorner in een detailhandelszaak, te ontwikkelen.

Per wijk, buurt of straat is beschreven waar uitbreiding van activiteit 2 (terras) voor horeca-inrichtingen met exploitatievergunning structureel kan worden aangevraagd. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • Uiteraard dienen al deze terrasontwikkelingen te voldoen aan de kwaliteitseisen terrassen zoals die gesteld zijn in de Horecanota.

  • Wijzigingen die afwijken van de kwaliteitseisen worden ter beoordeling voorgelegd aan het Team Ondernemers Maatwerk (TOM). In beginsel wordt maatwerk verleend binnen de grenzen van de gevel (niet voor de deur van winkels, woningen, andere horecazaken)

  • Het kan in voorkomende gevallen zijn dat voor de ontwikkeling (uitbreiding) met terras een omgevingsvergunning benodigd is.

  • Als voor het mogelijk maken van een (nieuw) terrasexploitatie gemeentelijk meubilair verplaatst of verwijderd dient te worden, zijn de kosten hiervoor voor de exploitant en niet voor de gemeente.

  • Uitbreiding met activiteit 2 is mogelijk binnen de vergunde categorie tenzij anders beschreven.

3.Ontwikkelrichting per wijk/straat horeca

3.1Beverwaard

In het oostelijk deel van IJsselmonde ligt Beverwaard. Deze wijk heeft relatief weinig horecagelegenheden. De gevestigde horeca is vooral terug te vinden in het Winkelcentrum Beverwaard. In dit winkelcentrum zijn een café, een cafetaria en ondersteunende horeca zoals afhaalbedrijven gevestigd. Beverwaard biedt geen ruimte voor de ontwikkeling van avond- of nachthoreca. Dit zou een te grote impact hebben op het woon- en leefklimaat. Er zijn wel mogelijkheden om daghoreca te ontwikkelen, daar deze geen onevenredige druk op het woon -en leefklimaat zouden uitoefenen. Om bestaande horeca-inrichtingen meer ruimte te bieden kunnen deze binnen de vergunde categorie uitbreiden. Dit betekent dat horecagelegenheden inpandig vergroot kunnen worden of, als de buitenruimte dit toe staat, het terras in oppervlakte kunnen vergroten. Met deze ontwikkelrichting wordt niet verwacht dat het woon- en leefklimaat nadelig wordt beïnvloed. Horeca-activiteiten waarvan wordt verwacht dat deze juist een negatieve invloed hebben op het woon- en leefklimaat zijn uitgesloten om verder te ontwikkelen.

Ontwikkelrichting Beverwaard

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen binnen de vergunde categorie, met uitzondering van activiteiten 3, 8, 15, 16, 17 en 18

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.2 Lombardijen

Lombardijen bestaat uit de Homerusbuurt, Karl Marxbuurt, Molièrebuurt, Smeetsland en Zenobuurt. Langs het spoor zijn twee bedrijventerreinen. Lombardijen heeft zeven avondhorecagelegenheden, waaronder een aantal cafés en restaurants. De avondhoreca is voornamelijk terug te vinden in de plinten van de appartementencomplexen in de Zenostraat, Pliniusstraat en Bierens de Haanweg. Aan de Spinozaweg en een gedeelte van de Molenvliet zijn de winkels voor de dagelijkse boodschappen gevestigd. Ook daghoreca zoals afhaalbedrijven en een lunchroom zijn hier terug te vinden. Aan de rand van het Spinozapark is het oudste poppodium van Rotterdam gevestigd. In 2021 bestond dit poppodium 40 jaar. Inmiddels is deze inrichting aan vernieuwing toe. Het is de bedoeling dat op dezelfde locatie een nieuw pand wordt gerealiseerd. Het nieuwe podium opent naar verwachting in het najaar van 2025. De uitbreiding van het nieuwe poppodium is een gewenste ontwikkeling en past binnen de mogelijkheid om uit te breiden binnen de vergunde categorie van deze bestaande inrichting. Ook de ontwikkeling van de Tuinbuurt Vrijlandt is in volle gang. Deze nieuwbouwlocatie wordt niet alleen groen, maar ook duurzaam. Inmiddels zijn de eerste 160 woningen opgeleverd waardoor het bewonersaantal van de wijk Lombardijen flink is uitgebreid.

Ten behoeve van meer levendigheid in deze wijk, is uitbreiding van horeca wenselijk. Omdat passende locaties voor avondhoreca ontbreken wordt ingezet om meer daghoreca te ontwikkelen. Met de beperkte openingstijden voor daghoreca wordt verwacht dat het woon- en leefklimaat niet nadelig wordt beïnvloed. Voor bestaande horeca is het mogelijk om binnen de vergunde categorie uit te breiden. Te denken valt aan het vergroten van een terras of de exploitatieruimte wanneer dit mogelijk is.

Ontwikkelrichting Lombardijen

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen binnen de vergunde categorie, met uitzondering van activiteiten 3, 6, 15, 16, 17 en 18

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.3Groot IJsselmonde

Groot IJsselmonde bestaat uit de buurten Groenenhagen-Tuinenhoven, Zomerland, Sportdorp, Kreekhuizen, Hordijkerveld en Reyeroord. In de wijk Groot IJsselmonde zijn restaurants, cafés, afhaalbedrijven en sportkantines gevestigd. Deze horeca-inrichtingen zijn over de hele wijk verspreid gevestigd. Winkelcentrum Keizerswaard is de publiekstrekker. Hier kunnen bezoekers winkelen, boodschappen doen en gebruik maken van de aanwezige horeca. Om het winkelen aantrekkelijk te maken is dit winkelcentrum in de Gebiedskoers detailhandel 2022-2025 opgenomen als vitaal kerngebied. De ontwikkeling van horeca is hier gewenst zolang het ondersteunend is aan de winkelfunctie..

Naast het winkelcentrum is een poppodium gevestigd met ondersteunende horeca. Hier ontbreekt het echter aan daghporeca.. Daarnaast zijn er weinig tot geen trendy horecagelegenheden in de wijk. Ten behoeve van verlevendiging van het gebied en een evenwichtige balans tussen levendigheid en leefbaarheid is de ontwikkeling van daghoreca gewenst. Uitzondering hierop is het Kreekplein. Gezien de huidige overlast zorgt de ontwikkeling van meer horeca op deze locatie mogelijk voor een negatieve invloed op het woon- en leefklimaat,

Bestaande horecagelegenheden kunnen binnen de vergunde categorie uitbreiden. Hiermee kunnen horecagelegenheden die in het bezit zijn van een exploitatievergunning het terras uitbreiden of de exploitatieruimte vergroten wanneer hier fysieke ruimte voor is (aanvraag maatwerk). De (her)ontwikkelingen van onder andere het Complex Antonius IJsselmonde, klimcentrum aan de Olympiaweg en Winkelcentrum Keizerswaard kunnen uitgebreid worden met daghoreca (categorie 1).

Ontwikkelrichting Groot IJsselmonde

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met categorie 1, met uitzondering van het Kreekplein

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen binnen de vergunde categorie, met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

Toegestaan, met uitzondering van het Kreekplein

3.4Oud IJsselmonde

De wijk Oud IJsselmonde heeft een aantal publiekstrekkers. Dit zijn onder andere het Feijenoord Stadion, uitgaansgebied de Veranda en natuurgebied Eiland van Brienenoord. De horeca is vooral geconcentreerd op de Veranda. Dit uitgaansgebied wordt niet aleen bezocht doorbewoners van IJsselmonde, maar ook door Rotterdammers uit andere gebieden en bezoekers van buiten de stad. Er is een goede variatie van horeca en amusememt in de Veranda, zoals een bioscoop, diverse restaurants, een bowlingbaan en een event center. Stadion Feijenoord trekt veel bezoekers als er wedstrijden of events plaatsvinden. Voorafgaand aan een wedstrijd of evenement in het Stadion maken bezoekers graag gebruik van de horeca in de omgeving.

Waar eerder de ontwikkeling van het nieuwe stadion zou komen (Feijenoord City) is er nu planvorming om een unieke, grotendeels autovrije nieuwbouwwijk te realiseren, met de mogelijkheid om op kleinere schaal horeca te ontwikkelen. Verwacht wordt dat de realisatie niet binnen dit horecagebiedsplan zal plaatsvinden. Om die reden wordt geen specifieke ontwikkelrichting opgenomen in dit horecagebiedsplan.

Waterside 1 en 2 zijn inmiddels gerealiseerd. Waterside 3 is in ontwikkeling. Dit appartementengebouw wordt naast de Van Brienenoordbrug ontwikkeld. In de plint van dit gebouw bestaat de mogelijkheid om daghoreca te ontwikkelen. Deze ontwikkeling is een waardevolle toevoeging voor de wijk en het aangrenzende Beverwaard, waar momenteel relatief weinig horeca aanwezig is.

In Oud IJsselmonde is het aanbod avondhoreca voldoende en gevarieerd. In het uitgaansgebied de Veranda ervaren bewoners overlast van hangjongeren en een hoge parkeerdruk. Ondanks dat deze problematieken onder de aandacht staan van politie en handhaving kan worden gesteld dat met name in dit uitgaansgebied de balans tussen leefbaarheid en levendigheid is bereikt, waardoor verdere ontwikkelruimte voor avond - en nachthoreca niet wenselijk is. Wel blijft de ontwikkeling van daghoreca mogelijk. Een lunchroom of koffiezaakje zou een waardevolle toevoeging zijn voor de wijk. Om bestaande horeca-inrichtingen meer ruimte te bieden kunnen deze binnen de vergunde categorie uitbreiden. Dit betekent dat horecagelegenheden inpandig vergroot kunnen worden of, als de buitenruimte dit toe staat, het terras in oppervlakte kan worden vergroot. Met deze ontwikkelrichting wordt niet verwacht dat het woon- en leefklimaat nadelig wordt beïnvloed. Horeca-activiteiten waarvan wordt verwacht dat deze juist een negatieve invloed hebben op het woon- en leefklimaat zijn uitgesloten van ontwikkeling.

Ontwikkelrichting Oud IJsselmonde

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen binnen de vergunde categorie, met uitzondering van activiteiten 3, 15, 16, 17 en 18

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

Toegestaan

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl