Verordening Adviesraad Wmo en Jeugd Bloemendaal 2024

Geldend van 29-06-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Wmo en Jeugd Bloemendaal 2024

De raad van de gemeente Bloemendaal

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 maart 2024, zaaknr. 1200054;

gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wmo 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

overwegende dat in de verordening vastgelegd dient te worden op welke wijze de Bloemendaalse inwoners, waaronder in ieder geval cliënten en hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten en de daarop berustende bepalingen.

besluit vast te stellen:

Verordening Adviesraad Wmo en Jeugd Bloemendaal 2024

Artikel 1. Begripsbepalingen

Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, Jeugdwet en de Awb.

  • 1.

    Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      Adviesraad: de Adviesraad Wmo en Jeugd. Dit betreft het orgaan dat gevraagd en ongevraagd adviseert over de in artikel 2 benoemde onderwerpen aan het college

    • b.

      Cliënt: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.1.1 van de Wmo 2015 en wat wordt verstaan onder jeugdige in artikel 1.1 van de Jeugdwet

    • c.

      Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Bloemendaal

    • d.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal

    • e.

      Naasten: een mantelzorger, vertegenwoordiger of (pleeg)ouder van een cliënt

    • f.

      Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

    • g.

      Portefeuillehouder: de wethouder die de Adviesraad in de portefeuille heeft

    • h.

      Jongerenpanel: het panel waarmee de gemeente Bloemendaal de jeugdparticipatie heeft vormgegeven door jongeren zelf een stem te geven

Artikel 2. Doelstelling en reikwijdte advisering van de Adviesraad

  • 1. De Adviesraad is ingesteld om inwonerparticipatie te borgen bij de uitvoering van de Wmo 2015 en de Jeugdwet. Dit doet de Adviesraad door het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over het voorgenomen beleid op het gebied van de Wmo 2015 en de Jeugdwet.

  • 2. In aanvulling op het gestelde onder lid 1 kan de Adviesraad op initiatief van de portefeuillehouder gevraagd worden te adviseren op andere onderwerpen binnen het Sociaal Domein.

  • 3. De Adviesraad adviseert niet over klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot individuele personen.

  • 4. Onderwerpen die door het college worden voorgelegd aan het Jongerenpanel van de gemeente Bloemendaal worden niet meer ter advisering voorgelegd aan Adviesraad.

Artikel 3. Samenstelling en voorwaarden deelname Adviesraad

  • 1. De Adviesraad is zodanig samengesteld dat deze, voor zover redelijkerwijs mogelijk, bestaat uit cliënten en diens naasten of mensen met een brede achterban van cliënten en/of diens naasten.

  • 2. In de samenstelling van de Adviesraad wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging van expertise over de Wmo 2015 en de Jeugdwet, afgestemd op de behoeften en prioriteiten zoals vastgesteld in het Beleidsplan Sociaal Domein.

  • 3. De Adviesraad bestaat uit een voorzitter en minimaal 4 tot maximaal 7 leden.

  • 4. De leden en de voorzitter van de Adviesraad zijn inwoners van de gemeente Bloemendaal.

  • 5. De leden en voorzitter van de Adviesraad mogen geen politieke functie bekleden binnen de gemeente Bloemendaal en mogen niet werkzaam zijn bij de gemeente Bloemendaal of bij door de gemeente Bloemendaal in het kader van de Jeugdwet of Wmo 2015 gecontracteerde of gesubsidieerde (zorg)aanbieders.

Artikel 4. Werving, benoeming en zittingsduur

  • 1. De Adviesraad is verantwoordelijk voor het werven van leden dan wel de voorzitter. Er wordt door de Adviesraad actief gecommuniceerd over openstaande vacatures zodat een ieder de kans heeft hierop te reageren.

  • 2. De Adviesraad draagt een door hen geselecteerde kandidaat voor aan het college samen met een onderbouwing waarom deze kandidaat geschikt is.

  • 3. De Adviesraad streeft bij de keuze voor een kandidaat een zo divers mogelijke Adviesraad na: divers in leeftijd, geslacht, afkomst, opleiding, etc.

  • 4. Het college kan de voorgedragen kandidaat in functie benoemen voor een periode van maximaal 4 jaar.

  • 5. De leden en de voorzitter kunnen éénmaal door het college worden herbenoemd voor maximaal 2 jaar. Herbenoeming vindt alleen plaats indien de Adviesraad hier unaniem mee instemt.

  • 6. De totale zittingsduur van de leden en de voorzitter mag de 8 jaar niet overschrijden. Een eventuele zittingsduur in de voormalige Wmo-raad Sociaal domein Bloemendaal telt mee in de berekening van deze totale zittingsduur.

  • 7. Het lidmaatschap dan wel het voorzitterschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij overlijden;

    • c.

      na ontslag door het college;

    • d.

      als niet langer voldaan wordt aan het gestelde onder artikel 3, lid 4 of 5;

    • e.

      indien een meerderheid van de Adviesraad het vertrouwen in de voorzitter of een lid opzegt en dit door het college wordt bekrachtigd.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden

  • 1. Alle leden en de voorzitter van de Adviesraad hebben ieder één stem.

  • 2. Een voorstel wordt met volledige meerderheid van stemmen aangenomen op voorwaarde dat minimaal de helft van de leden aanwezig is.

  • 3. Wanneer de stemmen staken is het voorstel niet aangenomen. Het voorstel kan pas bij de volgende vergadering opnieuw in stemming worden gebracht.

  • 4. De Adviesraad streeft ernaar een betrokken achterban van inwoners uit Bloemendaal op te bouwen en betrekt deze achterban actief bij het adviseren.

  • 5. Adviezen van de Adviesraad worden eerst ter beoordeling voorgelegd aan de Adviesraad zelf. Pas wanneer een meerderheid akkoord gaat, worden deze uitgebracht aan het College.

  • 6. Ieder lid en de voorzitter heeft het recht om onderwerpen te agenderen voor de agenda van de vergaderingen van de Adviesraad. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

  • 7. De voorzitter is het eerste aanspreekpunt voor de contactambtenaar van de gemeente.

  • 8. De voorzitter en de leden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een onderlinge verdeling van de taken van de Adviesraad. Deze taken omvatten ten minste:

    • a.

      het voorbereiden van de vergaderingen;

    • b.

      het opstellen van de agenda en de adviezen aan het college;

    • c.

      het notuleren van de vergaderingen;

    • d.

      overige activiteiten die nodig zijn voor het functioneren van de Adviesraad.

  • 9. Het staat de adviesraad vrij om het aan de adviesraad beschikbaar gestelde budget in te zetten voor ondersteuning bij de uitvoering van de taken onder lid 8 en 10.

  • 10. De adviesraad heeft de mogelijkheid uit zijn eigen middelen werkgroepen in te stellen of samen te werken met andere groepen voor inwonerparticipatie die actief zijn binnen de gemeente Bloemendaal.

  • 11. De adviesraad stelt een jaarverslag op, waarin minimaal de volgende onderdelen terugkomen:

    • a.

      een overzicht van de adviezen en activiteiten van de Adviesraad;

    • b.

      een schema van benoeming en aftreden;

    • c.

      een verantwoording over de besteding van het beschikbare budget.

  • 12. Het jaarverslag gaat in op het voorafgaande kalenderjaar en dient akkoord te worden bevonden door de Adviesraad, voordat deze ter kennisname met het college wordt gedeeld voor 1 april van elk jaar.

  • 13. De Adviesraad kiest uit haar midden een penningmeester.

  • 14. De penningmeester is verantwoordelijk voor bijhouden van een overzicht van de uitgaven; het doen van betalingen en opstellen van betalingsopdrachten.

Artikel 6. Het faciliteren van de Adviesraad

  • 1. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad. Hiertoe:

    • a.

      wijst het college een ambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad, de contactambtenaar, om te waarborgen dat de Adviesraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen;

    • b.

      stelt het college een vergaderruimte ter beschikking;

    • c.

      stelt het college ambtenaren in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de Adviesraad is verzocht;

    • d.

      vindt er structureel overleg plaats tussen de Adviesraad en de portefeuillehouder. De frequentie hiervan wordt in onderling overleg vastgesteld;

    • e.

      wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld ten behoeve van de Adviesraad. Het college bepaalt welke kosten ten laste van dit budget kunnen worden gebracht;

    • f.

      ontvangen de leden en voorzitter een vergoeding voor hun deelname aan de Adviesraad. De specificatie en hoogte van de vergoeding worden door het college vastgesteld;

    • g.

      krijgt de Adviesraad tijdig alle informatie die nodig is voor het adviseren van het college, waaronder informatie over beleidsontwikkelingen en evaluatiemomenten van de gemeente op het gebied van de Wmo 2015 en de Jeugdwet;

    • h.

      wordt de Adviesraad op de hoogte gebracht van relevante resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages op het gebied van de Wmo 2015 en Jeugdwet;

    • i.

      verstrekt het college informatie, bedoeld onder g, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijke invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming;

    • j.

      maakt het college een onafhankelijke vertrouwenspersoon voor de Adviesraad beschikbaar.

  • 2. Het college maakt het bestaan van de Adviesraad algemeen bekend.

Artikel 7. Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de Adviesraad vinden minimaal tien keer per jaar plaats.

  • 2. De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar. De agenda en de hoofdpunten uit het verslag kunnen op de gemeentelijke website worden gepubliceerd of er kan worden doorgelinkt naar een digitaal platform van de Adviesraad.

  • 3. De Adviesraad moet onderwerpen op de agenda besloten behandelen als het de behandeling van vertrouwelijke of privacygevoelige zaken betreft. Dit ter beoordeling door de contactambtenaar.

  • 4. De Adviesraad heeft de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een agendapunt van de vergadering.

Artikel 8. Werkafspraken

  • 1. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken door de Adviesraad uitgebracht tenzij het college instemt met een langere termijn.

  • 2. Indien de Adviesraad een (on)gevraagd advies uitbrengt ontvangen zij binnen vier weken een schriftelijke reactie namens het college, tenzij de Adviesraad instemt met een langere termijn.

  • 3. Het college betrekt de adviezen zichtbaar bij de besluitvorming en indien het college van het advies afwijkt, doet het college dat gemotiveerd.

  • 4. De Adviesraad zoekt geen contact met de gemeenteraad of individuele raadsleden of partijen in de gemeenteraad.

  • 5. De Adviesraad onthoudt zich van politieke uitingen naar buiten toe.

Artikel 9. Nadere regels

De verordening is leidend. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels geven. Over zaken waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college na overleg met de Adviesraad.

Artikel 10. Planning en evaluatie

  • 1. Het college en de Adviesraad evalueren samen in april van elk jaar het functioneren van de samenwerking mede aan de hand van het in artikel 5, tiende lid genoemde jaarverslag

  • 2. De Adviesraad stelt jaarlijks in afstemming met de portefeuillehouder een globale jaarplanning op na bespreking van het jaarverslag.

  • 3. Bij de prioritering van onderwerpen voor de globale jaarplanning houdt de Adviesraad rekening met de prioriteiten die volgen uit het Beleidsplan Sociaal Domein van de gemeente, met betrekking tot jeugd en de Wmo.

Artikel 11. Geschillen

Het college beslist (gehoord hebbende de Adviesraad) over de geschillen die voortkomen uit deze verordening.

Artikel 12. Inwerkingtreding nieuwe verordening en intrekking oude verordening

De Verordening Adviesraad Wmo en Jeugd Bloemendaal 2024 treedt in werking op de eerstvolgende dag na die van publicatie onder gelijktijdige intrekking van ‘De Verordening Wmo-raad Sociaal Domein Bloemendaal 2016’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bloemendaal, gehouden op 30 mei 2024.

voorzitter

griffier