Beleidsregel bekostiging aanschaf en vervanging beveiligingscamera’s Deventer

Geldend van 28-06-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022

Intitulé

Beleidsregel bekostiging aanschaf en vervanging beveiligingscamera’s Deventer

Het college van de gemeente Deventer:

Overwegende dat:

op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs, gemeente Deventer 2015 de gemeente verantwoordelijk is voor de bekostiging van het herstel van schade aan de schoolgebouwen als gevolg van onvoorziene omstandigheden.

  • de gemeente niet is verzekerd voor glasschade aan schoolgebouwen voor primair onderwijs.

  • door de plaatsing van beveiligingscamera's veel glasschade wordt voorkomen.

  • de bekostiging van de eerste aanschaf en vervanging van beveiligingscamera's geen voorziening is die is opgenomen in Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

  • de bekostiging van de eerste aanschaf en vervanging van beveiligingscamera's daarom als aanvullende voorziening wordt opgenomen als bijlage bij de Verordening Materiële en Financiële Gelijkstelling, gemeente Deventer 2015.

Gezien het gevoerde overleg met vertegenwoordigers van de bevoegde gezagsorganen van de scholen in de gemeente Deventer op 15 september 2022;

Besluit vast te stellen de Beleidsregel bekostiging aanschaf en vervanging beveiligingscamera’s Deventer.

Artikel 1. Omschrijving aan te vragen voorzieningen

  • a.

    Eerste aanschaf beveiligingscamera's;

  • b.

    Vervanging beveiligingscamera's.

Artikel 2 Indienen aanvragen

  • 1. Jaarlijks kunnen de bevoegde gezagen van de scholen voor primair onderwijs een aanvraag voor een voorziening als genoemd in artikel 1 bij de gemeente aanvragen.

  • 2. De aanvragen worden door de gemeente behandeld op volgorde van binnenkomst.

Artikel 3 Informatieverstrekking

  • 1. Voor een aanvraag van de voorziening in artikel 1 onder a dient het bevoegd gezag een onderbouwing in te leveren van de aanvraag die op basis van artikel 4, sub 1 getoetst kan worden. Aanvullend dienen minimaal twee offertes inclusief kaart met plaatsing van de camera's overlegd te worden voor de kosten die gemoeid zijn met de aanschaf van de beveiligingscamera's. Ook ontvangt gemeente het door schoolbestuur opgestelde reglement cameratoezicht, waarmee is ingestemd door de (G)MR van de betreffende school.

  • 2. Voor een aanvraag van de voorziening in artikel 1 onder b dient het bevoegd gezag minimaal twee offertes inclusief kaart met plaatsing van de camera's te overleggen voor de kosten die gemoeid zijn met de aanschaf van de beveiligingscamera's, alsmede een opgave van de leeftijd van de te vervangen beveiligingscamera's. Ook ontvangt gemeente het door schoolbestuur opgestelde reglement cameratoezicht, waarmee is ingestemd door de (G)MR van de betreffende school.

  • 3. Binnen vier weken na het indienen van een aanvraag wordt de aanvraag door de gemeente beoordeeld op compleetheid van de stukken.

  • 4. Indien er stukken ontbreken wordt het bevoegd gezag door de gemeente in de gelegenheid gesteld om binnen vier weken de door de gemeente gevraagde stukken na te zenden.

  • 5. Indien na ommekomst van deze 4 weken de stukken niet zijn ontvangen door de gemeente wordt de aanvraag niet verder in behandeling genomen, zoals genoemd in artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht. De gemeente doet hier mededeling van aan het bevoegd gezag.

Artikel 4 Toetsing van de aanvragen door de gemeente

  • 1. Bij een aanvraag voor een voorziening als bedoeld in artikel 1, onder a vormt de gemeente zich een oordeel over de hoogte van de vandalismeschade en het aantal incidenten met betrekking tot vandalisme in de drie voorafgaande kalenderjaren. Hierbij wordt getoetst op minimaal 3 incidenten met betrekking tot vandalisme, situaties waarbij aantoonbaar herhaaldelijk overlast voorkomt of een minimaal schadebedrag van € 3000,--. De hoogte van de vergoeding door de gemeente wordt vastgesteld op basis van de goedkoopste offerte.

  • 2. Bij een aanvraag voor een voorziening als bedoeld in artikel, onder b, moet het gaan om de vervanging van de beveiligingscamera's van minimaal 5 jaar oud, mits de technische noodzaak van de vervanging van de camera's aan de orde is. De hoogte van de vergoeding door de gemeente wordt vastgesteld op basis van de goedkoopste offerte.

  • 3. Het College behoudt zich het recht voor het aantal te verstrekken camera's per schoolgebouw te maximeren.

Artikel 4 Bekostigingsplafond

  • 1. De gemeente stelt het bekostigingsplafond voor het toekennen van de aanvragen jaarlijks vast op € 50.000,-- per kalenderjaar.

  • 2. Indien het bekostigingsplafond in lid 1 is bereikt kunnen geen nieuwe aanvragen meer worden toegekend en worden aanvragen op grond van lig 1 afgewezen.

  • 3. Indien het bekostigingsplafond is bereikt doet de gemeente direct mededeling aan de bevoegde gezagen.

Artikel 5 Beslissing op de aanvragen

  • 1. De gemeente beslist op de aanvraag binnen zes weken nadat de complete aanvraag is ontvangen.

  • 2. De gemeente stuurt haar beslissing op de aanvraag met een beschikking aan het bevoegd gezag.

  • 3. Bij toekenning van de gevraagde voorziening vermeldt de gemeente in de beschikking het goedkeuringsbedrag.

Artikel 6 Verstrekking van het goedgekeurde bedrag

  • 1. De uitbetaling van de vergoeding door gemeente vindt plaats als het bevoegd gezag de voorziening heeft gerealiseerd.

  • 2. Het bevoegd gezag zendt hiervoor de door haar betaalde factuur of facturen aan de gemeente toe.

Artikel 3. Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als: Beleidsregel bekostiging aanschaf en vervanging beveiligingscamera’s onderwijs, gemeente Deventer 2022.

  • 2. Deze regeling treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 25-10-2022.

De voorzitter,

De secretaris,