Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024

Geldend van 28-06-2024 t/m heden

Intitulé

Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024

Het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op artikel 7, vierde lid en artikel 9, achtste lid van de Verordening regulering sekswerk Nieuwegein 2024;

Besluit vast te stellen:

Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Agressiebeheersing: Het vermogen om offensief, gewelddadig of destructief gedrag jegens anderen te bedwingen.

  • b.

    Alarmvoorziening: een voor de sekswerker makkelijk te bedienen waarschuwingssysteem, welke ingezet kan worden indien er sprake is van een onveilige situatie.

  • c.

    Bedrijfsadministratie: het verzamelen, vastleggen, verwerken en het kunnen verstrekken van gegevens die verband houden met het besturen en doen functioneren van het seksbedrijf.

  • d.

    Bedrijfshulpverlening: Het binnen een bedrijf georganiseerd kunnen aanbieden van hulp bij een calamiteit, die de veiligheid en/of gezondheid van de werknemers en andere aanwezigen bedreigen.

  • e.

    Bedrijfsplan: een document waarin plannen voor het seksbedrijf worden beschreven.

  • f.

    Bedrijfsvoering: de manier waarop de processen in een bedrijf worden georganiseerd en aangestuurd.

  • g.

    Beroepsgerelateerde ziektes: aandoeningen die in hoofdzaak worden veroorzaakt door bepaalde werkzaamheden of waarop een hoger risico bestaat door het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden.

  • h.

    Condoom: een niet-hormonale vorm van anticonceptie dat bescherming biedt tegen zwangerschap en seksueel overdraagbare aandoeningen.

  • i.

    Hulpverleningsinstanties: instantie met een hulpverlenende functie, zoals politie, GGD, huisartsenpost en diverse stichtingen.

  • j.

    Hygiëne: Een verzamelnaam voor alle handelingen die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven door ziekteverwekkers uit de buurt te houden.

  • k.

    Mensenhandel: het werven, vervoeren of opnemen en huisvesten van mensen met gebruik van dwang en met het doel die persoon uit te buiten.

  • l.

    Seksueel overdraagbare aandoeningen: Infecties die door seksueel contact kunnen worden overgebracht, zoals chlamydia, gonorroe, HIV etc.

  • m.

    Uitbuiting: Werken onder mensonterende omstandigheden waarbij de inkomsten moeten worden afgedragen aan de uitbuiter.

  • n.

    Veilige werkomstandigheden: de verantwoordelijkheid dat werknemers veilig en gezond kunnen werken, zoals opgenomen in de Arbeidsomstandighedenwet.

  • o.

    Verhuuradministratie: het verzamelen, vastleggen, verwerken en kunnen verstrekken van gegevens die verband houden met het verhuren van werkruimten.

  • p.

    Werkrooster: een planning van werktijden en taken voor de sekswerkers die werken voor of bij het seksbedrijf.

  • q.

    Zelfbeschikkingsrecht: De mate waarin de sekswerker zelf eigen keuzes mag en kan maken, met als belangrijkste element dat de sekswerker de werkzaamheden vrijwillig uitvoert.

  • r.

    Zelfredzaamheid: Het vermogen om op een aanvaardbaar niveau te communiceren met o.a. de exploitant, toezichthouders en klanten.

Artikel 2: Bedrijfsplan

De door de exploitant te treffen maatregelen in het bedrijfsplan, waarborgen dat:

  • 1.

    De exploitant zich een oordeel vormt over de voldoende mate van zelfredzaamheid van de sekswerker (door middel van intakegesprekken) voordat deze voor of bij de exploitant gaat werken.

  • 2.

    De exploitant maatregelen neemt om het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerker te waarborgen.

  • 3.

    De exploitant maatregelen neemt om te voorkomen dat in het bedrijf sekswerkers werkzaam zijn die het slachtoffer zijn van mensenhandel of andere vormen van (seksuele) uitbuiting.

  • 4.

    De exploitant of de beheerder zich er regelmatig van vergewist dat de sekswerker niet door derden gedwongen wordt tot sekswerk en dat hij in dit kader informatie van hulpverleningsinstanties ter beschikking stelt.

  • 5.

    De exploitant en/of de beheerder aantoonbaar over voldoende vaardigheden beschikken op het gebied van agressiebeheersing en bedrijfshulpverlening en dat waar nodig wordt gezorgd voor scholing hierin.

  • 6.

    De sekswerker klanten en diensten kan weigeren zonder dat dat gevolgen heeft voor de werkzaamheden van de sekswerker.

  • 7.

    De sekswerker alcohol en/of drugs kan weigeren te gebruiken zonder dat dat voor de werkzaamheden van de sekswerker gevolgen heeft.

  • 8.

    De hygiëne in een seksbedrijf voldoet aan de algemene eisen die hiervoor in de branche gelden en dat dit controleerbaar is.

  • 9.

    Er maatregelen worden genomen om te waarborgen dat er voldoende toezicht plaatsvindt op het seksbedrijf.

  • 10.

    Inzichtelijk en controleerbaar is welke maatregelen een exploitant in zijn bedrijfsvoering en inrichting van de werkruimten treft voor gezonde en veilige werkomstandigheden voor sekswerkers.

  • 11.

    In de werkruimten te allen tijde voldoende condooms met een CE-markering voor gebruik beschikbaar zijn.

  • 12.

    In de werkruimten voor de sekswerkers een goed functionerende alarmvoorziening aanwezig is.

  • 13.

    De exploitant aan de voor of bij hem werkzame sekswerkers informatie ter beschikking stelt over de mogelijkheden om hulp te krijgen als een sekswerker wil stoppen met het werk in de seksbranche.

  • 14.

    De sekswerker zich regelmatig kan laten onderzoeken op seksueel overdraagbare aandoeningen en door de exploitant voldoende geïnformeerd is over de mogelijkheden van een dergelijk onderzoek.

  • 15.

    De sekswerkers vrij worden gelaten in het contact met organisaties die van belang zijn voor hun lichamelijke of geestelijke gezondheid.

  • 16.

    Er geneeskundige zorg en voorlichting met betrekking tot beroepsgerelateerde ziektes ten behoeve van de sekswerkers beschikbaar is.

  • 17.

    De sekswerker vrij is in de keuze van de arts(en) die hij/zij wil bezoeken.

  • 18.

    Er maatregelen worden genomen om te waarborgen dat de gezondheid en veiligheid van klanten voldoende wordt beschermd.

  • 19.

    De overlast van het seksbedrijf aan de omgeving beperkt wordt.

  • 20.

    De exploitant voor elke voor of bij hem werkzame sekswerker kan aantonen onder welke verhuur- of arbeidsvoorwaarden zij haar of hij zijn diensten aanbiedt.

  • 21.

    De rechten van de sekswerker op schrift worden gesteld en in een voor de sekswerker begrijpelijke taal worden uitgereikt door de exploitant.

Artikel 3: Bedrijfsadministratie

De exploitant van een seksbedrijf draagt er zorg voor dat er een deugdelijke bedrijfsadministratie wordt gevoerd waarin de actuele gegevens zijn opgenomen van in ieder geval:

  • 1.

    De wijze waarop de exploitant het bedrijfsplan nakomt.

  • 2.

    De voor of bij het seksbedrijf werkzame sekswerkers.

  • 2.

    De verhuuradministratie.

  • 3.

    Met betrekking tot alle voor of bij het seksbedrijf werkzame sekswerkers, de documentatie die ten grondslag ligt aan de vorming van het oordeel over de mate van zelfredzaamheid.

  • 4.

    De werkroosters van de sekswerkers en de beheerders.

Artikel 4: Overgangsrecht

Dit besluit is van toepassing op de vergunning die op 17 juli 2020 is verleend aan de exploitant van een seksinrichting in Nieuwegein voor een periode van 5 jaar op grond van artikel 3:4, lid 1, van de Apv, zoals vastgesteld op 25 maart 2009 en zoals laatstelijk gewijzigd op 10 april 2024.

Artikel 5: Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

Artikel 6: Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 18 juni 2024

Ellie Liebregts

secretaris

Marijke van Beukering-Huijbregts

burgemeester

Toelichting bij het Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024

Algemeen

De seksbranche is een branche welke gevoelig is voor misstanden, zoals uitbuiting, gedwongen prostitutie, geweld, een onveilige/onhygiënische werkomgeving en al dan niet gedwongen onveilige seks. Om deze misstanden tijdig te signaleren en te voorkomen is regelgeving nodig, zoals de reeds vastgestelde Beleidsregel regulering sekswerk Lekstroom 2022 en de Verordening regulering sekswerk Nieuwegein 2024 (hierna: de Verordening).

Regelgeving maakt deel uit van een breed pakket aan instrumenten, waaronder toezicht, handhaving en zorg voor sekswerkers. Zo is in het derde lid van artikel 7 van de Verordening vastgelegd dat de exploitant een bedrijfsplan moet overleggen waarin maatregelen zijn beschreven t.a.v. hygiëne, bescherming van de gezondheid (van zowel de sekswerkers als klanten), de veiligheid, het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerkers en het voorkomen van strafbare feiten. Daarnaast is in artikel 9, zevende lid, van de Verordening opgenomen dat de exploitant van het seksbedrijf zorgdraagt voor een deugdelijke bedrijfsadministratie.

In artikel 7, vierde lid, en artikel 9, achtste lid van de Verordening is respectievelijk opgenomen dat het college nadere regels kan stellen ten aanzien van hetgeen in het bedrijfsplan en in de bedrijfsadministratie wordt opgenomen. Daartoe is het Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024 opgesteld (hierna: het Besluit).

In artikel 2 van het Besluit is opgenomen wat er in het bedrijfsplan moet zijn opgenomen en in artikel 3 van het Besluit is opgenomen wat er in de bedrijfsadministratie moet worden opgenomen.

De opgestelde regelgeving bewerkstelligt dat sekswerkers in een gezonde, veilige, hygiënische werkomgeving vrijwillig en op een voldoende zelfredzame wijze het vak van sekswerker kunnen uitoefenen.

Artikelsgewijs

Artikel 1: Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 2: Bedrijfsplan

Uit het bedrijfsplan moet onder meer blijken welke maatregelen de exploitant treft in het belang van de veiligheid, de hygiëne en de bescherming van de gezondheid van de voor of in het seksbedrijf werkzame sekswerkers en aanwezige klanten. Deze onderwerpen zijn met name gericht op de bescherming van de positie van sekswerkers en op de zorg voor de werkomstandigheden.

Op het gebied van zelfredzaamheid bijvoorbeeld, wordt verwacht dat de exploitant (intake)gesprekken voert, waarbij de exploitant zich ervan dient te vergewissen dat de sekswerker voldoende zelfredzaam (het vermogen om op een aanvaardbaar niveau te communiceren met o.a. de exploitant, toezichthouders en klanten) is om het vak uit te kunnen oefenen en om vast te stellen dat er ten aanzien van de betreffende sekswerker geen sprake is van dwang of uitbuiting.

De exploitant heeft een verantwoordelijkheid in het voorkomen en tegengaan van mensenhandel en uitbuiting en moet daarom kunnen communiceren met de sekswerkers. De sekswerker moet op haar of zijn beurt kunnen begrijpen wat haar of zijn rechten zijn, bijvoorbeeld op het gebied van de arbeids- en verhuurvoorwaarden die een exploitant hanteert. Voor het goed kunnen uitoefenen van de toezichttaak is daarnaast de communicatie tussen sekswerkers en toezichthouders van essentieel belang. Ook het kunnen communiceren met klanten is een voorwaarde om het beroep goed te kunnen uitoefenen. Een sekswerker moet immers klanten of bepaalde (seksuele) handelingen kunnen weigeren en moet in noodsituaties ook adequaat kunnen handelen. Het niet kunnen spreken van een gangbare westerse taal vormt een belangrijke indicatie dat een sekswerker onvoldoende zelfredzaam is. De exploitant dient in het bedrijfsplan op te nemen welke maatregelen worden genomen om de zelfredzaamheid van sekswerkers te waarborgen.

Ook is ingegaan op het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerker. Dit houdt in dat de sekswerker zelf eigen keuzes mag en kan maken, met als belangrijkste element dat de sekswerker de werkzaamheden vrijwillig uitvoert. Ook het kunnen bepalen van de eigen werktijden en het kunnen (en mogen) weigeren van bepaalde (seksuele) handelingen vallen hieronder.

Artikel 3: Bedrijfsadministratie

In het verlengde van het opstellen van een bedrijfsplan ligt de verplichting tot het voeren van een deugdelijke bedrijfsadministratie waaruit blijkt op welke wijze de exploitant zijn bedrijfsplan nakomt. In de bedrijfsadministratie dienen dan ook onder meer actuele gegevens te zijn opgenomen van de voor of bij het bedrijf werkzame sekswerkers en de documentatie die ten grondslag ligt aan de vorming van het oordeel over de mate van zelfredzaamheid. Zonder deze gegevens is niet controleerbaar of en op welke wijze de exploitant de op hem rustende verplichtingen nakomt ten behoeve van de zelfredzaamheid en het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerkers.

Voor het toezicht op de naleving van de voorschriften geldt dat de toezichthouder moet kunnen controleren of de exploitant zich een oordeel heeft gevormd over de mate van zelfredzaamheid en de vraag of de exploitant of beheerder zich er regelmatig van heeft vergewist dat de sekswerker niet door derden gedwongen wordt. Ten aanzien van het controleren van de vraag of de exploitant zich daadwerkelijk een oordeel heeft gevormd van de mate van zelfredzaamheid, zal de toezichthouder de bedrijfsadministratie moeten kunnen controleren waarin onder meer verslagen van intakegesprekken met sekswerkers zijn opgenomen. Hiervoor dient de toezichthouder de gespreksverslagen te kunnen inzien. Bovendien verifiëren toezichthouders in het kader van risico-gestuurd toezicht of steekproefsgewijs bij de sekswerker of deze gegevens juist zijn. Denk hierbij aan de eerdergenoemde ‘taaleis’ waarbij de exploitant en de sekswerker elkaar moeten kunnen verstaan. Indien uit de bedrijfsadministratie blijkt dat de sekswerker Engels spreekt, kan bij wijze van steekproefsgewijze controle nagegaan worden of dit inderdaad het geval is.

Artikel 4: Overgangsrecht

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 5: Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 6: Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.