Verordening op de Vertrouwenscommissie Zaltbommel 2024

Geldend van 27-06-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie Zaltbommel 2024

De gemeenteraad van de gemeente

  • -

    Gelet op de artikelen 61, 61c, 84, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

  • -

    Gelet op de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • -

    Gelezen het voorstel van het Presidium van 3 juni 2024

Besluit:

Vast te stellen de Verordening op de Vertrouwenscommissie Zaltbommel 2024.

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen en taak

  • 1. Begripsbepalingen

    • a.

      De wet: de Gemeentewet

  • 2. De commissie heeft tot taak:

    • a.

      De aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden;

    • b.

      De aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden;

    • c.

      Klankbordgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit maximaal zoveel leden als er raadsfracties zijn, te benoemen door en uit de gemeenteraad. Iedere fractie draagt uit haar midden een lid voor ter benoeming door de raad.

  • 2. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3. De gemeenteraad heeft ook de mogelijkheid om een raadslid te benoemen tot technisch voorzitter van de commissie. In dat geval heeft de technisch voorzitter geen stemrecht in de commissie.

  • 4. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 5. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is de secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. De raad wijst de plaatsvervangend griffier aan als plaatsvervangend secretaris.

  • 2. De raad kan de gemeentesecretaris ter ambtelijke ondersteuning toevoegen aan de commissie.

  • 3. De commissie vraagt de gemeentesecretaris en de raadsgriffier om hun mening.

  • 4. De in het eerste en tweede lid genoemde functionarissen zijn geen lid van en hebben geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dit noodzakelijk acht. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk of per mail tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • c.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft;

    • d.

      de adviseurs, indien deze(n) aan de commissie zijn toegevoegd.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste vier dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van deze termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 5 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid een stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

Artikel 6 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    eventuele minderheidsstandpunten indien daarom door een lid van de commissie gevraagd wordt.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van "geheim" door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd of bij de secretaris ter inzage gelegd.

  • 4. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van "geheim" gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 5. Aan derden, die geen lid zijn van de commissie, wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 6. De commissie zorgt er voor dat de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet van kracht ook in het geval de commissie wordt ontbonden.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseurs.

Artikel 8 Archivering

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

BEPALINGEN INZAKE DE BENOEMING

Artikel 9 Adviseur

  • 1. De commissie kan een of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2. Adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3. Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 10 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 11 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

  • 1. De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2. Het in artikel 6 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 12 Ontbinding

Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

BEPALINGEN INZAKE DE HERBENOEMING

Artikel 13 Adviseur

  • 1. De commissie kan een of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2. Adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3. Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 14 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel vormt over alle aspecten die in het herbenoemingsgesprek aan de orde kunnen komen.

  • 2. Basis voor de gesprekken zijn in elk geval de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 3. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

  • 4. Concrete afspraken tussen de commissie en de burgemeester over de taakuitoefening worden expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 15 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

  • 1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

  • 3. Het in artikel 6 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling over de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 16 Ontbinding

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

BEPALINGEN INZAKE DE KLANKBORDGESPREKKEN

Artikel 17 Aantal

  • 1. De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over de taakuitoefening.

  • 2. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

  • 3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens een 100-dagengesprek plaats.

Artikel 18 Voorbereiding en inhoud

  • 1. De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over de taakuitoefening door de burgemeester.

  • 2. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken.

  • 3. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

  • 4. In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 19 Bijzondere bepalingen inzake het verslag

  • 1. Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.

  • 2. Het verslag wordt getekend door alle deelnemers aan het gesprek.

  • 3. Raadsleden kunnen het verslag inzien. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 20 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 21 Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

  • 2. De samenstelling van de commissie kan tussentijds worden aangepast.

Artikel 22 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening vertrouwenscommissie Zaltbommel 2024.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 3. De verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Zaltbommel 2019 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van Zaltbommel in zijn vergadering van 13 juni 2024.

De raad voornoemd,

De raadsgriffier,

drs. M.S.P. (Monique) Muurling

De voorzitter,

P.C. (Pieter) van Maaren