Verordening op de auditcommissie Zaltbommel 2024

Geldend van 27-06-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de auditcommissie Zaltbommel 2024

De raad van de gemeente Zaltbommel;

Gelezen het voorstel van de auditcommissie actualiseren verordening auditcommissie

Gelet op artikel 84 en artikel 149 van de Gemeentewet

b e s l u i t :

vast te stellen: de Verordening op de auditcommissie Zaltbommel 2024

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

  • 1. Er is een commissie, genaamd de auditcommissie, ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • b.

      college: het college van burgemeesters en wethouders;

    • c.

      controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening;

    • d.

      raad: de gemeenteraad;

    • e.

      voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie

    • f.

      griffier: de griffier van de gemeenteraad dan wel een door hem aan te wijzen medewerker.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming

  • 1. De auditcommissie bestaat uit drie leden bij voorkeur bestaande uit leden van de coalitiepartijen en oppositiepartijen.

  • 2. De leden van de auditcommissie worden aan het begin van een nieuwe zittingsperiode van de raad door de raad uit zijn midden benoemd en worden bij afwezigheid niet vervangen.

  • 3. De fractievoorzitters wijzen daarvoor kandidaten aan en doen daarvan opgave aan de griffier.

  • 4. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 5. De auditcommissie wordt ondersteund door adviseurs, zoals de concerncontroller, de portefeuillehouder financiën, de accountant, de gemeentesecretaris en overige functionarissen die als adviseur door de auditcommissie kunnen worden uitgenodigd.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van een lid van de auditcommissie eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad dan wel als commissielid.

  • 2. De raad kan een lid van de auditcommissie te allen tijde ontslaan.

  • 3. Indien door het vervallen van het lidmaatschap van een lid van de auditcommissie een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de invulling van de vacature.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. De auditcommissie wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor:

    • a.

      het leiden van de vergaderingen.

    • b.

      het bewaken van de uitgangspunten van de auditcommissie en

    • c.

      het bevorderen van heldere advisering over aangelegenheden van de commissie. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

  • 1. De auditcommissie is belast met advisering aan en overleg namens de raad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid, en het kunnen vervullen van haar toezichthoudende en controlerende bevoegdheid.

  • 2. Onder de activiteiten als bedoeld in het eerste lid wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      De advisering over het Programma van Eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole en de voorbereiding van het aanbestedingstraject voor het contract met de accountant.

    • b.

      Het zijn van het eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole.

    • c.

      De advisering over de vaststelling van het controleprotocol voor de accountantscontrole, met daarin eventuele bijzondere onderzoeksonderwerpen namens de raad.

    • d.

      De bespreking van het rapport van bevindingen over de controle van de jaarrekening met de accountant en de advisering hierover aan de raad.

    • e.

      Het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.

    • f.

      De advisering over de verordeningen gebaseerd op artikelen 212,213 en 213a Gemeentewet.

    • g.

      Het bevorderen van afstemming van de onderzoeken van het college, de accountant en de rekenkamer.

    • h.

      Het houden van toezicht op de opvolging van door de raad aangenomen aanbevelingen voortvloeiend uit de accountantscontrole en onderzoeken van het college.

    • i.

      Het onderzoek van alle documenten behorend bij de P&C cyclus als financiële sturingsinstrumenten voor de raad, evenals de beoordeling van de kwaliteit en informatiewaarde van deze documenten, uitmondend in een advies aan de raad.

  • 3. De commissie treedt niet in de onderscheidenlijke bevoegdheden van de raad en het college en heeft derhalve geen directe opdrachtgevende rol naar de accountant, onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De auditcommissie vergadert minimaal drie maal per jaar of zoveel maal als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel 5 benoemde taken.

  • 2. Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. De vergaderingen zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie

  • 5. De adviseurs als bedoeld in artikel 2 worden voor de vergaderingen van de auditcommissie uitgenodigd. De auditcommissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 6. Het vastgestelde verslag is beschikbaar voor raadsleden.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1. De auditcommissie kan op basis van artikel 87 Gemeentewet geheimhouding opleggen ten aanzien van de inhoud van stukken die aan haar worden voorgelegd.

Artikel 8 Informeren raad

De auditcommissie brengt een advies uit over de bespreking van het accountantsverslag en de jaarrekening, voor het vaststellen van het jaarverslag.

Artikel 9 Uitleg regeling

Bij twijfel over de betekenis of de toepassing van deze regeling en in gevallen waarin deze regeling niet is voorzien, beslist de voorzitter van de auditcommissie.

Artikel 10 Citeerartikel/inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als de verordening auditcommissie 2024.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking.

  • 3. De Regeling voor de instelling van het auditcomité gemeente Zaltbommel 2010 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van Zaltbommel in zijn vergadering van 13 juni 2024.

De raad voornoemd,

de raadsgriffier,

drs. M.S.P. (Monique) Muurling

de voorzitter,

P.C. (Pieter) van Maaren