Subsidieregeling pilot mediafonds Ede

Geldend van 26-06-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling pilot mediafonds Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 18 juni 2024, zaaknummer 448146;

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling pilot mediafonds Ede.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    ASV: de vigerende Algemene subsidieverordening van de gemeente Ede;

  • b)

    beoordelingscommissie: door burgemeester en wethouders ingestelde, onafhankelijke en externe adviescommissie journalistiek;

  • c)

    bestaande lokale media: organisaties die in omgeving Ede en/of de regio Foodvalley lokale journalistiek bedrijven en actief zijn in de productie en distributie van journalistieke producten voor een doelgroep in de regio Ede;

  • d)

    journalistiek project: activiteit op het gebied van journalistiek met een duidelijke begin- en einddatum, dat gericht is op de gemeente Ede, en resulteert in de oplevering van een journalistiek product;

  • e)

    j ournalistiek product: informatieve content die via een medium wordt gepubliceerd, dat gericht is op de gemeente Ede;

  • f)

    kwaliteitsjournalistiek: het vervaardigen van kritische, betrouwbare en onafhankelijke journalistieke producten met voldoende diepgang, op basis van zorgvuldig onderzoek;

  • g)

    lokale journalistiek: journalistiek die betrekking heeft op de regio Ede en de regio Foodvalley;

  • h)

    open publicatie; een publicatie die zonder inlog (bijvoorbeeld van een sociale-mediaplatform) en zonder betaling (betaalmuur van een medium) toegankelijk is voor iedereen;

  • i)

    Mediafonds: Subsidieregeling pilot mediafonds Ede;

  • j)

    regio Foodvalley: gebied bestaande uit de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

Burgemeester en wethouders wil de kwaliteitsjournalistiek helpen bevorderen zodat inwoners, instellingen en bedrijven in de gemeente Ede aanvullend worden geïnformeerd over wat er speelt in de gemeente Ede.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor de realisatie van een journalistiek project of product. Het project of product dient relevant te zijn voor inwoners van de gemeente Ede. Heeft het journalistieke project of product een relatie met de regio Foodvalley dan moet er een aantoonbare relatie liggen met de gemeente Ede.

Artikel 4 Aanvrager

  • 1. Subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen en natuurlijke personen met journalistieke ervaring. Deze regeling is bedoeld voor freelancejournalisten en journalisten in dienstverband bij een lokaal of regionaal journalistiek medium, opererend in Ede en/of de regio Foodvalley.

  • 2. Een aanvrager kan slechts één subsidie ontvangen op grond van deze regeling.

Artikel 5 Criteria

  • 1. Een subsidie op grond van deze regeling wordt slechts verleend indien aan de volgende verplichte criteria wordt voldaan:

    • a)

      beroepsnormen:

      De aanvrager houdt zich aan de journalistieke beginselen zoals beschreven in de Code voor de journalistiek van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en hanteert de ethische beroepsnormen uit het Wereldwijd handvest voor ethiek in de journalistiek van de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ).

    • b)

      journalistieke kwaliteit en diepgang:

      Vraagstelling, onderzoek en resultaat van het journalistieke project moeten onderling samenhangend zijn. Het project moet inhoudelijk of qua invalshoek en benadering uitstijgen boven de reguliere journalistiek, bijvoorbeeld omdat voor de beantwoording van de onderzoeksvraag langduriger onderzoek nodig is, of omdat de vorm ruimte geeft aan innovatieve manieren om journalistiek dichterbij burgers te brengen, en gaat verder dan het stellen van kritische journalistieke vragen. Opiniërende artikelen zijn als zodanig herkenbaar. Anonieme bronnen worden uitsluitend gebruikt als het algemeen belang dat vraagt en als er meerdere bronnen zijn.

    • c)

      relatie met productie Ede:

      Het journalistieke product heeft vanwege zijn onderwerp, onderzoeksgebied of invalshoek betrekking op de Edese samenleving. De productie draagt bij aan de bevordering van kwaliteitsjournalistiek in Ede.

    • d)

      maatschappelijke relevantie en actualiteit:

      Het journalistieke product informeert mensen in Ede en/of de regio Foodvalley door verdieping te brengen in onderwerpen die lokaal spelen. Het signaleert bredere maatschappelijke ontwikkelingen of problemen, brengt nieuwe zaken aan het licht of legt nieuwe verbanden op basis van in journalistiek gehanteerde nieuwsselectiecriteria (beroepsnorm).

    • e)

      betrokkenheid bestaande lokale media:

      Bij de aanvraag en publicatie zijn één of meer bestaande lokale of regionale media betrokken, blijkend uit een intentieverklaring per publicerend medium.

    • f)

      aanwezigheid redactiestatuut:

      De aanvrager en/of de lokale mediapartner werkt volgens een redactiestatuut dat de journalistieke onafhankelijkheid en kwaliteit garandeert.

  • 2. Een aanvraag op grond van deze regeling wordt tevens getoetst op basis van de volgende aanvullende criteria. Deze criteria zijn niet verplicht maar wegen wel mee in de beoordeling door de beoordelingscommissie:

    • a)

      lokale en/of regionale samenwerking:

      Crossmediale uitingen en (nieuwe) samenwerkingen tussen één of meer media genieten de voorkeur. Een lokaal blad of freelancer kan bijvoorbeeld samenwerken met een regionale krant, omroep of mediaorganisatie met provinciaal bereik. Bij het maken worden de krachten efficiënt gebundeld, wat de kwaliteit van het eindproduct ten goede komt. Door deze samenwerking bereikt het eindproduct tevens meer mensen.

    • b)

      bevorderen van nieuw talent:

      De aanvrager is minder dan vijf jaar werkzaam in de journalistiek of is minder dan drie jaar afgestudeerd aan een journalistiekopleiding, en doet waardevolle beroepservaring op door aan deze productie te werken.

    • c)

      innovatie:

      Gebruikmaking van nieuwe vormen van journalistiek om een bredere of andere doelgroep te bereiken wordt aangemoedigd. Onder innovatie wordt verstaan: alle publicaties die niet onder tv, radio, krant of (online) artikelen vallen. Een goede onderbouwing van de gekozen publicatievorm is essentieel.

    • d)

      frequentie aanvraag in relatie tot bestaand medium:

      Omdat de aanvrager een individueel journalist betreft, kan het voorkomen dat meerdere aanvragers willen publiceren op hetzelfde bestaande lokale medium. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar de commissie weegt ‘pluraliteit van het media-aanbod’ mee in de beoordeling. De aanvrager krijgt bij dit criterium meer punten ten opzichte van gelijktijdige andere aanvragers wanneer de beoogde publicatie een lokaal journalistiek medium betreft waar nog niet eerder via de regeling in is gepubliceerd of andere gelijktijdige aanvragers in beogen te publiceren.

Artikel 6 Hoogte subsidie en subsidiabele kosten

  • 1. De subsidie bedraagt maximaal € 15.000,- per journalistieke project of product inclusief onkosten.

  • 2. Subsidie wordt verleend op basis van de noodzakelijke en daadwerkelijk gemaakte kosten die direct aan de betreffende productie of het betreffende project zijn toe te rekenen, waaronder;

    • a)

      reiskosten tot maximaal € 0,23 per kilometer;

    • b)

      een uurtarief tot maximaal € 65,- per uur;

    • c)

      onkosten, tot maximaal 15% van het aangevraagde subsidiebedrag.

  • 3. Niet subsidiabel zijn kosten die niet direct verband houden met het voor subsidie in aanmerking komende journalistieke project of product. Daaronder vallen in ieder geval:

    • a)

      kosten die worden gemaakt voordat de aanvraag is ontvangen;

    • b)

      kosten voor aanschaf van (audiovisuele) apparatuur;

    • c)

      onvoorziene kosten.

  • 4. Met betrekking tot afdracht en verrekening van btw geldt het volgende:

    • a)

      over de (te) ontvangen bijdragen voor journalistiek werk is in beginsel geen btw verschuldigd;

    • b)

      kan een aanvragende organisatie de btw verrekenen (btw-plichtig), dan dienen de eventuele inkoopkosten exclusief btw te worden opgenomen in de begroting;

    • c)

      kan een aanvragende organisatie de btw niet verrekenen (niet btw-plichtig of vrijgesteld van btw), dan dienen de eventuele inkoopkosten in de begroting inclusief btw te worden opgenomen;

    • d)

      niet in de aanvraag opgenomen btw-kosten komen voor rekening van de aanvrager.

Artikel 7 Verplichtingen

In aanvulling op artikel 11 van de ASV gelden de volgende verplichtingen:

  • a)

    bij de publicatie wordt/worden de auteur(s) genoemd, wordt vermeld waar de productie eerder is gepubliceerd en wordt vermeld dat de productie is gerealiseerd met een financiële bijdrage vanuit het Mediafonds Ede;

  • b)

    eventuele veranderingen in de inhoud of vorm van publicatie van het journalistieke project worden altijd tussentijds aan het Mediafonds gerapporteerd. In alle gevallen ontvangt het Mediafonds Ede het journalistieke product binnen een dag na publicatie digitaal voor open plaatsing op de eigen website;

  • c)

    het gerealiseerde journalistieke product wordt in beginsel uiterlijk 24 uur na het verschijnen van de eventueel betaalde uitgave vrijgegeven en zonder kosten (digitaal) openbaar gemaakt via de website van het Mediafonds; en

  • d)

    het auteursrecht berust bij de makers, maar die kunnen geen aanspraak maken op financiële vergoeding bij overname door andere media. Wanneer het publicerende medium werkt met een betaalmuur of andersoortige barrière voor vrije toegang, maakt het publicerende medium de publicatie uiterlijk 24 uur na verschijning alsnog als open publicatie beschikbaar.

Artikel 8 Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze regeling wordt, in aanvulling op artikel 9 van de ASV geweigerd indien:

  • a)

    de aanvraag niet bij minimaal elk van de verplichte criteria zoals genoemd in artikel 5 van deze regeling een 3 scoort;

  • b)

    aannemelijk is dat het journalistieke project of product ook zonder subsidie zonder belangrijke

  • c)

    vertraging zouden worden gerealiseerd;

  • d)

    het journalistieke project of product in opdracht van een derde wordt uitgevoerd en/of een wervend karakter heeft;

  • e)

    de activiteit is gericht op het voortbrengen van journalistiek product dat de promotie van of reclame voor een product of dienst ten doel heeft;

  • f)

    er sprake is van een journalistiek project of product dat een benefiet- of ledenwervingsdoelstelling heeft;

  • g)

    er sprake is van een journalistiek project of product waarvan de inhoud, waar deze van politieke, religieuze of levensbeschouwelijke aard is, niet objectief en onafhankelijk is;

  • h)

    er gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld en/of de gelden niet doelmatig en doeltreffend besteed zullen worden;

  • i)

    de productie van vakliteratuur betreft;

  • j)

    het project al heeft plaatsgevonden of voor een belangrijk deel al is opgestart, voordat er subsidie is verleend.

Artikel 9 Aanvragen van subsidie

  • 1. De aanvraag wordt ingediend via het digitale aanmeldformulier op www.mediafondsede.nl. Daarnaast is het mogelijk om een schriftelijke aanvraag in te dienen.

  • 2. Een aanvraag kan uitsluitend worden ingediend binnen de vastgestelde aanvraagtijdvakken. Het eerste aanvraagtijdvak loopt van 1 juli 2024 tot en met 30 augustus 2024. Overige aanvraagtijdvakken worden vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders.

  • 3. De aanvraag dient het volgende te bevatten:

    • a)

      een volledig en naar waarheid ingevuld aanvraagformulier;

    • b)

      een sluitende begroting met een onderbouwing van de bedragen;

    • c)

      een korte cv van de journalist, bij voorkeur via een link naar de website en/of het LinkedIn-profiel;

    • d)

      een link naar of omschrijving van eerdere producties van de betrokken journalist(en).

Artikel 10 Beoordeling aanvragen en procedure

  • 1. Alleen de aanvragen die tijdig zijn ingediend, worden beoordeeld.

  • 2. De subsidieaanvragen worden inhoudelijk door de beoordelingscommissie getoetst aan de in artikel 5 opgenomen verplichte en aanvullende criteria en de weigeringsgronden.

  • 3. De beoordelingscommissie streeft ernaar om binnen vier weken na sluitingsdatum uitsluitsel te geven over de toegekende fondsaanvragen uit de aanvraagronde. Deze beoordeling wordt met de aanvrager gecommuniceerd en een aankondiging van de projecten die zijn voorgedragen voor subsidie wordt op de website van het Mediafonds gepubliceerd.

  • 4. De beoordelingscommissie volgt in de beoordeling een meer-ogen principe, overlegt met elkaar, onderbouwt de door haar toegekende scores in de beoordeling en stuurt dit samen met het besluit naar de aanvrager(s). Komt de beoordelingscommissie niet tot een gedragen gezamenlijke score dan heeft de voorzitter de doorslaggevende stem.

  • 5. De beoordelingscommissie komt voor iedere aanvraag per criterium tot een gemotiveerde score volgens een vijfpuntenschaal: 1. Onvoldoende 2. Matig 3. Voldoende 4. Goed 5. Zeer goed.

  • 6. Voor elk van de verplichte criteria zijn maximaal 5 punten te behalen. Een subsidie op grond van deze regeling wordt slechts verleend indien minimaal 3 punten wordt gescoord op elk van de verplichte criteria.

  • 7. Voor de aanvullende criteria zijn in totaal maximaal 5 punten te behalen, berekend als het gemiddelde van de score die aan een of meer van de aanvullende criteria is toegekend, waarbij de ontbrekende score voor een aanvullend criterium niet in deze berekening wordt betrokken.

  • 8. De door de beoordelingscommissie beoordeelde aanvragen kunnen binnen 4 weken na ontvangst van de beoordeling formeel subsidie aanvragen bij gemeente Ede. Bij deze aanvraag dient de aanvrager slechts zijn NAW-gegevens, de hoogte van het gevraagde bedrag en bankgegevens aan te leveren.

Artikel 11 Subsidieplafond en wijze van verdelen

  • 1. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 45.000,-.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen het subsidieplafond verhogen gelijktijdig met het besluiten tot nieuwe aanvraagtijdvakken.

  • 3. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt de beoordelingscommissie de subsidie op basis van de totale puntenscore van de aanvragen. Verstrekking van subsidie vindt plaats in de door de beoordelingscommissie vastgestelde volgorde van rangschikking van aanvragen waarop niet afwijzend is beslist, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 4. Als twee of meer aanvragen een gelijk aantal punten behaalt en hun plaats in de rangschikking zodanig is dat de som van de toe te kennen maximale subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, dan vindt rangschikking van deze aanvragen plaats aan de hand van de som van het behaalde aantal punten voor de verplichte criteria. Indien de som van het behaalde aantal punten op die criteria gelijk is, vindt er een loting plaats om de rangorde te bepalen.

Artikel 12 Uitbetaling en verantwoording subsidie

  • 1. Subsidies tot een bedrag van € 5.000 worden volledig uitbetaald als voorschot. De beoordelingscommissie vraagt de aanvrager na publicatie aan te tonen dat is voldaan aan het afgesproken journalistieke product en een korte financiële verantwoording in te dienen ter afsluiting van het project. De beoordelingscommissie geeft binnen vier weken na ontvangst van de verantwoording een advies aan burgemeester en wethouders of de activiteiten waarvoor subsidie is verleend juist zijn uitgevoerd.

  • 2. Bij subsidies vanaf € 5.000 en tot € 15.000 wordt 50 procent als voorschot uitbetaald. De beoordelingscommissie vraagt de aanvrager na publicatie aan te tonen dat is voldaan aan het afgesproken journalistieke product en een financiële verantwoording in te dienen ter afsluiting van het project. De beoordelingscommissie geeft binnen vier weken na ontvangst van de verantwoording een advies aan burgemeester en wethouders of de activiteiten waarvoor subsidie is verleend juist zijn uitgevoerd en aan de verplichtingen zoals opgenomen in artikel 7 van deze regeling na afronding van het project is voldaan. Vervolgens kan de aanvrager een aanvraag tot vaststelling van de subsidie indienen bij burgemeester en wethouders.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen op advies van de beoordelingscommissie artikel 6, 8, 9 en 12 van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken als toepassing wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en komt te vervallen per 1 januari 2026.

  • 2. De subsidieregeling blijft na 1 januari 2026 van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling pilot mediafonds Ede.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 18 juni 2024, zaaknummer 448146.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

mr. L.J. Verhulst

de burgemeester,

Toelichting

Algemeen

Op 7 juli 2022 nam de Edese gemeenteraad een motie aan voor het ‘Versterken van de lokale journalistiek’. Gemeente Ede vindt dat de aanwezigheid van een tegenmacht van cruciaal belang is voor een goed functionerende (lokale) democratie. Lokale journalistiek is niet alleen van onmisbare waarde voor het informeren van de burgers over de lokale politiek en het bestuur, maar is ook een podium voor publieke opinie en debat. Daarmee is lokale journalistiek een belangrijk onderdeel van de tegenmacht en van de lokale democratie.

Tegelijkertijd krimpen lokale media – als gevolg van veranderende verdienmodellen – steeds verder en is er steeds minder ruimte voor kwaliteitsjournalistiek en met name onderzoeksjournalistiek. Uit diverse rapporten van onder andere het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) en de VNG blijkt dat er op veel plaatsen nauwelijks sprake is van lokale en regionale onderzoeksjournalistiek. Landelijke subsidieregelingen, zoals van het SVDJ, zijn ontoereikend.

Alle subsidieaanvragen komen via het aanvraagformulier op de website van het Mediafonds direct binnen bij de onafhankelijke beoordelingscommissie.

Artikel 5 Criteria

De aanvullende criteria uit artikel 5, tweede lid zijn optioneel, maar vergroten wel de kans dat een aanvraag toegekend wordt (voor meer informatie hierover, zie artikel 10 en 11 van de regeling).

Artikel 6 Hoogte subsidie en subsidiabele kosten

De subsidieregeling hanteert geen vaststaand uurtarief echter wel een maximaal uurtarief. Verwacht wordt van de aanvrager dat deze een fair uurtarief begroot op basis van beroepservaring, en dit toelicht op de begroting.

De aanvrager kan hierbij handvatten gebruiken zoals de Werkcode DPG Media of de Fair Practice Code van de NVJ en de publieke omroepen.

Artikel 9 Aanvragen van subsidie

Subsidie kan worden aangevraagd via het aanvraagformulier op de website van het Mediafonds Ede. Via dit aanvraagformulier komt de subsidieaanvraag direct – en uitsluitend – bij de beoordelingscommissie terecht. Het aanvraagformulier voor deze subsidie bevat een aantal verplichte antwoorden op vragen om in aanmerking te komen voor een vergoeding vanuit het Mediafonds. Dit formulier is te vinden op de website van het Mediafonds. Ook dient een sluitende begroting met een dekkingsplan voor het project ingediend te worden. Op de website van het Mediafonds is het format voor deze begroting te downloaden. Hierin is ook ruimte opgenomen voor het dekkingsplan met toelichting op eventuele andere inkomstenbronnen of vergoedingen voor het project. 

Artikel 10. Beoordeling aanvragen en procedure

De fondsaanvragen worden door een onafhankelijke en onbezoldigde (slechts vrijwilligersvergoeding) beoordelingscommissie beoordeeld. De commissie streeft ernaar om binnen vier weken na sluitingsdatum uitsluitsel te geven over de toegekende fondsaanvragen uit de aanvraagronde. Deze beoordeling wordt met de aanvrager gecommuniceerd en een aankondiging van de voorgedragen projecten wordt op de website van het Mediafonds gepubliceerd. De toegekende projecten kunnen vervolgens de subsidie aanvragen bij de gemeente Ede.