Subsidieregeling Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026

Geldend van 27-06-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel 3, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 besluit de volgende regeling vast te stellen: De Subsidieregeling Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026.

Artikel 1 Definities*

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASA 2023: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

  • d.

    contra-indicatie: criterium op basis waarvan een hulpverlenende instelling een cliënt toegang tot hulpverlening weigert;

  • e.

    dakloze: persoon zonder vaste woon- of verblijfplaats;

  • f.

    dakloze gezin: een of twee ouders met een of meer minderjarige kinderen die dakloos zijn en die geen verblijfsalternatief hebben, noch in hun netwerk of anderszins;

  • g.

    evidence-based methodiek: methodiek waarvan de effectiviteit met behulp van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond;

  • h.

    jongvolwassene: persoon tussen de 18 en 23 jaar;

  • i.

    ketenbenadering: een aanpak waarin onder regie van de gemeente meerdere organisaties hun werkprocessen stroomlijnen om in de zorgbehoefte van een cliënt te voorzien;

  • j.

    kwetsbaar persoon: persoon met psychische of psychosociale problemen (waaronder verslavingsproblematiek);

  • k.

    noodopvang gezinnen: kortdurende opvang voor dakloze zelfredzame gezinnen met minimaal 4 jaar binding met Amsterdam en voor dakloze gezinnen die wachten op een plek in de maatschappelijke opvang gezinnen;

  • l.

    prestatie-indicator: een waarde die aanwijzingen geeft voor een redelijk betrouwbare schatting van het resultaat;

  • m.

    preventie: het bevorderen en beschermen van de gezondheid en veiligheid door klachten en onveiligheid te voorkomen, vroeg op te sporen of de gevolgen ervan te beperken;

  • n.

    realisatie: de omvang van de uit te voeren activiteit, uitgedrukt in een teleenheid;

  • o.

    respijtzorg: het aanbieden van kortdurend verblijf of inloop buiten kantoortijden ter voorkoming van crisis aan psychisch en/of psychosociaal kwetsbare mensen die zelfstandig wonen;

  • p.

    regiogemeenten: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn;

  • q.

    slachtoffer van mensenhandel: persoon die arbeidsmatig, crimineel of seksueel wordt uitgebuit door, onder een vorm van dwang, geweld, chantage en/of misleiding, activiteiten uit te voeren waar anderen financieel van profiteren;

  • r.

    teleenheid: standaard die als grootheid wordt aangenomen om de realisatie van specifieke activiteiten te begroten en op basis waarvan de subsidie wordt vastgesteld;

  • s.

    volwassene: persoon ouder dan 22 jaar;

  • t.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • v.

    zorgtoeleiding: het actief ondersteunen van een cliënt om toegang tot passende zorg, waaronder zorg in het kader van de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg, of ondersteuning op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 te organiseren.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023*

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling *

  • 1. Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidies voor activiteiten op het gebied van wmo-zorg en aanvullende zorg gericht op opvang en ondersteuning van kwetsbare personen of personen die kwetsbaar dreigen te worden, zoals vastgesteld in het Plan Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026 .

  • 2. Het doel van deze subsidieregeling is het uitvoeren van het Plan Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026 dat gericht is op het intensiveren van bestaande voorzieningen en diensten middels:

    • a.

      het ondersteunen van de zelfredzaamheid en de participatie van (dreigend) kwetsbare personen;

    • b.

      het bieden van opvang aan daklozen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten *

  • 1. Het college kan een eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van:

    • a.

      preventie;

    • b.

      ambulante begeleiding en dienstverlening;

    • c.

      zorgtoeleiding;

    • d.

      dag- en nachtopvang, woonbegeleiding, passantenpension en noodopvang gezinnen;

    • e.

      inloopvoorzieningen; ;

    • f.

      onafhankelijke cliëntondersteuning, cliëntgestuurde activiteiten en inzet ervaringsdeskundigen;

Artikel 5 Subsidieplafond *

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen jaarlijks het subsidieplafond vast.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond *

De aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens*

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

  • a.

    een activiteitenplan, waarin naast het omschrijven van de activiteiten en de bijbehorende doelstellingen wordt uitgewerkt:

    • I.

      methodieken, doelgroepen, het gebied waar de activiteit zal worden uitgevoerd en eventuele door de subsidieaanvrager gehanteerde contra-indicaties;

    • II.

      hoe de activiteiten bij jongvolwassen dak- en thuislozen gescheiden plaatsvinden van dezelfde activiteiten gericht op volwassen dak-en thuislozen, wanneer er sprake is van te subsidiëren categorieën vermelde activiteiten bij zowel jongvolwassenen als volwassen dak-en thuislozen bedoeld in artikel 4.

  • b.

    indien cliënttevredenheid gemeten wordt, een omschrijving van de wijze waarop de subsidieaanvrager dit meet;

  • c.

    een begroting waaruit blijkt wat de voor de subsidieaanvraag te verwachte realisatie is voor de periode waarvoor subsidie wordt verleend, per subsidiabele activiteit uitgedrukt in de voor die activiteit bepaalde teleenheid, waarbij de aanvrager zelf de kosten per teleenheid aangeeft.

Artikel 8 Aanvraagtermijn *

  • 1. Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend gedurende het kalenderjaar. Indien het subsidieplafond voor een kalenderjaar is bereikt, kan een aanvraag om een subsidie voor het volgend kalenderjaar worden ingediend vanaf 1 november voorafgaand aan het volgend kalenderjaar.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kan de aanvraag om subsidie voor het jaar 2024 worden ingediend vanaf het moment dat deze subsidieregeling in werking is getreden.

Artikel 9 Weigeringsgronden*

  • 1. In aanvulling op artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023 weigert het college een subsidie te verlenen als:

    • a.

      soortgelijke activiteiten onderdeel uitmaken van de inkoop van maatschappelijke opvang en beschermd wonen;

    • b.

      de activiteiten onder de reikwijdte van de Zorgverzekeringswet en de Wet Langdurige Zorg vallen.

  • 2. In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

    • a.

      gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de aanvrager niet kostenefficiënt werkt.

    • b.

      de activiteiten naar het oordeel van het college onvoldoende bijdragen aan het doel van deze regeling;

    • c.

      de activiteiten naar het oordeel van het college onvoldoende bijdragen aan de continuïteit van de geboden ondersteuning aan de doelgroep;

    • d.

      de activiteit en de verwachte resultaten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, niet aansluiten op de door het college geconstateerde behoeften;

    • e.

      er voor uitvoering van de activiteit meer uren of een hogere prijs per uur wordt gerekend dan door het college redelijk wordt geacht;

    • f.

      de activiteiten naar het oordeel van het college onvoldoende zijn afgestemd met de ketenpartners;

    • g.

      de activiteiten naar het oordeel van het college onvoldoende bijdragen aan een sluitend aanbod;

    • h.

      naar het oordeel van het college sprake is van een activiteit waarin al op andere wijze wordt voorzien of waarvoor financiering op grond van een andere regeling is voorgeschreven of mogelijk is.

    • i.

      In de activiteiten naar het oordeel van het college al in voldoende mate wordt voorzien;

    • j.

      Voor de bij de onderstaande te subsidiëren categorieën vermelde activiteiten als bedoeld in artikel 4 bij jongvolwassen dak- en thuislozen deze activiteiten niet gescheiden plaatsvinden van dezelfde activiteiten gericht op volwassen dak- en thuislozen.

Artikel 10 Aanvullende verplichtingen*

Naast de verplichtingen op grond van artikel 9 en 10 van de ASA 2023, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de subsidieontvanger volgt de aanwijzingen van de toezichthouder nauwgezet op.

  • b.

    de subsidieontvanger is verplicht om de activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren.

  • c.

    de subsidieontvanger verleent op verzoek van de gemeente medewerking aan externe clienttevredenheidsonderzoeken of voert deze intern uit.

  • d.

    de subsidieontvanger gebruikt voor zover mogelijk evidencebased methodieken indien er wetenschappelijk onderzoek, met positief resultaat, naar is verricht;

  • e.

    de subsidieontvanger handelt in overeenstemming met het gemeentelijk beleid, vastgesteld voor de specifieke activiteiten en de groepen kwetsbare personen;

  • f.

    de subsidieontvanger is verplicht om gedurende de looptijd van de subsidie het meest recente klachtenprotocol van de gemeente Amsterdam toe te passen.

  • g.

    De subsidieontvanger houdt bij het uitvoeren van de activiteiten rekening met specifiek grootstedelijke problematiek, waaronder de aanwezigheid van bevolkingsgroepen met een niet-Nederlandse achtergrond

  • h.

    de subsidieontvanger houdt bij het uitvoeren van de activiteiten, voor zover deze betrekking hebben op psychische- of verslavingsproblematiek, rekening met het gemeentelijke beleid inzake genotsmiddelengebruik.

Artikel 11 Verantwoording subsidies*

In afwijking van artikel 17 tweede lid ASA 2023 dient de ontvanger van een subsidie op basis van deze regeling die tevens een subsidie ontvangt op basis van de Verordening Opvang en Ondersteuning Kwetsbare Personen, de verantwoording van de subsidie op basis van deze regeling gelijk in te dienen met de verantwoording van de subsidie op basis van de Verordening Opvang en Ondersteuning Kwetsbare Personen.

Artikel 12 Looptijd regeling*

De Subsidieregeling Plan Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2024 vervalt op 1 januari 2027.

Artikel 13 Citeertitel*

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen deel

Op 20 september 2023 heeft de Gemeenteraad het Plan Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026 vastgesteld. Middels dit plan wil het college van B&W meer doen om dakloosheid aan te pakken, aanvullend op het Beleidsprogramma ‘Een nieuwe start (2021-2025)’ en in lijn met het Nationaal Actieplan Dakloosheid en de Aanpak kwetsbare dakloze EU-burgers. Het doel van het plan is om mensen sneller perspectief te geven, zodat zij hun leven weer kunnen opbouwen. Hiervoor zijn tijdelijke Rijksmiddelen en/of coalitiemiddelen beschikbaar gesteld. De Subsidieregeling Versterking Aanpak Dakloosheid 2023-2026 is dan ook een tijdelijke subsidieregeling. Zolang deze tijdelijke Rijksmiddelen en/of coalitiemiddelen beschikbaar zijn is deze Subsidieregeling een aanvulling op de Subsidie Opvang en Ondersteuning Kwetsbare Personen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3:

Deze subsidieregeling heeft als doel het uitvoeren van het Plan Versterking Aanpak Dakloosheid (vastgesteld door de Gemeenteraad op 20 september 2023). Dit Plan is gemaakt in verband met het beschikbaar komen van tijdelijke (Rijks en /of coalitie)middelen. Het college van B&W heeft ervoor gekozen om bestaande activiteiten te intensiveren, omdat de huidige problematiek van dak-en thuisloosheid in Amsterdam meer vraagt dan waarin het huidige aanbod voorziet.

Artikel 7:

Aangezien de Subsidieregeling Versterking Aanpak Dakloosheid een tijdelijke subsidieregeling is in aanvulling op de Subsidie Opvang en Ondersteuning Kwetsbare Personen, is gekozen voor een vereenvoudigde manier van aanvragen. Dat wil zeggen dat als verdeelsleutel is gekozen voor volgorde van binnenkomst in plaats van onderlinge vergelijking.