Handhavingsscenario Terrassen

Geldend van 26-06-2024 t/m heden

Intitulé

Handhavingsscenario Terrassen

Inleiding

Deze nota bevat het Handhavingsscenario Terrassen Delft ter aanvulling op het geldende terrassenbeleid van de gemeente Delft.

Dit scenario heeft betrekking op de terrassen van horecabedrijven en ondergeschikte horeca. Op grond van hoofdstuk 2 afdeling 10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)kan de burgemeester handhavend optreden of aan de exploitant van een horecabedrijf of ondergeschikte horeca (nadere) eisen opleggen.

Doel van dit handhavingsscenario is een passende interventie bieden op de bevindingen. In dit document wordt aangegeven hoe er formeel en informeel gereageerd wordt op geconstateerde overtredingen. Het uitgangspunt hierbij is de ‘beginselplicht tot handhaving’ zoals deze in de bestuursrechtspraak is geformuleerd. Hier komt bij dat aan het opleggen van de sanctie altijd een afweging tussen de ernst van de overtreding, het te bereiken doel en de op te leggen sanctie voorafgaat. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden kan de burgemeester afwijken van dit handhavingsscenario. Er wordt immers altijd getoetst aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur; voorts is artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Het handhavingsscenario bestaat uit drie hoofdstukken:

  • -

    Hoofdstuk 1 noemt de relevante regelgeving;

  • -

    Hoofdstuk 2 bevat de categorieën overtredingen;

  • -

    Hoofdstuk 3 bevat de sanctiematrix en een toelichting op de sancties.

1. Relevante regelgeving

Voor het handhavingsscenario terrassen is onderstaande wet- en regelgeving relevant:

  • -

    Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • -

    Algemene plaatselijke verordening Delft (APV);

  • -

    Beleidsnota Terrassen 2024;

  • -

    Uitvoeringsbeleid Terrassen 2024;

  • -

    Handhavingsscenario Horeca.

2. Overtredingen en indeling

De gemeente heeft een indeling in het type overtredingen met betrekking tot het terrassenbeleid gemaakt. Doorslaggevend voor de indeling is de mate van gevaar en hinder die de overtreding oplevert voor bewoners en de omgeving. Categorie A is de zwaarste categorie en categorie C is de lichtste. Onder categorie A vallen ernstige overtredingen waarop een directe en zwaardere maatregel van toepassing is om de openbare orde en veiligheid te herstellen. In dit geval zijn het overtredingen die gevaar of hinder opleveren voor de omgeving. Denk hierbij aan terrasmeubilair op het fietspad of op een blindegeleidestrook. Onder categorie B vallen overtredingen die nog altijd een grote impact hebben op de openbare orde en veiligheid maar die zijn minder zwaar dan de overtredingen in categorie A. Onder categorie C vallen de overtredingen die een lichtere impact hebben.

Aan dit handhavingsscenario en de bijbehorende sanctiematrix liggen een aantal uitgangspunten ten grondslag. De belangrijkste daarvan is: ernstigere overtredingen hebben een korter handhavingstraject en een zwaardere sanctie. Denk hierbij aan overtredingen die gevaar voor bewoners of de omgeving opleveren. Bij het treffen van de maatregel wordt ook rekening gehouden met de verwijtbaarheid van de exploitant en het gedrag van de exploitant. Bij een herhaling van de overtreding wordt er bijvoorbeeld ook zwaarder gehandhaafd door de gemeente.

De gemeente is zich ervan bewust dat het proces van toezicht en handhaving ingrijpend kan zijn voor ondernemers. Daarom zal de gemeente, als de situatie dit toelaat, de overtreder eerst aanspreken waarmee de overtreder de kans heeft om de overtreding uit zichzelf ongedaan te maken. Gebeurt dit niet dan zal de gemeente de sanctiemiddelen inzetten zoals vermeld in de sanctiematrix.

In het geval er sprake is van meerdere overtredingen van de categorieën vastgelegd in dit handhavingsscenario dan wordt dit meegewogen in de op te leggen sanctie. Bij overtredingen van het horecabeleid en het terrassenbeleid is er sprake van samenloop en wordt er maatwerk verricht passend bij de overtredingen.

Bij recidive is er sprake van slecht naleefgedrag. In het geval van recidive wordt er een maatwerksanctie opgelegd. Dat betekent dat stappen uit de sanctiematrix overgeslagen kunnen worden. Afhankelijk van de ernst en hoeveelheid van de overtredingen kan een zwaardere maatregel opgelegd worden dan in de sanctiematrix is opgenomen.

3. Maatregelen

Onderstaande tabel is een schematische weergaven van de overtreding en de op te leggen sanctie, ook wel de sanctiematrix genoemd. De toepassing van de sanctiematrix vindt plaats op basis van drie stappen:

  • 1.

    Bepalen van de relevante overtreding;

  • 2.

    Bepalen of de constatering een eerste overtreding is binnen de categorie is binnen 12 maanden;

  • 3.

    Opleggen van de sanctie en verslagleggen.

Overtreding

Maatregel 1e overtreding

Maatregel 2e overtreding

Maatregel 3e overtreding

Recidive

A.1

Belemmeren verkeers-doorstroming en veiligheid – gevaar en hinder aanwezig

Sommeren overtreding op te heffen, anders 2de maatregel opleggen.

Spoedeisende bestuursdwang

Zie recidive

Maatwerk

A.2

Buiten de toegestane exploitatietijden een terras gebruiken

Formele waarschuwing op schrift

Verkorten exploitatietijd gedurende 2 maanden

Tijdelijk verbod terrasexploitatie (termijn te bepalen via maatwerk)

Maatwerk

B.1

Zonder vergunning/ melding een terras exploiteren – geen gevaar of hinder

Formele waarschuwing op schrift

Opleggen last onder dwangsom en innen tot maximum bedrag

Zie recidive

Maatwerk

B.2

Locatie of afmeting niet ingenomen conform vergunning/melding /nadere regels

Formele waarschuwing op schrift

Opleggen last onder dwangsom en innen tot maximum bedrag

Zie recidive

Maatwerk

B.3

Opslag terrasmeubilair

Formele waarschuwing op schrift

Opleggen last onder dwangsom en innen tot maximum bedrag

Zie recidive

Maatwerk

C.1

Niet voldoen aan de regels van beeldkwaliteit

Formele waarschuwing op schrift

Opleggen last onder dwangsom en innen tot maximum bedrag

Zie recidive

Maatwerk

Bij het opleggen van de sanctie zal worden meegedeeld wat de in het handhavingsscenario opgenomen volgende maatregel is, die zal worden opgelegd bij de eerstvolgende overtredingen in dezelfde categorie binnen twaalf maanden.

De sanctiematrix wordt toegepast bij elke overtreding waartegen formeel handhavend wordt opgetreden. Het doel van de sanctiematrix is om tot een zorgvuldige afweging over de op te leggen sanctie te komen. Dit betekent dan ook dat er van de sanctiematrix afgeweken kan worden als hier reden toe is. Het is niet wenselijk om de sanctiematrix terrassen in de weg te laten staan van een meer wenselijke oplossing voor de situatie. Bij afwijking van de sanctiematrix terrassen is het wel van belang dat dit wordt onderbouwd en vastgelegd. Dit sluit aan bij het uitgangspunt vastgelegd in art. 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht.

Toelichting op de sanctiematrix

Categorie A:

  • -

    Belemmeren verkeersdoorstroming en veiligheid waardoor gevaar en hinder aanwezig zijn

  • -

    Buiten de toegestane exploitatietijden een terras gebruiken

In het geval van gevaar of hinder door belemmering van de verkeersdoorstroming en veiligheid (bijvoorbeeld terrasmeubilair op fietspad of blindegeleidestrook) wordt er gesommeerd om de overtreding direct ongedaan te maken met daarbij de mogelijkheid tot toepassing van spoedeisende bestuursdwang om de overtreding op te heffen. Bij de kennisgeving wordt meegedeeld dat bij opvolgende soortgelijke overtredingen binnen 12 maanden overgegaan kan worden tot het toepassen van spoedeisende bestuursdwang en een maatwerksanctie.

In het geval een terras buiten de toegestane exploitatietijden wordt gebruikt en dit de eerste keer binnen 12 maanden betreft, wordt de ondernemer hier op aangesproken. Een volgende constatering wordt als de eerste overtreding gezien waarbij er een formele waarschuwing op schrift wordt afgegeven. In deze formele waarschuwing is onder andere een hersteltermijn voor het ongedaan maken van de overtreding opgenomen. Ook wordt meegedeeld dat bij opvolgende soortgelijke overtredingen overgegaan kan worden tot het beperken van de exploitatietijd voor 2 maanden, een sluiting van het terras en een maatwerksanctie.

Categorie B:

  • -

    Zonder vergunning of melding een terras exploiteren

  • -

    Locatie of afmeting van het terras is niet conform de vergunning of melding.

  • -

    Opslag terrasmeubilair of -elementen.

Indien de overtreding voor de eerste keer binnen 12 maanden wordt geconstateerd wordt de overtreder hierop aangesproken. Een volgende constatering binnen 12 maanden wordt gezien als de eerste overtreding waarbij een formele waarschuwing op schrift wordt afgegeven. In deze formele waarschuwing is onder andere een hersteltermijn voor het ongedaan maken van de overtreding opgenomen. Ook wordt meegedeeld dat bij opvolgende overtredingen binnen deze categorie binnen 12 maanden overgegaan kan worden tot het opleggen van een last onder dwangsom welke geïnd wordt het tot opgelegde maximumbedrag en de toepassing van een maatwerksanctie.

Categorie C:

  • -

    Niet voldoen aan de regels van de beeldkwaliteit.

Indien de overtreding voor de eerste keer binnen 12 maanden wordt geconstateerd wordt de overtreder hierop aangesproken. Een volgende constatering binnen 12 maanden wordt gezien als de eerste overtreding waarbij een formele waarschuwing op schrift wordt afgegeven. In deze formele waarschuwing is onder andere een hersteltermijn voor het ongedaan maken van de overtreding opgenomen. Ook wordt meegedeeld dat bij opvolgende overtredingen binnen deze categorie binnen 12 maanden overgegaan kan worden tot het opleggen van een last onder dwangsom welke geïnd wordt het tot opgelegde maximumbedrag en de toepassing van een maatwerksanctie.

Ondertekening