Beleidsregels Terrassen 2024 Delft

Geldend van 26-06-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels Terrassen 2024 Delft

1. Inleiding

Op grond van artikel 2:27d van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft (hierna: APV) kan de burgemeester nadere regels stellen ter uitvoering van de bepalingen over horeca-exploitatie. Dit omvat ook beleidsregels voor terrassen.

De beleidregels, nadere regels en de daaraan gekoppelde terraszonekaart geven op heldere wijze weer welke terrassen waar mogelijk zijn, wanneer een vergunning op grond van de APV vereist is, of een melding volstaat en wat wel en wat niet is toegestaan op de terrassen. In de regelgeving wordt onderscheid gemaakt tussen het gebied binnen de grenzen van de binnenstad 1 en het gebied buiten de grenzen van de binnenstad. In de Beleidsnota Terrassen zijn alle regels tezamen opgenomen om als handboek te dienen.

2. Beeldkwaliteit

2.1 Algemeen beeldkwaliteit

  • 1.

    Tijdens de evenementen EK en WK Voetbal, de Olympische Spelen, Koningsdag en Lichtjesavond mag afgeweken worden van de regels voor de transparantie van de terrasschotten en inrichtingseisen voor het terras. Inrichting mag niet gevaarlijk en aanstootgevend zijn.

  • 2.

    Plantenbakken mogen geen afschermende werking hebben en moeten daarom zowel door plaatsing als door vorm zicht blijven geven op het terras.

  • 3.

    Voor bestaande terrassen die voorheen voldeden aan de regels van beeldkwaliteit, maar door de nieuwe regels niet meer voldoen, geldt een overgangsperiode van ruim 1 jaar tot 1 januari 2026. Voor terrasschotten en parasols die niet voldoen aan de regels van beeldkwaliteit geldt een overgangsperiode van ruim 2 jaar tot 1 januari 2027.

2.2 Overzicht beeldkwaliteit

Om balans in de gebruiksfuncties te realiseren en de toegankelijkheid en veiligheid van de openbare ruimte te waarborgen zijn regels opgesteld en is een zonering aangebracht. Een overzicht van de belangrijkste regels staat samengevat in het schema beeldkwaliteit zoals opgenomen in de Beleidsnota terrassen Delft 2024.

2.3 Meubilair en inrichting

  • 1.

    Als een parasol wordt gedefinieerd als een bouwwerk is een omgevingsvergunning vereist. De exploitant moet deze omgevingsvergunning aanvragen.

  • 2.

    Buiten de volants zijn langere flappen aan parasols of vastgemaakt aan terrasschotten en dergelijke zijn niet toegestaan.

  • 3.

    Parasols mogen alleen voorzien worden van reclame en naamsvermelding van de horeca-inrichting. Dit is slechts toegestaan op de volant van de parasol. De tekst en/of logo heeft geen fluorescerende kleuren en reflecteert geen daglicht.

  • 4.

    Uitgangspunt voor meubilair is alleen eenpersoonsstoelen. Kleine banken zijn toegestaan mits deze niet meer dan 2 meter breed zijn. Bredere banken zijn alleen toegestaan met hun rug tegen de gevel. Voor alle vrijstaand meubilair geldt dat alleen losstaande poten zonder gesloten wanden zijn toegestaan. Op kadeterrassen geldt dat alleen eenpersoonsstoelen, tafels en tafelparasols zijn toegestaan.

  • 5.

    De zijde van een terras mag niet voor meer dan 25% per zijde zijn afgeschermd met banken, plantenbakken en andere accessoires.

2.4 Terrasschotten

  • 1.

    Bij terrasuitstallingen zijn terrasschotten nooit toegestaan.

  • 2.

    Op bruggen en kadeterrassen zijn terrasschotten nooit toegestaan

  • 3.

    Terrasschotten zijn van veiligheidsglas. Het schot is 90% (exclusief naamsvermelding) opgebouwd uit transparant materiaal dat 100% doorzichtig is en waarbij de bovenzijde niet begrensd is met een horizontale afwerking (bovenligger).

  • 4.

    Terrasschoten buiten de binnenstad mogen tot een hoogte van 1,10 meter dicht zijn. Daarboven moeten ze transparant zijn.

  • 5.

    Terrasschotten mogen niet voorzien worden van reclame, behalve kleurloze naamsvermelding van de horeca-inrichting, zijnde maximaal 20% met een maximum van 300 vierkante centimeter per schot.

  • 6.

    Terrasschotten zijn altijd te verplaatsen.

  • 7.

    Eilandterrasschotten buiten de binnenstad zijn maximaal 1,60 meter hoog.

  • 8.

    Het plaatsen van voorwerpen tegen of (hangen) aan terrasschotten is niet toegestaan.

2.5 Uitzonderingen Markt op het gebied van terrasschotten

  • 1.

    Achter het stadhuis (kant Waagsteeg) is het alleen toegestaan om aan de twee uiterste zijkanten van de terraszone (ingang Kaakbrug en ingang Teemsbrug) en aan de achterkant in lijn met de achterzijde van het stadhuis (in deel waar terraszone dit toe laat) terrasschotten te plaatsen. De diepte van het terrasschot is gelijk aan het eilandterras, de hoogte is maximaal 1,60 meter. De terrasschotten aan beide zijden moeten dezelfde uitvoering hebben. Vervanging zal plaatsvinden in overleg met de gemeente en met inachtneming van een advies van de AOK.

  • 2.

    Bij gevelterrassen op de Markt mogen de terrasschotten aan de zijkant gelijk zijn aan de diepte van het gevelterras en niet boven het zonnescherm uitsteken. Ze volgen de lijn van het zonnescherm. Zonder zonnescherm mag een gevelterrasschot maximaal 2,20 meter hoog zijn.

  • 3.

    Bij gevelterrassen op de Markt is het toegestaan terrasschotten evenwijdig aan de voorgevel te plaatsen in de wintermaanden (1 november t/m 31 maart). Deze mogen max. 1,60 meter hoog zijn en de ruimte tussen het schot en zonnescherm/parasol moet vrij blijven. De voorkant van een gevelterras mag niet geheel gesloten zijn (bijv. middels een deur) en bevat een ruime doorgang.

  • 4.

    Bij eilandterrassen op de Markt is het toegestaan om haaks op de gevel in de zomermaanden ( 1 april t/m 31 oktober) terrasschotten te plaatsen van maximaal 1.60 meter hoog.

2.6 Plantenbakken en menuborden

  • 1.

    Plantenbakken bevatten geen ondersteuningsconstructies voor de planten.

  • 2.

    Een zijde van het terras wordt nooit voor meer dan 25% afgeschermd door plantenbakken, banken en/of andere accessoires.

  • 3.

    Menuborden moeten na sluitingstijd van het terras worden verwijderd en worden opgeslagen in het inpandige deel van de inrichting.

3. Op- en afbouw terras en terrasuitstalling

  • 1.

    Als de eerste dag van de maand valt in het weekend waarin het terras mag worden uitgezet, dan mag het terras de vrijdag ervoor worden opgebouwd en geëxploiteerd.

  • 2.

    Als de eerste dag van de maand valt in het weekend waarin het terras moet worden verwijderd, dan mag het terras de maandag erna worden afgebouwd.

  • 3.

    Terrasuitstallingen mogen enkel binnen de terrasexploitatietijden genoemd in de APV geëxploiteerd worden en enkel binnen de openingstijden van het horecabedrijf op de openbare weg staan. Als de horecaonderneming binnen 24 uur na sluiting weer open is mag de terrasuitstalling op de openbare weg uit blijven staan. Terrasmeubilair mag in dat geval niet worden opgestapeld.

4. Opslag en gebruik terrasinrichting en -meubilair

  • 1.

    Vanaf 10.00 uur ’s morgens tot zonsondergang mag er geen opslag van terrasmateriaal buiten plaatsvinden; het terras moet uitgezet zijn. Het is in deze periode ook niet toegestaan om terrasschotten zonder gebruiksklaar terras te laten staan.

  • 2.

    Als een exploitant zijn bedrijf niet tijdens deze hele periode openstelt, moet hij zorgen voor opslag elders of vooraf aan opening het terras alvast uitzetten. Voorwaarde is dat het terras er altijd verzorgd en gebruiksklaar uitziet. Kabelslot is toegestaan, zoveel mogelijk uit het zicht.

  • 3.

    Na zonsondergang tot 10.00 uur ’s morgens mag de terrasinrichting worden opgeslagen op het terras, met als voorwaarde dat in deze periode een terrasvergunning is verleend of een melding gedaan is en een terras geëxploiteerd wordt.

  • 4.

    Terrasuitstallingen mogen alleen tijdens de openingstijden van de onderneming op de openbare weg staan of als ze binnen 24 uur na sluiting weer heropenen. De terrasuitstalling wordt of inpandig opgeslagen of blijft staan en ziet er dan verzorgd en gebruiksklaar uit.

5. Uitzonderingen op melding – vergunning

5.1. Specifieke locaties

  • 1.

    Beestenmarkt – eilandterrassen

  • Alle eilandterrassen worden uitsluitend met vergunning verleend voor een periode van vijf jaar. Alle vergunningen vervallen gelijktijdig. De volledige terraszone (zie terraszonekaart) mag in gebruik worden genomen door de horecabedrijven die aan de Beestenmarkt gelegen zijn. Verdeling van deze zone vindt plaats met behulp van ‘gradatie’:

    • a.

      Gradatie 1: de openbare ruimte in het verlengde van het eigen pand, maximale breedte van gevel.

    • Gradatie 2: de openbare ruimte van naastgelegen panden.

    • Gradatie 3: de overgebleven openbare ruimte die ook op de terraszonekaart staat.

    • b.

      Indien er meerdere vergunningsaanvragen zijn voor hetzelfde stuk openbare ruimte gelden de volgende regels:

      • -

        Bij ongelijke gradatie: de hogere gradatie krijgt voorrang.

      • -

        Bij gelijke gradatie: exploitanten proberen zelf tot een verdeling te komen.

      • -

        Komen exploitanten niet tot een oplossing, blijft het bepaalde in 5.2 punt 7 en punt 8 van deze nota onverminderd van kracht.

  • 2.

    Terraszone op een brug

  • Mocht een volledige terraszone op een brug liggen en op basis van het beleid niet kunnen worden aangemeld, dan mag de zone met vergunning voor vijf jaar in gebruik worden genomen door de aanliggende horecabedrijven.

  • 3.

    Buiten de binnenstad

    • a.

      Voor terrassen buiten de binnenstad is altijd een vergunning nodig, vanwege de bescherming van het woon- en leefklimaat.

    • b.

      De duur van deze vergunning is een periode van maximaal vijf jaar. Als een gebied nog in ontwikkeling is, dan is het mogelijk om een vergunning voor een kortere periode te verlenen.

5.2. Vergunning – 5 jaar

  • 1.

    Voor terrassen waar – op basis van dit uitvoeringsbeleid– voor wat betreft het gebruik daarvan meerdere partijen voor in aanmerking kunnen komen, is altijd een vergunning nodig.

  • 2.

    Een vergunning op grond van het vorige lid wordt voor vijf jaar verleend.

  • 3.

    Terrasvergunningen zijn persoons- en dus aan een natuurlijk persoon gebonden.

  • 4.

    Een vergunningsaanvraag wordt ingediend door middel van een aanvraagformulier. Deze is verkrijgbaar via de gemeentelijke website.

  • 5.

    Als een terraszone volgens het reguliere proces na vrij jaar of na een overname vrijkomt, dan publiceert de gemeente uiterlijk negen maanden voor het verlopen van de vergunning de mogelijkheid tot aanvragen van een nieuwe vergunning voor deze vrije terraszone in het digitaal Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl.

  • 6.

    Partijen die menen dat zij in aanmerking kunnen komen voor het gebruik van een terras (of een gedeelte daarvan) dat al in gebruik is door een andere vergunninghouder, kunnen tot uiterlijk een maand na de publicatie in het digitaal Gemeenteblad een aanvraag indienen.

  • 7.

    Indien blijkt dat meerdere aanvragers in aanmerking komen voor het gebruik van deze grond, en partijen zelf niet komen tot een verdeling, weegt de gemeente de belangen af en verdeelt de vrijgekomen grond.

  • 8.

    Blijkt uit de belangenafweging dat de aangevraagde ruimte niet kan worden verdeeld, dan wordt de vergunning middels loting aan een partij vergund.

  • 9.

    Na deze vijf jaar komt de openbare grond weer vrij en staat het eenieder die conform het beleid in aanmerking komt vrij een terrasvergunning voor deze grond aan te vragen. De procedure start dan weer vanaf punt 5 hierboven.

5.3. Procedure van loting

  • 1.

    Het Klantcontactcentrum van de gemeente Delft (hierna: KCC) Het KCC stuurt de aanvragen door naar een onafhankelijke notaris.

  • 2.

    De notaris voert een gelijkwaardige loting uit en koppelt de uitkomst terug aan het KCC.

  • 3.

    Het KCC informeert de aanvragers over de uitkomst.

6. Regels locatie en formaat

6.1. Algemeen

  • 1.

    Wanneer een trottoir is voorzien van palen, hekjes, kettingen of een ophoging, kunnen die vaste elementen binnen de afmetingen van de locatie in gebruik worden genomen als terras. Dit kan alleen, indien er geen bezwaren zijn voor onder andere de veiligheid, het overzicht en de toegang.

  • 2.

    Wanneer een trottoir wordt onderbroken door ‘Delftse stoepjes’ waardoor er geen doorgang mogelijk is op het trottoir, kan er in sommige gevallen worden afgeweken van de 1,50 meter trottoir die moet vrij blijven bij een terrasuitstalling. Dit kan alleen indien er geen bezwaren zijn voor onder andere de veiligheid, het overzicht en de toegang.

  • 3.

    Indien er sprake is van een zitrand van boomspiegels moet minimaal 2 meter gerekend vanaf de rand van de boomspiegel vrij zijn voor gebruik van deze openbare zitplekken. Deze ruimte mag niet overdekt worden (bijvoorbeeld door middel van parasols).

  • 4.

    Bestaande terrassen die niet voldoen aan de nieuwe regels Locatie & formaat (en dus anders of niet voorkomen op de terraszonekaart) blijven bestaan tot de vergunning na vijf jaar komt te vervallen, de overgangsperiode is verlopen of tot overdracht van het horecabedrijf.

6.2. Burgwal en Brabantse Turfmarkt

Als het tegenovergelegen horecabedrijf nog niet heeft gemeld dat het een deel van de openbare ruimte als terras wenst te exploiteren, kan een vergunning voor vijf jaar aangevraagd worden voor nog één eilandterras in het verlengde van het (bestaande) terras.

6.3. Beestenmarkt

De volledige terraszone voor eilandterrassen mag in gebruik worden genomen door de aanliggende horecabedrijven, zodat ook de openbare ruimte voor de naastgelegen panden als terrasruimte kan worden gebruikt. Bij tussentijdse overname van een bedrijf is de termijn van aflopen van de vergunning gelijk aan die van de andere exploitanten aan de Beestenmarkt.

6.4. Wijnhaven

De volledige terraszone op de brug mag, voor zover het terras op basis van het beleid niet kan worden gemeld, met vergunning in gebruik worden genomen door de aanliggende horecabedrijven.

6.5. Binnentuinen

Voor terrassen in binnentuinen geldt geen vergunningplicht. De vrijstelling van vergunningsplicht is alleen van toepassing indien deze terrassen uitsluitend kunnen worden bereikt inpandig door het bedrijf en niet rechtstreeks vanaf de openbare weg.

6.6. Bruggen

Op sommige plekken is op een brug een terraszone ingetekend op de terraszonekaart. Een terras is hier mogelijk vanwege de lengte van de brug, omdat er geen grote hindering is van zichtlijnen of vanwege de unieke locatie van de ingang van het pand op de brug.

6.7. Kadeterras buiten autoluwplusgebied

Een kadeterras is uit oogpunt van verkeersveiligheid niet toegestaan buiten het autoluwplusgebied.

6.8. Achter het stadhuis

Als alle betrokken horecaondernemers achter het stadhuis met elkaar tot een verdeling komen van de terraszone, dan kan worden afgeweken van de beleidslijn om de gevellijnen te hanteren. De gemeente beoordeelt het voorstel en maakt na afweging van de belangen de keuze of de terraszone conform voorstel verdeeld kan worden. Indien overeenstemming is bereikt door de ondernemers, kan ook de openbare ruimte tegenover de Waagsteeg worden gebruikt als terraszone.

7. Afhandeltermijn en procedure vergunning

De afhandeltermijn van een vergunningsaanvraag is acht weken. Deze termijn kan met ten hoogste zes weken verdaagd worden, conform afdeling 4.1.3 Algemene wet bestuursrecht. In deze termijn wordt:

  • de aanvraag getoetst op de criteria zoals vermeld in de APV en beleidsregels;

  • de aanvraag getoetst door verschillende adviseurs;

  • de procedure van afdeling 4.1.3. Awb doorlopen;

  • het besluit opgemaakt, gepubliceerd en verzonden.

8. Overige

  • 1.

    Ingangen, (nood)uitgangen, trappen, poorten en doorgangen moeten altijd onbelemmerd bereikbaar en bruikbaar zijn. Beheer en onderhoud van de openbare ruimte mag niet worden belemmerd.

  • 2.

    De vergunninghouder is verantwoordelijk voor het schoonhouden van het terras en eventueel op het terras aanwezige straatkolken/goten.

  • 3.

    Nutsvoorzieningen, brandkranen, bluswatervoorzieningen, straatputten, bomen, straatmeubilair en dergelijke objecten moeten altijd onbelemmerd bereikbaar en bruikbaar zijn. Niets mag hieraan bevestigd worden. Het is aan de gemeente om te bepalen wanneer iets bereikbaar en bruikbaar is.

  • 4.

    Voor een terrasuitstalling geldt dat deze op aanwijzing van de gemeente direct, eventueel tijdelijk, moet worden verwijderd of verplaatst op kosten van de exploitant:

    • a.

      in het belang van het voorkomen of beperken van overlast voor weggebruikers en andere belanghebbenden;

    • b.

      ter bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving;

    • c.

      in het belang van voorkomen of beperken van overlast bij grootschalige evenementen;

    • d.

      als er op of nabij het in gebruik genomen deel van de openbare weg door of namens de gemeente of een leidingbeheerder werkzaamheden moeten worden uitgevoerd;

  • 5.

    Als het terras of de terrasuitstalling tijdelijk wordt verwijderd, dan kan de exploitant geen aanspraak maken op schadeloosstelling of schadevergoeding.

  • 6.

    Als een exploitant de exploitatie van zijn terras beëindigt, dient hij het als terras in gebruik genomen deel van de openbare ruimte in de oorspronkelijke staat terug te brengen. De exploitant draagt hiervoor zelf de kosten. Komt de exploitant deze verplichting niet na, zal de gemeente de oorspronkelijk situatie herstellen op kosten van de exploitant.

  • 7.

    Op enkele locaties zijn terraszones aangegeven waar inrichtingselementen (fietsnietjes, bankjes) staan of die twee soorten ondergrond (bijvoorbeeld stenen en grind) bevatten die exploitatie van een terras verhinderen of niet wenselijk maken. Als het naar beoordeling van de gemeente mogelijk en wenselijk is de elementen te verplaatsen, te wijzigen of te verwijderen, beoordeelt de gemeente of een vervangende locatie noodzakelijk en/of wenselijk is. De aanvrager draagt de kosten voor verplaatsing, wijziging of verwijdering. Heeft de gemeente geen bezwaar tegen exploitatie van het terras met elementen, dan kan het terras (indien van toepassing: na wijziging of verwijdering van deze elementen) middels een melding of vergunning (afhankelijk van de locatie) in gebruik worden genomen. In al deze gevallen moet de aanvrager contact opnemen met het KCC van de gemeente Delft.

  • 8.

    De burgemeester kan bij evenementen, markten, noodzakelijke werkzaamheden op of aan de weg of een overige situatie waarin het gewenst is, besluiten dat er tijdelijk geen of een kleiner terras uitgezet wordt. Uitgezonderd in bijzondere gevallen krijgt de exploitant hiervan ten minste één week tevoren schriftelijk bericht. De gemeente wijst ieder verzoek om schadevergoeding in dit kader op voorhand af.

  • 9.

    Voor de opbouw van de warenmarkt moet op marktterreinen het eilandterras de dag van tevoren om 17.30 uur verwijderd zijn.

  • 10.

    Bestaande terrassen die niet voldoen aan de regels voor locatie en formaat (en dus anders of niet voorkomen op de terraszonekaart), maar beschikken over een vergunning met onbepaalde tijd of voorheen op de terraszonekaart aanwezig waren, mogen na vaststelling van het beleid nog ruim 5 jaar blijven staan tot 1 januari 2030. Bij overname vervalt dit recht per direct.

  • 11.

    Voor bestaande terrassen die voorheen voldeden aan de regels van beeldkwaliteit, maar door de nieuwe regels niet meer voldoen geldt een overgangsperiode van ruim 1 jaar tot 1 januari 2026. Voor terrasschotten en parasols die niet voldoen aan de regels van beeldkwaliteit geldt een overgangsperiode van ruim 2 jaar tot 1 januari 2027

  • 12.

    Voor de terrasschotten bij eilandterrassen in de binnenstad geldt geen overgangsperiode en deze moeten worden uitgezet conform beleid bij ingang van dit nieuw beleid.

9. Citeertitel en slotbepalingen

  • Deze beleidsregels wordt aangehaald als “Beleidsregels Terrassen 2024 - Delft”. In gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien, beslist de burgemeester.

  • Deze beleidsregels zijn op d.d. 11 juni 2024 vastgesteld en treden de dag na publicatie in het digitale Gemeenteblad in werking.

Ondertekening

De burgemeester van de gemeente Delft,

J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart


Noot
1

Zie terraszonekaart