Beleidskader SROI 2024 - 2027

Geldend van 26-06-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidskader SROI 2024 - 2027

Arbeidsmarktregio Helmond - De Peel

1. Inleiding

De gemeenten in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel1 streven naar een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijkwaardig mee doet. Door sociaal in te kopen zorgt de arbeidsmarktregio ervoor dat zij meer kansen creëert voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze beleidsnotitie en het daaruit voortkomende uitvoeringsprotocol gaat over Social Return on Investment (SROI) bij overheidsopdrachten. Dit is één van de manieren die wordt ingezet om zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te creëren.

Met SROI wordt bedoeld ‘iets teruggeven aan de samenleving’. Net als duurzaam inkopen kan het gezien worden als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. SROI is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Om dit te bereiken maakt de Arbeidsmarktregio Helmond-de Peel bij overheidsopdrachten afspraken met organisaties over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. In ruil voor de verkregen opdracht wordt van opdrachtnemers verwacht werkgelegenheid te creëren of zichzelf anderszins in te zetten voor de doelgroep. Hiermee wordt een meer inclusieve arbeidsmarkt gecreëerd. Een inclusieve arbeidsmarkt is ook één van de ambities in het Regionaal Arbeidsmarktplan 2023-2027. Hierbij wordt ingezet op het verminderen van de tweedeling in de maatschappij tussen hen die gemakkelijk meekomen in de dynamiek van de arbeidsmarkt en diegenen die lastig kunnen aanklampen of zelfs dreigen af te haken.

De opgedane kennis en ervaringen in de afgelopen jaren zijn de aanleiding om SROI in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel nader tegen het licht te houden. Zo vraagt de bewegelijke arbeidsmarkt om een verruiming van de mogelijkheden binnen het beleid en is het belangrijk aan te sluiten bij de regio’s rondom Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel. Op die manierkunnen opdrachtnemers beter inspelen op regio-overstijgende overheidsopdrachten.

In dit hernieuwde beleid zijn uitvoeringsvoorwaarden aangepast aan nieuwe inzichten en veranderingen op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een eenduidige richtlijn wat betreft drempelbedragen. Op deze manier wordt één uniforme regeling gebruikt voor Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel en wordt zoveel mogelijk aangesloten bij omringende Arbeidsmarktregio’s.

2. Toepassing SROI

Bij overheidsopdrachten zijn gemeenten gebonden aan de Aanbestedingswet. Hierin staat dat zij uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria mogen stellen die proportioneel zijn (art. 1.10 Aanbestedingswet). De waarde, doorlooptijd en het karakter van de opdracht bepalen de toepassingsmogelijkheden van SROI. De gevraagde SROI inzet is altijd gebaseerd op het uitgangspunt dat gestreefd wordt naar het hoogst haalbare, zonder dat dit negatieve consequenties heeft voor de arbeidsmarkt en opdrachtnemer.

2.1 Hoofdvormen SROI

SROI kan in verschillende vormen worden toegepast in overheidsopdrachten. Vaak wordt SROI toegepast in de vorm van een minimumeis. Opdrachtnemers verplichten zich dan om een bepaald percentage van de opdrachtsom in te zetten om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (een grotere kans op) betaald werk te bieden. Naast een minimumeis kan er in de aanbesteding ook gebruik gemaakt worden van bijzondere uitvoeringsvoorwaarden of het opnemen van gunningscriteria in de voorwaarden. Daarnaast geeft de Aanbestedingswet gemeenten de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan ‘PSO 30+ organisaties’. Dit zijn ondernemingen, werkplaatsen of programma’s waarbij ‘ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarme werknemers zijn’ (art. 2.82 Aanbestedingswet).

2.2 Doelgroep SROI

SROI draagt onder andere bij aan het vergroten van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is een ondersteuningsinstrument dat ervoor kan zorgen dat de uitstroom van de doelgroep groter wordt en daardoor de kosten voor de uitkeringen kleiner. De gemeenten in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel hanteren voor SROI een brede doelgroep. Onder de doelgroep SROI vallen:

  • uitkeringsgerechtigden vallend onder de Participatiewet/IOAW/IOAZ;

  • uitkeringsgerechtigden die een uitkering krijgen vanuit WAO/WIA/WAZ/Wajong/WW;

  • personen die gebruik maken van WSW;

  • personen geregistreerd in het doelgroepregister;

  • leerlingen BBL/BOL/VSO/PRO.

In de Uitvoeringsvoorwaarden is middels een bouwblokkenmethode voor elke doelgroep de waarde voor de invulling SROI gespecificeerd. Daarin is ook een bonus opgenomen voor inwoners die behoren tot de doelgroep én 50 jaar of ouder zijn.

3. Uitgangspunten SROI

Voor alle gemeenten in Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel worden dezelfde uitgangspunten SROI gehanteerd. Daardoor is het voor opdrachtnemers snel duidelijk aan welke eisen zij moeten voldoen. Uitgangspunten worden in de praktijk per specifieke opdracht getoetst aan het proportionaliteitsbeginsel. Daarnaast is maatwerk ten alle tijden mogelijk wanneer dit passend is.

3.1 Drempelbedrag

SROI wordt in ieder geval – mits proportioneel – toegepast bij overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste €100.000,- exclusief BTW. Dit geldt in principe voor alle bedrijfssectoren en is onafhankelijk van de aanbestedingsrechtelijke aanduiding van de overeenkomst als een opdracht voor werk, levering of dienst. Wanneer de wens en mogelijkheid bestaat om SROI ook toe te passen bij opdrachten onder de €100.000,- dan kan een SROI-verplichting in het contract worden overeengekomen. Bij bovenregionale overheidsopdrachten kan het drempelbedrag hoger uitvallen dan €100.000,-.

3.2 Percentages

Arbeidsintensieve en arbeidsextensieve opdrachten

Voor arbeidsintensieve werken, diensten en leveringen waarbij het arbeidsdeel tenminste 30% van de totale opdrachtsom beslaat, geldt een verplichting van minimaal 5% van de opdrachtsom. Wanneer de opdracht arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de SROI-verplichting minimaal 2%. Hierbij geldt dat maatwerk altijd mogelijk is en er kan van de percentages worden afgeweken.

Geen of zeer geringe opdracht gerelateerde arbeid

Bij kortdurende opdrachten voor werken, diensten en leveringen, bij kleine opdrachten en bij toeleveringen zonder dienstverleningscomponent, kan er sprake zijn van geen of zeer geringe arbeid. Vanuit proportionaliteit kunnen leveranciers niet bij voorbaat gehouden worden aan bovenstaande prestatie-eis van 2% en/of maatwerk. Vaak zal het percentage SROI 0% zijn. Bij de opdracht kan wel beoordeeld en geselecteerd worden op mate van sociaal ondernemen door middel van gunningscriteria. Het percentage SROI wat haalbaar is wordt voorafgaand aan de overheidsopdracht vastgesteld door de Servicedesk in samenspraak met inkoop van de gemeenten.

Opdracht bij uitstek geschikt voor de inzet van de doelgroep

Werken, diensten en leveringen die veel laaggeschoolde arbeid omvatten, zijn vaak zeer geschikt voor de inzet van de doelgroep. Daardoor kan een percentage SROI gevraagd worden dat hoger is dan de bovengenoemde 5%. Ook hierbij geldt dat het percentage SROI voorafgaand aan de overheidsopdracht wordt vastgesteld door de Servicedesk in samenspraak met inkoop van de gemeenten.

Kenmerken opdracht

SROI-eis

  • Werk, dienst of levering

  • Opdrachtwaarde tenminste €100.000,-

  • Doorlooptijd tenminste 3 maanden

  • Arbeidsintensief: meer dan 30% loonsom

5% en/of maatwerk

  • Werk, dienst of levering

  • Opdrachtwaarde tenminste €100.000,-

  • Doorlooptijd tenminste 3 maanden

  • Arbeidsextensief: minder dan 30% loonsom

2% en/of maatwerk

  • Werk, dienst of levering en;

  • Opdrachtwaarde minder dan €100.000,- en/of;

  • Doorlooptijd minder dan 3 maanden

0% of maatwerk

4. Invulling SROI

Opdrachtnemers kunnen op verschillende manieren aan hun SROI-verplichting voldoen. Bij voorkeur biedt een opdrachtnemer een persoon uit de doelgroep een duurzame arbeids- of detacheringsplaats, leerwerktraject, werkervaringsplaats of stageplaats aan. Voorwaarde daarbij is dat SROI niet tot verdringing leidt. Wanneer dit niet haalbaar is, zijn er voor opdrachtnemers ook andere mogelijkheden om SROI in te vullen. Hiermee hebben opdrachtnemers meer mogelijkheden voor de invulling van SROI wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Hieronder worden de extra mogelijkheden verder benoemd, in de uitvoeringsvoorwaarden is de waarde van elke invulling en doelgroep terug te vinden.

4.1 Sociale inkoop

Vaak heeft een opdrachtnemer de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming of bij een sociale werkvoorziening. Voor zo een onderneming is (sociale) impact maken leidend. Door in te kopen bij een sociale onderneming kan invulling worden gegeven aan de SROI-verplichting en maatschappelijke waarde gecreëerd worden.

4.2 Activiteiten met maatschappelijke meerwaarde

De opdrachtnemer kan aan de SROI-verplichting voldoen, door zich in te zetten voor activiteiten die een maatschappelijke meerwaarde hebben. Deze activiteiten bieden een maatschappelijke meerwaarde doordat het perceptief van de doelgroep wordt vergroot, bijvoorbeeld door kennisoverdracht of het aanleren van vaardigheden. Door deze activiteiten wordt de stap richting betaald werk voor de doelgroep kleiner.

4.3 Arbeidsontwikkeling van de kandidaat of werkgever

Onder arbeidsontwikkeling worden activiteiten verstaan in het kader van om-, her-, en bijscholing van de kandidaat met als doel de arbeidsmarktpositie van deze kandidaat te versterken. Dit kan bijvoorbeeld door trainingen of scholing aan te bieden. Deze training kan zowel gaan over vakinhoudelijke kennis als over persoonlijke groei, bijvoorbeeld over de aanpak van een taalachterstand. Deze activiteiten dienen te worden verricht in combinatie met het verrichten van arbeid.

Daarnaast kunnen activiteiten rondom arbeidsontwikkeling zich ook richten op het versterken van de (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden of begeleiders op de werkvloer. Het versterken van deze vaardigheden zal bijdragen aan een effectievere begeleiding van de doelgroep.

4.4 Bijdrage sociale initiatieven

Wanneer opdrachtnemers geen mogelijkheid zien om SROI direct in te zetten voor de doelgroep, krijgen zij de optie om als tegenprestatie de SROI-verplichting ten goede te laten komen aan sociale initiatieven. Deze initiatieven worden gebundeld in een menukaart die door de SROI-coördinator wordt samengesteld. Om deze initiatieven te financieren richten gemeenten van Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel een sociaal fonds op, beheerd door de Servicedesk SROI. Dit fonds wordt gevuld met zowel deze tegenprestatie als de financiën die komen vanuit het niet voldoen van de SROI-verplichting van de opdracht (zie ook paragraaf 5.2). Deze mogelijkheid wordt alleen benut indien ook de SROI-coördinator na herhaaldelijk overleg de overtuiging heeft dat SROI op geen andere manier ingezet kan worden (zie Bijlage 1 voor een nadere uitwerking).

4.5 Prestatieladder Sociaal Ondernemen

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk kwaliteitskeurmerk van TNO. Het is een meetinstrument dat inzicht geeft in de mate waarin een organisatie gemiddeld sociaal onderneemt. PSO is ingericht als een prestatieladder met 3 niveaus: trede 1, 2 en 3. Daarnaast is extra certificering mogelijk voor bedrijven op trede 3 die 30% of meer mensen uit kwetsbare groepen in dienst hebben. Met PSO wordt blijvend ingezet op duurzame arbeidsinschakeling. PSO certificering is namelijk onafhankelijke van een eventuele opdracht en de omvang of looptijd. Ondernemers met een PSO-certificering maken structureel werk van SROI binnen hun organisatie en worden daarvoor beloond.

Gelet op de bepalingen in de Aanbestedingswet wordt PSO niet opgelegd als eis of als gunningcriteria, maar wordt PSO meegewogen als korting op SROI bij de uitvraag. De volgende kortingen kunnen worden gegeven:

PSO trede

Percentage

PSO trede 1

50% vrijstelling op SROI-waarde

PSO trede 2

100% vrijstelling op SROI-waarde

PSO trede 3

100% vrijstelling op SROI-waarde

30+ certificering

100% vrijstelling op SROI-waarde bij voorbehouden opdrachten

4.6 Inkopen bij PSO gecertificeerde organisaties

Het inkopen (geen arbeid) door opdrachtnemers bij PSO gecertificeerde organisaties, stimuleert sociaal ondernemen en draagt bij aan meer werkgelegenheid voor de doelgroep. Om dit te stimuleren kunnen opdrachtnemers (een deel van) de factuur inzetten om aan hun SROI-verplichting te voldoen. De volgende percentages kunnen worden ingezet ten behoeve van de SROI-verplichting:

Inkoop facturen van PSO gecertificeerde bedrijven

Percentage

PSO trede 1

Waarde van 10% van de factuur excl. BTW

PSO trede 2

Waarde van 20% van de factuur excl. BTW

PSO trede 3

Waarde van 30% van de factuur excl. BTW

30+ certificering

Waarde van 100% van de factuur excl. BTW

5. Uitvoering

SROI kan veel opleveren maar de uitvoering vraagt ook een investering in tijd en competenties. Voor de uitvoering maakt Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel gebruik van een SROI Servicedesk. Deze servicedesk is de spil omtrent de uitvoering van SROI na gunning van gemeentelijke overheidsopdrachten aan opdrachtnemers. De Servicedesk stimuleert, faciliteert, observeert, verbindt en is actief opzoek naar mogelijkheden tot invulling van de SROI-verplichting.

5.1 Monitoring en effectmeting SROI

Het monitoren van SROI vindt plaats op een eenduidige wijze. Het streven is dat alle SROI-verplichtingen worden gemonitord. Door het monitoren van resultaten en procedures wordt inzicht verkregen in de kosten en baten, de toepasbaarheid, successen en verbeterpunten van SROI. Met deze informatie kan de kwaliteit van SROI worden versterkt en gewaarborgd.

5.2 Handhaving SROI

Aan het niet (volledig) nakomen van de SROI-verplichting is een tegenprestatie verbonden ter waarde van het restant of anderhalf keer de niet ingevulde SROI-verplichting. Deze tegenprestatie is hoger dan de waarde zelf om te zorgen dat het voor de opdrachtgever geen prikkel is om bewust af te zien van de SROI- verplichting. De financiële tegenprestatie wordt gestort in het Sociaal Fonds, zie ook bijlage 1. De middelen in het Sociaal Fonds gebruiken gemeenten van Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel om sociale initiatieven te financieren.

5.3 Uitvoeringsvoorwaarden SROI

In het volgende hoofdstuk zijn de ‘uitvoeringsvoorwaarden SROI Arbeidsmarkt Helmond-De Peel 2023’ uitgewerkt. Dit biedt een duidelijk, eenduidig kader voor alle betrokkenen bij SROI.

6. Uitvoeringsvoorwaarden SROI Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel 2024-2027

Bij het verlenen van opdrachten kunnen gemeenten bijzondere voorwaarden stellen, zoals voor SROI. Wanneer gemeenten uit Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel een opdracht verlenen, wordt een tegensprestatie gevraagd van de opdrachtnemer in de vorm van het bieden van werkgelegenheid, opleidingen of op een andere manier bijdragen aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Definities

  • 1.

    In deze uitvoeringsvoorwaarden worden de volgende definities gebruikt.

    • a.

      SROI-Coördinator: de regionale functionaris die namens de Opdrachtgever verantwoordelijk is voor de toetsing van de uitvoering van SROI. De coördinator adviseert, faciliteert en monitort.

    • b.

      Doelgroep SROI: Inwoners die voldoen aan de criteria zoals beschreven in tabel 11.1 van deze voorwaarden.

    • c.

      Leerwerk- of Stagetraject: een gelegenheid voor een leerling van een erkende opleiding tot het opdoen van werkervaring en het leren van vaardigheden in een bepaald vakgebied.

    • d.

      Kandidaat: Persoon ten behoeve van wie de SROI-verplichting wordt uitgevoerd.

    • e.

      Opdrachtgever: de aanbestedende dienst die met Opdrachtnemer een overeenkomst heeft afgesloten waarin een SROI-verplichting is opgenomen.

    • f.

      Opdrachtnemer: de partij(en) die op grond van een Overeenkomst met een Opdrachtgever een SROI-verplichting heeft (hebben).

    • g.

      Opdrachtsom: de totale waarde van de opdracht, exclusief btw, inclusief eventuele opties of verlengingen van de overeenkomst.

    • h.

      Overeenkomst: de (raam)overeenkomst met de Opdrachtgever waarin voor Opdrachtnemer een SROI-verplichting is opgenomen.

    • i.

      PSO(Prestatieladder Socialer Ondernemen): het door TNO ontwikkelde normenkader met bijbehorend keurmerk dat de mate van sociaal ondernemen objectief zichtbaar maakt (zie www.pso-nederland.nl).

    • j.

      SROI-verplichting (Social Return On Investment-verplichting): De in een overeenkomst omschreven verplichting van Opdrachtnemer om social return te leveren, doorgaans uitgedrukt in een geldbedrag of percentage van een geldbedrag per tijdvak.

    • k.

      Uitvoeringsvoorwaarden: voorwaarden waarin is vastgelegd op welke wijze Opdrachtnemer uitvoering kan geven aan zijn SROI-verplichting.

Artikelen

SROI-verplichting

  • 2.

    de omvang van de SROI-verplichting wordt vastgelegd in de Overeenkomst met Opdrachtgever, doorgaans uitgedrukt in een geldbedrag of een percentage van een geldbedrag (meestal de opdrachtsom) per tijdvak.

  • 3.

    Opdrachtnemer is verplicht om ter grootte van de SROI-verplichting financiële of andere inspanningen c.q. resultaten te leveren conform het bepaalde in deze Uitvoeringsvoorwaarden.

  • 4.

    Ingeval de Overeenkomst een raamovereenkomst is, geldt voor de SROI-verplichting dat deze met terugwerkende kracht, per in de Overeenkomst aangeduid tijdvak, komt te vervallen indien na einde van het desbetreffende tijdvak zou blijken dat door de Opdrachtnemer minder omzet is gerealiseerd dan in de Overeenkomst als drempelwaarde voor de SROI-verplichting is aangemerkt. Opdrachtnemer houdt zelf voor eigen rekening en risico het verloop van deze omzet bij. Voor eventuele, gelet op de gerealiseerde omzet onverplicht geleverde SROI, heeft Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geen recht op compensatie of vergoeding, hoe ook genoemd.

SROI en verband met de Overeenkomst

  • 5.

    De invulling van de SROI-verplichting mag plaatsvinden zowel direct bij de uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer zelf, of op een wijze die indirect is verbonden aan de uitvoering van de Overeenkomst, zoals in deze Uitvoeringsvoorwaarden nader omschreven.

  • 6.

    De invulling van de SROI-verplichting wordt gerealiseerd gedurende de looptijd van de Overeenkomst. Wanneer geen looptijd is opgenomen in de Overeenkomst wordt de SROI-verplichting geleverd vóór de voltooiing van de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 7.

    Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtnemer om er voor te zorgen dat direct na uitvoering van de Overeenkomst een definitieve vaststelling kan plaatsvinden van zowel de omvang van de SROI-verplichting als de wijze waarop deze is uitgevoerd. Wanneer de Overeenkomst in een oplevering c.q. acceptatie voorziet, kan de opdrachtgever die oplevering c.q. acceptatie weigeren, zolang Opdrachtnemer niet de benodigde informatie heeft verstrekt die nodig is om de omvang en uitvoering van de SROI-verplichting definitief vast te stellen.

  • 8.

    Van de in artikel 6 genoemde periode kan worden afgeweken als sprake is van duurzame plaatsing van een kandidaat. Indien opdrachtnemer bij het verstrijken van de opdracht kan aantonen dat de plaatsing zal voortduren na deze periode, mag deze periode worden meegerekend voor de invulling van de SROI-verplichting. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat de coördinator SROI het relevante bewijs ontvangt.

Invulling SROI

  • 9.

    Opdrachtnemer kan op een of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan de SROI-verplichting:

    • o

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst binnen de eigen onderneming één of meerdere kandidaten te betrekken bij de (ondersteunende) werkzaamheden middels een arbeids-, detacherings-, leer-, werk- of stageovereenkomst.

    • o

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst diensten af te nemen van, of werkzaamheden uit te besteden aan, een of meerdere sociale werkbedrijven of ondernemers zoals bedoeld in artikel 2.82 van de Aanbestedingswet 2012.

    • o

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst een of meerdere van de volgende activiteiten op het gebied van arbeidsontwikkeling te verrichten:

      • i.

        activiteiten in het kader van om-, her-, en bijscholing van een of meerdere kandidaten met als doel hun arbeidsmarktpositie te versterken. Deze activiteiten dienen in combinatie met het verrichten van arbeid door de kandidaten te worden verricht en dienen te worden verzorgd door een erkende opleiding of training. De ontwikkeling dient gericht te zijn op vakinhoudelijke kennis of persoonlijke arbeidsontwikkeling. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door de SROI-coördinator. Het is ter beoordeling van de SROI-Coördinator of de scholing of training effectief bijdraagt aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van de desbetreffende Kandidaten, of

      • ii.

        activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden of begeleiders op de werkvloer. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door de SROI-coördinator. Het is ter beoordeling van de SROI-Coördinator of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de effectieve begeleiding van kandidaten.

    • o

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst maatschappelijke meerwaarde te bieden in de vorm van activiteiten voor kandidaten ter vergroting van hun perspectief op de arbeidsmarkt, zoals ter vergroting van kennis, vaardigheden en arbeidsritme, zodat kandidaten de stap naar duurzaam betaald werk kunnen maken. De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door de SROI-coördinator. Het is ter beoordeling van de SROI-coördinator of de activiteiten naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de ontwikkeling en/of re-integratie naar werk voor de betrokken kandidaten.

Kandidaten

  • 10.

    In tabel 1 is opgenomen welke personen als kandidaten worden aangemerkt. Personen die niet passen binnen een categorie die in de tabel is opgenomen, gelden niet als kandidaten. Tenzij door de SROI-coördinator anders is bepaald, geldt deze tabel als een limitatieve lijst.

  • 11.

    De tabel bevat een vermelding van de toepasselijke meetelperiode. Buiten deze periode geldt de inzet van de kandidaat niet als uitvoering van de SROI-verplichting.

Regeling

Omschrijving Kandidaten

Meetelperiode

PW/IOAW/IOAZ

Personen die direct voorafgaande aan de instroom bij Opdrachtnemer vallen onder de werksfeer Participatiewet (PW), IOAW of IOAZ.

Personen met uitgangspositie PW tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang zij in dienst blijven bij Opdrachtnemer, uiterlijk tot en met het eind van het derde jaar vanaf de instroom.

WAO/WIA/WAZ/Wajong

Personen tellen mee op grond van een claimbeoordeling volledig arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard (minimaal 35%), of die op basis van een jonggehandicapte status of op grond van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van een private verzekeraar arbeidsongeschikt zijn verklaard.

Zolang personen een uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid ontvangen, kunnen zij volledig meetellen voor SROI. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer en zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en zij een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.

WSW / indicatie beschut werk

Personen tellen mee op grond van een indicatiebeschikking SW of beschut werk op grond van de Participatiewet.

Personen met een indicatiebeschikking kunnen blijven meetellen voor social return zolang de indicatie geldig is. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en de indicatie geldig is.

Banenafspraak/Doelgroepregister

Personen die onder de Participatiewet vallen en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Deze personen zijn bij het UWV in het doelgroepenregister opgenomen.

Personen in het doelgroepenregister kunnen blijven meetellen voor social return zolang zij daarin blijven opgenomen. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en zolang zij in het doelgroepenregister zijn opgenomen.

WW

Personen met als uitgangspositie WW uitkering tellen pas mee als ze vóór instroom een half jaar of langer een WW-uitkering ontvingen. Als een persoon tijdens zijn recht op een WW-uitkering weer aan het werk gaat en binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, loopt de oude uitkering weer verder (herleving van de uitkering) voor de duur die de werkloze nog tegoed had. In dit geval telt de uitkeringsduur vóór het weer aan het werk gaan mee met de duur van de WW na het opnieuw werkloos worden (moet samen ook minimaal een half jaar zijn).

Personen met uitgangspositie WW tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven uiterlijk tot en met het eind van het tweede jaar vanaf de instroom.

Entree-MBO, BOL/BBL niveau 1 of 2 + VSO/PRO

Personen die een leerwerk- (BBL) of een stageovereenkomst (BOL) tot niveau 1 of 2, dan wel leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PRO) die een stageovereenkomst hebben met een werkgever voor een arbeidstoeleidingsstage tellen mee in het kader van invulling van de Social return verplichting.

Vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze werkzaam zijn bij Opdrachtnemer c.q. gedurende de stageperiode bij Opdracht

Tabel 1. Kandidaten SROI

Waardebepaling SROI

  • 12.

    De onderstaande tabellen bevatten forfaitaire normbedragen voor de waardering van in Artikel 9 van deze Uitvoeringsvoorwaarden onderscheiden SROI-verplichting.

  • 13.

    De mogelijkheid bestaat genoemde bedragen bij tarief/forfaitaire periodiek te indexeren.

Kandidaat/doelgroep

Jaartarief2 t.b.v. invulling SROI-verplichting (o.b.v. fulltime dienstverband)

Participatiewet/IOAW/IOAZ

€ 35.000,-

WAO/WIA/WAZ/Wajong

€ 35.000,-

WSW3

€ 35.000,-

Banenafspraak en geregistreerd in doelgroepregister

€ 35.000,-

WW

€ 30.000,-

Leerling BBL

€ 20.000,-

Leerling BOL/VSO/PRO

€ 5.000,-

Bonus 50 jaar of ouder behorend tot de doelgroep

€ 5.000,-

Tabel 2.1 Bouwblokkenmethode SROI

Arbeidsontwikkeling

Tarief

Bijzonderheden

Begeleiden (jobcoaching) personen uit de doelgroep in een onbetaald re-integratie- of werkervaringstraject.

€ 100,- exclusief BTW per besteed uur.

Vooraf akkoord van de SROI-Coördinator vereist. Maximaal 2 uur per week per deelnemende kandidaat.

Overige activiteiten in het kader van om-, her, - en bijscholing van kandidaten uit de doelgroep. Activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden/begeleiders op de werkvloer specifiek gericht op begeleiding/ondersteuning van de doelgroep SROI.

Op basis van de factuur van de gemaakte kosten van scholing of training, exclusief btw, reis- en verblijfskosten. Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de training zelf.

Vooraf akkoord van de SROI-Coördinator vereist.

Tabel 2.2 Forfaitaire tarieven arbeidsontwikkeling

Maatschappelijke meerwaarde

Tarief / Forfaitaire

Bijzonderheden

Gastlessen voor kandidaten over het bedrijf, de branche of sector.

€ 100,- exclusief BTW per besteed uur. Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de activiteit.

Vooraf akkoord van de SROI-Coördinator vereist. Maximaal 2 uur per les.

Bedrijfsbezoeken voor kandidaten.

€ 100,- exclusief BTW per besteed uur. Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de activiteit.

Vooraf akkoord van de SROI-Coördinator vereist. Maximaal 4 uur per bezoek.

Activiteiten voor kandidaten gericht op het aanpakken van onderliggende problematiek bij de doelgroep.

€ 100,- exclusief BTW per besteed uur of op basis van de factuur van de ingezette activiteit. Voorbereidingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de activiteit.

Vooraf akkoord van de SROI-Coördinator vereist. Maximaal 4 uur per activiteit.

Overige activiteiten voor kandidaten

Maatwerk

Vooraf akkoord van de SROI-Coördinator vereist. Zowel op inhoud als op waardering.

Tabel 2.3 Tarieven maatschappelijke meerwaarde

Aantrekken van Kandidaten

  • 14.

    De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de werving van SROI kandidaten. Mocht er behoefte zijn aan ondersteuning bij de werving van kandidaten voor invulling van SROI, dan kan de SROI-Coördinator daarin ondersteunen.

Prestatieladder Socialer Ondernemen

  • 15.

    Opdrachtnemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van) zijn SROI-verplichting. Hiertoe bestaan 4 mogelijkheden:

    • o

      Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient de Opdrachtnemer 50% van de SROI-verplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 9 van deze Uitvoeringsvoorwaarden beschreven.

    • o

      Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet de Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 2 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, wordt de Social return verplichting geacht volledig uitgevoerd te zijn.

    • o

      Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet de Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, wordt de Social return verplichting geacht volledig uitgevoerd te zijn.

    • o

      Bij een voorbehouden opdracht voldoet de Opdrachtnemer gedurende de looptijd van de Overeenkomst aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 30+ van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, wordt de Social return verplichting geacht volledig uitgevoerd te zijn.

  • 16.

    Dat Opdrachtnemer voldoet aan de voorwaarden en verplichtingen van een trede op de PSO-ladder bewijst Opdrachtnemer door overlegging van (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en).

  • 17.

    Indien de geldigheid van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en) korter is dan de volledige looptijd van de Overeenkomst, dient Opdrachtnemer de SROI-verplichting voor de niet afgedekte periode uit te voeren zoals in artikel 9 van deze Uitkeringsvoorwaarden beschreven.

Onderaanneming

  • 18.

    Indien Opdrachtgever heeft toegestaan dat Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst een of meerder onderaannemers inzet, dan mag de Opdrachtnemer een beroep doen op de SROI die wordt geleverd door een onderaannemer. Hierbij blijft de hoofdaannemer verantwoordelijk voor de uitvoering van SROI.

Uitvoering, rapportering en verantwoording SROI

  • 19.

    Opdrachtnemer neemt uiterlijk zeven dagen na het sluiten van de Overeenkomst contact op met de SROI-Coördinator van Opdrachtgever voor praktische afstemming over de voorgenomen invulling van de SROI-verplichting. Op verzoek van de SROI-Coördinator kan een door Opdrachtnemer aan te leveren plan van aanpak daar onderdeel van uitmaken.

  • 20.

    Opdrachtnemer rapporteert de invulling van SROI in het ter beschikking gestelde monitorsysteem ‘WIZZR’ en voegt relevante bewijsstukken toe. Deze bewijsstukken omvatten tenminste:

    • o

      Bij een dienstverband: 1) een geldige arbeidsovereenkomst en 2) een geldige doelgroep verklaring, bewijs van uitkering of registratie doelgroep register;

    • o

      Bij inlening: 1) een geldige doelgroep verklaring, bewijs van uitkering of registratie doelgroep register, en 2) facturen van de inlening;

    • o

      Bij een stage of leerwerktraject: een stage- of leerovereenkomst;

    • o

      Bij sociale inkoop: facturen van de dienst of werkzaamheden;

    • o

      Bij arbeidsontwikkeling of maatschappelijke meerwaarde: facturen van de werkzaamheden en/of een urenverantwoording.

  • 21.

    De SROI-Coördinator licht de Opdrachtnemer op diens verzoek toe welke informatie nodig is en op welke wijze de informatie en documenten aangeleverd dienen te worden. Opdrachtnemer zal medewerking verlenen aan de verificatieonderzoeken die door de SROI-Coördinator kunnen worden verricht.

  • 22.

    Tenzij in de Overeenkomsten afwijkende afspraken zijn vastgelegd, is de SROI-Coördinator van Opdrachtgever de contactpersoon voor Opdrachtnemer voor bespreking van de praktische gang van zaken met betrekking tot de invulling van SROI.

Niet nakomen SROI-verplichting

  • 23.

    Indien uiterlijk bij de eindoplevering of daaraan voorafgaande toezending van een slotfactuur door Opdrachtnemer, door Opdrachtnemer niet of niet in zijn geheel is voldaan aan de SROI-verplichting, is Opdrachtnemer onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling aan Opdrachtgever het restant of anderhalf-maal de niet ingevulde SROI-verplichting verschuldigd. Opdrachtgever heeft het recht het restant of de opgelegde boete te verrekenen met uitstaande vorderingen van de opdrachtnemer.

Hardheidsclausule

  • 24.

    In individuele gevallen waarin de toepassing van deze Uitvoeringsvoorwaarden, gelet op alle omstandigheden van het geval, naar het oordeel van de Opdrachtgever in samenspraak met de Servicedesk onevenredig zou zijn, kan de Opdrachtgever in samenspraak met de Servicedesk besluiten hiervan af te wijken. De Opdrachtgever in samenspraak met de Servicedesk toetst hiertoe of de toepassing van de uitvoeringsvoorwaarden geschikt, noodzakelijk en evenwichtig is gelet op de met de Uitvoeringsvoorwaarden nagestreefde doelen.

Slotbepaling inwerkingtreding en citeertitel

  • 25.

    Opdrachtgever past deze Uitvoeringsvoorwaarden toe vanaf het moment dat deze in zijn gemeente bestuurlijk zijn vastgesteld door een besluit van college van burgemeester en wethouders.

  • 26.

    Deze uitvoeringsvoorwaarden kunnen worden aangehaald als: ‘Uitvoeringsvoorwaarden SROI 2024-2027, Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel’.

Ondertekening

Bijlage 1. Kaders Sociaal Fonds en menukaart

Inleiding

Als een opdrachtnemer niet volledig invulling kan geven aan de Social Return verplichting met de ‘traditionele’ opties dan kan, in overleg met de coördinator van de Servicedesk, de opdrachtnemer aan (een deel van) de SROI-verplichting voldoen door middel van een financiële bijdrage aan sociale initiatieven. Deze financiële middelen worden beheert in een sociaal fonds. De sociale initiatieven zijn gebundeld in de menukaart.

Met deze bijdrage kunnen inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt verder worden geholpen aan betaald werk door middel van. het bekostigen van training, het aanschaffen van benodigde materialen, het inzetten van ondersteuning. De opdrachtnemer ontvangt een certificaat dat kan worden opgevoerd in Wizzr. Hiermee is (een deel) van de SROI verplichting voldaan.

Sociaal fonds

Het sociaal fonds is belegd bij gemeente Helmond en wordt beheerd door de coördinator van de Servicedesk. Zodra de Servicedesk is geformeerd, dient de coördinator duidelijke procesafspraken te maken met de financieel adviseur van gemeente Helmond.

Menukaart

Om de middelen van vanuit het sociaal fonds op een goede manier in te zetten voor de doelgroep, wordt er gewerkt met een menukaart. Op deze menukaart staan initiatieven (met impact voor de doelgroep) vanuit de verschillende gemeenten. De initiatieven dragen bij aan het bekostigen van trainingen, aanschaffen van benodigde materialen, inzetten van ondersteuning of (tijdelijke) uitbreiding van bestaande activisten.

Proces indienen en beoordelen initiatieven

Een initiatief wordt door een gemeente van arbeidsmarktregio Helmond – De Peel ingediend door middel van het invullen van het aanmeldformulier. Het ingevulde formulier wordt verzonden aan de Servicedesk. De Servicedesk verzamelt de initiatieven en stuurt deze voor advies naar de Kerngroep arbeidsmarktregio Helmond – De Peel. Hierna beslist de Servicedesk om een initiatief wel of niet op te nemen in de menukaart. De Kerngroep is hierin dus adviserend maar het besluit van de Servicedesk is leidend.

Na goedkeuring van het initiatief wordt deze toegevoegd aan de menukaart en kan deze financieel ondersteund worden met middelen uit het sociaal fonds. Na ontvangst van de middelen/uitvoering van het initiatief legt de initiatiefnemer verantwoording af aan de Servicedesk. De Servicedesk beoordeelt de ingediende verantwoording. In het portefeuillehoudersoverlegSociale zaken en Economie wordt eens per jaar gerapporteerd over de ingediende en afgeronde initiatieven.

Wie mogen initiatieven indienen?

Het indienen van initiatieven loopt via de gemeenten van arbeidsmarkregio Helmond – de Peel. Zij kunnen initiatieven indienen namens organisaties (incl. bedrijven, scholen, bibliotheken etc.). Initiatieven van inwoners kunnen alleen in samenwerking met een organisaties ingediend worden. Bij toekenning gaan de middelen naar de organisatie, die zorgt draagt dat de middelen bij de inwoner terecht komen. Deze organisatie is daarbij verantwoordelijk voor de verantwoording van de middelen.

Voorwaarden initiatief

Het initiatief:

  • wordt middels een volledig ingevuld aanmeldformulier ingediend;

  • komt ten goede aan de doelgroep;

  • draagt bij aan duurzame uitstroom richting arbeidsmarkt;

  • wordt nog niet uitgevoerd door een voorliggende voorziening in de arbeidsmarkregio;

  • betreft de financiering voor incidentele of opstartende activiteiten.

Hierin blijft de besluitvorming van de Servicedesk leidend. Maatwerk blijft altijd mogelijk.

Financiële verantwoording

Na uitvoering van een initiatief dient de initiatiefnemer financiële verantwoording af te leggen. De Servicedesk beoordeelt deze verantwoording. Wanneer de middelen (niet volledig) zijn besteed aan het vooraf beschreven initiatief, dient de initiatiefnemer de middelen terug te storten in het sociaal fonds.

SROI verplichting voldoen middels Sociaal Fonds

Proces investeren Sociaal Fonds

Wanneer de opdrachtnemer én de coördinator SROI tot de conclusie komen dat de SROI verplichting middels de ‘traditionele weg’ niet duurzaam ingezet kan worden, wordt gekozen om de verplichting te voldoen middels een investering in het sociaal fonds. De Servicedesk maakt een factuur op en stuurt deze naar de opdrachtnemer. Na betaling van deze factuur, ontvangt de opdrachtnemer vanuit de Servicedesk een certificaat. Dit certificaat kan worden ingevoerd in Wizzr. Op deze manier kan een opdrachtnemer aan (een deel van) zijn SROI-verplichting voldoen. De middelen worden besteed aan één of meerder initiatieven vanuit de menukaart.

Keuze initiatieven uit de menukaart

Er zijn twee manieren waarop een keuze gemaakt kan worden uit de menukaart:

  • 1.

    De opdrachtnemer heeft een voorkeur voor een initiatief. De Servicedesk regelt toekenning van de middelen aan dit gekozen initiatief.

  • 2.

    De opdrachtnemer heeft geen voorkeur voor een initiatief. De Servicedesk kiest een initiatief en regelt toekenning van middelen.

Wanneer de opdrachtnemer geen voorkeur heeft en dus de Servicedesk een keuze maakt, zal zij in eerste instantie kijken naar regio waarvoor het initiatief zich inzet. Daarbij zal zij eerst de initiatieven ondersteunen die ten gunste van de gehele regio zijn. Wanneer alleen lokale initiatieven beschikbaar zijn, zullen eerst de initiatieven in dezelfde gemeente als waarin de opdracht is verstrekt worden ondersteund. Wanneer er dan nog keus is uit meerder initiatieven, zal gekeken worden naar de datum van indiening en/of uitvoering.

Bijlage 2 Aanmeldformulier initiatieven

Aanmeldformulier Sociale Initiatieven menukaart SROI

Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel

Middels dit aanmeldformulier kan een gemeente (namens organisaties uit de gemeenten) van Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel een initiatief indienen voor de Menukaart Social Return. Op deze menukaart staan sociale projecten waarmee de afstand tot de arbeidsmarkt van de SROI doelgroep wordt verkleind. Bedrijven die een opdracht uit een aanbesteding hebben binnengehaald kunnen hiermee invulling geven aan de Social Return verplichting voldoen. Dit kunnen zij doen door deze initiatieven financieel te ondersteunen. Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen. Het aanmeldformulier versturen naar: sroi-servicedesk@helmond.nl. De Servicedesk zal het initiatief beoordelen aan de hand van de gestelde voorwaarden.

Voorwaarden initiatief

Het initiatief:

  • wordt middels een volledig ingevuld aanmeldformulier ingediend;

  • komt ten goede aan de doelgroep SROI;

  • draagt bij aan duurzame uitstroom richting arbeidsmarkt;

  • wordt nog niet uitgevoerd door een voorliggende voorziening in de arbeidsmarkregio;

  • betreft de financiering voor incidentele of opstartende activiteiten.

Hierin blijft de besluitvorming van de Servicedesk leidend. Maatwerk blijft altijd mogelijk.

Contactinformatie indienende gemeente

Naam:

Organisatie:

 

Email:

 

Telefoonnummer:

 

Contactinformatie initiatiefnemende organisatie

Naam:

Organisatie:

 

Email:

 

Telefoonnummer:

 

Beschrijving initiatief

Titel initiatief:

Benodigd budget:

 

Beschrijving initiatief:

 

Op welke wijze draagt het initiatief bij aan duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt?

 

Voeren voorliggende voorzieningen (soortgelijke) activiteiten uit?

 

Looptijd initiatief

 

Begroting

Omschrijving:

Middelen:

 

 

 

 

 

 

 

Datum:

Naam:

Handtekening:

Voor vragen over de aanmeldprocedure of dit aanmeldformulier kunt u contact opnemen met de servicedesk via sroi-servicedesk@helmond.nl.


Noot
1

Binnen Arbeidsmarktregio Helmond – De Peel bestaan de volgende aanbestedende diensten: gemeente Helmond, gemeente Asten, gemeente Deurne, gemeente Gemert-Bakel, gemeente Laarbeek, gemeente Someren, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten.

Noot
2

Tarieven zijn inclusief begeleidingskosten en/of werkgeverslasten.

Noot
3

In geval van detachering via een sociaal werkbedrijf of ondernemer zoals bedoeld in artikel 2.82 van de Aanbestedingswet 2012 wordt de volledige inleenvergoeding meegeteld.