Regeling vervalt per 01-07-2024

Mandaatregeling gemeente Oss 2024

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-07-2024 t/m 30-06-2024

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Oss 2024

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Oss;

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gezien het voorstel d.d. 4 juni 2024;

gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten:

  • I.

    in te trekken de Gewijzigde bevoegdhedenregeling Oss 2007 d.d. 9 januari 2018, de Algemene dienstoverstijgende bevoegdheden d.d. 17 april 2012, en de bevoegdheden zoals die zijn omschreven in het Mandaatregister gemeente Oss d.d. 18 januari 2024;

  • II.

    vast te stellen de volgende Mandaatregeling gemeente Oss 2024.

MANDAATREGELING GEMEENTE OSS 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen: het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • b.

    gemandateerde: de functionaris die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen en te ondertekenen;

  • c.

    mandaat: mandaat, volmacht of machtiging.

Artikel 2 Bevoegdheden

  • 1. In deze regeling worden de bevoegdheden omschreven die de mandaatgever aan de gemandateerden opdraagt via mandaat.

  • 2. De verlening van het mandaat geschiedt in de ruimste zin van het woord. Naast het nemen van positieve en negatieve besluiten omvat het mandaat ook onderstaande bevoegdheden:

    • a.

      het stellen van voorschriften en nadere voorwaarden;

    • b.

      het vaststellen van aanvraagformulieren;

    • c.

      alle werkzaamheden ter voorbereiding van het besluit;

    • d.

      het uitreiken van bewijs van ontvangst van de aanvragen en dergelijke;

    • e.

      het verdagen en/of uitstellen van besluiten;

    • f.

      het verzoeken om aanvullende informatie;

    • g.

      het voeren van correspondentie die direct te maken heeft met de opgedragen taak;

    • h.

      het interpreteren van de regelgeving;

    • i.

      het verstrekken van bedragen in termijnen;

    • j.

      het verstrekken van voorschotten;

    • k.

      het bekendmaken of mededelen (met inbegrip van het publiceren) van besluiten en beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wet is opgenomen;

    • l.

      het inschrijven van besluiten en beschikkingen;

    • m.

      het toezenden van besluiten en beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wet is opgenomen;

    • n.

      alle andere besluiten die genomen moeten worden (waaronder het buiten behandeling laten van aanvragen) en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • 3. Het mandaat voor het besluit tot het aangaan van een overeenkomst omvat, tenzij specifiek anders is aangegeven, tevens:

    • a.

      het wijzigen, verlengen of beëindigen van een afgesloten overeenkomst of een op grond daarvan gevestigd beperkt recht;

    • b.

      de bevoegdheid om eventuele daarmee samenhangende rechtshandelingen voor afwikkeling en transport van notariële akten te verrichten;

    • c.

      het uitoefenen van alle rechten, die de wet of overeenkomst zelf, aan die overeenkomst of een op grond daarvan gevestigd beperkt recht verbindt, zoals in gebreke stellen, het vorderen van nakoming, ontbinding, of schadevergoeding, het geven van toestemming bij contract overnames e.d.

  • 4. Mandaten en volmachten hebben betrekking op rechtshandelingen. Als het feitelijke handelingen betreft, zoals het verstrekken van ambtelijke informatie, is elke functionaris bevoegd. Onder ambtelijke informatie wordt verstaan: het verstrekken van inlichtingen over geldende regelingen of over bestaand beleid, door het verstrekken waarvan geen rechtsgevolgen ontstaan.

  • 5. De in deze regeling genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

Artikel 3 Mandaat en ondermandaat

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester mandateren aan de portefeuillehouders, de gemeentesecretaris/ algemeen directeur, de directeuren en externen de bevoegdheden zoals die worden omschreven in deze regeling.

  • 2. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren mogen de aan hen gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan de afdelingshoofden, de programmamanagers en aan externen.

  • 3. De afdelingshoofden en de programmamanagers mogen ondermandateren aan functionarissen van de gemeente Oss werkzaam binnen de afdeling respectievelijk het programma, tenzij in deze regeling is aangegeven dat dit niet is toegestaan.

  • 4. De afdelingshoofden en de programmamanagers mogen niet ondermandateren aan externen, tenzij in deze regeling is aangegeven dat dit wel is toegestaan.

  • 5. De afdelingshoofden en de programmamanagers zijn de laatsten die mogen ondermandateren.

  • 6. Een mandaat of ondermandaat wordt verleend door een schriftelijk besluit.

  • 7. Op ondermandaat zijn de bepalingen in deze regeling van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Beperkingen en voorwaarden

  • 1. Bevoegdheden die onder het bereik van deze regeling vallen worden niet in mandaat of ondermandaat uitgeoefend voor zover sprake is van:

    • a.

      strijdigheid met een wettelijk voorschrift, beleidsregel of beleidslijn;

    • b.

      het instellen van beroep bij een bij de wet ingesteld orgaan dat is belast met rechtspraak;

    • c.

      overschrijding van de in de begroting vastgestelde budgetten.

  • 2. Een in mandaat of ondermandaat verkregen bevoegdheid wordt slechts uitgeoefend ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van de functionaris.

  • 3. Onverminderd de in deze regeling vermelde beperkingen en voorwaarden dient de gemandateerde rekening te houden met instructies die de mandaatgever per geval of in het algemeen kan geven.

Artikel 5 Overlegverplichting

  • 1. Bevoegdheden die onder het bereik van deze regeling vallen worden alleen uitgeoefend na overleg met de mandaatgever voor zover het besluit als bestuurlijk, politiek, of anderszins gevoelig wordt aangemerkt. Bij een ambtelijk mandaat van het college van burgemeester en wethouders vindt overleg plaats met de portefeuillehouder.

  • 2. De gemandateerde maakt geen gebruik van het mandaat als na overleg de portefeuillehouder respectievelijk de burgemeester heeft aangegeven dat het bestuursorgaan zelf beslist.

Artikel 6 Ondertekening

  • 1. Als de in deze regeling bedoelde gemandateerde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    Burgemeester en wethouders van Oss,

    Namens dezen,

    gevolgd door handtekening, naam en functie van de ondertekenaar

  • 2. Als de in deze regeling bedoelde gemandateerde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    De burgemeester van Oss,

    Namens deze,

    gevolgd door handtekening, naam en functie van de ondertekenaar.

  • 3. De plaatsvervanger ondertekent met de benaming: “Plv. <functionaris die vervangen wordt>”.

  • 4. De persoonsvorm bij mandaat uitgaande stukken is: ”wij” bij mandaten namens burgemeester en wethouders” en “ik” bij mandaten namens de burgemeester.

Artikel 7 Plaatsvervanging

  • 1. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren zorgen voor een Vervangingsregeling voor hun organisatieonderdeel.

  • 2. Bij afwezigheid van een functionaris aan wie op grond van deze regeling bevoegdheden zijn toegekend, worden de bevoegdheden uitgeoefend door de plaatsvervanger zoals aangewezen in de betreffende Vervangingsregeling.

Artikel 8 Slotbepaling

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2024.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Oss 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 juni 2024.

Burgemeester en wethouders van Oss,

De secretaris,

H. Reints

De burgemeester,

Drs. W.J.L. Buijs-Glaudemans

De burgemeester van Oss,

Drs. W.J.L. Buijs-Glaudemans

Inhoudsopgave Hoofdstukken

  • 1.

    Portefeuillehouders mandaten

  • 2.

    Algemene mandaten

  • 3.

    Specifieke mandaten Opgave Bedrijfsvoering, Dienstverlening & Veiligheid

  • 3.1

    Bestuur & Advies (BA)

  • 3.2

    Financiën & Control (F&C)

  • 3.3

    ICT: Informatiebeheer, Informatiemanagement & Automatisering

  • 3.4

    Publiekscentrum (PC)

  • 4.

    Specifieke mandaten Opgave Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling

  • 4.1

    Inrichting Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

  • 4.2

    Leefomgeving, Wonen & Economie (LWE)

  • 4.3

    Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)

  • 4.4

    Vastgoedbedrijf (VB)

  • 4.5

    Vergunningen, Toezicht & Handhaving (VTH)

  • 5.

    Specifieke mandaten Opgave Transformatie Sociaal Domein

  • 5.1

    Werk & Inkomensondersteuning (W&I)

  • 5.2

    Zorg

  • 6.

    Mandaten aan externen

  • 6.1

    Hulpofficier van Justitie

  • 6.2

    Directeur van de Rijksdienst voor het Wegverkeer

  • 6.3

    Invorderings- en belastingmedewerkers van Mandaat BV handelend onder de naam Cannock Chase Public

  • 6.4

    Directeur Omgevingsdienst Brabant-Noord

  • 6.5

    College van B&W en burgemeester van gemeente ‘s-Hertogenbosch

  • 6.6

    Directeur ONS Welzijn

  • 6.7

    Directeur Publieke Gezondheid GGD Hart voor Brabant

  • 6.8

    Directeur Verdihuis

  • 6.9

    Khonraad

1. Portefeuillehouders mandaten

Dit hoofdstuk bevat door het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester aan de betreffende portefeuillehouder gemandateerde bevoegdheden.

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat toegestaan

1.1

De gemeente Oss vertegenwoordigen bij het ondertekenen van een gemeenschappelijke regeling, bestuursovereenkomst, convenant en dergelijke, voor zover het college van burgemeester en wethouders reeds heeft beslist tot het aangaan daarvan.

Art. 171 Gemeentewet

Burgemeester

Wethouder

Nee, tenzij het college in een apart besluit daarvoor mandaat verleent

1.2

Nemen van een crisismaatregel.

Art. 7:1, lid 2 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)

Burgemeester

Wethouder

Nee

1.3

Nemen van een beschikking tot inbewaringstelling.

Art. 29, lid 1 en 7 Wet zorg en dwang

Burgemeester

Wethouder

Nee

1.4

Beschikken op een subsidieaanvraag op titel van een subsidieregeling die niet is voorzien van een lijst van begunstigde ontvangers.

Hoofdstuk 4 titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht (Awb), Algemene subsidieverordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels

College

Wethouder

Nee

1.5

Beschikken op een subsidieaanvraag waarvoor geen subsidietitel aanwezig is maar wel een subsidiestelpost.

Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb en Algemene subsidieverordening Oss 2023

College

Wethouder, tenzij het college het verstrekken van subsidie ten laste van de subsidiestelpost aan zich heeft gehouden.

Nee

1.6

Jaarlijks vaststellen van de kermisvoorwaarden voor de kermissen in Oss.

Art. 160 Gemeentewet

College

Wethouder

Nee

1.7

Beslissen op bezwaarschriften, inclusief het toekennen van proceskostenvergoedingen, met uitzondering van:

  • belastingzaken

  • besluiten die afwijken van de adviezen van de Commissie Bezwaarschriften.

Ondertekening beslissing op bezwaar:

Burgemeester en wethouders van Oss,

De secretaris,

De Burgemeester

Art. 7:11 en 7:15 Abw

College

Wethouder op wiens taakgebied het onderwerp van het bezwaarschrift betrekking heeft, samen met de burgemeester, portefeuillehouder Rechtsbescherming

Nee

1.8

Verlenen van ontslag op eigen verzoek aan de voorzitter en de leden van de Commissie Bezwaarschriften.

Verordening Commissie Bezwaarschriften gemeente Oss 2012

College

Burgemeester

Nee

1.9

Verstrekken inlichtingen aan de raad over niet gevoelige zaken via raadsinformatiebrieven.

Art. 169 en 180 Gemeentewet

College

Burgemeester

Portefeuillehouder

Nee

1.10

Beantwoorden vragen over niet gevoelige zaken op grond van art. 41 Reglement van orde voor de raad van de gemeente Oss 2019.

Art. 169 en 180 Gemeentewet en Reglement van orde voor de raad van de gemeente Oss 2019

College

Burgemeester

Portefeuillehouder

Nee

1.11

Aanwijzen ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Burgerlijk Wetboek

College

Burgemeester

Nee

1.12

Aanwijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Burgerlijk Wetboek

College

Burgemeester

Ja

2. Algemene mandaten

De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de andere directeuren mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden en de bij de nummers 2.1 tot en met 2.7 omschreven bevoegdheden ook aan de programmamanagers.

De afdelingshoofden en de programmamanagers mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

2.1

Aanbesteding en gunning van werken, leveringen en diensten die voorzien zijn in de begroting/ het jaarlijks integraal uitvoeringsprogramma en/ of plaatsvinden als werken/ diensten in het kader van grondexploitatie.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Teamleider

Projectleider

  • Naleving van gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en de daaruit volgende Budgethoudersregeling

  • Conform inkoopstrategie of startformulier

Afdelingshoofden en programmamanagers mogen ondermandaat verlenen aan externen, voor zover het aanbestedende diensten zijn. Ook mogen zij door aanbestedende diensten gevraagd mandaat accepteren.

2.2

Inkoop en goedkeuren voor betaling van werken, leveringen en diensten en het doen van uitgaven die voorzien zijn in de begroting/ het jaarlijks integraal uitvoeringsprogramma en/ of plaatsvinden als werken/ diensten in het kader van grondexploitatie of uitgaven die onderdeel zijn van een reeds aangegane overeenkomst.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Teamleider

Projectleider

  • Naleving van gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en de daaruit volgende Budgethoudersregeling

  • Conform inkoopstrategie of startformulier

Afdelingshoofden en programmamanagers mogen ondermandaat verlenen aan externen, voor zover het aanbestedende diensten zijn. Ook mogen zij door aanbestedende diensten gevraagd mandaat accepteren.

2.3

Namens de gemeente besluiten tot het aangaan van overeenkomsten – met uitzondering van de bij nummer 1.1 genoemde overeenkomsten – en het verrichten van andere privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de beleidskaders van het college.

Art. 160 en 171 Gemeentewet

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Teamleider

Projectleider

Afdelingshoofden en programmamanagers mogen ondermandaat verlenen aan externen, voor zover het aanbestedende diensten zijn. Ook mogen zij door aanbestedende diensten gevraagd mandaat accepteren.

2.4

Nemen van alle conservatoire maatregelen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring, verlies van recht of bezit.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.5

Indienen van een aanvraag tot verlening en vaststelling van subsidie en indienen van een verzoek om een externe bijdrage voor een gemeentelijk programma of project, evenals afleggen van verantwoording door middel van een verklaring.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Teamleider

 

2.6

Indienen van een aanvraag tot verlening en vaststelling van een specifieke uitkering voor een gemeentelijk programma of project, evenals afleggen van verantwoording door middel van een verklaring.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Teamleider

 

2.7

Pro forma bezwaar, beroep of hoger beroep indienen bij andere overheden en gerechtelijke instanties ter voorkoming van overschrijding van de termijn.

Art. 160 Gemeentewet

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Programmamanager

Niet bevoegd tot ondermandaat

Het mandaat betreft niet het inhoudelijk instellen van bezwaar, beroep of hoger beroep. Daarover beslist het bevoegde bestuursorgaan.

2.8

Aanwijzen van medewerkers om de gemeente in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage te vertegenwoordigen, en namens de gemeente te onderhandelen en besluiten te nemen in gerechtelijke kwesties.

Art. 160 en 171 Gemeentewet

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Niet bevoegd tot ondermandaat

2.9

Vertegenwoordigen van het bevoegd gezag in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage, en namens de gemeente onderhandelen en besluiten nemen in gerechtelijke kwesties.

Art. 160 en 171 Gemeentewet

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

Vooraf overleg met de portefeuillehouder en/ of leidinggevende over onderhandelingsruimte

2.10

Aanvragen van een vergunning, ontheffing, goedkeuring, vrijstelling en vergelijkbare besluiten.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

Mandaat aan externen is toegestaan

2.11

Namens de gemeente aangifte doen bij de politie van bedreiging, mishandeling, diefstal, inbraak, beschadiging, fraude en verduistering c.a. van eigendommen gemeente en van huisvredebreuk.

Wetboek van Strafrecht

Art. 160 en 171 Gemeentewet

College

Burgemeester

Gemeente­secretaris

 

Ondermandaat is toegestaan

2.12

Namens de gemeente voegen als benadeelde in een strafzaak.

Art. 51f Wetboek van

Strafvordering

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.13

De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 2 Awb met bepalingen over: vragen van een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger, weigeren van een vertegenwoordiger tegen wie ernstige bezwaren bestaan, doorzenden en terugzenden van stukken, en elektronisch verzenden van een bericht gericht aan een of meer geadresseerden voor zover de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt langs die weg voldoende bereikbaar te zijn. Uitgezonderd is art. 2:15 Awb: openstellen van de elektronische weg voor een bericht en stellen van nadere eisen aan het gebruik van de elektronische weg.

Hoofdstuk 2 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.14

De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 3 afdeling 3.2 en 3.3 Awb met bepalingen over: zorgvuldigheid en belangenafweging, en advisering door een adviseur niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

Hoofdstuk 3 afdeling 3.2 en 3.3 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.15

De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 3 afdeling 3.4 met bepalingen over: besluit toepassen uniforme voorbereidingsprocedure, terinzagelegging, besluit stukken niet ter inzage te leggen op basis van de Woo, kennisgeving ontwerpbesluit, toezenden ontwerp aan belanghebbenden, aanvullen van ter inzage gelegde stukken met nieuwe relevante gegevens, besluiten dat ook anderen de mogelijkheid wordt geboden om zienswijzen in te dienen, verslag maken, verlenging beslistermijn en besluit nemen.

Hoofdstuk 3 afdeling 3.4 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

 

2.16

Kennisgeving over samenhangende besluiten en uitvoeren van de coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of de bevoegde bestuursorganen een coördinatiebesluit hebben genomen.

Hoofdstuk 3 afdeling 3.4A en 3.5 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

 

2.17

De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 3 afdeling 3.6 en 3.7 met bepalingen over: bekendmaking en mededeling, en motivering.

Hoofdstuk 3 afdeling 3.6 en 3.7 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.18

Beschikken op een subsidieaanvraag op titel van:

  • de vermelding van de naam van de aanvrager in de begroting

  • een subsidieregeling die voorzien is van een lijst van begunstigde ontvangers.

Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb, Algemene subsidie­verordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.19

Vaststellen subsidie na eerder verlenen.

Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb, Algemene subsidie­verordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.20

Sluiten van een overeenkomst tot aanvraag van subsidie (budgetovereenkomst).

Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb, Algemene subsidie­verordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Ondermandaat niet toegestaan

2.21

Aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb, en van functionarissen op grond van andere wettelijke voorschriften of bepalingen, met uitzondering van:

  • de gemeentesecretaris

  • de heffings- en invorderingsambtenaar.

Art. 5:11 Awb, Arbeidsomstandig­­hedenwet, Leerplichtwet 1969 en andere wettelijke voorschriften of bepalingen

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Ondermandaat niet toegestaan

2.22

De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 6 Awb ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen op bezwaar en administratief beroep met bepalingen over: herstel verzuimen, aanhouden voortijdig ingediend bezwaar of administratief beroep, ontvangstbevestiging, doorzendplicht, toezending stukken aan gemachtigde, en mededeling nieuw besluit.

Hoofdstuk 6 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.23

De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 7 Awb ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen op bezwaar en administratief beroep met bepalingen over: mededeling advisering door commissie, verdagen en verder uitstel. Uitgezonderd zijn de bepalingen over het horen door een adviescommissie.

Hoofdstuk 7 Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.24

Beslissen op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter.

Art. 7:1a Awb

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

 

2.25

Behandelen van klachten over gedragingen van medewerkers die behoren tot het organisatieonderdeel: alle bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden die behoren bij de Ombudscommissie.

Hoofdstuk 9 titel 9.1 Awb

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.26

Uitvoering geven aan de AVG en de daarop gebaseerde uitvoeringswet (UAVG), waaronder het melden van datalekken: alle bevoegdheden.

AVG en UAVG

College

Burgemeester

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

Concern Privacy Officer (CPO): besluiten op organisatiebrede verzoeken

Afdelingshoofd

Teamleider: besluiten op alle overige verzoeken

Procesverantwoordelijke medewerkers: voorbereiding en uitvoering van de overige besluiten

2.27

Wet open overheid (Woo): alle bevoegdheden met uitzondering van art. 5.7 (besluit toegang bieden tot niet openbare informatie ten behoeve van historisch, statistisch, wetenschappelijk of journalistiek onderzoek).

College

Burgemeester

Directeuren

 

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

Afdelingshoofd

Teamleider: alle besluiten met uitzondering van art. 5.7

Procesverantwoordelijke medewerkers: voorbereiding en uitvoering van de besluiten

2.28

Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who): alle bevoegdheden.

Who

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

2.29

Vaststellen van de inspraakprocedure voor zover deze in overeenstemming is met de Inspraakverordening en afdeling 3:4 Awb.

Inspraak­verordening gemeente Oss 2007 en afdeling 3.4 Awb

College

Directeuren

Afdelingshoofd

Teamleider

 

3. Specifieke mandaten Opgave Bedrijfsvoering, Dienstverlening & Veiligheid

De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeur Bedrijfsvoering & Dienstverlening mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden.

De afdelingshoofden mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.

3.1 Bestuur & Advies (BA)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

3.1.1

Informatie opvragen bij de Centrale Justitiële Documentatie voor de adviestaak als bedoeld in het Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau.

Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Bestuur & Advies

Kabinetschef

Bestuursadviseur kabinetszaken

 

3.1.2

Aanvragen van uittreksels uit politieregisters ten behoeve van onderzoeken voor de beoordeling van aanvragen voor Koninklijke onderscheidingen.

Besluit politie­gegevens

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Bestuur & Advies

Kabinetschef

Bestuursadviseur kabinetszaken

Bestuursassistent burgemeester

 

3.1.3

Opvragen inlichtingen bij de Justitiële Informatiedienst of de politie als bedoeld in artikel 11a Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens ten behoeve van de handhaving van de betrokkene in de maatschappij.

Besluit justitiële en strafvorder­lijke gegevens

Burgemeester

Gemeente­secretaris

Afdelingshoofd Bestuur & Advies

Teamleider Openbare Orde en Veiligheid

Bestuursadviseurs Openbare Orde en Veiligheid

 

3.1.4

Nemen van besluiten over verzekeringen en aansprakelijkstellingen na akkoord van budgethouder.

Art. 160 Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek (BW)

College

Directeur

Afdelingshoofd Bestuur & Advies

Juridisch adviseurs Juridische Zaken

 

3.2 Financiën & Control (F&C)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

3.2.1

Het afboeken van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen die na afloop van het volledige invorderingsproces, inclusief deurwaarder, oninbaar zijn.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd Financiën & Control

Teamleiders Financiën & Control

Per vordering wordt een voorstel ter afboeking voorgelegd aan teamleider Financiële Administratie. 2x per jaar goedkeuring door afdelingshoofd F&C, die ook de heffings- en invorderingsambtenaar is

3.2.2

Aangifte van de diverse belastingen aan de belastingdienst en de aangifte van de Informatie voor Derden (Iv3) categorieën aan het CBS.

Wet op de Omzetbelasting, Wet op de vennootschaps­belasting en andere belastingwetten

College

Directeur

Afdelingshoofd Financiën & Control

Teamleiders Financiën & Control

Mandaat aan externen is toegestaan

3.2.3

Uitvoeren van de activiteiten zoals omschreven in het Treasurystatuut van de gemeente.

Treasurystatuut

College

Directeur

Afdelingshoofd Financiën en Control/ Concern­controller

Teamleiders Financiën & Control

Treasurer

Procesverantwoordelijke medewerkers

 

3.3 ICT: Informatiebeheer, Informatiemanagement & Automatisering

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

3.3.1

Uitvoeren Archiefwet 1995 en de daarop gebaseerde regelgeving ten aanzien van archiefbescheiden die niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht: alle bevoegdheden.

Archiefwet 1995, Archiefbesluit 1995, Archief­verordening 2018 en Beheer­regeling informatiebeheer Oss 2018

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

 

3.3.2

Beheren van een geautomatiseerde Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Art. 2 Wet BAG, Besluit BAG en Regeling BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.3

Blijvend bewaren van brondocumenten.

Art. 13 Wet BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.4

Bewaken beschikbaarheid, werking en beveiliging BAG.

Art. 14 Wet BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.5

Onderhouden berichtenverkeer Landelijke Voorziening.

Art. 31 Wet BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.6

Op verzoek inzage in de BAG verlenen en/ of gegevens verstrekken.

Art. 32, lid 1, onder a Wet BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer Beheerder basisregistraties

 

3.3.7

Ontvangen, doorsturen en afhandelen van meldingen inclusief verwerking in de BAG.

Art. 31, 37, 38, 39, 40 en 41 Wet BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.8

Jaarlijkse controle van de BAG (gegevens, werking en inrichting) en de resultaten hiervan sturen aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Art. 42 Wet BAG

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.9

Nemen van besluiten tot het vaststellen van openbare ruimten.

Art. 6 Wet BAG en art. 2 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider

Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.10

Afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen.

Art. 6 Wet BAG en art. 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.11

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb): alle bevoegdheden.

Wkpb

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider

Informatiebeheer

Beheerder basisregistraties

 

3.3.12

Aanvragen van servicecertificaat computerverkeer.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Automatisering

 

3.3.13

Aanvragen van e‑herkenningsmiddelen.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd ICT

Teamleider Informatiebeheer

 

3.4 Publiekscentrum (PC)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

3.4.1

Uitoefenen van de bevoegdheden die de burgemeester toekomen ten aanzien van gevonden voorwerpen.

Art. 5 tot en met 12, titel 2 Boek 5 BW

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Medewerkers Publiekscentrum

 

3.4.2

Uitvoeren van de aan de burgemeester opgedragen taken op grond van de Wegenverkeerswet en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten met betrekking tot rijbewijzen.

Wegenverkeers­wet 1994 en Reglement rijbewijzen

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Publiekscentrum

 

3.4.3

Uitvoeren van aan de burgemeester opgedragen taken op grond van de Paspoortwet en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten.

Paspoortwet, Paspoortuit­voeringsregeling (PUN) 2001 en Paspoortbesluit

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Publiekscentrum

 

3.4.4

In behandeling nemen van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent gedrag.

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Publiekscentrum

 

3.4.5

Legaliseren van handtekeningen.

 

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Publiekscentrum

 

3.4.6

Aanwijzen van ambtenaren die bevoegd zijn tot het afnemen van een verklaring onder eed of belofte zoals bedoeld in artikel 2.8, lid 2, onder e, van de Wet basisregistratie personen (BRP).

Art. 2.8, lid 2, onder e Wet BRP

College

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

 

3.4.7

Aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

BW

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Burgemeester heeft hiervoor mandaat van het college

3.4.8

Opleggen bestuurlijke boete.

Art. 4.17 Wet BRP

College

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

 

3.4.9

Uitvoeren van Wet basisregistratie personen (BRP) en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten.

Wet BRP, Regeling BRP

Besluit BRP en Verordening BRP

College

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Publiekscentrum

 

3.4.10

Uitvoeren van aan de burgemeester opgedragen taken op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten.

Rijkswet op het Nederlander­schap, en Besluit verkrijging en verlies Nederlander­schap

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Burgerzaken

 

3.4.11

Verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit.

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, en Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Burgerzaken

 

3.4.12

Uitvoeren van alle in de Kieswet en het Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden, met uitzondering van:

  • instellen van stembureaus

  • instellen van een gemeentelijk stembureau en het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van het gemeentelijk stembureau.

Kieswet en Kiesbesluit

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Burgerzaken

 

3.4.13

Stellen van een andere termijn conform artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging.

Wet op de lijkbezorging

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Burgerzaken die ambtenaar van de burgerlijke stand zijn

 

3.4.14

Afgifte van een verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot.

Wet op de lijkbezorging

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Burgerzaken die ambtenaar van de burgerlijke stand zijn

 

3.4.15

Afgifte van een laissez-passer of andere verklaring voor vervoer naar het buitenland.

Besluit op de lijkbezorging

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd Publiekscentrum

Teamleider Burgerzaken

Medewerkers Burgerzaken die ambtenaar van de burgerlijke stand zijn

 

4. Specifieke mandaten Opgave Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling

De directeur Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden.

De afdelingshoofden mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.

4.1 Inrichting Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

A = Afval GP = Gebieden & Projecten TH = Toezicht & Handhaving U = Uitvoering VS = Vakbeheer & Specialisten

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

4.1.1

Ontheffing verlenen van het verbod op het gebruik van een weg anders dan de bestemming.

Art. 2:10 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Medewerkers Backoffice

 

4.1.2

Ontheffing verlenen van het verbod op het parkeren van drie of meer voertuigen van een autobedrijf en dergelijke op de weg als bedoeld in art. 5:2 lid 3 of het gebruiken van de weg als werkplaats.

Art. 5:2 lid 4 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.3

Ontheffing verlenen van het verbod onder meer een kampeermiddel langer dan drie achtereenvolgende dagen te stallen op een door het college aangewezen plaats conform art. 5:6 lid 1 sub a.

Art. 5:6 lid 2 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.4

Ontheffing verlenen van het verbod op het parkeren van grote voertuigen op door het college aangewezen plaatsen conform art. 5:8 lid 1 en 2.

Art. 5:8 lid 5 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.5

Ontheffing verlenen van het verbod op het rijden door of parkeren in een park, plantsoen, beplanting of groenstrook van de gemeente conform art. 5:11 lid 1 APV.

Art. 5:11 lid 3 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.6

Aanwijzen van plaatsen waar het verboden is een hond te laten lopen of te verblijven.

Art. 2:57 lid 1 sub a APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Groen

 

4.1.7

Aanwijzen van plaatsen waar een hond, mits onder behoorlijk toezicht staand, onaangelijnd aanwezig mag zijn.

Art. 2:57 lid 2 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Groen

 

4.1.8

Aanwijzen van plaatsen binnen de bebouwde kom waar een hond zich van uitwerpselen mag ontdoen.

Art 2:58 lid 1 sub a APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Groen

 

4.1.9

Aanwijzen van plaatsen buiten de bebouwde kom waar een hond zich van uitwerpselen mag ontdoen.

Art 2:58 lid 1 sub b APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Groen

 

4.1.10

Aanwijzen van op de weg gelegen plaatsen, waar het in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, dan wel ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid, verboden is fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daartoe aangewezen ruimten of plaatsen achter te laten.

Art 5:12 lid 1 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.11

Aanwijzen van op de weg gelegen plaatsen waar het verboden is (brom-)fietsen langer dan een door het college te bepalen periode te laten staan in parkeervoorzieningen op een door het college aangewezen weg of weggedeelten.

Art 5:12 lid 3 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Teamleider IBORVS

Gebiedsregisseurs

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.12

Wijzigen van de Lijst Bijzondere Bomen.

Art. 4:10b lid 1 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORVS

 

4.1.13

Vaststellen dienstenpakket en tarieven voor commerciële activiteiten afdeling IBORA, die betrekking hebben op de Groencompostering en de inname van bedrijfsafvalstoffen.

Art. 108 en 160 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORA

 

4.1.14

Jaarlijks vaststellen gladheidsbestrijdingsplan (beheer- en uitvoeringsplan).

Art. 108 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Vakbeheerder Wegen

 

4.1.15

Nemen van besluiten en alle overige handelingen op grond van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI).

AVOI

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORVS

Coördinator Kabels en Leidingen

 

4.1.16

Vaststellen van de kermisattracties per kermis in de gemeente Oss en het verpachten van ondergrond ter plaatsing van kermisattracties aan exploitanten.

Kermisbeleid Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORVS

 

4.1.17

Aanstellen van verkeersregelaars conform paragraaf 3 van de Regeling verkeersregelaars 2009.

Art. 56 lid 1 BABW en Regeling verkeersregelaars 2009

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORTH

 

4.1.18

Verlenen van ontheffing voor de verboden bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen (bijzondere transporten).

Art. 9.1 Regeling Voertuigen

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Medewerkers Backoffice

 

4.1.19

Verlenen van ontheffing van de in artikel 87 RVV 1990 genoemde verkeersregels.

Art. 87 RVV 1990

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORVS

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.20

Nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 14, 15 en 16 en 18 Wegenverkeers­wet 1994 (WVW) en verlenen van ontheffingen van bepalingen als bedoeld in artikel 149 WVW 1994.

Art. 14, 15, 16, 18 en 149 WVW 1994

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

 

4.1.21

Verlenen van een ontheffing voor het toelaten tot het verkeer op de openbare weg van motorvoertuigen zonder kenteken en het vervoeren van personen op aanhangwagens.

Art. 149 en 149a WVW

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

 

4.1.22

Toepassen van bestuursdwang betreffende het in voorkomende gevallen (doen) verwijderen, overbrengen en in bewaring stellen van op de weg staande voertuigen, als bedoeld in art. 5 van de Wegsleepverordening van de gemeente Oss.

Art. 5 Wegsleep-verordening, art. 130 lid 4, 164 lid 7, 170 en 174 lid 1 WVW 1994

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORTH

Handhavers Openbare Ruimte

Beheerder Markt, kermis en evenementen

Marktmeester

Assistent marktmeester

Opsporingsambtenaren van de politie regio Oost Brabant

 

4.1.23

Uitvoeren van het Uitwerkingsbesluit Betaald Parkeren Oss en Ravenstein 2023: alle bevoegdheden.

Uitwerkings­besluit Betaald Parkeren Oss en Ravenstein 2023

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORVS

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.24

Als beheerder en exploitant van de openbaar toegankelijke parkeerplaatsen en namens de gemeente Oss deelnemen aan de vergaderingen van de VvE TrioPlaza en het uitvoeren van het stemrecht.

Art. 171 Gemeentewet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.25

Namens de gemeente als bestuurder in de vergaderingen van de VvE Bergoss deelnemen en hier beslissingen nemen voor het gemeenschappelijke deel.

Art. 171 Gemeentewet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Vakbeheerders Verkeer en Parkeren

 

4.1.26

Verlenen van een vergunning voor plaatsing van grafbedekking op de gemeentelijke begraafplaatsen.

Art. 20 Verordening voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen Oss 2024

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Uitvoerend medewerkers begraafplaatsen

 

4.1.27

Betreden van de woning van een overledene ten behoeve van de zorg voor de lijkschouwing en lijkbezorging indien niemand anders hierin voorziet.

Art. 21 lid 2 Wet op de lijkbezorging, en

Beleidsnotitie lijkbezorging van gemeentewege

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Uitvoerend medewerkers begraafplaatsen

 

4.1.28

Overschrijven van een voertuig op naam van de gemeente.

Art. 171 Gemeentewet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder rollend materieel

Opzichter rollend materieel werfbeheer

 

4.1.29

Aanwijzen van een havenmeester.

Art. 1.10 Havenbeheers­verordening gemeente Oss 2017

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

 

4.1.30

Aanwijzen van iemand anders dan de inzameldienst die huishoudelijke afvalstoffen mag inzamelen en het stellen van regels hierover.

Art. 4 Afvalstoffen­verordening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORA

 

4.1.31

Stellen van nadere regels over het gebruik van inzamelmiddelen en -voorzieningen.

Art. 10 Afvalstoffen­verordening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORA

 

4.1.32

Aanwijzen van bestanddelen van bedrijfsafvalstoffen die worden ingezameld door de inzameldienst.

Art. 11 Afvalstoffen-verordening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORA

 

4.1.33

Stellen van regels over de dagen, tijden, wijze, plaatsen, aanbieden, overdragen of achterlaten van inzameling bedrijfsafvalstoffen.

Art. 13 Afvalstoffen-verordening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORA

 

4.1.34

Verlenen van een ontheffing op het dumpingsverbod.

Art. 14 Afvalstoffen-verordening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORA

 

4.1.35

Verlenen van een vergunning voor een vaste standplaats.

Art. 6 Marktverordening

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder Markt, kermis en evenementen

Voor een dagplaats of een standwerkerplaats is toestemming van de marktmeester voldoende

4.1.36

Verlenen van een vergunning voor een vaste standplaats met inachtneming van de genoemde vormvoorschriften.

Art. 2 Marktregeling

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder Markt, kermis en evenementen

Voor een dagplaats of een standwerkerplaats is toestemming van de marktmeester voldoende

4.1.37

In bijzondere gevallen afwijken van het in art. 8 van de Marktregeling bepaalde, betreffende het overschrijven van een vergunning, aan de hand van advies van de marktcommissie.

Art. 8 lid 4 Marktregeling

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder Markt, kermis en evenementen

 

4.1.38

Via een markttekening bepalen van het aantal stand- en standwerkersplaatsen, de afmetingen van de standplaatsen, de opstelling en indeling van de markt.

Art. 10 lid 1 Marktregeling

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder Markt, kermis en evenementen

 

4.1.39

Verlenen van een ontheffing op het verbod om op de dinsdagmarkt vóór 05.00 uur en na 15.30 uur op het marktterrein een ruimte met een voertuig, goederen, kramen, verkoopwagens of andere materialen in te nemen dan wel goederen aan of af te voeren.

Art. 11 lid 9 Marktregeling

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder Markt, kermis en evenementen

 

4.1.40

Verlenen van toestemming aan de vergunninghouder zich te laten vervangen door een met naam genoemd, handelingsbekwaam en natuurlijk persoon.

Art. 14 Marktregeling

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Beheerder Markt, kermis en evenementen

 

4.1.41

Zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door levering aan het Kadaster van de gegevens, bedoeld in de art. 7, lid 2 en 3, en 8 Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).

Art. 11 Wet BGT

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Gegevensbeheerder IBOR

 

4.1.42

Zorgdragen voor afstemming met andere bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen.

Art. 12 Wet BGT

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Gegevensbeheerder IBOR

 

4.1.43

Zorgdragen voor het voldoen aan de kwaliteitseisen gesteld in de catalogus bij levering van de gegevens bedoeld in art. 11.

Art. 13 Wet BGT

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Gegevensbeheerder IBOR

 

4.1.44

Zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld.

Art. 14 Wet BGT

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Gegevensbeheerder IBOR

 

4.1.45

Na ontvangst van een melding in onderzoek zetten van een geografisch object, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven, en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht aan het Kadaster dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is.

Art. 27 en 28 Wet BGT

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Gegevensbeheerder IBOR

 

4.1.46

Jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de krachtens de Wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Art. 30 Wet BGT

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Gegevensbeheerder IBOR

 

4.1.47

Bevoegdheid tot daadwerkelijke informatie-uitwisseling met het kadaster.

Art. 7 lid 3 Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten en Netwerken

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORU

Teamleider IBORVS

Gegevensbeheerder IBOR

Voor zover het betreft invulling rol opdrachtgever / grondroerder / netwerkbeheerder

4.1.48

Doorvoeren technische aanpassingen zoals werkpakketten, prijzen en beeldmateriaal.

Kwaliteits­catalogus Openbare Ruimte

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORVS

 

4.1.49

Vaststellen van de wijze van inspraak voor de projecten in de openbare ruimte, het vaststellen van het eindverslag inspraak en het nemen van een besluit over een advies van de wijk- en dorpsraad na consultatie van de gebiedsbeheerder en de wethouder.

Inspraak­verordening gemeente Oss 2007

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

Gebiedsregisseurs

Projectleiders

 

4.1.50

Aanwijzen van projecten in de openbare ruimte waarvoor geen inspraak nodig is.

Inspraak­verordening gemeente Oss 2007

College

Directeur

Afdelingshoofd IBOR

Teamleider IBORGP

 

4.2 Leefomgeving, Wonen & Economie (LWE)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

4.2.1

Opleggen van de verplichting tot archeologisch onderzoek aan en het aanleveren van een archeologisch rapport door de aanvrager van een ruimtelijk plan, een afwijking daarvan, of van een omgevingsvergunning. Het stellen van nadere eisen aan het archeologisch onderzoek en het archeologisch onderzoeksrapport. Het nemen van een (selectie)besluit over de omgang met de aangetroffen archeologische resten.

Omgevingswet (OW)

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Beleidsmedewerker

Erfgoed

 

4.2.2

Onderhandelen over en reserveren van onroerende zaken met bedrijfs­bestemming, voor verhuur, uitgifte in erfpacht en verkoop.

Awb en art. 160 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Accountmanager Economie

 

4.2.3

Besluiten op een aanvraag voor een starterslening.

Verordening Starterslening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Strategisch adviseur Wonen

 

4.2.4

Besluiten op een aanvraag voor een blijverslening.

Verordening Blijverslening gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Strategisch adviseur Wonen

 

4.2.5

Besluiten op een aanvraag voor een verzilverlening.

Verordening Verzilverlening gemeente Oss 2020

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Strategisch adviseur Wonen

 

4.2.6

Besluiten op een aanvraag voor een voucher kickstart Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO).

CPO beleid gemeente Oss 2022

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Strategisch adviseur Wonen

 

4.2.7

Besluiten op een aanvraag voor een stimuleringslening duurzaamheid.

Verordening Stimulerings­lening Duurzaamheid Oss 2023

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Programmamanager Klimaat en Energie

 

4.2.8

Besluiten op een aanvraag voor een subsidie verkeereducatie/ Mensgerichte Maatregelen Oss.

Bijdrageregeling regionale mobiliteits­programma’s Noord-Brabant

College

Directeur

Afdelingshoofd LWE

Administratief ondersteuner Ruimte

 

4.3 Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

4.3.1

Beslissen op principeverzoeken om planologische medewerking.

Wet ruimtelijke ordening

College

Directeur

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling

Bij afwijking van gemeentelijk beleid alleen na afstemming met portefeuillehouder

4.3.2

Voorbereiden van en besluiten over aanvragen om tegemoetkoming in planschade.

Afdeling 6.1 Wet ruimtelijke ordening en Verordening advisering planschade gemeente Oss 2008

College

Directeur

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling

Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling

Directeur: besluitvorming € 20.000,- tot € 50.000,-

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling: besluitvorming tot € 20.000,-

Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling: voorbereiding

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.3.3

Voorbereiden van en besluiten over aanvragen om tegemoetkoming in nadeelcompensatie als gevolg van een planologisch besluit.

Afdeling 15.1 OW en titel 4.5 Awb

College

Directeur

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling

Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling

Directeur: besluitvorming € 20.000,- tot € 50.000,-

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling: besluitvorming tot € 20.000,-

Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling: voorbereiding

4.3.4

Aanbieden van ruimtelijke plannen aan wettelijk voorgeschreven instanties, bijvoorbeeld voor vooroverleg of na vaststelling.

Wet ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ordening

College

Directeur

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.3.5

Aanbieden van ruimtelijke plannen aan wettelijk voorgeschreven instanties, bijvoorbeeld voor afstemming met ketenpartners of na vaststelling.

Art. 2.2 Ow en art. 3:42 Awb

College

Directeur

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling

Juridisch adviseurs

Ruimtelijke Ontwikkeling

 

4.3.6

Voorbereiden en nemen van een besluit hogere waarde in het kader van de Wet geluidhinder voor ruimtelijke plannen en besluiten, inclusief afwijkingsbesluiten op grond van de Wabo, mits in overeenstemming met het gemeentelijk geluidbeleid.

Wet geluidshinder

College

Directeur

Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling

Ondermandaat niet toegestaan

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.4 Vastgoedbedrijf (VB)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

4.4.1

Vestigen van een voorlopig gemeentelijk voorkeursrecht en alle daarmee samenhangende besluiten en voorbereidingshandelingen.

Hoofdstuk 9 OW

College

Directeur

Afdelingshoofd Vastgoedbedrijf

 

4.4.2

Het aangaan van overeenkomsten tot grondtransactie.

Art. 160 Gemeentewet

College

Directeur

Afdelingshoofd Vastgoedbedrijf

Teamleider Vastgoed­ontwikkeling

 

4.5 Vergunningen, Toezicht & Handhaving (VTH)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

4.5.1

Besluiten op aanvraag omgevingsvergunning.

Wabo en Wet milieubeheer

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.2

Besluiten op aanvraag omgevingsvergunning.

OW

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.3

Besluiten nemen op grond van het Activiteitenbesluit.

Artikel 8:42a Wet milieubeheer

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.4

Besluiten tot het nemen van maatwerkvoorschriften.

Besluit activiteiten leefomgeving, en Omgevingsplan

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.5

Besluiten op grond van het Besluit lozen buiten inrichtingen (melding, gelijkwaardige maatregel, maatwerkvoorschrift en uitzondering of voorwaarden).

Besluit lozen buiten inrichtingen, en Bruidsschat

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.6

Besluiten tot het nemen van een instandhoudingstermijn.

Artikel 2.23 Wabo

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.7

Besluiten op aanvraag af te wijken van het bestemmingsplan.

Art. 2.1 en 2.12 Wabo

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.8

Besluiten op aanvraag voor activiteiten in strijd met het omgevingsplan (BOPA).

Afdeling 8.1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.9

Beoordelen van meldingen asbest bouwen.

Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.10

Besluiten op aanvraag tot overdragen omgevingsvergunning.

Artikel 2.25 Wabo

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.11

Besluiten tot ontheffing voorschriften Bouwbesluit.

Artikel 2.1 Wabo

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.12

Besluit om af te wijken van voorschriften Bbl.

Bbl

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.13

Besluiten wel of niet accepteren van een gebruiksmelding of besluiten op aanvraag omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik.

Artikel 2.1 Wabo

Bouwbesluit 2012

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.14

Besluiten wel of niet accepteren van een gebruiksmelding voor brandveilig gebruik.

Bbl

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.15

Besluiten op aanvraag subsidie gemeentelijke monumenten.

Subsidie­verordening gemeentelijke Monumenten Oss

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.16

Besluiten tot verlengen van de beslistermijn bij aanvraag APV.

Artikel 1:2 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.17

Besluiten over het plaatsen van voorwerpen op de weg.

Artikel 2:10 APV

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.18

Besluiten over het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg en besluiten over het maken of veranderen van een uitweg.

Art. 2:11 en 2:12 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.19

Besluiten over evenementen.

Hoofdstuk 2 afdeling 7 APV

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.20

Besluiten over exploitatie openbare inrichtingen en sluitingstijd.

Hoofdstuk 2 afdeling 8 APV

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.21

Besluiten over paracommerciële horecabedrijven.

Hoofdstuk 2 afdeling 8A APV en Alcoholwet

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.22

Besluiten over exploiteren speelgelegenheid.

Hoofdstuk 2 afdeling 10 APV, Wet op de kansspelen en Verordening speelautomaten Oss

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.23

Besluiten over voetbalvergunning TOP Oss.

Hoofdstuk 2 afdeling 16 APV

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.24

Besluiten over incidentele festiviteiten bij inrichtingen Wm.

Artikel 4:3 en 4:4 APV

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.25

Besluiten over geluidhinder.

Artikel 4:6B APV

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.26

Besluiten over het bewaren en vellen van houtopstanden, met uitzondering van:

  • artikel 4:10B (lijst bijzondere bomen)

  • artikel 4:10K (schadevergoeding).

Hoofdstuk 4 afdeling 3 APV

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032

4.5.27

Besluiten over standplaatsen voor straathandel.

Hoofdstuk 5 afdeling 4 APV

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.28

Besluiten over het organiseren van snuffelmarkten in gebouwen.

Hoofdstuk 5 afdeling 5 APV

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.29

Besluiten over het organiseren van kleine kansspelen en vergunning voor exploiteren speelautomatenhal.

Wet op de kansspelen, en Verordening speel­automaten Oss 2011

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.30

Besluiten op aanvragen tot verlening van ontheffing als bedoeld in artikel 3 en 4 van de Zondagswet.

Zondagswet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.31

Besluiten op aanvragen voor een vergunning voor horecabedrijf of slijtersbedrijf of ontheffing als bedoeld in artikel 3 en 4 van de Alcoholwet.

Art. 3 en 4 Alcoholwet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.32

Besluiten tot wel of niet accepteren van een aanhangsel bij de vergunningaanvraag zoals bedoeld in art 30a Alcoholwet.

Art. 30a Alcoholwet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.33

Besluiten tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 Alcoholwet.

Art. 35 Alcoholwet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.34

Besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 44a Alcoholwet.

Art. 44a Alcoholwet

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Juridisch adviseurs VTH

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH: besluitvorming

Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding

4.5.35

Afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen.

Art. 6 Wet BAG en art.3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.36

Nemen van besluiten tot het vaststellen van nummeraanduidingen.

Art. 6 Wet BAG en art. 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.37

Besluiten, vaststellingen, verstrekkingen van informatie, gegevens en aanwijzingen als bedoeld in de Wet kinderopvang.

Wet kinderopvang

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Juridisch adviseurs VTH

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH: besluitvorming

Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding

4.5.38

Besluit tot aanstelling verkeersregelaars voor evenementen.

Art. 56 lid 1 BABW

Regeling verkeersregelaars 2009

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

 

4.5.39

Besluiten, voordrachten en opleggingen bestuurlijke boete met betrekking tot de art. 4, 5, 6, 15 en 18 van de Leegstandswet.

Art. 4, 5, 6, 15 en 18 Leegstandswet

College

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Juridisch adviseurs VTH

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH: besluitvorming

Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding

4.5.40

Ambtshalve of op verzoek van (derden)belanghebbenden nemen of intrekken van een besluit, inclusief het afwijzen van verzoeken tot het nemen van een handhavingsbesluit, tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom op de voor de afdeling VTH vermelde taakvelden.

Awb

College

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH

Juridisch adviseurs VTH

Afdelingshoofd VTH

Teamleiders VTH: besluitvorming

Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding

5. Specifieke mandaten Opgave Transformatie Sociaal Domein

De directeur Transformatie Sociaal Domein mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden.

De afdelingshoofden mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.

5.1 Werk & Inkomensondersteuning (W&I)

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

5.1.1

Participatiewet (Pw): alle bevoegdheden.

Pw

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.2

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW): alle bevoegdheden.

IOAW

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.3

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ): alle bevoegdheden.

IOAZ

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.4

Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 en Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo): alle bevoegdheden.

Bbz 2004 en Tozo

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

Teamleiders W&I: bedrijfskapitaal > € 50.000,-

Consulenten W&I en Administratief juridisch medewerkers W&I: < € 50.000,-

5.1.5

Wet inburgering (Wi): alle bevoegdheden.

Wi

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.6

Verordening Meedoen is Belangrijk: alle bevoegdheden.

Art. 160 Gemeentewet en Verordening Meedoen is Belangrijk

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.7

Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl): afgifte doelgroep verklaring loonkostenvoordeel.

Art. 2.3, lid 1 Wtl

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.8

Nemen van besluiten en het verlenen van brede ondersteuning op grond van de Wet hersteloperatie toeslagen.

Wet hersteloperatie toeslagen

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I

Kwaliteitsadviseurs Kwaliteit en Ontwikkeling

 

5.1.9

Regeling opvang ontheemden Oekraïners (RooO): alle bevoegdheden.

RooO

Burgemeester

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleiders W&I

Consulenten W&I

Administratief juridisch medewerkers W&I

 

5.1.10

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs): alle bevoegdheden.

Wgs

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleider Geldzorgen

Consulenten Geldzorgen

Administratief mede­werkers Geldzorgen

 

5.1.11

Afgifte WSNP verklaring.

Art. 285, lid 1 sub f Faillissementswet

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleider Geldzorgen

Consulenten Geldzorgen

Administratief mede­werkers Geldzorgen

 

5.1.12

Doen van verstrekkingen uit het garantiefonds.

Garantiefonds

College

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleider Geldzorgen

Consulenten Geldzorgen

Administratief mede­werkers Geldzorgen

 

5.1.13

Leerplichtwet 1969 en Wet voortgezet onderwijs 2020, Wet educatie en beroepsonderwijs en Wet op de expertisecentra: alle bevoegdheden die toekomen aan het college.

Centrumregeling Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatie­functie Regio Brabant Noord Oost (Regio 36b)

Colleges deelnemende gemeenten aan regeling: Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss

Directeur

Afdelingshoofd W&I

Teamleider Regionaal Bureau Leerplicht (RBL BNO)

Leerplichtambtenaren

Doorstroomcoaches

 

5.2 Zorg

Nr.

Bevoegdheden

Grondslag

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

5.2.1

Nemen van besluiten tot verlening en beëindiging van voorzieningen en diensten, en besluiten tot herziening, verrekening en terugvordering.

Verordening maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gemeente Oss 2020

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

Financieel administratief medewerkers Zorg

Juridisch adviseur Zorg

 

5.2.2

Besluiten op een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart.

Regeling Gehandicapten-parkeerkaart

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

Financieel administratief medewerkers Zorg

 

5.2.3

Besluiten op een aanvraag voor leerlingenvervoer in het kader van de Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, en de Wet op het voortgezet onderwijs.

Verordening Leerlingenvervoer gemeente Oss

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

Financieel administratief medewerkers Zorg

 

5.2.4

Besluiten op een aanvraag voor individuele voorziening jeugdhulp.

Jeugdwet,

Verordening jeugdhulp gemeente Oss 2021 en Nadere regels jeugdhulp gemeente Oss 2021

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

 

5.2.5

Treffen van een noodzakelijke voorziening op grond waarvan ouders in staat worden gesteld de ouderlijke zorg binnen het bestaande gezinsverband te continueren bij kortdurend verblijf.

Art. 2.3 Jeugdwet

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

 

5.2.6

Nemen van een besluit tot herziening, intrekking of terugvordering van een individuele voorziening jeugdhulp.

Jeugdwet

Verordening jeugdhulp gemeente Oss 2021

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

Besluit tot terugvorderen: PGB of geldwaarde van een ZIN-voorziening

5.2.7

Versturen van berichten en ontvangen van notificaties via Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV).

Jeugdwet

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Zorg

Consulenten Zorg

 

5.2.8

Besluiten tot indicatiestelling, toekenning en plaatsing Beschermd wonen voor inwoners uit de deelnemende gemeenten aan de Centrumregeling.

Wmo 2015 en Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024

Colleges deelnemende gemeenten aan regeling: Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst en Oss

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Regioteams

Consulenten Regioteams

Consulenten Zorg

 

5.2.9

Uitoefenen (Regionaal) Toezicht.

Art. 6.1 Wmo 2015 en Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024

Colleges deelnemende gemeenten aan regeling

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Regioteams

Toezichthouders Wmo gemeente Oss

 

5.2.10

Onderzoek doen naar rechtmatige besteding van PGB ondersteuning Wmo.

Verordening Wmo gemeente Oss 2020

College

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Regioteams

Toezichthouders Wmo gemeente Oss

 

5.2.11

Aanbesteding van ondersteuning Wmo.

Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024

Colleges deelnemende gemeenten aan regeling

Directeur

Afdelingshoofd Zorg

Teamleider Regioteams

Coördinator inkoop en contract­management Wmo

 

6. Mandaten aan externen

Nr.

Bevoegdheden

Mandaatgever

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke voorwaarden

Opmerkingen

6.1.1

Opleggen van een huisverbod als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Wet tijdelijk huisverbod, op grond van art. 3, lid 1 van deze wet en art. 10:4, lid 2 en art. 10:11 Awb.

Het betreft uitsluitend een ondertekeningsmandaat.

Burgemeester

De Hulpofficier van Justitie Politie Brabant Noord belast met de uitvoering van het huisverbod

 

Schriftelijke instemming met het mandaat is niet van toepassing, omdat het mandaat bij wet is geregeld.

Ondermandaat is niet toegestaan

6.1.2

Voornemen tot en opleggen van een gebiedsverbod aan orde verstoorders voor de duur van 24 uur in het gebied ‘Uitgaansgebied’ en overige tijdelijke hotspots, vastgesteld door de burgemeester en gepubliceerd in Oss Actueel.

Burgemeester

Hulpofficier van Justitie/ Officier van Dienst van de politie Oost Brabant, basisteam Maasland

 
 

6.2

Verlenen van ontheffingen voor landbouwvoertuigen op grond van art. 149, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto art. 9.1 van de Regeling Voertuigen en art. 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

College

Directeur van de Rijksdienst voor het Wegverkeer

 

Ondermandaat is toegestaan

6.3

Opleggen en innen van bestuurlijke boetes met inbegrip van de vervaardigde boetebeschikkingen en dwangbevelen op grond van de Afvalstoffenverordening, art. 154b Gemeentewet, APV Oss, titel 5.4 Awb, en het Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte.

College

Invorderings- en belastingmedewerkers van Mandaat BV handelend onder de naam Cannock Chase Public

 
 

6.4

Mandaatbesluit Gemeente Oss – Omgevingsdienst Brabant-Noord 2022, Gemeenteblad van Oss 2023, 139902.

Namens het college van burgemeester en wethouders nemen van alle besluiten die voortvloeien uit de opdracht aan de omgevingsdienst, vastgelegd in de art. 4 (Basistaken), 5 (Verzoektaken) en 5a (Collectieve taken) van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Brabant-Noord, de jaarlijkse werkprogramma’s en bijzondere opdrachten.

Het mandaat ziet tevens toe op ondertekening, bekendmaking en elektronische publicatie van namens burgemeester en wethouders genomen besluiten.

College

Directeur van de Omgevingsdienst Brabant-Noord

 

De directeur mag ondermandaat verlenen aan onder hem ressorterende leidinggevende functionarissen.

6.5

Uitvoering Mandaatbesluit Integraal Zorgakkoord (IZA) gemeente Oss 2023, Gemeenteblad van Oss 2023, 286027.

College

Burgemeester

College van B&W en Burgemeester gemeente ‘s‑Hertogenbosch

 

Ondermandaat is toegestaan

6.6.1

Bepalen dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf, niet zijnde verblijf bij een pleegouder, op grond van art. 6.1.2, lid 5, van de Jeugdwet, nodig is.

College

Directeur ONS Welzijn

Manager ONS Welzijn

Jeugdprofessionals ONS Welzijn

 

6.6.2

Doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming indien een gezagsmaatregel overwogen moet worden op grond van art. 2.4 Jeugdwet.

College

Directeur ONS Welzijn

Manager ONS Welzijn

Jeugdprofessionals ONS Welzijn

 

6.6.3

Doen van een onderzoek en maken van een plan van aanpak na melding van een hulpvraag of melding op grond van art. 8 Verordening jeugdhulp gemeente Oss 2021.

College

Directeur ONS Welzijn

Manager ONS Welzijn

Jeugdprofessionals ONS Welzijn

 

6.6.4

Vooraf volledig, objectief en in begrijpelijke bewoordingen inlichten van de jeugdige en zijn ouder over de gevolgen van de keuze voor een budget (PGB) in plaats van een individuele voorziening in natura (ZIN) op grond van art. 8.1.6. Jeugdwet.

College

Directeur ONS Welzijn

Manager ONS Welzijn

Jeugdprofessionals ONS Welzijn

 

6.6.5

Indienen van een verzoek bij de rechter gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging, en hierover mededelingen doen aan de raad van kinderbescherming op grond van art. 6.1.8, lid 1, en art. 6.1.12, lid 6 Jeugdwet.

College

Directeur ONS Welzijn

Manager ONS Welzijn

Jeugdprofessionals ONS Welzijn

 

6.6.6

Treffen van een passende maatregel in geval van crisis op grond van art. 6, lid 3 Verordening Jeugdhulp gemeente Oss 2021.

College

Directeur ONS Welzijn

Jeugdprofessionals ONS Welzijn

 

6.7.1

Benoemen van gemeentelijke lijkschouwers op grond van art. 4 Wet op de lijkbezorging, en het ontheffen van benoemde lijkschouwers uit die functie.

College

Directeur Publieke Gezondheid GGD Hart voor Brabant

 
 

6.7.2

Toezicht op basis van meldingen van calamiteiten en geweld bij de verstrekte voorziening op grond van art. 6.1 Wmo.

College

Directeur Publieke Gezondheid GGD Hart voor Brabant

Medewerkers GGD Hart voor Brabant als uitvoerend toezichthouder

 

6.8

Uitvoeren van de bevoegdheden in het kader van hoofdstuk 5 Wvggz, behoudens de bevoegdheden in het kader van de essentiële voorwaarden en vertegenwoordiging van het college in Awb-procedures: ontvangen en verwerken van aanvragen, het verrichten van verkennend onderzoek en het indienen van een aanvraag bij de Officier van Justitie.

College

Directeur Verdihuis

Medewerkers verkennend Onderzoek

 

6.9

Horen van de betrokkene bij een crisismaatregel als bedoeld in art. 7:1, lid 3, onder b van de Wvggz.

Burgemeester

Khonraad

 

Ondermandaat is toegestaan

Toelichting/Interne instructie

1.Inleiding

In de Mandaatregeling is aangegeven wie bevoegd is namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester besluiten te nemen en privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Het gaat om verschillende soorten bevoegdheden:

  • 1.

    Mandaat

  • 2.

    Volmacht

  • 3.

    Machtiging en procesmachtiging.

1. Mandaat

Mandaat is de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn beide een bestuursorgaan in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

Juridisch geldt een in mandaat genomen besluit als een besluit van de mandaatgever zelf.

De mandaatgever kan de bevoegdheid ook altijd zelf blijven uitoefenen, en tussentijds algemene en bijzondere richtlijnen geven.

Het bestuursorgaan kan een algemeen mandaat verlenen of een mandaat voor een bepaald geval. De mandaten worden schriftelijk gegeven.

Naast mandaat bestaat ook de rechtsfiguur ‘delegatie’. Delegatie is het overdragen van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten door een bestuursorgaan aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent. Delegatie gebeurt niet aan ondergeschikten en is hier dan ook niet aan de orde.

2. Volmacht

Volmacht is de bevoegdheid namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, zoals het ondertekenen van een overeenkomst.

De burgemeester is volgens artikel 171 Gemeentewet degene die de gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigt. De burgemeester kan daarvoor volmachten verlenen.

De bevoegdheid een overeenkomst te tekenen moet onderscheiden worden van het (inhoudelijke) besluit een overeenkomst aan te gaan. Die bevoegdheid ligt bij het college op grond van artikel 160 Gemeentewet. Voor het aangaan en ondertekenen van een overeenkomst zijn dus twee bevoegdheden nodig: een mandaat van het college en een volmacht van de burgemeester.

3. Machtiging en procesmachtiging

Een machtiging is de bevoegdheid om namens de gemeente feitelijke handelingen te verrichten.

Voor het vertegenwoordigen van een bestuursorgaan of de gemeente in een juridische procedure is een procesmachtiging nodig. Bij een civielrechtelijke procedure geeft de burgemeester deze procesmachtiging. Bij een publiekrechtelijke procedure is dat het bevoegde bestuursorgaan. Aan een procesmachtiging gaat uiteraard een besluit vooraf van het bevoegde orgaan dat een procedure wordt gestart (procesbesluit).

In deze Mandaatregeling wordt onder mandaat ook volmacht en machtiging verstaan, tenzij in deze regeling anders is bepaald.

2.Structuur van de Mandaatregeling

De Mandaatregeling bevat onder meer begripsbepalingen en algemene bepalingen over de reikwijdte en de voorwaarden waaronder van de gemandateerde bevoegdheden gebruik mag worden gemaakt.

Hoofdstuk 1 bevat specifieke mandaten voor portefeuillehouders.

Hoofdstuk 2 bevat algemene mandaten die voor alle organisatieonderdelen gelden.

De hoofdstukken 3 tot en met 5 beschrijven de specifieke mandaten in een Opgave per organisatieonderdeel. In hoofdstuk 6 zijn de mandaten aan externen opgenomen.

De structuur is voor alle organisatieonderdelen dezelfde.

De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren hebben het hoofdmandaat.

Zij verlenen vervolgens ondermandaat aan de in de kolom ‘Ondermandaat’ genoemde afdelingshoofden en programmamanagers. De afdelingshoofden en programmamanagers geven op hun beurt in dezelfde kolom aan welke functionarissen werkzaam binnen de afdeling respectievelijk het programma een ondermandaat krijgen. Deze functionarissen kunnen niet verder ondermandateren.

Mandaten worden altijd verleend aan functionarissen en nooit op naam. Waar in de Mandaatregeling wordt gesproken van een functienaam betekent dit dat iedere persoon met deze functie binnen het organisatieonderdeel dit mandaat mag uitoefenen. Ongeacht of die persoon in dienst is van de gemeente Oss of ingehuurd.

Met een procesverantwoordelijke medewerker wordt bedoeld de behandelend ambtenaar die de betreffende werkzaamheden uitoefent volgens zijn functiebeschrijving, diens vervanger en degene die op incidentele basis in opdracht van een hogere leidinggevende de betreffende werkzaamheden verricht.

De Mandaatregeling en de onderliggende mandaat- en ondermandaatbesluiten worden gepubliceerd in het Gemeenteblad van Oss (www.officielebekendmakingen.nl.). De wijzigingen worden verwerkt in de geldende versie van de Mandaatregeling op www.lokaleregelgeving.overheid.nl.

3.Opbouw van de tabel

De tabel is als volgt te lezen:

  • Kolom 1 bevat een uniek nummer.

  • Kolom 2 geeft de bevoegdheid aan die wordt gemandateerd.

  • Kolom 3 geeft de wettelijke basis daarvoor aan.

  • Kolom 4 geeft aan welk bestuursorgaan bevoegd is het mandaat te verlenen: het college of de burgemeester.

  • Kolom 5 geeft aan welke functionaris een ondermandaat wordt verleend.

  • Kolom 6 bevat de specifieke voorwaarden/ opmerkingen. Soms is er geen bevoegdheid verder ondermandaat te verlenen. Dan staat er: ‘Niet bevoegd tot ondermandaat’. Of soms zijn de bevoegdheden beperkt tot een maximumbedrag. Dan is dat in deze kolom aangegeven.

4.Bestuurlijk, politiek, of andere gevoelige kwesties

Als er sprake is van bestuurlijk, politiek of andere gevoelige kwesties waaronder die met zwaarwegende financiële of juridische consequenties, vindt vooraf overleg plaats met de mandaatgever. Bij een bevoegdheid van het college vindt overleg plaats met de portefeuillehouder. De portefeuillehouder respectievelijk de burgemeester beslist of de gemandateerde alsnog van zijn mandaat gebruik mag maken.

5.Budget

De gemandateerde mag alleen gebruik maken van zijn mandaat voor het verstrekken van subsidie of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling, voor zover in de begroting of bij afzonderlijk raadsbesluit middelen zijn toegekend en op het moment van het besluit voldoende middelen beschikbaar zijn. Daarbij dient de gemandateerde ook te besluiten en te handelen met inachtneming van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en de daaruit volgende Budgethoudersregeling.

6.Mandaat aan externen

Externen zijn niet-ondergeschikten, functionarissen die niet bij de gemeente Oss werken.

Het gaat hier dus niet om ingehuurd personeel. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren mogen ondermandaat aan een externe verlenen. Afdelingshoofden en programmamanagers zijn alleen hiertoe bevoegd, als dit expliciet bij het mandaat is aangegeven.