Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721310
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721310/1
Subsidieregeling AED’s en buitenkasten 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2025
Intitulé
Subsidieregeling AED’s en buitenkasten 2025Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal,
gelet op: artikel 2, eerste lid, onder i, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal:
BESLUITEN:
vast te stellen de Subsidieregeling AED’s en buitenkasten 2025
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- a.
AED: een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok;
- b.
buitenkast: een kast om een AED buiten op te hangen, zodat deze 24 uur per dag bereikbaar is;
- c.
dekkend AED-netwerk: een netwerk van 24 uur per dag toegankelijke AED’s waardoor binnen 6 minuten een AED ingezet kan worden in geval van hartfalen;
- d.
toegankelijke AED: een AED die op een locatie hangt, waar iedereen hem kan pakken in geval van hartfalen.
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling is het stimuleren en in stand houden van een dekkend AED-netwerk binnen de gemeente Roosendaal, dat 24 uur per dag toegankelijk is.
Onderliggende subdoelen zijn:
- a.
er zijn in de gemeente Roosendaal voldoende toegankelijke AED’s om binnen 6 minuten een AED in te kunnen zetten in geval van hartfalen;
- b.
er zijn in de gemeente Roosendaal voldoende burgerhulpverleners om binnen 6 minuten een AED in te kunnen zetten in geval van hartfalen.
Artikel 3 Activiteiten die voor een subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor een éénmalige subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van deze regeling en de subdoelen.
Activiteiten die hieraan bijdragen zijn:
- 1.
de aanschaf of vervanging van een AED;
- 2.
de aanschaf van een buitenkast;
- 3.
het onderhoud van de AED voor een periode van 4 jaar in combinatie met de aanschaf van een AED;
- 4.
het volgen van een eerste reanimatiecursus en een herhalingscursus voor de drie jaar daarna, in combinatie met de aanschaf van een AED en/of buitenkast.
Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager
Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten:
- 1.
subsidie kan worden aangevraagd door natuurlijke personen en organisaties.
Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag
De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:
- 1.
De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een onderbouwing waarin in ieder geval een omschrijving en/of beschrijving van het volgende is vermeld:
- a.
een toelichting op welke wijze de AED en/of buitenkast bijdraagt aan de realisatie van een 6 minuten-zone in de gemeente Roosendaal;
- b.
een beschrijving van de locatie waar de AED en/of buitenkast komt te hangen;
- c.
een beschrijving hoe de cofinanciering geregeld is;
- d.
een beschrijving hoe de AED onderhouden zal worden.
- a.
- 2.
Aan de aanvraag voegt u toe: een offerte of factuur van de AED en/of buitenkast, de onderhoudskosten en -indien van toepassing- een opgave van het aantal burgerhulpverleners voor wie u een bijdrage voor de reanimatiecursus aanvraagt.
Artikel 6 Voorwaarden aan subsidieverlening
Subsidie kan verleend worden als is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- 1.
de AED en de reanimatie-hulpverleners zijn aangemeld bij HartslagNu;
- 2.
de AED wordt conform wettelijke voorschriften tijdig en juist onderhouden;
- 3.
de AED wordt geplaatst op een openbaar toegankelijke plek die bij voorkeur 24/7 bereikbaar is en/of ingezet bij evenementen;
- 4.
binnen een straal van 6 minuten is het niet mogelijk een andere AED 24/7 te halen bij hartfalen;
- 5.
de organisatie/vereniging/stichting/inwoner wordt eigenaar van de AED en is als zodanig ook verantwoordelijk voor aanschaf, plaatsing, onderhoud, beheer, opleiding en een aansprakelijkheidsverzekering.
Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De aan te vragen subsidie bedraagt voor:
- 1.
50% van de kosten voor de aanschaf of vervanging van een AED, met een maximum van
€ 1.100,- per AED;
- 2.
50% van de kosten voor de aanschaf van een buitenkast, met een maximum van € 275,- per buitenkast.
- 3.
Het onderhoud van de AED, met een maximum van € 85,- per jaar voor een periode van 4 jaar;
- 4.
Het volgen van een reanimatiecursus bij aanschaf of vervanging van een AED, met een eenmalige bijdrage van € 12,50 en daarna voor 3 jaar € 7,50 voor herhalingscursussen. Dit is per burgerhulpverlener met een maximum van 4 burgerhulpverleners per AED.
Artikel 8 Subsidieplafond
Het subsidieplafond bedraagt € 21.000,- voor 2025
Artikel 9 Aanvraagtermijn subsidieaanvraag
In afwijking van artikel 6 van de ASV 2013 wordt een subsidieaanvraag voor een subsidie tussen 1 januari en 31 december 2025 ingediend bij het college.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
-
1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de criteria uit artikel 6.
-
2. De aanvraag voldoet aantoonbaar aan de in het eerste lid vermelde criteria.
-
3. De subsidieaanvragen die voldoen aan de onder lid 1 genoemde criteria worden verstrekt in volgorde van binnenkomst totdat het subsidieplafond is bereikt.
Artikel 11 Besluitvorming
De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure:
- 1.
de aanvragen worden op volgorde van binnenkomst beoordeeld;
- 2.
het college besluit tot afwijzing of verlening van de aangevraagde subsidies tot het plafond is bereikt.
Artikel 12 Samenloop van subsidies
De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt aangevraagd.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2025.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 18 juni 2024,
de secretaris, de burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl