Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Gouda 2024

Geldend van 22-06-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Gouda 2024

De raad van de gemeente Gouda;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Gouda van 25 maart 2024;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

De volgende verordening vast te stellen:

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Gouda 2024

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

Awb: Algemene wet bestuursrecht;

belanghebbende(n): de belanghebbende zoals bedoeld in artikel 1:2, eerste lid, van de Awb;

bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Gouda;

bezwaarmaker: degene die tegen een besluit van een bestuursorgaan een bezwaarschrift heeft ingediend;

college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda;

commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

secretaris: secretaris van de commissie;

voorzitter: voorzitter van de commissie.

Artikel 2 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Het bestuursorgaan registreert een bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2. Na ontvangst wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de bezwaarmaker en de eventuele belanghebbende(n). Hierbij geeft het bestuursorgaan een uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

Paragraaf 2. Informele behandeling en horen door voorzitter

Artikel 3 Informele behandeling

  • 1. Het bestuursorgaan onderzoekt eerst of het bezwaarschrift informeel kan worden behandeld voordat de zaak aan de commissie wordt voorgelegd.

  • 2. De informele behandeling start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan.

  • 3. Het bestuursorgaan kan voor een informele behandeling van een bezwaarschrift een gespreksleider inschakelen.

  • 4. Als het bezwaar informeel wordt afgehandeld, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

Artikel 4 Horen door voorzitter

  • 1. Het bestuursorgaan kan categorieën van bezwaarschriften aanwijzen waarbij het horen enkel door de voorzitter plaatsvindt.

  • 2. De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van het horen.

  • 3. Na het horen door de voorzitter adviseert de commissie over de volledige heroverweging van een besluit van een bestuursorgaan waartegen bezwaar is gemaakt.

Paragraaf 3 Commissie

Artikel 5 Horen en adviseren

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

  • 2. De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van een besluit van een bestuursorgaan waartegen bezwaar is gemaakt.

  • 3. De commissie is niet bevoegd bezwaarschriften te behandelen ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen:

    • a.

      besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      besluiten op grond van de Wet open overheid waarover ook een klacht is ingediend als bedoeld in artikel 7.2, vierde lid, van de Wet open overheid.

Artikel 6 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De voorzitter wijst één of meerdere leden aan als plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. Tot voorzitter respectievelijk lid van de commissie zijn niet benoembaar ambtenaren of medewerkers van de gemeente Gouda dan wel leden, ambtenaren en medewerkers die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan ingevolge een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente Gouda deelneemt. Zij mogen geen functies vervullen waardoor hun onafhankelijke positie kan worden aangetast.

Artikel 7 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen één keer voor een periode van vier jaar worden herbenoemd.

  • 3. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

Artikel 8 Secretariaat

  • 1. Het secretariaat van de commissie wordt uitgevoerd door één of meerdere secretarissen.

  • 2. De secretaris is een door het college aangewezen ambtenaar.

Artikel 9 Uitoefening bevoegdheden

  • 1. De secretaris van de commissie oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb namens de bestuursorganen zelfstandig uit:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid, Awb);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6 Awb);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17 Awb);

    • d.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken,

    • e.

      dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid, Awb);

  • 2.

    De voorzitter beslist over het al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting aan een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid, Awb).

Artikel 10 Voorbereiding hoorzitting

  • 1. De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan zelf of op aangeven van de leden van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen voor de hoorzitting. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf een machtiging vereist van het bestuursorgaan.

  • 3. De secretaris bepaalt de plaats en het tijdstip van de hoorzitting waar de bezwaarmaker, de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan kunnen worden gehoord door de commissie.

  • 4. De voorzitter beslist over het afzien van het horen (artikel 7:3 van de Awb) en brengt daarover advies uit aan het bestuursorgaan.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De secretaris nodigt de bezwaarmaker, de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan tenminste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 2. Zo snel mogelijk na de in het eerste lid van dit artikel bedoelde mededeling kunnen de bezwaarmaker, de belanghebbende(n) of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken om uitstel van de hoorzitting.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid van dit artikel wordt zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval voor het tijdstip van de hoorzitting, aan de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4. De voorzitter, of namens hem de secretaris, is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste tot en met het derde lid van dit artikel.

Artikel 12 Onpartijdigheid

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 13 Quorum

  • 1. Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat minimaal de voorzitter of zijn plaatsvervanger, en één lid van de commissie aanwezig zijn.

  • 2. Een advies van de commissie aan het bestuursorgaan, wordt uitgebracht door de voorzitter of zijn plaatsvervanger, en twee leden van de commissie.

Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting

  • 1. De hoorzitting is openbaar.

  • 2. In afwijking van het eerste lid van dit artikel vindt de hoorzitting achter gesloten deuren plaats voor wat betreft bezwaarschriften op grond van:

  • 3.

    • a.

      de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

    • b.

      de Jeugdwet;

    • c.

      de Participatiewet;

    • d.

      de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • e.

      de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.

  • 4. De deuren kunnen verder worden gesloten indien de voorzitter of een aanwezig lid het nodig oordeelt vanwege gewichtige redenen of indien een bezwaarmaker of een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

Artikel 15 Verslaglegging

  • 1. Van de hoorzitting wordt een digitale geluidsopname gemaakt, wat geldt als het verslag van de hoorzitting.

  • 2. Op verzoek van de bezwaarmaker, een belanghebbende of het bestuursorgaan stelt de commissie de digitale geluidsopname van de hoorzitting zo spoedig mogelijk ter beschikking.

  • 3. In afwijking van het eerste lid van dit artikel wordt de digitale geluidsopname van de hoorzitting binnen twee weken schriftelijk uitgewerkt, tot een verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, in het geval dat:

    • a.

      de bezwaarmaker, een belanghebbende of het bestuursorgaan daar om verzoekt, of;

    • b.

      een gerechtelijke instantie daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure of de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening.

  • 4. Een schriftelijk verslag van de hoorzitting als bedoeld in het derde lid van dit artikel:

    • a.

      vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

    • b.

      vermeldt zakelijk wat over en weer door de aanwezigen is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen;

    • c.

      vermeldt het als de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond zoals bedoeld in artikel 14, of indien belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

    • d.

      verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden die aan het verslag kunnen worden gehecht;

    • e.

      wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1. De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk vindt.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3. De bezwaarmaker, de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan kunnen binnen een door de secretaris verleende redelijke termijn na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Als de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 4. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 5. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen van advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt met eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie tijdig verzonden naar het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. Als de termijn van twaalf weken als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, Awb naar verwachting ontoereikend is voor het tijdig nemen van een beslissing op het bezwaar, is de secretaris bevoegd de beslissing namens het bestuursorgaan te verdagen (artikel 7:10, derde lid, Awb).

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de bezwaarmaker en de belanghebbende(n) een afschrift.

Artikel 19 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks verslag uit aan de bestuursorganen van haar werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 20 Intrekking vorige verordening

De verordening bezwaarschriftencommissie Gouda 2022 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 21 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking een dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Gouda 2024”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 juni 2024.

De raad van de gemeente voornoemd,

griffier

mr. drs. E.J. Karman-Moerman

voorzitter

mr. drs. P. Verhoeve