Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721054
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR721054/1
Beleidsregel ontheffingen sluitingsuur openbare inrichtingen gemeente IJsselstein 2024
Geldend van 18-06-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel ontheffingen sluitingsuur openbare inrichtingen gemeente IJsselstein 2024Inleiding
Voor horecabedrijven in de gemeente (de zogenoemde ‘openbare inrichtingen’) gelden regels voor openings- en sluitingstijden. Die staan in de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente en ook in individuele vergunningen van deze bedrijven.
Van deze tijden is een tijdelijke afwijking (ontheffing) mogelijk. Dit stuk gaat over hoe deze bevoegdheden in de praktijk wordt toegepast.
Juridisch kader
Artikel 2:29, derde lid, APV
De burgemeester kan ontheffing verlenen van de sluitingstijd.
Artikel 1:8, eerste lid, APV
- 1.
Een vergunning of ontheffing kan in ieder geval worden geweigerd in het belang van:
- a.
de openbare orde;
- b.
de openbare veiligheid;
- c.
de volksgezondheid;
- d.
de bescherming van het milieu.
- a.
- 2.
Een vergunning of ontheffing kan ook worden geweigerd als de aanvraag daarvoor minder dan drie weken voor de beoogde datum van de beoogde activiteit is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.
Beleidsafwegingen
Sluitingstijden hebben een functie. Ze zorgen er voor dat gedurende de nachtelijke uren geen horeca-activiteiten plaatsvinden. Van omwonenden van horecabedrijven wordt altijd enige flexibiliteit verwacht, maar het waarborgen van de nachtrust is wel belangrijk.
Horeca-activiteiten bezorgen zowel plezier als overlast. Die overlast komt van de bezoekers (in- en uitlopen, rondhangen op straat, roken, (hard) praten/zingen, eten, afval op straat) maar ook vanuit de bedrijven zelf (muziekgeluid en stemgeluiden).
Als burgemeester moet ik bij het verlenen van vergunningen en ontheffingen voor horecabedrijven een balans vinden tussen het bedrijfsbelang van de ondernemer en een goede woon- en leefomgeving rondom die bedrijven.
Vertrekpunt: een ontheffing is een uitzondering, geen automatisme
Een ontheffing is een uitzondering op een verbod en wordt als uitgangspunt daarom niet verleend, tenzij er redenen zijn om dit wel te doen.
Dat betekent dat bij het verlenen van een ontheffing een zwaardere motiveringsplicht geldt dan bij een weigering. Een weigering moet natuurlijk ook worden onderbouwd, maar daarbij gelden gelet op het voorgaande vertrekpunt minder strenge eisen dan bij een verlening.
Het gaat er in de kern om dat ik als burgemeester bij het verlenen van een ontheffing het vertrouwen moet hebben dat daardoor geen onredelijke inbreuk wordt gemaakt op de belangen die in artikel 1:8 APV worden genoemd.
De nadelige gevolgen van een ontheffing - voor de omgeving - mogen niet onevenredig zijn in verhouding met het beoogde doel van dat besluit, het faciliteren van de ondernemer. Dat is het toepassen van het evenredigheidsbeginsel (artikel 3:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht).
Voor welke activiteiten komt er geen ontheffing
Geen ontheffing wordt verleend in de volgende gevallen:
- 1.
Het gaat om een horecabedrijf, in de binnenstad van IJsselstein, dat uitsluitend eten verkoopt
Toelichting
Na sluiting van de horeca is het de bedoeling dat de bezoekers naar huis gaan. Als de mogelijkheid wordt geboden om nog eten te kopen, wordt daardoor juist gestimuleerd dat bezoekers niet naar huis gaan maar in de omgeving blijven met alle overlast die daar bij hoort. Dat is beleidsmatig niet gewenst. Aangezien er enkel in de binnenstad sprake is van zowel horeca als het aanbieden van eten is deze bepaling alleen geldig voor de binnenstad van IJsselstein. De binnenstad wordt begrensd door de stadsgracht.
- 2.
Het gaat om een horecabedrijf waar problemen zijn met de reguliere exploitatie
Toelichting
Ook gedurende de reguliere openingstijden gelden er regels. Die zijn er op gericht om de overlast voor de omgeving te beperken. Dat vraagt van ondernemers dat ze zich aan de geldende wet- en regelgeving (o.a. geluidsnormen en sluitingstijden) houden en aan de voorschriften van verleende vergunningen en ontheffingen.
Als daar in de praktijk problemen mee zijn (geen goed naleefgedrag en/of geen coöperatieve houding) dan worden de sluitingstijden niet verlengd. Als naleving binnen de reguliere exploitatie al niet lukt, dan is het aannemelijk dat dat ook niet lukt bij een verlenging van de sluitingstijd.
Een horecabedrijf waar gedurende een periode van drie maanden geen problemen zijn geconstateerd, kan in principe weer in aanmerking komen voor een ontheffing.
- 3.
Het gaat om het sluitingsuur van het terras
Toelichting
Het horecagebruik van een terras levert als regel meer overlast op dan inpandig. Vandaar dat voor dit gebruik binnen de vergunning al beperkende voorschriften gelden. Ontheffing van die sluitingstijd ligt niet voor de hand.
Andere gevallen: maatwerk
Voor andere situaties is een ontheffing niet per definitie onmogelijk. Per geval wordt beoordeeld of er redenen zijn om een ontheffing te verlenen.
Daarbij kan:
- •
Variatie plaatsvinden in de periode van de ontheffing (proefperiode);
- •
Variatie plaatsvinden in de eindtijden van ontheffingen;
- •
Een ontheffing alleen met bepaalde voorschriften worden verleend (bijvoorbeeld het aanwezig hebben van een gecertificeerd portier).
Aanvraagprocedure
Voor de aanvraag is een aanvraagformulier vastgesteld. In de aanvraag wordt in ieder geval vermeld welke maatregelen worden genomen om overlast te voorkomen.
Inwerkingtreding en intrekken vorige beleidsregel
- 1.
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag volgende op de bekendmaking daarvan.
- 2.
De beleidsregel ontheffingen sluitingsuur gemeente IJsselstein 2023 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Vastgesteld op 5 juni 2024.
De burgemeester van IJsselstein,
mr. P.J.M. van Domburg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl