Handboek tijdelijke verkeersmaatregelen

Geldend van 14-06-2024 t/m heden

Intitulé

Handboek tijdelijke verkeersmaatregelen

1 Inleiding

In Gorinchem neemt het aantal tijdelijke verkeersmaatregelen toe. Dit komt zowel door extra (weg)werkzaamheden als evenementen waarvoor wegafsluitingen en omleidingen nodig zijn. Dit vergt coördinatie en afstemming om de bereikbaarheid van woningen, bedrijven, voorzieningen en hulpdiensten in Gorinchem te garanderen en onnodige hinder voor weggebruikers te voorkomen. Ook worden er steeds hogere eisen aan goede wegafsluitingen en een veilige werklocatie gesteld. Dit document is bedoeld als leidraad en hulpmiddel om goed gecoördineerd en veilig op, aan en naast de weg te kunnen werken of een evenement te organiseren.

Een tweede doel van dit handboek is om het aanvraagproces van tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) te beschrijven en verantwoordelijkheden te duiden.

Gorinchem ontwikkelt zich in een hoog tempo. In de stad wordt gebouwd, wegen worden getransformeerd en de ondergrondse infrastructuur wordt gemoderniseerd. Deze opgaven vragen om tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) om te zorgen dat het verkeer veilig kan blijven rijden door en rond Gorinchem. Er is behoefte aan een document waarin de landelijke eisen, normen en richtlijnen inzake verkeersmaatregelen (CROW 96b) zijn vertaald naar de lokale Gorinchemse situatie. Dit document geeft het proces en de maatwerk normen en eisen weer die van toepassing zijn in onze gemeente.

Achtereenvolgens wordt beschreven:

  • -

    Huidige situatie

  • -

    Ambitie

  • -

    Het aanvraagproces voor TVM

  • -

    Algemene kaders en eisen

  • -

    Communicatie

1.1 Tijdelijke VerkeersMaatregel (TVM)

Er zijn drie soorten activiteiten te onderscheiden volgens de richtlijnen van CROW 96b, te weten:

  • 1.

    Werkzaamheden aan de weg

  • 2.

    Werkzaamheden nabij de weg

  • 3.

    Evenementen

  • 1)

    Werkzaamheden aan de weg:

    • a)

      Wegwerkzaamheden vanuit de interne organisatie (vooral team Stadsbeheer);

    • b)

      Wegwerkzaamheden vanuit nutsbedrijven (coördinator kabels en leidingen);

    • c)

      Wegwerkzaamheden van andere overheden (Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, waterschappen, buurgemeenten);

  • 2)

    Werkzaamheden nabij de weg:

    • a)

      Werkzaamheden van derden en particuliere initiatieven met invloed op de openbare ruimte (Precario-meldingen/ vergunningverlening APV);

    • b)

      Onderhoudswerkzaamheden aan opstallen en groen op, naast en boven de weg;

  • 3

    Evenementen:

    • a)

      Tijdelijke wegafsluitingen als gevolg van bijvoorbeeld buurtfeesten, markten, braderieën en festivals.

2 Huidige situatie

In de huidige situatie zijn Melvin, RegioRegie en het hulpdienstenoverleg de belangrijkste hulpmiddelen om inzicht te krijgen in (geplande) activiteiten op of aan de weg.

2.1 Melvin

In de online applicatie Melvin (Melden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland) kunnen tijdelijke verkeersmaatregelen door alle wegbeheerders worden ingevoerd. In onze regio maken de meeste wegbeheerders hier gebruik van. Het gaat hierbij zowel om werkzaamheden op korte als de lange termijn, waardoor er een compleet overzicht is. Op dit moment worden door de operationeel beleidsmedewerker mobiliteit de werkzaamheden die bekend zijn ingevoerd. Nog niet alles wordt op dit moment tijdig doorgegeven, zodat dit niet kan worden ingevoerd en gecommuniceerd. Voor de wegen met een regionaal karakter of voor werkzaamheden rondom de beheergrens is het verplicht om af te stemmen met de andere wegebeheerder(s) om te voorkomen dat werkzaamheden en/of omleidingen met elkaar conflicteren.

2.2 RegioRegie

In regionaal verband is er een periodiek overleg georganiseerd door Zuid-Holland Bereikbaar. Dit is een orgaan binnen de provincie Zuid-Holland die met wegbeheerders een lange en korte termijnplanning opstelt en vroegtijdig conflicten signaleert. Wegbeheerders stemmen indien nodig dan met elkaar af om conflicten te voorkomen. De gemeente Gorinchem is aangehaakt bij het overleg voor de regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Voor de aansluitende gemeenten Altena en West-Betuwe komen in de praktijk nauwelijks conflicterende werkzaamheden voor. Hiervoor is een regulier overleg tot dusver niet noodzakelijk.

2.3 Hulpdienstenoverleg

Er is een vierwekelijks overleg met nood- en hulpdiensten waarin de tijdelijke verkeersmaatregelen worden besproken. Het voorzitterschap van dit overleg wordt ingevuld door de gemeente Gorinchem. Hierin worden alle wegwerkzaamheden besproken die op korte termijn gaan starten en worden reeds gestarte en afgeronde werkzaamheden zo nodig geëvalueerd. Voor evenementen wordt vanuit cluster vergunningverlening contact gelegd met de evenementenspecialisten van de nood- en hulpdiensten. Van elk overleg wordt een verslag gemaakt en gedeeld in de organisatie en met de hulpdiensten. Bij elk verslag wordt een kort en bondig overzicht gemaakt van de komende wegwerkzaamheden en evenementen. De operationeel beleidsmedewerker mobiliteit en de wegbeheerder sluiten bij dit overleg aan.

3 Ambitie

De gemeente heeft een steeds sterker wordende rol om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. Zo zien wij toe om conflicterende wegafsluitingen en omleidingen te voorkomen en voorzieningen bereikbaar te houden voor bewoners, bezoekers en hulpdiensten. Wij verwachten de komende jaren een sterke toename van wegwerkzaamheden op, naast en/of onder de weg. Dit is niet alleen van toepassing op onze eigen wegen, maar ook bij aangrenzende wegbeheerders. Denk hierbij aan de aanpak van de A27. Dit soort wegwerkzaamheden hebben gevolgen voor de bereikbaarheid van Gorinchem. Het is van cruciaal belang om een goed overzicht te hebben van werken en evenementen die nu spelen en in de toekomst gaan spelen.

Om alle tijdelijke verkeersmaatregelen van werkzaamheden aan kabels- en leidingen tot weekmarkten te overzien biedt een bereikbaarheidsloket uitkomst. Zo’n loket coördineert en toetst alle tijdelijke verkeersmaatregelen en geeft akkoord op de omleiding, bebordingsplannen en de uitvoeringsplanning van de werkzaamheden.

Het bereikbaarheidsloket wordt bemenst door operationele beleidsmedewerker(s) mobiliteit, die goede kennis hebben van het wegennet van de gemeente, consequenties van omleidingen en verkeersmaatregelen overzien én goede kennis hebben van de richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen van CROW 96b.

Naast de toetsing van de verkeersmaatregelen, zal er vanuit het bereikbaarheidsloket worden toegezien op het naleven van verkeersmaatregelen. Dat wil zeggen dat toezichthouders/handhavers erop toezien dat de werkzaamheden volgens de richtlijnen en veiligheidseisen worden uitgevoerd.

4 Aanvraag TVM

In dit hoofdstuk is beschreven hoe instemming gevraagd kan worden voor een tijdelijke verkeersmaatregel (TVM). De basisregel is dat bij planbare werkzaamheden ten minste 20 werkdagen vóór aanvang van de werkzaamheden een TVM moet zijn ingediend. Dit kan door een mail te sturen naar verkeer@gorinchem.nl

  • 1.

    Vergunning kabels- en leidingen (extern)

  • 2.

    Vergunning evenement (extern/intern)

  • 3.

    Toestemming gebruik openbare ruimte (extern)

  • 4.

    Onderhoud wegen, riool en groen (intern/extern)

  • 5.

    Projecten (extern)

Onderstaand is een samenvattend procesoverzicht weergegeven:

afbeelding binnen de regeling

4.1 Vergunning kabels- en leidingen

Voor werkzaamheden aan kabels- en leidingen is het verplicht om toestemming te vragen in MOOR. De coördinator ondergrondse infrastructuur toetst de melding. Voor nutsbedrijven is een vergunning verplicht, voor telecombedrijven worden instemmingsbesluiten verleend. Een onderdeel in de toestemming is het aanleveren van een verkeersplan, welke door de beleidsmedewerker mobiliteit wordt getoetst. De vergunning wordt op aanvraag van de coördinator door afdeling vergunningverlening verleend.

Bij de melding in MOOR (beoordeling van de werkzaamheden aan kabels en leidingen) dient ook een verkeersplan te worden toegevoegd én moeten de werkzaamheden in Melvin worden aangemeld. De beleidsmedewerker Mobiliteit toetst het verkeerplan in Melvin en geeft akkoord op het verkeersplan. Zolang het verkeersplan niet akkoord is, wordt er geen akkoord voor een ‘melding voor uitvoering’ vanuit MOOR verleend op het werk.

afbeelding binnen de regeling

4.2 Vergunning evenementen

Jaarlijks vinden tientallen evenementen plaats waarbij verkeersplannen nodig zijn. Bij meldingen kleine evenement (buurtfeest, buurtbarbecue etc.) mag de weg niet afgesloten worden en is geen verkeersplan vereist. Bij alle evenementenvergunningen (A, B en C) is een verkeersplan vereist.

De weg kan worden afgesloten met dranghekken met daarboven een verkeersbord C1 (geslotenverklaring). In bepaalde gevallen zijn er ook parkeerverboden en/of omleidingen nodig als de impact van de afsluiting aanzienlijke gevolgen voor het verkeer heeft. De vergunninghouder voorziet in een verkeersplan.

In overleg tussen de vergunningverlener en evenementenorganisatie kan de gemeente dranghekken en verkeersborden beschikbaar stellen en de aanvrager ontzorgen.

afbeelding binnen de regeling

4.3 Toestemming gebruik openbare ruimte

Voor het plaatsen van een bouwcontainer, het realiseren van een kleine bouwplaats en bij een tijdelijke wegblokkade door een mobiele kraan of verhuiswagen in de openbare ruimte is het verplicht om een melding ‘Toestemming gebruik openbare ruimte’ te maken via de website van de gemeente. Deze aanvraag wordt getoetst door een medewerker van team Veiligheid en Toezicht. Wanneer verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn, wordt de aanvraag door de beleidsmedewerker mobiliteit getoetst en ingevoerd in Melvin, waarna de vergunningverlener de toestemming verleend.

afbeelding binnen de regeling

4.4 Onderhoud wegen, riool en groen

Op alle wegen wordt zo nu en dan onderhoud uitgevoerd. Er is onderscheid tussen klein en groot onderhoud.

Kleine onderhoudswerkzaamheden

Klein onderhoud zijn werkzaamheden zoals het maaien van bermen, repareren van een lichtmastarmatuur, herstraten van een trottoir, kleine asfaltreparaties, reinigen van een wegdek of het snoeien van bomen. Dit soort meldingen dienen te worden gemeld bij de operationeel beleidsmedewerker mobiliteit, wanneer deze plaatsvinden langs een hoofdweg (figuur 5.1). Wanneer er geen conflicterende werkzaamheden of omleidingen zijn, dan kunnen de werkzaamheden binnen een tijdvak op een afgesproken dag plaatsvinden. Een verkeersplan is in de meeste gevallen niet nodig.

Grote onderhoudswerkzaamheden

Groot onderhoud zijn werkzaamheden zoals groot asfaltonderhoud, herstraten van een weg of het vernieuwen van een riool. Bij dit soort meldingen is meestal ruim van te voren een uitvoeringsplanning bekend. Deze wordt gedeeld aan de beleidsmedewerker mobiliteit, waarna hij/zij in melding maakt in Melvin. Indien nodig wordt er in de regionale overleggen afgestemd. Indien afstemming met omliggende wegbeheerders noodzakelijk is geldt een doorlooptijd van 8 weken

Wanneer er geen conflicterende werkzaamheden of omleidingen zijn, dan kunnen de werkzaamheden in een afgesproken periode plaatsvinden. Een verkeersplan is in de meestal nodig.

afbeelding binnen de regeling

4.5 Projecten

Bij projecten zoals reconstructies en herinrichtingen zijn vaak meerdere verkeersmaatregelen van kracht. De projectleider is hierin verantwoordelijk voor de afstemming met belanghebbenden en omliggende wegbeheerders. De beleidsmedewerker Mobiliteit heeft een hulp- en adviesrol om de projectleider te voorzien van informatie en omliggende projecten en schat in hoeverre het project leidt tot overlast. Verder geldt dezelfde procedure als bij groot onderhoud (paragraaf 4.4)

afbeelding binnen de regeling

4.6 Wegwerkzaamheden van andere wegbeheerders

Geplande werkzaamheden van andere wegbeheerders dienen ten minste 20 werkdagen op voorhand te worden ingediend bij de beleidsmedewerker mobiliteit ter toetsing. Indien mogelijk graag nog eerder, vanwege de regionale impact. Indien er binnen 20 werkdagen werkzaamheden plaatsvinden, is het verzoek om contact op te nemen met de beleidsmedewerker mobiliteit en af te stemmen.

5 Algemene kaders en eisen

In dit hoofdstuk zijn de algemene kaders en eisen opgesteld voor tijdelijke verkeersmaatregelen in de gemeente Gorinchem.

5.1 Wegencategorisering en primaire omleidingsroutes

In figuur 5.1 is de wegencategorisering weergegeven. Er zijn drie soorten wegen: Hoofdwegen, primaire fietsroutes en overige wegen. Voor hoofdwegen en primaire fietsroutes gelden dezelfde standaardeisen.

Ter aanvulling op deze categorisering maakt de hoofdroute door Gorinchem onderdeel uit van het RVM-netwerk1 (zie figuur 5.2). Werkzaamheden langs deze wegen worden afgestemd met omliggende wegbeheerders. In figuur 5.3 zijn de omleidingsroutes weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 5.1: Hoofdwegen en primaire fietsroutes

afbeelding binnen de regeling

Figuur 5.2: RVM-netwerk door Gorinchem

afbeelding binnen de regeling

Figuur 5.3: Primaire omleidingsroutes

5.2 Standaardeisen

Proces

  • -

    Vraag tijdig een vergunning aan voor werkzaamheden (ten minste 8 weken voor aanvang werk)

  • -

    Verkeersplan/TVM is onderdeel van de werkvergunning en dient ten minste 20 dagen voor aanvang te worden ingediend via verkeer@gorinchem.nl.

  • -

    Bij complexe werkzaamheden of werkzaamheden met ingrijpende gevolgen voor bereikbaarheid, kan een langere doorlooptijd gelden (wettelijke doorlooptijd is 56 kalenderdagen, AwB);

  • -

    Bij onvoorziene werkzaamheden en/of niet-uitstelbaar werk, is maatwerk nodig. Afhankelijk van de tijd die beschikbaar is, worden passende verkeersmaatregelen en communicatie naar weggebruikers toegepast.

  • -

    Bij evenementen wordt het verkeersplan ingediend bij de evenementenvergunning. Apart aanmelden is dan niet nodig.

  • -

    De gemeente Gorinchem hanteert een ‘wie het eerste komt, wie het eerste maalt’-principe.

  • -

    Wanneer werkzaamheden of omleidingen over een werkvak reeds zijn geaccordeerd, dan kan een ander werk worden geweigerd omdat er geen ruimte meer is.

  • -

    In het kader van veiligheid of andere risico’s met impact, kunnen later alsnog voorrang krijgen.

  • -

    Werkzaamheden en omleidingen mogen elkaar niet overlappen (spelregels Zuid-Holland Bereikbaar), tenzij dit is geaccordeerd door de beleidsmedewerker mobiliteit.

  • -

    Het is mogelijk om bij wegwerkzaamheden reservedata aan te vragen bij krappe planning/weerafhankelijke werkzaamheden.

Kleine en grote werkzaamheden

  • -

    Kleine werkzaamheden zijn werkzaamheden zoals groen- of asfaltonderhoud en kortdurende werkzaamheden aan kabels- en leidingen die maximaal een week in beslag nemen en in dagdelen/korte fases kunnen worden uitgevoerd. Spoedeisende zaken worden ook gezien als kleine werkzaamheden.

  • -

    Grote werkzaamheden zijn werkzaamheden zoals groot onderhoud en reconstructies die minimaal een week in beslag nemen en niet in kortere fasen kunnen worden uitgevoerd.

5.3 Hoofdwegen en primaire fietsroutes

  • -

    Bij een snelheid van 30 km/h hoeft geen snelheid te worden aangeduid;

  • -

    Aan het einde van het werkvak wordt verkeersbord F8 (einde aan alle door verkeersborden aangegeven verboden) niet geplaatst. (In afwijking op de standaardfiguren van CROW 96b).

Werktijden

  • -

    Kleine werkzaamheden: werktijden tussen 0:00 uur en 6:00 uur, 9:00 uur en 16:00 uur en/of tussen 19:00 uur en 0:00 uur;

    • o

      Uitzondering op of nabij kunstwerken:

      Duur <2 uur: werktijden tussen 09:00 uur en 12:00 uur;

      Duur 2-8 uur: werktijden tussen 0:00 uur en 6:00 uur en/of tussen 19:00 uur en 0:00 uur;

  • -

    Grote werkzaamheden: werk mag 24/7 worden uitgevoerd, onder voorbehoud van toestemmingen en vergunningen;

  • -

    Werkzaamheden aan deze wegen worden, bij voorkeur, in schoolvakanties uitgevoerd.

5.4 Overige wegen

  • -

    Werkzaamheden mogen 24/7 worden uitgevoerd, onder voorbehoud van toestemmingen en vergunningen;

  • -

    Rondom schoolomgevingen wordt niet gewerkt tijdens het ingaan en uitgaan van de school.

    • o

      Afhankelijk van de schooltijden, worden in overleg werktijden afgesproken.

5.5 Inzet verkeersregelaars en tijdelijke verkeerslichten

  • -

    Voor de inzet van verkeersregelaars en tijdelijke verkeerslichten is maatwerk nodig. Verkeersregelaars worden ingezet op locaties waar naar oordeel van de verkeerskundige de situatie hierom vraagt.

  • -

    Er moeten altijd gecertificeerde verkeersregelaars worden ingezet en ook een zodanig aantal dat er mogelijkheden bestaan voor pauzes en veilig werken.

5.6 Toepassen bebording en bebakening

  • -

    Bebording bij wegwerkzaamheden en evenementen worden conform CROW-publicatie 96b en de uitvoeringsvoorschriften van het BABW geplaatst.

  • -

    Bij werkzaamheden dienen schrikhekken te worden gebruikt.

  • -

    De verkeersborden en schrikhekplanken moeten worden zijn voorzien van goed reflecterend materiaal;

  • -

    Bij evenementen mogen dranghekken worden gebruikt. Wanneer dranghekken worden gebruikt om wegen af te sluiten, dan moeten deze zijn voorzien goed reflecterend materiaal;

  • -

    Wanneer dranghekken als afzethek worden gebruikt, dan dienen deze te worden voorzien van schrikhekplanken en dienen verkeersborden daar bovenop te worden bevestigd.

  • -

    Afzetlint mag niet gebruikt worden als materiaal voor werkzaamheden en of evenementen.

  • -

    Een werkvak of evenemententerrein wordt zo goed mogelijk afgesloten.

  • -

    Bij langsafzettingen worden bakens of verkeerskegels toegepast.

    • o

      Verkeerskegels morgen worden gebruikt als langsafzetting bij werkzaamheden korter dan één dag, bij voorkeur worden bakens toegepast.

  • -

    Bij halve rijbaanafzettingen, moet een minimale doorrijdbreedte van 3,5m gewaarborgd zijn voor veilige en snelle doorgang van nood- en hulpdiensten.

5.7 Toepassen bouwhekken en parkeren werkvoertuigen

  • -

    Bij diverse werkzaamheden worden bouwhekken toegepast om het werkvak aan te duiden.

    • o

      Bij bouwhekken die voorzien in een (halve) rijbaanafzetting, moeten ook schrikhekken, bakens en de bebording volgens CROW 96b worden geplaatst.

      • Wanneer werknemers moeten parkeren bij het werkvak, moeten de voertuigen achter de bouwhekken worden geplaatst (indien aanwezig).

      • Achter de bouwhekken = bouwplaats = geen openbare weg.

  • -

    Bij diverse evenementen worden bouwhekken toegepast om het evenemententerrein aan te duiden.

    • o

      Bij bouwhekken die voorzien in een (halve) rijbaanafzetting, moeten ook schrikhekken, bakens en de bebording volgens CROW 96b worden geplaatst.

      • Bij evenementen parkeren van de organisatie zoveel mogelijk op het eigen terrein. Indien dit niet mogelijk is, dan kan worden geparkeerd in de openbare parkeergarages of op de door het college aangewezen parkeerplaatsen voor grote voertuigen (Verordening fysieke leefomgeving, artikel 5.1.6).

5.8 Toestemming gebruik openbare ruimte

  • -

    Steigers en containers moeten zijn voorzien van reflecterend materiaal.

  • -

    Indien een trottoir/rijbaan wordt versmald of geblokkeerd dat veilige passage niet meer kan, dient de aanvrager verkeersmaatregelen te treffen.

5.9 Vooraankondigingen

Om de communicatie naar de inwoners en bezoekers goed te doen, is het plaatsen van vooraankondigingen noodzakelijk.

  • -

    Parkeerverboden dienen ten minste 5 werkdagen voor ingaan verbod te worden geplaatst;

  • -

    Vooraankondigingen voor wegafsluitingen dienen ten minste 10 werkdagen voor aanvang te worden geplaatst bij gebiedsontsluitingswegen.

  • -

    Vooraankondigingen voor wegafsluitingen dienen ten minste 5 werkdagen voor aanvang te worden geplaatst bij erftoegangswegen.

  • -

    Bij afsluitingen bij elk type weg, moeten vooraankondigingen worden geplaatst met de tekst:

    • a.

      ‘Deze weg is dicht van wo 12 apr 7h t/m vr 21 apr 16h’

    • b.

      ‘Deze weg is dicht op di 11 apr 7h t/m 16h

  • -

    In plaats van ‘dicht’ mag ook ‘afgesloten’ worden toegepast.

  • -

    Bij verkeershinder op hoofdwegen moeten vooraankondigingsborden worden geplaatst met de tekst:

    • a.

      ‘Verkeershinder op ma 17 apr van 19h tot 23h’

  • -

    Bij een rijdende afzetting is een vooraankondiging niet nodig.

6 Communicatie

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de communicatie van tijdelijke verkeersmaatregelen: interne communicatie, communicatie naar onze inwoners en ondernemers en tot slot de procesafspraken.

6.1 Intern

Om intern werkzaamheden en evenementen af te stemmen en geen afsluitingen te missen, zijn diverse overlegstructuren ingepland. Onderstaand een overzicht van de overlegstructuren:

  • -

    Hulpdienstenoverleg, vierwekelijks

  • -

    Regionaal afstemoverleg DAV, vijf keer per jaar.

  • -

    Afstemmingsoverleg projectleider(s), frequentie per project anders.

6.2 Extern

Er wordt tweewekelijks een overzicht gemaakt van alle wegwerkzaamheden en evenementen. Deze wordt binnen de gemeente verspreid, maar ook naar hulpdiensten, Waardlanden en openbaar vervoersmaatschappijen. Bij wegwerkzaamheden en evenementen met grote en zeer groter hinder wordt een aankondiging opgenomen in de gemeentepagina die wekelijks verschijnt in de krant De Stad Gorinchem en/of een bericht op sociale media. In het vergunningstraject is opgenomen dat de vergunninghouder verantwoordelijk is voor het informeren van omwonenden.

7 Bijlage

Artikel 34

Door het bevoegd gezag dan wel door het openbaar lichaam, dat het beheer heeft over een weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, door de eigenaar van de weg kunnen in de hierna genoemde omstandigheden en voor de duur van die omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12, worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet, worden uitgevoerd:

  • a.

    ingeval van de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dringende omstandigheid van voorbijgaande aard;

  • b.

    ingeval van een door het wegverkeer veroorzaakte ernstige aantasting van voorbijgaande aard van de in het tweede lid, onder a, van artikel 2 van de wet genoemde belangen.

Artikel 35

De plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van maatregelen, bedoeld in artikel 34, kunnen geschieden zonder een daaraan ten grondslag liggend verkeersbesluit.

Artikel 36

Van het voornemen tot tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en tot het tijdelijk uitvoeren van maatregelen of, indien hiertoe reeds is overgegaan, van dat feit wordt zo spoedig mogelijk kennis gegeven aan het bevoegd gezag dat de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel ongedaan kan maken. De kennisgeving kan achterwege blijven voor zover dit gezag dit heeft bepaald.

Artikel 37

In afwijking van artikel 35 geschieden de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.

Artikel 38

De met verkeersregeling belaste ambtenaren van politie die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, en de buitengewone opsporingsambtenaren van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, kunnen ten behoeve van verkeerscontroles en, indien in onvoorziene omstandigheden de afwikkeling van het verkeer zulks noodzakelijk maakt, voor ten hoogste drie uren verkeerstekens plaatsen en maatregelen uitvoeren zonder dat kennisgeving aan het bevoegd gezag behoeft te geschieden. Geschiedt de plaatsing of maatregel voor langere tijd, dan is artikel 36 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 39

Indien de toestand van een waterkerende dijk waarop een weg is gelegen zulks vordert, heeft de onderhoudsplichtige van de dijk de bevoegdheid tot het tijdelijk plaatsen van verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden alsmede tot het tijdelijk uitvoeren van maatregelen.

Artikel 40

Door of namens de onderhoudsplichtige van de dijk wordt onverwijld aan Onze commissaris in de provincie en aan het openbaar lichaam, dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, aan de eigenaar van de weg kennis gegeven van het voornemen tot tijdelijke plaatsing en tot het tijdelijk uitvoeren van maatregelen bedoeld in artikel 39 of, indien hiertoe reeds is overgegaan, van dat feit. Onze commissaris in de provincie kan de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel ongedaan maken.

Artikel 41

Tot het ongedaan maken van de tijdelijke plaatsing van verkeerstekens of het tijdelijk uitvoeren van maatregelen als bedoeld in de artikelen 36 en 40 kan worden overgegaan indien:

  • a.

    de omstandigheden als bedoeld in artikel 34 zich niet of niet langer voordoen of

  • b.

    deze omstandigheden de plaatsing of de maatregel niet kunnen rechtvaardigen.

Ondertekening


Noot
1

Wegen in het RVM-netwerk zijn wegen met een regionale functie. Werkzaamheden langs deze wegen dienen daarom ook afgestemd te worden met aangrenzende wegbeheerders.