Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720870
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720870/1
Beleidsregels Schuldhulpverlening Oss 2024
Geldend van 15-06-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Schuldhulpverlening Oss 2024Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;
gezien het voorstel met registratienummer 2024-221;
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, op artikel 147 van de Gemeentewet en de wet gemeentelijke Schuldhulpverlening;
b e s l u i t
vast te stellen de volgende beleidsregels Schuldhulpverlening Oss 2024
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- •
Aanvrager: een inwoner die zich heeft gemeld bij de gemeente voor financiële en/of sociaaljuridische vragen;
- •
Client: persoon aan wie op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), schuldhulpverlening wordt gegeven;
- •
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;
- •
Consulent: medewerker van team Schuldhulpverlening belast met de uitvoering van schuldhulpverlening;
- •
Garantiefonds: geoormerkt budget ten behoeve van schuldhulpverlening;
- •
Inwoner: natuurlijk persoon die op grond van de Wet basisregistratie personen bij de gemeente Oss is ingeschreven;
- •
NVVK: vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren;
- •
Plan van aanpak: omschrijving op hoofdlijnen welke hulp aangeboden wordt en welke voorwaarden gelden;
- •
Schuldhulpverlening: het complete aanbod van financiële dienstverlening door team Schuldhulpverlening aan de inwoners van gemeente Oss;
- •
Sociaal team: een team in de wijk waarin verschillende deskundigen met elkaar samenwerken;
- •
Team Schuldhulpverlening: het team binnen gemeente Oss dat belast is met de uitvoering van schuldhulpverlening;
- •
WSNP-verklaring: Een verklaring vanuit de gemeente om een schuldsanering aan te vragen bij de Rechtbank.
Artikel 2. Doelgroep
Alle inwoners van de gemeente Oss van 18 jaar en ouder komen in aanmerking voor het aanvragen van schuldhulpverlening.
Artikel 3. Aanvraagprocedure
-
1. Inwoners van de gemeente Oss kunnen zich voor ondersteuning bij (dreigende) financiële en/of sociaaljuridische vragen en problemen aanmelden bij gemeente Oss of bij het Sociale Team.
-
2. Na de aanmelding wordt er indien nodig binnen vier weken een intake gepland bij team Schuldhulpverlening.
-
3. In geval van een crisissituatie, zie artikel 4, lid 2 onder b, is het eerste gesprek binnen 3 dagen en daarna volgt zo snel als noodzakelijk de intake.
-
4. In afwijking van lid 2 en 3 kan een bewindvoerder direct een schriftelijke aanvraag schuldhulpverlening indienen.
-
5. Na het intakegesprek wordt de beschikking voor toekenning of afwijzing tot schuldhulpverlening, binnen de in de geldende verordening gestelde beslistermijn schuldhulpverlening Oss, gegeven. Bij de beschikking wordt een plan van aanpak gevoegd, tenzij het een afwijzing betreft.
-
6. Een inwoner moet zich kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Als geldig legitimatiebewijs gelden de documenten genoemd in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht.
-
7. Bij gehuwden in gemeenschap van goederen of geregistreerde partners kan een aanvraag schuldhulpverlening alleen gezamenlijk door beide partners worden gedaan. Bij gehuwden op huwelijkse voorwaarden en/of een beperkte gemeenschap, of samenwonenden moeten beide partners een afzonderlijke aanvraag indienen als zij beiden in aanmerking willen komen.
Artikel 4. Aanbod schuldhulpverlening
-
1. Het college biedt de aanvrager schuldhulpverlening aan, indien het college dit noodzakelijk acht. En bepaalt het aanbod van de schuldhulpverlening.
-
2. Het aanbod van schuldhulpverlening is gebaseerd op de analyse van de hulpvraag, de schulden, de financiële situatie en de onderliggende problematiek en is van meerdere factoren afhankelijk en kan per situatie verschillen.
De factoren die in ieder geval een rol spelen zijn:
- a.
Aard, zwaarte, en/of omvang van de schulden;
- b.
Sprake van een crisissituatie;
- c.
Psychosociale situatie van aanvrager;
- d.
Houding, gedrag (motivatie) en vaardigheden van aanvrager;
- e.
De totale financiële situatie (huidige en verwachtingen in de toekomst);
- f.
Een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening.
- a.
-
3. Het aanbod van de gemeente bestaat in ieder geval uit een of meer van de volgende producten:
- a.
Vroegsignalering: het op basis van signalering in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van en in contact komen met mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken;
- b.
Crisisinterventie: een afspraak binnen drie werkdagen indien er sprake is van gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering;
- c.
Informatie en advies bij het zelfstandig oplossen van betalingsachterstanden of schulden;
- d.
Sociaal raadsliedenwerk: informatie, advies en sociaaljuridische ondersteuning door consulenten bij schuldhulpverlening;
- e.
Stabilisatie: begeleiding bij het in evenwicht brengen van inkomen en uitgaven en inzicht krijgen in de financiële situatie;
- f.
Duurzame financiële dienstverlening (DFD): langdurige stabilisatie samen met budgetbeheer als er door omstandigheden (nog) geen zicht is op een schuldregeling;
- g.
Budgetondersteuning en Budgetbeheer Oss (BB-Oss): Ondersteuning bij geldzaken door het (tijdelijk) overnemen van de betalingen, daarnaast coaching om meer inzicht en overzicht te krijgen op de inkomsten en uitgaven;
- h.
Budgetbeheer: Ondersteuning bij schulden door het (tijdelijk) overnemen van de betalingen, daarnaast begeleiding om meer inzicht en overzicht te krijgen op de inkomsten en uitgaven. Budgetbeheer is altijd gekoppeld aan schuldhulpverlening;
- i.
Budgetcoaching: gezamenlijk met een budgetcoach toewerken naar meer inzicht in de geldzaken en een gezonde financiële huishouding;
- j.
Schuldregeling: het opstellen van een regeling voor het aflossen van de schuld (volledig of tegen finale kwijting) samen met begeleiding en toezicht tijdens de looptijd van de regeling;
- k.
Financieel beheer: Het maandelijks reserveren van de afloscapaciteit en dit periodiek uitdelen aan de schuldeisers tijdens de schuldregeling. Financieel beheer is een verplichting tijdens de schuldregeling;
- l.
Verklaring ex art 285 fw voor toepassing van de WSNP: Formulier voor de aanvraag van een wettelijke schuldsanering bij de rechtbank;
- m.
Nazorg: het hebben van een of meerdere contactmoment met de client na afloop van een traject schuldhulpverlening of andere financiële dienstverlening.
- a.
-
4. De bovengemelde diensten worden in beginsel aangeboden en uitgevoerd conform de gedragscode, richtlijnen en modulen van de NVVK.
-
5. Het college kan nadere voorwaarden stellen om te komen tot een aanbod schuldhulpverlening via het plan van aanpak of de schuldregelingsovereenkomst.
Artikel 5. Inlichtingen- en medewerkingsplicht
Om ervoor te zorgen dat het schuldhulpverleningstraject en de financiële dienstverlening slaagt, is de client verplicht om alle inlichtingen en medewerking, zoals bedoeld in artikel 6 en 7 van de wet gemeentelijke Schuldhulpverlening, te verlenen tijdens de hele looptijd van het traject. De medewerking bestaat in ieder geval uit:
- a.
aanvaarden van aanpalende hulpverlening die door het college noodzakelijk wordt geacht voor een duurzaam resultaat van de schuldhulpverlening;
- b.
het nakomen van afspraken;
- c.
geen nieuwe schulden aangaan;
- d.
het zich houden aan de bepalingen van de overeenkomsten die de inwoner in het kader van het schuldhulpverleningstraject sluit;
- e.
het zich houden aan aanvullende verplichtingen en voorwaarden zoals genoemd onder artikel 4 lid 5
Artikel 6. Weigering en beëindiging schuldhulpverlening
-
1. Het college kan schuldhulpverlening weigeren:
- a.
als de aanvrager geen inwoner is van de gemeente Oss;
- b.
als de aanvrager geen rechtmatig verblijf houdt in Nederland in de zin van artikel 8, onder a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000;
- c.
als de aanvrager een rechtspersoon is.
- a.
-
2. Weigering van schuldhulpverlening sluit het geven van informatie en advies en/of een doorverwijzing naar ketenpartners niet uit.
-
3. Het college kan overgaan tot beëindiging van schuldhulpverlening als er sprake is van een van de volgende situaties:
- a.
het schuldhulpverleningstraject succesvol is afgerond;
- b.
cliënt niet langer inwoner is van de gemeente Oss;
- c.
cliënt is komen te overlijden;
- d.
faillissement van cliënt;
- e.
er een WSNP-verklaring is afgegeven;
- f.
de geboden hulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van cliënt, niet (langer) passend is;
- g.
cliënt in staat is om zijn schulden zelf te regelen dan wel in staat is de schulden zelfstandig te beheren;
- h.
op grond van – zo later is gebleken – onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan cliënt is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;
- i.
schuldeiser(s) hun medewerking aan een minnelijke schuldregeling weigeren of opzeggen;
- j.
cliënt zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit de schuldhulpverlening, misdraagt;
- k.
cliënt zich niet houdt aan de verplichtingen van artikel 6 en 7 van de wet gemeentelijke Schuldhulpverlening of de verplichtingen zoals genoemd onder artikel 5;
- l.
cliënt zijn beschikbare aflossingscapaciteit of vermogen niet wil gebruiken voor de aflossing van zijn schulden;
- m.
cliënt meermaals niet is verschenen op een afspraak zonder hierover vooraf een geldige reden te berichten;
- n.
cliënt zich niet naar vermogen inspant om de onderliggende oorzaak van de schuldenproblematiek op te lossen.
- a.
Artikel 7. Garantiefonds
Voor die zaken waarbij een kleine financiële impuls kan leiden tot een succesvol schuldhulpverleningstraject kan de consulent gebruik maken van het garantiefonds. Dit gebruik is
afhankelijk van de specifieke situatie, waarbij de afweging wordt gemaakt door de consulenten
schuldhulpverlening en de teamleider Schuldhulpverlening. Er kan door derden geen rechtstreeks aanspraak worden gemaakt op dit garantiefonds.
Artikel 8. Terugval
-
1. Het college doet geen aanbod in de vorm van een schuldregeling indien minder dan zes maanden voorafgaande aan het verzoek een schuldregeling voortijdig is afgebroken.
-
2. Het college doet geen aanbod in de vorm van een schuldregeling indien minder dan zes maanden voorafgaande aan het verzoek een schuldbemiddeling, saneringskrediet of WSNP voortijdig is beëindigd.
-
3. Het college doet geen aanbod in de vorm van een schuldregeling indien minder dan zes maanden voorafgaande aan het verzoek een schuldregeling succesvol is afgerond (zowel minnelijk als wettelijk).
Artikel 9. Nazorg
Bij beëindiging van de schuldhulpverlening beoordeelt het college of en in welke vorm nazorg wordt aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.
Artikel 10. Hardheidsclausule
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.
-
2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 11. Intrekking oude beleidsregels
-
1. De beleidsregels Toelating tot de schuldhulpverlening Oss 2016 worden ingetrokken.
-
2. Aanvragen die zijn ingediend onder de beleidsregels Toelating tot de schuldhulpverlening Oss 2016 waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van deze beleidsregels, worden afgehandeld krachtens de beleidsregels Toelating tot de schuldhulpverlening Oss 2016.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2024 en wordt aangehaald als de regeling “Beleidsregels schuldhulpverlening Oss 2024”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 28-05-2024
Het college voornoemd,
Burgemeester en wethouders van Oss,
De secretaris,
Drs. H. Mensink
De burgemeester,
Drs. W.J.L. Buijs-Glaudemans
Toelichting
Toelichting op de Beleidsregels schuldhulpverlening Oss 2024
Inleiding
Per 1 juli 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening van kracht geworden. Daardoor is schuldhulpverlening een wettelijke/publiekrechtelijke taak geworden. In het beleidskader voor de aanpak geldzorgen 2024 – 2028 staat in hoofdlijnen de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden in de gemeente Oss. Hierin is de koers vastgesteld. Deze beleidsregels zijn een verdere uitwerking van dit beleidskader.
De inwoner weet hierdoor wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de gemeentelijke schuldhulpverlening en waaraan hij/zij zich dient te houden. Ook voor de gemeente is vastgelegd welke procedure zij dienen te volgen en welk producten er ingezet kunnen worden. Voor de gemeente is vastgelegd welke verplichtingen zij op mag leggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen.
Een belangrijke visie is meedoen mogelijk maken voor alle inwoners van gemeente Oss. Gemeente Oss zet in op laagdrempelige dienstverlening en er zijn slechts enkele redenen waarom schuldhulpverlening geweigerd kan worden. De dienstverlening is de afgelopen jaren flink uitgebreid om er voor te zorgen dat we de inwoners van Oss zo breed mogelijk kunnen ondersteunen bij geldzorgen.
Artikel 1. Begripsbepalingen
Dit artikel is grotendeels gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. In dit artikel worden begrippen uit de beleidsregels voor de duidelijkheid verder toegelicht. Het team Schuldhulpverlening wordt in de loop van 2024 hernoemd naar team Geldzorgen. Alle bepalingen verwijzend naar het team blijven onveranderd.
Artikel 2. Doelgroep
De financiële dienstverlening van team schuldhulpverlening staat in beginsel open voor inwoners van gemeente Oss. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt niet gevoerd door de gemeente.
In bijzondere omstandigheden kan het college, zo nodig in overleg met het college van een andere gemeente, ook schuldhulpverlening aan een persoon geven als die geen inwoner is. Voor de toepassing van deze wet wordt deze persoon gelijkgesteld met een inwoner, artikel 3 lid 5 van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Bijvoorbeeld in het geval van een inwoner van een andere gemeente, die voornemens is naar de gemeente Oss te verhuizen.
In beginsel staat schuldhulpverlening open voor inwoners vanaf 18 jaar. Hiervan kan worden afgeweken indien een jongere (in bijzondere omstandigheden) financieel zelfstandig is.
Artikel 3. Aanvraagprocedure
In dit artikel wordt de toegang tot schuldhulpverlening omschreven. De dienstverlening is gericht om alle inwoners met geldzorgen laagdrempelig, menselijk, adequaat en zo snel mogelijk te helpen.
Een inwoner meldt zich bij geldzorgen bij de gemeente of het sociaal team, dit maakt voor het verdere verloop van de aanvraag niet uit. In het eerste gesprek doen we de vraagverkenning en stellen we de eerste hulpvraag vast samen met de inwoner. We bepalen samen wat er nodig is. Direct na het aanmeldgesprek zetten we verschillende stappen om de inwoner te helpen. De dienstverlening start al voordat de beschikking is afgegeven. Bijvoorbeeld in het bieden van informatie en advies, contact opnemen met schuldeisers, en de inzet van Sociaal Raadslieden.
Er wordt niet enkel gekeken naar een oplossing op de korte termijn, maar de bedoeling is dat de inwoner toekomstperspectief krijgt. Daarom is het van belang dat naar meerdere leefgebieden wordt gekeken samen met de ketenpartners. Mochten op meerdere leefgebieden vraagstukken spelen, dan kan samen met de inwoner een samenwerkoverleg gepland worden. Dit is een overleg met inwoner en ketenpartners om de situatie van de inwoner te bespreken.
Nadat de eerste hulpvraag is vastgesteld, kan een intake gepland worden. Tijdens één of meerdere gesprekken wordt gekeken hoe de geldproblemen zijn ontstaan en wordt gekeken naar een oplossingsrichting, dit is de vraagverheldering. Bijvoorbeeld zorgen voor een financieel stabiele situatie of het inzetten van een schuldregeling. Na afloop van de intakefase wordt een beschikking afgegeven met daarbij een plan van aanpak. Deze beschikking wordt in ieder geval afgegeven binnen de gestelde termijn in de verordening beslistermijn schuldhulpverlening Oss. In veel gevallen volgt de beschikking sneller dan de gestelde termijn. Om complexe problemen bij inwoners goed en blijvend te helpen is deze termijn in uitzonderlijke gevallen nodig.
Na de intakefase wordt het plan van aanpak uitgevoerd.
Artikel 3 lid 5: als een inwoner geen geldig legitimatiebewijs heeft dan kan wel een eerste algemeen gesprek worden gevoerd, waarna we de inwoner zo nodig begeleiden met het aanvragen van een legitimatiebewijs. Voor toekenning schuldhulpverlening is een geldig legitimatiebewijs noodzakelijk omdat we dan uit naam van de inwoner contact met derden leggen.
Artikel 4. Aanbod schuldhulpverlening
Een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening vraagt om passende dienstverlening. Of aan de inwoner een aanbod schuldhulpverlening zal worden gedaan en vervolgens welk product of combinatie van producten kan worden ingezet hangt onder meer af van de situatie van de inwoner, de doelstelling van de schuldhulpverlening en de voorwaarden van het betreffende product. De inzet van producten kan per situatie verschillen. Er worden in lid 2 enkele factoren genoemd die bepalen in welke mate de gemeente één of meerdere producten schuldhulpverlening aanbiedt. Afhankelijk van de persoonlijke situatie wordt de voor de inwoner geschikte dienstverlening ingezet. Dat kan bijvoorbeeld afhangen van de aard van de schuldenproblematiek en de persoonlijke situatie. Ook informele schulden van de inwoner worden bekeken als onderdeel van de persoonlijke situatie. In lid 3 worden alle producten genoemd waar gemeente Oss over beschikt. De dienstverlening is de afgelopen jaar flink uitgebreid om de dienstverlening zo laagdrempelig mogelijk te houden. We willen inwoners met geldzorgen vroegtijdig ondersteunen en complexe financiële problemen waar mogelijk voorkomen. Zo is onder andere de afgelopen jaren flink ingezet op vroegsignalering om zo snel mogelijk in beeld te komen bij de inwoner als er sprake is van betalingsachterstanden.
Artikel 5. Inlichtingen- en medewerkingsplicht
Binnen schuldhulpverlening heeft de client een inlichtingen en medewerkingsverplichting. Het behoort tot de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om zelf tijdig de benodigde informatie te geven en medewerking te verlenen. Dit zowel in de aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
In dit artikel zijn een aantal verplichtingen opgenomen, dit is geen limitatieve opsomming.
Wanneer de cliënt meer ondersteuning nodig heeft kan flankerende hulp worden ingezet. Dit kan als voorwaarde worden gesteld voor de schuldhulpverlening indien dit noodzakelijk is voor het bereiken van een duurzaam resultaat voor de cliënt.
Artikel 6. Weigering en beëindiging schuldhulpverlening
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd.
Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien. Altijd zal een beoordeling individueel moeten plaatsvinden op basis van de persoonlijke feiten en/of omstandigheden, de impact van het weigeren/beëindigen van het aanbod en het perspectief van cliënt in de toekomst. De motivatie van een eventuele beëindiging van schuldhulpverlening en de gronden waarop dit plaatsvindt moeten duidelijk vermeld staan in de beschikking.
Schuldhulpverlening wordt geweigerd aan bedrijven als rechtspersoon, niet aan ondernemers als natuurlijk persoon. Er wordt steeds meer ingezet op schuldhulpverlening aan ondernemers woonachtig in Oss door het college.
Artikel 6 lid 3 onder b: Als sprake is van een lopende schuldregeling, dan blijven we deze wel uitvoeren. Overige dienstverlening kan eventueel worden overgedragen aan de nieuwe gemeente. Dit gaat in overleg met de nieuwe gemeente.
Artikel 6 lid 3 onder d : Gedurende het faillissement kan geen schuldregeling worden ingezet. Eventueel kan wel aanvullende dienstverlening worden aangeboden.
Artikel 6 lid 3 onder i: Wanneer de schuldeisers hun medewerking opzeggen, stopt de schuldregeling. We kijken op dat moment wel of binnen team Schuldhulpverlening andere dienstverlening geboden kan worden.
Artikel 7. Garantiefonds
Het inzetten van het garantiefonds is altijd afhankelijk van een specifieke situatie. Doel van het garantiefonds is het laten slagen van een traject, wat zonder het garantiefonds vast zou lopen.
Artikel 8. Terugval
In dit artikel wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van herhalingsaanvragen.
De toegang tot schuldhulpverlening is laagdrempelig. De uitsluitingstermijn geldt voor het aanbieden van een schuldregeling.
Van de gronden zoals benoemd, wordt ter verduidelijking nog gewezen op de uitsluitingsgrond in artikel 8 lid 1. Dit is een uitsluiting wegens het eerdere voortijdige afbreken van een schuldregeling. Dit is het afbreken tijdens het zogeheten 120-dagenmodel: na ondertekening van de overeenkomst tot schuldregeling moet binnen 120 dagen duidelijk worden of een schuldregeling voor de schuldenaar kan worden opgezet. Dit is de werkwijze conform de gedragscode van de NVVK.
De beleidsvrijheid zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke bepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de inwoner, af te wijken van het bepaalde van artikel 8 indien nodig (ingevolge artikel 10: de hardheidsclausule). Bijvoorbeeld als er redenen zijn die de inwoner niet waren toe te rekenen.
Artikel 9. Nazorg
Onder nazorg verstaan wij extra klantcontact nadat een traject is beëindigd. Aan de hand van een (telefonisch) klantcontact beoordeelt de consulent of de situatie nog stabiel is, of er nieuwe problemen zijn ontstaan en of inwoner nog vragen heeft.
De consulent beoordeelt of het noodzakelijk is om de inwoner nogmaals uit te uitnodigen voor een baliegesprek voor het geven van informatie en advies. Nazorg kan eventueel leiden tot het opstarten van een nieuw traject.
Wanneer het traject is beëindigd omdat de inwoner niet aan de verplichtingen heeft voldaan, zal geen nazorg plaatsvinden.
Artikel 10. Hardheidsclausule
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere (lid 1) c.q. onvoorziene (lid 2) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.
Artikel 11. Intrekking oude beleidsregels
De oude beleidsregels worden ingetrokken. Alle afwijzingen, toekenningen en beëindigingen
worden beschikt onder de nieuwe beleidsregels
Artikel 12. Inwerkingtreding
Een dag na de bekendmaking vindt de inwerkingtreding plaats.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl