Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720631
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720631/1
Beleid groepsbijeenkomsten
Geldend van 08-06-2024 t/m heden
Intitulé
Beleid groepsbijeenkomstenHet college besluit:
- 1.
De gewijzigde en aangevulde “Uitwerking van het nieuwe beleid groepsbijeenkomsten Urk” inclusief de in de bijlagen opgenomen kaart en formulieren vast te stellen.
- 2.
De toegevoegde informatienota over de wijziging van het beleid groepsbijeenkomst ter kennisname aan de raad toe te sturen.
1. Inleiding groepsbijeenkomsten
Op Urk komen op de vrijdag- en zaterdagavonden groepen mensen structureel samen in bedrijfspanden (de zogenaamde boxen of honken) op de industrieterreinen Lemster-, Kamper- en Zwolsehoek. Meestal bestaan die groepen uit jongvolwassenen met als doel elkaar te ontmoeten. Er is echter een diversiteit aan groepen die gebruik maakt van de boxen. In veel gevallen wordt er samengekomen buiten het reguliere gebruik van de bedrijfspanden. Het college en de gemeenteraad van de gemeente Urk hebben in 2023 besloten om over te stappen van een gedoogbeleid naar legalisatie middels een exploitatievergunningstelsel onder strikte voorwaarden. Daarbij is afgesproken dat er 30 locaties worden vergund. Ook is een pilot afgesproken voor de duur van twee jaar, waarna het beleid geëvalueerd en mogelijk bijgesteld of herzien zal worden.
Naast de structurele samenkomsten van groepen personen worden de bedrijfspanden op de genoemde industrieterreinen ook gebruikt voor meer incidentele bijeenkomsten in verband met jubilea, verjaardagsfeesten en dergelijke. De wens vanuit het college, de raad en de samenleving is om hier mogelijkheden voor te houden.
Voor verder toelichting en argumentatie: zie het collegebesluit van 16 mei 2023, het raadsbesluit van 6 juli 2023 (zaaknummer 018445421) en de daarbij gevoegd beleidsnotitie.
In dit document zijn op hoofdlijnen de meest relevante zaken omtrent voorwaarden, uitzonderingen, vergunningprocedure, uitvoering en handhaving beschreven.
Voor de uitwerking van deze beleidsnotitie heeft participatie van allerlei groepen plaatsgevonden: naast professionals ook bondgenoten, ouderwacht, ouders en jongeren (gesprekken met ambtenaren en burgemeester), huidige gebruikers van honken tijdens inloopuren, horeca, voormalig klankbordgroep jeugdhonken. Verder hebben gedragsdeskundigen onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Ook van hun adviezen is dankbaar gebruik gemaakt.
1.1 Voorwaarden voor vergunningverlening groepsbijeenkomst
De exploitant en vergunninghouder is de eigenaar of structureel huurder van het pand. Daarnaast wordt op de vergunning bijgeschreven één of meer ‘leidinggevenden’.
Aan de volgende voorwaarden moet voldaan worden wil een vergunning verleend worden:
- –
Er wordt voldaan aan de voorschriften voor brandveiligheid voor bijeenkomstgebouwen.
- –
Personen die toezien op de handhaving hebben te allen tijde toegang en mag deze niet worden ontzegd.
- –
Er is geen drugs of sporen van drugs aanwezig op de locatie.
- –
Er is altijd een vergunninghouder of ‘leidinggevende’ aanwezig.
- –
Deze verantwoordelijke is niet (kennelijk) onder invloed van alcohol en verdovende middelen.
- –
Er vindt geen commerciële bedrijfsvoering plaats.
- –
Er mogen niet meer dan 20 personen aanwezig zijn.
- –
Er mogen geen personen aanwezig zijn jonger dan 18 jaar.
- –
Na 22.00 uur is niemand meer aanwezig.
- –
Roken binnen niet toegestaan.
- –
Verder gelden ook de vereisten uit art. 2.28 APV, zoals geen slecht levensgedrag bij exploitant of leidinggevende.
1.2 Uitzonderingsmogelijkheden
1.2.1 Uitzonderingen met standaard aanmeldprocedure
Het samenkomen van besloten groepen personen in het kader van jubilea, verjaardagen en dergelijke blijft incidenteel mogelijk in bedrijfspanden op de industrieterreinen. Per locatie is dit maximaal 10 keer per jaar toegestaan. Aanmelding dient gedaan te worden via een eenvoudig meldsysteem, waarbij een aantal gegevens dienen te worden ingevuld zoals: aard activiteit en tijden. Het aantal is strikt gekoppeld aan de locatie. Dit meldsysteem met bijbehorende voorwaarden zal nog verder uitgewerkt worden.
Familiefeestjes waarbij minderjarigen aanwezig zijn kunnen vanzelfsprekend niet worden uitgesloten. Middelengebruik door minderjaren is niet toegestaan. Deze regel zal ook opgenomen worden in de bevestiging c.q. goedkeuring die wordt verstuurd na het doen van melding.
Het samenkomen van besloten groepen personen in het kader van alles wat normaal bedrijfsmatig gedrag is, is wel toegestaan. Denk aan overwerk, personeelsfeest, jubileumfeest van personeel of kerstborrel. Kortom alles wat bij de bedrijfsactiviteiten hoort.
1.2.2 Niet gereguleerde uitzonderingen
Initiatieven voor 16 tot 18 jarigen worden op de genoemde industrieterreinen niet gestimuleerd, maar kunnen aangevraagd worden. Deze worden getoetst vanuit programma DURF en project Veilig Uitgaan op maatschappelijke waarde en risico’s. Uiteraard is ook de geldende regelgeving van toepassing, bijvoorbeeld ten aanzien van evenementen.
1.3 Nadere toelichting op voorwaarden en uitzonderingsmogelijkheden
Hieronder een nadere toelichting op enkele voorwaarden en uitzonderingsmogelijkheden.
Geen commerciële bedrijfsvoering
Commerciële bedrijfsvoering is niet toegestaan, al is het maar om oneigenlijke concurrentie met horeca tegen te gaan. Indicatoren zoals prijslijsten, sterk wisselende samenstellingen van groepen personen, een professionele inrichting zoals een bar zijn hierin relevant voor het toezicht op de gestelde voorwaarden. Uiteraard mogen de kosten voor eigen consumptie wel verdeeld worden.
Sluitingstijden
Met de gestelde sluitingstijd blijft de mogelijkheid bestaan voor groepen personen om elkaar op te zoeken en samen te komen. Tegelijkertijd wordt tegengegaan dat met name jongeren later op de avond of ’s nachts sterk onder invloed nog op het industrieterrein vertoeven. Misstanden kunnen hierdoor beter voorkomen worden en de sociale veiligheid wordt bevorderd Ook voor het creëren en in stand houden van duurzame, diverse ondernemingsmogelijkheden van de (natte) horeca zijn deze sluitingstijden wenselijk.
Vergunninghouder of “leidinggevende”
Met deze optie willen we gelegenheid bieden maximaal drie overige leidinggevende aanspreekpunten op de vergunning te zetten. Daarmee is het doorgaan van het samenzijn niet per definitie afhankelijk van de aanwezigheid van de vergunninghouder die avond. De vergunninghouder is overigens als exploitant wel verantwoordelijk voor de naleving.
Roken binnen niet toegestaan
Rookverbod binnen bevordert de gezondheid en roken is één van grootste verslavingsproblemen op Urk. Ook op andere, vergelijkbare plekken zoals clubhuizen, verenigingsgebouwen en in de horeca mag niet binnen worden gerookt. Er ontstaat dan ook meer eenduidigheid. De legitimiteit van handhaving op alle plekken waar het roken niet is toegestaan wordt vergroot. Daarnaast speelt roken ook een rol in het kader van brandveiligheid. Tot slot bevordert een duidelijke norm op roken ook het nakomen van andere geldende normen.
Uitzonderingsmogelijkheid max. 10 keer per jaar
Waarom is gekozen voor het aantal van 10? Structureel samenkomen buiten de 30 vergunde locaties (het reguliere honkenbeleid) kan uiteraard niet aangezien dan sprake is van een doorkruising van dit beleid. Daarbij is structureel gebruik ook in strijd met het bestemmingsplan. Verder dient ook hier oneigenlijke concurrentie ten opzichte van horeca en vergunde feestlocaties (zalencentra) te worden tegengegaan. Met het aantal van 10 keer per jaar kan geregeld gebruik worden gemaakt van de bedrijfspanden, zonder dat deze feitelijk de nevenfunctie gaan vervullen van feestlocatie. Daarmee lijkt een goede balans aangebracht te zijn. Overigens zal op het effect van deze voorwaarde net als op alle andere voorwaarden geëvalueerd worden.
2. De vergunningprocedure
Hieronder de belangrijkste uitgangspunten voor de vergunningprocedure. Ten behoeve van een goede uitvoering zal dit nog nader worden uitgewerkt.
2.1 Buitenplanse omgevingsplanactiviteit voor 30 locaties
Het college is bevoegd om voor een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) vergunning te verlenen om tijdelijk af te wijken van het omgevingsplan (voorheen: bestemmingsplan). Dit moet worden aangevraagd. Een BOPA heeft een tijdelijk en incidenteel karakter. Een periode van max. twee jaar voldoet aan het criterium ‘tijdelijk’. Afhankelijk van het aantal goedgekeurde aanvragen zijn er meer of minder activiteiten die afwijken van het omgevingsplan. Het incidentele karakter blijkt uit het feit dat gelijksoortige activiteiten gedurende beperkte tijdvakken onder dezelfde voorwaarden plaatsvinden.
Met de aanvraag van een exploitatievergunning zal ook een omgevingsvergunning aangevraagd worden. Daarmee hoeft niet een extra aanvraag plaats te vinden.
Wanneer na de pilotperiode de wens is het beleid te continueren kan overwogen worden het omgevingsplan te wijzigen. Hiervoor is een procedure vereist met een beslistermijn van 26 weken.
2.2 Verdeling schaarse vergunningen
De gemeente Urk wil maximaal dertig locaties voorzien van een exploitatievergunning. Er kan dus sprake zijn van beleidsmatige schaarste. Vandaar dat onderstaande transparante en eenvoudige verdelingsprocedure geformuleerd is.
De regel ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’ geldt, met als ijkdatum de officiële aanvraag.
Uiteraard telt een aanvraag achteraf pas wanneer deze getoetst is en voldoet aan de gestelde voorwaarden. Zijn meerdere aanvragen tegelijkertijd in behandeling en voldoen deze meerdere aanvragen aan de gestelde voorwaarden, dan is de datum van aanvraag dus leidend.
De vergunningen zijn geldig twee jaar na invoering van het nieuwe beleid en vervallen dus van rechtswege op 1 juli 2026 (zie hieronder de planning). Voor die tijd wordt het beleid geëvalueerd en een besluit genomen over het vervolg.
Stel, er zijn 30 vergunningen verleend en er wordt een vergunning ingetrokken. In dat geval wordt contact gezocht met de aanvraag die het hoogst op de reservelijst staat, volgens hetzelfde systeem als de verdelingsprocedure aan de voorkant. Wanneer geen van deze aanvragers interesse heeft, kan er gecommuniceerd worden over de opengevallen plek.
Een exploitant of leidinggevende wiens vergunning is ingetrokken komt voor de duur van deze pilot niet meer in aanmerking voor een nieuwe vergunning.
2.3 Overige regelgeving
Aangezien er geen sprake is van een openbare inrichting, laat staan een horeca-inrichting, is geen alcoholvergunning vereist.
Verder zal bij deze exploitatievergunningen de Bibob-toets optioneel worden uitgevoerd wanneer daar aanleiding toe bestaat. Het Bibob-beleid zal daartoe worden aangepast.
2.4 Uitvoering en planning
De planning komt er globaal als volgt uit te zien:
Feb. -mrt. |
Voorbereiding en uitwerking vergunningprocedure, voorbereiding communicatie |
28 maart |
Besluitvorming exploitatievergunningstelsel door gemeenteraad Urk |
juni t/m augustus |
3 maanden voor indienen en goedkeuren aanvragen, overgangsperiode |
1 september |
Ingang nieuw beleid groepsbijeenkomsten |
Voor 1 april zal het hele proces van bekendmaking en vergunningverlening verder uitgewerkt en voorbereid worden.
Er vinden twee voorlichtingsbijeenkomsten plaats op het gemeentehuis begin april. Er wordt duidelijk gecommuniceerd over de deadline. De gemeente en brandweer zullen aanvragers begeleiden in het aanvraagproces.
Van belang is dat de aanvragen in juni en uiterlijk juli binnenkomen. Zodat er voldoende tijd is om de aanvragen goed in behandeling te nemen en daarop te beslissen. Per 1 september dient de situatie juridisch en in de praktijk duidelijk en eenduidig te zijn.
De burgemeester beslist op een aanvraag voor een exploitatievergunning binnen acht weken na de datum van ontvangst van de aanvraag. Hij kan deze beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen (zie art. 1.2 en 2.28 APV Urk).
Per 1 september bestaat er geen mogelijkheid meer voor groepsbijeenkomsten buiten regulier gebruik, buiten de vergunningplicht of toegestane uitzonderingen hierop. Dat betekent dat vanaf dat moment ook zal gehandhaafd worden op basis van de sanctietabel. Daarvoor zullen toezichthouders proactief attenderen op de vergunningplicht per 1 september.
3. Artikelsgewijze weergave van de voorwaarden
Artikel 1 definities
- a.
Besloten groepen: Elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers.
- b.
Structurele groepsbijeenkomsten: het bijeenkomen van een groep personen in het kader van een (jeugd)honk als bedoeld in artikel 2.27 van de Algemene Plaatselijke Verordening.
- c.
Incidentele bijeenkomsten: het bijeenkomen van een besloten groep in het kader van (huwelijks)jubilea, verjaardagsfeesten en dergelijke. Deze bijeenkomsten hebben geen binding met de bedrijfsactiviteiten van het bedrijf.
- d.
Leidinggevende: de persoon die het eerste aanspreekpunt is en die verantwoordelijk is voor de naleving van de regels. De leidinggevenden zijn in het aanhangsel van de exploitatievergunning vermeld.
- e.
Vergunninghouder/exploitant: de aanvrager van de vergunning. De eigenaar van het bedrijfspand of de structureel huurder van het pand vraagt de vergunning aan. De vergunninghouder is tevens leidinggevende.
- f.
Exploitatievergunning: vergunning op grond van artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
- g.
Omgevingsvergunning: vergunning op grond van de Omgevingswet (Ow).
- h.
Groepsbijeenkomsten gerelateerd aan de bedrijfsactiviteiten: besloten groepsbijeenkomsten die een nauw verband hebben met de bedrijfsactiviteiten van het daar gevestigde bedrijf, hieronder vallen 121/2, 25 en 40 jarig jubileum van personeel/bedrijf, afscheidsrecepties personeel, sinterklaasfeest, kerst- en nieuwjaarsfeest.
Artikel 2 Toepassingsbereik
- a.
Deze beleidsregel geldt voor de in de bijlage aangegeven gebieden.
Artikel 3 Vergunningplicht
- a.
Voor het houden van structurele groepsbijeenkomsten in een bedrijfspand is een exploitatievergunning nodig.
- b.
Naast het gestelde in lid a is ook een omgevingsvergunning nodig om af te wijken van het omgevingsplan.
- c.
Er wordt alleen vergunning en toestemmingen voor een bedrijfspand afgegeven voor de in bijlage 1 aangewezen gebieden.
- d.
Commerciële bedrijfsvoering bij de structurele groepsbijeenkomsten is verboden.
Artikel 4 Meldplicht
- a.
Voor incidentele bijeenkomsten in een bedrijfspand moet een melding gedaan worden door de bedrijfseigenaar bij de gemeente.
- b.
Er wordt voor maximaal 10 incidentele bijeenkomsten per locatie toestemming verleend.
- c.
Commerciële bedrijfsvoering bij de incidentele groepsbijeenkomsten is verboden.
Artikel 5 Wijze van aanvragen vergunning
-
1. Een vergunning voor structurele groepsbijeenkomsten wordt aangevraagd op een daarvoor beschikbaar gesteld aanvraagformulier van de gemeente.
-
2. Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van de aanvraag.
-
3. Tegelijk met het aanvraagformulier moeten de volgende gegevens/stukken worden ingediend:
- –
een schriftelijke toestemming van de eigenaar/huurder van het pand;
- –
een situatietekening;
- –
een gemaatvoerde plattegrond van de inrichting, voorzien van de locatie van de blusmiddelen;
- –
een kopie van een geldig identiteitsbewijs (voor- en achterkant) van de aanvrager en de leidinggevenden;
- –
foto’s van de inrichting.
- –
-
4. Het bevoegde bestuursorgaan beslist op een aanvraag voor een vergunning na de dag waarop de aanvraag is ontvangen.
-
5. Voor aanvragen die incompleet zijn ingediend krijgt de aanvrager volgens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de gelegenheid de aanvraag binnen twee weken aan te vullen.
-
6. De termijn voor het geven van een vergunning wordt opgeschort met ingang van de dag waarop het bestuursorgaan de aanvrager heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen, tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
Artikel 6 Vergunningverlening
-
1. Het bevoegde bestuursorgaan maakt bekend, welke vergunningen voor structurele groepsbijeenkomst in de gemeente zijn verleend per locatie, inclusief de einddatum van de vergunningen.
-
2. Locaties die tussentijds en na afloop van de vergunningsperiode voor structurele groepsbijeenkomsten vrijkomen, worden openbaar kenbaar gemaakt via een advertentie in het Urkerland en op de website van de gemeente Urk.
In de advertentie wordt een inschrijvingstermijn van twee weken opgenomen.
- a)
Aanvragen die vóór de aanvang en ná de sluiting van de inschrijvingstermijn worden ontvangen worden niet in behandeling genomen;
- b)
Wanneer er meerdere aanvragen zijn voor een vergunning voor een structurele groepsbijeenkomst dan is de datum en de tijd waarop de aanvraag door de gemeente is ontvangen bepalend;
- c)
Van de overige aanvragers wordt op volgorde van binnenkomst een(reserve) lijst opgesteld. Indien de aanvrager aan wie de vergunning voor structurele groepsbijeenkomst is verleend zijn aanvraag intrekt, wordt teruggevallen op de reservelijst en wordt de volgende aanvrager op de lijst benaderd en de mogelijkheid tot het aanvragen van een vergunning voor een structurele groepsbijeenkomst aangeboden.
- a)
-
3. Er wordt slechts één vergunning verleend per locatie.
-
4. Aan de vergunning kunnen vergunningvoorschriften worden verbonden.
-
5. De omgevingsvergunning en de exploitatievergunning worden afgegeven tot en met uiterlijk 31 december 2026.
Artikel 7 Wijze van indienen melding
-
1. Een melding voor een incidentele groepsbijeenkomst wordt gemeld op een daarvoor beschikbaar gesteld meldformulier van de gemeente.
-
2. Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van de melding.
-
3. Tegelijk met het meldformulier moeten de volgende gegevens/stukken worden ingediend:
- –
een schriftelijke toestemming van de eigenaar/huurder van het pand;
- –
-
4. Het bevoegde bestuursorgaan laat binnen twee weken na de dag waarop de melding is ontvangen weten of er ernstige bezwaren zijn.
-
5. Het college houdt per locatie bij hoe vaak toestemming is gegeven.
-
6. Het college geeft geen toestemming wanneer een locatie meer dan 10 keer per kalenderjaar toestemming heeft gehad voor het houden van een incidentele groepsbijeenkomst.
Artikel 9 Openbare Orde en Veiligheid
- a.
De openbare orde en veiligheid mag op geen enkele wijze worden verstoord.
- b.
Toezichthouders hebben te allen tijde toegang tot het bedrijfspand.
- c.
Er is geen drugs of sporen van drugs aanwezig in het bedrijfspand.
Artikel 10 Het bedrijfspand
- a.
Het pand voldoet aan de voorschriften van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
- b.
De structurele groepsbijeenkomsten zijn ondergeschikt aan het reguliere gebruik volgens de bestemming.
- c.
De structurele groepsbijeenkomsten zijn uitsluitend in het pand.
- d.
Bij het pand is het verboden een terras en uitstallingen te maken of te hebben.
- e.
Er mag geen reclame worden gemaakt voor de groepsbijeenkomsten.
Artikel 11 Brandveiligheid
- a.
In het pand voor structurele groepsbijeenkomsten is op iedere verdieping minimaal een gekoppelde rookmelder geplaatst.
- b.
In het pand voor structurele groepsbijeenkomsten wordt de vluchtroute aangeduid met een vluchtroute aanduiding.
- c.
In het pand voor structurele groepsbijeenkomsten is minimaal een goedgekeurd blusmiddel aanwezig.
- d.
In het pand voor structurele groepsbijeenkomsten is een blusdeken aanwezig.
- e.
Roken in het pand is niet toegestaan.
- f.
De eigenaar/huurder van het pand moet de gebruikers instrueren over de brandveiligheidsvoorzieningen in het pand.
- g.
De brandveiligheidsvoorzieningen voorzieningen dienen adequaat onderhouden te worden.
Artikel 12 Leidinggevende
- a.
Er is altijd een leidinggevende, genoemd in de vergunning of in de toestemming, aanwezig.
- b.
De leidinggevende is niet (kennelijk) onder invloed van verdovende middelen.
- c.
De leidinggevende is niet in (kennelijke) staat van dronkenschap.
Artikel 13 Gebruikers
- a.
Bij structurele groepsbijeenkomsten mogen er maximaal 20 personen in het pand aanwezig zijn.
- b.
Bij structurele groepsbijeenkomsten zijn geen personen jonger dan 18 jaar aanwezig.
Artikel 14 Sluitingstijden
- a.
Bij structurele groepsbijeenkomsten is niemand meer na 22:00 uur aanwezig.
Artikel 15 Intrekkingsgronden
De vergunning voor structurele groepsbijeenkomsten wordt ingetrokken als:
- a.
de vergunninghouder of leidinggevende in enig opzicht van slecht levensgedrag is;
- b.
de voorwaarden verbonden aan de vergunning herhaaldelijk worden overtreden;
- c.
de geldigheidsduur van de vergunning is verlopen;
- d.
de vergunninghouder verzuimt de vereiste leges te betalen die gekoppeld zijn aan de vergunning;
- e.
de vergunning is verkregen op onjuiste of misleidende informatie die door de vergunninghouder is verstrekt tijdens de aanvraagprocedure;
- f.
de burgemeester besluit om de vergunning in te trekken om redenen die verband houden met het algemeen belang, de veiligheid, de gezondheid of de openbare orde;
- g.
het pand niet langer meer in gebruik is voor groepsbijeenkomsten;
- h.
als de vergunninghouder hierom verzoekt;
- i.
als de vergunninghouder niet langer eigenaar of structureel huurder van het pand is.
Artikel 16 Hardheidsclausule
Het bevoegd bestuursorgaan is bevoegd om in bijzondere omstandigheden, of in gevallen waarin dit beleid niet voorziet, af te wijken van deze beleidsregels.
Artikel 17 Intrekken oude beleidsregels
De beleidsregels “Jeugdhonken Urk 2019” van de gemeente Urk worden ingetrokken op de dag van het in werking treden van deze beleidsregels.
Artikel 18 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na de dag, waarop zij zijn bekendgemaakt.
4. Handhavingsstrategie
Toezicht
De toezichthouders van de gemeente Urk worden op twee onderdelen ingezet.
- 1.
Het (preventief) beoordelen van de locatie;
- 2.
Het toezien op de naleving van de voorwaarden genoemd in de beleidsregel.
Voorafgaand aan de verlening van de vergunning gaat de toezichthouder samen met de brandweer op bezoek op de locatie. Er wordt gekeken of het bedrijfspand voldoet aan de voorschriften genoemd in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (hierna Bbl). Van dit bezoek wordt een rapportage opgesteld en overlegd aan de vergunningverlener. Als het bedrijfspand niet voldoet aan het Bbl wordt de eigenaar de mogelijkheid gegeven de overtredingen te verhelpen. Hiervoor krijgt de eigenaar een brief met een redelijk termijn. Als de termijn is verstreken zal de toezichthouder een nieuwe controle uitvoeren. Er kan alleen een vergunning worden verleend als het bedrijfspand voldoet aan de voorschriften van het Bbl. De toezichthouder geeft in een rapportage aan of de overtredingen zijn verholpen en welke actie kan worden ondernomen (vergunningverlening of handhaving).
Als de vergunning verleend is valt het toezicht onder de reguliere taak. De structurele en de incidentele groepsbijeenkomsten worden door de toezichthouders gecontroleerd. In de beginperiode zal meer tijd dan gebruikelijk nodig zijn voor het toezicht en de handhaving van de niet vergunde en de niet gemelde groepsbijeenkomsten. Gedurende de pilot zal worden gemonitord of en hoe vaak de voorwaarden van de beleidsregel/vergunning worden overtreden.
Handhaving
Als er overtredingen worden geconstateerd, worden deze in een rapportage aangeleverd aan de juristen VTH. In het U&HS 2024 – 2028 is besloten dat er volgens de landelijke handhavingsstrategie wordt opgetreden.
De landelijke handhavingsstrategie is een beleidskader dat door de overheid is ontwikkeld en geïmplementeerd om naleving van wet- en regelgeving te bevorderen en te waarborgen. Het omvat een combinatie van preventieve maatregelen, zoals voorlichting en educatie, en repressieve maatregelen, zoals inspecties en sancties, om overtredingen aan te pakken. Bij het bepalen welke sanctie wordt genomen spelen risico’s van de overtreding en het naleefgedrag een grote rol.
Gelet op de voorwaarden in het beleid waaraan moet worden voldaan is een sanctietabel opgesteld gebaseerd op de landelijke handhavingsstrategie.
Sanctietabel
|
Vergunning |
Melding |
Zonder melding/vergunning |
1ste overtreding van de beleidsregels |
Schriftelijke waarschuwing |
Schriftelijke waarschuwing |
Schriftelijke waarschuwing. Overtreding wordt geregistreerd als melding. |
2de en 3de overtreding van de beleidsregels |
Voornemen last onder dwangsom Besluit last onder dwangsom / Hoogte dwangsom €1.250,00 met een maximum van €2.500,00 |
Voornemen last onder dwangsom + Besluit last onder dwangsom / Hoogte dwangsom €1.250,00 met een maximum van €2.500,00. |
Voornemen last onder dwangsom + Besluit last onder dwangsom / Hoogte dwangsom €1.250,00 met een maximum van €2.500,00. Overtreding wordt geregistreerd als melding. |
4de overtreding van de beleidsregels |
Voornemen intrekken vergunning + Besluit intrekken vergunning |
Voornemen last onder dwangsom + Besluit last onder dwangsom / Hoogte dwangsom €2.500,00 met een maximum van €5.000,00 |
Voornemen last onder dwangsom + Besluit last onder dwangsom / Hoogte dwangsom €2.500,00 met een maximum van €5.000,00 Overtreding wordt geregistreerd als melding. |
5de overtreding van de beleidsregels |
Intrekken vergunning |
|
|
In eerste instantie zal een waarschuwing worden gegeven. De vergunninghouder of eigenaar van het bedrijfspand wordt geïnformeerd over de geconstateerde overtreding. Als het gaat om een waarschuwing voor het niet melden van een incidentele groepsbijeenkomst, wordt de eigenaar ook geïnformeerd over de registratie van de incidentele groepsbijeenkomst. Incidentele groepsbijeenkomsten worden geregistreerd, om bij te houden of het maximum van 10 keer is bereikt. Als een incidentele groepsbijeenkomst wordt gehouden zonder te melden bij de gemeente wordt dat geteld als ware er een melding gedaan.
Bij een tweede overtreding wordt aan de vergunninghouder of eigenaar van het bedrijfspand een voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom gestuurd. Het voornemen is bedoeld om alle feiten en omstandigheden duidelijk te hebben voordat over wordt gegaan tot het nemen van een maatregel. In het voornemen wordt de betrokkene uitgenodigd tot het geven van een zienswijze. De minimale wettelijke termijn die hiervoor staat is twee weken. Nadat de twee weken verstreken is zal er een definitief besluit volgen. In het besluit last onder dwangsom staat omschreven welke overtreding is begaan, wat de betrokkene kan doen om een nieuwe overtreding te voorkomen en welk geldbedrag de betrokkene moet betalen als een nieuwe overtreding wordt geconstateerd. Daarbij wordt er ook een maximum gesteld aan het geldbedrag. Boven het maximum geldbedrag wordt geen dwangsom meer verbeurd.
Bij een derde overtreding volgt er een invordering van de opgelegde dwangsom. Voorafgaand wordt ook nu weer een voornemen gestuurd.
Bij een vierde overtreding wordt het laatste geldbedrag van de dwangsom ingevorderd. Daarmee is de dwangsom volgelopen en vervalt de het besluit. Om ervoor te zorgen dat aan de voorwaarden van het beleid wordt voldaan wordt er een nieuw besluit last onder dwangsom opgelegd. Echter is het geldbedrag nu hoger.
Bij een vijfde overtreding volgt er een invordering van de opgelegde dwangsom. Voorafgaand wordt ook nu weer een voornemen gestuurd.
Bij een zesde overtreding wordt het laatste geldbedrag van de dwangsom ingevorderd. Daarmee is de dwangsom volgelopen en vervalt de het besluit. Omdat het naleven van de voorwaarden genoemd in het beleid herhaaldelijk is overtreden wordt er besloten de vergunning in te trekken. Gedurende de looptijd van de pilot komt deze vergunninghouder en/of locatie niet meer in aanmerking voor een vergunning.
5. Afwijkingsbevoegdheid
Per casus wordt onderzocht of kan worden volstaan met de maatregel die genoemd is in de handhavingsmatrix of dat er sprake is van een situatie die tot afwijking van de beleidsregel leidt.
Zwaardere maatregel
De maatregelen genoemd in de matrix is het uitgangspunt voor het handhaven van de geconstateerde overtredingen. In voorkomende gevallen kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van het beleid door een zwaardere maatregel te nemen. Dit kan worden afgeleid uit de feiten en omstandigheden van het dossier. Onder andere kan gedacht worden aan (niet limitatief):
- –
het belemmeren of weigeren van de toezichthouder;
- –
het in ernstige mate verstoren van de openbare orde en veiligheid;
- –
de aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs, etc.
Afwijking van dit beleid tot het nemen van een zwaardere maatregel kan leiden tot het overslaan van één of meerdere stappen uit de handhavingsmatrix.
Lichtere maatregel
De burgemeester handelt overeenkomstig het beleid, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen (artikel 4:84 Awb).
Ondertekening
Bijlage 1:
Geografische weergave van de industrieterreinen Lemster- Kamper en Zwolsehoek. Genoemde terreinen zijn in rood weergegeven.
Bijlage 2: Aanvraagformulier exploitatievergunning
Aanvraagformulier exploitatievergunning
Dit formulier volledig ingevuld en voorzien van de benodigde bijlagen minimaal 8 weken voor de gewenste startdatum indienen bij de gemeente Urk via gemeente@urk.nl of via postbus 77, 8320 AB te Urk. De datum van binnenkomst bij de gemeente is bepalend. Indien uw aanvraag niet compleet wordt ingediend, nemen wij de aanvraag niet in behandeling.
Heeft u het beleid groepsbijeenkomsten doorgenomen?
- ☐
Ja
- ☐
Nee
(Wij raden u aan dit beleid goed door te nemen voor u dit aanvraagformulier invult. Op <<LINK naar beleid op overheid.nl>> kunt u het beleid vinden)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Gegevens van de exploitant
1.1 Contactgegevens
Aanhef contactpersoon ☐ Dhr. ☐ Mevr.
Voor- en achternaam _____________________________________
BSN nummer _____________________________________
Geboortedatum _____________________________________
Geboorteplaats _____________________________________
Adres en huisnummer _____________________________________
Postcode en plaats _____________________________________
Telefoonnummer _____________________________________
E-mailadres _____________________________________
1.2 Op welke wijze wilt u contact hebben met de gemeente Urk? Graag 1 optie aankruisen.
- ☐
E-mail
- ☐
Post
- ☐
Beide manieren sta ik toe
De inrichting
2.1 Is de inrichting onderdeel van een bedrijf?
- ☐
Ja
- ☐
Nee (ga verder bij 2.3)
2.2 Bedrijfsgegevens
Naam bedrijf _____________________________________
KvK nummer _____________________________________
Adres en huisnummer _____________________________________
Postcode en plaats _____________________________________
2.3 heeft u schriftelijke toestemming de inrichting te gebruiken? (dit kan een huur- of gebruikersovereenkomst zijn)
- ☐
Ja
- ☐
Nee (ga verder bij 2.5)
2.4 Voeg de schriftelijke toestemming toe
2.5 Wat zijn de afmetingen van de inrichting?
______________________________________________________________________
2.6 Voeg een plattegrond van het bedrijf toe waarop de locatie van de inrichting is ingetekend
2.7 Voeg foto’s van de inrichting toe
Openstelling
3.1 op welke dagen is de inrichting geopend?
☐ Maandag |
van __ uur |
tot __ uur |
☐ Dinsdag |
van __ uur |
tot __ uur |
☐ Woensdag |
van __ uur |
tot __ uur |
☐ Donderdag |
van __ uur |
tot __ uur |
☐ Vrijdag |
van __ uur |
tot __ uur |
☐ Zaterdag |
van __ uur |
tot __ uur |
Activiteiten
4.1 voor welke activiteiten wordt de inrichting gebruikt?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4.2 Worden er etenswaren bereid?
- ☐
Ja
- ☐
Nee (ga verder naar 4.4)
4.3 Op welke wijze worden de etenswaren bereid?
- ☐
Met een gasinstallatie
- ☐
Elektrisch
- ☐
Anders, namelijk ___________________________
4.4 Worden er alcoholhoudende dranken genuttigd?
- ☐
Ja
- ☐
Nee (ga verder naar 5.1)
4.5 Op welke wijze komen de alcoholhoudende dranken in de inrichting?
- ☐
Ingekocht bij een groothandel/winkel en gratis uitgegeven
- ☐
Ingekocht bij een groothandel/winkel en er wordt betaald per drankje
- ☐
Meegenomen door ieder voor zich voor eigen gebruik
- ☐
Meegenomen door ieder voor zich voor verkoop binnen de groep
- ☐
Anders, namelijk __________________________
Gegevens leidinggevenden
Tijdens de openingstijden is het verplicht dat er een verantwoordelijke aanwezig is die nuchter is (van zowel alcohol als drugs). Een verantwoordelijke mag de exploitant zijn of een extra leidinggevende.
5.1 Wilt u extra leidinggevenden inschrijven?
- ☐
Ja
- ☐
Nee (ga verder naar 7)
5.2 Leidinggevende
Aanhef contactpersoon ☐ Dhr. ☐ Mevr.
Voor- en achternaam _____________________________________
BSN nummer _____________________________________
Geboortedatum _____________________________________
Geboorteplaats _____________________________________
Adres en huisnummer _____________________________________
Postcode en plaats _____________________________________
Telefoonnummer _____________________________________
E-mailadres _____________________________________
5.3 Wilt u nog een extra leidinggevenden inschrijven?
- ☐
Ja
- ☐
Nee (ga verder naar 7)
5.4 Leidinggevende 2
Aanhef contactpersoon ☐ Dhr. ☐ Mevr.
Voor- en achternaam _____________________________________
BSN nummer _____________________________________
Geboortedatum _____________________________________
Geboorteplaats _____________________________________
Adres en huisnummer _____________________________________
Postcode en plaats _____________________________________
Telefoonnummer _____________________________________
E-mailadres _____________________________________
Kosten
- –
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning is de aanvrager leges verschuldigd. De hoogte hiervan wordt jaarlijks vastgesteld in de Legesverordening.
- –
Wanneer de inrichting niet passend is binnen het bestemmingsplan kan hiervoor een afwijking aangevraagd worden. Voor het aanvragen van een afwijking van het bestemmingsplan worden kosten in rekening gebracht. Deze zijn terug te vinden in de legesverordening.
Ondertekening
De ondergetekende verklaart dat de ingevulde gegevens naar waarheid zijn verstrekt. En akkoord gaat met voorwaarden die gesteld zijn in het beleid groepsbijeenkomsten.
Naam aanvrager _____________________________________
Plaats _____________________________________
Datum _____________________________________
Handtekening _____________________________________
Bij deze aanvraag moet u de volgende bijlagen meesturen:
- –
Een schriftelijke toestemming gebruik pand
- –
Plattegrond van het bedrijf met daarop de locatie van de inrichting
- –
Foto’s van de inrichting
- –
Kopie identiteitsbewijs kaart (voor en achterkant) van de exploitant
- –
Kopie identiteitsbewijs (voor en achterkant) leidinggevende(n)
Bijlage 3: Formulier melding incidentele groepsbijeenkomst
Melding incidentele groepsbijeenkomsten (besloten feest of bijeenkomsten in bedrijven)
Vanaf 1 september 2024 is het mogelijk om een melding te doen voor het houden van een incidentele groepsbijeenkomst op basis van het groepsbijeenkomstenbeleid. Dit staat omschreven in artikel 3 van de beleidsregel. Het is dus mogelijk om per bedrijf 10x een besloten feest/ bijeenkomst te houden. Denk aan verjaardagsfeestjes, huwelijksbijeenkomsten/-feest of babyshowers.
Hoe gaat het in z’n werk:
Vul dit formulier volledig in en zorg ervoor dat de melding minimaal 2 weken voor het feest/ de bijeenkomst binnen is bij de gemeente. Dit kan op twee manieren: via de e-mail maar vergunningen@urk.nl of via de post: postbus 77, 8320 AB te Urk.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Gegevens van de aanvrager
1.1 Contactgegevens
Aanhef contactpersoon ☐ Dhr. ☐ Mevr.
Voor- en achternaam _____________________________________
Geboortedatum _____________________________________
Adres en huisnummer _____________________________________
Postcode en plaats _____________________________________
Telefoonnummer _____________________________________
E-mailadres _____________________________________
1.2 Op welke wijze wilt u contact hebben met de gemeente Urk? Graag 1 optie aankruisen.
- ☐
E-mail
- ☐
Post
- ☐
Beide manieren sta ik toe
Het pand
2.1 Bedrijfsgegevens
Naam bedrijf _____________________________________
Adres en huisnummer _____________________________________
Postcode en plaats _____________________________________
2.2 Heeft u schriftelijke toestemming van de bedrijfseigenaar om het pand/ een ruimte in het pand te gebruiken voor het besloten feest/ bijeenkomst?
- ☐
Ja
- ☐
Nee (zonder deze toestemming kunt u geen besloten feest/bijeenkomst houden)
2.3 Voeg de schriftelijke toestemming toe
Het feest/bijeenkomst
3.1 Wat voor besloten feest/bijeenkomst gaat u geven?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3.3 Tussen welke tijden verwacht u het besloten feest/bijeenkomst te houden?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ondertekening
De ondergetekende verklaart dat de ingevulde gegevens naar waarheid zijn verstrekt. En akkoord gaat met voorwaarden die gesteld zijn in het beleid groepsbijeenkomsten.
Naam aanvrager _____________________________________
Plaats _____________________________________
Datum _____________________________________
Handtekening _____________________________________
Bij deze aanvraag moet u de volgende bijlagen meesturen:
- –
Een schriftelijke toestemming gebruik pand
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl