Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720470
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720470/1
Regeling vervalt per 17-12-2027
Openstellingsbesluit uitvoering projecten LEADER Rivierenland 2024
Geldend van 10-06-2024 t/m 16-12-2027
Intitulé
Openstellingsbesluit uitvoering projecten LEADER Rivierenland 2024Gedeputeerde Staten van Gelderland
Gelet op artikel 1.2 en paragraaf 7 van Hoofdstuk 2 van de Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland;
Gelet op het Tweede Ondermandaat Programmering PR08/01/01;
Besluiten
- I.
Vast te stellen het Openstellingsbesluit uitvoering projecten LEADER Rivierenland 2024.
- II.
Het subsidieplafond voor de openstellingsperiode vast te stellen op € 950.000, waarvan € 636.500 uit het Europees Landbouw Fonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO), € 95.000 uit provinciale cofinancieringsmiddelen en € 218.500 uit middelen van gemeenten of waterschap.
- III.
Dat aanvragen kunnen worden ingediend van 10 juni 2024, 09:00 uur tot en met 17 december 2027, 17:00 uur.
- IV.
De volgende nadere regels vast te stellen:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In aanvulling op artikel 1.1 van de Verordening wordt in dit besluit verstaan onder:
- –
LAG: Lokale Actiegroep LEADER Rivierenland;
- –
LEADER-gebied Rivierenland: De gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel (met uitzondering van de bebouwde kom met meer dan 30.000 inwoners van de stad Tiel zelf), West Betuwe en Zaltbommel;
- –
LOS: Lokale Ontwikkelingsstrategie 2023-2027 LEADER Rivierenland;
- –
Verordening: Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt verstrekt voor het uitvoeren van projecten die passen binnen de door Gedeputeerde Staten goedgekeurde LOS LEADER Rivierenland en die zijn geselecteerd door de LAG.
Artikel 3 Aanvrager
Subsidie kan worden aangevraagd door:
- a.
rechtspersonen;
- b.
ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid;
- c.
samenwerkingsverbanden van bovenstaande partijen.
Artikel 4 De aanvraag
-
1. Een aanvrager dient een cofinancieringsverklaring bij zijn aanvraag te voegen waaruit blijkt dat de gemeente of het waterschap 23% van de totale subsidie voor zijn rekening neemt.
-
2. Indien de subsidie wordt aangevraagd door een onderneming bevat de aanvraag in aanvulling op artikel 1.6 van de Verordening gegevens waarmee de subsidieaanvrager kan aantonen dat de onderneming een mkb onderneming is als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
-
3. Indien kosten worden gemaakt voor het voorbereiden, opstellen of indienen van de aanvraag dient de aanvrager opdrachtbevestigingen mee te sturen met de aanvraag. Dit geldt uitsluitend in het geval dat er bij deze kosten sprake is van kosten derden.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
-
1. Overeenkomstig artikel 1.8 en artikel 2.7.6 van de Verordening komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking, voor zover zij direct verbonden zijn met de uitvoering van de desbetreffende subsidiabele activiteiten:
- a.
loonkosten inclusief overheadkosten;
- b.
de kosten van door een subsidieontvanger verrichte eigen arbeid inclusief overhead kosten;
- c.
bijdragen in natura in de vorm van door of namens de subsidieontvanger op geld te waarderen inbreng van producten of diensten, waar geen bonnen en betaalbewijzen voor beschikbaar zijn en die voldoen aan de criteria genoemd in artikel 67, eerste lid, van verordening 2021/1060;
- d.
afschrijvingskosten als bedoeld in artikel 67, tweede lid, van verordening 2021/1060;
- e.
andere kosten waarvoor een factuur of document met gelijkwaardige bewijskracht kan worden overlegd;
- f.
kosten voor het voorbereiden, opstellen of indienen van de aanvraag;
- g.
legeskosten.
- a.
-
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 67, eerste lid van VO (EU) 2021/1060, geldt dat bijdragen in natura bestaande uit onbetaalde arbeid van vrijwilligers subsidiabel zijn tegen een tarief van € 22 per uur.
-
3. De kosten als bedoeld in het eerste lid onder f. en g. komen voor subsidie in aanmerking indien de handelingen zijn verricht en daartoe opdracht is verleend binnen één jaar voordat de subsidieaanvraag is ingediend.
-
4. De kosten als bedoeld in het tweede lid zijn uitsluitend subsidiabel indien de werkelijke arbeidstijd gecontroleerd kan worden door middel van een urenregistratie.
Artikel 6 Berekening subsidiabele kosten
-
1. Indien subsidiabele kosten worden berekend op grond van artikel 1.9a van de Verordening, is in het kader van dit openstellingsbesluit alleen artikel 1.9a lid 1 onder a van toepassing. Artikel 1.9a lid 1 onder b wordt als berekenwijze uitgesloten.
-
2. Indien subsidiabele kosten worden berekend op grond van artikel 1.9c van de Verordening, is in het kader van dit openstellingsbesluit alleen artikel 1.9c lid 1 onder a van toepasing. Artikel 1.9c lid 1 onder b wordt als berekenwijze uitgesloten.
Artikel 7 Hoogte subsidie
-
1. De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 20.000 en een maximum van € 100.000.
-
2. Op de subsidies zijn de regels van toepassing inzake arrangement 2 als bedoeld in artikel 1.7, vijfde lid, van de Verordening.
Artikel 8 Bevoorschotting
Conform artikel 1.17 van de Verordening zal ambtshalve een voorschot van 50% van de verleende subsidie worden verstrekt.
Artikel 9 Selectie van aanvragen
-
1. Conform artikel 2.7.8 van de Verordening vindt selectie van activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen plaats door de LAG, op basis van de selectiecriteria zoals opgenomen in hoofdstuk 7.3 en bijlage 2 van de LOS LEADER Rivierenland. Per selectiecriterium wordt een score toegekend.
-
2. Onder toepassing van artikel 1.12, eerste lid onder a van de Verordening, selecteert de LAG de aanvragen op volgorde van binnenkomst.
-
3. Een aanvraag behaalt ten minste de per criterium opgegeven minimale score en in totaal minimaal 37 punten om voor subsidie in aanmerking te komen.
Artikel 10 Verplichtingen
De subsidieontvanger is verplicht de aanvraag tot subsidievaststelling binnen drie jaar na datum verleningsbeschikking of, indien dat eerder is, uiterlijk op 31 december 2028 in te dienen, tenzij in de beschikking anders is bepaald.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 10 juni 2024 en vervalt op 17 december 2027 om 17:00 uur, met dien verstande dat het van toepassing blijft op de aanvragen die gedaan zijn binnen de openstellingsperiode.
Artikel 12 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Openstellingsbesluit uitvoering projecten LEADER Rivierenland 2024’.
Ondertekening
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Marjoos van den Berg
Teammanager Agrifood
Toelichting
I Algemeen Deel
LEADER is een onderdeel van het GLB. LEADER is de afkorting voor Liaison Entre Actions de Développement de l’Économie Rurale. GLB is de afkorting voor het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Het Nationaal Strategisch Plan (NSP) is de Nederlandse invulling van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Nederland heeft op 30 september 2022 haar Nederlands Nationaal Strategisch Plan GLB 2023-2027 bij de Europese Commissie ingediend. Dit NSP is op 13 december 2022 door de Commissie goedgekeurd. De Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland vormt de basis voor het verstrekken van NSP-subsidies door de provincie Gelderland. Deze verordening is ook de grondslag voor dit openstellingsbesluit.
LEADER is een verplichte interventie in het GLB-NSP 2023-2027 en wordt gekenmerkt door een bottom-up werkwijze, waarin Lokale Actiegroepen (LAG's) zich organiseren en vanuit een gebiedsproces een Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) voor hun gebied opstellen. Een strategie draagt bij aan doelen op het gebied van klimaat, milieu, biodiversiteit en sociaal economische ontwikkeling. Uiteindelijk is een door GS goedgekeurde LOS een voorwaarde om als gebied subsidie te krijgen voor de uitvoering van LEADER-projecten onder het GLB-NSP.
Op grond van dit openstellingsbesluit kan subsidie worden verstrekt ten behoeve van uitvoering van projecten in het kader van de LOS.
Dit openstellingsbesluit is voorbereid door de Lokale Actiegroep (hierna: LAG). In een LEADER-gebied leidt de LAG de plaatselijke ontwikkeling van het plattelandsgebied. Een LAG doet dit aan de hand van hun LOS. Hierin staan selectiecriteria, waarmee projecten worden beoordeeld om in aanmerking te komen voor een LEADER-subsidie. Bij het opstellen van de strategie en specifiek de daarbij behorende sterke zwakte analyse (SWOT) is niet gebleken dat de positie van vrouwen of de deelname van vrouwen een aandachtspunt is binnen het gebied. Daarom is het niet als behoefte opgenomen in de strategie. De LOS van LEADER Rivierenland is te raadplegen op de website www.leaderrivierenland.nl. De LAG beoordeelt de ingediende subsidieaanvragen. De beoordeling van de LAG wordt gegeven op basis van het beoordelingsformulier dat als bijlage in de LOS is opgenomen.
Subsidie kan worden aangevraagd via het portal van Stimulus, waarna Stimulus de ontvankelijkheidstoets uitvoert en de documenten aanlevert bij de LAG. De LAG is verantwoordelijk voor de inhoudelijke beoordeling en geeft een score voor de mate waarin aanvragen binnen de LOS passen. Ook stellen zij de subsidiehoogte vast. De LAG levert hiervoor een gemotiveerde onderbouwing. Zodra duidelijk is welke aanvragen subsidieverlening kunnen krijgen stuurt de LAG deze naar Stimulus voor de conformiteitstoets.
Uitvoering door Stimulus
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is aangewezen als betaalorgaan en is verantwoordelijk voor het beheer en de controle van de uitgaven uit het ELFPO (Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling) en ELGF (Europees Landbouw Garantiefonds). Met uitzondering van het verrichten van betalingen kan het betaalorgaan de uitvoering van de overige taken overdragen aan een zogenoemde Delegated Body. In Nederland zijn Stimulus en Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) door RVO gecertificeerd om de GLB-NSP interventies uit te voeren. De werkzaamheden van de Delegated Body’s worden vervolgens op basis van steekproeven door RVO gecontroleerd.
De provincie Gelderland heeft ervoor gekozen om de uitvoering van het GLB-NSP 2023-2027 neer te leggen bij Stimulus. Stimulus is een subsidieafdeling van de provincie Noord-Brabant gericht op de uitvoering van Europese subsidieprogramma’s.
Juridisch kader
Ter uitvoering van diverse Europese verordeningen is door de minister van de LNV de Regeling uitvoering NSP GLB 2023–2027 opgesteld. Deze regeling vormt samen met de verschillende Europese verordeningen de grondslag voor de Verordening Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland. Artikel 1.2 van die Verordening schrijft voor dat Gedeputeerde Staten een openstellingsbesluit kunnen vaststellen. Dit openstellingsbesluit geeft hieraan uitvoering. Dit openstellingsbesluit moet dan ook worden gelezen in samenhang met die Verordening. Meer concreet betekent dit dat de artikelen over nationale cofinanciering, weigeringsgronden, aanvraagvereisten, subsidie-arrangementen, subsidiabele kosten, niet-subsidiabele kosten, staatssteun, verdelingswijze, verplichtingen, bevoorschotting, wijzigingsverzoeken en gegevensverstrekking hier onverkort van toepassing zijn, tenzij daar in dit openstellingsbesluit van wordt afgeweken of hiervoor in dit openstellingsbesluit nadere regels worden gesteld, voor zover de Verordening dat toestaat.
Staatssteun
Binnen LEADER worden uiteenlopende activiteiten subsidiabel gesteld. Er kunnen activiteiten tussen zitten die niet vallen binnen de werkingssfeer van artikel 42 VWEU, dat wil zeggen activiteiten die niet gericht zijn op de primaire productie van landbouwproducten of de handel in landbouwproducten. In zo’n geval ontbreekt een kader om geoorloofd staatssteun te verlenen.
Om te spreken van staatssteun moet aan alle onderstaande criteria worden voldaan:
- a.
er is sprake van een steunmaatregel die een voordeel verschaft, in welke vorm dan ook;
- b.
dit voordeel wordt direct of indirect bekostigd uit overheidsmiddelen;
- c.
hierdoor worden één of meer specifieke ondernemingen begunstigd;
- d.
dit vervalst de mededinging of dreigt dat te doen; en
- e.
hierdoor kan de handel tussen de Europese lidstaten ongunstig worden beïnvloed.
Als er sprake is van staatssteun en artikel 42 VWEU is niet van toepassing, kan steun alleen worden verstrekt in overeenstemming met de De-minimisverordening. Op grond hiervan kan de totale overheidssteun maximaal € 300.000 over een periode van drie jaren bedragen.
II Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het LEADER-gebied Rivierenland bestaat uit het buitengebied en de woonkernen met minder dan 30.000 inwoners. Omdat de bebouwde kom van Tiel meer 30.000 inwoners omvat, wordt dit door LEADER formeel niet meer gezien als ‘plattelandsgebied’ en komen projecten die plaatsvinden binnen de bebouwde kom van Tiel in principe niet in aanmerking voor LEADER-subsidie. Een uitzondering hierop is mogelijk als een initiatief in de bebouwde kom van Tiel ten goede komt aan het platteland en bijdraagt aan de verbinding van stad en platteland.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Artikel 2 schrijft voor dat subsidie kan worden verstrekt voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2.7.3 van de Verordening. Dit houdt in dat subsidie kan worden verstrekt voor het uitvoeren van projecten die zijn geselecteerd door de LAG.
Artikel 3 Aanvrager
In aanvulling op artikel 2.7.4 van de Verordening wordt de aanvraagcategorie natuurlijke personen beperkt tot ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid.
Artikel 4 De aanvraag
Een aanvrager dient een cofinancieringsverklaring bij zijn aanvraag te voegen waaruit blijkt dat de gemeente of het waterschap 23% van de totale subsidie voor zijn rekening neemt. Deze verklaring ontvangt de aanvrager via Regio Rivierenland, de penvoerder van de LAG.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
In aanvulling op de kosten die in artikel 1.8 van de Verordening voor subsidie in aanmerking komen, zijn ook de kosten voor het voorbereiden, opstellen of indienen van de aanvraag en legeskosten subsidiabel Deze kosten kunnen respectievelijk op grond van artikel 2.7.6, tweede en derde lid en artikel 1.10, onder e van de Verordening (onder voorwaarden) subsidiabel worden gesteld.
Bij kosten voor het voorbereiden, opstellen of indienen van de aanvraag betreft het algemene kosten die noodzakelijkerwijs worden gemaakt om het projectplan en de begroting te ontwikkelen. Zo kan bijvoorbeeld een bestek worden opgesteld om een onderbouwing te kunnen leveren voor de begroting.
Onder deze kosten vallen die voor adviezen op het gebied van duurzaamheid en die voor haalbaarheidsstudies. Deze kosten dienen samen te hangen met de vraag of het project te realiseren is en die noodzakelijk zijn voor het opstellen van de aanvraag. Ook vallen hieronder kosten voor grond- en andere onderzoeken die samenhangen met een vergunningprocedure, en de bijbehorende leges.
Het gaat bij deze voorbereidende werkzaamheden nadrukkelijk niet om de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, maar om de voorbereiding daarvan.
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komt ook de inzet van vrijwilligers voor € 22,00 per uur voor subsidie in aanmerking. De inzet van vrijwilligers is subsidiabel indien de werkelijke arbeidstijd gecontroleerd kan worden. Artikel 1.8, onder c, van de Verordening is van toepassing. Dit artikelonderdeel verwijst naar de criteria genoemd in artikel 67, eerste lid, van Verordening (EU) 2021/1060. Kort samengevat betekent dit, voor zover hier van belang, dat de overheidssteun die aan de concrete actie is betaald, inclusief bijdragen in natura, niet hoger is dan het totale bedrag aan subsidiabele uitgaven, exclusief bijdragen in natura, aan het einde van de concrete actie.
Artikel 6 Berekening subsidiabele kosten
De subsidiabele kosten worden berekend op de wijzen als bedoeld in artikel 1.9 van de Verordening. Deze wijzen zijn: a) berekening van de subsidiabele kosten zonder vereenvoudigde kostenoptie, als bedoeld in artikel 1.9a van de Verordening, b) berekening van de subsidiabele kosten met vereenvoudigde kostenoptie voor arbeidskosten, als bedoeld in artikel 1.9b van de Verordening, en c) berekening van de met vereenvoudigde kostenoptie voor overige kosten, als bedoeld in artikel 1.9c van de Verordening.
In artikel 6 is bepaald dat de uurtarieven zoals genoemd in de artikelen 1.9a eerste lid onder b en 1.9c eerste lid onder b niet toegepast kunnen worden. De reden hiervan is dat deze tarieven nog niet zijn goedgekeurd door de Auditdienst van het Rijk (ADR).
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Ingevolge artikel 2.7.7 van de Verordening is de hoogte van de subsidie gebaseerd op de door Gedeputeerde Staten goedgekeurde LOS, waarbij rekening wordt gehouden met eventueel van toepassing zijnde staatssteunbepalingen op grond van de staatssteunregels. De subsidie wordt niet verleend als deze minder bedraagt dan de vermelde minimale subsidie van € 20.000.
Artikel 1.7, vijfde lid van de Verordening geeft de mogelijkheid dat arrangement 2 ook van toepassing kan zijn op subsidies tot € 25.000.
Onder ‘de subsidie’ wordt verstaan: de combinatie van ELFPO, provinciale en gemeentelijke- en waterschapsmiddelen (in de verhouding 67-10-23%). Gezamenlijk is dit maximaal 50% van de projectkosten met een maximum van € 100.000.
Artikel 9 Selectie van aanvragen
Artikel 9 van dit openstellingsbesluit betreft de wijze van selectie van aanvragen. In dit artikel is geregeld dat de LAG LEADER Rivierenland de aanvragen beoordeelt aan de hand van de selectiecriteria in paragraaf 7.3 en bijlage 2 van de LOS LEADER Rivierenland. Een aanvraag dient minimaal 37 punten te scoren.
De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst door de LAG beoordeeld, de aanvraag dient compleet te zijn ingediend via de portal van Stimulus.
Artikel 10 Verplichtingen
Artikel 1.15 van de Verordening bevat een aantal algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger. In aanvulling hierop regelt artikel 10 dat het project waarvoor subsidie is verleend binnen 3 jaar na dagtekening van de verleningsbeschikking dient te zijn afgerond, of indien dat eerder is, uiterlijk op 31 december 2028, tenzij in de beschikking anders is bepaald.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl