Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720263
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR720263/1
Integraal parkeerbeleid 2024 - 2030
Geldend van 30-05-2024 t/m heden
Intitulé
Integraal parkeerbeleid 2024 - 2030Zaaknummer: 0000761598
Raadsvergadering: 23 april 2024
De raad van de gemeente Dijk en Waard;
gelet op artikel 108 van de Gemeentewet;
besluit met inachtneming van Amendement D:
- 1.
De zienswijzennota vast te stellen.
- 2.
Het integraal parkeerbeleid 2024 – 2030 op basis van dit amendement aan te passen en vast te stellen. De wijzigingen ook door te voeren in de bijlage A business case 2023 en bijlage B Technische toelichting businesscase op pagina 53 t/m 74.
- 3.
De Beleidsnota Parkeren in woonwijken van Heerhugowaard (2015) in te trekken.
- 4.
De Parkeerstrategie Stadshart en Stationsgebied Gemeente Heerhugowaard (2021) in te trekken.
- 5.
Voor de implementatie in 2024 incidenteel een bedrag beschikbaar te stellen van € 400.000 en deze te verantwoorden in de voorjaarsrapportage.
Tekst amendement D:
Het Integraal parkeerbeleid 2024-2030 op onderstaande onderdelen aan te passen:
Op pagina 27 in de paragraaf 4.1 beleidsuitgangspunten uitgangspunt 8
- •
het vergunningsgebied wordt (mogelijk gefaseerd) uitgebreid naar het Stationskwartier, kernwinkelgebied Middenwaard en omgeving en waar nodig schoolomgevingen. Intensivering van handhaving is hiervoor nodig. Er wordt een vergunningenuitgifteplafond op basis van de capaciteit ingevoerd. De 2e bewonersvergunningen en overige vergunningen worden betaald (€ 200 per jaar voor tweede bewonersvergunningen, € 450 per jaar voor bedrijvenvergunningen). Als het uitgifteplafond bereikt is, kan de resterende vraag middels abonnementen worden opgevangen op parkeerclusters op afstand;
Deze tekst te schrappen en te vervangen door:
- •
het vergunningsgebied wordt (mogelijk gefaseerd) uitgebreid naar het Stationskwartier, kernwinkelgebied Middenwaard en omgeving en waar nodig schoolomgevingen. Intensivering van handhaving is hiervoor nodig. Er wordt een vergunningenuitgifteplafond op basis van de capaciteit ingevoerd. De 2e bewonersvergunningen en overige vergunningen worden betaald (€ 100 per jaar voor tweede bewonersvergunningen, € 450 per jaar voor bedrijvenvergunningen). Als het uitgifteplafond bereikt is, kan de resterende vraag middels abonnementen worden opgevangen op parkeerclusters op afstand;
Op pagina 31 in de paragraaf Vergunningshoudersparkeren de derde bullet en vijfde bullet
- •
de 1e bewonersvergunning is gratis. Bewonersvergunningen voor 2e en daaropvolgende auto’s zijn betaald (€200). Ook bedrijvenvergunningen en abonnementen op clusters voor bewoners en bedrijven zijn betaald. Bedrijvenvergunningen hebben een hoger tarief dan bewonersvergunningen (€ 450) en er wordt een maximumaantal vergunningen per bedrijf gegeven op basis van het aantal werknemers. Vergunningen voor zorgverleners en mantelzorgers zijn gratis;
- •
voor bewoners zonder parkeergelegenheid op eigen terrein blijft de 1e parkeervergunning op straat gratis4. Wie een parkeerplaats op eigen terrein heeft komt niet in aanmerking voor een 1e parkeervergunning om het gebruik van de parkeerplaats op eigen terrein aan te moedigen;
Deze tekst te schrappen en te vervangen door:
- •
De 1e bewonersvergunning wordt betaald tegen het tarief van enkel de administratieve kosten voor het verstrekken hiervan (€ 25). Voor bewonersvergunningen voor 2e en daaropvolgende auto’s geldt een tarief van (€100). Ook bedrijvenvergunningen en abonnementen op clusters voor bewoners en bedrijven zijn betaald. Bedrijvenvergunningen hebben een hoger tarief dan bewonersvergunningen (€ 450) en er wordt een maximumaantal vergunningen per bedrijf gegeven op basis van het aantal werknemers. Vergunningen voor zorgverleners en mantelzorgers zijn gratis;
- •
Wie een parkeerplaats op eigen terrein heeft komt niet in aanmerking voor een 1e parkeervergunning1 om het gebruik van de parkeerplaats op eigen terrein aan te moedigen;
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van 23 april 2024
De griffier,
M. (Menno) Horjus
De voorzitter,
M.F. (Maarten) Poorter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl