Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

Geldend van 31-05-2024 t/m heden

Intitulé

Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De burgemeester van de gemeente Loon op Zand;

gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) en artikel 128, lid 6 van het Reglement Rijbewijzen;

besluit vast te stellen:

het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.

Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De adviseur Burgerzaken Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening van de gemeente Loon op Zand wordt aangewezen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.

Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden

  • 1. De beveiligingsfunctionaris is aangesteld voor het beheer van en toezicht op de naleving van beveiligingsprocedures rondom aanvraag, beheer en uitreiken van reisdocumenten en rijbewijzen.

  • 2. De taken en verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen zijn vastgelegd in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, het Reglement Rijbewijzen, Informatiebeveiligingsplan en in de taakomschrijving beveiligingsfunctionaris waardedocumenten (zie bijlage).

  • 3. De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de burgemeester zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn.

  • 4. De rol van beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen betreft een onafhankelijke rol, waarbij sprake is van volledige functiescheiding tussen de beveiligingsfunctie en uitvoerende taken bij reisdocumenten. Dit is in overeenstemming met art. 93 lid 10 PUN.

Artikel 3 Inwerkingtreding en intrekking

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2. Het besluit houdende de benoeming van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen van 10 december 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en reisdocumenten.

Ondertekening

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Loon op Zand op 23 april 2024.

De burgemeester,

J. van Aart

Bijlage taakomschrijving beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is verantwoordelijk voor:

  • De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten mede aan de hand van de normeringen uit de zelfevaluatie PNIK;

  • De controle op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie PNIK;

  • Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen;

  • Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten en/of tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen;

Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot reisdocumenten, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:

  • a.

    Het bewaken van uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten;

  • b.

    Het toezicht houden op de actualiteit van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies;

  • c.

    Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van de beveiliging;

  • d.

    Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures;

  • e.

    Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen;

  • f.

    Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot reisdocumenten;

  • g.

    Het (laten) registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;

  • h.

    Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten;

  • i.

    Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester.

Taken beveiligingsfunctionaris rijbewijzen

De beveiligingsfunctionaris rijbewijzen is verantwoordelijk voor:

  • De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende rijbewijzen;

  • Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten, met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen;

  • Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten/tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen.

Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris rijbewijzen de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot rijbewijzen, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:

  • a.

    Het bewaken van uit te voeren acties ter verbetering voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten;

  • b.

    Het toezicht houden op de actualiteit van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies;

  • c.

    Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van beveiliging;

  • d.

    Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures;

  • e.

    Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen;

  • f.

    Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot de rijbewijzen;

  • g.

    Het (laten) registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;

  • h.

    Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten;

  • i.

    Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester.