Nadere regels Flexibele standplaatsen Eindhoven

Geldend van 22-05-2024 t/m heden

Intitulé

Nadere regels Flexibele standplaatsen Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend,

dat het in zijn vergadering van 14 mei 2024 heeft besloten:

daarbij overwegende dat:

  • -

    de flexibele standplaatsen op verschillende locaties in de Gemeente Eindhoven zijn gecreëerd;

  • -

    de bedoeling van de flexibele standplaatsen is dat er dagelijks andere waren kunnen worden aangeboden.

  • -

    Dat standplaatshouders door middel van een online boekingssysteem kunnen reserveren voor de gewenste dag(-delen) en locaties.

  • -

    dat er aldus sprake is van een roulatie van kramen met verschillende waren.

mede gelet op artikel 5:18 lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven en de Visie op de Ambulante Handel in Eindhoven,

vast te stellen de navolgende:

Nadere regels Flexibele standplaatsen Eindhoven

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Voor de toepassing van deze nadere regels zijn de begripsbepalingen uit artikel 5:18 van de APV van toepassing.

  • 2. In aanvulling op hetgeen is bepaald in het eerste lid, wordt in deze nadere regels verstaan onder:

    • a.

      Standplaatshouder: de ondernemer die op de in het boekingssysteem vastgestelde dagen ambulant detailhandel bedrijft vanaf de standplaats;

    • b.

      Boekingssysteem: het systeem dat te vinden is via https://standplaatseneindhoven.nl/;

    • c.

      Flexibele standplaats: een standplaats zoals gedefinieerd in artikel 5:17 APV Eindhoven, die maximaal één dag per week te boeken is op een aangewezen plek in Eindhoven gedurende het kalenderjaar;

    • d.

      Seizoenstandplaats: een standplaats voor het aanbieden van goederen die verbonden zijn aan de feestdagen.

Artikel 2 Het boekingssysteem

  • 1. Via een boekingssysteem kan een standplaatshouder de gewenste flexibele standplaats boeken. Hiervoor dient de standplaatshouder eerst een account aan te vragen.

  • 2. Bij een storing of het niet functioneren van het boekingssysteem kan per mail contact op worden genomen met standplaatsen@eindhoven.nl.

  • 3. De standplaatshouder heeft de keuze om maximaal één dag per week dezelfde flexibele standplaats te boeken voor maximaal 1 jaar. Voor de standplaatsen die zijn aangewezen voor het seizoen (november-december) geldt jaarlijks de mogelijkheid tot het boeken van de standplaatsen voor november en of december. In het kader van de schaarsheid worden deze standplaatsen verleend voor de duur van vijf jaar.

  • 4. In afwijking van hetgeen opgenomen in artikel 2 lid 3 van deze regeling kunnen op maat bepaalde standplaatsen voor maximaal twee dagen per week beschikbaar worden gesteld voor dezelfde standplaatshouder indien dit bevorderlijk werkt voor het gebied waar de standplaats is gevestigd.

  • 5. Alle standplaatshouders moeten een KvK- nummer bezitten om een boeking te kunnen plaatsen. Hiermee wordt voorkomen dat men op een andere naam meerdere dagen een plaats boekt.

  • 6. Voor het afronden van een boeking van een standplaats, zal de betaling plaatsvinden via een online betalingssysteem.

  • 7. Bij een annulering van minder dan 48 uur van tevoren voordat de flexibele standplaats wordt ingenomen, heeft de standplaatshouder recht op een tegoed. Het tegoed staat automatisch op zijn account. Wordt er binnen 48 uur geannuleerd dan vervalt dit recht.

Artikel 3 Aanwijzing standplaatsen

  • 1. De flexibele standplaatsen en seizoenstandplaatsen zijn opgenomen in de aanwijzing flexibele en seizoenstandplaatsen Eindhoven.

  • 2. Vallen de weekmarkt en een flexibele standplaats samen, dan zal ten allen tijde de weekmarkt voor gaan. In het boekingssysteem zullen de samenvallende tijden vervallen en dus niet te boeken zijn voor een standplaats.

  • 3. Vallen evenementen en of andere activiteiten in de openbare ruimte samen dan kan dit leiden tot het tijdelijk laten vervallen van de standplaats.

  • 4. In het kader van herinrichting of werkzaamheden in het gebied waar een standplaats is aangewezen, kan worden besloten tot het tijdelijk deactiveren van de mogelijkheid tot het boeken van een flexibele standplaats.

Artikel 4 Standplaats

  • 1. De flexibele standplaats is een plaats van minimaal 20 vierkante meter.

  • 2. De gemeente zorgt voor het inrichten van de standplaats voor het gebruik.

  • 3. Op de standplaatsen wordt duidelijk aangegeven dat het verboden te parkeren is op de desbetreffende plaats. Hiermee wordt voorkomen dat de standplaats als parkeerplaats wordt gebruikt.

  • 4. De flexibele standplaatsen kunnen ook geboekt worden door kraamhouders. Kraamhouders moeten zelf voor de kraam en verankering van de kraam zorgen.

  • 5. De standplaatshouder of een medewerker die in loondienst is van het bedrijf dient persoonlijk gebruik te maken van de gereserveerde standplaats. Enkel onder bijzondere en vooraf aangegeven omstandigheden kan hiervan worden afgeweken.

  • 6. De kwaliteit van het verkoopmateriaal en het assortiment moet er verzorgd uitzien en passen in de omgeving en op de gereserveerde standplaats. Bij aanmelding dient de standplaatshouder gegevens (foto en afmetingen) te overleggen over de verkoopinrichting waarmee hij aantoont dat hij/ zij hieraan kan voldoen.

  • 7. De standplaatshouder dient ervoor te zorgen dat de standplaats schoon blijft en wordt opgeleverd, waarbij geldt:

    • a.

      Dat zijn standplaats en de zich daarop bevindende verkoopinrichting steeds een goed verzorgd aanzien biedt;

    • b.

      Dat hij of zij tijdens de openingstijden zelf zijn afval, verpakkingsmaterialen en dergelijke inzameld en niet voor het publiek zichtbaar op zal slaan;

    • c.

      Dat voordat hij of zij zijn standplaats verlaat, de standplaats en onmiddellijke omgeving daarvan, schoon op zal leveren en zelf voor de afvoer van zijn afval zorg dient te dragen;

  • 8. Dat de openingstijden van de standplaatsen zijn van 8:00 tot 22:00 uur. Voor het op- en afbouwen buiten de openingstijden geldt maximaal 1 uur;

  • 9. Dat op plaatsen waar de openingstijden van de winkels afwijken, het, afhankelijk van de duur van de openingstijden, mogelijk is om een standplaats te boeken die overeenkomt met de desbetreffende openingstijden.

  • 10. Gemeente Eindhoven zal standplaatslocaties die in stand blijven voor meerdere jaren uitrusten met een stroomvoorziening. Dit gebeurt op verzoek van de afdeling gebiedsexpertise.

  • 11. Conform het beleid inzake schaarsheid van standplaatsen zullen seizoenstandplaatsen na boeking worden verleend voor de duur van vijf jaar.

Artikel 5 Gebruik standplaats

  • 1. Zodra een standplaatshouder een flexibele standplaats boekt, gaat hij akkoord met het huishoudelijk reglement. In het huishoudelijk reglement zullen alle noodzakelijke punten opgenomen worden die misbruik, vernieling en overlast tegen gaan.

  • 2. Het is voor de standplaatshouder niet toegestaan om gebruik te maken van een aggregaat, mits expliciet aangegeven door de gebiedscoördinator in afstemming met het gebied. Aan het gebruik van de stroomvoorziening zijn kosten verbonden.

  • 3. Alle overige voorzieningen, buiten de stroomvoorziening, die de standplaatshouder wenst, zijn voor eigen rekening en moeten zelf toegevoegd of meegenomen worden.

  • 4. Alle schade die aangebracht wordt aan de plaats, omgeving of andermans eigendommen zijn voor rekening van de standplaatshouders.

  • 5. Het is niet toegestaan om gebruik te maken van geluidsapparatuur.

  • 6. De standplaatshouder is gehouden aan de volgende veiligheidsnormen voor elektriciteit:

    • a.

      De standplaatshouder is verplicht, voor zover hij gebruik maakt van elektrische energie, deze te betrekken vanuit de door het college beschikbaar gestelde middelen;

    • b.

      De elektrische installatie die de vergunninghouder gebruikt moet voldoen aan de norm NEN 1010 (veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties);

    • c.

      Kabels die in de looppaden op de grond liggen, moeten afgedekt worden met afdekmatten.

  • 7. De standplaatshouder is gehouden aan de volgende veiligheidsnormen voor bakken en braden:

    • a.

      Het gebruik van kook-, bak- en braadinstallaties en van verwarmingsapparatuur is alleen toegestaan na toestemming vanuit de afdeling Stadsbedrijf;

    • b.

      Kook-, bak- en braadinstallaties en verwarmingsapparatuur dient aangelegd te zijn overeenkomstig de norm NPR 2577 (installaties in mobiele werktuigen);

    • c.

      De bak- en braadtoestel toestellen moeten vast op de vloer of tafel staan opgesteld en tegen omvallen of omstoten worden beschermd;

    • d.

      Het draagvlak onder bak- en braadtoestellen moet tenminste 15 centimeter buiten de toestellen onbrandbaar zijn, dan wel zijn bekleed met een onbrandbaar en de warmte slecht warmtegeleidend materiaal. De wanden en zeilen, in de nabijheid waarvan toestellen zijn geplaatst, moeten tot op een meter van het toestel onbrandbaar zijn dan wel zijn voorzien van de warmte slecht geleidend materiaal;

    • e.

      Elk bak- en braadtoestel moet zijn voorzien van een goed functionerende thermostaat of thermokoppel met een maximaal ingestelde waarde van 190° C;

    • f.

      Bakken, braden , verhitten en koken is niet toegestaan vanuit een marktkraam;

    • g.

      Indien in de verkoopwagen wordt gebakken, gekookt of verhit moet een goedgekeurd blustoestel met een inhoud van ten minste 6 kg poeder of 5 kg koolzuursneeuw of gelijkwaardige vulling aanwezig zijn;

    • h.

      In de onmiddellijke nabijheid van een bak-, braad-, kook-, of frituurtoestel moeten goed passende deksels of een blusdeken aanwezig zijn om het toestel in geval van brand te kunnen afdekken.

  • 8. De standplaatshouder is gehouden aan de volgende veiligheidsnormen voor de gasinstallatie:

    • a.

      Er mogen niet meer aanwezige losse gastank(s) en/of gasflessen aanwezig zijn dan de benodigde werkvoorraad per dag. Een losse gasfles/tank mag een waterinhoud hebben van ten hoogste 115 liter;

    • b.

      De gasflessen moeten voldoende geventileerd en buiten bereik van onbevoegden staan opgesteld; Lege of niet in gebruik zijnde gasflessen moeten buiten de kraam of verkoopinrichting staan opgesteld;

    • c.

      Een gasinstallatie moet blijvend voldoen aan het bepaalde in norm NPR 2577, (Mobiele verwarmingssystemen);

    • d.

      Een buigzame verbindingsslang tussen drukhouder en verbruikstoestel dient voorzien te zijn van het GASTEC keurmerk en door middel van deugdelijke rvs slangklemmen te zijn bevestigd. De tussen de gasfles en verbruikers toestel aanwezige buigzame verbinding dient te voldoen aan de richtlijnen, vermeld in de geldende NPR 3378.

Artikel 6 Verkoop doeleinden

  • 1. Commerciële verkopers rouleren per standplaats door middel van het boekingssysteem. Voor commerciële verkopers wordt dit systeem het hele jaar gehanteerd.

  • 2. In de maanden november, december en de eerste week van januari worden de aangewezen seizoenstandplaatsen op vooraf vastgestelde locaties vrijgehouden voor de verkoop van waren die verbonden zijn aan de feestdagen.

  • 3. Voor de flexibele standplaatsen niet zijnde de seizoenstandplaatsen geldt geen branchering.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking in het Gemeenteblad, onder gelijktijdige intrekking van de bijlage Nadere regels Flexibele Standplaatsen, nummer 21863.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als Nadere regels Flexibele standplaatsen Eindhoven.

Ondertekening

Eindhoven,

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven