Horecagebiedsplan Rozenburg 2024-2027

Geldend van 24-05-2024 t/m heden

Intitulé

Horecagebiedsplan Rozenburg 2024-2027

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

gelezen het voorstel van de Directeur Veiligheid 23 april 2024,

gelet op de artikelen 2:28a en 2:28b van de APV Rotterdam 2012;

overwegende dat:

  • -

    in horecagebiedsplannen de gewenste koers van een gebied qua horeca-ontwikkeling voor minimaal de komende drie jaar wordt vastgelegd;

  • -

    aanvragen voor een exploitatievergunning aan het geldende horecagebiedsplan worden getoetst;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel a, van de APV Rotterdam 2012 kan bepalen dat het exploiteren van categorieën van openbare inrichtingen, al dan niet beperkt tot een bepaald gebied, geheel of gedeeltelijk wordt vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, van de APV Rotterdam 2012 een locatie, pand of gebied kan aanwijzen waar de vrijstelling niet geldt;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester derhalve een gezamenlijke bevoegdheid hebben voor het opstellen van horecagebiedsplannen;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28b, tweede lid, van de APV Rotterdam 2012 bevoegd is een Horeca Adviescommissie in te stellen;

  • -

    het wenselijk is dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester horecagebiedsplannen vaststellen;

besluiten:

Artikel 1 Vaststelling

Het Horecagebiedsplan Rozenburg 2024-2027, zoals opgenomen in de bijlage, wordt vastgesteld.

Artikel 2 Overgangsbepaling

Een inrichting die op het moment van de inwerkingtreding van dit besluit op grond van het horecagebiedsplan Rozenburg 2022-2024 vergunningvrij mag exploiteren maar op grond van dit besluit niet, is vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht zolang de inrichting in aard en omvang van de exploitatie ongewijzigd en op dezelfde locatie wordt geëxploiteerd. Een inrichting die op grond van en overeenkomstig het overgangsrecht van het horecagebiedsplan 2022-2024 exploiteert, mag de exploitatie overeenkomstig dat overgangsrecht vrijgesteld voortzetten.

Artikel 3 Intrekking Horecagebiedsplan Rozenburg 2022-2024

Het besluit Vaststelling Horecagebiedsplan Rozenburg 2022-2024 wordt ingetrokken.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Horecagebiedsplan Rozenburg 2024-2027.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 mei 2024.

De secretaris,

J.H. Meijer, l.s.

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Aldus vastgesteld op 14 mei 2024,

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Bijlage Horeca gebiedsplan Rozenburg 2024-2027

www.rotterdam.nl/horeca

1.Horecagebiedsplan

1.1Inleiding

Voor u ligt het horecagebiedsplan voor het gebied Rozenburg. Om te zorgen dat Rotterdam een aantrekkelijke, veilige stad is en vooral blijft, wordt gebiedsgericht gewerkt. Het horecagebiedsplan is zowel een visie- als uitvoeringsdocument. Het geeft een perspectief op de ontwikkeling van horeca in de komende jaren, rekening houdend met het karakter van het gebied. Door per wijk of buurt een duidelijke visie en/of ambitie te hebben en daaraan vestigingsvoorwaarden te stellen, zijn bekende en nog onbekende horecaontwikkelingen te beoordelen en te realiseren, daarbij ook rekening houdend met de ruimtelijke ontwikkeling, de economische situatie of het vestigingsklimaat en de veiligheid. In het plan staan ook concrete stappen voor de uitvoering van deze ontwikkeling.

Het uitgangspunt is dat de wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Het karakter, de aard en functie van een wijk, buurt of straat bepaalt primair hoeveel en welke soort horeca gerealiseerd kan worden. De balans tussen levendigheid en een prettig woon- en leefklimaat staat dan ook in alle plannen centraal. Het doel is een goede en duurzame match tussen wijk, buurt of straat en horeca-ontwikkeling.

Rotterdam kent naast het omgevingsplan drie beleidsdocumenten waarin regelgeving, visies en ambities en het perspectief op horecaontwikkeling zijn verankerd. In het Uitvoeringsplan Horeca wordt de visie en het perspectief voor de horeca geschetst alsook de ambities van de gemeente met betrekking tot horeca, zoals ruimte voor de horeca, ruimte voor de nacht en samen werken aan veiligheid en een goed woon- en leefklimaat. Ook staan er concrete acties in het plan die de gemeente (samen met de horeca) uitvoert. De Horecanota is het stedelijk beleidskader voor vergunningen, toezicht en handhaving. Hierin staan regels en kaders over verschillende soorten vergunningen, terrassen en de dienstverlening van de gemeente. Ook de uitgangspunten voor toezicht en handhaving staan hierin. In de horecagebiedsplannen wordt meer ingezoomd op het gebied zelf. Op deze manier wordt invulling gegeven aan het uitgangspunt dat een wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Meer concreet, in dit horecagebiedsplan wordt de gewenste ontwikkeling van horeca in het gebied Rozenburg van de gemeente Rotterdam beschreven en op hoofdlijnen uitgewerkt.

1.1.1 Totstandkoming horecagebiedsplan

De horecagebiedsadviseur van Directie Veiligheid stelt het horecagebiedsplan op. De lokale kennis is bepalend voor wat er in een wijk, buurt of straat mogelijk is. Alle plannen worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover het zijn bevoegdheden betreft. Concreet stelt het college van burgemeester en wethouders de ontwikkelrichtingen voor vergunde horeca vast en de burgemeester wijst locaties aan waar de vrijstelling van de exploitatievergunningplicht niet geldt. Na vaststelling is een horecagebiedsplan minimaal drie jaar geldig. Tot vaststelling van een nieuw horecagebiedsplan blijft het geldende horecagebiedsplan van kracht.

Bij de totstandkoming van een nieuw horecagebiedsplan wordt allereerst het plan in concept opgesteld in afstemming met Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, politie en DCMR. Hierna vindt de participatie met belanghebbenden plaats. De wijkraden worden hier nauw bij betrokken. Er worden bijeenkomsten georganiseerd en het is mogelijk om online te participeren via mijn.rotterdam.nl. De gemeente weegt alle opbrengsten van de participatie zorgvuldig af en past het horecagebiedsplan indien wenselijk aan. Tot slot worden de (eventueel aangepaste) horecagebiedsplannen vastgesteld en gepubliceerd. De wijkraden worden hierover geïnformeerd.

1.2Uitleg vergunningenstelsel

Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt altijd getoetst aan het geldende horecagebiedsplan. In de omschrijving per gebied wordt nader ingegaan op de ontwikkelruimte die wordt geboden voor nieuwe en bestaande inrichtingen. Het onderscheid is als volgt:

  • Nieuwe inrichting: Een nieuwe inrichting betreft een locatie waar niet eerder een exploitatievergunning is verleend (inclusief locaties waar vrijgesteld van de vergunningplicht werd geëxploiteerd) of het overnamerecht is komen te vervallen vanwege langdurige leegstand. Voor een nieuwe inrichting zal er een toetsing aan het geldende horecagebiedsplan en het omgevingsplan plaatsvinden.

  • Bestaande inrichting: Een bestaande inrichting is een locatie waar een geldige exploitatievergunning op rust of waar het mogelijk is om een exploitatievergunning over te nemen of uit te breiden (bijvoorbeeld uitbreiding in m2 binnenruimte door betrekken naastgelegen pand of bovengelegen verdieping). Gedurende de geldigheidsduur kan een exploitatievergunning van een bestaande inrichting in principe worden overgenomen. Ook wanneer een exploitatie officieel is gestopt en/of de exploitatievergunning komt te vervallen, kan de bestaande inrichting worden overgenomen door een nieuwe exploitant volgens de leegstaande panden regeling (zie Horecanota), mits er geen verminderingsbeleid van toepassing is en de exploitatie nog steeds past binnen het omgevingsplan.

In Rotterdam bestaan meerdere categorieën exploitatievergunningen. De aard van de activiteiten die de horeca-inrichting aanbiedt, bepaalt welke exploitatiecategorie is vereist. Hoe uitgebreider de bedrijfsvoering, hoe uitgebreider de vereiste exploitatievergunning. In Rotterdam onderscheiden we twee verschillende vormen van horeca: horeca vrijgesteld van de vergunningplicht en horeca met exploitatievergunning. Deze twee vormen, en hoe deze worden toegepast in het horecagebiedsplan, worden hieronder nader toegelicht.

1.2.1 Vrijgesteld van de vergunningplicht

Ondernemers die zeer lichte vormen van horeca exploiteren, hebben de mogelijkheid om vrijgesteld van de vergunningplicht (categorie 0) te exploiteren. In Rotterdam kennen wij drie varianten vrijgesteld van de vergunningplicht: de basisvrijstelling, de vrijstelling met horecabestemming en de vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen. Als het woon- en leefklimaat in een straat of buurt onder druk staat, kan de burgemeester via het horecagebiedsplan verbieden dat horeca zich daar zonder vergunning vestigt. In die gevallen is dus altijd een exploitatievergunning vereist om horeca-activiteiten te exploiteren. In het horecagebiedsplan wordt dus aangegeven waar de vrijstelling wel en niet is toegestaan. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per vrijstelling nader uitgewerkt. Een verdere toelichting op de vrijstelling van de vergunningplicht is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca.

Basisvrijstelling (0.1)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 22.00 uur;

  • Alleen achtergrondmuziek aanbieden;

  • Alleen een gevelzitplaats (max. 1m uit de gevel over de breedte van de gevel) exploiteren;

  • Geen kansspelen en amusement, seks- en/of druggerelateerde activiteiten aanbieden en/of gelegenheid bieden tot het roken met gebruik van waterpijp;

  • De horeca-activiteiten passen binnen de functie van het object zoals opgenomen in het omgevingsplan;

  • De openbare inrichting is niet vergunningplichtig op grond van de Alcoholwet. Het schenken van alcohol is daarom onder de basisvrijstelling niet mogelijk.

Vrijstelling met horecabestemming (0.2)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • Een gevelterras exploiteren tot max. 3m uit de gevel over de breedte van de gevel. Terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • Alcoholische drank schenken als de horeca-inrichting een Alcoholwetvergunning heeft.

Vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen (0.3)

  • Geopend tussen 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • Een gevelterras exploiteren tot max. 3m uit de gevel over de breedte van de gevel. Terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • Alcoholische drank schenken als de instelling of voorziening een Alcoholwetvergunning heeft.

1.2.2 Exploitatievergunningen en categorieën

Wanneer een ondernemer meer of zwaardere activiteiten wil exploiteren dan de hierboven genoemde (0) categorieën, is een exploitatievergunning nodig. De combinatie van activiteiten (zie overzichtstabel activiteiten) die in een horeca-inrichting wordt aangeboden bepaalt in welke exploitatiecategorie de inrichting valt. Daarbij is relevant in hoeverre de activiteiten effect hebben op de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de omgeving van het horecabedrijf. Sommige combinaties van activiteiten zijn (in beginsel) niet mogelijk. Voor sommige activiteiten gelden aanvullende voorwaarden, zoals een verplicht exploitatieplan.

Overzichtstabel activiteiten

Oppervlakte inrichting

  • 1.

    binnenruimte (oppervlakte in m2)

  • 2.

    terras (oppervlakte in m2)

Openingstijden inrichting

  • 3.

    ochtendhoreca: openingstijden binnen van 04.00 tot 23.00 uur

  • 4.

    daghoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 23.00 uur

  • 5.

    avondhoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 01.00 uur op zondag t/m donderdag

    openingstijden binnen van 07.00 tot 03.00 uur op vrijdag en zaterdag

  • 6.

    nachthoreca: vrije openings- en sluitingstijden (24 uur)

Openingstijden terras

  • 7.

    gebruik terras van 07.00 tot 23.00 uur

  • 8.

    gebruik terras van 07.00 tot 01.00 uur zondag t/m donderdag

    gebruik terras van 07.00 tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag

Aanbieden eten en (alcoholische) drank

  • 9.

    verstrekken van direct voor consumptie geschikte etenswaren voor gebruik ter plaatse en/of het verstrekken voor gebruik elders (afhaal)

  • 10.

    verstrekken van niet-alcoholhoudende drank

  • 11.

    verstrekken van alcoholhoudende drank (ook Alcoholwetvergunning vereist)

Aanvullende horeca-activiteiten

  • 12.

    het ten gehore brengen van meer dan achtergrondmuziek

  • 13.

    beschikbaar stellen van de inrichting voor evenementen georganiseerd door derden voor maximaal 2500 bezoekers (zaalverhuur)

  • 14.

    beschikbaar stellen van de inrichting ten behoeve van grootschalige evenementen voor meer dan 2500 bezoekers (grootschalige evenementen)

  • 15.

    gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van een waterpijp (shisha)

  • 16.

    aanwezig hebben van maximaal twee kansspelautomaten (aanwezigheidsvergunning volgens de Wet op de Kansspelen vereist)

  • 17.

    gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling (ontmoetingsplekken)

  • 18.

    aanbieden van amusement, anders dan door middel van maximaal twee kansspelautomaten

In Rotterdam kennen wij vijf exploitatiecategorieën, van categorie 1 tot en met categorie 4+. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per categorie nader uitgewerkt. Meer informatie over de exploitatievergunning is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca.

Categorie 1 (licht)

Inrichtingen die in aanvulling op de voor hen geldende categorie 0:

  • geopend zijn van 07.00 uur of tot 23.00 uur;

  • een terras exploiteren van 07.00 tot 23.00 uur;

  • en/of een gevelterras exploiteren van meer dan 3m uit de gevel en/of een overterras tot 23.00 uur, terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • en/of alcoholhoudende drank schenken.

Categorie 2 (regulier)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 1:

  • geopend zijn vóór of vanaf 07.00 uur tot 01.00 / 03.00 uur;

  • een terras exploiteren van 07.00 uur tot 01.00 / 02.00 uur, terrassen moeten voldoen aan de kwaliteitseisen;

  • en/of kansspelautomaten aanwezig hebben;

  • en/of amusement aanbieden, anders dan door middel van twee kansspelautomaten;

  • en/of gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van waterpijpen (shisha);

  • en/of gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling.

Categorie 3 (middelzwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 2:

  • 24-uur geopend zijn;

  • of meer dan achtergrondmuziek willen produceren.

Categorie 4 (zwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 3:

  • 24-uur geopend zijn;

  • en meer dan achtergrondmuziek willen produceren;

  • en/of zaalverhuur aanbieden (minder dan 2500 bezoekers).

Categorie 4+ (buitencategorie)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 4

  • grootschalige evenementen faciliteren / zaalverhuur (meer dan 2500 bezoekers).

Er zijn drie ontwikkelmogelijkheden voor de vergunde horeca: meer horeca (ontwikkelen), de bestaande situatie gelijk houden (consolideren) of minder horeca (verminderen). Per wijk, buurt of straat is een ontwikkelrichting gekozen. Daarbinnen is verder onderscheid te maken aan de hand van specifieke activiteiten en tussen volledig nieuwe horeca-inrichtingen en al bestaande inrichtingen die veranderingen willen aanbrengen.

  • Ontwikkelen: uitbreiding van het aantal horeca inrichtingen en activiteiten alsmede uitbreiding van het aantal m2 vloeroppervlakte en/of het aantal m2 terras van de bestaande inrichting is mogelijk.

  • Consolideren: er zijn geen nieuwe horeca inrichtingen toegestaan. Ook is een verzwaring van activiteiten en/of categorieën niet mogelijk en kan het vloeroppervlakte en terras van bestaande inrichtingen in principe niet toenemen, tenzij het om een klein aantal inpandige m2 gaat of eisen worden gesteld in landelijke wetgeving waardoor ondernemers gedwongen worden aanpassingen in het pand aan te brengen.

  • Verminderen: bij het wijzigen of beëindigen van een horeca-exploitatie wordt ingezet op het terugdringen van het aantal horeca-inrichtingen, vloeroppervlakte en terras of het terugdringen van specifieke exploitatiecategorieën en activiteiten.

1.2.3 Horeca Adviescommissie

Als algemene kaders in een horecagebiedsplan voor een bepaalde wijk, buurt of straat niet toereikend zijn vanwege de grote dynamiek van het gebied of juist het uiterst fragiele evenwicht, dan kan de burgemeester advies vragen aan een lokale adviescommissie (HAC). Het instellen van een HAC gebeurt onder andere op basis van het horecagebiedsplan. In dit geval staat in het horecagebiedsplan (in plaats van een ontwikkelrichting) dat een HAC wordt ingesteld als er concrete vergunningaanvragen voor een bepaalde wijk, buurt of straat zijn. De adviescommissie toetst de daadwerkelijke invulling per geval. Een adviescommissie heeft als taak aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen en/of wijzigingen van bestaande horeca-inrichtingen integraal te beoordelen en de burgemeester hierover te adviseren. De burgemeester neemt zelf het uiteindelijke besluit om een vergunning te verlenen of te weigeren. In een adviescommissie zitten medewerkers van de gemeente, het gebied en de politie. Het gebied is verantwoordelijk voor het betrekken van bewoners en ondernemers. Als het voor een specifieke aanvraag nodig is, worden ondernemers(verenigingen) en bewoners ook rechtstreeks gevraagd om deel te nemen aan een adviescommissie. Ditzelfde geldt voor andere toezichthoudende instanties zoals de DCMR. Door deze samenstelling is lokale en recente kennis verzekerd. Een adviescommissie wordt, namens de burgemeester, door Directie Veiligheid van de gemeente voorbereid en voorgezeten.

2.Gebiedsvisie horeca Rozenburg

2.1Algemeen

Het gebied Rozenburg is als voormalige gemeente Rozenburg ontstaan uit zandplaten die vanaf de 16e eeuw in de brede Maasmonding werden gevormd. De gronden op het eiland Rozenburg werden tot en met de Tweede Wereldoorlog met name gebruikt voor de landbouw. Met de aanleg van het Botlekgebied aan de oostzijde van Rozenburg begin jaren vijftig en de realisatie van de Europoort aan de westzijde, hebben vanaf 1957 het eiland Rozenburg ingrijpend van karakter doen veranderen. Met de ontwikkeling van de omliggende industrieterreinen is Rozenburg hoofdzakelijk in de jaren zestig en zeventig als woonkern en gemeenschap mee ontwikkeld. Door de aanleg van de industriegebieden zijn de oude lintstructuren verloren gegaan. In het dorp zijn nog enkele elementen van het oude Rozenburg terug te vinden zoals de molen en het molenaarshuisje, het oude Raadhuis, de dijkwoningen van buurtschap de Vink en enkele historische panden aan de Molenweg en de Koninginnelaan.

Het dorpshart is gelegen tussen de Tienmorgenseweg, Laan van Nieuw Blankenburg, Burg. Just de la Paisièresstraat met uitlopers over de Emmastraat en de Koninginnelaan waarbij het Raadhuisplein wordt doorgetrokken richting de Boulevard. Van oudsher was de Emmastraat de winkelstraat van Rozenburg maar fungeert nu als aanloopgebied naar het Raadhuisplein toe. Rozenburg is, door de ligging lager dan het water, het dorp achter de dijk.

De slechte bereikbaarheid van Rozenburg is een actueel onderwerp. De aanleg van de Blankenburgverbinding zal de bereikbaarheid van Rozenburg verbeteren. Dit biedt zowel op het gebied van wonen als op het gebied van werken kansen. Door de geïsoleerde ligging en de snelle ontwikkeling van Rozenburg, zijn de Rozenburgers voor een groot deel op zichzelf aangewezen. Dit geeft een sterk gevoel van saamhorigheid. Dit verklaart het grote organisatievermogen in Rozenburg en de inzet van een grote groep vrijwilligers bij allerlei activiteiten. Het is van belang om de identiteit van Rozenburg en haar bewoners te onderkennen en te respecteren. Rozenburg is immers pas sinds 2010 onderdeel van Rotterdam. Bewoners voelen zich vooral Rozenburger en in mindere mate, of zelfs helemaal niet, Rotterdammer.

afbeelding binnen de regeling

2.2Visie horeca Rozenburg

De horeca in Rozenburg sluit over het algemeen aan op de vraag van de bewoners. Er is een breed aanbod aan verschillende lokaliteiten zoals restaurants, cafés en een club waar regelmatig gedanst kan worden.

Het horeca aanbod is stabiel te noemen en er zijn relatief weinig overnames. Omdat Rozenburg over het algemeen een woongebied is, wordt voorzichtig omgegaan met horecafuncties in de wijken waar vooral gewoond wordt. Gelet op de wens om de meer recreatieve kant van Rozenburg naar voren te brengen, is een uitbreiding van (dag)horeca wenselijk in Rozenburg Centrum bestaande uit het Raadhuisplein en de Molenweg. Een belangrijk aandachtspunt blijft dat de bereikbaarheid van Rozenburg niet optimaal is en dat veel horeca afhankelijk is van de inwoners uit Rozenburg.

Het huidige aanbod van horeca is vooral geconcentreerd in het centrum van Rozenburg.

De Emmastraat heeft zich door de jaren heen steeds meer ontwikkeld naar een straat met gemengde functies.

Ondernemers zijn betrokken en creatief om de verblijfsfunctie te willen verbeteren en willen investeren in hun exploitatie om Rozenburg aantrekkelijker te maken. Een aantal ondernemers heeft dan ook eerder deelgenomen aan een experiment om een terras aan de achterzijde te exploiteren. Uiteindelijk is dit achterterras onderdeel geworden van de exploitatie. Rozenburgers durven te ondernemen en willen hierin samenwerken. Via het programma Vitale kerngebieden wordt daarnaast met de BIZ opgetrokken om het centrum van Rozenburg beter te positioneren.

Wat opvalt is de toename van het aantal afhaal- en bezorgfuncties in Rozenburg. Deze functies sluiten aan op de vraag vanuit het industriegebied Botlek/Europoort/Maasvlakte waar de ondernemers in Rozenburg op inspelen. Wat als een gemis wordt ervaren is een horecagelegenheid waar de jeugd op Rozenburg terecht kan. Door de slechte bereikbaarheid is het voor de jongeren lastig om buiten Rozenburg, zonder eigen vervoer, vertier te vinden. Daarom blijft in het centrum de mogelijkheid bestaan om te ontwikkelen met avondhoreca.

In aansluiting op de gebiedskoers detailhandel 2022-2025 wordt gekozen om de horeca te concentreren in Rozenburg Centrum, dit verder te versterken en mogelijkheden te bieden om de verblijfsfunctie verder te ontwikkelen. Ook wordt de mogelijkheid geboden om op de Landtong horeca te ontwikkelen. Een locatie die ook voor de jeugd wellicht uitkomst biedt.

Tenslotte krijgen ondernemers de mogelijkheid om hun terras, waar mogelijk, structureel te verruimen.

In het gehele gebied Rozenburg is het voor bestaande horeca-inrichtingen (met exploitatievergunning) mogelijk om te ontwikkelen met een uitbreiding van reeds vergunde vierkante meters terras of een nieuw terras (activiteit 2 uit de Horecanota).

  • Uiteraard dienen al deze terrasontwikkelingen te voldoen aan de kwaliteitseisen zoals die gesteld zijn aan terrassen;

  • Afwijkende terrasaanvragen worden ter beoordeling voorgelegd aan het Team Ondernemers Maatwerk (TOM), in beginsel wordt maatwerk verleend binnen de grenzen van de gevel (niet voor de deur van winkels, woningen, andere horecazaken);

  • Het kan in voorkomende gevallen zijn dat voor de ontwikkeling (uitbreiding) met terras een omgevingsvergunning benodigd is;

  • Als voor het mogelijk maken van een (nieuw) terrasexploitatie gemeentelijk meubilair verplaatst of verwijderd dient te worden zijn de kosten hiervoor voor de exploitant en niet voor de gemeente;

  • Uitbreiding activiteit 2 is mogelijk binnen de vergunde categorie tenzij anders beschreven.

In het volgende hoofdstuk wordt allereerst de algemene ontwikkelrichting voor horeca-ontwikkelingen in Rozenburg beschreven. Vervolgens zal er een uitwerking volgen van een aantal locaties waar mogelijkheden zijn voor horeca-ontwikkelingen.

3.Ontwikkelrichting per wijk/straat horeca

3.1Algemene ontwikkelrichting Rozenburg

Rozenburg kenmerkt zich door veel groen en een rustig woon- en leefklimaat. Het dorpse karakter is iets waar Rozenburg trots op is en wat gekoesterd moet worden. Het huidige horeca aanbod sluit over het algemeen voldoende aan op de vraag van bewoners. Echter is het de laatste jaren wel zoeken naar de balans tussen het behouden van een rustige woonomgeving, de toename van het aantal recreatieve bezoekers en de vraag die dit met zich meebrengt en de mogelijkheden voor de bestaande horeca om hierop te anticiperen. De aanleg van de Blankenburgtunnel biedt mogelijkheden om Rozenburg meer op de kaart te zetten en hier als ondernemer op in te spelen.

Het behouden van de balans tussen een ‘dorps’ woon- en leefklimaat en het bieden van ontwikkelmogelijkheden voor ondernemers is het uitgangspunt.

Algemene ontwikkelrichting Rozenburg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen met categorie 1

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen binnen de vergunde categorie, met uitzondering van activiteiten 3, 6, 15, 16 en 17

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.2 Emmastraat

De Emmastraat is een gemengde straat met horeca, dienstverlening, detailhandel en wonen. Omdat de focus van ontwikkeling met name op het Centrum (Raadhuisplein en Molenweg) ligt is een uitbreiding van het aantal horeca- lokaliteiten aan de Emmastraat niet wenselijk. Deze smalle en relatief korte straat kenmerkt zich door de verschillende functies die samengaan, maar het heeft jaren gekost om deze situatie (zeker in de weekenden) beheersbaar te krijgen. De ontwikkelrichting is erop gericht om de balans tussen de verschillende functies en het woon-en leefklimaat te behouden. Om de balans te stabiliseren worden ook nieuwe bezorgen afhaalfuncties uitgesloten.

De bestaande horeca ondernemers aan de Emmastraat hebben de wens geuit om te willen onderzoeken of de Emmastraat deels afgesloten kan worden om een terras aan de voorzijde te exploiteren. Om te beoordelen of er medewerking verleend kan worden aan dit plan, zal dit verder onderzocht moeten worden. Naar aanleiding van dit onderzoek, waar participatie een onderdeel van is, wordt bezien of terrassen aan de voorzijde (ruimtelijk) mogelijk zijn.

Emmastraat

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen binnen de vergunde categorie met activiteit 1, 2, 7 en 8.

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.4 Marijkeplein

In het verleden zat aan het Marijkeplein “De Schans” gevestigd. Een locatie waar van oudsher een Sociaal Cultureel Centrum gevestigd was met een dansschool, maar waar tot 2018 een partycentrum geëxploiteerd werd. De geëxploiteerde activiteiten op deze locatie hebben geleid tot veel overlast voor omwonenden. Gezien de ligging van het pand, direct aan de tuinen van de woningen gelegen, was overlast niet te vermijden. Ook had de locatie een aanzuigende werking op de jeugd van Rozenburg dat ook tot overlast heeft geleid. Het woon- en leefklimaat is met het beëindigen van de exploitatie weer in balans. Om dit te behouden geldt een consolidatiebeleid op deze specifieke locatie.

Marijkeplein

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Consolideren

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

0.3 toegestaan, 0.1 en 0.2 niet toegestaan

3.5 Landtong

De Landtong van Rozenburg zal zich steeds meer ontwikkelen als een toeristische trekpleister. Met de aanleg van de Blankenburgtunnel wordt dit ook qua bereikbaarheid gefaciliteerd. Ook heeft het Havenbedrijf plannen qua bedrijvigheid, maar de exacte invulling is hiervan nog niet bekend. Het EIC (Educatief Informatie Centrum Mainport) is te koop. Om in te spelen op de mogelijke ontwikkelingen van de Landtong, is uitbreiding van horeca gewenst.

Landtong

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteit(en) 3, 15, 16 en 17.

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteit(en) 3, 15, 16 en 17.

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

3.6 Nieuwe Weg

Dit ‘buiten’ gebied, het gebied waar de veerpont aanlegt, is een locatie met potentie die beter benut kan worden. Enige verlevendiging is op deze locatie gewenst. De bewoners, maar ook bezoekers van Rozenburg, kunnen op deze locatie verblijven.

Nieuwe Weg

Ontwikkelrichting

Nieuwe inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteit(en) 3, 15, 16, 17 en 18.

Bestaande inrichtingen

Ontwikkelen t/m categorie 2 met uitzondering van activiteit(en) 3, 15, 16, 17. En 18.

Vrijgesteld van de vergunningsplicht

0.1 en 0.3 toegestaan, 0.2 niet toegestaan

Rechtsmiddelenclausule

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit voor zover het de aanwijzing op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, APV Rotterdam 2012 betreft binnen zes weken na datum van verzending ervan een bezwaarschrift indienen bij de Burgemeester.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

  • -

    naam en adres van de indiener

  • -

    telefoonnummer van de indiener, zodat contact opgenomen kan worden om samen te bespreken wat de beste aanpak van het bezwaarschrift is

  • -

    datum bezwaarschrift

  • -

    de gronden van het bezwaar

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

De burgemeester, t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 6300.

U kunt uw bezwaarschrift ook via internet indienen via het webformulier. Dit is te vinden op Bezwaar | Rotterdam.nl. U heeft daarvoor wel een DigiD-code, of als bedrijf E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl.

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij de burgemeester heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50591, 3007 BM te Rotterdam.

Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl