Verordening bomen 2024

Geldend van 18-05-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening bomen 2024

De raad van de gemeente Eindhoven;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 maart;

gelet op de behandeling in de meningsvormde vergaderingen van 16 april 2024;

gelet op de nadere toelichting van 19 april 2024;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet

besluit:

  • 1.

    De Verordening bomen 2024, inclusief Toelichting, vast te stellen. Met als belangrijkste wijzigingen ten opzicht van de Verordening bomen 2021:

    • -

      vervallen uitzondering kapvergunningsplicht voor bomen op percelen kleiner dan 250 m2;

    • -

      herintroductie bescherming houtopstanden buiten de bebouwde kom;

    • -

      uitbreiding mogelijkheden tot aansprakelijkheidstelling bij illegaal vellen bomen of beschadigen boom.

Verordening bomen 2024

De verordening bevat regels over het vellen van bomen en beschermen van houtopstanden in de gemeente Eindhoven.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    bebouwingscontour houtkap:

    bebouwingscontour als bedoeld in artikel 5.165b Besluit kwaliteit leefomgeving.

  • -

    boom:

    een houtig opgaand gewas zowel levend als afgestorven.

  • -

    boomdeskundige:

    persoon in het bezit van een ETT (European Tree Technician) certificaat of aantoonbaar vergelijkbaar kennisniveau.

  • -

    bomenonderzoek:

    onderzoek waarin o.a. de boomsoort, standplaats, vitaliteit en levensverwachting van de boom wordt onderzocht . Het onderzoek dient uitgevoerd te worden door een boomdeskundige.

  • -

    college:

    college van burgemeester en wethouders.

  • -

    groene kaart:

    de informatieve kaart/ geometrisch informatiepakket met daarop aangegeven de groenstructuur, groenarme gebieden, centrumgebied en de bebouwingscontour houtkap als bedoeld in artikel 5.156b Besluit kwaliteit leefomgeving. Klik hier voor een link naar de groene kaart.

  • -

    houtopstand:

    Houtopstand als bedoeld in artikel 1.1 van de Omgevingswet, te weten: zelfstandige eenheid van bomen, boomvormers, struiken, hakhout of griend.

  • -

    kandelaberen:

    (terug)snoeien tot op de hoofdtakken van een boom, alle gesteltakken worden tot tussen de 35 en 50% van de taklengte ingekort, resterende takken worden kort gezet.

    Onder “kandelaberen” wordt in de verordening bomen 2024 ook “kandelaren” verstaan.

  • -

    kandelaren:

    (terug)snoeien tot op de hoofdtakken van een boom, alle gesteltakken worden tot tussen de 50% en 75% van de taklengte ingekort, resterende takken worden kort gezet.

  • -

    kwetsbare boomzone:

    De boomzone die aangegeven staat op de Bomenposter “Werken Rondom Bomen” van het Norminstituut Bomen. Het gaat om de kroonprojectie van een boom, en tot 1,5 m daarbuiten.

  • -

    monumentale boom of houtopstand:

    Boom met een leeftijd van ten minste 80 jaar, een herdenkingsboom, veteranenboom, boom met dendrologische waarde of zeldzame boom, die niet in een onomkeerbare slechte conditie verkeert. De bomen met deze status zijn gelijk aan de “Beleidsklasse I” bomen, zoals vermeld in het Handboek Bomen 2022. De gemeentelijke monumentale bomen zijn ook te vinden op de Groene kaart. Particuliere monumentale bomen staan er niet op.

  • -

    taxeren:

    Taxeren van (schade aan) een boom wordt beoordeeld via de NVTB methode conform de meest recente richtlijnen.

  • -

    vellen:

    Vellen als bedoeld in artikel 1.1 van de Omgevingswet, te weten: rooien of verrichten van andere handelingen die de dood of ernstige beschadiging van een houtopstand tot gevolg kunnen hebben.

  • -

    waardevolle boom of houtopstand:

    Boom met een leeftijd van ten minste 50 jaar die niet verkeert in een onomkeerbare slechte conditie verkeert. De bomen met deze status zijn gelijk aan de “Beleidsklasse II” bomen, zoals vermeld in het Handboek Bomen 2022. De gemeentelijke waardevollebomen zijn ook te vinden op de Groene kaart.

Artikel 2 Verbod tot vellen

  • 1. Binnen de bebouwingscontour houtkap is het verboden zonder omgevingsvergunning van het college de volgende handelingen te verrichten of laten verrichten:

    • a.

      het vellen van een boom of houtopstand met een stamomtrek van minimaal 45 centimeter op 130 centimeter hoogte, waarbij in geval van 'meerstammigheid' de stamomtrek van de dikste stam geldt;

    • b.

      het snoeien van meer dan 30% van het kroonvolume of wortelgestel van een boom of houtopstand met een stamomtrek van minimaal 45 centimeter op 130 centimeter hoogte;

    • c.

      Het verplanten van een boom of houtopstand met een stamomtrek van minimaal 45 centimeter op 130 centimeter hoogte;

    • d.

      voor het eerst kandelaberen van een boom of houtopstand met een stamomtrek van minimaal 45 centimeter op 130 centimeter hoogte;

    • e.

      het vellen van een boom of houtopstand, ongeacht de stamomtrek, die is aangelegd op grond van een herplant-, compensatie en/of instandhoudingsplicht;

    • f.

      het voorhanden of in voorraad hebben dan wel het vervoeren van een gekapte boom of houtopstand, of delen ervan, met een plantenziekte voor zover deze plantenziekte zich kan verspreiden.

  • 2. De burgemeester kan bij een omgevingsvergunning-plichtige handeling als bedoeld in artikel 2 in geval van een spoedeisend belang zonder een omgevingsvergunning besluiten tot noodvelling, zowel van een boom of houtopstand in particulier eigendom als in gemeentelijk eigendom. Dit besluit wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt aan belanghebbenden.

  • 3. Het college kan nadere regels vaststellen over het opleggen van compensatie en over het beschermen van een boom of houtopstand.

Artikel 3 Verbod tot vellen buiten de bebouwingscontour houtkap

Ook buiten de bebouwingscontour houtkap is het verboden om zonder omgevingsvergunning van het college te vellen in de volgende gevallen:

  • a.

    Boom of houtopstand met minimaal 45 centimeter stamomtrek gemeten op 130 centimeter hoogte, op erven of in tuinen;

  • b.

    houtopstanden met een oppervlakte van minder dan 10 are. Het gaat hier om de oppervlakte van de totale houtopstand dus niet alleen van het te vellen deel;

  • c.

    houtopstanden die bestaan uit een rijbeplanting van niet meer dan 20 bomen (gerekend over het totaal aantal rijen). Het gaat hier om het aantal bomen in rijbeplanting van de totale houtopstand dus niet alleen het aantal te vellen bomen.

Artikel 4

In afwijking van artikel 2 en 3 is een omgevingsvergunning voor het vellen niet vereist, in geval van velling door of namens de gemeentelijke bomenbeheerder in geval van velling van een boom of houtsopstand met een levensverwachting van minder dan 5 jaar.

Artikel 5 Groene kaart

Er is een groene kaart, die online (https://eindhoven.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=625049f7b16847dc886194d024e07a0ehierhttps://eindhoven.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=625049f7b16847dc886194d024e07a0e) te vinden is waarop ter informatie het volgende is aangegeven:

  • a.

    groenstructuur;

  • b.

    groenarme gebieden;

  • c.

    centrumgebied;

  • d.

    bebouwingscontour houtkap als bedoeld in artikel 5.165b Besluit kwaliteit leefomgeving;

  • e.

    gemeentelijke waardevolle bomen en monumentale bomen.

Artikel 6 Plantenziekte

Als zich op een terrein een boom of houtopstand bevindt, die vanuit de plantgezondheidswet een gevaar oplevert voor verspreiding van een plantenziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders, zoals insecten, is de rechthebbende na een aanschrijving daartoe van het college, verplicht binnen de bij aanschrijving gestelde termijn:

  • a.

    de boom of houtopstand te (laten) vellen; en

  • b.

    conform de aangegeven aanschrijving de desbetreffende boom of houtopstand direct zodanig te (laten) behandelen dat verspreiding van de plantenziekte wordt voorkomen.

Artikel 7 Beoordelingsregels

  • 1. Het college weigert een omgevingsvergunning voor het vellen van een boom of houtopstand als de belangen van het vellen van de boom of houtopstand niet opwegen tegen de belangen van behoud op basis van één of meer van de volgende intrinsieke waarden:

    • a.

      natuurwaarde;

    • b.

      landschappelijke waarde;

    • c.

      cultuurhistorische waarde;

    • d.

      waarde van stads- en dorpsschoon;

    • e.

      waarde voor de leefbaarheid;

    • f.

      beeldbepalende waarde; of

    • g.

      dendrologische waarde.

  • 2. Een omgevingsvergunning voor het vellen van een boom of houtopstand in verband met het plaatsen of belichten van zonnepanelen, zonnecollectoren en kleine windmolens, wordt geweigerd;

  • 3. Een omgevingsvergunning voor het vellen van een monumentale boom of houtopstand kan worden geweigerd indien de belangen van het vellen van de monumentale boom niet opwegen tegen het belang van behoud van de monumentale boom en/of er geen volwaardig alternatief voorhanden is;

  • 4. Een omgevingsvergunning voor het vellen van een waardevolle boom of houtopstand kan worden geweigerd indien de belangen van het vellen van de waardevolle boom niet opwegen tegen het belang van behoud van de waardevolle boom en/of er geen volwaardig alternatief voorhanden is;

  • 5. Het college kan aan een omgevingsvergunning, voorschriften en voorwaarden verbinden.

Artikel 8 Aanvraag omgevingsvergunning voor het vellen

  • 1. Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het vellen van een boom of houtopstand worden de volgende gegevens en bescheiden verstrekt:

    • a.

      oude en nieuwe situatietekening (inclusief compensatieplan) aangevuld met foto’s;

      en

    • b.

      redenen of argumentatie waarom vellen gewenst of noodzakelijk is en alternatieven voor behoud van de boom of houtopstand niet voorhanden zijn.

  • 2. In aanvulling op het eerste lid, worden in geval van compensatie ook verstrekt:

    • a.

      een bomenonderzoek inclusief boomwaarde bepaald door een boomdeskundige;

    • b.

      een overzicht van de overige (aangevraagde) vergunningen onderdelen, ontheffingen of toestemmingen die nodig zijn voor de realisatie van een project;

    • c.

      een compensatieplan inclusief eventueel benodigde groeiplaatsverbetering, inzicht in zowel de fysieke als financiële compensatie van de te vellen boom of houtopstand op basis van de waarde, waarbij in geval van financiële compensatie is aangetoond dat fysieke compensatie niet mogelijk is op locatie.

  • 3. Bij een aanvraag voor het vellen van een monumentale boom of monumentale houtopstand of een waardevolle boom of monumentale houtopstand moet bij de aanvraag ook worden verstrekt:

    • a.

      een motivatie waarom er sprake is van een (zwaarwegend) maatschappelijk belang om tot vellen over te gaan; en

    • b.

      een onderbouwing van het ontbreken van alternatieven, waarmee het vellen van de boom of houtopstand zou kunnen worden voorkomen.

Artikel 9 Intrekken of wijzigen omgevingsvergunning

De verleende omgevingsvergunning kan worden ingetrokken of gewijzigd als:

  • a.

    onjuiste of onvolledige gegevens ter verkrijging van de omgevingsvergunning zijn verstrekt;

  • b.

    sprake is van verandering van inzichten of omstandigheden na verlening;

  • c.

    daarom door vergunninghouder wordt verzocht.

Artikel 10 Bescherming van bomen en houtsopstanden

  • 1. Het is verboden om een boom of houtopstand:

    • a.

      die valt onder het verbod tot vellen als bedoeld in artikel 2 en 3, in het voortbestaan te bedreigen of te laten bedreigen;

    • b.

      die in eigendom is van de gemeente, boven of onder de grond te beschadigen, te bekladden, te beplakken of te behangen met voorwerpen;

    • c.

      die in eigendom is van de gemeente, te snoeien, met uitzondering van door de gemeente opgedragen of toegestane boomverzorgende taken.

  • 2. In situaties als bedoeld bij lid 1 kan het bevoegd gezag aan de eigenaar of degene die het verbod heeft overtreden of laten overtreden de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging of verboden situatie wordt opgeheven.

  • 3. Het verbod als bedoeld in het eerste lid onderdelen b en c geldt niet voor voorwerpen en sfeer verhogende objecten voor zover deze worden aangebracht op grond van schriftelijke toestemming en in overeenstemming met eventuele bijbehorende voorwaarden van het college.

Artikel 11 Afstand tot de erfgrenslijn

De afstand als bedoeld in artikel 5:42, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is gesteld op nihil voor gemeentelijke bomen heesters en heggen.

Artikel 12 Handhaving

  • 1. Als een vergunningplichtige boom of houtopstand zonder of in strijd met de vergunning is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gedaan, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop de boom of houtopstand zich bevond, dan wel aan degene die de boom of houtopstand heeft geveld of teniet gedaan dan wel heeft laten vellen of teniet heeft laten gaan:

    • a.

      een verplichting tot compensatie inclusief zorg- en instandhoudingsplicht opleggen overeenkomstig de door het college te geven aanwijzingen binnen een daarbij te bepalen termijn;

    • b.

      in aanvulling op of ter vervanging van de verplichting tot compensatie als genoemd onder a, een financiële bijdrage te bepalen aan de hand van het Bomencompensatiefonds van de gemeente Eindhoven.

  • 2. Als een boom of houtopstand waarop het verbod tot vellen van toepassing is in het voortbestaan wordt bedreigd, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop de boom of houtopstand zich bevindt, dan wel aan degene die de boom of houtopstand in het voortbestaan bedreigt dan wel in het voorbestaan laat bedreigen, de verplichting opleggen om, overeenkomstig door het college te geven aanwijzingen en binnen een door het college te stellen termijn, voorzieningen te treffen waardoor die dreiging wordt weggenomen. Dit mag ook betekenen dat werkzaamheden (al dan niet deels) worden gestaakt.

  • 3. Het college kan de verplichtingen, genoemd onder lid 1 of lid 2, waarbij de gemeente een taxatie moet laten uitvoeren van de boom of houtopstand, de taxatiekosten verhalen bij de zakelijk gerechtigde van de grond waarop de boom of houtopstand zich bevindt/ bevond, dan wel aan degene die de boom of houtopstand heeft gekapt of laten vellen, heeft gesnoeid of heeft laten snoeien.

Artikel 13 Strafbaarheid

Overtreding van het bij of krachtens deze verordening bepaalde en gegeven voorschriften en beperkingen, kan door het bevoegd gezag worden gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie.

Artikel 14 Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college dan wel door de burgemeester aan te wijzen personen.

Artikel 15 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt een dag na bekendmaking in werking.

  • 2. Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding een aanvraag om een vergunning ingevolge de Verordening bomen 2021 is ingediend en vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op die aanvraag is beslist, wordt daarop beslist met inachtneming van het bepaalde in deze verordening.

  • 3. Een vergunning verleend op grond van de Verordening bomen 2021 geldt als een vergunning verleend op grond van deze verordening.

  • 4. De Verordening bomen 2021 wordt ingetrokken.

  • 5. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening bomen 2024'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 7 mei 2024

J.Jongbloed, griffier