Experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam

Geldend van 23-05-2024 t/m heden

Intitulé

Experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel 45 van de Parkeerverordening 2013,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    adres: een adresseerbaar object – dat wil zeggen een zelfstandig verblijfsobject, ligplaats of standplaats – zoals opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), niet zijnde een nevenadres;

  • b.

    experiment: het experiment betreft het verlenen van coöperatieve autodeelvergunning met eigen parkeerplaats voor deelinitiatieven in het kader van MaaC, ten behoeve van onderzoek naar het effect van MaaC op autobezit en het gebruik van deze vorm van deelmobiliteit;

  • c.

    MaaC-deelinitiatief: Mobility as a Commons-deelinitiatief. Een Mobility as a Commons-deelinitiatief is een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtspersoon die democratisch georganiseerd, open en zonder winstoogmerk is, met als (sub)doel om mobiliteit te delen;

  • d.

    vergunning: coöperatieve autodeelvergunning i.c.m. een belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats

  • e.

    vergunningenplafond van het experiment: het totaal aantal coöperatieve autodeelvergunningen met belanghebbendenvergunning en eigen parkeerplaats voor MaaC-deelinitiatieven dat maximaal kan worden uitgegeven;

  • f.

    stemgerechtigd: een persoon is stemgerechtigd als deze deel kan nemen aan de besluitvormig van het MaaC-deelinitiatief;

  • g.

    verordening: de Parkeerverordening 2013.

Artikel 2 Doelstellingen van het experiment MaaC

  • 1. Het experiment betreft het verlenen van coöperatieve autodeelvergunningen i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats voor lokale, door bewoners opgezette deel(auto)concepten ten behoeve van onderzoek naar het effect van MaaC op autobezit en het gebruik van deze vorm van deelmobiliteit. Daarmee is de experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam een uitzondering op de artikelen 19 en 25 van de verordening.

  • 2. Doelstellingen van het experiment zijn:

    • a.

      Het vergroten van inzicht in en kennis over MaaC;

    • b.

      Het verkennen van sturingsmechanismen en governancestructuren die bij deze vorm van deelmobiliteit passen;

    • c.

      Alternatieven voor commerciële deelmobiliteit onderzoeken en faciliteren;

    • d.

      Het bereiken van een afname van autobezit onder leden van het bewonerscollectief.

Artikel 3 Maximaal aantal te verlenen vergunningen in het kader van het experiment MaaC.

  • 1. Het maximale aantal auto’s waarvoor in het kader van dit experiment een coöperatieve autodeelvergunning i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats kan worden verleend is vastgesteld op 150.

  • 2. Na tussentijdse evaluatie, na twee jaar vanaf de start van het experiment, kan het college besluiten om het aantal te verlenen vergunningen in het kader van dit experiment te verhogen met maximaal 150 vergunningen.

  • 3. Het college heeft de bevoegdheid om op stadsdeelniveau de uitgifte van nieuwe vergunningen te stoppen, indien er meer dan 25 vergunningen worden verstrekt in dat stadsdeel

Artikel 4 Vergunningverlening

Het college kan een coöperatieve autodeelvergunning i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats verlenen aan MaaC-deelinitiatieven die voldoen aan de in deze regeling gestelde voorwaarden.

Artikel 5 Vergunningsvoorwaarden

Een MaaC-deelinitiatief komt in aanmerking voor een coöperatieve autodeelvergunning i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • a.

    De deelauto dient te voldoen aan de milieuzone-eisen voor personenauto’s binnen de gemeente Amsterdam.

  • b.

    Het parkeervergunningsgebied waar het MaaC-deelinitiatief een coöperatieve autodeelvergunning aanvraagt is niet uitgezonderd voor commerciële deelauto-organisaties zoals bedoeld in artikelen 19 en 25 van de verordening.

  • c.

    De auto’s zijn in bezit van of worden geleased door het MaaC-deelinitiatief.

  • d.

    Het MaaC-deelinitiatief telt minimaal 5 stemgerechtigde leden die elk volgens de definitie uit de verordening op een uniek adres ingeschreven staan in het parkeervergunningsgebied waar de vergunning wordt aangevraagd.

  • e.

    Per 5 stemgerechtigde leden die volgens de definitie uit de verordening op een uniek adres ingeschreven staan kan het MaaC-deelinitiatief aanspraak maken op één eigen parkeerplaats.

  • f.

    Tijdens de geldigheidsduur van de vergunning dient de aanvrager te voldoen aan de eisen, zoals gesteld in de artikelen 5 en 10t/m14

  • g.

    Een coöperatieve autodeelvergunning wordt altijd in combinatie met een belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats uitgegeven

Artikel 6 Proefperiode

  • a.

    Het college kan voor de duur van 6 maanden artikel 5c voor MaaC deelinitiatieven buiten werking stellen. Het MaaC-deelinitiatief hoeft dan niet de auto zelf te leasen of te bezitten, maar kan voor die duur gebruik maken van een dienstverlener die auto’s aan het initiatief ter beschikking stelt

  • b.

    De organisatie die de auto’s ter beschikking stelt overhandigt een verklaring waaruit blijkt dat de auto’s na zes maanden – indien het MaaC-deelinitiatief doorgang vindt - op naam van het MaaC deelinitiatief worden gezet

  • c.

    De organisatie die de auto’s ter beschikking stelt is verplicht om kosteloos het MaaC deelinitiatief de kans te bieden om het leasecontract van de organisatie over te nemen.

Artikel 7 Deelnemers proefperiode

Als het MaaC-deelinitiatief besluit om na de proefperiode een doorstart te maken is zij verplicht te voldoen aan de gestelde voorwaarden zoals beschreven in artikel 5,6 en 10t/m 14.

Artikel 8 Duur van het experiment

  • 1. De looptijd van het experiment is 4 jaar vanaf de publicatiedatum van de Experimenteerregeling MaaC deelinitiatieven en dit is tevens de looptijd van de vergunning. Het college kan de vergunningen verlengen met een maximale duur van 2 jaar na beëindiging van dit experiment.

  • 2. Het experiment kent een tussentijdse evaluatie na 2 jaar. Het college besluit op basis van de tussentijdse evaluatie of het experiment op dezelfde voet doorgaat, het doorgaat met een aantal aanpassingen, zoals het verhogen van het vergunningsplafond van het experiment of dat er gestopt wordt met uitgifte van nieuwe vergunningen;

  • 3. Bij de tussentijdse evaluatie zullen tenminste, maar niet uitsluitend, de volgende aspecten naar voren komen:

    • a.

      Het aantal initiatieven dat zich heeft gemeld en het volledige proces heeft doorlopen.

    • b.

      Het aantal initiatieven dat zich heeft gemeld, maar niet in staat is geweest om het volledige proces te doorlopen.

    • c.

      Het aantal verleende autodeelvergunningen in het kader van dit experiment.

    • d.

      De vermindering in autobezit en parkeervergunningen van deelnemende privépersonen van de MaaC deelinitiatieven.

  • 4. Na eventuele bijsturing van het college van B&W zal er na vier jaar, na de volledige looptijd van het experiment de evaluatie nogmaals worden uitgevoerd waarbij het college van B&W een advies krijgt over het inbedden van MaaC in het deelmobiliteitsbeleid.

Artikel 9 Behandeling aanvragen voor vergunningen

Vanaf de bekendmaking van deze regeling kunnen vergunningsaanvragen worden ingediend. De beoordeling vindt plaats op volgorde van ontvangst van de aanvragen (‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ principe). Aanvragen kunnen worden gedaan met behulp van een aanvraagformulier en voorzien van daarop aangegeven bijlagen.

Artikel 10 Privacy en Security

  • 1. Het MaaC-deelinitiatief verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de wet- en regelgeving en geeft een beschrijving van de manier waarop hij de wet – en regelgeving op het gebied van dataverwerking en privacy uitvoert.

  • 2. Het MaaC-deelinitiatief heeft een privacyverklaring in de Nederlandse taal en zij staat toe dat de gegevens die aan de gemeente worden geleverd gedurende de looptijd van het experiment conform het vastgestelde beleid, gebruikt mogen worden door de gemeente voor monitorings- en evaluatiedoeleinden en dat deze gegevens geanonimiseerd bekend gemaakt mogen worden.

Artikel 11 Aanvullende voorwaarden

  • a.

    De in het kader van het experiment aan te bieden auto’s bevatten uitsluitend reclame voor de eigen rechtspersoon;

  • b.

    Het college maakt slechts gebruik van reeds bestaande parkeerplaatsen bij realisatie van eigen parkeerplaatsen voor een MaaC-deelinitiatief.

Artikel 12 Verplichtingen aanvrager

  • 1. Een aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen is verplicht mee te werken aan de evaluatie. De aanvrager levert daartoe halfjaarlijks de nodige informatie en data aan. De gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt.

  • 2. De aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen levert, uitsluitend ten behoeve van de evaluatie van het project, elk half jaar de volgende informatie geanonimiseerd aan:

    • a.

      Aantal ritten.

    • b.

      Duur rit.

    • c.

      Afstand rit.

    • d.

      Tijdstip start en einde rit.

    • e.

      Datum ritten.

  • 3. De aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen deelt uitsluitend ten behoeve van de evaluatie van het project voorafgaand aan de start van het MaaC-deelinitiatief geanonimiseerd het aantal auto’s en aantal vergunningen in bezit van de leden. En voorts elk half jaar de toe – en afname van het aantal auto’s en aantal parkeervergunningen van de leden.

  • 4. De aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen verleent, ten behoeve van de controle of voldaan is aan de vergunningsvoorwaarde van het aantal benodigde stemgerechtigde deelnemers, te allen tijde inzage in haar administratie aan het college of aan door hen aangewezen personen. Hieronder valt indien noodzakelijk ook dossierinzage door een accountant namens de gemeente Amsterdam;

  • 5. Aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen draagt zorg voor onderhoud van zijn deelauto’s.

  • 6. De aanvrager stelt één contactpersoon aan die namens het initiatief met de gemeente communiceert.

Artikel 13 Beëindiging of intrekking van de vergunning

Het college kan de vergunningen intrekken als het MaaC-deelinitiatief aan wie de vergunningen verleend zijn niet meer aan de voorwaarden voldoen zoals omschreven in de artikelen 5, en 10 t/m 14. Indien er gebruik is gemaakt van de proefperiode zoals beschreven in artikel 6 zijn de voorwaarden uit dit artikel hier van toepassing.

Artikel 14 Overdraagbaarheid

De in het kader van dit besluit verleende vergunningen zijn niet overdraagbaar.

Artikel 15 Financiële kaders

De kosten voor een coöperatieve autodeelvergunning voor een MaaC-deelinitiatief kent een 0-tarief, de kosten voor de belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats (leges) zijn gelijk aan die van (o.a.) commerciële deelauto aanbieders, huisartsen en diplomaten.

Artikel 16 Contact leden en kosten deelauto's

Aanvrager draagt kosten voor aanschaf, gebruik en onderhoud van de deelauto’s waarvoor aan hem een vergunning is verleend. Aanvrager is tevens verantwoordelijk voor contact met leden.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 19 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 januari 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen deel

Door coöperatief mobiliteit organiseren en te faciliteren geven we Amsterdammers de regie over hun (deel)mobiliteit. Met de grootse ambities van het Amsterdamse college op het gebied van 0-emissie en autoluw wordt er gestuurd op het voor de Amsterdammer minder aantrekkelijk maken om auto’s te bezitten en meer deelvervoer te gebruiken. Momenteel doen we dat via commerciële deelmobiliteitsbedrijven, peer-2-peer of gewoon in goed vertrouwen.

Er bestaat behoefte aan een level playingfield voor Amsterdammers die mobiliteit willen delen. Momenteel is het huidige autodeelbeleid te nauw gedefinieerd waardoor MaaC-deelinitiatieven niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Auto’s delen in kleine groep mensen zonder winstoogmerk of zonder tussenkomst van een verhuurplatform wordt zo onmogelijk gemaakt.

Met dit experiment maken wij het mogelijk voor MaaC-deelinitiatieven om een coöperatieve autodeelvergunning icm belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats aan te vragen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2 Doelstellingen van het experiment MaaC

Verwacht wordt dat in tegenstelling tot commerciële deelauto’s, deelauto’s binnen een MaaC deelinitiatief vaker als alternatief voor de privéauto worden gebruikt in plaats van als aanvulling hierop. Dit onder andere omdat het meedoen aan een MaaC-deelinitiatief een substantiële (tijds)investering vraagt dan het gebruik van een commerciële deelauto. Met dit experiment willen wij deze hypothese onderzoeken. Daarnaast is het van belang om meer inzicht te verkrijgen in de potentie van MaaC deelinitiatieven als aanvulling op commerciële deelmobiliteit.

Artikel 3 Maximaal te verlenen vergunningen in het kader van het experiment MaaC

Er is een maximum aantal van 150 coöperatieve autodeelvergunningen i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats

Indien uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat het experiment succesvol is kan het college besluiten het plafond te verhogen met nog eens 150 vergunningen. Dit aantal is gebaseerd op het huidige aantal autodeelvergunningen in de stad. Momenteel telt Amsterdam zo’n 3000 autodeelvergunningen. Door 5% MaaC autodeelvergunningen toe te voegen verwachten we voldoende inzicht te krijgen in het gebruik van MaaC-deelinitiatief auto’s en hoe de gemeente in toekomstig beleid hiervoor ruimte kan maken.

Artikel 4 Vergunningverlening

Binnen een MaaC-deelinitiatief organiseert een groep bewoners deelmobiliteit in gedeeld eigenaarschap. Zij kopen deze deelauto’s gezamenlijk in (bijvoorbeeld door leasen) en delen de deelauto’s zonder winstoogmerk met de leden van het MaaC-deelinitiatief. Zij hebben de mobiliteit in eigen beheer en zijn verantwoordelijk voor de vervoersmodaliteiten. Het MaaC-deelinitiatief kan zelf het prijsmodel bepalen voor de deelauto’s en sturen op duurzaam reisgedrag.

Het model is anders dan het delen/huren van auto’s met buren waarbij de auto’s eigendom zijn van één persoon. In deze vorm heb je de huurder en de verhuurder waarbij de verhuurder de voorwaarden bepaalt (kosten, dag in week (alleen op woensdag), tijdsduur (voor 20:00 uur moet de auto terug) etc.)) Bij een MaaC-deelinitiatief staan de deelauto’s op naam van het MaaC-deelinitiatief, waardoor elk lid mede bezitter is van de deelauto’s.

Kenmerken MaaC deelinitiatief

  • Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel

  • Geen winstoogmerk

  • Deelauto’s op naam van MaaC deelinitiatief

  • Deelauto’s worden beheerd door het MaaC deelinitiatief

  • Verzekering op naam van het MaaC deelinitiatief tenzij er gebruik wordt gemaakt van een proefperiode zoals beschreven in artikel 6

Artikel 6 Proefperiode

Omdat nieuwe MaaC-deelinitiatieven over het algemeen nog geen financiële geschiedenis hebben, is het voor hen erg moeilijk om in aanmerking te komen voor een bankrekening en leasecontract. Daarnaast kan het oprichten van de coöperatie en samenwerking met bewoners de benodigde tijd in beslag nemen. Als er dan niet gereden kan worden is het aannemelijk dat de interesse en aandacht voor het initiatief verzwakt. Om bovenstaande opgaves te verhelpen kan een MaaC-deelinitiatief ook gebruik maken van een zogenaamde proefperiode, die aangeboden wordt door een andere organisatie.

Artikel 8 Duur van het experiment

Het college heeft gekozen voor een minimale duur van 4 jaar van het experiment met een mogelijkheid om de vergunning met nog twee jaar na beëindiging van het experiment te verlengen. Overwegingen hiervoor zijn de relatief grote investeringen in auto’s of leasecontracten die het MaaC-deelinitiatief moeten doen om een auto aan te schaffen. In het geval dat het experiment niet succesvol blijkt en het college besluit MaaC niet op te nemen in vast beleid hebben bewoners voldoende tijd voor de afronding van het leasecontract of om een andere bestemming te vinden voor de auto.

Artikel 9 Behandeling aanvragen vergunningen

Aanvragen kunnen worden ingediend via een online formulier te vinden op de website van de gemeente Amsterdam. Indien het aanvraagformulier compleet en met de juiste bijlage is ingediend zullen deze op volgorde van ontvangst worden uitgegeven. Hierbij geldt het ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’ principe.

Artikel 10 Privacy en security

Daarnaast stelt de gemeente eisen op het gebied van privacy en security. Het MaaC-deelinitiatief verzamelt en verwerkt gegevens volgens de AVG.

Artikel 12 Verplichtingen aanvrager

Omdat het hier gaat om een experiment zijn onderzoek en evaluatie een vereiste. Om goed inzicht te krijgen in de effecten van MaaC-deelinitiatieven is het noodzakelijk dat de gemeente de daarvoor benodigde (geanonimiseerde) data van de MaaC-deelinitiatieven ontvangt. De gemeente kan het initiatief adviseren hoe de data het beste aan te leveren om te voldoen aan de richtlijnen van de AVG.

Artikel 14 Overdraagbaarheid

Vergunningen uit het MaaC-deelinitiatief zijn in principe niet overdraagbaar, tenzij gebruik is gemaakt van een proefperiode. In dat geval kan de organisatie die de proefperiode aanbiedt de vergunningen eenmalig overdragen aan het MaaC-deelinitiatief. Dit doet de gemeente omdat het opzetten van een MaaC-deelinitiatief met bijbehorende deelauto’s gezien kan worden als grote drempel. Door bewoners op een vrijblijvende manier kennis te laten maken met deze manier van deelmobiliteit verwacht het college een groter publiek te bereiken.