Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719845
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR719845/1
Regeling vervalt per 31-12-2025
Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland
Geldend van 17-05-2024 t/m 30-12-2025
Intitulé
Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-HollandGedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat het wenselijk is dat lichtvervuiling en hinder bij omwonenden door toepassing van obstakelverlichting op windturbines wordt verminderd door het subsidiëren van het aanbrengen van naderingsdetectiesystemen;
Overwegende dat de te subsidiëren activiteiten in overeenstemming zijn met de voorwaarden uit hoofdstuk I en artikel 36 Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187).
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187);
- -
Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
- -
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- -
penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen penvoerende persoon of organisatie die deelneemt aan het samenwerkingsverband;
- -
onderneming in moeilijkheden: onderneming als bedoeld in artikel 2, onderdeel 18, van de Algemene groepsvrijstellingsverordening;
- -
transpondertechniek: technische toepassing waarbij transponders in vliegtuigen worden uitgelezen door ontvangers in windturbines, waarbij de obstakelverlichting op de windturbine alleen wordt ingeschakeld wanneer een vliegtuig in de buurt van de windturbine komt;
- -
radartechniek: technische toepassing waarbij een radar wordt geïnstalleerd op de windturbine om vliegtuigen in de nabijheid van de windturbine te detecteren, waarbij de obstakelverlichting op de windturbine alleen wordt ingeschakeld wanneer een vliegtuig in de buurt van de windturbine komt;
- -
bestaande windturbine: windturbine met een tiphoogte boven de 150 meter of windturbine als bedoeld in artikel 3 van het Informatieblad aanduiding van windturbines en windparken op het Nederlandse vasteland (Staatscourant 2020, 31428), waarvoor subsidie is verstrekt op basis van het Besluit Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie in de openstellingsperiode 2022 of eerder.
Artikel 2 Subsidiabele activiteit en prestatie
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor:
- a.
de aanschaf van de transponder- of radartechniek op een bestaande windturbine in de provincie Zuid-Holland;
- b.
de installatie van de transponder- of radartechniek op een bestaande windturbine in de provincie Zuid-Holland.
- a.
-
2. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.
-
3. De activiteiten, bedoeld in het eerste lid, leiden tot een afname van lichtvervuiling en lichthinder voor omwonenden door de toepassing van obstakelverlichting op windturbines.
Artikel 3 Doelgroep
-
1. Subsidie als bedoeld in artikel 2 wordt uitsluitend verstrekt aan:
- a.
een exploitant van één of meerdere windturbines;
- b.
een samenwerkingsverband van exploitanten van een verzameling windturbines.
- a.
-
2. Indien subsidie wordt aangevraagd door een samenwerkingsverband als bedoeld in het eerste lid onder b, draagt de penvoerder de verantwoordelijkheid om namens het samenwerkingsverband subsidie aan te vragen, te ontvangen, te verantwoorden en alle overige correspondentie in het kader van de subsidie te verzorgen.
Artikel 4 Aanvraagperiode
In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv, kan een aanvraag voor subsidies als bedoeld in artikel 2 vanaf 1 augustus 2024 tot en met 1 november 2025 worden ingediend.
Artikel 5 Aanvraagvereisten
Naast de gegevens die ingevolge het aanvraagformulier, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Asv, worden verstrekt, bevat de aanvraag in ieder geval:
- a.
een projectplan waarin in ieder geval is opgenomen:
- 1.
de windturbines waarop de aanvraag betrekking heeft;
- 2.
de uit te voeren werkzaamheden;
- 3.
een offerte die niet ouder is dan 6 maanden voor de aanschaf en installatie van de transponder- of radartechniek;
- 1.
- b.
indien de aanvraag wordt ingediend door een penvoerder namens een samenwerkingsverband: een machtiging van de deelnemers van het samenwerkingsverband aan de penvoerder om de activiteiten, bedoeld in artikel 3, tweede lid, namens hen uit te voeren.
- c.
een afschrift van de subsidieverleningsbeschikking die op grond van het Besluit Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie is verstrekt aan de aanvrager of exploitanten die onderdeel uit maken van het samenwerkingsverband, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a;
- d.
een sluitende begroting.
Artikel 6 Weigeringsgronden
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:
- a.
de aanvrager, danwel de exploitanten van windturbines die deelnemen aan het samenwerkingsverband, een SDE++ beschikking voor de betreffende windturbines hebben ontvangen na 31 december 2022;
- b.
het een aanvrager, danwel exploitanten van windturbines die deelnemen aan het samenwerkingsverband, betreft tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard;
- c.
de subsidie verstrekt wordt aan een onderneming in moeilijkheden.
Artikel 7 Subsidievereisten
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
het project is gericht op het verminderen van lichtvervuiling en lichthinder veroorzaakt door de obstakelverlichting op windturbines;
- b.
het project wordt uitgevoerd in de provincie Zuid-Holland.
Artikel 8 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten voor de aanschaf van de transponder- of radartechniek;
- b.
kosten voor de installatie van de transponder- of radartechniek;
- c.
kosten ten behoeve van het verkrijgen van toestemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport;
- d.
het uitvoeren van een vliegtest
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
De kosten voor onderhoud van de transponder- of radartechniek komen niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 10 Subsidiehoogte
-
1. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 40% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 10.000,- subsidie per windturbine.
-
2. Indien reeds door een bestuursorgaan subsidie is verstrekt voor de subsidiabele kosten of een deel daarvan, wordt slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat het totale bedrag aan subsidies niet meer bedraagt dan het in het eerste lid aangegeven subsidiepercentage.
-
3. Onverminderd het eerste lid bedraagt de hoogte van de subsidie maximaal €80.000,-.
Artikel 11 Rangschikking
-
1. Het bedrag dat beschikbaar is voor de verstrekken subsidies, wordt over de aanvragen verdeeld op volgorde van binnenkomst daarvan.
-
2. Als een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt als datum van binnenkomst de dag waarop de subsidieaanvraag aangevuld en gecompleteerd is als bedoeld 4:5 van Algemene wet bestuursrecht.
-
3. Op de dag dat verlening van subsidie voor gelijktijdig binnengekomen subsidieaanvragen zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, wordt de subsidie verleend op basis van loting.
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op artikel 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
- a.
de activiteit waarvoor subsidie wordt verleend wordt binnen één jaar na subsidieverlening geïnstalleerd en is uiterlijk binnen twee jaar volledig operationeel;
- b.
de windturbine is na plaatsing van het systeem nog minstens 10 jaar in exploitatie zijn waarbij de transponder- of radartechniek wordt toegepast.
Artikel 13 Verantwoording van subsidies
In afwijking van artikel 23 van de Asv gaat de aanvraag tot subsidievaststelling naast het activiteitenverslag, ongeacht de hoogte van het verleende subsidiebedrag, vergezeld van een financieel verslag.
Artikel 14 Bevoorschotting en betaling
-
1. Het voorschot bedraagt maximaal van 80% van het verleende subsidiebedrag.
-
2. Het voorschot, bedoeld in het eerste lid, wordt in een keer betaald.
Artikel 15 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 16 Werkingsduur en overgangsrecht
Deze regeling vervalt op 31 december 2025, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
Artikel 17 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland.
Ondertekening
Den Haag, 23 april 2024,
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA, secretaris
drs. J. Smit, voorzitter
Toelichting bij het besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 23 april 2024, PZH-2024-851354832, tot vaststelling van de Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland
Aanleiding en doel regeling
Het doel van de Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland is om exploitanten van bestaande en vergunde windturbines in staat te stellen om transponder- of radartechniek aan te schaffen en te installeren op windturbines ter vervanging van de traditionele vorm van obstakelverlichting, om zo lichtvervuiling en hinder voor omwonenden van windparken te verminderen. Op dit moment ontbreekt een wettelijke verplichting tot toepassen van deze voorzieningen.
Deze regeling is uitsluitend bedoeld voor windturbines die nog minstens 10 jaar in exploitatie zijn. Na de datum van de aanvraag moet er binnen twee jaar verantwoording worden afgelegd. Op basis van de verantwoording gaat de provincie Zuid-Holland ervan uit dat de transponder- of radartechniek operationeel is.
Verhouding tot bestaande regelgeving
Algemene wet bestuursrecht en Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling is vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer wat de beslistermijnen zijn voor gedeputeerde staten, algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht en de algemene weigeringsgronden. Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Staatssteun
De onderhavige regeling is getoetst op mogelijke staatssteunelementen. Geconstateerd is dat de subsidie die wordt verstrekt op grond van deze regeling voor de aanschaf en installatie van de transponder- of radartechniek op een windturbine in de provincie Zuid-Holland kan worden aangemerkt als staatssteun. Bij subsidieverstrekking op basis van deze regeling is sprake van een geoorloofde vorm van staatssteun. Voor de subsidieverstrekking voor de aanschaf en installatie van de transponder- of radartechniek op een windturbine in de provincie Zuid-Holland is gebruik gemaakt van artikel 36 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). De regeling heeft als doel om lichtvervuiling tegen te gaan. Op grond van artikel 36 AGVV kunnen ondernemingen worden gesteund om hen in staat te stellen om een verdergaand beschermingsniveau te bereiken dan is voorgeschreven op grond van Europese milieueisen. Als zulke Europese eisen niet bestaan, dan mag steun worden verleend om het feitelijke niveau van milieubescherming te verhogen, ook als steun wordt verleend om aan een betrokken eis van nationale of regionale aard te voldoen. Er gelden in Europa geen specifieke eisen voor het tegengaan van lichtvervuiling die drukken op de exploitanten van windmolens, waardoor ter plaatse geen EU-norm geldt voor de exploitanten van windturbines om lichtvervuiling tegen te gaan.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl